Itse harrastan pienimuotoista ohjelmointia ja itselle on tullut semmoinen vaikutelma että itse kieli ei aiheuta paljon vaivaa oli se sitten mikä tahansa mainstream kieli. Eli lähinnä sulkee pois brainfuckit ynnä muut. Enempi haaste tulee itse sen ohjelman kasaamisesta ja eri kirjastojen apin ymmärtämisestä. Minusta myös c on ihan hyvä kieli myös aloittelijalle koska se on melko pieni kieli vrt. C++. Vaikka ei tietty tarvitse käyttää kaikkia c++ toimintoja. Kuten aikaisemmin on jo sanottu niin kannattaa ihan sen kohde applikaation kautta valita se kieli.
En kiistä etteikö viestisi olisi täyttä asiaa, mutta otan kantaa tuohon viimeiseen lauseeseen ihan omienkin kokemusten kautta. Uskon etten ole ainoa joka huomaa tässä ongelman, varsinkin jos kyseessä on aloittelija ilman hölkäsen pöläystä että mitä se ohjelmointi käytännössä on. Uskoakseni sillä aloittelijalla nimenomaan ei ole mitään hajuakaan mitä hän lähtisi tekemään (applikaatio) mistä olisi apua edes etäisesti sen kielen valitsemisen kanssa. Näen että toi viimeinen lause pätee teihin jotka ovat tätä harrastaneet ja osaavat hieman hahmottaa mitä milläkin kielellä kannattaa lähteä väsäilemään noin yleisellä tasolla. Ei siihen aloittelijaan joka on lopen kyllästynyt nykyiseen työhönsä ja joka on lukenut tyyliin kahvitauolla sieltä iltalehdestä, että "edelleen huutava pula koodareista ja koodareille lähetellään kotiin asti työtarjouksia 5k€/kk".
Ainakin oma polku on ollut sellaista suojuoksua ettei tosikaan. Ja vieläkään ei ole hajuakaan että miksi saatana tuo ohjelmointi nousee vähän väliä alitajunnasta pintaan tai mitä sillä voin tai edes viitsin lähteä tekemään. Onko se sitten sulautettuja (viimeisimmät opinnot kääntävät kelkkaa ehkä tähän suuntaan) vai räävinkö nyt läpi tuon ostamani udemyn python kurssin ja katson mihin se polku kuljettaa... Ei hajuakaan.