Mikä merkki olisi paras valinta noin tonnin-kahden pommiksi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teho75
  • Aloitettu Aloitettu
Peugeot 206 Ajettu vain 58,5tkm 1.4 XR Viistoperä 1999 - Vaihtoauto - Nettiauto
Löytyi tuollainen pieni Pösö nettiautosta.
Kävisi tähän threadin aiheeseen.
Siitä en tiedä missä kunnossa mahtaa pohja olla tuossa mutta aika vähän kilsoja tuolla autolla.
Harmi vain että huolloista ei ole tietoa.
Yksittäiselle ihmisille kävisi tuollainen käyttöautoksi.

20 vuotta vanha auto on kuitenkin monin osin ikääntynyt vaikka olisikin vähän ajettu ja pikkuauto on pikkuauto. 206:n tyyppivika on neulalaakeroitu taka-akselisto. Jos vain vesi on päässyt väärään paikkaan, ei taida vähät kilometrit auttaa?

Tässäpä toinen, eri laidan esimerkki samalta merkiltä: Peugeot 407 Executive 2.0 4d Juurikatsastettu! Seuraava Katsastus 19.08.2020 Asti Voimassa Tekniikka Hyvässä Kunnossa Porrasperä 2005 - Vaihtoauto - Nettiauto
Ikäisekseen aika normaalit kilometrit, pientä laitettavaa jos jaksaa. Hyvinkin nykyaikainen varustetaso ja onhan iso auto ajossa mukavampi kuin pikkuauto, jo alkaen paremmista penkeistä.

2 k€:llä saa jo aika maltillisilla kilometreillä: Peugeot 407 Executive 2.0 4d Porrasperä 2005 - Vaihtoauto - Nettiauto
407:n (ja C5:n) kiusallinen tyyppivika kai on lämmityslaitteen läpät: 407 - Lämmityslaite ei puhalla kuumaa (säätöläpän akseli)
 
Vuosi sitten myin 2005 Peugeot 407 1.6 HDi:n 840 eurolla. Oli 350tkm ajettu.

Tosiaan lämmityslaite oli rikki. Siirsin säätöläppien säätömoottorin muistaakseni oikealta puolelta vasemmalle puolelle. Netistä löytyi ohjeet miten säätömoottorin sähköjohdot tuli kytkeä, että säätömoottori pyöri "oikein päin", siis käänteisesti. Akseli oli siis vasemmalta puolelta poikki, mutta oikealla puolella oli vielä ehjä akseli. Ilmastointi täytyi olla yksialueinen. Jos on kaksialueinen, niin tuo korjaustapa ei tietienkään toimi. Piti myös jatkaa säätömoottorin sähköjohtoja, kun alkuperäiset johdot oli tietysti liian lyhyet. Webastossa oli myös jotain vikaa, mutta jollain patentilla sekin rupesi toimimaan ihan hyvin. Auton ostohinta oli ollut 1500€. Ihan mukava auto ajaa ja nuo korjaukset ei maksaneet muutakuin sen lyhyen sähköjohdon verran (ilmainen). Toki siinä vähän askartelua oli.

Akseli siis kesti jotain 13 vuotta, eli korjauksella on mahdollista saada parhaimmillaan toiset 13 vuotta lisää. :)
 
Peugeot 206 Ajettu vain 58,5tkm 1.4 XR Viistoperä 1999 - Vaihtoauto - Nettiauto
Löytyi tuollainen pieni Pösö nettiautosta.
Kävisi tähän threadin aiheeseen.
Siitä en tiedä missä kunnossa mahtaa pohja olla tuossa mutta aika vähän kilsoja tuolla autolla.
Harmi vain että huolloista ei ole tietoa.
Yksittäiselle ihmisille kävisi tuollainen käyttöautoksi.
900€ on vähän liikaa, kun ei ole talvirenkaita ollenkaan. Itse ostin 151tkm ajetun 2005 Fiat Punton 550 eurolla. Jopa vetokoukku löytyi, jota ei yleensä pikkuautossa ole. Peugeotissa 6kk vähemmän leimaa ja huoltokirjakin puuttuu. 1999 206 autossa saattaa tosiaan taka-akselisto vaatia joskus huoltoa. Fiatissa tosiaan kahdet oikeastaan uudet renkaat ja ei ole vielä vikoja löytynyt 1000km ajon jälkeen.
 
Tuohan se juuri on, että kun Toyotalla on niin uskomaton maine (vaikka heilläkin on heikompia mallejakin ja tyyppivikoja tietyt koneet jne) niin se tonnin Corolla niin on ajettu puolimilliä. Ennemmin ottaisin samaan hintaan sen rapean ranskalaisen tai italiaanon reilu 100 tkm ajettuna.

Paras hinta-laatusuhde näissä pommeissa on Astralla. Kori ei ruostu eikä muitakaan kalliita tyyppivikoja. vuosimallista 2001 faceliftistä alkaen tuli Z-sarjan moottorit joissa ei öljynsyöntikään uhkaa.
 
Tuohan se juuri on, että kun Toyotalla on niin uskomaton maine (vaikka heilläkin on heikompia mallejakin ja tyyppivikoja tietyt koneet jne) niin se tonnin Corolla niin on ajettu puolimilliä.

Ei ole, vaan tyypillisesti n. 300Mm.

Ennemmin ottaisin samaan hintaan sen rapean ranskalaisen tai italiaanon reilu 100 tkm ajettuna.

Sillä tonnin patongilla tai fiatilla on tyypillisesti ajettu n. 200Mm, ei "reilut 100tkm". Tai jos löytää "reilut 100tkm" ajetun yksilön niin siinä yksikössä on melko varmasti jotain vialla siten että se on vielä epäluotettavampi kuin ne n. 200Mm ajetut.

Että hienosti vedit hatusta molempiin suuntiin aivan värät luvut ja niillä perustelit virheellisen pointtisi.

300Mm ajettu corolla on aika paljon luotettavampi kuin 200Mm ajettu patonki tai fiiatti.
 
Viimeksi muokattu:
Vastaavasti vaikka Opelin saa tuota Corollaa halvemmalla. Itse ostin 300 eurolla juuri katsastetun Opel Vectran 1.8 125hv 2001, 300tkm. Oli oikein hyvin pidetty auto. Pintaruostetta oli vähän ovien alareunassa ja farkun takakontissa. Täällähän on Astraa suositeltu ja se olisi varmaankin vielä Vectraa parempi, jos vaan hinta on sopiva.
 
Ei ole, vaan tyypillisesti n. 300Mm.



Sillä tonnin patongilla tai fiatilla on tyypillisesti ajettu n. 200Mm, ei "reilut 100tkm". Tai jos löytää "reilut 100tkm" ajetun yksilön niin siinä yksikössä on melko varmasti jotain vialla siten että se on vielä epäluotettavampi kuin ne n. 200Mm ajetut.

Että hienosti vedit hatusta molempiin suuntiin aivan värät luvut ja niillä perustelit virheellisen pointtisi.

300Mm ajettu corolla on aika paljon luotettavampi kuin 200Mm ajettu patonki tai fiiatti.


Tasan yksi E120 Corolla myynnissä alle tonnilla. Ja halpaan hintaan on syynsä:

"Moottorin vikavalo palaa. Toisessa takaovessa ja takapuskurissa lommoa
Ajaessa satunnaisesti pätkimistä, syytä ei ole selvitetty, eikä selvitetä. Myydään sellaisessa kunnossa, kuin auto on.
Autoon ei ole talvirenkaita."



upload_2019-9-3_11-28-29.png
 
Tasan yksi E120 Corolla myynnissä alle tonnilla. Ja halpaan hintaan on syynsä:

No jospa et rajoittaisi sitä hakuaisi siihen E120-malliin. Vanhemmat mallit on sitä luotettavampiakin (ainakin kun mennään vuoteen 1999 asti, jotka oli vielä vanhalla ei-VVT-i-koneella; 2000 ja 2001 on sitten melko samaa tekniikka kuin E120 mutta vaan vanhalla korilla)

E11x-malleja löytyy vaikka kuinka paljon myynnistä n. tonnilla n. 300Mm ajettuna.

Toyota Corolla vaihtoautot - Nettiauto
 
Viimeksi muokattu:
No jospa et rajoittaisi sitä hakuaisi siihen E120-malliin. Vanhemmat mallit on sitä luotettavampiakin (ainakin kun mennään vuoteen 1999 asti, jotka oli vielä vanhalla ei-VVT-i-koneella; 2000 ja 2001 on sitten melko samaa tekniikka kuin E120 mutta vaan vanhalla korilla)

E11x-malleja löytyy vaikka kuinka paljon myynnistä n. tonnilla n. 300Mm ajettuna.

Toyota Corolla vaihtoautot - Nettiauto
Mikä vitun Mm kilometriä??
 
VVT-i -koneet Tojotalta kyllä melkoista paskaa. Reilun 10v ikäisenä 200-300tkm ajettuna alkaa naputtaa ja kohta onkin koko paska paalissa. Ja diisseleissä D4D-koneista kannet laukeaa samaan aikaan. Vastaavan ikäiset ranskiksetkin vaan käy ja kukkuu tossa iässä ja noilla metreillä kun ei vielä ole näitä downsizing turbo-bensakoneita jotka ne onkin sitten paskoja. Diisselit nyt on olleet japseja edellä ominaisuuksissa ja luotettavuudessa iät ja ajat.
 
En kyllä näe järkeä ikivanhan corollan ostamisessa , jos noin tonnilla saa muun merkkistä vm05. Etenkin dieseleitä, jotka ei nyt kelpaa kellekään. Ajettavuus ja turvalaitteet ovat aivan eri planeetalta.
 
Auton mittaristokin on kilometrimittari, niin Mmää mittari ei siihen kovin hyvin sovi. Jos ei millään osaa, niin laittaa sitten vaikka 300 000km, joka on myös selkeä.

edit:

Nopeusrajoitus olisi 0.08Mm/h. :) Ja autolla ajettu 525 Megaa.
 
Viimeksi muokattu:
[offtopic]

Auton mittaristokin on kilometrimittari

Se on nimenomaan kilometrimittari eikä "tuhatkilometrimittari". Patsi että trippimittari ei yleensä ole kilometrimittari vaan hehtometrimittari.

, niin Mmää mittari ei siihen kovin hyvin sovi. Jos ei millään osaa, niin laittaa sitten vaikka 300 000km, joka on myös selkeä.

Ainoat, ketkä täällä eivät osaa, ovat ihmiset jotka eivät ymmärrä SI-järjestelmän yleisiä kerrannaisyksiköitä.

Miten voi edes päästä yläasteen fysiikasta läpi osaamatta noita?


Ja minä en olkanut valittamaan ihmisille siitä, että he käyttävät typeriä "tkm"-yksiköitä, muut alkoivat valittamaan minulle siitä, että käytän oikeita SI-järjestelmän mukaisia yksiköitä, kun heidän sivustystasonsa ei SI-järjestelmän ymmärtämiseen riittänyt.

[/offtopic]
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän nyt jokainen peruskoulusta läpi päässyt tietää SI yksiköt ja megametrit, mutta onhan tuo aika tyhmää käyttää jotain yksikköä jota kukaan ei käytä ko. asiayhteydessä. Onko se olevinaan vitsi, niin kai?
 
[offtopic]



Se on nimenomaan kilometrimittari eikä "tuhatkilometrimittari". Patsi että trippimittari ei yleensä ole kilometrimittari vaan hehtometrimittari.



Ainoat, ketkä täällä eivät osaa, ovat ihmiset jotka eivät ymmärrä SI-järjestelmän yleisiä kerrannaisyksiköitä.
Itse kyllä arvasin että 300Mm on sama kuin 300tkm. Tuo Mm on silti aika vaikea, kun ei moni sitä vaan tajua?

Vielä vaikeampi olisi 0.5Gm. Tai että oma auto on ajettu vasta 0.1Gm.
 
[offtopic]

Nyt menee pätemiseksi. Yksikkönä "tkm" on yleisesti vakiintunut ja helppotajuinen, vaikka ei SI-järjestelmän mukainen olekaan. Just deal with it.

Edelleenkään, minulla ei ole ollut mitään ongelmaa siinä, että muut käyttävät termiä "tkm". Minä en ole valittanut kenellekään sen käytöstä. Muilla sen sijaan tuntuu olevan ongelma sen kanssa, että minä käytän standardinmukaista yksikköä "Mm", ja muiden on pitänyt alkaa valittamaan minulle sen käytöstä.

Että osoita nuo "deal with it"-juttusi ihan muille.

Ja NYT VASTA alkaa se päteminen:

(Ja tämä siitä huolimatta, että "tkm" tarkoittaa oikeasti "tonnikilometriä" joka on ihan merkittävä käsite logistiikassa:

Tonnikilometri – Wikipedia )

[/offtopic]
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä näe järkeä ikivanhan corollan ostamisessa , jos noin tonnilla saa muun merkkistä vm05. Etenkin dieseleitä, jotka ei nyt kelpaa kellekään. Ajettavuus ja turvalaitteet ovat aivan eri planeetalta.

Ajettavuus on 98-01-corollassa parempi kuin 02-06-corollassa, koska noissa vanhemmissa on vielä hydraulinen ohjaustehostin eikä joudu kärsimään sähköisestä.

Ja noissa 98-vuosimallisissa on jo turvatyynyt ja ABSt.

Ja jos budjetti on luokkaa tonni, silloin ylivoimaisesti tärkein kriteeri pitäisi olla se auton luotettavuus ja toimivuus, ei pitäisi olla varaa alkaa nirsoilemaan muista ominaisuuksista.

Se jonkun patongin "parempi ajettavuus" ei paljoa lohduta auton istuessa korjaamon pihassa; Ero ajettavuudessa liikkuvan ja ei-liikkuvan auton välillä on tosiaan auton käyttäjälle/omistajalle aivan kuin eri planeetalta.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo vanhemmat Corollat ovat jo aika rapeaa tavaraa, joten ehdottomasti katselisin mahdollisimman uutta, ainakin E120 mallia jossa sinkitty kori. Japanin pelti ei vastaan edes heikkoa eurooppalaista, pl. Mersu joka mätänee jopa Mazdaa pahemmin.
 
Nuo vanhemmat Corollat ovat jo aika rapeaa tavaraa, joten ehdottomasti katselisin mahdollisimman uutta, ainakin E120 mallia jossa sinkitty kori. Japanin pelti ei vastaan edes heikkoa eurooppalaista, pl. Mersu joka mätänee jopa Mazdaa pahemmin.

Taisi tulla sinkitty kori jo E100-sarjasta lähtien (n. 1993). Sitä edellinen E90-sarja ruostui selvästi.

Vanha 1994-vuosimalliseni kesti 23-vuotiaaksi ilman että katsastusmiehellä oli koskaan mitään sanottavaa ruosteesta (enkä siis myöskään itse tehnyt sille mitään, tosin edellinen omistaja oli kai jonkun ruostesuojakäsittelyn sille tehnyt. itse siis ajoin autolla välin 2003-1997, n. 14 vuoden ajan)
 
Viimeksi muokattu:
Taisi tulla sinkitty kori jo E100-sarjasta lähtien (n. 1993). Sitä edellinen E90-sarja ruostui selvästi.

Vanha 1994-vuosimalliseni kesti 23-vuotiaaksi ilman että katsastusmiehellä oli koskaan mitään sanottavaa ruosteesta (enkä siis myöskään itse tehnyt sille mitään, tosin edellinen omistaja oli kai jonkun ruostesuojakäsittelyn sille tehnyt. itse siis ajoin autolla välin 2003-1997, n. 14 vuoden ajan)

Meillä on tuollainen e10 corolla joka on uutena ruostesuojattu. Tällä hetkellä sillä on ajettu noin 240tkm. Voin sanoa että kyllä meidän aikana on saanut peltiä laittaa joka katsastukseen aika tavalla. Jarrut on kanssa aika jumiutuvaa tavaraa noissa. Muuten on toiminut moitteetta. Minulla on e12 corolla ja ainakaan omassa yksilössä ei ole mätävikaa muualla kuin polttoainetankissa. Kilometrejä on 340tkm. Vaihdelaatikot on aika heikkoja ja jarrut jumittaa helpolla. Muuten nämä on perusvarmoja autoja. Jos tällaisen pikkuvikaisen ja sopivasti ajetun saa muutamalla satasella ilman muuta ostaisin vaikka varaosiksi.
 
MkI focus ja mondeo ovat pahimpia ruostepommeja, samoin W202, W203, W210 ja 3/5 Mazdat.

Ruosteherkkiä autoja kyllä välttäisin, sillä ruostekorjaukset ovat ikävämpiä kuin jonkin kuluvan osan vaihtaminen varsinkin, jos ei omista hitsausvehkeitä.

Ruostehommia itsekin pyrin välttelemään kuin ruttoa. Autoissa ruoste on aina väsytystaistelu, jonka sinä tulet häviämään ja sen ikäisissä autoissa jotka ruostuvat, ovat kaikki muut mekaaniset vaivat sen lisäksi :dead:.

Ruostekorjaushommat ovat varsin likaisia, ankeita ja pääsääntöisesti ikävissä paikoissa tehtäviä hommia. Vielä lisäbonuksena metallitöiden onnistuessa polttamatta autoa/tallia sen sähkölinnunkakan joutuu hiomaan, kittaamaan ja maalaamaan siten, että varmasti kauempaakin näkee, että "tuli tehtyä vähän peltitöitä" :rofl:.

Ainoa plussa jonka ruostehommista keksin on se, että jos löytyy vehkeet valmiiksi, niin parsiminen ei maksa ns. yhtään mitään.

En kyllä näe järkeä ikivanhan corollan ostamisessa , jos noin tonnilla saa muun merkkistä vm05. Etenkin dieseleitä, jotka ei nyt kelpaa kellekään. Ajettavuus ja turvalaitteet ovat aivan eri planeetalta.

Erittäin vahvasti samaa mieltä. Onhan se nyt ihan naurettavaa, että jostain 90-luvun ankeimmasta pikkupurkista pitää maksaa tonni vielä nykypäivänä, oli se sitten miten luotettava tahansa.

Autoissa on aika monta muutakin ominaisuutta kuin absoluuttinen luotettavuus (mikä on myös hyvin yksilöllistä joissain tonnin pommeissa). Itse arvostan esimerkiksi mukavuutta ja turvallisuutta sen verran, että en haluaisi laittaa itseäni tai läheisiäni mihinkään ysäricorollaan.

Toisaalta itse ajelenkin "ranskan rapeilla" luottaen siihen, että maine on laatua huonompi ja täten samalla rahalla saan enemmän autoa. Tähän mennessä on aina päästy katsastuksesta läpi ja perille :p (reilu 100 tkm otanta 700€ keskihinnan menopeleillä :D).
 
Itsenikin on pakko yhtyä tuohon että halvoista autoista helpoimmalla olen päässyt ranskalaisten kanssa, ilmeisesti sitä odottaa kaikkea kauheaa mitä niistä puhutaan.

...eroon niistä tosin on ollut hankala päästä
 
...eroon niistä tosin on ollut hankala päästä

Tuo on varmasti totta. En ole ranskista vielä omistanut, mutta monesti autoa saa makuuttaa myynnissä hermostuttavan kauan.
Itsellä oli aikanaan bemareita, ja rahaa paloi korjauksiin törkeästi, mutta voi että ne oli lopulta helppo myydä. Ilmoitus nettiautoon ja muutamassa hetkessä (päivässä) joku amis oli rahat kourassa hakemassa auton itselleen.
 
Golf ruostumiskeskusteluun vielä, että sattui silmään pari vm05-06 Golf IV farmaria. Aika hyvin ottaneet ruostetta. Liekö tuo loppupää heikompi, tuota farmaria tehtiiin pitempään IV korisena kuin lyhytperäistä.
 
Ranskalaiset on kyllä hyvä valinta tonnin pommiksi, ei ruostu ja 2.0 hdi kone kestää. Tuli ostettua -08 407sw syksyllä kaksilla hyvillä renkailla 1700e, kaksoismassa ja kytkin vaihdettiin heti kun kolisi. ( Itse niin vain osien hinta) ja surullisen kuuluisa lämmityslaitteen läppä meni poikki kun pakkaset tuli, hanskalokero pois ja reikä kylkeen josta pystyy liimaamaan tai vaihtamaan uuden. Runsaat varusteet mm. Webasto kaukosäädöllä, ei oikein parempaa löydy tähän rahaan ja ajettu tosiaan n. 250tkm, että pitäisi ajaa vielä vuosia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 640
Viestejä
4 537 678
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom