Mikä auto minulle?

Toisaalta etronin kohdalla voi olla tiedetyt viat parempi kuin monen muun mallin tuntemattomat viat. Noita on kuitenkin ollut käytössä aika paljon ja lataus on latauskäyrän osalta edelleen parenpi kuin näissä uusissa 400v autoissa. Noihin moottoreihin on mielestäni (myös siihen eteen) olemassa ratkaisuja joilla sitä vikaantumista voi estää. Kulutus on korkeahkoa, mutta ei kuitenkaan olla tolkuttomissa lukemissa normaalissa käytössä. Akkukin ottaa kylmänä virtaa vastaan ihan hyvin.

Kyllähän tuollaisella paljon mieluummin ajelee kuin jollain vanhalla Teslalla.
Kokkolan Autohuolto näihin oli muistaakseni kehittänyt paremman koontisäiliösysteemin, mutta sekään ei tietty takaa täyttä pomminvarmuutta. Ja kun Traficomin byrokraatit ärähti/murahti autonosien 3D-printtailuista, en tiedä tekevätkö näitä tällä hetkellä.

Sinänsä tämä vanha e-tron on ihan kiinnostava kohde, mutta riskit kannattaa tiedostaa. Se on yllättävää kuinka kalliita nuo sähkömoottorit edelleen ovat, vaikka ovat melko yksinkertaisia kapistuksia polttomoottoreihin verrattuna.
 
Minulla oli E91 eli farkkuna sama laitos. Tykkäsin kyllä, mutta piti asuinpaikan vaihdon myötä siirtyä nelikkoon. Jos oikein muistan, oli kilsoja 80 tkm ostaessa ja 140 tkm luopuessa. NOx-anturi siitä meni ja se taitaa olla vähän tyyppivika. Ei anna siitä moottorin vikavaloa, mutta Bemarin omalla softalla näkee kyllä. Ei ehkä tullut edes OBD:n kautta luettavaa vikakoodia. Korjaus maksoi pienellä pajalla 800 euroa (piirikortillinen alkuperäisosa 650 ja 2 h työtä), mutta siitä on aikaa 8 vuotta.

Mielenkiinnosta jouduitkos vaihtamaan vesipumpun? Näiden sähköinen vesipumppu kuulemma usein menee.

Ilmeisesti perinteinen remmivetonen pumppu oli bemarin mielestä turhan yksinkertainen ja toimiva ratkaisu :P
 
Mielenkiinnosta jouduitkos vaihtamaan vesipumpun? Näiden sähköinen vesipumppu kuulemma usein menee.

Ilmeisesti perinteinen remmivetonen pumppu oli bemarin mielestä turhan yksinkertainen ja toimiva ratkaisu :P

Ei se usein mene, kestää yli 200tkm. Mutta joo, vaihdoin vastikään kutoskoneiseen (N53) vesipumpun ja termostaatin. Laadukkaat osat oli ~350e eli ei paha, aikaa ja näpertelyä tuo vähän vaati kun piti purkaa edestä jäähdytyksen osia ja letkuja pois, hieman ahdasta. Tuossa sun katselemassa on ilmeisesti N43 eli vähän paremmin tilaa.

Suuttimet noissa on melko arvokkaita jos/kun menee jossain kohti / ei ole vastikään vaihdettu, niihin voi varata ~600e/kpl.
 
Mielenkiinnosta jouduitkos vaihtamaan vesipumpun? Näiden sähköinen vesipumppu kuulemma usein menee.

Ilmeisesti perinteinen remmivetonen pumppu oli bemarin mielestä turhan yksinkertainen ja toimiva ratkaisu :P
Ei ollut pumpun kanssa ongelmia.
 
Onko suosituksia autoista ~20k hintaluokkaan? Mazda 3 kiinnosteli erityisen paljon, mutta maalipinta laski mielenkiintoa. Eli jotain matalampaa ja räväkkäämpää. Erityisesti maantieajoa. Bensalla tai itselataava, latausmahdollisuutta ei ole.
 
Onko suosituksia autoista ~20k hintaluokkaan? Mazda 3 kiinnosteli erityisen paljon, mutta maalipinta laski mielenkiintoa. Eli jotain matalampaa ja räväkkäämpää. Erityisesti maantieajoa. Bensalla tai itselataava, latausmahdollisuutta ei ole.

Lexus Is 300h? Oli pirun hyvä auto, ikävä jäi. Todella matala ja ajoasennon saa todella lähelle tietä. Todella mukava ja hiljainen peli ajaa. Yleinen laatu joka puolella autoa aivan 10/10. Luotettavuus luokkaa ei löydy parempaa.
 
Onko suosituksia autoista ~20k hintaluokkaan? Mazda 3 kiinnosteli erityisen paljon, mutta maalipinta laski mielenkiintoa. Eli jotain matalampaa ja räväkkäämpää. Erityisesti maantieajoa. Bensalla tai itselataava, latausmahdollisuutta ei ole.
Maanantaina tuli ostettua Mazda 3 sedan. Maalipinnassa on kyllä jonkin verran kiveniskuja, mutta ei niitä näin parin metrin päästä enää erota mitenkään. Korjauskynää ajattelin kuitenkin kokeilla tässä joskus lähitulevaisuudessa noihin. Punainen maalipinta on todella nätti näin livenä, vaikka se tahtoo myös ottaa osumaa herkästi.

Olen kyllä ollut tosi tyytyväinen autoon tähän mennessä, vaikka alkuhuumaakin vielä on. Kyseessä siis ~100k km ajettu Skyactiv-x (180hv) automaatti vuodelta 2020. Hintaa oli noin 18 600 € ja neuvottelin uudet Kumhon nastarenkaat kaupan päälle. Seuraavaksi sitten chrome deleteä ja muuta pientä säätöä. :tup:

20260601_174703.jpg
 
Lexus Is 300h? Oli pirun hyvä auto, ikävä jäi. Todella matala ja ajoasennon saa todella lähelle tietä. Todella mukava ja hiljainen peli ajaa. Yleinen laatu joka puolella autoa aivan 10/10. Luotettavuus luokkaa ei löydy parempaa.
Aika pitkälle samaa mieltä, mutta "räväkkä" on kyllä lähes totaali vastakohta ainakin tuosta 300h mallista puhuessa.
 
Menee kohta vaikeeksi autovaihto.
2024-uusi.
Suv
Pelkä pensa ei mitään hybridejä
Automaatti
Webasto
Lämmitetttävä tuulilasi, penkit ja ratti
4wd plussaa
Kamera ym härpäkkeet
Hinta on vielä tuumailta 50 tonnia vaikka taikka vähemmän taikka enenmän.
Tulisi piedettyä useampi vuosi

Edit.
Kokoluokka volvo xc 60 taikka isompi.
 
Viimeksi muokattu:
Menee kohta vaikeeksi autovaihto.
2024-uusi.
Suv
Pelkä pensa ei mitään hybridejä
Automaatti
Webasto
Lämmitetttävä tuulilasi, penkit ja ratti
4wd plussaa
Kamera ym härpäkkeet
Hinta on vielä tuumailta 50 tonnia vaikka taikka vähemmän taikka enenmän.
Tulisi piedettyä useampi vuosi
Cupra Formentoria taitaa saada vielä perinteisenä bensaversiona. Kevythybridinä ainakin, mikä on käytännössä bensakone.
 
Maanantaina tuli ostettua Mazda 3 sedan. Maalipinnassa on kyllä jonkin verran kiveniskuja, mutta ei niitä näin parin metrin päästä enää erota mitenkään. Korjauskynää ajattelin kuitenkin kokeilla tässä joskus lähitulevaisuudessa noihin. Punainen maalipinta on todella nätti näin livenä, vaikka se tahtoo myös ottaa osumaa herkästi.

Olen kyllä ollut tosi tyytyväinen autoon tähän mennessä, vaikka alkuhuumaakin vielä on. Kyseessä siis ~100k km ajettu Skyactiv-x (180hv) automaatti vuodelta 2020. Hintaa oli noin 18 600 € ja neuvottelin uudet Kumhon nastarenkaat kaupan päälle. Seuraavaksi sitten chrome deleteä ja muuta pientä säätöä. :tup:

20260601_174703.jpg
Hieno tossa värissä. Yks parhaimpia bensakoneita nykymittapuulla mitä saa suht uutena. Huom. vapaastihengittävä vieläpä...
 
Maanantaina tuli ostettua Mazda 3 sedan. Maalipinnassa on kyllä jonkin verran kiveniskuja, mutta ei niitä näin parin metrin päästä enää erota mitenkään. Korjauskynää ajattelin kuitenkin kokeilla tässä joskus lähitulevaisuudessa noihin. Punainen maalipinta on todella nätti näin livenä, vaikka se tahtoo myös ottaa osumaa herkästi.

Olen kyllä ollut tosi tyytyväinen autoon tähän mennessä, vaikka alkuhuumaakin vielä on. Kyseessä siis ~100k km ajettu Skyactiv-x (180hv) automaatti vuodelta 2020. Hintaa oli noin 18 600 € ja neuvottelin uudet Kumhon nastarenkaat kaupan päälle. Seuraavaksi sitten chrome deleteä ja muuta pientä säätöä. :tup:

20260601_174703.jpg
Millaiset kokemukset automaatista muuten ollut tuossa? Tupannut lukemaan erilaisia mielipiteitä.
Punaisena tullut kyllä ihasteltua. Harmaatakin mietti, mutta tuo punainen on kyllä hyvin nätti:)
 
Menee kohta vaikeeksi autovaihto.
2024-uusi.
Suv
Pelkä pensa ei mitään hybridejä
Automaatti
Webasto
Lämmitetttävä tuulilasi, penkit ja ratti
4wd plussaa
Kamera ym härpäkkeet
Hinta on vielä tuumailta 50 tonnia vaikka taikka vähemmän taikka enenmän.
Tulisi piedettyä useampi vuosi

Aika pitkälti samoilla ehdoilla etsin itsekin autoa joku aika sitten. Pelkkänä bensana vaan tuntui olevan tarjonta onnetonta. Annoin lopulta periksi hybrid vaatimuksesta, ostin itselataavan Rav4:sen. Pitäisi olla luotettava ja kun ei tarvitse johdon kanssa latailla, niin on käyttäjälle kuin bensa-auto.

Sai täytettyä nuo kaikki vaatimukset mitä sinunkin listalla. Tosin esim ratin lämmitys ei ole koko rattiin vaan alueelle missä kädet enimmäkseen ovat. Ja talven perusteella parempiakin nelivetoja on ollut itsellä, mutta kyllä tuolla ajelee. Ja lisäksi löytyi juttua hybrid järjestelmän kaapelista (ns. gablegate) missä ollut ongelmaa joillain, mutta juuri tällä viikolla kun varasin huollon niin nyt kuulemma tekevät valmistajan kampanjana korjauksen siihenkin. Riippuen liittimen kunnosta, vaihtavat koko kaapelin tai sitten puhdistavat liitoksen ja tulee uusi tiivis kotelo suojaksi.
 
Aika pitkälti samoilla ehdoilla etsin itsekin autoa joku aika sitten. Pelkkänä bensana vaan tuntui olevan tarjonta onnetonta. Annoin lopulta periksi hybrid vaatimuksesta, ostin itselataavan Rav4:sen. Pitäisi olla luotettava ja kun ei tarvitse johdon kanssa latailla, niin on käyttäjälle kuin bensa-auto.

Sai täytettyä nuo kaikki vaatimukset mitä sinunkin listalla. Tosin esim ratin lämmitys ei ole koko rattiin vaan alueelle missä kädet enimmäkseen ovat. Ja talven perusteella parempiakin nelivetoja on ollut itsellä, mutta kyllä tuolla ajelee. Ja lisäksi löytyi juttua hybrid järjestelmän kaapelista (ns. gablegate) missä ollut ongelmaa joillain, mutta juuri tällä viikolla kun varasin huollon niin nyt kuulemma tekevät valmistajan kampanjana korjauksen siihenkin. Riippuen liittimen kunnosta, vaihtavat koko kaapelin tai sitten puhdistavat liitoksen ja tulee uusi tiivis kotelo suojaksi.

Koonpuolesta siinä ja siinä.
Enpä muistanut näitä oli itselataavina
 
Millaiset kokemukset automaatista muuten ollut tuossa? Tupannut lukemaan erilaisia mielipiteitä.
Punaisena tullut kyllä ihasteltua. Harmaatakin mietti, mutta tuo punainen on kyllä hyvin nätti:)
Mulla on Mazda 6 2.2 diesel ja kuusilovinen Aisin (turbiinilla) ja oon tykännyt. Nopeimpia laatikoita millä ajanut ja esim kick downissa latoo pari pykälää alaspäin siihen tahtiin ettei manuaalilla varmaan edes kytkintä ehtis painaa pohjaan kun tässä on jo pykälä silmässä. Rauhallisessa ajossa on pehmeä kuitenkin, eikä erillistä sporttimoodia ole mutta on niin hyvin ohjelmoitu etten keksi sille edes mitään käyttöä.

En tiedä onko 3 bensakoneessa eri versio koska väännöt on pienemmät, muutenhan se bensakone on ilmeisesti pirun hyvä kokonaisuus.
 
Millaiset kokemukset automaatista muuten ollut tuossa? Tupannut lukemaan erilaisia mielipiteitä.
Punaisena tullut kyllä ihasteltua. Harmaatakin mietti, mutta tuo punainen on kyllä hyvin nätti:)
Koeajoin ensin manuaali hatchbackin, sitten automaatti sedanin ja vielä kerran CX-30:n manuaalilla. Manuaali näissä oli kyllä paras laatikko mitä olen koskaan käyttänyt, ja yleensä tykkään kyllä paljon enemmän manuaaleista kuin automaateista. Mazdan automaatti kuitenkin yllätti niin positiivisesti, että päädyin lopulta hankkimaan itselleni sellaisen kun sopiva auto osui kohdalle. Normaalissa ajossa laatikko toimii todella sulavasti, ja etenkin tällä Skyactiv-X:n alhaisilla kierroksilla tuntuma on tosi luksusmainen ja hiljainen ajaa kaupungissa. Kovaan kiihdytykseen automaatti kuitenkin tuntui hieman laiskalta - kunnes tajusin pistää sporttimoodin päälle. Ramppeihin ja ohituksiin ym. tuolla saa kivasti lisää vääntöä. Tekniikaltaankin tämä on ns. 'perinteinen' torque converter -automaatti, ja siten sieltä luotettavimmasta päästä. Ihastuin aluksi Mazdan manuaaliin, mutta lopulta en jäänytkään sitä enää haikailemaan. :tup:

Manuaali voisi olla kiva yhdistelmä esimerkiksi tuon Skyactiv-G 140-150hv moottorin kanssa (tarvitsevat enemmän kierroksia optimiväännölle). Skyactiv-X automaatin kanssa on puolestaan hyvä valinta jos kaipaa todella sulavaa ja tasaista ajoa, olo on hieman kuin olisi kalliin taxin kyydissä.

Machine ja Polymetal Gray oli itselläkin kiikarissa, mutta punainen väri vei sydämen kun sen näki livenä. Nuo harmaatkin ovat kyllä todella nättejä, näillä Mazdan metalliväreillä ei oikein voi mennä metsään - mitä nyt tosin ne kiveniskut kun menee läheltä tarkastelemaan. :)
 
Koeajoin ensin manuaali hatchbackin, sitten automaatti sedanin ja vielä kerran CX-30:n manuaalilla. Manuaali näissä oli kyllä paras laatikko mitä olen koskaan käyttänyt, ja yleensä tykkään kyllä paljon enemmän manuaaleista kuin automaateista. Mazdan automaatti kuitenkin yllätti niin positiivisesti, että päädyin lopulta hankkimaan itselleni sellaisen kun sopiva auto osui kohdalle. Normaalissa ajossa laatikko toimii todella sulavasti, ja etenkin tällä Skyactiv-X:n alhaisilla kierroksilla tuntuma on tosi luksusmainen ja hiljainen ajaa kaupungissa. Kovaan kiihdytykseen automaatti kuitenkin tuntui hieman laiskalta - kunnes tajusin pistää sporttimoodin päälle. Ramppeihin ja ohituksiin ym. tuolla saa kivasti lisää vääntöä. Tekniikaltaankin tämä on ns. 'perinteinen' torque converter -automaatti, ja siten sieltä luotettavimmasta päästä. Ihastuin aluksi Mazdan manuaaliin, mutta lopulta en jäänytkään sitä enää haikailemaan. :tup:

Manuaali voisi olla kiva yhdistelmä esimerkiksi tuon Skyactiv-G 140-150hv moottorin kanssa (tarvitsevat enemmän kierroksia optimiväännölle). Skyactiv-X automaatin kanssa on puolestaan hyvä valinta jos kaipaa todella sulavaa ja tasaista ajoa, olo on hieman kuin olisi kalliin taxin kyydissä.

Machine ja Polymetal Gray oli itselläkin kiikarissa, mutta punainen väri vei sydämen kun sen näki livenä. Nuo harmaatkin ovat kyllä todella nättejä, näillä Mazdan metalliväreillä ei oikein voi mennä metsään - mitä nyt tosin ne kiveniskut kun menee läheltä tarkastelemaan. :)
Jees. Koittanu muitakin etsiä, mutta tuo mazda jäänyt sen verran takaraivoon että pakkohan sitä kiikaroida. Ehkäpä jokin kiva vähintään businessmallin tulee myyntiin sopivalla hinnalla. :)
 
Menee kohta vaikeeksi autovaihto.
2024-uusi.
Suv
Pelkä pensa ei mitään hybridejä
Automaatti
Webasto
Lämmitetttävä tuulilasi, penkit ja ratti
4wd plussaa
Kamera ym härpäkkeet
Hinta on vielä tuumailta 50 tonnia vaikka taikka vähemmän taikka enenmän.
Tulisi piedettyä useampi vuosi

Edit.
Kokoluokka volvo xc 60 taikka isompi.

XC60:n kokoluokka, tuo hintaluokka ja ominaisuuslistaus vähän supistaa vaihtoehtoja. Mutta paperilla Skoda Kodiaq 2.0 TSI:llä nelivetona voisi olla lähellä? Lämmitettävä tuulilasi ja ohjauspyörä vakiovarusteita, lisävarustelistalta polttoainelämmitin ja muut härpäkkeet, mitä haluaa.

 
XC60:n kokoluokka, tuo hintaluokka ja ominaisuuslistaus vähän supistaa vaihtoehtoja. Mutta paperilla Skoda Kodiaq 2.0 TSI:llä nelivetona voisi olla lähellä? Lämmitettävä tuulilasi ja ohjauspyörä vakiovarusteita, lisävarustelistalta polttoainelämmitin ja muut härpäkkeet, mitä haluaa.

Kodiag ollutkin ykkös vaihtoehtona nykyisen etuveto karogin tilalle. Skodassa ollut ominaisuuksia mistä olen pitäny.
Kaverin diesel rs:ää tuli kokeiltua. Alusta vähän liian kova omaan makuun. +200tkm ajettu uudet iskarit juuri laitettu.
Tosi vähän tässä kokoluokassa pelkää bensakonetta enään tarjolla.
 
Ei kai tuollaisia autoja enää edes tehdä :) Vielä jos välttää pikkuturboja, niin vaikeaksi menee...

Subaru Outback?
 
Eikö mazda tehnyt aika pitkään pelkkää bensakonetta. Eikö sieltä enää mallistosta löydy sopivaa?
 
pojalle pitäs jotain ”sporttista” autoa katella , lähinnä vähän edes sport-henkisyyttä ja varaosat sais olla kohtuuhintasia kun niitä kuitenkin tarviaa.
Hintaluokka sais olla jossain 5k€ paikkeilla ja ei haittaa jos on halvempikin.
Kiikaroinnin alla on ollu ~2010 sciroccot ja mk4 (mk5 pienellä varauksella) Gti Golffit, mitäs muita tuollasia kiikottimia kannattais ottaa katselun alle
 
pojalle pitäs jotain ”sporttista” autoa katella , lähinnä vähän edes sport-henkisyyttä ja varaosat sais olla kohtuuhintasia kun niitä kuitenkin tarviaa.
Hintaluokka sais olla jossain 5k€ paikkeilla ja ei haittaa jos on halvempikin.
Kiikaroinnin alla on ollu ~2010 sciroccot ja mk4 (mk5 pienellä varauksella) Gti Golffit, mitäs muita tuollasia kiikottimia kannattais ottaa katselun alle

5ke saa melko paljon ajetun (+300tkm) pikkusportin, jos esim. Gti Golffia mietitään. Ja näissä on jokaisessa ruostetta pyöräkaraarissa ja ovien alalaidoissa. Jos työkalut pysyvät omissa käsissä niin hyvä, muuten siitä tulee äkkiä kallis auto mikäli seisoo korjaamossa. Itse miettisin Mini Cooper S vaikkapa tällaista:

 
Subaru forester varmaan olisi lähellä, taitaa siinäkin joku pikkuakku olla jo mukana.
 
pojalle pitäs jotain ”sporttista” autoa katella , lähinnä vähän edes sport-henkisyyttä ja varaosat sais olla kohtuuhintasia kun niitä kuitenkin tarviaa.
Hintaluokka sais olla jossain 5k€ paikkeilla ja ei haittaa jos on halvempikin.
Kiikaroinnin alla on ollu ~2010 sciroccot ja mk4 (mk5 pienellä varauksella) Gti Golffit, mitäs muita tuollasia kiikottimia kannattais ottaa katselun alle

Osta Fordi ja pojastasi tulee Kilin-Colin McRae. RäSää tuohon rahaan ei kyllä saa, sopivanhintaista ST Focustakaan ei löytynyt, mutta pari Fiestaa.

 
Osta Fordi ja pojastasi tulee Kilin-Colin McRae. RäSää tuohon rahaan ei kyllä saa, sopivanhintaista ST Focustakaan ei löytynyt, mutta pari Fiestaa.

Fiesta ST vaan alle ja hauskaa pitämään. Softaa saa, koneet varsin luotettavassa maineessa kaikissa ja esim MK7.5 kuoppainen oli hauskin ST minkä olen omistanut. Niin Fiestoista kuin Focuksista. Ja MK1 Focus ST170 oli hauskin Focuksista.
 
Nonni, noista hyviä aatoksia.
Mini ehkä vähän liian ”erikoinen”, suikka muuten mutta eipä noita ole suomessa myynnissä, ST Fiesta vaikuttaa hauskalta peliltä, tuon laitteen olemassaolon olinkin jo unohtanut :thumbsup:
 
Nonni, noista hyviä aatoksia.
Mini ehkä vähän liian ”erikoinen”, suikka muuten mutta eipä noita ole suomessa myynnissä, ST Fiesta vaikuttaa hauskalta peliltä, tuon laitteen olemassaolon olinkin jo unohtanut :thumbsup:
Minissä jos 1.6 THP kone niin kannattaa välttäå. On öljynkulutusherkkä mitä ei halvalla meinaa kuntoon saada.
 
Nonni, noista hyviä aatoksia.
Mini ehkä vähän liian ”erikoinen”, suikka muuten mutta eipä noita ole suomessa myynnissä, ST Fiesta vaikuttaa hauskalta peliltä, tuon laitteen olemassaolon olinkin jo unohtanut :thumbsup:
Tehoa ei ole liikaa ja alusta on leikkisä. Antaa pitää hauskaa, muttei tarvitse miljoonaa kilsaa tunnissa että on hauska. Ja opettaa oikeasti ajamaan etuveto kuten kuuluu. Äkkiä alkaa leikittämään, mutta on ystävällinen ja intuitiivinen alusta. Käy vähän hiekalla kokeilemassa ja tajuaa pointin.
 
Mineissä ei kyllä uskalla ostaa mitään muuta kun SD:n kun ne kaikki bensamosat on aivan perseestä.
Mä etsisin VAG 1,8t Golf, TT, Seat Leon FR etc.
Varsinkin se 1M Leon on edelleen todella nätti auto, kestänyt muotoilu aikaa hyvin ja tekniiikka on pomminvarma ja taloudellinen.
Myös ST225 varmaan saa tuohon hintaluokkaan mutta ei mielestäni ole mikään erityisen hauska. Itselläkin sellainen joskus oli, mutta tuntui kun olisit ajanut valtamerilaivalla kun se volvon 5cyl motti on niin raskaan tuntuinen.

FN Civic TypeR:iä saa jo myös samaan hintaluokkaan. Näitä on "yleisesti" haukuttu tylsemmiksi, kuin EP koppaa, mutta ainakin kun itse noita joskus omistin, oli FN mielestäni kaikessa parempi, paitsi ehkä sitten ratahommissa jo oikeasti tosissaan rupeaa kepittämään. ST Fiestaa ei itsellä ole ollut, mutta sen mitä niillä olen ajellut, on nuo Hondat mielestäni Race-henkisempiä ja jotenkin "raaempia". Makuasia, itseä fiestassa eniten tökkii se ufomuotoiltu sisusta johon en koskaan tottunut. ST250 oli myös joskus, mutta ne taitaa olla vielä liian kalliita tuohon budjettiin.

Clio RS182 on erittäin hieno, omasta hajosi tosin kansi, mutta se oli kyllä ihan omaa hölmöyttä. Jos budjettivaihtoehtoa hakee, niin etsii tuollaisen saman koppaisen 1,6 koneisen. Siihen putkisto, alusta ja on myös hauska vaikkei mikään supertehokas olekaan.
 
Minissä jos 1.6 THP kone niin kannattaa välttäå. On öljynkulutusherkkä mitä ei halvalla meinaa kuntoon saada.
On valitettavasti kokemusta THP (TotaalisenHelvetinPaska) moottorista ja voin kertoa, ettei öljynkulutus ole ainoa ongelma. Itse asiassa kyseiseen paskeeseen on insinööri suunnitellut kaikki mahdolliset viat, mitä polttomoottorissa voi esiintyä. THP on ainoa moottori missään omistamassani autossa, mikä oli jatkuvasti korjauksen tarpeessa sen 30000km minkä sillä sain ajettua. Jopa venttiilikoppa halkesi. Vielä 12 vuotta tuon kokemuksen jälkeen vituttaa, että erehdyin sellaisen hankkimaan.
 
On valitettavasti kokemusta THP (TotaalisenHelvetinPaska) moottorista ja voin kertoa, ettei öljynkulutus ole ainoa ongelma. Itse asiassa kyseiseen paskeeseen on insinööri suunnitellut kaikki mahdolliset viat, mitä polttomoottorissa voi esiintyä. THP on ainoa moottori missään omistamassani autossa, mikä oli jatkuvasti korjauksen tarpeessa sen 30000km minkä sillä sain ajettua. Jopa venttiilikoppa halkesi. Vielä 12 vuotta tuon kokemuksen jälkeen vituttaa, että erehdyin sellaisen hankkimaan.
Työkaverilla kulutti sitikka reilusti öljyä ja korjattiin 3te turboa sun muuta ja lopulta maahantuoja väitti että normaalia kulutusta. No tappelun jälkeen sai osasta hyvitystä koska miksi korjasivat jos normaalia. Auto ei tullut ikinä kuntoon ja myi auton pois.

Sinulla ollut vielä huonompaa tuuria. BMW ja PSA loihtineet mahtavan yhteistuotoksen jota tuskin tulee ikävä.
 
Oli miten oli mutta 5000e tai vähemmän on autokaupassa niin pieni raha, että ongelmatonta pikkusporttia sillä ei helposti löydä. Jonkunlaisen kompromissin joutuu pakosti tekemään. Vaikka tuplaisi budjetin kymppiin silläkin olisi vaikeaa löytää ruosteetonta ja teknisesti hyvää peliä. On meinaan joskus tullut etsittyä ja pitkään...
 
Työkaverilla kulutti sitikka reilusti öljyä ja korjattiin 3te turboa sun muuta ja lopulta maahantuoja väitti että normaalia kulutusta. No tappelun jälkeen sai osasta hyvitystä koska miksi korjasivat jos normaalia. Auto ei tullut ikinä kuntoon ja myi auton pois.

Sinulla ollut vielä huonompaa tuuria. BMW ja PSA loihtineet mahtavan yhteistuotoksen jota tuskin tulee ikävä.
Jep, kierrä THP kaukaa. Meillä oli THP156 moottorilla oleva Pösön 5008. Oli niin surullinen laitos tuo moottori ettei tosikaan. Ainoa auto, joka meni huollettavaksi "Antipollution system faulty" koodilla ja haettaessa huollosta remontin jälkeen ilmoitti samaa koodia taas autokorjaamon pihassa. Silloin oli hymy aika tiukassa.
 
Oli miten oli mutta 5000e tai vähemmän on autokaupassa niin pieni raha, että ongelmatonta pikkusporttia sillä ei helposti löydä. Jonkunlaisen kompromissin joutuu pakosti tekemään. Vaikka tuplaisi budjetin kymppiin silläkin olisi vaikeaa löytää ruosteetonta ja teknisesti hyvää peliä. On meinaan joskus tullut etsittyä ja pitkään...
Melkein sanoisin että ihan sama laitatko siihen 5000 vai 10 000. Ottaa mahdollisimman ruosteettoman ja etsii auton jossa järkevä huoltokirja ja mieluiten aikuisen käytöstä, eikä miltään teinixtuningjonnelta. Molemmissa hintaluokissa nuo sportit alkaa olla jo niiden käyttäjien autoja jotka on viimeisillä rahoillaan ne ostaneet ja antaneet lämää ns maan perusteellisen vitusti huolimatta huomisesta.
 
Työkaverilla kulutti sitikka reilusti öljyä ja korjattiin 3te turboa sun muuta ja lopulta maahantuoja väitti että normaalia kulutusta. No tappelun jälkeen sai osasta hyvitystä koska miksi korjasivat jos normaalia. Auto ei tullut ikinä kuntoon ja myi auton pois.

Sinulla ollut vielä huonompaa tuuria. BMW ja PSA loihtineet mahtavan yhteistuotoksen jota tuskin tulee ikävä.
Minulla oli C4 Sitikka. Se oli 2009 malli, eikä sillä oltu ajettu kuin 65000km, kun sain sen 6 vuotiaana. Kottero oli todella siistissä kunnossa sekä hyvin pidetty ja sen takia ansaan meninkin. Mutta THP ei ollut ainoa vikapesä. Koko helvetin kosla oli stereotyyppinen esimerkki ranskalaisesta autosta. Edellinen auto oli 2004 mallin C3, joka toimi kuin junan vessa ja siksi sitikan ostinkin. Mutta C4 oli niin törkeän huonolaatuinen auto, että oli syytä epäillä henkilökunnan olleen kännissä kun ko rotiskoa oli rakennettu tehtaalla.

Sen jälkeen ranskis vaihtui KIA:n ja ongelmat loppuivat siihen. Thp viat olivat sitä samaa sontaa kuin Volkkarin TSI koneissa. Jakopäät täyttä paskaa, tukkeutuvat imukanavat, massiivinen öljynkulutus. Ja kaikki asiakkaan syytä. Mitäs ostit. Kaipa nuo jo on korjattu, mutta riskiä en enää ota
 
Minulla oli C4 Sitikka. Se oli 2009 malli, eikä sillä oltu ajettu kuin 65000km, kun sain sen 6 vuotiaana. Kottero oli todella siistissä kunnossa sekä hyvin pidetty ja sen takia ansaan meninkin. Mutta THP ei ollut ainoa vikapesä. Koko helvetin kosla oli stereotyyppinen esimerkki ranskalaisesta autosta. Edellinen auto oli 2004 mallin C3, joka toimi kuin junan vessa ja siksi sitikan ostinkin. Mutta C4 oli niin törkeän huonolaatuinen auto, että oli syytä epäillä henkilökunnan olleen kännissä kun ko rotiskoa oli rakennettu tehtaalla.

Sen jälkeen ranskis vaihtui KIA:n ja ongelmat loppuivat siihen. Thp viat olivat sitä samaa sontaa kuin Volkkarin TSI koneissa. Jakopäät täyttä paskaa, tukkeutuvat imukanavat, massiivinen öljynkulutus. Ja kaikki asiakkaan syytä. Mitäs ostit. Kaipa nuo jo on korjattu, mutta riskiä en enää ota
Itselläkin ollut kolme sitikkaa kaikkiaan (1996 2L 8V Xantia, 2004 1,8L Xara Picasso, 2012 C4 Grand Picasso 2L HDI) ja kaikki olleet hyviä autoja ilman minkäänlaisia ruostehuolia tai suurempia teknisiä ongelmia. Kuitenkin tämän THP ja 1,2L Puretec sekoilujen takia ja Stellantiksen mörkökonsernin muodostamisen jälkeen olen päättänyt että sen konsernin autot saa jäädä muiden käytettäviksi ja siirtynyt taas japanilaisiin autoihin. Ainoa murhe japseissa en se hiton ruoste josta ei tarvinnut olla huolissaan aiemmin. Toisaalta tekniikka tuntuu pelaavan senkin edestä.

Ranskalaisista Renault voisi olla harkinnassa, porukoilla oleva 2012 Megane toiminut erittäin hyvin. Toki ikää alkaa olemaan ja laittoa siellä täällä mutta 1,6L bensakone on ollut tosi luotettava, tehokas ei niinkään. Samaten ruostetta ei ole edelleenkään missään ja avaimeton korttikäynnistys toiminut vastoin kaikkia odotuksia hyvin. Harmi että nykyajan bensakoneet on pilattu järjestäin joka merkillä ja dieseleissä on urealitkut joten niitäkään ei voi suositella.

P.S. Nissania en pidä siinä mielessä japanilaisena kuin Toyota, Honda, Mazda ja Suzuki koska siinä on aivan liikaa Renaultia eurooppalaisissa malleissa. JDM olisi ihan eri asia mutta niitä vastaavia ei juuri täältä saa.
 
Itselläkin ollut kolme sitikkaa kaikkiaan (1996 2L 8V Xantia, 2004 1,8L Xara Picasso, 2012 C4 Grand Picasso 2L HDI) ja kaikki olleet hyviä autoja ilman minkäänlaisia ruostehuolia tai suurempia teknisiä ongelmia. Kuitenkin tämän THP ja 1,2L Puretec sekoilujen takia ja Stellantiksen mörkökonsernin muodostamisen jälkeen olen päättänyt että sen konsernin autot saa jäädä muiden käytettäviksi ja siirtynyt taas japanilaisiin autoihin. Ainoa murhe japseissa en se hiton ruoste josta ei tarvinnut olla huolissaan aiemmin. Toisaalta tekniikka tuntuu pelaavan senkin edestä.

Ranskalaisista Renault voisi olla harkinnassa, porukoilla oleva 2012 Megane toiminut erittäin hyvin. Toki ikää alkaa olemaan ja laittoa siellä täällä mutta 1,6L bensakone on ollut tosi luotettava, tehokas ei niinkään. Samaten ruostetta ei ole edelleenkään missään ja avaimeton korttikäynnistys toiminut vastoin kaikkia odotuksia hyvin. Harmi että nykyajan bensakoneet on pilattu järjestäin joka merkillä ja dieseleissä on urealitkut joten niitäkään ei voi suositella.

P.S. Nissania en pidä siinä mielessä japanilaisena kuin Toyota, Honda, Mazda ja Suzuki koska siinä on aivan liikaa Renaultia eurooppalaisissa malleissa. JDM olisi ihan eri asia mutta niitä vastaavia ei juuri täältä saa.
Itsellä kanssa 2011 Megane III toiminut hyvin 1.4 koneella joka taitaa olla Nissanin ketju. Ei ruostetta ja mitä kulutusosia tarvinnut vaihtaa niin halvalla päässyt. Automaatti-ilmastointikin pelittää edelleen hyvin, 2v välein huollossa käynyt.

Onkohan mitään vastaavaa uudempaa, vai pitäisikö vaan tällä jatkaa paaliin asti?
 
Itsellä kanssa 2011 Megane III toiminut hyvin 1.4 koneella joka taitaa olla Nissanin ketju. Ei ruostetta ja mitä kulutusosia tarvinnut vaihtaa niin halvalla päässyt. Automaatti-ilmastointikin pelittää edelleen hyvin, 2v välein huollossa käynyt.

Onkohan mitään vastaavaa uudempaa, vai pitäisikö vaan tällä jatkaa paaliin asti?
Tuo 1.4Tce on luotettava kone, siitä seuraava 1.2Tce on sitten ihan pommi ketjun osalta, mutta vastaavasti 0.9Tce mitä löytyy Clion keulalta, on sitten luotettavampi. Kyllä, siitäkin ketjun saa rikki kun vaihdattaa öljyt 30tkm ja joka toinen vuosi, mutta 15tkm ja vuoden välein vaihdettuna kestää sen +200tkm.
 
Itselläkin ollut kolme sitikkaa kaikkiaan (1996 2L 8V Xantia, 2004 1,8L Xara Picasso, 2012 C4 Grand Picasso 2L HDI) ja kaikki olleet hyviä autoja ilman minkäänlaisia ruostehuolia tai suurempia teknisiä ongelmia. Kuitenkin tämän THP ja 1,2L Puretec sekoilujen takia ja Stellantiksen mörkökonsernin muodostamisen jälkeen olen päättänyt että sen konsernin autot saa jäädä muiden käytettäviksi ja siirtynyt taas japanilaisiin autoihin. Ainoa murhe japseissa en se hiton ruoste josta ei tarvinnut olla huolissaan aiemmin. Toisaalta tekniikka tuntuu pelaavan senkin edestä.

Ranskalaisista Renault voisi olla harkinnassa, porukoilla oleva 2012 Megane toiminut erittäin hyvin. Toki ikää alkaa olemaan ja laittoa siellä täällä mutta 1,6L bensakone on ollut tosi luotettava, tehokas ei niinkään. Samaten ruostetta ei ole edelleenkään missään ja avaimeton korttikäynnistys toiminut vastoin kaikkia odotuksia hyvin. Harmi että nykyajan bensakoneet on pilattu järjestäin joka merkillä ja dieseleissä on urealitkut joten niitäkään ei voi suositella.

P.S. Nissania en pidä siinä mielessä japanilaisena kuin Toyota, Honda, Mazda ja Suzuki koska siinä on aivan liikaa Renaultia eurooppalaisissa malleissa. JDM olisi ihan eri asia mutta niitä vastaavia ei juuri täältä saa.
Sitikalla taisi käydä joku kupru 2000 puolivälin jälkeen, niin kuin Toyotalle kävi. Se päätti tuplata tuotannon 2007, ja sitten alkoi tulla sutta enemmän, kuten se 2 litran turbodieselkone, jossa kansi ei kestä.

Appiukon uutena ostettuun Corolla Versoon vaihdettiin koko moottori 75000km kohdalla. Isäukolla oli kaksi C5:ttä, 2005 ja 2007 mallit. 05 oli todella luotettava ja vähävikainen, 07 mallissa alkoi olla jo enemmän korjattavaa, kuten ilmastointilaite joka hajosi. Aisin automaattilaatikossa ei ollut mitään vikoja, mutta se onkin japanilainen. Sitten tuli Toyotat ja korjaaminen loppui, toisin 2009 Avensiksessa meni tasauspyörästö, joka korjattiin takuuseen 5 vuotta vanhaan autoon. Nyt hän pöröttelee 2019 Corollalla, joka on äärimmäisen luotettavan laitos. Itse sekosin lopulta kiinalaiseen MG ZS Hybridiin, kun Kian hinta meni saavuttamattomiin. Puutteita on ja nähtäväksi jää kuinka lopulta käy, mutta 7 vuoden /150000 km takuu on joku lohtu, ja 1.5 litran on yksinkertainen vapaastihengittävä mylly. Lisäksi voimalinjassa on suhteessa kohtalaisesti tehoa, 197hv ja 460Nm vääntö noin 4-5 litran kulutuksella.
 
Sitikalla taisi käydä joku kupru 2000 puolivälin jälkeen, niin kuin Toyotalle kävi. Se päätti tuplata tuotannon 2007, ja sitten alkoi tulla sutta enemmän, kuten se 2 litran turbodieselkone, jossa kansi ei kestä.

Appiukon uutena ostettuun Corolla Versoon vaihdettiin koko moottori 75000km kohdalla. Isäukolla oli kaksi C5:ttä, 2005 ja 2007 mallit. 05 oli todella luotettava ja vähävikainen, 07 mallissa alkoi olla jo enemmän korjattavaa, kuten ilmastointilaite joka hajosi. Aisin automaattilaatikossa ei ollut mitään vikoja, mutta se onkin japanilainen. Sitten tuli Toyotat ja korjaaminen loppui, toisin 2009 Avensiksessa meni tasauspyörästö, joka korjattiin takuuseen 5 vuotta vanhaan autoon. Nyt hän pöröttelee 2019 Corollalla, joka on äärimmäisen luotettavan laitos. Itse sekosin lopulta kiinalaiseen MG ZS Hybridiin, kun Kian hinta meni saavuttamattomiin. Puutteita on ja nähtäväksi jää kuinka lopulta käy, mutta 7 vuoden /150000 km takuu on joku lohtu, ja 1.5 litran on yksinkertainen vapaastihengittävä mylly. Lisäksi voimalinjassa on suhteessa kohtalaisesti tehoa, 197hv ja 460Nm vääntö noin 4-5 litran kulutuksella.
Mulla oli 2L HDI 163hp joka oli ongelmaton ja samaten Aisinin kuusilovinen turbiiniautomaatti. 100tkm ajelin autolla jolla lopussa oli 300tk, mittarissa ja tyytyväinen olin siihen kaikin puolin. Voisin siis suositella tuota moottoria, mutta taisi jo 2013 vaihtua siihen 150hp versioon josta ei kokemusta, ja vähän myöhemmin tuli urealitkut niihin.
 
Tuskaista hommaa tämä uuden, eli käytetyn auton löytäminen. Itselläni on hintaluokka 20 tonnin hujakoilla, mutta siihen hintaan on nykyisin tyytyminen 6-8 vuotta vanhoihin peleihin, joilla on rullattu käytännössä satkun tai yli. Olen huomannut myös trendin, että VW-konsernin pelit alkavat olla tuossa iässä jo melkoisen kuppaisessa kunnossa. On siis sinkkikuplaa ja ihan näkyvääkin ruostetta pyöränkaarissa ja kiveniskemää siellä sun täällä. Näyttää vieläpä siltä, että kilometreillä ei ole näihin ongelmiin mitään yhteyttä, vaan 60 tonnia rullatut kuplivat ihan yhtä paljon kuin tuplasti enemmän ajetut. Ja renkaat ovat tietysti kaikista, jos eivät loppu, niin mallia Landsail/Linglong/nönnönnöö. Yhtä 1.5-litraista automaatti-Insigniaa (vm 2020) kävin kokeilemassa ja tykkäsin muuten, mutta kone oli kyllä mahdottoman laiska ja yllättävän meluisa kiihdytyksissä. Vaihteisto tykkäsi kierrättää konetta aivan sopuisissakin kiihdytyksissä 3000 kierroksen tuntumaan, joka tuntui kummalliselta. Sähköautoissa ei tässä hintaluokassa vielä range ja latausominaosuudet riitä omaan käyttöön talvella, joten sellaistakaan ei voi ostaa. Mg4:ää kävin koeajamassa ja totesin oleva laadullisesti olevan aika huono. Tatti nousee otsaan.
 
Jep, kierrä THP kaukaa. Meillä oli THP156 moottorilla oleva Pösön 5008. Oli niin surullinen laitos tuo moottori ettei tosikaan. Ainoa auto, joka meni huollettavaksi "Antipollution system faulty" koodilla ja haettaessa huollosta remontin jälkeen ilmoitti samaa koodia taas autokorjaamon pihassa. Silloin oli hymy aika tiukassa.
Minulle kävi aivan samalla lailla. Kosla ole vieläpä merkkikorjaamossa remontissa, ja pääsin sillä 7km päähän kotipihaan, kun varoitukset tulivat takaisin näytölle. En tosin ole ihan varma oliko korjaamo ryssinyt jotain, koska eivät veloittaneet kaikkia työtunteja. Kuitenkin Vehosta löytyi hyllystä uusi venttillikoppa haljenneen tilalle joka kertoo, että ei ollut ensimmäinen haljennut koppa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 088
Viestejä
5 239 960
Jäsenet
83 440
Uusin jäsen
ttumppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom