Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Näitä on suomalaisista liian suuri osa. OT:nä (josta ei tarvitse jatkaa täällä) heittelen silloin tällöin koiralle frisbeetä taajama-alueella. Se keskittyy hommaan eikä kiinnitä mitään huomiota ympäristöönsä. Kaikki, jotka ovat huomautelleet ovat lyllertäneet talutushihnaan kytketyn koiransa perässä. Poliisitkin kerran huutelivat Maijan ikkunasta että hyvältä näyttää.
Lainaus puuttui, mitä siis tarkoitit?

Ai että, taas tämä sama what about the children -perustelu. Kuten sanoin, joka kerta tämä keskustelu kiertää samaa kehää.

Ehdottomasti, kustannustehokkuus edellä pitää mennä tässäkin ja siksi minun ja nykyisten lainsäätäjien perustelluilla näkemyksillä pyöräilijöiden kypäräpakko ei ole järkevä vaatimus.
Kypärän hakintahinta paristakympistäylöspäin, kymmennen miljoonaa vuosikustannus, no se olisi vielä halpaa isossa kuvassa. Toki joukossa joille kampauksen kärsiminen, toisella joku muu iso juttu.

Alle kouluikäisiin lapsiin ei vielä ole rahaalaitettu esim koulutukseen , ei vuosia mennyt, uutta tulemaan, ja kypäriäkin kalliimpia ne turvastuimet. No jos lapset entistä arvokkaampia, niin ei se alenna niiden koulua käynneiden arvoa. Toki mukaan lasketaan vakavasti loukkaantuneet, niin sitten mtä nuorempi, niin kalliiksi käy.

Valheellinen turvallisuudentunne on aika vahvasti esillä tässä. Joku kolaa sinut takaa ja kypärästä on hyötyä kuin kerrostalon katolta hypätessä.
On myös laiskaa argumentoida käyttämättömyyttä sillä, ettei se kypärä suojaa kaikelta.

Jos henkilöauto menee kaksin kerroin, niin ei sillä turvavyöllä siinä vaiheessa taida enää olla merkitystä, kuten ei kypärälläkään, mikäli joku kolaa tarpeeksi kovalla vauhdilla.

Siihen väliin vaan mahtuu sitten aika monta sellaista mahdollista tapaturmaa, joissa se kypärä tai turvavyö pelastaakin vakavalta vammalta tai kuolemalta.

On myös laiskaa argumentoida käyttämättömyyttä sillä, ettei se kypärä suojaa kaikelta.
On laiskaa argumentoida sen käyttöä sillä, että se suojaisi kaikelta. Ylipäänsä kuvitelmat siitä, että kypäräpakolla saisi maantien laidalla polkemista merkittävästi turvallisemmaksi ovat melko naurettavia. Lakimuutoksilla ja kovilla rangaistuksilla saisi eroja aikaan, kun kolmioita noudattamaan kykenemättömät ihmiset menettäisivät ajo-oikeutensa ajoissa ja liian läheltä ohittavat saisivat 2000-3000€ muistutuksen postissa lähetetyn videomateriaalin perusteella.

Lainaus puuttui, mitä siis tarkoitit?
Sitä että täkäläiset pyöräilijät kyttäävät hanakimmin pyöräilijöitä, autoilijat autoilijoita ja koiranomistajat toisia koiranomistajia. Toki vannoutuneimmat myös ristiin ja jotkut harvat ja valitut mielensäpahoittajat ihan kaikkia ja kaikkea.

Viimeksi muokattu:
Varmaan näiden ketjun mestareiden mukaan se ei vaan osannut ajaa.
"Ketjun mestareiden"

Mitä olet mieltä, oliko tuo kommenttisi asiallinen, tai ylipäätään foorumin sääntöjen mukaista keskustelua?
Sitä että täkäläiset pyöräilijät kyttäävät hanakimmin pyöräilijöitä, autoilijat autoilijoita ja koiranomistajat toisia koiranomistajia. Toki vannoutuneimmat myös ristiin ja jotkut harvat ja valitut mielensäpahoittajat ihan kaikkia ja kaikkea.
Boldattu osa on melko vahvasti edustettuna täällä. En silti oikeasti usko, että ääripäätkään ovat todellisuudessa yhtä tiukkapipoisia kuin esitetyt foorumimielipiteet.

Aikamoista vääntämistä siitä, käyttääkö joku kypärää vai ei... Mä olen ajellut viimeiset parikymmentä vuotta kesät talvet ja kilometrejä tulee tuhansia vuodessa. Pidän kuitenkin kypärää aina kun pyörä on alla, vaikka vahinkoja on sattunut vain yhdellä kädellä laskettava määrä ja ajotaitoni on vähintään kohtuullinen.

Pakko tosin sanoa, että omat pahimmat kaatumiset ja kolarit eivät ole suinkaan sattuneet maastopyöräilessä tai maantielenkeillä, vaan ihan kaupungissa työmatka- tai kauppa-ajossa. Just niillä reissuilla joilla joku toinen jättää kypärä kotiin. Kertaalleen tullut auto kylkeen, kerran vuokraskuutti mutkan takaa suoraan päin ja nyt pari viikkoa sitten sellainen Wolt-kuskien käyttämä raskas sähköpyörä täysiä suoraan päin. Kaikissa kolareissa kypärästä oli apua. Tässä viimeisessä tapauksessa meni vielä solisluu sijoiltaan ja ilman kypärää en välttämättä olisi kirjoittamasss tätä viestiä.

Enemmän olen siis varuillani tuolla kaupungissa wolt-kuskeja väistellessä kuin juurakkopoluilla, jossa pystyssä pysyminen on oikeasti enemmän kiinni omista taidoista eikä muiden töhöilystä.

Aikamoista vääntämistä siitä, käyttääkö joku kypärää vai ei... Mä olen ajellut viimeiset parikymmentä vuotta kesät talvet ja kilometrejä tulee tuhansia vuodessa. Pidän kuitenkin kypärää aina kun pyörä on alla, vaikka vahinkoja on sattunut vain yhdellä kädellä laskettava määrä ja ajotaitoni on vähintään kohtuullinen. Pakko tosin sanoa, että omat pahimmat kaatumiset ja kolarit eivät ole suinkaan sattuneet maastopyöräilessä tai maantielenkeillä, vaan ihan kaupungissa työmatka- tai kauppa-ajossa. Kertaalleen tullut auto kylkeen, kerran vuokraskuutti mutkan takaa suoraan päin ja nyt pari viikkoa sitten sellainen Wolt-kuskien käyttämä sähköpyörä suoraan päin. Kaikissa kolareissa kypärästä oli apua. Tässä viimeisessä tapauksessa meni vielä solisluu sijoiltaan. Enemmän olen siis varuillani tuolla kaupungissa wolt-kuskeja väistellessä kuin juurakkopoluilla, jossa pystyssä pysyminen on oikeasti enemmän kiinni omista taidoista eikä muiden töhöilystä.
Ok ja hyvä niin. Joskus sattuu ja joskus ei.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/FAFO_TV/status/2085015269756358690

Mikä se vaikutus mielestäsi on? Onko vaikutus positiivinen vai negatiivinen ja mihin suuntaan?

Mutta mietipäs kun olisikin ollut 20 cm superlonia kaikkialla kropassa? Voi olla ettei pää olisi osunut maahan ilman kypärääkään. Ehkä pitäisi pakottaa jotain sellaista seuraavaksi kaikille?
Vaikutus oli ilmeisesti negatiivinen. Toisin sanoen t paita motoristi luultavasti vihaa yhä enemmän niitä joiden mielestä moottoripyörällä ajellessa tulisi käyttää jonkinlaista suojaavampaa vaatetusta kuin t paitaa. Näin ainakin itse käsitin tilanteen ja sen lopputuleman olevan.

Vaikutus oli ilmeisesti negatiivinen. Toisin sanoen t paita motoristi luultavasti vihaa yhä enemmän niitä joiden mielestä moottoripyörällä ajellessa tulisi käyttää jonkinlaista suojaavampaa vaatetusta kuin t paitaa. Näin ainakin itse käsitin tilanteen ja sen lopputuleman olevan.

Minun oli siis tarkoitus sinulle kommentoida sitä, että miksi ihmeessä huolehdit muiden turvallisuudesta, kun sillä huolehtimisella ei ole mitään vaikutusta siihen heidän turvallisuuteensa. Eli edelleenkin sama huomio pätee. Se, että se sinun huolehtiminen muiden turvallisuudesta aiheuttaa ärtymystä ihmisissä, ei vaikuta siihen heidän turvallisuuteensa. Joten miksi ihmeessä otat itsellesi siitä stressiä?

Kertoo kyllä juuri siitä kuinka vammaisia suomalaiset osaa olla!

Ärsyynnytään siitä kun joku ei käytä pyöräillessä kypärää. :facepalm:

Sama kun jotkut ärsyyntyy siitä kun saatan helteellä ajaa moottoripyörällä shortsit ja t-paita päällä, tulee oikein kaupan pihassa näsäviisastelemaan, eikö toi ole aika vaarallista!? :facepalm:

Ehkä ovat terveydenhuollossa töissä 🤷🏻

Minun oli siis tarkoitus sinulle kommentoida sitä, että miksi ihmeessä huolehdit muiden turvallisuudesta, kun sillä huolehtimisella ei ole mitään vaikutusta siihen heidän turvallisuuteensa. Eli edelleenkin sama huomio pätee. Se, että se sinun huolehtiminen muiden turvallisuudesta aiheuttaa ärtymystä ihmisissä, ei vaikuta siihen heidän turvallisuuteensa. Joten miksi ihmeessä otat itsellesi siitä stressiä?
Se on totta että joskus huolehtiminen/kommentointi toimii, joskus ei. Ei se silti sitä tarkoita että se olisi täysin turhaa. Että olisi turhaa edes yrittää vaikka useimmiten ei toimisi lainkaan. Riittää että se toimisi edes joskus. Se jo tekee siitä/asiasta yrittämisen arvoista.

Totta toki on että useimmiten törmää muuriin jos koittaa muuttaa varsinkin vanhempien ihmisten asenteita. Kuten vaikka tässä polkupyöräkypärä asiassa tai siihen sivuavassa asiassa. Tai edes toimintatapoja joissain tapauksissa. Yleensä ne kun tuppaavat olemaan lähinnä sementtiin valettuja. Mutta siltikin voi aina yrittää.

Järkevintä olisi että asenteita pitäisi koittaa edistää/kouluttaa jo aikaisemmin, juuri koska edellä mainittu. Koska myöhemmin se on yleisesti vaikeaa ja jopa lähes mahdotonta. Itse yritän silti, mutta eniten sen takia että nuoremmat yleensä matkivat vanhempien tapoja ja asenteita. Näin se on aina mennyt ja tulee aina menemään.

Järkevintä olisi että asenteita pitäisi koittaa edistää/kouluttaa jo aikaisemmin, juuri koska edellä mainittu. Koska myöhemmin se on yleisesti vaikeaa ja jopa lähes mahdotonta. Itse yritän silti, mutta eniten sen takia että nuoremmat yleensä matkivat vanhempien tapoja ja asenteita. Näin se on aina mennyt ja tulee aina menemään.

Mistä olet saanut sen käsityksen, että se olet juuri sinä, jolla on ne oikeat tavat ja asenteet ja että koet sinulla olevan jonkinlaisen mandaatin tuputtaa niitä muillekin?

Ehkä ovat terveydenhuollossa töissä 🤷🏻
Ne huomauttelijat on lähes joka kerta näitä oman elämänsä Seppo ja Ulla Taalasmaita jotka juuri käyttää perusteena "sairaalalaskun maksaa veronmaksajat"! :facepalm:

Maksan minäkin läskien elintasosairaudet ja mielenterveyspotilaiden sukupuolen vaihdokset ja en huomauttele niille siitä kadulla.
Sama kuin edellisellä sivulla

Ehkä sinun olisi syytä esittää peilin edessä sama kysymys itsellesi.

Miksi? Jos viitsisit lukea kirjoituksiani, niin en minä ole vaatimassa ketään toimimaan kuten minä. Olen vain vastannut niihin kommentteihin, missä on syytelty ilman kypärää pyörällä ajajia. Tuo on ihan alkeellinen argumenttivirhe, että tullaan keskusteluun ilman mitään sisältöä huutelemaan vain että "itse olet".

Mistä olet saanut sen käsityksen, että se olet juuri sinä, jolla on ne oikeat tavat ja asenteet ja että koet sinulla olevan jonkinlaisen mandaatin tuputtaa niitä muillekin?
Ai niin kuin pyöräilykypärän käytöstä. Se nyt vaan kuulostaa järkevältä. Kuten tässäkin ketjussa moni vakiopyöräilijä on tuonut ilmi niin varsinkin kaupungeissa on todella järkevää. Itselleni pyöräilykypärän käyttö pyöräilemään lähtiessä on rutiini. Menin sitten pitkälle tai lyhyelle ajolle. Oli kylmä tai kuuma keli.

Ai niin kuin pyöräilykypärän käytöstä. Se nyt vaan kuulostaa järkevältä. Kuten tässäkin ketjussa moni vakiopyöräilijä on tuonut ilmi niin varsinkin kaupungeissa on todella järkevää. Itselleni pyöräilykypärän käyttö pyöräilemään lähtiessä on rutiini. Menin sitten pitkälle tai lyhyelle ajolle. Oli kylmä tai kuuma keli.

Juu, en tuota mielipidettä kritisoinutkaan. Kritisoin sitä ylimielistä asennetta, että sinä kuvittelet että kaikkien pitäisi sitä pyöräilykypärää käyttää ja että ne jotka eivät käytä, toimisivat väärin.

Jos puhutaan edelleen pyöräilykypärän käytöstä, niin manemanin lisäksi Tasavallan Presidentti on allekirjoittaessaan kokenut hänellä olleen jonkinlainen mandaatti tuputtaa kypärää.

90 §
"Polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää."

Käyttämättä jättämisestä ei ole säädetty rangaistusta, mutta käyttövelvoite on muotoiltu sanalla "yleensä", mikä tarkoittaa, että se on vahva oikeudellinen suositus. Käyttövelvoite koskee kaikkia pyöräilijöitä iästä riippumatta.

Rambo, omasta elinaikanasi lainvastaiseksi muuttuneesta ja liian pinttyneestä toimintatavasta olisi mielestäni parempi olla hiljaa kuin kehuskella sillä asialla isolla foorumilla vuodesta toiseen.

Offtopic. keskustelun häiriköinti
Ei edelleenkään ole lainvastaista. Juuri itse lainasit viestiisi todisteen.
Rambo, omasta elinaikanasi lain vahvan suosituksen vastaiseksi (vaikkakaan ei rangaistavaksi) muuttuneesta ja liian pinttyneestä toimintatavasta olisi mielestäni parempi olla hiljaa kuin kehuskella sillä asialla isolla foorumilla vuodesta toiseen.

Offtopic. keskustelun häiriköinti
Rambo, omasta elinaikanasi lain vahvan suosituksen vastaiseksi (vaikkakaan ei rangaistavaksi) muuttuneesta ja liian pinttyneestä toimintatavasta olisi mielestäni parempi olla hiljaa kuin kehuskella sillä asialla isolla foorumilla vuodesta toiseen.

Miksi? Ottaako sinulle luonnon päälle se, että joku noin tekee ja itse et uskalla? Vai mikä on tämän hyökkäyksesi motiivi?

Juu, en tuota mielipidettä kritisoinutkaan. Kritisoin sitä ylimielistä asennetta, että sinä kuvittelet että kaikkien pitäisi sitä pyöräilykypärää käyttää ja että ne jotka eivät käytä, toimisivat väärin.
En ole muistaakseni ikinä väittänyt että se on väärin olla käyttämättä kypärää pyöräillessä. Toisin sanoen laitonta. Mutta aika järjetöntä se mielestäni on. Jatkossa kun pyöräily ja muut kevyet kulkineet yleistyy ja liikenne tihenee niin toivon että kypäräpakko tulisi lakiin. Ei sekään toki sitä tarkoita että kaikki kypärää käyttäisi, koska syyt. Mutta edes suurempi osuus kuin nyt. Valistus aiheesta nuorille olisi myös helpompaa.

Valheellinen turvallisuudentunne on aika vahvasti esillä tässä. Joku kolaa sinut takaa ja kypärästä on hyötyä kuin kerrostalon katolta hypätessä.

En tiedä mihin oikein pyrit tällä viestillä, trollaatko?

Eihän se kaikkein pahin skenaario mitä pyöräillessä voisi oikeasti tapahtua määrittele sitä onko kypärää pyöräillessä hyvä pitää päässä, vaan se että se ylipäätään tarjoaa suojaa jos jotain tapaturmaa liikenteessä tulee. Ja kun olen löytänyt pyöräilykypärän jota on ihan mukava pitää päässä, niin miksi en sitä pitäisi?

En tiedä mihin oikein pyrit tällä viestillä, trollaatko?

Eihän se kaikkein pahin skenaario mitä pyöräillessä voisi oikeasti tapahtua määrittele sitä onko kypärää pyöräillessä hyvä pitää päässä, vaan se että se ylipäätään tarjoaa suojaa jos jotain tapaturmaa liikenteessä tulee. Ja kun olen löytänyt pyöräilykypärän jota on ihan mukava pitää päässä, niin miksi en sitä pitäisi?
Kerro nyt mitä erityistä vaaraa sillä tiellä on johon kypärä tarjoaa niin poikkeuksellisen turvan, että erikseen piti ottaa esille? Kypärä suojaa ihan naurettavan vähän ja energia kannattaa käyttää johonkin ihan muusta keskustelemiseen. Jos siis turvallissuus kiinnostaa, eikä vaan kypärästä jankkaaminen.

Kerro nyt mitä erityistä vaaraa sillä tiellä on johon kypärä tarjoaa niin poikkeuksellisen turvan, että erikseen piti ottaa esille? Kypärä suojaa ihan naurettavan vähän ja energia kannattaa käyttää johonkin ihan muusta keskustelemiseen. Jos siis turvallissuus kiinnostaa, eikä vaan kypärästä jankkaaminen.
Ei se nyt ihan vähän suojaa
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.

Linkki: https://youtu.be/LP4MlqwQlbw?is=ZD7NOxG7sbTebaEh

Kuten sanoin, se on hyvä pitää päässä kun se ylipäätään tarjoaa suojaa. Raippaluodossa pyöräillessäni ei tapahtunut mitään tapaturmaa, mutta tilanteita joissa se olisi voinut tapahtua oli. Esim. tilanteita joissa kärsimätön autoilija lähtee ohittamaan minua vain senttien päästä koska vastaantulevaa liikennettä on, ja tekee ohituksen paljon alhaisemmalla nopeudella kuin tien nopeusrajoitus on. Tuollaisessa tilanteessa on aina riski, että auto jostain syystä töytäisee lähellä olevaa pyöräilijää ja vaikka nopeus on alhainen niin auton massa helposti tönäisee pyöräilijän pois pyörän päältä tien reuna-alueelle ja ojaan, jossa voi olla yllätyksiä kasvillisuuden alla - puunkarahka tai kivi etc - jolloin kypärä estää näiden osumisen päähän.

Ja ketjussahan on jo pitkään keskusteltu polkupyöräkypärästä ja sen hyödyllisyydestä, joten en minä tässä erityisesti jankkaa kypärästä vaan osallistun menossa olevaan keskusteluun.

Kypärä suojaa kalloa ja aivoja jos lyö pään asfalttiin. Miten se siis suojaa naurettavan vähän?

Tässä viime kesänä lauma nuoria aikuisia oli tukkinut koko tien omilla scooteillaan/pyörillään, eivätkä he tehneet elettäkään väistääkseen. Siinä valmiiksi jo vähän pahalla päällä tiuskasin jotakin, että painukaapa vittuun siitä edestä, ja siitä alkoi sitten tietenkin hirvee suunsoitto. Pahin loukkaus, minkä nämä nuoret jullit keksivät, oli "vitun pottapää". Jotenkin se oli niin typerä kommentti, että aloin vain nauramaan ihan tosissaan, työnsin junnut edestä ja jatkoin matkaa.

Myöhemmin kun tuota mietin, niin tuli jopa vähän surullinen olo, että edelleen nuorilla on tuollainen asenne kypärää vastaan – en vain ymmärrä tuota kypärävastaisuutta. Täällä vielä 1.–2.-luokkalaiset menevät suurimmaksi osaksi kiltisti kypärä päässä, mutta sitä vanhemmat ovat joko täysin ilman tai sitten kypärä roikkuu tangossa. Menee sekunti vetää se päähän, ja mitä väliä miltä näyttää tuolla pyöräillessä... noh, nuorille ja teineille tuntuu olevan ja ilmeisesti ihan joillekkin aikuisille. Jos tuokin saataisiin täysin normiksi käyttää kyprää, niin ei kukaan miettisi kahta kertaa sen kypärän kanssa.

Oman mukulan kanssa otan täysin selkeän linjan, jos alkaa ilman kypärää perseily. Jos ei mene kypärä päähän, sitten kuljetaan apostolin kyydillä matkat.
En nyt ole perehtynyt tuohon pappien titteliin, mutta saattaa olla perse kipeä siinä vaiheessa.

Eilen näin tässä risteyksessä taas itsemurha spandexin, vaikka juurisyy onnettomuuteen olisi ollut autoilijalla, niin miksi pyöräilijä ei ennakoi, hidasta, yritä välttää kolaria vaikka on varmasti se osapuoli jota oikeasti sattuu!?

sryj.PNG

Olen jonossa toisena ja näen jo kaukaa kun vasemmalta spandex polkee seisoen loivaan alamäkeen kaikki mitä jaloista lähtee, no minun edessä oleva autoilija ei selvästi häntä ole huomannut (aurinko tai mikä lie aivopieru), vaan jatkaa ajamista ja olin jopa niin varma kolarista, että pysäytin ja soitin torvea ja valmistauduin lähtemään auttamaan tätä pyöräilijää, mutta kuin ihmeen kaupalla se mun edessä ollut autoilija näkee juuri suojatien kohdalla pyörän ja saa auton pysähtymään senttejä ennen osumaa eikä kolaria tule. Mitä tekee pyöräilijä, ei mitään, jatkaa matkaa niin kovaa kuin jaloista pääsee ja pyörittelee päätään!?

Vastaavia tapauksia olen nähnyt tässä paikassa varmaan satoja ja jokaisessa pyöräilijä ajaa alamäkeen niin kovaa kuin vain pääsee ja täysin omasta terveydestään välittämättä.

Eilen näin tässä risteyksessä taas itsemurha spandexin, vaikka juurisyy onnettomuuteen olisi ollut autoilijalla, niin miksi pyöräilijä ei ennakoi, hidasta, yritä välttää kolaria vaikka on varmasti se osapuoli jota oikeasti sattuu!?

sryj.PNG

Olen jonossa toisena ja näen jo kaukaa kun vasemmalta spandex polkee seisoen loivaan alamäkeen kaikki mitä jaloista lähtee, no minun edessä oleva autoilija ei selvästi häntä ole huomannut (aurinko tai mikä lie aivopieru), vaan jatkaa ajamista ja olin jopa niin varma kolarista, että pysäytin ja soitin torvea ja valmistauduin lähtemään auttamaan tätä pyöräilijää, mutta kuin ihmeen kaupalla se mun edessä ollut autoilija näkee juuri suojatien kohdalla pyörän ja saa auton pysähtymään senttejä ennen osumaa eikä kolaria tule. Mitä tekee pyöräilijä, ei mitään, jatkaa matkaa niin kovaa kuin jaloista pääsee ja pyörittelee päätään!?

Vastaavia tapauksia olen nähnyt tässä paikassa varmaan satoja ja jokaisessa pyöräilijä ajaa alamäkeen niin kovaa kuin vain pääsee ja täysin omasta terveydestään välittämättä.
Mitään ei tapahtunut, mutta silti pyöräilijä teki väärin, koska sinusta näytti siltä että se teki jotain väärin :asif:

sryj.PNG

Turussako oli (on?) se tubettaja jonka harrastus oli tuon tyylinen. Julkasi niistä sitten vihaisia kypäräkamera koosteita. En tiedä onko eneään elossa, saati pyöräilykuntoinen.

Mitään ei tapahtunut, mutta silti pyöräilijä teki väärin, koska sinusta näytti siltä että se teki jotain väärin :asif:
Läheltäpiti tapauksista voi ottaa opiksi.

Ristevältä väyltä vo tulla joku jopa yli kolmeakymmpiä, ja toisin päin, niin kantsii katsoa että väistämisvelvollinen on osoittanut väistämisen ja havainnut.

Viimeksi muokattu:
Näinhän minä sanoin :facepalm:
No mitä sitten sanoit? Kirjoitit että pyöräilijä oli "itsemurha spandex".

Jos ajatellaan ihan logiikalla ilman tunteita, niin itse pitäisin hyvin mitättömän pienenä todennäköisyyttä sille että kyseessä oli itsetuhoinen henkilö. Tästä voidaan loogisesti päätellä että hän varmasti oli (a) valmistautunut jarruttamaan ja/tai (b) väistämään.

Jos tämä logiikka ei aukene, niin en voi auttaa. Päättelykykyä kun ei voi kauhalla antaa.

No mitä sitten sanoit? Kirjoitit että pyöräilijä oli "itsemurha spandex".

Jos ajatellaan ihan logiikalla ilman tunteita, niin itse pitäisin hyvin mitättömän pienenä todennäköisyyttä sille että kyseessä oli itsetuhoinen henkilö. Tästä voidaan loogisesti päätellä että hän varmasti oli (a) valmistautunut jarruttamaan ja/tai (b) väistämään.

Jos tämä logiikka ei aukene, niin en voi auttaa. Päättelykykyä kun ei voi kauhalla antaa.

Jos pyöräilijä ajaa seisoen ja samalla kiihdyttäen risteyksen läpi ja ilman, että kädet on jarruilla ja ei väistä vaikka kolari on senttien päässä niin millä pääsit tuohon sinun logiikkaan?

Tuollainen käytös on täysin itsetuhoista, ei tulisi itselle mieleenkään ajaa alle vaikka kuinka olisi etuajo-oikeus.

Jos pyöräilijä ajaa seisoen ja samalla kiihdyttäen risteyksen läpi ja ilman, että kädet on jarruilla ja ei väistä vaikka kolari on senttien päässä niin millä pääsit tuohon sinun logiikkaan?

Tuollainen käytös on täysin itsetuhoista, ei tulisi itselle mieleenkään ajaa alle vaikka kuinka olisi etuajo-oikeus.
1) Seisaaltaan ajaen on nopeampaa reagoida yllättäviin tilanteisiin
2) Missä ne kädet sitten oli jos ei kahvoilla?
3) Kiihdyttämisestä meillä on vain sinun subjektiivinen epäluotettava havainto

1) Seisaaltaan ajaen on nopeampaa reagoida yllättäviin tilanteisiin
2) Missä ne kädet sitten oli jos ei kahvoilla?
3) Kiihdyttämisestä meillä on vain sinun subjektiivinen epäluotettava havainto
1) hän ei reagoinut mihinkään
2) tangolla, mutta ei jarruilla
3) minä sentään olin paikalla, sinä et, joten sinä olet vieläkin epäluotettavampi

1) hän ei reagoinut mihinkään
2) tangolla, mutta ei jarruilla
3) minä sentään olin paikalla, sinä et, joten sinä olet vieläkin epäluotettavampi
1) no eihän sitä reagointitarvetta tullut
2) on kyllä tarkasti havainnoitu sitten
3) spandex-vihamielisen (suorastaan aggressiivisen) ketjuhistorian perusteella pidän sinua erittäin epäluotettavana havainnoijana

3) spandex-vihamielisen (suorastaan aggressiivisen) ketjuhistorian perusteella pidän sinua erittäin epäluotettavana havainnoijana
Olisiko pyöräilijä kerennyt reagoimaan mitenkään jos autolija ei olisi pysähtynyt?

Turussako oli (on?) se tubettaja jonka harrastus oli tuon tyylinen. Julkasi niistä sitten vihaisia kypäräkamera koosteita. En tiedä onko eneään elossa, saati pyöräilykuntoinen.

Linkki: https://x.com/tomiihalainen/status/2079217709514915906

Ei ole Turkulainen, mutta samantyylinen video. Painellaan pyörällä menemään "minulla on oikeus" tyylillä, ohittaen autoja vain senttien päästä.

1) jo tieliikennelaki velvoittaa ennakoinnin, hidastamisen ja päin ei saa ajaa
2) kuten sanottu, olin paikalla, näin pyöräilijän
3) olet niitä jotka ovat heti puolustelemassa tällaisten spandexien käytöstä, kalikka ja koira vai miten se meni

Ei ole Turkulainen, mutta samantyylinen video. Painellaan pyörällä menemään "minulla on oikeus" tyylillä, ohittaen autoja vain senttien päästä.
Mitähän outoa näet tuossa filmissä, aivan normaalia pyöräilijän arkea senttejä aivan riittävästi.

Toki paremmalla llikennesuunnittelula näitä tilanteita saataisiin vähennettyä.

sryj.PNG

Vähän sama kuin kaupungissa ne omat oikeutensa tuntevat kävelijät, jotka nokka pystyssä marssii suojatielle yhtään välittämättä siitä, että näyttääkö auto pysähtyvän vai ei.

Täysin lahopäistä touhua.

Ei vissiin tuu ajatelleeks, et neliraajahalvaantuneena tusiin enää kiinostaa, että oli oikeassa. Jos selviävät hengissä.

Mitähän outoa näet tuossa filmissä, aivan normaalia pyöräilijän arkea senttejä aivan riittävästi.

Toki paremmalla llikennesuunnittelula näitä tilanteita saataisiin vähennettyä.
Volvon kylkeen meinas ajaa, mitä siinä meni, kolme neljäsekunttia lukkojarrutukseen. Edeltävälle suojatielle ei hiljentänyt, ja jos kypäräkamera niin ei kyllä päätäkään kääntänyt. No en tuollaista ajaotapaa ihan kaikkiin yleistä.

Se pitää mainita että näytti usein suuntamerkkiä, plussa siiitä.

Videoilla toki paljon muita kuskeja jotka töpeksi, tuo tyyppisissä videoissa ne pahitkin jää vähälle huomiolle. Pistää miettiin että millainen videokostee tulisi jos joku leikkaisia lähdemateriaalisti koosteen kuvaajan touhuista.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
312 678
Jäsenet
84 316
Uusin jäsen
allupukki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom