Laitetaas tää nyt sit vielä oikeeseen lankaan hieman täydennettynä...
Elikkä siis tarvitsen läppärin opiskeluja varten suht nopealla aikataululla kun en aikaisemmin ole aikaiseksi saanut.
Lähdössä opiskelemaan konetekniikkaa yliopistoon joten tarpeessa olisi kone joka kestäisi ja jaksaisi seuraavat 5 vuotta vähintään.
Mitä olen ymmärtänyt niin 3D-mallennusta yms kohtalaisen vaativaa tekemistä on jonkin verran tiedossa ainakin jossain vaiheessa opintoja.
Eli kysymys kuuluu millainen kone on oikeasti riittävä sisällä olevan raudan puolesta ja missä hintaluokassa mennään?
Mitä asiaa tietämättömänä itse tässä nyt pari viikkoa yrittänyt tutkia niin vaatimukset olisi (ehkä?) luokkaa:
-Erillinen näytönohjain 3D-mallennosta yms varten
-Windows 11 ohjelmistojen yhteensopivuuden takia
-Vähintään 16, mieluusti 32Gt RAM
-SSD vähintään 512Gt, mieluusti 1T
-Vähintään 14''
-Numpad plussaa
-Tarpeeksi ja erilaisia liitäntöjä
Näillä specseillä käytetty toimistoläppäri on varmaankin ainut/paras vaihtoehto. Mitä tutkimusta olen tehnyt ja omasta kokemuksesta osaan sanoa, niin ThinkPad on varmaan helpoin, paras vaihtoehto ja vastaa parhaiten omaa mieltymystä. Oon siis ite katellut nyt käytettyjä ThinkPadejä kyseisillä vaatimuksilla eri nettikaupoista ja niin tämmönen on kiinnittänyt huomion ja vaikuttaa monin puolin jopa ns liian hyvältä diililtä.
Hanki Lenovo ThinkPad P15 G1 | i7-10875H | 15.6" | Kuin uusi mutta parempi: ✓ Täysin kunnostettu ✓ 12 kk:n vähimmäistakuu ✓ jopa 40 % edullisempi kuin uusi ✓ Kestävämpi kuin uusi ✓ ilmainen toimitus ja palautus
www.refurbed.fi
Tällä hetkellä vaan kyseenalaistan kuinka huonossa kunnossa akku ja muu laite on kun hinta on noin "halpa", kuinka luotettava tuo Refurbed on ja onko hinta kohdillaan vai ylihinnoiteltu koska hinta ainakin omaan silmään vaikuttaa korkealta vaikka kuinka on komponenttipula yms? Myös tuo kauppasivuston kuntoluokitus "Hyvä" soittaa hälytyskelloja.
En ainakaan itse löytänyt täysin vastaavaa ThinkPad P15 G1 mistään halvemmalla, pienemmällä muistilla yms eri osilla löytyi kyllä hieman halvempia yksilöitä.
Ainakin näin omaan silmään tuo P15 G1 on varmasti riittävä, todennäköisesti jo ylilyönti monelta osin. Itselleni paino tai iso koko ei ole ongelma.
Tällä hetkellä harkitsen erittäin vahvasti juuri tuota P15 G1 mallia mutta haluaisin kuulla vielä vaihtoehtoja sekä muiden ajatuksia asiasta.
Ylesesti vielä tuon konemallin kohdalla minkä linkkasin mietityttää että riittääkö akunkesto ja onko kuinka äänekäs?
Myös halvempia toimivia vaihtoehto voisi ehdotella.
Mitä löysin niin koulun suositukset laitteelle on seuraavat:
- Suorituskyky: PCMark 10 -testissä vähintään Home-taso.
- Prosessori: Minimisuositus Intel Core i3 12. sukupolvesta ylöspäin (Intel Core i3 1200-sarja) tai AMD Ryzen 5 7000-sarjasta ylöspäin.
- Muisti: 16 Gt tai enemmän.
- Tallennustila: 512 Gt SSD tai suurempi.
- Näyttö: Full HD, vähintään 14 tuumaa, tarkkuus 1920x1080 pikseliä tai parempi.
- Verkko: Tuki 5 GHz langattomalle verkolle (vähintään 802.11 ac, eli WiFi 5).
- Akku: Kestävä akku useamman tunnin työskentelyyn.
- Liitännät: Ulkoisen näytön liitäntä (HDMI-portti tai USB-C DisplayPort), kamera, mikrofoni, kuulokkeet, useampi USB-C ja USB-A liitäntä.
- Käyttöjärjestelmä: Windows 11
Mutta kyseessä on yleisesti kaikille opiskelijoille alasta riippumatta olevat suositukset, niin tekniikan alat saattaa vaatia hieman enemmän koneelta.
Kiitos kaikille jotka viitsivät lukea tämän ja jaksavat jakaa omia ajatuksia!