Mikä auto on ollut sinulle pettymys?

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 153
Onko autoa, jota olet (koe)ajanut suurin odotuksin, mutta joka onkin ollut pettymys?

Itselleni tällainen oli uusimman mallin Volkswagen Golf. Koska niitä myydään niin paljon, odotin pääseväni ajamaan erityisen hyvää autoa. Kaksi asiaa siinä kuitenkin ärsyttivät niin paljon, etten ikipäivänä sellaista hankkisi.

1. Ohjaus. Se oli ylitehostettu. tuntui melkein kuin ratti olisi ollut vain laakeroitu ohjauspylvääseen, muttei yhdistetty mihinkään. Ohjaus oli yksinkertaisesti niin löysä, että oli vaikea ajaa suoraan koska ohjauspyörä oli vaikea pitää paikallaan. Lisäksi en pitänyt ratin kehän soikiomaisesta poikkileikkauksesta.

2. Matkustusmukavuus. Ihmettelen miten auto osasi kaikki asfaltin epätasaisuudet niin hyvin siirtääkin kuljettajan takapuoleen. Auton renkaatkaan eivät olleet erityisen matalaprofiiliset.

Onko muilla tullut vastaavia pettymyksiä?
 
BMW 740 -96. Tuo oli ehkä vähän liian iso ja möhkö. Verrattuna Alfa Romeo 156 2.0 -99 joka taas oli kevyen tuntuinen ja ohjaus oli myös paljon parempi.

Golfia tai muita en ole ajanut. Enemmän sitten noita ilmeisesti vähän mukavampia ranskiksia joita löytyy kolme (406, 407, xantia). Kieltämättä 407 on aika kevyt ohjaus joka vaatii vähän totuttelua. Ei ole kumminkaan sähköisesti tehostettu.
 
Pettymys riippuu ihan mihin vertaaa. Kun oman E39 Bemarin jälkeen istuu melkein mihin tahansa uudenkin auton rattiin, niin pettymys on suuri ja vaihtohalut katoaa tyystin. Huonot penkit, nelipyttyinen kone värisee, renkaat rallattaa ja muutenkin melua riittää.

Esim.
BMW 3-sarja. Toki osasin odottaa ettei se yllä 5er:n tasolle, mutta ettei edes ikivanhan E39:n tasolle. Yllätyin kuinka onnettoman pienen rääpäleen tuntuinen se oli.

Lexus IS. Keskikonsoli kuin Mont Blanc, julmetun leveä ja korkea, ja siten istuimet sen ympärillä todella ahtaat. Kauheaa olla siinä puristuksissa. Millehän 148cm aasialaiselle sekin istuin on suunniteltu.

Kaikki tuplakytkin automaatit, niitä mainostetaan niin ylivertaisina ja nopeina, mutta oikeassa ajossa ne ovat ärsyttäviä nykiviä arpomislaatikoita.

Kaikki dieselit, vaikka on kuinka kalliin hintaluokan auto tahansa parhaimmalla mahdollisella äänieristyksellä, niin ei siitä naputuksesta voi erehtyä. Sopii työkoneeseen, mutta ei haluttavaan autoon.
 
W204 korinen C180 Kompressor varmaankin. Ottaen huomioon että alle 10v ja alle 100tkm ajettu auto, niin ihmeellisiä vikoja:
- sisäpuhallin ruostui jumiin (merkkiliike totesi ettei säädin anna jännitettä, joten säädin ja puhallin kuulemma uusittava: 480+420+työt.. oikeastihan säädin toimi kuten piti ja suojasi itsensä jumiutuneelta puhaltimelta, rostoff-voitelu ja käsin pyörittely sai puhaltimen taas henkiin)
- takajarruputket mätäni puhki, molemmilta puolilta
- ohjauslukko hajos ja auto jäi kaupan pihaan renkaat vinossa
- nokkaketju rallattaa jo
- takapuskurista ja takakaaresta lakka kuoriutui ilman sen kummempia pintavaurioita syynä, piti maalata uusiksi
 
Tähän astisistä pari pettymystä. Alfa Romeo 156 2.0 -99. Pian oston jälkeen meni vaihtoon takaiskarit, takajouset, etu ylätukivarret, raidetangonpää, öljyvuotoa oli kampiakselin strefasta, jakohihna oli liian löysällä. Aiemmin autosta oli jo katkennut jakohihna ja kone oli laitettu nippuun delta autossa.

Myöhemmin autosta hajosi ohjausvaihde (ohjaustehostin) ja kampiakselin asentotunnistin. Öljyvaloa auto vilkutteli myös jo ostaessa ja sitten loppupuolella myös joskus kiihdyttäessä vilkahti. Auto maksoi muistaakseni 5400 €. Ostettaessa mittarissa oli noin 200 tkm ja myytäessä noin 255 tkm. Myytäessä sai vielä jotain 900 € juuri katsastettuna. Pohjaa piti hitsailla useampaan katsastukseen.


Toinen oli Volvo V50 2.0D -05. Oli kyllä tiedossa ostettaessa että 3 vaihteen synkronointi oli rikki ja ohjaustehostin piti ääntä kylmänä. Mutta sitten tuli myös uutta vikaa, kun auto ei startannut kovin hyvin. Voi olla että johtui vaan starttimoottorista tai sitten akusta. Muut autot on kyllä kaikki lähteneet paremmin käyntiin. Starttimoottori näytti silti suht ehjältä, koska se pyöri mutta suht hiljaa. Käsijarrun mekanismissä oli jotain vikaa. Tämä auto oli aika turha ostos. Ostin 3050 € ja myin 2500 € juuri katsastettuna.

Luotettavimpia on olleet 2.0 HDi moottorilla olevat. Mitä noita nyt on ollut 406, xantia, 306, xsara. 1.6 HDi myös toimi, mutta ei nyt voi erityisesti kehua juuri sitä autoa. Eniten ajetussa 525 tkm ja vielä toimii (kuin uusi).
 
Pettymys riippuu ihan mihin vertaaa. Kun oman E39 Bemarin jälkeen istuu melkein mihin tahansa uudenkin auton rattiin, niin pettymys on suuri ja vaihtohalut katoaa tyystin. Huonot penkit, nelipyttyinen kone värisee, renkaat rallattaa ja muutenkin melua riittää.

Esim.
BMW 3-sarja. Toki osasin odottaa ettei se yllä 5er:n tasolle, mutta ettei edes ikivanhan E39:n tasolle. Yllätyin kuinka onnettoman pienen rääpäleen tuntuinen se .

Itsellä taas täysin päinvastainen fiilis, E39 on pettymys.
Aikaisemmin ollut E28(86vm) ja E34(90vm). Nuo molemmat olivat loistavia muihin merkkeihin verrattuna muutta E39(vm04) oli mielestäni huonompi ajettava kuin saman ikäinen Opel vectra C.

E: vaihdoin siis E39 Opel Vectra C, muuten tämä Opel hyvä auto mutta vikaa löytyy aina.....
 
Audi A4:
-ohjaus melko tunnoton
-tilat pienet
-sisustuksen laatu (ohutta muovia joka paikassa)

Nämä kokemukset näistä viimeisestä kolmesta mallista. Joku näitä nykyisiä edeltävä mallivuosi oli laatutuntumaltaan parempi.

Jääneet kaupat syntymättä jo kolmesti tästä
 
Mercedes-Benz A-sarja. Tämä nykyinen siis.

Aivan tolkuton rengasmelu (toki osansa oli autossa olleella AMG-paketilla), mutta silti. Sisusta nitisi ja natisi epätasaisuuksissa ja homman kruunasi kaksoiskytkinvaihteisto joka mietti vielä 7v kuivaa DSG:täkin enemmän. Moottori saattoi jäädä välillä huutamaan isoille kierroksille pitkäksi aikaa, vaikka ajettiin jo tasanopeutta jne.

Verrokkeina BMW 1-sarja joka oli kaikinpuolin oikein kiva, mutta ahdas ja Audi A3, joka muuten oikein pätevä peli, mutta kaksoiskytkinlaatikko ei yllä perinteisen automaatin tasolle eikä etuvetokonstruktio ajamisen hauskuudessa takaveto-Bemarin tasolle. Enkä nyt tarkoita mitään peräluistoja.
 
Mercedes-Benz A-sarja. Tämä nykyinen siis.

Aivan tolkuton rengasmelu (toki osansa oli autossa olleella AMG-paketilla), mutta silti. Sisusta nitisi ja natisi epätasaisuuksissa ja homman kruunasi kaksoiskytkinvaihteisto joka mietti vielä 7v kuivaa DSG:täkin enemmän. Moottori saattoi jäädä välillä huutamaan isoille kierroksille pitkäksi aikaa, vaikka ajettiin jo tasanopeutta jne.

Verrokkeina BMW 1-sarja joka oli kaikinpuolin oikein kiva, mutta ahdas ja Audi A3, joka muuten oikein pätevä peli, mutta kaksoiskytkinlaatikko ei yllä perinteisen automaatin tasolle eikä etuvetokonstruktio ajamisen hauskuudessa takaveto-Bemarin tasolle. Enkä nyt tarkoita mitään peräluistoja.

Olin juuri tulossa postaamaan samaa Mercedeksen A-sarjasta. Mikään Mersu mies en muutenkaan ole, se myönnettäköön, mutta kyllä mä odotin tuolta autolta hieman enemmän. Jos pitäisi valita tuon ja Golfin / A3 väliltä niin ei olisi vaikea päätös.
 
Olen nyt pari viikkoa ajellut enemmän ja vähemmän äipän X1:sellä. Vuosimalli taitaa olla 2016. Onhan se ihan jees auto, mutta silti siitä vaan puuttuu jotain. Auto on jotenkin niin tasapaksu kaikinpuolin, että se on täysin mieleen painumaton.
En ostais itelleni.
 
Varmaan viimeaikaisista tuo ST Focus.
2,5 Volvon vitoskoneella ja vakiona aivan patalaiska. Laitoin siihen monta tonnia rahaa että saatiin tehot sinne johonkin 270-280hp tietämille (About, muistaakseni) ja se oli silti ihan yhtä huono. Epämääräinen laatikko, painava keula ja muutenkin yleisesti raskaan tuntuinen juna ilman niitä raskaan painon hyviä ominaisuuksia. Hot Hatch ilman hottia. Odotin tältä paljon enemmän ja petyin raskaasti, ei tuo montaa kuukautta ollutkaan kun myin pois.
 
-96 Toyota Corolla

Edelliset autot oli silloin olleet lähinnä Bemareita, vaikka vanhempia niin huomaa eron laadussa välittömästi.

Ei tarvinnut kuin ovi lyödä kiinni, se ei tömähtänyt vaan rämähti. Aurinkolipat oli ohut kangas jossa rautalankakehys, sisusta ämpärimuovia, rengasmelu voimakasta, ajettavuus perseestä.

Kyllähän se kesti eikä ollut vikoja(toisin kuin Bemareissa) mutta silti ei enää ikinä japsia.



Nykyään ollut lähinnä Mersuja. Ovat vaan vitun kestäviä, ja yllättävän halvat varaosat ja vakuutukset.
 
Onko autoa, jota olet (koe)ajanut suurin odotuksin, mutta joka onkin ollut pettymys?1. Ohjaus. Se oli ylitehostettu. tuntui melkein kuin ratti olisi ollut vain laakeroitu ohjauspylvääseen, muttei yhdistetty mihinkään. Ohjaus oli yksinkertaisesti niin löysä, että oli vaikea ajaa suoraan koska ohjauspyörä oli vaikea pitää paikallaan. Lisäksi en pitänyt ratin kehän soikiomaisesta poikkileikkauksesta.

Uusissa vag autoissa on yleensä mahdollisuus valita ns. ajoprofiili, jossa voidaan säätää ratin jäykkys, vaihteiston toiminta, kaasupolkimen vaste ja mahdollisesti myös alustan jäykkyys. Ajoitko jotain karvalakkia vai etkö osannut säätää ratin jäykkyyttä mieleiseksi?
 
Uusissa vag autoissa on yleensä mahdollisuus valita ns. ajoprofiili, jossa voidaan säätää ratin jäykkys, vaihteiston toiminta, kaasupolkimen vaste ja mahdollisesti myös alustan jäykkyys. Ajoitko jotain karvalakkia vai etkö osannut säätää ratin jäykkyyttä mieleiseksi?
Luulen, että saattoi olla ihan karvalakkimalli. En kyllä noin tarkkaan toimintoihin tutustunutkaan.
 
Itselle mikään auto, jonka olen omistanut ei ole ollut pettymys johtuen siitä, että aina on perehtynyt tarkkaan mitä on ostamassa. Mikä on oikea hinta/laatu/varustelusuhde kyseisen merkin kohdalla ja tietenkin huolellinen koeajo ja toimintoihin perehtyminen. En kyllä mitään pahimpia pommeja ole ostellut ja hintahaarukka on ollut 65kmk - 60ke. Matkalle on mahtunut monta erilaista käytettyä ja uutta ja jokainen on ollut lopulta hieman haikea hyvästellä autokaupan pihaan.
 
Golf VI. Ostin näkemättä, eikä ollut edes karvalakkimallia. Mutta jotenkin tuli semmonen fiilis että onpa halvalla tehty. Aikaisempi auto tuota ennen mulla oli Passat 1998 joka oli ihan ok, ja kuvittelin ettei 11 vuotta uudempi Golf voisi ainakaan huonompi olla, vaan oli kuitenkin vanha enempi premium. No en minä sillä Golfilla kauaa ajanut, hiukan reilu vuoden vaan.
 
Jännä että mulle taas mk6 golffi on ollut yksi parhaita hinta/laatusuhteen omaavia käyttiksiä :D
Esim just kun tilitin tuosta ST Focuksesta niin se ei täyttänyt odotuksia millään tapaa, mutta mk6 golffi jonka piti jäädä vain talviautoksi, olikin mulla 1,5v kun tykästyin siihen niin kovin.
Sama homma tässä nykyisessä S80:ssä. Periaatteessa tällä ei voi tehdä yhtään mitään muuta kuin ajaa motaria vakkari päällä, koska mutkaan ajaessa tuntuu siltä että ruotsalainen on suunnitellut tämän tahallaan pelottavaksi ajaa kovaa, silti sopii omaan käyttöön tällä hetkellä ihan tolkuttoman hyvin kun tulee melkein pelkkää motaria sahattua.
 
Varsinaisia täyspettymyksiä ei ole ollut, mutta -99 Lexus IS200 on tähän asti ollut kaikkein epämiellyttävin kokemus. Ohjaus oli tunnoton eikä keskittänyt itsestään juuri yhtään, talviajossa tuo oli yhtä helvettiä. Lisäksi kaksoismassavauhtipyörä/kytkin ravisti liukkaalla niin julmetusti liikkeellelähdössä. Muutoin auto oli ehkä perus japseja pykälän laadukkaamman oloinen, mutta mistään luxusbiilistä ei voinut puhua. Moottorikin taisi olla perusrakenteeltaan peräisin 70-luvulta jonka huomasi surkean alaväännön kanssa.
 
Varsinaisia täyspettymyksiä ei ole ollut, mutta -99 Lexus IS200 on tähän asti ollut kaikkein epämiellyttävin kokemus. Ohjaus oli tunnoton eikä keskittänyt itsestään juuri yhtään, talviajossa tuo oli yhtä helvettiä. Lisäksi kaksoismassavauhtipyörä/kytkin ravisti liukkaalla niin julmetusti liikkeellelähdössä. Muutoin auto oli ehkä perus japseja pykälän laadukkaamman oloinen, mutta mistään luxusbiilistä ei voinut puhua. Moottorikin taisi olla perusrakenteeltaan peräisin 70-luvulta jonka huomasi surkean alaväännön kanssa.
Määritelmä alavääntö on? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun erään Toyotan vaparikoneen alavääntöä haukuttiin, tosin oma kokemus oli jotain muuta, kun se väänti ihan mukavasti ja jopa yhdellä vaihdolla "polkematta" vitoselle lyhyellä matkalla, valoista ehkä 50m.
 
2007 Nissan Navara STX.
Siihen loppui nissaneiden ostelu. Aivan järkyttävä sätös.
Katto alkoi ruostua puhki tuulilasin yläosasta, kytkin petti 112K km kohdalla.
 
Määritelmä alavääntö on? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun erään Toyotan vaparikoneen alavääntöä haukuttiin, tosin oma kokemus oli jotain muuta, kun se väänti ihan mukavasti ja jopa yhdellä vaihdolla "polkematta" vitoselle lyhyellä matkalla, valoista ehkä 50m.
Bemarin 1.9 nelonen oli huomattavasti sitkeämpi kaupungissa kuin tuo tojon 2l kutonen. Lexuksella sai loputtomasti sahata ykköstä ja kakkosta kaupunkiajelussa kun bemmi jaksoi kakkosellakin vetää ok. Toki myös vaihteiden välityksistä kiinni.
Automaattina tuo IS olisi ollut toimivampi, ei olisi myöskään kaksoismassamurheita.
 
bmw=biltema motor werke.

Alle 70 ajettu 318 tuli aikoinaan vaimolle työautoksi.Ongelmat alkoi heti 100 tkm huollon jälkeen ja tuntui että lähes jokaisra auton osaa alkoi vaivata ennenaikainen kuolema ja suunniteltu hajoaminen.

Itse päätin estää oman hajoamisen ja bimmeri päätyi vaihtoautorivistöön, tilalle sitten ruotsalais-ranskalaista laatua(not)

Opelit.Kaikki.Viimeiseen opelixiin erehdyin vähän vuosituhannen jälkeen jolloin käsiin jäi 11kk vanha sport caravan, kaksi vuotta myöhemmin ähly tuuppasi kakkoseen kehätiellä ja auto meni korjaukseen, ullatus ullatus, korjauksessa kun takakoteloa ja helmaa ynnä muovikilkkeitä poistettiin niin saatana 3 vuotta vanha auto jo umpiruosteessa...onneksi oli sellainen tipunkeltainen metallihohtoväri ja 2 litrainen "sportti" niin ostaja löytyi nopeasti kun saapui vakuutuskorjauksesta.
 
Otin 330e hybridin koeajoon miettin vakavasti seuraavaksi autoksi. Piti ajella sillä pari päivää. Ajelin tunnin ja vein takaisin liikkeeseen. Auto ei todellakaan mitä se halusi olla, liian vähän tehoa ollakseen sportti, liian lulla GT:ksi, liian kireä perus sohvaksi ja ei siitä ekoautoksikaan ole joten mikä tuo nyt sitten olevinaan olisi. Lisäksi infotaiment oli yksi iso vitsi. Edes Spotify BT streamaus ei onnistunut koeajo-autossa. Lisäksi kävin pettymässä uusiin VAGeihin. Uusimmat VAGit olivat todella epämääräisiä muoveiltaan. Oma MK3 FL Focus on sentään tasalaatuinen, mutta VAGeissa oli toinen muovi todella laadukkaaan tuntuine, seuraava muovi tuntu ämpärin pohjalta ja kolmas oli jotain täysin muuta. Ei mitään logiikkaa tuossa ja ei todellakaan kovin "premium" fiilis.
 
Viimeksi muokattu:
Kävin siis kokeilemassa mm 330e, Leon Cupra 300 4wd, Octavia vRS, Golf GTI, koeistumassa Golf GTE:n, koeistumassa BMW 1-sarjalaisen. Nuo kaksi konsernia kokonaisuudessaan olivat isoja pettymyksiä. BMW:ltä tuo 330e oli todella iso pettymys aiemmin mainituista syistä ja VAG nyt taas muistutti tuosta "laadusta" mitä saat maksaessasi helvetisti enemmän kuin moni kilpailijat maksavat.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 108
Viestejä
4 502 212
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom