Mikä ilmainen etähallintaohjelma?

Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
358
Olisi tarvetta käyttää kertaluontoisesti muutama tunti etähallintaohjelmaa kuten teamviewer, mutta se ei kuitenkaan. Siitä oli jo kallis lisenssi ja monitoroivat käyttöä. Jokin muu siis
 
Miksei kertaluontoisesti Teamviewer kelpaa? No onhan sitä sitten vaikka anydesk ja sata muuta joiden ilmais- tai trial-versiolla sen yhden kerran hoitaa. Ja onhan sitä VNC tai jos kohteessa ei graafisesti tarvitse tehdä mitään niin vaikka ihan ssh.
 
Olisi tarvetta käyttää kertaluontoisesti muutama tunti etähallintaohjelmaa kuten teamviewer, mutta se ei kuitenkaan. Siitä oli jo kallis lisenssi ja monitoroivat käyttöä. Jokin muu siis

Jäi pari asiaa arvailun varaan, eli:
- Onko kohde kone samassa aliverkossa?
- Pitääkö onnistua netin yli?
- Kohde koneen käyttöjärjestelmä ja myös koneen käyttis, jolta kohdetta on tarkoitus ohjata?
- Onko tarvetta päästä kiinni eri käyttäjätunnuksiin kohde koneessa, vai pelkästään yhteen?

Noi nyt aluksi :).

[edit] AnyDeskille äänitäälä TV:n korvaajaksi :tup:.
 
Kertaluontoisesti muutama tunti? Mikä estää TeamViewerin käytön jollet sitä käytä kaupallisesti?
Edellisessä elämässäni autoin sillä useita vuosia vähintään tuhansia kertoja (corporate versionilla tietysti) eri yritysten työläisiä ammatissani ja varmaan eräs parhaista ohjelmista tuohon

No mutta löytyyhän niitä muitakin, kuten ilmainen UltraVNC toki, eivät vaan ihan yhtä sujuvia / helppoja konffata ja käyttää välttämättä jne.

EDIT: TeamViewer tosiaan monitoroi käyttöä. Jos kuvittelit sillä "auttavasi" vaikkapa domainissa olevia koneita, sieltä tulee 5 minuutin jälkeen yhteyspotkut. Eli olet käyttänyt kaupallisesti ilman lisenssin maksamista.
Ja en yhtään kannusta moiseen


eipä ole tullut ad koneita coffattua, taitavat katsoa että jos koneesta löytyy mitään yritykseen viittaavaa niin ei mene enää kuluttajakäytön piiriin. Ja lisenssihän mulla olikin aiemmin, heidän irtisanomispolitiikka vain oli niin perseestä että teamvieweriä en koskaan tule suosittelemaan kellekkään enkä käytä.


Anydesk vaikuttaa lupaavalta, kiitos sitä, menee kokeiluun.
 
Useamman kerran joutunut teamvieweriltä kysymään nollausta kun alkanut valittamaan kaupallisesta käytöstä vaikkei oikeasti ole niitä millään tapaa rikkonut. Mikähän olisi hyvä vaihtoehto?
 
TeamViewer tosiaan monitoroi käyttöä. Jos kuvittelit sillä "auttavasi" vaikkapa domainissa olevia koneita, sieltä tulee 5 minuutin jälkeen yhteyspotkut. Eli olet käyttänyt kaupallisesti ilman lisenssin maksamista.
Ja en yhtään kannusta moiseen
Jaa, koskas tuollainen juttu teamvieweriin on tullut? Ainakaan pari vuotta sitten ei vielä ollut, nyt ei ole pitkään aikaan kyllä mihinkään AD:ssa olevaan koneeseen tullut otettua yhteyttä siviili-teamviewerillä ja työkoneessa on firman lisenssi.
 
Jaa, koskas tuollainen juttu teamvieweriin on tullut? Ainakaan pari vuotta sitten ei vielä ollut, nyt ei ole pitkään aikaan kyllä mihinkään AD:ssa olevaan koneeseen tullut otettua yhteyttä siviili-teamviewerillä ja työkoneessa on firman lisenssi.

Varmaan pari vuotta sitten. Kerran jaksoin kysyä ja sen jälkeen lopetin käytön. Alkaa herjaamaan jo ihan muutoman käyttökerran jälkeen. Eli ei paljon kavereita/sukulaisia autella, en käyttänyt yhteenkään AD koneesee, vaan ihan kotikäytössä olevia. Nykyisellä hinnoittelulla vuodessa halvimmalla lisenssillä tulisi hintaa reilut 300€/v.
 
Tässähän oli huonona juttuna se että molemmissa päissä piti olla kirjautuneena chromeen samalla gmail-tunnuksella. Vai vieläkö se on niin?
Joo. Ajattelin, että tässä tunkataan ns. omia koneita. Jos pitää kavereiden koneita niin sit pitää vasta puolella olla antamassa ns. koodi.
Eli toimii silloinkin, mutta jonkun pitää olla antamassa lupa yhteyteen.
 
TightVNC olen itse muistaakseni joskus käyttänyt. Kevyt ja yksinkertainen, toimi kuin junan vessa. Avointa lähdekoodia.

En tosin tiedä että onko tietoturvamielessä vanhentunut.
 
Itellä alkoi myös TeamViewer katkomaan yhteyksiä. Olisko suositella jotain HELPPOA vastaavaa ohjelmaa?
Anydesk ei näytä olevan ilmainen ja UltraVNC taas näyttää olevan sellainen purkka-asennus että mä en ainakaan osaa sitä tehdä.
 
...UltraVNC taas näyttää olevan sellainen purkka-asennus että mä en ainakaan osaa sitä tehdä.

Purkka-asennus? Tuon asentaminen ei kyllä juuri vaadi kuin nextin painelua.
Toki asia muuttuu jo pitää intterwebin yli sen avulla päästä. Lanissa tuo toimii todella simppelisti.
 
Purkka-asennus? Tuon asentaminen ei kyllä juuri vaadi kuin nextin painelua.
Toki asia muuttuu jo pitää intterwebin yli sen avulla päästä. Lanissa tuo toimii todella simppelisti.
Internetin yli pitäis päästä enkä mä ainakaan löytäny mitään "next" viritystä vaan sain ison kasan kansioita joissa jotain joissa piti suorittaa jotain järjestelmänvalvojana ja ohjeet read e filuna. Oonks ladannu jotain väärää sitten?
 
Onko jotain syytä miksi ei voisi ottaa käyttöön?

Ja sit vaan käytät esim. winkun remote desktoppia ja teet porttiohjaukset modeemiisi.
Oon Firefox miehiä enkä halua Chromea käyttää/opetella.

Ja heti kun mennää porttiohjausten piiriin niin mä tipun kärryltä joten helppokäyttöinen pitää olla.
 
Oon Firefox miehiä enkä halua Chromea käyttää/opetella.

Ja heti kun mennää porttiohjausten piiriin niin mä tipun kärryltä joten helppokäyttöinen pitää olla.
Eli, jotain tuttua pitäisi autella. Porttiohjauksia on monesti vaikea tehdä etänä ilman sitä etäyhteyttä. Eikä ne kaikkiin yhteyksiin edes onnistu tai ovat kertakäyttöisiä. :-(

Mutta jos menee noin vaikeaksi ettei mikään veloitukseton ohjelma kelpaa, eikä maksaakkaan saa, niin alkaa oleen tilanne selalinen että onko se tuki tarvekkaan niin tärkeä.

Mutta jos vielä intoa yrittää ja jos se etähoidettava kone on esim Windows 10 (tai joku muu sopiva), niin VPN yhteys sinun kotiverkkoon, edellyttää toki sitä että kotiverkosta hommaa hoitaisit ja että sinulla kotiyhteydessä julkinen IP jota ei liikaa tukittu.

Edit:
On tuossakin toki omat vaaransa jos jokin saastunee konee päästää kotiverkkoon
 
Itsellä on Anydesk toiminut ainakin muutaman kuukauden verran ilmaiseksi, en kyllä tiedä miksi ei näy tuolla sivuilla tuota ilmaista plania

Helppokäyttöinen, ei tarvitse mitään salasanoja puhelimessa ("Paina sitä vihreää hyväksy-nappulaa" "ok"), ja kaikki toimii. Vaihdoin juurikin siksi, kun Teamviewer alkoi katkomaan yhteyksiä ("Commercial use detected!")
 
Itellä alkoi myös TeamViewer katkomaan yhteyksiä. Olisko suositella jotain HELPPOA vastaavaa ohjelmaa?
Anydesk ei näytä olevan ilmainen ja UltraVNC taas näyttää olevan sellainen purkka-asennus että mä en ainakaan osaa sitä tehdä.

Not every use case requires a paid AnyDesk license. That’s why we provide a free version of our remote access software so people can help friends and work on personal projects.

 
Ääni myös Googlen remote desktopille. Tässä ketjussa kanssa voisi vähän täsmentää että mitä haluaa sillä etähallinnalla varsinaisesti tehdä. Itse olen käyttänyt vaan omien koneiden säätöön kun etähallinta on helpompi kuin näytön, näppäimistön ja hiiren siirto eri koneista toisiin.


Oon Firefox miehiä enkä halua Chromea käyttää/opetella.

Ei vaadi Chromea.

Puhumattakaan siitä että haluat käyttää erillistä etähallintaohjelmaa.
 
Viimeksi muokattu:
anydesk tai chrome desktop ei näytä toimivan kuten teamviewer, siten, että voi luoda tunnuksen jonka alle tulee kaikki koneet joita hallitaan. Eli vaatii aina toisen pään käyttäjältä koodin antamisen tai pääsyn sallimisen, jolloin tämä ei toimi esim. miehittämättömän koneen valvontaan tms.
 
anydesk tai chrome desktop ei näytä toimivan kuten teamviewer, siten, että voi luoda tunnuksen jonka alle tulee kaikki koneet joita hallitaan. Eli vaatii aina toisen pään käyttäjältä koodin antamisen tai pääsyn sallimisen, jolloin tämä ei toimi esim. miehittämättömän koneen valvontaan tms.
Miehittämättömään koneeseen asetat pin koodin (chrome desktopissa) niin sitten voit toisella koneella ottaa yhteyden koneeseen mistä vaan.
Ja jos koneet on omia niin voit laittaa kaikki koneet oman gmail-tilin taakse.

Jos taas haluat hallita jonkun toisen henkilön koneita niin silloin on ihan hyvä, että koneelle ei pääse ns. ilman lupaa.
 
anydesk tai chrome desktop ei näytä toimivan kuten teamviewer, siten, että voi luoda tunnuksen jonka alle tulee kaikki koneet joita hallitaan. Eli vaatii aina toisen pään käyttäjältä koodin antamisen tai pääsyn sallimisen, jolloin tämä ei toimi esim. miehittämättömän koneen valvontaan tms.
AnyDesk provides the solution to agree upon an unattended password, so that the remote client doesn't need to be present to accept a request to enter a session.
 
Windows 10 tulee mukana Quickl Assist / Pikatuki. Apua antavan henkilön pitää kirjautua MS tilillä, apua saavan henkilön pitää kirjoittaa 6 numeroinen koodi avun antajalta.

Toi on kyllä todella kätevä. Aina kun vaan muistaa sen läsnäolon :D.

Duunissa oon nyt (muistanut) alkanut tehdä niin, että työnnän ton Pikatuen pikakuvakkeen suoraan kaikkien käyttäjien työpöydälle, niin ei, ehkä tarvi ajella ympäri maakuntaa kun sähköposti ei aukea = selaimen kirjanmerkeistä puuttuu suoralinkki Outlookin webbiosoitteeseen.

Huonopuoli on sitten taas, että kilometrikorvaukset jää saamatta, eikä pysty lusmuileen duunista, kun on sopinut 5 minuutin keikan etäpisteelle puolenpäivän aikaan, jonka valmistuttua ajanut suoraan kotiin kattelemaan Lokia DisneyPlussasta :p. Ja leimannut tietenkin päivän päättymään kuten normaalisti :).
 
Windows 10 tulee mukana Quickl Assist / Pikatuki. Apua antavan henkilön pitää kirjautua MS tilillä, apua saavan henkilön pitää kirjoittaa 6 numeroinen koodi avun antajalta.
Tuo ominaisuus on kyllä nimeltään Pikaopastus, eikä mikään "Pikatukit", mitä MS käskee ohjeessaan etsimään. Kokeileekohan kukaan itse noita käännöksiä?
 
Windows 10 tulee mukana Quickl Assist / Pikatuki. Apua antavan henkilön pitää kirjautua MS tilillä, apua saavan henkilön pitää kirjoittaa 6 numeroinen koodi avun antajalta.
Tämä kyllä todella kätevä ja ei tarvitse mitään erillistä pasketta latailla koneelle. Töissä yleisesti käytössä ja siviilissäkin käytössä kun apua jollekkin antaa.
 
Näytti kelpaavan myös Googlen -tili Quick Assistiin, mutta kun hyväksyin puhelimen Authenticatorista kirjautumisen, kirjautuminen tapahtui siitä huolimatta @outlook.com tilillä :hmm:
 
Löytyyköhän tuohon Quick Assist / Pikatukeen selaimella käytettävää liittymää mistään? Tai omassa tapauksessa selainliittymää edes apua antavaan päähän?
remoteassistance.support.services.microsoft.com -sivu näyttäisi tarjoavan vain pyydä apua -vaihtoehtoa, josko edes tähän käyttöön tarkoitettukaan.
 
Windows 10 tulee mukana Quickl Assist / Pikatuki. Apua antavan henkilön pitää kirjautua MS tilillä, apua saavan henkilön pitää kirjoittaa 6 numeroinen koodi avun antajalta.
Remote Assistance -nimisenä toiminto on ollut jo Windows XP:ssä, muistaakseni jonkinlaisena myös Millenium Editionissa (ME). Windows 11:ssa se on piilotettu erikseen käyttöönotettavien valinnaisten temppujen joukkoon.

Niissä ympäristöissä, joissa etätukea harrastetaan laajemmalti, on yleensä käytössä myös joku kokonaisvaltainen hallintajärjestelmä, jossa etätuki on vain yksi osanen. Mutta satunnaiskäyttöön Quick Assist on hyvinkin riittävä. Etenkin kun se jokaisessa Windows-koneessa jo on.
 
Pitkään hämmästelin miksi pääsen chrome remote desktop etäkoneeseen sisään kännykällä, mutta koti PCllä herjaa ettei etäkone vastaa.
Tajusin hölmöilyn jälkeen että piti kännykän etäyhteydellä luoda etäkoneella yhteyskoodi(5min aikaraja koodilla, huom! laitteiden etäisyys yli 5minuutin matka), laittaa se koodi kotiPClle, kännykän etäyhteydellä hyväksyä etäkoneesta kotiPCn yhteyspyyntö. Niin ja kaikkien kolmen piti olla kirjautuneena samalle google tilille.
Ehkä teamviewerillä yksinkertaisempaa tuo yhdistäminen, mutta muuten Chrome Remote Desktop ihan passeli.
 
Viimeksi muokattu:
Saakos Anydeskin näyttämään kun etäyhteyden kone konnaa nettiin? Vastaavalla tavalla kuin Teavmiewer sen tekee? Esim. nään kun mutsi (>80v) konnaa nettiin. Ei jaksa jatkuvasti ajella paikan päälle useimmiten jonkun turhan jutun takia hän kun ei ymmärrä mitä tehdä vaikka kuinka perusteellisesti selittää puhelimessa.
 
Saakos Anydeskin näyttämään kun etäyhteyden kone konnaa nettiin? Vastaavalla tavalla kuin Teavmiewer sen tekee? Esim. nään kun mutsi (>80v) konnaa nettiin. Ei jaksa jatkuvasti ajella paikan päälle useimmiten jonkun turhan jutun takia hän kun ei ymmärrä mitä tehdä vaikka kuinka perusteellisesti selittää puhelimessa.
Eikös hän voisi pistää sinulle kutsun, kun tarvetta?

Taikka konffaat, että pääset koneelle kyselemättä (laita 2FA authentikaation päälle), mutta ehkä se viimeinen vaihtoehto, kun kone jää käytännössä auki nettiin.
 
Eikös hän voisi pistää sinulle kutsun, kun tarvetta?

Taikka konffaat, että pääset koneelle kyselemättä (laita 2FA authentikaation päälle), mutta ehkä se viimeinen vaihtoehto, kun kone jää käytännössä auki nettiin.

Niin siis yli 80v henkilölle joka ei ymmärrä tuon taivaallista tietokoneista? Muutenkin joutuu välillä kertaamaan aivan perusjuttuja. Esim. luurista piti ottaa PIN-koodin kysely pois kun jääräpäisesti hakkasi väärää koodia niin että luuri lukkoon ja Elisan palvelupisteeseen. Eikä ihan yhtä tai kahta kertaa. Niin, nettissähän tuon saisi avattua mutta ko. henkilö ei suostu ottamaan pankkitunnuksia. Tuon takia myös laskut mennään maksamaan laskuautomaatille kun netissä maksamalla tai suoraveloituksella huijataan jne. :)


Tuo toinen vaihtoehto ei taida oikein olla turvallinen.

Ilmeisesti kysymääni toimintoa ei saa Anydeskissä toimimaan...
 
Ei taida muiden etähallintasoftien unattended access juurikaan tuosta AnyDeskistä poiketa. Laittaa vaan jonkun paremman salasanan siihen.
 
Niin siis yli 80v henkilölle joka ei ymmärrä tuon taivaallista tietokoneista? Muutenkin joutuu välillä kertaamaan aivan perusjuttuja. Esim. luurista piti ottaa PIN-koodin kysely pois kun jääräpäisesti hakkasi väärää koodia niin että luuri lukkoon ja Elisan palvelupisteeseen. Eikä ihan yhtä tai kahta kertaa. Niin, nettissähän tuon saisi avattua mutta ko. henkilö ei suostu ottamaan pankkitunnuksia. Tuon takia myös laskut mennään maksamaan laskuautomaatille kun netissä maksamalla tai suoraveloituksella huijataan jne. :)


Tuo toinen vaihtoehto ei taida oikein olla turvallinen.

Ilmeisesti kysymääni toimintoa ei saa Anydeskissä toimimaan...
En nyt oikein tajua muutenkaan, että mitä hyötyä siitä olisi että sinulle tulee ilmoitus kun kone on netissä ja otat siihen yhteyden henkilöltä kyselemättä, eikös tuo periaatteessa kuitenkin ole tuo unattended? Joten jatkuvasti siellä taustalla olisi auki kuitenkin.

Turvallisempi tapa on sitten tuo hänen lähettämä pyyntö tarvittaessa, en tiedä onnistuisiko tuon jotenkin automatisoimaan siten, että vaikka avaamalla shortcutin työpöydältä, se lähettäisi sen pyynnön sinulle tarvittaessa ja muulloin olisi pois päältä. Kannattanee tutustua tuohon ominaisuuteen.

Sitten viimeinen vaihtoehto on tuo unattended, jossa on omat vaaransa tietenkin, mutta käyttämällä vahvaa salasanaa ja 2FA authentikaatiota siihen päälle, luulisi tuohon käyttöön soveltuvan. Koska oletan ettei se kone ole päällä kuin tarvittaessa...
 
Turvallisempi tapa on sitten tuo hänen lähettämä pyyntö tarvittaessa, en tiedä onnistuisiko tuon jotenkin automatisoimaan siten, että vaikka avaamalla shortcutin työpöydältä, se lähettäisi sen pyynnön sinulle tarvittaessa ja muulloin olisi pois päältä. Kannattanee tutustua tuohon ominaisuuteen.

Sitten viimeinen vaihtoehto on tuo unattended, jossa on omat vaaransa tietenkin, mutta käyttämällä vahvaa salasanaa ja 2FA authentikaatiota siihen päälle, luulisi tuohon käyttöön soveltuvan. Koska oletan ettei se kone ole päällä kuin tarvittaessa...

Kuten aiemmin yritin selittää niin tuollaiset pyynnöt ym. ei todellakaan tule kysymykseen. Hyvä että osaa käynnistää läppärin, käynnistää Edgen ja mennä IL/is/googlen sivuille. Silti aika ajoin saa läppärin sekaisin.

Ok. AD:llä mennään nyt sitten toistaiseksi. Jospa se ei väitä että käytän kaupalliseen tarkoitukseen kuten TV alkoi valittamaan, harmi. Sitä kun on tullut käytettyä >10v.
 
Kuten aiemmin yritin selittää niin tuollaiset pyynnöt ym. ei todellakaan tule kysymykseen. Hyvä että osaa käynnistää läppärin, käynnistää Edgen ja mennä IL/is/googlen sivuille. Silti aika ajoin saa läppärin sekaisin.

Ok. AD:llä mennään nyt sitten toistaiseksi. Jospa se ei väitä että käytän kaupalliseen tarkoitukseen kuten TV alkoi valittamaan, harmi. Sitä kun on tullut käytettyä >10v.
Ymmärrän kyllä tilanteen hyvin, tällä hetkellä on vähän sellainen tilanne, että on juurikin sitä sukupolvea vielä hengissä, jotka eivät ole tekniikan kehityksen mukana pysyneet ja nyt sitten palvelujen muuttuessa koko ajan enemmän digitaalisiksi, mukautuminen ei ole ollut helppoa.

TeamViewer tykkää alkaa kettuilemaan, että käyttö on kaupallista, jos useasti samaa konetta etäkäytät vähän lyhyemmän ajan sisällä. Taitaa olla niitä suosituimpia etäkäyttö ohjelmia, joten kapasiteetti saattaa olla kovilla ilmaiskäyttäjien kohdalla ja sen takia tiukentaneet jatkuvasti rajoituksia.

AnyDesk saattaa jossain vaiheessa alkaa tekemään samaa, jos suosio kasvaa, vaikea sillä ilmaiskäytöllä on rahoittaa servereitä.

Tietenkin, jos käyttö on vain netissä surffaamista, niin yksi vaihtoehto on kokeilla Linuxia. Optimi olisi, jos sattuisi ylimääräinen kone löytymään, että kokeilisi sellaista rinnalla. Tietenkin tämä vaatii taasen sinulta vähän Linux tuntemusta. Loppupeleissä, harva peruskäyttäjä tietää, mikä siellä taustalla hyrrää, kunhan se selain aukeaa, jossa se netti on...
 
Ymmärrän kyllä tilanteen hyvin, tällä hetkellä on vähän sellainen tilanne, että on juurikin sitä sukupolvea vielä hengissä, jotka eivät ole tekniikan kehityksen mukana pysyneet ja nyt sitten palvelujen muuttuessa koko ajan enemmän digitaalisiksi, mukautuminen ei ole ollut helppoa.

TeamViewer tykkää alkaa kettuilemaan, että käyttö on kaupallista, jos useasti samaa konetta etäkäytät vähän lyhyemmän ajan sisällä. Taitaa olla niitä suosituimpia etäkäyttö ohjelmia, joten kapasiteetti saattaa olla kovilla ilmaiskäyttäjien kohdalla ja sen takia tiukentaneet jatkuvasti rajoituksia.

AnyDesk saattaa jossain vaiheessa alkaa tekemään samaa, jos suosio kasvaa, vaikea sillä ilmaiskäytöllä on rahoittaa servereitä.

Tietenkin, jos käyttö on vain netissä surffaamista, niin yksi vaihtoehto on kokeilla Linuxia. Optimi olisi, jos sattuisi ylimääräinen kone löytymään, että kokeilisi sellaista rinnalla. Tietenkin tämä vaatii taasen sinulta vähän Linux tuntemusta. Loppupeleissä, harva peruskäyttäjä tietää, mikä siellä taustalla hyrrää, kunhan se selain aukeaa, jossa se netti on...
Vielä palatakseni tuohon miksi haluan/halusin nähdä milloin äitini kirjautuu nettiin niin juontaa siihen kun asuin Aasiassa ja aikavyöhyke oli tyystin toinen.
Anyway, kiitos ehdotuksistasi.
 
Teamviewer on siirtynyt kehityskaaressaan rahastus vaiheeseen ja pyrkii myymään mahdollisimman kalliit tilauspalvelut kaikille yritysasiakkaille. Yksityishenkilöiden tarpeet ei taida olla enää missään intresseissä, en löydä TW nettisivuilta enää mitään tuotekategoriaa yksityiseen käyttöön.
 
Sitten viimeinen vaihtoehto on tuo unattended, jossa on omat vaaransa tietenkin, mutta käyttämällä vahvaa salasanaa ja 2FA authentikaatiota siihen päälle, luulisi tuohon käyttöön soveltuvan. Koska oletan ettei se kone ole päällä kuin tarvittaessa...
Muistaakseni AnyDeskissä (ja luultavasti TeamViewerissa) pystyi rajoittamaan että unattended-koneeseen saa yhteyden vain tietyiltä muilta koneilta, yhteydenottajien AnyDesk-ID:n mukaisesti? Kai sekin on ehkä mahdollista hakkeroida tai spoofata, mutta sentäs jotain...

Mulla on tuntunut olevan sama elinkaari kuin monilla muillakin, käytin iloisesti TeamVieweriä kunnes yhtäkkiä tuli ilmoitus että äläs käytä kaupalliseen käyttöön, eikä pelkkä selittely että käytän vain omaan käyttöön riittänyt, alkoivat vaatia kaikenlaisia monimutkaisia sopimusten allekirjoituksia ja mitä vielä.

Sanoin ketut ja siirryin AnyDeskin pariin, ainakin toistaiseksi (kun viimeksi käytin) se tuntui toimivan tarpeisiini yhtä hyvin kuin TeamViewer, onneksi.

Normaalin "pitäisi sukulaista auttaa koneen käytössä" lisäksi erityistarpeita mulle on:

- Juuri tuollainen unattended-koneiden etähallinta. Mulla on joskus pari kotikonetta käynnissä, jopa pienimuotoisina palvelimina tai jauhamassa jotain pitkäaikaista jobia joten olisi kiva muualta päästä näkemään ja hallitsemaan niitäkin.

- Tuki pitää löytyä sekä Windowsille että Linuxille, ja lisäksi Raspberry Pi:lle. Muistaakseni sekä TeamViewer että AnyDesk toimivat ainakin aiemmin näissä kaikissa kolmessa (tosin AnyDesk meni mulla jotenkin rikki lopulta Raspberry Pi:ssä, en päässyt enää muuttelemaan sen asetuksia jostain syystä mistä syystä unattended-hallintakaan ei toiminut, pitäis varmaan asentaa koko Raspberry Linux uusiksi kun ei pelkkä AnyDesk-uudelleenasennus tuntunut sitä korjaavan).

- Etähallintamahdollisuus pitäisi tulla automaattisesti koneen käynnistyksen jälkeen, ja että sen kautta pystyy myös loggautumaan koneelle koneen käynnistyksen jälkeen. Tämä tuntuu onnistuvan TeamViewerillä ja AnyDeskillä niin Windowsissa kuin Linuxissa, mutta jäi kuva että esim. Googlen remote desktopissa ei onnistuisi?

Ihan viime aikoina ei ole tullut käytettyä, mutta pitäisi nyt koneiden vaihtojen ja päivitysten jälkeen virittää taas AnyDesk tai vastaava pystyyn.
 
Tuossa surffatessa tullut taas parit etätyöpöytäsoftat vastaan, jos jotakuta kiinnostaa kokeilla:

 
Rustdesk vaikuttaa muuten hyvältä, mutta taustalla on sitten kiinalainen kehittäjä. Nähtävästi myös osa backendista ei ole open sourcea.
 
Teamviewer taisi tuhota nekin rippeet mitä maineesta oli jäljellä. Liekkö poistivat kokonaan ilmaisen version ja nytten kaikki käyttö vaatisi lisenssin. Sosiaalinen media täynnä valituksia että vaikka heidän kaavakkeellaan pyytänyt resetointia ja ovat sen tehneetkin niin siitä huolimatta valittaa että olisi käyttö muka kaupallista. Valitettavasti tekee tuota myös itsellä.

Taitaa olla nyt lopulta aika etsiä korvaavaa tilalle ja näyttää pitkää sormea Teamviewerin suuntaan.

Mikä olisi hyvä etähallinta-ohjelma tuon tilalle? Jos esim näyttö mustana (läppärin näyttö kiinni) niin sen aktivointi täytyy softalta onnistua jossa Teamviewer on ollut hyvä. Ilmeisesti googlen perusteella Anydesk ei tuota osaa.

Myöskin etäyhteydet on oltava laitettavissa Teamviewer tapaan ryhmiin joista sitten voi klikata yhteyden auki (jos käyttäjällä salasana tai vastaava niin se oltava tallennettavissa valmiiksi)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 391
Viestejä
4 489 679
Jäsenet
74 152
Uusin jäsen
CyberBoi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom