Mikä merkki olisi paras valinta noin tonnin-kahden pommiksi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teho75
  • Aloitettu Aloitettu

teho75

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
467
Toistaiseksi mun vanha Renault Megane vm2000 on toiminut hyvin. Siinäkin kuitenkin on sellaisia vaaranpaikkoja kuten vääntösauvajousitus takana joka voi laueta, ainakin nettikirjoittelun perusteella.
Sen korjaaminen on ilmeisesti kallista.

Varmaan jotkut muutkin henkilöt tarvitsisivat threadin jossa keskustellaan siitä mikä merkki/malli oli paras ratkaisu käytetyksi halvaksi autoksi. Tai sitten toisinpäin että mitä kannattaa ainakin välttää.
Kaikkein oleellisintahan on aiempien käyttäjien tekemä huolto ja korjaus kyseiseen halpikseen.

Itselläni tuli mieleen että onkohan VW Bora käytettynä ja hyvin pidettynä toimiva halpisauto?
 
Suht edullisesti ostin Fiat Punto 1.2 8v 2005, 151tkm auton. Hinta oli 550€ ja vetokoukkukin löytyi. Punton tyyppivikana on sähköinen ohjaustehosti, mutta ainakin vielä tuo tehostin on toiminut normaalisti. Ei ole vielä huollettavaa, paitsi yksi parkkipolttimo. Puntohan on aika äänekäs renkasääniltään, kun on niin pieni auto. Kaupunkiin kumminkin ihan näppärä koko. Tuossa moottori ei rikkoonnu, vaikka jakohihna menisi poikki. Lisäksi jakohihna ja vesipumppu olisi aika helppo vaihtaa. Päivityksenä vaihdoin uuden tavallisen akun tilalle Optima yellow top akun, toisen radion ja +130% polttimot, kun ne löytyi toisesta vähän vanhemmasta autosta. Fiat pitäisi olla aika helppo huoltaa ja osat halpoja. Halvassa autossa kun on niin yksinkertaista tekniikkaa. Autoon oli vaihdettu uusi virtalukko. Fiatissa autovero on 205€. Tuosta 2000€ hintaluokasta en oikein tiedä, että mikä olisi hyvä. Luultavasti joku vähän uudempi auto.
 
Jos haluaa auton joka kestää, niin Toyota Corollaa parempaa vaihtoehtoa tuskin on. Tosin jos on ollut huonolla pidolla niin pellit voi olla huonossa hapessa jo 2000-luvun alun laitteissa. Yleisesti ottaen pellit/pohja Corolloista ennemmin menee ennen kuin tekniikka pettää.
 
Esmes opel astra g 8-venttiilisenä on perusvarma kulkine jos satasten autoja katsellaan, kahtoo vain ettei ole pahemmin ruosteessa. Ihan hyvä ajaakkin, lämmin talvella, halvat osat ja pieniruokainen. Laiska tosin. Samat koskee b-omegaa mutta opelin kohdalla jokatapauksessa taikasanana 8-venttiilisyys, 16v ecotekkilöissä on enemmän murheita.

Niin ja tietysti avensikset jne vanhemmilla koneilla ennen vvti:tä jos luotettavuutta kaipailee.

Itsekkin nyt muutamaan "kalliimpaan" autoon sotkeutuneena aion palata takaisin halvempiin, ärsyttää paljon vähemmän korjata tuollaista tonnin autoa kuin uudempaa ja kalliimpaa.

...kun vain löytäisi jotain mielenkiintoista, noin 160(+-10kpl) autoja viimeisen kymmenen vuoden aikana omistaneena alkaa aika tylsältä näyttää nettiauton tarjonta.
 
Varmaan jotkut muutkin henkilöt tarvitsisivat threadin jossa keskustellaan siitä mikä merkki/malli oli paras ratkaisu käytetyksi halvaksi autoksi. Tai sitten toisinpäin että mitä kannattaa ainakin välttää.
Kaikkein oleellisintahan on aiempien käyttäjien tekemä huolto ja korjaus kyseiseen halpikseen.

Itselläni tuli mieleen että onkohan VW Bora käytettynä ja hyvin pidettynä toimiva halpisauto?
Jos osaat hyvin arvioida ja valikoida, niin ehkä ja kyllä. Sallinette, että sovellan suoraan Golf IV:sta, koska en osaa kertoa, miten Bora eroaa - muuten kuin siten, että se on ihan saatanan ruma vrt. Golfin klassiseen ulkoasuun, kuljetuskapasiteetti on vähäisempi, ja normaalit ajovalot ovat Borassa Golfia huonommat.

Kokonaisuutena arvioiden auto on aikakaudessaan ja luokassaan erittäin hyvä. Eri juttuhan on se, miten hyvä ostos se on nyt kahden vuosikymmenen jälkeen halpiksena.

Kori saattaa jopa olla "ruosteeton" eli kunnossa, jossa ei elinkaaren aikana ole pelkoa rakenteellisesta korroosiovauriosta. "Varmoihin" japanilaisiin hapanpommeihin verrattuna auto on lähinnä alumiinikoristen luokassa. Tietenkin elämme vuotta 2019, joten osa yksilöistä on jo epäilemättä aivan mätiä. Enimmäkseen nämä tosin ovat poistuneet paljon ajettuina ylläpidon kallistuessa muuten kuin hitsauksen tarpeesta.

Takajarrut ovat vähän haavoittuvat aina raivoon asti, kun käsijarrua ei pahimmillaan voi käyttää, ellei niitä ole jo laitettu uusiksi. Jarrusatuloiden vaihdon tarve ei liene aivan tavatonta vanhoissa pommeissa.

Osassa varhaisia malleja sähköikkunoiden nostimissa on heikko muoviosa tai asennusvirhe, jonka takia ikkuna(yleensä kuskin oven) voi liikutettaessa irrota hissistä ja pudota oven sisään mahdollisesti särkyen. Edullinen korjaussarja on olemassa, uusi lasi ei maksane purkamolla paljon, ja työ on helpohko. Vaiva on kuitenkin erittäin kiusallinen, mutta liekö enää todennäköistä etteikö olisi jo perkelöitynyt ja kerran korjattu, jos on sattuakseen.

Osassa on heikko vaihdelaatikko, jossa on ajomäärän kasvaessa huomattava hajoamisriski. Vaihdelaatikon tyyppikilpi, vähän lisähakuja tai jonkun tietävämmän sekä muistavamman vinkit auttavat. Minulla hajosi viisivaihteinen manuaali, jota oli huonoa ja parempaa olemassa saman koneen perään. Kyseessä siis se huonompi, kuinkas muuten.

Osa moottoreista on auttavia tai ihan perseestä. Käsittääkseni hyviä ainakin 1.6 8v(helppohoitoinen, mekaanisesti luja, kuluttaa hieman enemmän kuin verrokit), 1.9 TDI(eri versioita ja ikä näkyy) ja varauksin 1.8T(liiaksi käyttöä nähneitä kai nykyään liki kaikki). Jotenkin minulla on sellainen muistikuva ja mutu, että Boraa on tarjottu vähäisemmällä moottorivalikoimalla kuin Golfia, joten en tiedä onko tästä apua. :beye:

Sähkövioista tulee mieleen kuljettajan etu- tai sivuturvatyynyn varoitus, joka johtuu joko ratin johtimen pettämisestä tai kuskinpenkkiin menevien johtojen väsymisestä (molemmat ihan korjattavissa). On ollut parilla muullakin omistajalla ja jo nuoremmissa autoissa. Homma ei ole vaikea korjata, mutta itsediagnostiikassa on syytä varovaisuuteen; osassa tuon aikaisia volkkareita airbag-boksi paskoontuu laajasta diagnoosipyynnöstä, mistä seikasta oikeaoppinen diagnoosisofta varoittaakin.

Ovien nurkat(yleensä etuovien alanurkat) voivat vaurioitua pakkaantuneesta lumesta ja jäästä äärimmäisissä jäätävissä olosuhteissa. IV ei ole niin arka kuin muistaakseni V, joka ainakin amerikanversiona hajoaa useammin. Jos näin ei vielä ole käynyt, voinee halpiksen ostaja asialle viitata kintaalla. Ennaltaehkäisevä korjaussarja on kuitenkin olemassa, eikä maksa paljon. Siinä vaaranpaikkaan tulee liimattava vaahtokumitäyte, joka estää välin tuiskuamisen lumella.

Ovien tiivisteet on syytä puhdistaa ja voidella huolellisesti ennen talvea, sillä ne ovat alttiit jäätymään kiinni veden valuessa ovien rakoon. Ei mainittava tyyppivika vaan yleinen ongelma uusissakin autoissa.

Ovien mekanismi oli väitetysti altis jäämään avoimeksi, mistä syntyi legenda volkkarikuskin mustekaloista. Minulle kävi näin muistaakseni tasan kerran useiden vuosien aikana. Tehtaan jähmevaseliinit lienee tähän päivään mennessä moneen kertaa käristetty, huuhdottu ja liuotettu pois käytössä jatkavista yksilöistä. Tämä ei siis ole mitenkään todennäköistä mutta syytä kertoa, jotta uuden hienon halpiksen omistaja tietää ettei kyseessä luultavasti ole mekaaninen vika vaan silkka likaisuus.

Takaluukun lukkopesä on melko varmasti 2019 tukkeutunut aikaa sitten ja mädäntynyt käyttökelvottomaksi. Tämä ei ole ongelma - tasan niin kauan kuin keskuslukitus toimii, sillä sisäpuolella ei ole vara-avausmekanismia. Ylipäänsä takaluukun lukkopesää tuli käytettyä vain siksi, että yksilössäni (tai mallisarjassa vakiona) ei ollut langatonta keskuslukitusta, joka tekee moisen tarpeettomaksi.

Tämän listan päälle voi tietysti joku tojotamies naureskella, mutta siinäpä naureskelee. Mistä tahansa noin vanhasta automallista löytyy tyyppivikoja ja heikkouksia paljon enemmän kuin tässä hyvin osittaisessa listassa ehdin muistella.

Pragmaattisesti ajatellen itsekin ostaisin mieluummin tojotan(ja nimenomaan tojotan eikä muuta nipponia) tonnin pommiksi, jos nyt pitäisi ostaa. Johtuen toki siitä, etten aikoisi ajaa tonnin pommilla kuin vuoden ja myydä pois sisäänostohintaan, tai huonolla tuurilla ajaa kaksi vuotta ja paalata. Jos taas pidemmäksi aikaa olisi vanha auto hakusessa kuten joskus tyhmänä nuorena, niin volkkaria uskaltaisi vähän korjatakin ilman pelkoa, että koko työ mätänee käsiin.
 
Viimeksi muokattu:
Sanoisin että golf/bora on myös hyvä vaihtoehto, kun välttää 1.4L bensa koneella olevia yksilöitä.
 
Yleisesti ottaen Toyota on vahvoilla näissä vanhemmissa malleissa, joskin kori ruostuu ympäriltä, ennen kuin tekniikka pettää.

Yksittäisistä malleista Toyota Hiace / Hilux 2L tai 2L-T koneella menee menee maailman tappiin lähes pelkällä perus huollolla ja laitteina ovat sen verran yksinkertaisia, että niihin ei kummaa huolto-opasta tarvita.
Samoin vanhat bensa Corollat / Carinat / Camryt kulkevat pidempään, kuin pellit kestävät.

Toisaalta tuollaisen vanhan Toyotan kun parsii katsastus kuntoon, niin saa siitä aina omansa pois.
 
Itselläni olisi hakusessa kakkosautoksi nykyisen Focus MK1:n korvaajaksi joku alta parin tonnin kiesi bensakoneella ja automaattilaatikolla. Enemmän kaupunki- kuin maantieajoa, joten kulutus saisi olla suht alhainen ja mitä vähemmän ruostuu niin sitä parempi. Niin ja koko saisi olla Focuksen luokkaa tai vaikka pienempikin, eli mitään isoa erämaan laivaa en tarvitse.
 
Eikös nuo ole niitä robottilaatikoita / puoliautomaatteja jotka ovat aivan järjettömän kulmikkaita ajaa...
 
Eikös nuo ole niitä robottilaatikoita / puoliautomaatteja jotka ovat aivan järjettömän kulmikkaita ajaa...

Hyvin mahdollista. Tämähän se on ongelmana, jos haluaa halvan automaattiauton, niin oikeat automaatit ovat usein vain isoimmissa premiumautoissa, jotka ovat halpoina kaikki aivan loppuun poljettuja pommeja.

Halvat vähänajetut "automaatit" lähes kaikissa pikkuautoissa ja valtaosassa perheautoista on jollain automatisoidulla robottikytkimellä joka ei ole oikeaa automaattia nähnytkään. Kaikki toki mainostetaan "automaatti" nimellä, joten pitää olla melkoinen autoguru että tietää mikä on mikin. Toyotan E140 Corolloissa robottilaatikko oli nimeltään "MultiMode". Opelin H-Astroihin sai molempia automaatteja, oikeaa ja robottia, robotti taisi olla jokin Easytronic ECT.

IMHO en noihin robottikytkimiin tai DSG pommeihin koskisi mistään hinnasta. Jos molemmat jalat löytyy ja liikkuu, niin ennemmin ajaa manuaalilla kuin tuollaisella hitaalla ja nykivällä arpalaatikolla.
 
Yhden kytkimen robottilaatikosta ei ole kokemusta ja perinteisestä automaatistakin hyvin vähän, mutta Audin DSG:stä on, ja silläkin lähdöt ovat enemmän tai vähemmän nykiviä. Kunhan liikkeelle on päästy, vaihdot tapahtuvat hyvin siististi. Yhden kytkimen laatikko oletettavasti nykii enemmän. Busseissa on vissiin yleensä perinteinen laatikko, ja sellainen taas saattaa nykiä vaihdoissa.

Paljonko perinteisiä ("oikeita") automaattilaatikoita nykyään edes tehdään henkilöautoihin?
 
Jos haluaa auton joka kestää, niin Toyota Corollaa parempaa vaihtoehtoa tuskin on. Tosin jos on ollut huonolla pidolla niin pellit voi olla huonossa hapessa jo 2000-luvun alun laitteissa. Yleisesti ottaen pellit/pohja Corolloista ennemmin menee ennen kuin tekniikka pettää.
Jos taas miettii vaikkapa ysäri-(co)rollaattoria. Jos ei haittaa tuulipussimaisuus ja on paikka missä hitsata joka katsastukseen neliö peltiä niin tekniikka noissa on ollut oman kokemuksen mukaan lähes pomminvarmaa.
 
Paljonko perinteisiä ("oikeita") automaattilaatikoita nykyään edes tehdään henkilöautoihin?
Ford Siirtyi kaksoiskytkimestä perinteiseen automaattivaihdeistoon. Ainakin Fiestassa ja Focuksessa sellainen on. Kyllä varmaan jotain muitakin vaihtoehtoja löytyy kanssa.
 
IMHO en noihin robottikytkimiin tai DSG pommeihin koskisi mistään hinnasta. Jos molemmat jalat löytyy ja liikkuu, niin ennemmin ajaa manuaalilla kuin tuollaisella hitaalla ja nykivällä arpalaatikolla.
Noh noh, makuasioitahan nämä. Jonkun toisen mielestä taas kaksoiskytkimellisen robotisoidun laatikon jatkuva veto on jotain, mikä erottaa sen muista eli "hitaista arpalaatikoista". :D

Ei sillä että minäkään huolisin käytettyä autoa DCT-vetoisena. Kyllähän se manuaali tai normaali automaatti on luotettavuudessa eri tasolla, kunhan ei satu olemaan erikseen huonoksi tiedetty.
 
Mulla kokemuksia tuosta t22 avensiksestä. Öljyä tuntuu menevän ja noi takajarrut pitää laittaa joka vuosi. Ruostetta ei kyllä ole. Karvalakkina aika kurja ajettava. Jarruja tilatessa huomasin,että noita tehdään ainakin kolmessa eri maassa. Just meni puola,mikä nyt oli halpa uusia.Näyttää myös vetävän parkkipaikalla kaikkia törmäilijöitä puoleensa,kun on kaksi kertaa kolautettu,kerran keulaan ja kerran perään.
 
Meillä taas päinvastainen kokemus. Öljyä ei tarvitse lisätä lainkaan vaihtojen välissä. Takajarruille ei ole tehty mitään vuosiin, etujarrut uusittiin nyt kun oli lopussa. Viime syksynä oli käyntihäiriötä mikä korjaantui (en tiedä vaihtoiko huollossa nokka-akselin asentotunnistinta vai ei). Taakse pitäisi vaihtaa koiranluu. Toinen helma vaihdettu ja toinen pitäisi vaihtaa. Muuten ei mitään ongelmia vaikka yli 300tkm mittarissa.

No yksilöitähän noi autotkin on. Juttelin kaupan pihalla yhden liftbackin omistajan kanssa ja silläkin vei tota öljyä, molemmilla 1.6 vvt-i koneella.Käsijarru se meillä on murheenkryyni,jota pitää joka vuosi näpräillä.
 
Voihan koneissa olla eroja, meillä on pomminkestävä 4A-FE

No just noissa koneissa on iso ero. Öljyä vie iso osa noista vvt-i koneista, varsinkin 1.8. Iso osa noista on korjattu, mitkä vielä liikenteessä, mutta on noita korjaamattomiakin vielä. Alkuunhan noihin taidettiin vaihtaa koko alakerta uusiksi, mutta sitten on näitä mitä on itse korjailtu ym.. Hyvä konehan muutoin tuo vvt-i, Huomattavasti mukampi kuin nuo vanhemmat kierroskoneet. Jarruissakin on eroa ja faceliftin myötä käsijarru on linkulla satulassa, kun vanhemmissa kengät jarrulevyn sisällä.

Näillä halvoilla kun ajaa niin pitää olla aina toinen auto kun toista korjaa. Se on vaan näin pk-seudulla asuvana vaikeeta kun ei ole kunnon tallitiloja.
 
Hyvät ja siistikuntoiset toyotat maksaa jo enemmän kuin mersut.
Hyviä dieseleitä saa nyt erittäin halvalla, miltei mikä tahansa syöttöpumpputekniikalla ja ennenkaikkea manuaalilaatikolla oleva diesel on pomminvarma. Ainakin vagineen 1.9tdi:t
 
Mulla on Peugeot 406 2.0HDi 110@130 farkku, vm2001. Sillä on ajettu 525tkm. Ilmeisesti aika kestävää tekniikkaa tuossakin. Laturi on jossain vaiheessa vaihdettu. Kori kestää kyllä muuten, mutta helmat ruostuu ja on vaatinut hitsausta. Sama juttu taitaa kyllä olla vag autoissakin, ainakin Seatissa. Peugeotin takajarrut on vaatinut kanssa herkistelyä.

Mersut taitaa ruostua kanssa aika hyvin.
 
Aika masentavaa tuo tarjonta on, ainakin nettihautomossa. Paljon ajettuja ja/tai pieniä kippoja. Nelosgolffi on jo niin vanha että ehjän yksilön löytäminen on vaikeaa. Itse varmaan katselisin sopivan V-Golfin ja laittaisin siihen helmat, ellei ole jo tehty. Perheessä on Almera 1.5 vm. 2006, ajettu kylläkin vasta 115km. Melko ankea tuokin on ajella, mutta perusvarmaa tekniikkaa. Pientä sähkövikaa siinä on mutta muuten on menty kuluvien osien vaihdolla. Varaosat tuohon ja muihin halpiksiin eivät maksa mitään, jos itse pystyy/haluaa huoltaa.
 
Aika masentavaa tuo tarjonta on, ainakin nettihautomossa. Paljon ajettuja ja/tai pieniä kippoja. Nelosgolffi on jo niin vanha että ehjän yksilön löytäminen on vaikeaa. Itse varmaan katselisin sopivan V-Golfin ja laittaisin siihen helmat, ellei ole jo tehty. Perheessä on Almera 1.5 vm. 2006, ajettu kylläkin vasta 115km. Melko ankea tuokin on ajella, mutta perusvarmaa tekniikkaa. Pientä sähkövikaa siinä on mutta muuten on menty kuluvien osien vaihdolla. Varaosat tuohon ja muihin halpiksiin eivät maksa mitään, jos itse pystyy/haluaa huoltaa.
2005 ja uudempia autoja saattaa kumminkin löytyä alle 1000€ hintaluokasta myös. Tuossa yksi esimerkki.
Citroen Xsara Picasso 1.8i-16 SX 5d Tila-auto 2005 - Vaihtoauto - Nettiauto

Aivan halvimpia pitäisi raportoida, kun ei taida olla edes ajokunnossa.
Vaihtoautot - Suomen suurin valikoima - Nettiauto

Isommilla noin vanhoilla autoilla on varmaan ajettu yli 200tkm ja ei näy siksi listauksessa.

Alle 300tkm alkaa löytyä isompia autoja. Pitäisi vaan raportoida romut pois, niitä varmaan löytyy.
Vaihtoautot - Suomen suurin valikoima - Nettiauto
 
Ei ainakaan SAAB. tai jos haluaa oikean pommin niin ostaa B235E moottorisen ysifemman.

Itsellä parin kk sisään porsinut:

Turbo (garretti)
Moniurahihnapyörä + öljypumpun kansi (ruuvit aukes itekseen ja koko paketti kilkkas rikki)
Ilmastoinnin läpät, joku akselin pala löyty jalkotilasta

nyt sitte hävis öljynpaineet kokonaan ja autosta tuli ajokelvoton.
 
Tonnin-parin auton pitää tottakai olla yksilö. Merkkinä toyota on luotettava ja vw golf iv / bora on yksi aikakautensa ellei kaikkien aikojen parhaiten galvanoituja autoja.

Ranskalaiset taas eivät ole kovinkaan hyvässä maineessa ja se näkyy hinnoissa positiivisesti. Maineestaan huolimatta ranskalaiset eivät ole rapeita ja tervekorisen auton voi saada hyvinkin halvalla.
 
Ei juuri missään voi säästää niin paljon kuin ajamalla vanhalla autolla. Toki hankintahetkellä täytyy tuntea autot ja etenkin sen moottorityyppi onko luotettava vai ei.

Jotain remonttia voi tulla, mutta yleensä ne ovat halvempia kuin uudempaan autoon kuten varmaan moni on huomannutkin.
 
noihin ns. perusmallisiin mk iv ajan autoihin eli golf, bora, a3 jne osat on kyllä tosi halpoja. erikoisemmissa malleissa sitten osat maksaakin...
 
Työkaveri just kehui että C Vectra on hyvä 2t kaara, kunhan 2.2 koneen ketju ei rallata kylmällä. Itse kyllä vierastan sen monimutkaista alustarakennetta, jossa on pusla ja tukivarsi poikineen. Toinen työkaveri vannoo ranskalaisten nimeen, Citroen C5 tai
Pösö 407 jos isompaa autoa hakee. Näitä vierastan vielä enemmän. :dead:
 
Ei ainakaan SAAB. tai jos haluaa oikean pommin niin ostaa B235E moottorisen ysifemman.

Itsellä parin kk sisään porsinut:

Turbo (garretti)
Moniurahihnapyörä + öljypumpun kansi (ruuvit aukes itekseen ja koko paketti kilkkas rikki)
Ilmastoinnin läpät, joku akselin pala löyty jalkotilasta

nyt sitte hävis öljynpaineet kokonaan ja autosta tuli ajokelvoton.
Eikö se ole ihan ns. tyyppivika, että noissa saabeissa garrettin turbo menee vaihtoon jossain vaiheessa? Muutenkin turbollisessa moottorissa on yksi potentiaalinen vika/huoltokohde lisää, kun tarkastellaan tämän hintaluokan paljon ajettuja autoja.
 
Viimeksi muokattu:
Toistaiseksi mun vanha Renault Megane vm2000 on toiminut hyvin. Siinäkin kuitenkin on sellaisia vaaranpaikkoja kuten vääntösauvajousitus takana joka voi laueta, ainakin nettikirjoittelun perusteella.
Sen korjaaminen on ilmeisesti kallista.

Varmaan jotkut muutkin henkilöt tarvitsisivat threadin jossa keskustellaan siitä mikä merkki/malli oli paras ratkaisu käytetyksi halvaksi autoksi. Tai sitten toisinpäin että mitä kannattaa ainakin välttää.
Kaikkein oleellisintahan on aiempien käyttäjien tekemä huolto ja korjaus kyseiseen halpikseen.

Itselläni tuli mieleen että onkohan VW Bora käytettynä ja hyvin pidettynä toimiva halpisauto?

Mikset vain aja sitä meganea vikaan asti? Auto on joka tapauksessa kilohintakamaa. Kaikissa autoissa on ties mitä rikki meneviä juttuja. Nettikirjoittelun perusteella ei kannata pelätä ongelmia.
 
Eikö se ole ihan ns. tyyppivika, että noissa saabeissa garrettin turbo menee vaihtoon jossain vaiheessa? Muutenkin turbollisessa moottorissa on yksi potentiaalinen vika/huoltokohde lisää, kun tarkastellaan tämän hintaluokan paljon ajettuja autoja.

Joo, elinikä tossa saabissa garretille on keskimäärin n. 100tkm.
 
Tonnin-parin auton pitää tottakai olla yksilö. Merkkinä toyota on luotettava ja vw golf iv / bora on yksi aikakautensa ellei kaikkien aikojen parhaiten galvanoituja autoja.

Ranskalaiset taas eivät ole kovinkaan hyvässä maineessa ja se näkyy hinnoissa positiivisesti. Maineestaan huolimatta ranskalaiset eivät ole rapeita ja tervekorisen auton voi saada hyvinkin halvalla.
Tuo lause on niin täyttä paskaa ettei tosikaan. Noita töiden puolesta nähneenä voin sanoa että kaikki vag konsernin tuotteet mätänee käsiin ja rajusti. Jos viitsii katsoa noita niin näkee kuinka joka paikka on täynnä sinkkisulkeumaa yms mukavaa.
 
Tuo lause on niin täyttä paskaa ettei tosikaan. Noita töiden puolesta nähneenä voin sanoa että kaikki vag konsernin tuotteet mätänee käsiin ja rajusti. Jos viitsii katsoa noita niin näkee kuinka joka paikka on täynnä sinkkisulkeumaa yms mukavaa.
Vitosgolffit mätänee, neloset ei. Tietysti kaikki autot mätänee, mutta toiset vastustaa ruostetta pidempään kuin toiset ja nelosgolffi/bora on sellainen.

edit. Alla esimerkkinä yksi lähde. Golf iv ja bora ovat molemmat edustettuna.
Onko autosi suojassa rakenteita nakertavalta piiloruosteelta? Näillä malleilla on paras ruostesuojaus!
 
Viimeksi muokattu:
Toistaiseksi mun vanha Renault Megane vm2000 on toiminut hyvin. Siinäkin kuitenkin on sellaisia vaaranpaikkoja kuten vääntösauvajousitus takana joka voi laueta, ainakin nettikirjoittelun perusteella.
Sen korjaaminen on ilmeisesti kallista.

Vääntösauvajousitus löytyy myös ykköskopan Lagunasta ja myös Renault 21:sestä. Ja taas Renault Clioissa löytyy ihan normaalit jouset takaa eikä vääntösauvajousitusta.
 
Tuo lause on niin täyttä paskaa ettei tosikaan. Noita töiden puolesta nähneenä voin sanoa että kaikki vag konsernin tuotteet mätänee käsiin ja rajusti. Jos viitsii katsoa noita niin näkee kuinka joka paikka on täynnä sinkkisulkeumaa yms mukavaa.

Ei pidä täysin paikkaansa. Vanhemmat vagineet ei ruostu. Lahoja vm97-03 passatteja tai audeja ei juuri näe vaikka dieseleillä rullattu 500tkm . Nämä ovatkin ajalta jolloin autot tehtiin kestämään toisin kuin nyt.
 
Kaikki on suhteellista mutta mk4:ssa ei ruostu mitenkään ihmeemmin muu paikka kuin apurungot. Mutta nehän on vaihdettavia osia. Itse kori kyllä säilyy hyvin. Tottakai puoli miljoonaa ajetuissa alkaa ruostetta väkisinkin olemaan joka paikassa. Mutta vertaa johonkin samanikäiseen Nissaniin jota hitsaillaan kasaan jo 200tkm ajettuina.

Itse jouduin farkku-octaviaan sen takakelkan jo vaihtamaan, eikä ollut vielä edes 300tkm taulussa. Muualta ~ruosteeton auto.

Samanikäinen ja samanverran ajettu farkku mk3 mondeo oli jo kauttaattaa niin ruosteessa takapäästä että heivasin äkkiä koko auton pois.

Citroen C5 mk1 taas ~ruosteeton 450tkm ajettuna.
 
juu ja aina foorttimiehet sanoo että ei "tämä uudempi ruostu enää" :D

kaverilla vielä tuoreempi mondeo mk4 ja siinä jo helmat päällisinpuolin hyvin alkavat ruosteessa..
 
MkI focus ja mondeo ovat pahimpia ruostepommeja, samoin W202, W203, W210 ja 3/5 Mazdat.

Ruosteherkkiä autoja kyllä välttäisin, sillä ruostekorjaukset ovat ikävämpiä kuin jonkin kuluvan osan vaihtaminen varsinkin, jos ei omista hitsausvehkeitä.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki on suhteellista mutta mk4:ssa ei ruostu mitenkään ihmeemmin muu paikka kuin apurungot. Mutta nehän on vaihdettavia osia. Itse kori kyllä säilyy hyvin. Tottakai puoli miljoonaa ajetuissa alkaa ruostetta väkisinkin olemaan joka paikassa. Mutta vertaa johonkin samanikäiseen Nissaniin jota hitsaillaan kasaan jo 200tkm ajettuina.

Itse jouduin farkku-octaviaan sen takakelkan jo vaihtamaan, eikä ollut vielä edes 300tkm taulussa. Muualta ~ruosteeton auto.

Samanikäinen ja samanverran ajettu farkku mk3 mondeo oli jo kauttaattaa niin ruosteessa takapäästä että heivasin äkkiä koko auton pois.

Citroen C5 mk1 taas ~ruosteeton 450tkm ajettuna.
Seat Cordoba 2001 farkku tai VW Polo ruostui aika pahasti yli 500tkm ajettuna. Uudet kynnykset vaati ja molemmat lokasuojan kaaret takana vaati kanssa hitsausta. Eli aika paalaukseen sopivaa kamaa. Esim Peugeot 406 tai Citroen Xantia kesti paremmin. Paitsi Pösöön täytyi kanssa hitsata uudet kynnykset (525tkm), mutta muualta ruosteeton.
 
Mondeot tuntuvat ruostuvan aika mukavasti jo siellä -90 luvulla.
Montyissa mk2 on järestään vähintäänkin lokasuojan kaaristaan mätä/paikattu. Siksipä olikin ihmetapaus tää mun entinen aapiukolta ostettu joka ei märkinyt (näkyvästi) vielä mistään.
 
Vitosgolffit mätänee, neloset ei. Tietysti kaikki autot mätänee, mutta toiset vastustaa ruostetta pidempään kuin toiset ja nelosgolffi/bora on sellainen.

edit. Alla esimerkkinä yksi lähde. Golf iv ja bora ovat molemmat edustettuna.
Onko autosi suojassa rakenteita nakertavalta piiloruosteelta? Näillä malleilla on paras ruostesuojaus!

Näin just viitoset mätänee ihan eri malliin kuin neloset. Niin pitkään kun alustan pvc-massat on ehjät ja vettä ei mene väliin niin kestää. Kaikki ovien ja lokarien ruosteet on yleensä lähtöisin naarmuista ja kolhuista, mille ei ole tehty mitään. Yksi kanssa mikä noita ruostuttaa on sisäpuolelta tuleva vesi. Aika paljon noissa kuitenkin on niitä vikapaikkoja mistä vesi tulee sisään. Ja jos vuosikaudet siellä hautuvat mattojen alla niin lopulta koko alustan pellit on on sen alustamassan varassa.
 
Montyissa mk2 on järestään vähintäänkin lokasuojan kaaristaan mätä/paikattu. Siksipä olikin ihmetapaus tää mun entinen aapiukolta ostettu joka ei märkinyt (näkyvästi) vielä mistään.
Näköjään löytyy näitä "yksilöitä"; tuossa ylläkin mainittu Focus mk1 tuli juuri myytyä >280tkm ajettuna eikä siinä ruostetta muualla kuin yhdessä etulokarissa ja pieni kupru takaluukussa listan kohdalla. Itsekin tuota tuli ihmeteltyä hommatessa kun 99% muista yksilöistä oli aivan rupisia... :D

Mitä noihin muihin mainittuihin tulee, niin 1997/8-> VAGineet (Golf, Passat) olivat tosiaan heittämällä parempia korroosion kannalta kuin esim. mk3 Golf - mutta mikään tosiaan ei ole ikuinen. Ilmeisesti jopa W203:t ovat ihan siedettäviä 2004 faceliftist eteenpäin.
 
ihan vihoviimiset mk3 golffit, ne farkut ainakin oli jo paremmin suojattuja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 539
Viestejä
4 524 141
Jäsenet
74 641
Uusin jäsen
Repolaine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom