Varmaan jotkut muutkin henkilöt tarvitsisivat threadin jossa keskustellaan siitä mikä merkki/malli oli paras ratkaisu käytetyksi halvaksi autoksi. Tai sitten toisinpäin että mitä kannattaa ainakin välttää.
Kaikkein oleellisintahan on aiempien käyttäjien tekemä huolto ja korjaus kyseiseen halpikseen.
Itselläni tuli mieleen että onkohan VW Bora käytettynä ja hyvin pidettynä toimiva halpisauto?
Jos osaat hyvin arvioida ja valikoida, niin ehkä ja kyllä. Sallinette, että sovellan suoraan Golf IV:sta, koska en osaa kertoa, miten Bora eroaa - muuten kuin siten, että se on ihan saatanan ruma vrt. Golfin klassiseen ulkoasuun, kuljetuskapasiteetti on vähäisempi, ja normaalit ajovalot ovat Borassa Golfia huonommat.
Kokonaisuutena arvioiden auto on aikakaudessaan ja luokassaan erittäin hyvä. Eri juttuhan on se, miten hyvä ostos se on nyt kahden vuosikymmenen jälkeen halpiksena.
Kori saattaa jopa olla "ruosteeton" eli kunnossa, jossa ei elinkaaren aikana ole pelkoa rakenteellisesta korroosiovauriosta. "Varmoihin" japanilaisiin hapanpommeihin verrattuna auto on lähinnä alumiinikoristen luokassa. Tietenkin elämme vuotta 2019, joten osa yksilöistä on jo epäilemättä aivan mätiä. Enimmäkseen nämä tosin ovat poistuneet paljon ajettuina ylläpidon kallistuessa muuten kuin hitsauksen tarpeesta.
Takajarrut ovat vähän haavoittuvat aina raivoon asti, kun käsijarrua ei pahimmillaan voi käyttää, ellei niitä ole jo laitettu uusiksi. Jarrusatuloiden vaihdon tarve ei liene aivan tavatonta vanhoissa pommeissa.
Osassa varhaisia malleja sähköikkunoiden nostimissa on heikko muoviosa tai asennusvirhe, jonka takia ikkuna(yleensä kuskin oven) voi liikutettaessa irrota hissistä ja pudota oven sisään mahdollisesti särkyen. Edullinen korjaussarja on olemassa, uusi lasi ei maksane purkamolla paljon, ja työ on helpohko. Vaiva on kuitenkin erittäin kiusallinen, mutta liekö enää todennäköistä etteikö olisi jo perkelöitynyt ja kerran korjattu, jos on sattuakseen.
Osassa on heikko vaihdelaatikko, jossa on ajomäärän kasvaessa huomattava hajoamisriski. Vaihdelaatikon tyyppikilpi, vähän lisähakuja tai jonkun tietävämmän sekä muistavamman vinkit auttavat. Minulla hajosi viisivaihteinen manuaali, jota oli huonoa ja parempaa olemassa saman koneen perään. Kyseessä siis se huonompi, kuinkas muuten.
Osa moottoreista on auttavia tai ihan perseestä. Käsittääkseni hyviä ainakin 1.6 8v(helppohoitoinen, mekaanisesti luja, kuluttaa hieman enemmän kuin verrokit), 1.9 TDI(eri versioita ja ikä näkyy) ja varauksin 1.8T(liiaksi käyttöä nähneitä kai nykyään liki kaikki). Jotenkin minulla on sellainen muistikuva ja mutu, että Boraa on tarjottu vähäisemmällä moottorivalikoimalla kuin Golfia, joten en tiedä onko tästä apua.
Sähkövioista tulee mieleen kuljettajan etu- tai sivuturvatyynyn varoitus, joka johtuu joko ratin johtimen pettämisestä tai kuskinpenkkiin menevien johtojen väsymisestä (molemmat ihan korjattavissa). On ollut parilla muullakin omistajalla ja jo nuoremmissa autoissa. Homma ei ole vaikea korjata, mutta itsediagnostiikassa on syytä varovaisuuteen; osassa tuon aikaisia volkkareita airbag-boksi paskoontuu laajasta diagnoosipyynnöstä, mistä seikasta oikeaoppinen diagnoosisofta varoittaakin.
Ovien nurkat(yleensä etuovien alanurkat) voivat vaurioitua pakkaantuneesta lumesta ja jäästä äärimmäisissä jäätävissä olosuhteissa. IV ei ole niin arka kuin muistaakseni V, joka ainakin amerikanversiona hajoaa useammin. Jos näin ei vielä ole käynyt, voinee halpiksen ostaja asialle viitata kintaalla. Ennaltaehkäisevä korjaussarja on kuitenkin olemassa, eikä maksa paljon. Siinä vaaranpaikkaan tulee liimattava vaahtokumitäyte, joka estää välin tuiskuamisen lumella.
Ovien tiivisteet on syytä puhdistaa ja voidella huolellisesti ennen talvea, sillä ne ovat alttiit jäätymään kiinni veden valuessa ovien rakoon. Ei mainittava tyyppivika vaan yleinen ongelma uusissakin autoissa.
Ovien mekanismi oli väitetysti altis jäämään avoimeksi, mistä syntyi legenda volkkarikuskin mustekaloista. Minulle kävi näin muistaakseni tasan kerran useiden vuosien aikana. Tehtaan jähmevaseliinit lienee tähän päivään mennessä moneen kertaa käristetty, huuhdottu ja liuotettu pois käytössä jatkavista yksilöistä. Tämä ei siis ole mitenkään todennäköistä mutta syytä kertoa, jotta uuden hienon halpiksen omistaja tietää ettei kyseessä luultavasti ole mekaaninen vika vaan silkka likaisuus.
Takaluukun lukkopesä on melko varmasti 2019 tukkeutunut aikaa sitten ja mädäntynyt käyttökelvottomaksi. Tämä ei ole ongelma - tasan niin kauan kuin keskuslukitus toimii, sillä sisäpuolella ei ole vara-avausmekanismia. Ylipäänsä takaluukun lukkopesää tuli käytettyä vain siksi, että yksilössäni (tai mallisarjassa vakiona) ei ollut langatonta keskuslukitusta, joka tekee moisen tarpeettomaksi.
Tämän listan päälle voi tietysti joku tojotamies naureskella, mutta siinäpä naureskelee. Mistä tahansa noin vanhasta automallista löytyy tyyppivikoja ja heikkouksia paljon enemmän kuin tässä hyvin osittaisessa listassa ehdin muistella.
Pragmaattisesti ajatellen itsekin ostaisin mieluummin tojotan(ja nimenomaan tojotan eikä muuta nipponia) tonnin pommiksi, jos nyt pitäisi ostaa. Johtuen toki siitä, etten aikoisi ajaa tonnin pommilla kuin vuoden ja myydä pois sisäänostohintaan, tai huonolla tuurilla ajaa kaksi vuotta ja paalata. Jos taas pidemmäksi aikaa olisi vanha auto hakusessa kuten joskus tyhmänä nuorena, niin volkkaria uskaltaisi vähän korjatakin ilman pelkoa, että koko työ mätänee käsiin.