Mikä kolvi sopii piirilevyjen juottamiseen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sirne
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
1 003
Eli konkkia olisi tarkoitus vaihdella mutta tuo lidlin kolvi ei riitä sulattamaan sitä tinaa edes siinä levyllä, ja sitten ostin verkkokaupasta tommoisen 60W kolvin joka maksoi alle kympin, mutta eipä tuokaan tunnu jaksavan sulattaa tuota juotoskohtaa konkan alta.

Eli kysymys jollekkin joka osaa neuvoa suoraan johonkin merkkiin / malliin ja ehkä kauppaan mistä kannattaa tilata, joku kunnollinen kolvi jonka kanssa homma onnistuu(siis konkkien irroittaminen ja uusien tinaaminen. Onko nuo ärsyttäviä romuja kaikki nuo alle kympin kolvit? :D
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti siis monikerroslevy kyseessä? Esim. emolevy, näyttis, jne.

Ne ovat hivenen haasteellisia, koska elkojen miinukset voivat mennä läpiviennissä ties kuinka moneen kerrokseen. Muttapa mutta, suurin ongelma on saada reiät auki elkon irrotuksen jälkeen. Eli sinulla on haastetta luvassa, vaikka elkot saisit irti revittyäkin (ilman että foliot ja läpiviennit hajoavat).

Mutta kolvista; itse olen juotellut noita Wellerin antiikkimagnastatilla, kera supermöhkön kärjen. Juotteena pöljä Pb60Sn40, joka korjaa hyvin lyijyttömän kuran seosta. Sulamispiste laskee kivasti. Nykyisellään ainakin paikallisessa tokmannissa on myynnissä ryöstöhintaan vieläkin hullumman seoksen juotetta; Pb70Sn30. Se olisi vieläkin parempaa purkujuotetta lyijyttömille, mutta kys. möhkölangan fluksi on sellaista myrkkyä, että nokka palaa... En tiedä, että mitä moinen happo(?) tekee levylle ajanmittaan.

Reiät olen aukonut käsikäyttöisellä tinaimurilla. Sen hallitseminen vaatii hivenen opettelua. Aika, jonka juottimen kärki ei ole läpiviennillä, tulee olla todella lyhyt. Vaatii siis nopeutta ja näppäryyttä käsiltä.

Onnea magnastatin käytettynä löytämiseen ja siihen vaikka 8-lämpöarvolla olevan ISON kärjen löytämiseen. 9 lämpöarvollisen kärjen ei tarvitsisi olla älyttömän suuri, mutta levyn polttamisen vaara on suurempi.

Asiaan liittyen, tietääkö kukaan, että saako magnastaattiin vielä kärkiä jostakin? En vielä googletellut, mutta tuli vaan tätä kirjoittaessa Mieleen.
 
Partcostahan noita wellerin kärkiä vielä saa. 7 ja 8 lämpöarvoilla löytyy.
 
Verkkokaupan 60W ei taida koskaan mennä kärkeen asti, nimimerkillä itsekin ostin sieltä ihan heräteostoksena alesta tuon aseman ja paskin kolvi, jota ikinä olen yrittänyt käyttää...

Noh kumminkin jos lähdetään siitä liikenteeseen, että ammattilaiskolveissa kärjen teholukemat ovat siellä 70-100W tuntumassa, kun täyttä tehoa pitää antaa lämpötilan / kuorman / muun säätimen avulla.

Weller VP 801 EC voi saada käytettynä halvakin, jos pitää läpivienneistä saada tinat pois samalla kun tina on sulaa. Sitten on kiinasta saatavilla käytetyn wellerin hinnalla samaan tekniikkaan perustuvia, mutta omasta mielestäni aika lelumaisia (eivät lämpiä nopsaan / ei pidä lämpötilaa yllä maksimi tehollakaan).

Itse tykkäsin metcalin versiosta, jonka sain oman metcalin mukana kaupanpäällisenä, mutta möin sen eteenpäin, koska kompuran pyörittäminen kerrostaloasunnossa ei nyt oikein kuulostanut järkevältä omaan, eikä naapurin korvaan, joten itse käyttelen käsikäyttöistä tinaimuria ja siinäkin pääsee aika hyvään tahtiin, mutta peukalo ei kestä itsellä ainakaan, jos pitäisi pari päivää putkeen käyttää sitä 8h töissä.
 
Sulata vähän lyijyllistä tinaa niihin valmisjuotos kohtiin jos et ole sitä jo tehnyt, alkaa kummasti sulamaan ne tehdas juotokset sen jälkeen eikä tarvita sellaisia lämpöjä/tehoja että jotain hajoaa jo sen takia.
 
Emolta saa konkat kyllä pois kolvilla kuin kolvilla. Mutta takaisin niitä ei saa, pitäisi olla juuri sopivan kokoiset jalat ja tosi puhtaat reiät.
Helpon tapa on leikata konkka sivuleikkureilla n 1cm korkeudelta poikki ja kiskaista loppu tumppi piheillä irti (voi toki hiukan sivuleikkureilla halkaista), että entisen konkan jalat jää näkyville. Niihin vain kiinni konkka esim. kyljelleen ja jollakin liimalla tms että ei liiku.
Jalat kannattaa leikata ja taivuttaa sopivaan mittaan ja varoa ettei pudottele tinapalloja emolle.
Toki paikka jossa useampi vierekkäin on haasteellisempi.
Kuten tässä, mutta vanhat jalat voi jättää juotosnastoiksi. Toki riippuu paikasta
junkstation | Replacing Capacitors


Lyijyllinen tina auttaa jo aika paljon, mutta hankalampiin tapauksiin voi harkita käyttävänsä näitä:
http://www.digikey.com/product-detail/en/chip-quik-inc/SMD4.5NL/SMD4.5NL-ND/1164267
http://www.digikey.com/product-detail/en/chip-quik-inc/SMD4.5/SMD4.5-ND/4037221

138°C sulavaa Sn-Bi-Ag seosta löytyy myös pastana.

Ongelma ei noissa ole sulamaton tina, vaan että emoissa on paljon kuparipintaa häiriösuojauksina ja maa tasoina, joka imee kaiken lämmön.
Toki tuo voi helpottaa asiaa, itse en ole koskaan käyttänyt noin matalan lämmön tinoja.

Yleisesti 50e emoihin ei kannata ostella monen kympin erikois tinoja ja välineitä.
 
Viimeksi muokattu:
Emolta saa konkat kyllä pois kolvilla kuin kolvilla. Mutta takaisin niitä ei saa, pitäisi olla juuri sopivan kokoiset jalat ja tosi puhtaat reiät.
Helpon tapa on leikata konkka sivuleikkureilla n 1cm korkeudelta poikki ja kiskaista loppu tumppi piheillä irti (voi toki hiukan sivuleikkureilla halkaista), että entisen konkan jalat jää näkyville. Niihin vain kiinni konkka esim. kyljelleen ja jollakin liimalla tms että ei liiku.
Jalat kannattaa leikata ja taivuttaa sopivaan mittaan ja varoa ettei pudottele tinapalloja emolle.
Toki paikka jossa useampi vierekkäin on haasteellisempi.
Itsekin joskus tällä tavalla vaihdoin johonkin tautisen vanhaan slotti-amd:n emoon elkoja ja hyvin toimi.

edit: tosin elkoja ei tarvinnut edes liimata kiinni, kun teki jalkoihin hienon taitoksen ja juotti jalat kiinni.
 
Ongelma ei noissa ole sulamaton tina, vaan että emoissa on paljon kuparipintaa häiriösuojauksina ja maa tasoina, joka imee kaiken lämmön.
Toki tuo voi helpottaa asiaa, itse en ole koskaan käyttänyt noin matalan lämmön tinoja.

Yleisesti 50e emoihin ei kannata ostella monen kympin erikois tinoja ja välineitä.
Lähes kaikissa järkevästi suunnitelluissa piirilevyissä on maatasoja, jotka imevät kaiken lämmön. Toki jokainen valitsee työkalut ja tarvikkeet tarpeensa mukaan, mutta muutaman kympin rework-juote on silti halvempi kuin kunnon kolvi.
 
On ainakin itsellä onnistunut emojen (vanhoja toki, eli voi olla vähemmän kerroksia) konkkien vaihdot ihan tuommosella 30W Kärkkäisen paskeella. Tai vaikeimmat tapaukset oon tehny siten, että oon katkaissu jalat ja sitten jalanpätkä kerrallaan irrotellu emosta.
 
Tietääkö kukaan, että mistä saisi vismuttia järkierässä. Ei siis tyyliin kymmentä kiloa, vaan puoli-yksi kilo riittäisi. Voisi tinapataan tehdä kunnon "purkuseoksen". Nyt siinä on vain "perus" ylilyijyllinen seos.

Mutta tosiaan hivenen yliampuvaa ostaa järjettömän hintaista purku"tinaa", kun lyijyttömän seoksen "korjaamiseen" saa Pb70Sn30 -"juotetta" (ei kai moisella saa mitään järkevää sellaisenaan saa aikaan, seos pysyy "puurona" piiiitkän aikaa ja lopullinen juotos on todella harmaa, vaikka puuroaikana juotos ei olisi hievahtanutkaan) 100g n. 6e hintaan halpahallista tai tokmannista. Kuten sanoin, niin fluksi siinä on jotain järkyttävää myrkkyä, se tulee putsailla parhaimpansa mukaan. Kyseessä litteä sininen rulla ja juotteen paksuus on jotain 2mm. Korvaava kompo sitten oikealla Sn60Pb40 (tai 63/37 olisi se oikeista oikein) seoksella juottaen. Ei kannata yrittää tursia lyijyttömillä, ne eivät kuitenkaan jaksa juottua koko läpiviennin matkalta, korkeintaan hiukan piirilevyn pinnasta vain.

Tinapataa kyllä suosittelen heille, jotka vaihtelevat läpiladottuja kompoja enemmälti. Tai sitten purkavat osia korteilta talteen. Tarpeeksi lämimällä padalla voi kurittaa levyä myös siihen malliin, että päällypuolen SMD-kompoja voi irrottaa/vaihtaa. DX ainakin joskus möi patoja halvalla, en tiedä nykytilanteesta. "Soldering pod" taisi olla lontooksi.

Padan käyttö edellyttää kunnollisen fluksin reipasta käyttöä, muuten jälki on aivan kauheaa... Purkuhommassa (kompojen talteenotossa ja lopun piirilevyn hylkäämisessä) ei niinkään väliä, että käyttääkö fluksia juurikaan. Juotetta voi toki mennä hukkaan, jos hirveitä könttejä levyn mukaan lähtee...
 
Viimeksi muokattu:
Paskojen kolvien omistajat voivat esilämmittää levyjään, niin lähtee tavara irti. Vaikka uunissa sataseen tai puhaltimella.
 
Hmm, tuo juotostappien jättämäinen levyyn kuulostaa aika fiksulta idealta itseasiassa.. AJattelin myöskin vähän hioa tuota kolvini kärkeä, onkohan siinä mitään järkeä?
 
Jos kärki on pinnoitettu, niin se on ensimmäisestä hionnasta lähtien pilalla.

Jalkojen jättäminen piirilevylle on käsittämättömän surkea tapa. Ensinnäkin jalkojen paksummat osuudet ovat alumiinia, eivätkä siten juotu. Toisekseen jäljeksi tulee sellainen turaus, että ei mitään rajaa...

Tinan ehdotusten lisäksi neuvoisin myös hellan levyn ja IR-mittarin. Levy päälle sadan ja kas, paskalyytit saa pois ja reiät avattua perus 2e tinaimurilla.

Seuraavalla kerralla sitten ei sitä halvinta kuraa, niin ei tarvitse heti olla elkoja vaihtamassa...
 
On noita läpivientejä tullut avattua ihan akkuporalla. Ensin komponentit juottamalla pois ja poraamalla reiät auki. Kierroksia koneeseen enintään 50 rpm. Yksikään läpivientiholkki ei toistaiseksi ole lähtenyt pyörimään mukana ja miksi lähtisi, sillä tina on niin pehmeää.
 
On noita läpivientejä tullut avattua ihan akkuporalla. Ensin komponentit juottamalla pois ja poraamalla reiät auki. Kierroksia koneeseen enintään 50 rpm. Yksikään läpivientiholkki ei toistaiseksi ole lähtenyt pyörimään mukana ja miksi lähtisi, sillä tina on niin pehmeää.

Itse olen neulaviilaa miettinyt samaan tarkoitukseen mutta en tiedä sitten toimisiko.
 
Käyttäkää tinasukkaa läpivienteihin, ei maksa paljoo ja ei vahingoita mitään. Kutistesukka helpottaa pois juottamisessa aika hyvin.
 
Osaako kukaan sanoa Weller WECP-20 juotosasemasta, onko fiksu ostos? Käytettynä siis lähtisi kai 50euron pintaan...
 
Mjah kolvin kanssa vähän se ja sama, kunhan lämpötilan säätö löytyy. Oikeat imusukat ja kunnon tinat fluxeineen tärkeempää noissa hommissa. Kyllähän tuo welleri ihan kunnon kapistus lienee... itte kolvailen ~10€:lla ebaysta tilatulla vaihtokärkisellä lämpötilasäätimisellä X merkkisellä 60W kolvilla, jolla en ole vielä törmänny kolvaukseen joka ei olisi sillä sulanut :D Ilikiästi tuo käden karvoja pystyyn nostelee, kun ei taida olla ihan suojaukset siinä kunnossa kuin pitäisi...
 
Jos ostaa wellerin niin ainakin on varma ettei osta mitää paskaa mikä ei toimis. Ite juottimissa luotan ainoastaan welleriin. Ite käytän weller WD 1000 joka on todella hyvä, Se lämpenee muutamassa sekunnissa tarvittavaan lämpötilaan ja paljon vaihotkärkiä. WD 1000 WMRP piuhalla on van hinnalta suolanen, ei pelkästää osto vaan kun kärjet menee rikki niin ne maksaa paljon.
 
Welleristä asiaan liittymättämähkönä sen verran, että harmi kun ostivat Portasolin. Meni hyvä kaasutyökalufirma vähän kaikinpuolin takapakkia, ikävä kyllä... Kyllä SuperPro oli ja on kunnon juotin, verrattuna vaikka wellerin pyropenikseen. SuperProlla ja pelkän "kahvan" mukana tulevalla kohtalaisen "laihalla" kärjellä kyllä sulaa lyijytön, sekä ylilyijyllinen paska. Tarvittaessa sitten "tohomoodilla" (ilman kärkeä) vittukasalevyt, joista tarvitsisi vaan saada möhkökompoja talteen. Ulkona grillaus suositeltavaa, haisee aika pahalle kypsyvä lasikuitulevy :D

Aikoinaan tuli korjattua aika älytön määrä kuuluisan kumisaapastehtaan (voi kun olisivat pitäytyneet vain siinä mitä osasivat edes jotenkin suunnilleen) paskagesmejä vissiin joitain satoja, eikä mennyt oikeastaan kuin yksi superpron kahva ja joitakin hot blow -kärkiä. Kahva oli jo heikossa kunnossa ja moinen oli nokian paskojen korjuun lisäksi käytännössä aina repussa matkassa. Kaverin äiteen senaikuiselle ukolle korjasin dynastarttia puuveneessä, joka oli melkoisen lahossa kunnossa. Noh, kolvi unohtui kys. lahoon paattiin rasioineen+kärkineen ja oli aikansa upoksissa järvivedessä, kolville jonkin ajan päästä heitin hyvästit, "on/off", eli kaasua/ei -vipu alkoi jumimaan pahasti...

No mutta se lämmitin kyllä haukkui sen sata kertaluokkaa hintansa takaisin :D Kertokaapas, että mistä SuperProohon "hot blow" -kärkiä järkihintaan, kiitän etukäteen.


Yksi mielenkiinto on myös wellerin 9V matkakolvi, jossain partcolla, tms. firmalla moisen joskus huomasin. Tekeekö mitään ja voiko syöttää 3S lionilla (n. 8-12v)?

Toki kohtuupieni lyijis (max se joku n. 7,jtn Ah loota) voisi myös mennä, 3S lionin suojan saa sille myös ylipurkua suojaamaan laitettua.
 
Emolevystä konkkien vaihto ollut haastavaa. Emolevyssä, kun voi olla sellaiset mönjäkerrokset niin ei ihme, että ei meinaa tapahtua mitään ja kolvin pää siinä mönjässä.
Sattuu olemaan sellainen lämpöpuhallin pienellä suuttimella niin sillä varmaan lähtee. Ei ole tullut vielä testattua.

Niin se muuttui lämmön takia mönjäksi.

Tina Sillan mussutuksiin en lähde mukaan. On niin nähty murossa.
 
Viimeksi muokattu:
Jaa, että emolevyissä mönjäkerroksia?

Kerrohan lisää, kun en ole sellaista tavannut ja aika paljon kuitenkin emolevyjä käsitellyt.
 
Jalkojen jättäminen piirilevylle on käsittämättömän surkea tapa. Ensinnäkin jalkojen paksummat osuudet ovat alumiinia, eivätkä siten juotu. Toisekseen jäljeksi tulee sellainen turaus, että ei mitään rajaa...
Totta. Tosin, on pakko todeta että joidenkin retrovermeiden kanssa tämä voi joskus olla ainoa vaihtoehto silloin kun emon foliot irtoaa pelkästään niitä tuijottamalla :-)
 
No massaplöräyksen etu(?)sivu näkyy olevan kyllä niin mainoksenomainen ja paska, että eipä voisi vähempää kinostella...

Tuohon emon "mönjään"; joo, Tina varmastikin juotellut joitakin kompoja erinäisille levyille, kuten itsekin. Fluksin kyllä ymmärrän, kuten "laatulevyillä" olevan lakkauksenkin, mutta ainakaan jälkimmäistä en ole ainoankaan (emo)levyn pinnalla haitaksi asti nähnyt. Jos fluksia on jäänyt, niin ei siitä ainakaan haittaa ole. Ja kosteussuojaukseen pyrkivien levyjenkään lakkaus ei ole juuri tahtia haitannut.

Messmaker: Mönjä olisi silloin emon ja lyytin välissä. En joskus tohottaessani fettejä yms. kompoja levyn "jalalliselta" puolen grillaten talteen ole saanut mönjiä näkymään. Lyyttejenkin kohdalla kyllä harvinaista... Tarkoitan siis, että grillaus levyn korkeintaan ainoastaan PL-kompoja sisältävältä puolelta, ei "päällyspuolelta", eli jalallisiakin sisältävältä.
 
No massaplöräyksen etu(?)sivu näkyy olevan kyllä niin mainoksenomainen ja paska, että eipä voisi vähempää kinostella...

Tuohon emon "mönjään"; joo, Tina varmastikin juotellut joitakin kompoja erinäisille levyille, kuten itsekin. Fluksin kyllä ymmärrän, kuten "laatulevyillä" olevan lakkauksenkin, mutta ainakaan jälkimmäistä en ole ainoankaan (emo)levyn pinnalla haitaksi asti nähnyt. Jos fluksia on jäänyt, niin ei siitä ainakaan haittaa ole. Ja kosteussuojaukseen pyrkivien levyjenkään lakkaus ei ole juuri tahtia haitannut.

Messmaker: Mönjä olisi silloin emon ja lyytin välissä. En joskus tohottaessani fettejä yms. kompoja levyn "jalalliselta" puolen grillaten talteen ole saanut mönjiä näkymään. Lyyttejenkin kohdalla kyllä harvinaista... Tarkoitan siis, että grillaus levyn korkeintaan ainoastaan PL-kompoja sisältävältä puolelta, ei "päällyspuolelta", eli jalallisiakin sisältävältä.
On ainakin itsellä tullut vastaan erinäisiä kortteja korjatessa, että liemi on päässyt myös juotospuolelle jotain kautta. Joko tyhjästä läpiviennistä tai muusta kolosta. UPS-moduleissa lähinnä nykyään, joissa on aika iso määrä elkoja.
 
Kannattanee hommata kaasujuotin mieluummin, kuin patterilelu.

Patterilelun kuitenkin houkuttaessa luonnollisesti repullinen LSD-kennoja ja niille kunnollinen laturi. Nykyiset alkaalirimpulat ovat niin paskaa, ettei moisilla juotinta kannata yrittää lämmittää... Tarkoitan siis alkaalipareja/paristoja, vaikka nikkeli-jotain -kemiankin akut ovat alkaaleja myös.

Kullä nykypatskut ehkä jotain herätyskellon tasolla olevaa jaksaa syöttää, mutta kaukosäädin alkaa olla jo siinä ja siinä...
 
Bebekiltä löytyy oikein näppärä elektroniikka kolvi kympillä jos satunnaista käyttöä.
Löytyy hakukentästä koodilla ZD-21.

20€ on juotosasema koodilla ZD-99, mutta siitä ei ole käyttökokemusta, koska tuo 10€ kolvi on toiminut hyvin tuulettomassa normi lämpötilassa.
 
Kolviin en ota kantaa, mutta vuosia sitten on useampia täydellisiä konkkaremontteja emolevyille tullut tehtyä.

Nämä ovat siis vanhoja ohjeita, mutta todennäköisesti hyvin toimivia edelleen.

Valmistelu
Tuetaan piirilevy pystyasentoon, mahdollistaen operoinnin levyn kummallakin puolella yhtä aikaa. Varmistetaan että korvaavissa elkoissa on lyhyet ja samanpituiset jalat (oikeanmallisissa on jo valmiiksi). Jalat vielä suoristetaan niin, että ne sopivat vaivattomasti emolevyn läpivientiholkkeihin.

Vanhan elkon poisto
Lämmitetään kolvilla toisen jalan juotospistettä, kallistaen samalla vanhaa elkoa viereisen jalan suuntaan. Kolvin kärkeen on ehkä sulatettava vähän tinalankaa, jotta lämpö johtuu paremmin. Kun elko saadaan liikahtamaan, lopetetaan lämmitys ja siirrytään lämmittämään viereistä jalkaa. Tällä kertaa kallistetaan vastakkaiseen suuntaan ja tinan sulaessa elkon pitäisi liikahtaa hieman aiempaa enemmän. Näin jatketaan puolelta toiselle, kunnes toinen jalka ja lopulta kummatkin irtoavat.

Uuden juotoksen valmistelu
Tässä vaiheessa läpivientiholkit ovat yleensä täynnä tinaa. Tällä ei ole kuitenkaan merkitystä, juotospisteiden tulee olla vain sen verran kuopalla, että niitä vasten voi kohtuullisella vakaudella tukea uutta elkoa. Teemme siis näin, varmistaen samalla vielä kerran oikean asennusasennon (+-).

Uuden elkon juottaminen
Tuetaan uutta elkoa komponenttipuolelta samalla lämmittäen toisen juotospisteen tinaa juotospuolelta. Kun tina sulaa ja toinen jalka uppoaa hieman holkin sisään niin että elko pysyy kiinni lämmitys lopetettaessa, vaikein osuus on takana. Nyt vain teemme saman kuin elkoa poistettaessa, mutta käänteisessä järjestyksessä, ensin lämmittäen viereistä juotospistettä ja painaen toisenkin jalan kiinni jne. Kun elko on kokonaan paikallaan, on aika parannella juotoksia. Nyt lämmitämme juotospistettä niin kauan, että sen tina kokonaisuudessaan sulaa, muttei enempää jottei elko vahingoitu. Syötämme vähän uutta tinaa juotospisteeseen (ei kolvin kärkeen eikä komponentin jalkaan), annamme sen tasaantua pari sekuntia. Operaatio toistetaan tarvittaessa, kunnes tinaa on riittävästi. Sitten lopetetaan lämmitys ja siirrytään viereiseen juotospisteeseen.

Viimeistely
Jos tinaa kertyy jossakin vaiheessa liikaa, se on poistettava. Tässä olen havainnut imusukan käytännöllisemmäksi kuin tinaimurin.
Lopuksi vielä puhdistetaan juotokset täysin haihtuvalla puhdistusalkoholilla tai jollain muulla elektroniikalle sopivalla aineella. Puhdistamalla lopputulos on siistimpi, mutta usein juotoksen hyvyyttäkään ei voi tarkistaa, ennen kuin tinalangasta valunut juoksute on poistettu.

Näillä ohjeilla ei pitäisi tuhraantua liikaa aikaa, kunhan rutiini on ensin hankittu. Lyijytön juotos toki vaatii kovempia lämpötiloja, mutta ei ole mikään este. Lopputuloskin on aina tähän saakka ollut siisti ja toimiva. Kaikki tietysti omalla vastuulla.
 
Kunnollinen imusukka on kallista ja sen fluksi sotkee levyn. Lisäksi tuppaavat hapettumaan heikosti imeväksi aika nopeasti. Ja lämpöäkin se vie juotoskohdasta pois. Yksipuoliset levyt eivät toki tarvitse minkäänlaista kuivausta, mutta monikerroslevyissä avoimet reiät olisivat toki kivat.

Edelleenkin; imusukkaa, jos ei osaa käyttää tinaimuria. Jos tinaimuria osaa käyttää, niin ehdottomasti sillä sitten. Ja purkujuotteena vähintään 40% lyijyä sisältävää seosta. Vismutin kanssa säätöä olen tässä opiskellut. Sitä seostamalla saaneisi oivan purkueväksen.
 
Kunnollinen imusukka on kallista ja sen fluksi sotkee levyn. Lisäksi tuppaavat hapettumaan heikosti imeväksi aika nopeasti. Ja lämpöäkin se vie juotoskohdasta pois. Yksipuoliset levyt eivät toki tarvitse minkäänlaista kuivausta, mutta monikerroslevyissä avoimet reiät olisivat toki kivat.

Edelleenkin; imusukkaa, jos ei osaa käyttää tinaimuria. Jos tinaimuria osaa käyttää, niin ehdottomasti sillä sitten. Ja purkujuotteena vähintään 40% lyijyä sisältävää seosta. Vismutin kanssa säätöä olen tässä opiskellut. Sitä seostamalla saaneisi oivan purkueväksen.
Sehän ihan tilanteesta kiinni onko imuri vai sukka kätevämpi... Vaikka nyt yhdeksi esimerkiksi pintaliitos padien puhdistus, 1000x nopeampi ja kätevämpi sukalla, eikä lämmönsiirtyminen ole mikään ongelma. Fluksin leviäminen? Ainahan juotokset ja ympäristö pitäisi kolvailun jälkeen kuitenkin puhdistaa, kun kunnolla tehdään, eikä hosuta.
 
Imusukka vs. tinaimuri = En osaa vs. osaan.
Kaikki eivät ole mitään Tex Wellereitä juotostyökalujen kanssa, myöskään allekirjoittanut. Jatkuvalla harjoittelulla sellaiseksi voi ehkä tulla, mutta kaikilta se vain ei luonnistu. Ongelmaa voi lähteä ratkaisemaan rahalla (imukolvi + juotostyöasema) tai sitten voi kehittää työmenetelmän, jolla saa mahdollisimman paljon aikaan yksinkertaisilla työkaluilla ja vähillä taidoilla. Tämä on myös hyvä toistettavuuden kannalta, eli useampi voi tehdä saman perässä.
 
Ite en ole käyttäny tina imuria. Paras on juots sukka ja sillä saa kaikki pois. Läpiviennistä kannattaa tinat poistaa lisäämällä pikkasen tinaa, pitäen kärkeä siinä iskemään hyrkki pöytää pitäen levyä siinä kädesä. Tinat kun tippuu pöytään niin rapsuttaa kynnellä itti ja heittää roskiin, loput printillä olevat "jämät" saa tinasulakka. Isommat levyt voi olla hankalia.
 
Bebekiltä löytyy oikein näppärä elektroniikka kolvi kympillä jos satunnaista käyttöä.
Löytyy hakukentästä koodilla ZD-21.

Tuosta 25 wattinen oli ihan susipaska. Liian viileä ja kolvipäitä ei ole helppo vaihdella. "Meisselikolvitkin" hakkaa tuon.
 
Totta kyllä tuo SMD-kompojen padien kuivaus, siihen toki sukkaa. Mutta eipä noita ole käytännössä koskaan tarvinnut kuivata...
 
Mitäs mieltä olette näistä Motonetin Weller juotinasemista? Weller® WHS40D digitaalinen juotosasema 40 W | Motonet Oy ja Weller® WHS40 juotinasema 40 W | Motonet Oy
Tämä olisi kätevä, jos on ennestään Ryobin ONE+ sarjan akkutyökaluja. Laadusta en mene takuuseen. Ryobi R18SOI-0 ONE+ akkutoiminen juotosasema 18 V | Motonet Oy
Bilteman "juotosarja" on halpa, mutta laatu epäilyttää. Juotossarja

Jos motonetistä pakko niin tämä --> Stannol Industa 550 digitaalinen juotinasema | Motonet Oy

Paitsi eikö satasella saa muutenkin kunnon aidon Hakko vehkeen?

Nuo Wellerin vehkeet suunniteltu joskus 80-luvulla. Siltä ne näyttää..
 
Ääni HAKKOlle, kestää oikeata käyttöä ja satunnaista säilytystä. Hyvillä vehkeillä tulee myös harrastettua enemmän ;)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 838
Viestejä
4 548 753
Jäsenet
74 851
Uusin jäsen
hieunguyen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom