Nuo turkulaisen maantiepyöräilijän kuvaamat lomaltapaluuvideot olivat aivan tahallisia ongelman hakemisia. Hän ajoi liikenneympyrässä autoa nopeammin ja yritti siitä vain vauhdista kurvata juuri ja juuri ohittamansa mesen eteen. Tilannenopeus ei ollut oikea suhteessa siihen, että pyöräilijä aikoi muuttaa ajolinjaansa vajaat 90 astetta ylittäen tien. Autoilijan pitäisi tietenkin väistää, mutta autoilijan oikeaa toimintaa vaikeuttaa huomattavasti se, että fillari yllättävästi ohittaa auton kesken ympyräajon kuolleessakin kulmassa ja mahdollisesti A-pilarin takana ajaen, jonka jälkeen yrittää vetää poikittain juuri ohittamansa auton eteen.
Minä fillaristina olisin höllännyt vauhtia polkemisen lopettamalla autoja hitaammaksi, näyttänyt kädellä suuntamerkkiä ja kurvannut järkevää vauhtia tien yli. Silloin autoilija näkee tilanteen syntymisen edessään, eikä tilanne tule takaa yllättäen ohi ja heti poikittain eteen. Muissakin pyöräilijän kokemissa tilanteissa hän ajoi minkä jaloista pääsi loppuun asti, ja sivuutti autot niin läheltä kuin mahdollista, että saa omasta mielestään hyvää materiaalia talteen. Voi sitten näyttää, kuinka vaikeaa pyöräilijällä on. Vaikeus ei kuitenkaan koske tavallista pyöräilijää, vaan suuret vaikeudet alkavat vasta kun kyseessä on tavallista nopeampi pyöräilijä, joka väärällä tilannenopeudella kaahaa katveista tilanteisiin. Siinä kaahaava pyöräilijä nostaa stressitasoa ja pilaa oman ja muiden päivän, vaikkei kolahtaisikaan.
Yleisesti otten olen enemmän fillaristien puolella. Aloitin maastopyöräilyn 80-luvulla fillarilla, johon muokkasin leveämmät renkaat ja 3,1 m sijaan 1,73 m ykkösvaihteen, jolla pääsi paremmin ylämäkiä. Kiersin maastokisoja 90-luvulla. Edelleen tulee poljettua arkiajoja ja silloin tällöin käytyä vanhoilla poluilla ja hiihtokeskuksessa alamäkipyöräilemässä.
Minulle sattui tänä kesänä ensimmäistä kertaa sellainen tilanne, että fillari joutui jarruttamaan, jottei osuisi kylkeeni. Olin ajanut ylämäkeä@45 km/h noin 200 m, jonka jälkeen käännyin risteyksestä rauhallisesti oikealle. Ennen käännöstä en nähnyt sivupeilistä ketään. Auton ollessa kokonaan suojatien päällä näin etusivuikkunasta fillarin, joka lähestyi tolkutonta vauhtia ja veti liinat kiinni. Turha minun oli enää pysäyttää noin pitkälle päästyäni, vaan jatkoin alta pois. Peileistä näin, että fillari kiihdytti erittäin nopeasti keula ilmassa ylämäkeen. Se ei ollut mikään tavallinen sähkötäysjousto, vaan näytti rungoltaan vastaavalta kuin ulkomaisten nettikauppojen muutaman kilowatin vehkeet.
Fillari ei ollut peileissä, muttei myöskään kuolleessa kulmassa ennen kääntymistä. Kaiken järjen mukaan se oli tupsahtanut pyörätielle risteyksen viereisen pikkumetsän polulta ja ehtinyt hetkessä kiihdyttää mopovauhtiin ellei vähän ylikin.
Vastaavaa näköä, mutta tuskin oli ihan näin hurja:
The 2024 CAB Recon has unbeatable torque, nimbleness, and resilience. Shop today at cabmotorworks.com or call us at 714-594-9885.
www.cabmotorworks.com
Tuollaiset eivät kuulu rajoittamattomina pyöräteille.