Mikä kontrolleri sähköpyörään?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tupsa
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
750
Edit 31.8.21:
Otsikon vaihto, koska tavoite muuttui kaasun säädöstä koko kontrollerin vaihtoon.

Sähköpyörässä on kuin onkin portaaton kaasukahva. Äkkinäisyyden vuoksi luulin tähän päivään saakka sen olleen on-off -tyyppinen. Totuus selvisi testatessa takapyörä ilmassa, ja lisäämällä kaasua milli milliltä, ja kyllä - pyörimisnopeutta pystyy kasvattamaan portaattomasti.

Ongelmana on se, että nähtävästi ns. kaasukäyrä on liian jyrkkä. Eli käytännössä pyörää ajaessa pienikin liike johtaa kiihdytykseen. Onko hall-kaasua mahdollista muokata kuvan tapaisesti, eli muuttaa oletettavasti lineaarista volttikäyrää eksponentiaalisesti, jotta alapäähän saadaan säätövaraa ja käytännössä kaasukahva liike kasvaa?

Pyörä on Shengmilo MX20, ja kontrolleri on perus edullinen, tyypiltään

BRUSHLESS MOTR CONTROLLER
MODEL: MX20-ZF48V. 20" 866#500w

Näyttö on LCD-S866.

Asetuksissa ei taida olla mahdollsta "kalibroida" kaasvukahvaa, vaan joutuu tekemään hardware modin, eli ilmeisesti laittamaan vastusta tai vastaavaa johonkin kolmesta hall-kaasun johdosta. Olen ymmärtänyt, että punainen on +5 Vdc, musta on maa ja valkoinen on lähtösignaali. Nyt tarttis jeesiä, että minkälaisista komponenteista puhutaan, mitä tarvitsisi kytkeä ja mihin, jotta kaasukäyrää saisi alkupäästä loivemmaksi. Plussaa olisi, jos käyrää voi muuttaa tarvitessa, eli esim. trimmeripotikka, jos siis edes potikka riittää. Kiitos!

Kuva:
Kaasukäppy.png
 
Viimeksi muokattu:
Kaasukahva varmaankin on joku potikka joten jos siihen sattuisi löytymään toisenlaisella käppyrällä olevaa vastinetta niin saattaisi olla helpoin vaihtoehto. Jos tuo on nyt lineaarinen niin vaihtaa logaritmisen potikan tilalle niin käppyrä muuttuu aika pitkälti tuon sinun tavoitekuvan tyyliseksi.
 
Kaasukahva varmaankin on joku potikka joten jos siihen sattuisi löytymään toisenlaisella käppyrällä olevaa vastinetta niin saattaisi olla helpoin vaihtoehto. Jos tuo on nyt lineaarinen niin vaihtaa logaritmisen potikan tilalle niin käppyrä muuttuu aika pitkälti tuon sinun tavoitekuvan tyyliseksi.

Jep, kyseessä on hall-kaasu, eli jonkinlainen magneettiluiska liikkuu terminaalien yläpuolella, ei siis ole potentiometri. Ovatkohan nämä hall-kaasut aina lineaarisia? Ilman muuta vaihtaisin logaritmiseen, jos sellaisen jostain löytäisi.
 
Voiko hall-efektiin perustuvan kaasukahvan korvata bolt-on / plug-and-play potikkakahvalla?
 
Hall-anturit tosiaan taitavat olla lineaarisia joten tuon muuntaminen logaritmiseksi tai exponentiaaliseksi vaatisi jotain muunninpalikkaa väliin. Itse varmaan teksisin tuon jollain mikrokontrollerilla jolla lukisin ADC:lla anturin arvoa, tekisin softassa joko jonkun suoran matemaattisen pyöräytyken tai lookup-tablella muuntaisin arvon ja sitten DAC:lla antaisin signaalin eteenpäin. Silloin saisi juuri sellaisen säätökäyrän kun itse haluaa.

Ainakin teoriassa jos tuo hall-anturin lähtö on jotain noiden +5V ja 0V välillä niin tuon voisi korvata tavallisella logaritmisella potikalla. Jos Hall-anturin lähtö ei ole ihan rail-to-rail niin parilla lisävastuksella saisi sovitettua säätöalueen alku- ja loppupään kohdilleen.
 
On olemassa sähköpyörän moottoriohjaimia, joilla voi valita erilaisia kaasukäyriä. Tai tehdä oman 8 pisteisen käyrän. Lisäksi muutenkin säätää kaasukäyrää mieleisekseen. Omassa pyörässäni on sellainen. Käytössäni on hall anturilla varustettu peukkukaasu. Ja kaasuvaste on oikein mukava, voin mennä aivan hiljaa, kävelyvauhtia kaasulla helposti.

Lisäksi yksi mikä vaikuttaa paljon on millaista ohjausta moottoriohjain käyttää. Eli onko kyseessä ns speed pohjainen ohjaus vaiko torque. Torque on noista paljon mukavampi ja itse käytän sitä (sitä voi siis joissakin ohjaimissa vaihtaa)


Speed — a similar mode is used in Infineon controllers and non-programmable low-cost controllers and is characterized by the use of maximum current to reach a given speed. In this mode, the maximum thrust is used until the desired speed is reached, the thrust is not regulated by the throttle grip.

vs:

Torque — in this mode, the throttle controls phase current, the thrust is limited by the angle of rotation of the throttle.







On myös olemassa potikka toimisia kaasukahvoja, esim Domino näistä se ns paras. Domino Premium Full Twist Grip Throttle
 
Viimeksi muokattu:
On olemassa sähköpyörän moottoriohjaimia, joilla voi valita erilaisia kaasukäyriä. Tai tehdä oman 8 pisteisen käyrän. Lisäksi muutenkin säätää kaasukäyrää mieleisekseen. Omassa pyörässäni on sellainen. Käytössäni on hall anturilla varustettu peukkukaasu. Ja kaasuvaste on oikein mukava, voin mennä aivan hiljaa, kävelyvauhtia kaasulla helposti.

Lisäksi yksi mikä vaikuttaa paljon on millaista ohjausta moottoriohjain käyttää. Eli onko kyseessä ns speed pohjainen ohjaus vaiko torque. Torque on noista paljon mukavampi ja itse käytän sitä (sitä voi siis joissakin ohjaimissa vaihtaa)


Speed — a similar mode is used in Infineon controllers and non-programmable low-cost controllers and is characterized by the use of maximum current to reach a given speed. In this mode, the maximum thrust is used until the desired speed is reached, the thrust is not regulated by the throttle grip.

vs:

Torque — in this mode, the throttle controls phase current, the thrust is limited by the angle of rotation of the throttle.







On myös olemassa potikka toimisia kaasukahvoja, esim Domino näistä se ns paras. Domino Premium Full Twist Grip Throttle

Alkaa vähän kiinnostaa kontrollerin vaihto, kun se virtaohjaus tosiaan olisi parempi kuin nykyinen nopeusohjaus. Aitoa vääntöohjaustahan varmaan ei tähän suoraan saa, mutta "torque simulation". Mistähän kannattaa tilata ja saa mahd. edullisesti?
 
Jos vaihtaisi koko kontrollerin (+ näytön), niin mikähän kannattaisi hankkia ja mistä mahd. edullisesti? Alkaa vähän hotsittaan koko kontrollerin vaihto, kun ei tuo nykyinen kontrolleri ilman kaasun konfigurointia ja ollen perustason nopeuskontrolleri muutenkaan ole paras mahdollinen sähköpyörässä.
 
Tohon sun aloitusviestin ongelmaan ratkaisu vois olla Cycle Analyst. Saa aika hyvin taltutettua äkäset kaasukahvat. Sen voi kytkeä periaattees mihin vaan kontrolleriin sillä erillisellä shuntilla.

Hyviä kontrollereita ainakin sabvotonit ja kellyt. kuntengia (eli "KT") en suosittele, huonoja kokemuksia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 793
Viestejä
4 547 336
Jäsenet
74 849
Uusin jäsen
ookooo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom