Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Olenkohan itse ongelma, jos olen kääntymässä tieltä jonnekin näyttäen hyvissä ajoin vilkkua ja takana oleva ajaa, kyllä vain, kontissa kiinni siitä huolimatta? Sitten kääntyessäni takaa tuleva viistää konttiani niin läheltä, että hyvä ettei joudu tehdä äkkinäistä korjausliikettä. Eli oletus tuntuu olevan se, että kääntyessäni pidän täysin saman vauhdin tai jopa kiihdytän. Ei ennakoida lainkaan sitä, että kääntyvä auto saattaa kääntyessään hidastaa. Tai sitten takaa tuleva tajuaa sen, mutta haluaa simuloida formuloita ja todella jättää siihen sellaisen kahden sentin pelivaran.

Vuosia sitten oli vastaava tilanne kun olin kääntymässä pihaan, vilkku päällä aivan tien oikeassa reunassa ja takana auto ajaa aivan puskurissa kiinni, jouduin sitten pysähtymään kun pihassa auto edessä ja ihmisiä kävelee sen ympärillä purkamassa autoa lapsista ja tavaroista, niin tämä takana tulija alkaa soittamaan torvea! :facepalm: Hyppäsin heti ulos ja kauhea möykkä alkaa ikkunasta, että miksi seison hänen edessä, kysyin vain, miksi ajat puskurissa kiinni kun voit kiertää ohi kun koko vastaantulijoiden kaista tyhjänä!? Tämä arjen sankari oli niin lähellä puskurissa kiinni, että piti ihan peruuttaa että pääsi ohi, tuskin tajusi koskaan mitä teki väärin, mutta kaikkea se leipä elättääkin!:facepalm:

Tuossa on tietyö, jossa opasteet ovat vähän sinnepäin ja kapeat rännit. Tainnut joku turisti yllättyä.
Siellä on salettiin ajettu taas autonmitta etäisyytenä edellä ajavaan nähden. Ei siinä ehdi vaihtaa edes jarrulle jalkaa - ainakaan keskimääräistr tuuhioajotaitojen kanssa.

Siellä on salettiin ajettu taas autonmitta etäisyytenä edellä ajavaan nähden. Ei siinä ehdi vaihtaa edes jarrulle jalkaa - ainakaan keskimääräistr tuuhioajotaitojen kanssa.
Onnettomuusaikaan tuskin on ollut sellaista määrää liikennettä, että tappituntumalla olisi pitänyt ajaa. Tällä kertaa kyllä epäilen ihan liikennejärjestelyjä ja ei-ruuhka-aikaan liikkuvia ajotaidottomia kauppakasseja. Siihen on rakennettu hieno s-mutka ja opasmerkejä eivät ole vaihtaneet vaikka mutkan suunta on vaihtunut remontin aikana vasen/oikea. Ei tarvitse kuin yhden urvelon tai muuten kaiteita pelkäävän, niin läjä on valmis.

Olenkohan itse ongelma, jos olen kääntymässä tieltä jonnekin näyttäen hyvissä ajoin vilkkua ja takana oleva ajaa, kyllä vain, kontissa kiinni siitä huolimatta? Sitten kääntyessäni takaa tuleva viistää konttiani niin läheltä, että hyvä ettei joudu tehdä äkkinäistä korjausliikettä. Eli oletus tuntuu olevan se, että kääntyessäni pidän täysin saman vauhdin tai jopa kiihdytän. Ei ennakoida lainkaan sitä, että kääntyvä auto saattaa kääntyessään hidastaa. Tai sitten takaa tuleva tajuaa sen, mutta haluaa simuloida formuloita ja todella jättää siihen sellaisen kahden sentin pelivaran.
Joku hyvä selitys kannattaa keksiä, sillä noin ei käy lähellekkään kaikille. Liikenne ei muutenkaan ole mikään minä-ja-muut -asetelma, vaan jokainen siellä edustaa ihan omana yksilönään. Siksi kannattaa harkita kolmesti tai neljästi, että voikohan olla, ettei itse ole keksinyt mitä tekee väärin jos jatkuvasti löytyy ärsyyntymisen aiheita.

Liian lähellä ajaminen varmasti ärsyttää. Sen ymmärrän. Ja varsinkin sen, että harmittaa kun parhaansa yrittää, eikä se silti riitä.

Ja samalla voit pohtia, minkälaisia korjausliikkeitä ylipäätään kykenet tekemään siinä vaiheessa kun joku on niin lähellä, että "viistää konttia".

Joku hyvä selitys kannattaa keksiä, sillä noin ei käy lähellekkään kaikille. Liikenne ei muutenkaan ole mikään minä-ja-muut -asetelma, vaan jokainen siellä edustaa ihan omana yksilönään. Siksi kannattaa harkita kolmesti tai neljästi, että voikohan olla, ettei itse ole keksinyt mitä tekee väärin jos jatkuvasti löytyy ärsyyntymisen aiheita.

Liian lähellä ajaminen varmasti ärsyttää. Sen ymmärrän. Ja varsinkin sen, että harmittaa kun parhaansa yrittää, eikä se silti riitä.

Ja samalla voit pohtia, minkälaisia korjausliikkeitä ylipäätään kykenet tekemään siinä vaiheessa kun joku on niin lähellä, että "viistää konttia".
Olen mä aika paljon tottunut peilaamaan omaa toimintaani liikenteessä, muutenkin kyllä mutta mm. siksi että useamman vuoden ajoin ammatikseni ja välitin siitä, mitä teen ja miten. Erityisen tärkeää oli hyvä ennakointi ja tasainen kyyti. Olet oikeassa, että on hyvä tapa miettiä asioita eri näkökulmista. Arviointivirheitä sattuu edelleen itselleni.

Jos kuitenkin kaikkeen liikenteeseen sovelletaan sellaista ajatusta, että tietyn kuvion toistuessa omalle kohdalleen useammin kuin harvoin syy löytyy peilistä, se saattaa johtaa sellaiseen oletukseen, että liikenteessä ei olisi huonosti, ajattelemattomasti tai kimpaantuen ajavia kuljettajia kuin aivan promille. Kyllä niitä on. Välillä niitä mahtuu viikkoon useampi, välillä voi onneksi mennä viikkoja ilman.

Esimerkkini koskee kapeaa päättyvää tietä, jonka varrella on useita taloyhtiöitä ja jossa poukkoilee etenkin kesäisin lapsia sinne sun tänne. Sellaisella tiellä tuskin melkein mikään vauhti siis olisi liian hidas, jos ei nyt 1 km/h matele. En katso hyvällä sitä, että osalla säilyy tällaisillakin kaduilla reipas vauhti sekä lähellä toisen perää ajaminen.

Kiire kotiin ilmeisesti, mutta sillä riskillä, että törmää edessä ajavaan tai ihmiseen.

Olen mä aika paljon tottunut peilaamaan omaa toimintaani liikenteessä, muutenkin kyllä mutta mm. siksi että useamman vuoden ajoin ammatikseni ja välitin siitä, mitä teen ja miten. Erityisen tärkeää oli hyvä ennakointi ja tasainen kyyti. Olet oikeassa, että on hyvä tapa miettiä asioita eri näkökulmista. Arviointivirheitä sattuu edelleen itselleni.

Jos kuitenkin kaikkeen liikenteeseen sovelletaan sellaista ajatusta, että tietyn kuvion toistuessa omalle kohdalleen useammin kuin harvoin syy löytyy peilistä, se saattaa johtaa sellaiseen oletukseen, että liikenteessä ei olisi huonosti, ajattelemattomasti tai kimpaantuen ajavia kuljettajia kuin aivan promille. Kyllä niitä on. Välillä niitä mahtuu viikkoon useampi, välillä voi onneksi mennä viikkoja ilman.

Esimerkkini koskee kapeaa päättyvää tietä, jonka varrella on useita taloyhtiöitä ja jossa poukkoilee etenkin kesäisin lapsia sinne sun tänne. Sellaisella tiellä tuskin melkein mikään vauhti siis olisi liian hidas, jos ei nyt 1 km/h matele. En katso hyvällä sitä, että osalla säilyy tällaisillakin kaduilla reipas vauhti sekä lähellä toisen perää ajaminen.

Kiire kotiin ilmeisesti, mutta sillä riskillä, että törmää edessä ajavaan tai ihmiseen.
En laittaisi ihan kaikkea yhteen henkilöön. Vaikka olisi kuinka kokenut, mukaan mahtuu huonoja päiviä ja välillä jopa suoranaisia virheitä. Ihan jokaiselle.

Sinun ajotaitojasi en epäile lainkaan. Näissä keskusteluissa tupataan ottamaan asiat hyvin henkilökohtaisesti kun kalikka kolahtaa.

Tuo ajovauhti tosiaan on sellainen tekijä, jossa on monia muita sääntöjä enemmän tulkinnanvaraa. Ainoastaan Kalevi luulee, että on olemassa kullekin tieosuudelle yksi viranomaisen määrittämä nopeus, joka on oikea.

Viimeksi muokattu:
Saas nähdä kuinka paljon jengi ärsyyntyy nyt Juhannuksen paluuliikenteessä :think:

Nykyään ei muuten käytetä vilkkuja lainkaan? Tai jos käytetään niin samalla kun rattia käännetään niin laitetaan vilkut. Toinen mitä huomannut niin ihmiset ei edes reagoi vilkkuun, vaikka heille näytän että käännyn oikealla niin oikealta(kolmion takaa) tuleva jää odottamaan, että menen suoraan vaikka aikoja sitten laittanut vilkun päälle :facepalm:

Saas nähdä kuinka paljon jengi ärsyyntyy nyt Juhannuksen paluuliikenteessä :think:

Nykyään ei muuten käytetä vilkkuja lainkaan? Tai jos käytetään niin samalla kun rattia käännetään niin laitetaan vilkut. Toinen mitä huomannut niin ihmiset ei edes reagoi vilkkuun, vaikka heille näytän että käännyn oikealla niin oikealta(kolmion takaa) tuleva jää odottamaan, että menen suoraan vaikka aikoja sitten laittanut vilkun päälle :facepalm:
Tuo kolmion takana odottava tekee aivan oikein, väistämisvelvollisen pitää varmistua, että auto oikeasti kääntyy ennen kuin hän voi lähteä, sillä jos vilkku on vain unohtunut päälle ja tulee kolari, niin se on väistämisvelvollisen vika!

Tuo kolmion takana odottava tekee aivan oikein, väistämisvelvollisen pitää varmistua, että auto oikeasti kääntyy ennen kuin hän voi lähteä, sillä jos vilkku on vain unohtunut päälle ja tulee kolari, niin se on väistämisvelvollisen vika!
Periaatteessa joo mutta kyllähän autosta näkee että olen hidastamassa ja kääntymässä. Itse aina tulen kääntyvän auton "eteen" eikä kertaakaan ole kolaria tullut. Onko noista oikeustapauksia tullut että vilkkuun reagoitu eikä auto olekaan kääntynyt ja tuomittu kolmion takaa tuleva? Mietin että nykyään on kaikki teslat jne joissa tallentavat kameratkin.

Periaatteessa joo mutta kyllähän autosta näkee että olen hidastamassa ja kääntymässä. Itse aina tulen kääntyvän auton "eteen" eikä kertaakaan ole kolaria tullut. Onko noista oikeustapauksia tullut että vilkkuun reagoitu eikä auto olekaan kääntynyt ja tuomittu kolmion takaa tuleva? Mietin että nykyään on kaikki teslat jne joissa tallentavat kameratkin.
Juuri pari sivua sitten tätä käytiin läpi.

Vilkku ei velvoita kääntymään, joten väistämisvelvollinen ei voi vain lähteä liikkeelle varmistumatta, että etuajo-oikeutettu on oikeasti kääntymässä.

"Etenkin risteyksissä väistämisvelvollisen tulee olla tarkkana, sillä väärän oletuksen takia voi joutua itse maksumieheksi pellin rytistessä, kuten seuraavassa Korkeimman oikeuden ennakkopäätöksessä (KKO:1994:33). "

Hassua, miten ihmisillä on liikenteen perus asiat täysin hukassa!? Jos olet väistämisvelvollinen niin kannattaa olla pirun tarkkana, koska kolarin syy on aina väistämisvelvollisen vika.

Kyllä itseäkin ärsyttää autoilijat jotka kaasun sijaan painaa aina jarrua + tämä ruuhkassa, niin hidasta on, mutta valitettavasti meitä on niin moneen lähtöön täällä ja kaikki ei vain pysty hahmottamaan kahden liikkuvan kohteen liikkeitä yhtä aikaa, niin helpompi pysähtyä ja odottaa.

Joo, aina pitää varmistaa. Mutta hyvin usein nuo kolmion takana odottelevat ovat siinäkin määrin idiootteja, että jäävät sinne kolmion taakse odottamaan, vaikka se lähestyvä auto on niin kaukana, että sieltä kolmion takaa ehtisi hyvinkin jatkaa matkaa, vaikka se lähestyvä auto ajaisikin suoraan.

Tätä samaa ilmiötä näkee monilla autoilijoilla, että jäädään väistämisvelvollisena väistämään, vaikka se väistettävä on vielä niin kaukana, ettei oikeasti olisi mitään väistettävää. Viimeksi tällä viikolla yksi autoilija pysähtyi suojatien eteen, vaikka sitä suojatietä lähestyvä kävelijä oli vielä niin kaukana, että siitä olisi 5 autoa ehtinyt ajaa ohi ennenkuin kävelijä olisi sellaisella etäisyydellä, että olisi auton hyvä pysähtyä.

Joo, aina pitää varmistaa. Mutta hyvin usein nuo kolmion takana odottelevat ovat siinäkin määrin idiootteja, että jäävät sinne kolmion taakse odottamaan, vaikka se lähestyvä auto on niin kaukana, että sieltä kolmion takaa ehtisi hyvinkin jatkaa matkaa, vaikka se lähestyvä auto ajaisikin suoraan.

Tätä samaa ilmiötä näkee monilla autoilijoilla, että jäädään väistämisvelvollisena väistämään, vaikka se väistettävä on vielä niin kaukana, ettei oikeasti olisi mitään väistettävää. Viimeksi tällä viikolla yksi autoilija pysähtyi suojatien eteen, vaikka sitä suojatietä lähestyvä kävelijä oli vielä niin kaukana, että siitä olisi 5 autoa ehtinyt ajaa ohi ennenkuin kävelijä olisi sellaisella etäisyydellä, että olisi auton hyvä pysähtyä.
Kyllä, kuten seuraavassa viestissä kerroin, meitä on niin moneen lähtöön ja harva kykenee hahmottamaan kahta liikkuvaa kohdetta, niin lopputulos = että pysähdytään vaikka sille ei ole mitään perustetta.

Kyllä, kuten seuraavassa viestissä kerroin, meitä on niin moneen lähtöön ja harva kykenee hahmottamaan kahta liikkuvaa kohdetta, niin lopputulos = että pysähdytään vaikka sille ei ole mitään perustetta.

Se on vähän tämä sama asenne, mikä myös estää liikenneympyröitä toimimasta niinkuin ne on suunniteltu. Liikenne pysähtelee vähän väliä kun jotkut jäävät liikenneympyrän suulle odottelemaan autoja, joita ei tarvitsisi jäädä odottamaan.

Liikenneympyröihin liittyen huomannut myös sellaista, ettei oikein osata lukea liikennettä ja toimia sen mukaan. Esim. jos liikenneympyrässä on jokin tietty poistumissuunta tukossa, esim. edessäpäin olevien punaisten valojen vuoksi, niin ainakin itse jos olen siihen suuntaan menossa, niin jätän ajamatta liikenneympyrään sisään, etten tuki myös sisältä sitä ympyrää. Näin toimien siellä ympyrässä säilyy kuitenkin osa poistumisteistä vapaana, jolloin mahdollisesti niihin suuntiin menossa olevat pääsevät ajamaan ympyrän läpi, vaikka se yhdestä kohtaa olisikin tukossa.

Se on vähän tämä sama asenne, mikä myös estää liikenneympyröitä toimimasta niinkuin ne on suunniteltu. Liikenne pysähtelee vähän väliä kun jotkut jäävät liikenneympyrän suulle odottelemaan autoja, joita ei tarvitsisi jäädä odottamaan.

Liikenneympyröihin liittyen huomannut myös sellaista, ettei oikein osata lukea liikennettä ja toimia sen mukaan. Esim. jos liikenneympyrässä on jokin tietty poistumissuunta tukossa, esim. edessäpäin olevien punaisten valojen vuoksi, niin ainakin itse jos olen siihen suuntaan menossa, niin jätän ajamatta liikenneympyrään sisään, etten tuki myös sisältä sitä ympyrää. Näin toimien siellä ympyrässä säilyy kuitenkin osa poistumisteistä vapaana, jolloin mahdollisesti niihin suuntiin menossa olevat pääsevät ajamaan ympyrän läpi, vaikka se yhdestä kohtaa olisikin tukossa.
Ongelmana on hiukan tuo mitä mainittiinkin, että hienoa joku käytti vilkkua ja voisin ennakoida, mutta jos se ei vilkkuaan noudatakaan niin ennakoija maksaa viulut.

Nykyään ei muuten käytetä vilkkuja lainkaan? Tai jos käytetään niin samalla kun rattia käännetään niin laitetaan vilkut.
Eiköhän EU pakota pian autoihin automaattiset vilkut jotka AI:n avulla ennustavat koska pitää vilkuttaa. Nämä sitten kytketään pois Bimmer-partyilla.

Ongelmana on hiukan tuo mitä mainittiinkin, että hienoa joku käytti vilkkua ja voisin ennakoida, mutta jos se ei vilkkuaan noudatakaan niin ennakoija maksaa viulut.

No minä pidän suurempana ongelmana sitä, että jäädään odottelemaan sellaisia, jotka ovat vielä sellaisella etäisyydellä, että itse ehtisi mennä ilman odotteluakin.

No minä pidän suurempana ongelmana sitä, että jäädään odottelemaan sellaisia, jotka ovat vielä sellaisella etäisyydellä, että itse ehtisi mennä ilman odotteluakin.
tuo on hyvä pointti ja näin toimin itsekin jos siitä selkeästi ennättää.

Periaatteessa joo mutta kyllähän autosta näkee että olen hidastamassa ja kääntymässä.
Kunnes se ei sitten käännykään. Pari viikkoa sitten Hervannasta lähtiessä vasemmalta tuli auto joka laittoi vilkun päälle ja hidasti, mutta risteyksen kohdalla päättikin vetää suoraan (vilkku edelleen päällä). Kääntyi sitten vasta seuraavasta risteyksestä kilometrin päässä.

Itse laitan mahdollisuuksien mukaan kyllä vilkun päälle jopa reilusti etuajassa, jotta arempikin ehtii alta pois, jos havaitsen väistämisvelvollisen ajoneuvon olevan aikeissa kääntyä samaan suuntaan kuin minäkin eli vilkku syttyi sielläkin. Usein väistämisvelvollinen hyödyntääkin mahdollisuuden, mutta ei aina.

Nojoo jos kaikkea alkaa pelkäämään niin parasta on ehkä sillä bussilla kulkea :think: Monesti pakko ennakoida ainakin täällä PK seudulla koska muuten ei pääse mihinkään oikeastaa liikkumaan autolla.

Nojoo jos kaikkea alkaa pelkäämään niin parasta on ehkä sillä bussilla kulkea :think: Monesti pakko ennakoida ainakin täällä PK seudulla koska muuten ei pääse mihinkään oikeastaa liikkumaan autolla.
Sanotaanko että hyvin olen autolla pärjänynt liikenteessä 30 vuotta.

Vielä yksi näkökulma tuohon kääntyjän vilkkuun luottamiseen:

Vaikka luottaisit kääntyjään ja kääntyjä ehkä olisi jo lähtenyt kääntymään, niin voitko olla täysin varma ettei kääntyjä peitä kolmatta ajoneuvoa katveeseen?

Sanotaan, että tulet kaupan parkkipaikan reunaan ja haluat kääntyä kadulle vasemmalle. Oikealla ei näy ketään, vasemmalta tulee 10 metrin päästä pakettiauto joka vilkuttaa oikealle, haluaa siis kääntyä samalle parkkipaikalle mistä olet tulossa. Hyvä, kaasu pohjaan ja kytkin ylös! Mutta kun samaan aikaan tuon pakun imussa kaistan vasemmassa laidassa ajanut Manki jatkaakin suoraan, niin siinä on yhteentörmäyksen ainekset...

No en mä ainakaan tuollaisessa tilanteessa lähtisi minnekään. Kuulostaa siltä, että siinä kohtaa kuljettaja lähtee osittain sokkona liikkeelle, mikä nyt ei ikinä ole liikenteessä fiksua. Vähän sama kuin lähtisi moottoritiellä ohituskaistalle, vaikkei ole 100 % varma, onko siellä vasemmalla takaviistossa ketään.

Niin. Minä en ole se tyyppi joka seuraa ajamistasi juuri ollenkaan, enkä varsinkaan se, joka arvioi onko perseilysi rangaistuksen arvoinen.

Pointtini on, että jos liikenteessä ajaudut toistuvasti samoihin ongelmiin, peili selvittää syyllisen.

Jos puhe kontissa roikkujista, niin pielistähän ne näkyy. Niille ei tehokkaita konsteja, mutta vakkariauttaa ja oma turvaväli. Eli oma turvaväl, oma meno tasaista, niin se käytös leviää taaksepäinkin (osaan).

Näiden ketjun perus pohdinta mitä voi tehdä niille lopuille, mutta syyllinen se takanaroikkuja on.

Kotkasta, länteen, Oulusta etelään, jos seuraa liikennettä, niin ei lainkaan tavatonta että siellä joku ajaa jopa jarruavustimia vasten, tai modernia autoa missä pitäisi olla mukautuvat vakkarit, niin vedetään vakkarilla siinä jarruavustimen rajalla.

Edit: samaa

Juu, niille ei voi paljoa, oma turvaväli kuntoon, ärsyttämisessä oleellista, ettei ärsyynny.

Takanaroikkuja vie edelläolevalta huomiota, energia, eli jos on taipumusta ärsyyntyä (oikesti) niin raskasta.

Jos tuikka sokkona tielle, niin ehkä silloin paras vaihtaa bussin ennenkuin tapahtuu vakavaa.

Ongelma on se että siihen vilkunkäyttömättömyyteen ei voi luottaa, eli aivan liian moni jättää sen kytkemisen aivan liianmyöhään, eli käytännössä ruuhka-aikaan joutuu kyttäämään jokaisen vilkuttomankin.

Ei kun liikennesääntöjä ei saa rikkoa. Torvea ei saa käyttää "hoputtamiseen", vaan selkeästi vaaratilanteen takia. Ulkomaalaiset ei osaa noita liikennesääntöjä, suomalaiset yleensä ne tietävät.
Oletettavasti taajama-aluetta.

Lainaan alle vielä kuvan mistä kyse, en tiedä sarkastisuudesta, niin sori kun vedän tosikon tuntuisesti. Tuossa ilmeinen vaaratilanne syntymässä kun pari autoa jäänyt pahasti keskelle risteystä (eli äänimerkkiä melkeimpä pitää käyttää). Esimerkki myös useammasta virheestä, miten tuo viimeinenkin sinne on vielä tunkenut. toka ja kolmaskin varmaan voineet tiivistää sen verran että suoraan olisi päässyt.

Tuli nähtyä vähän erikoisempi ratkaisu Skoda Yetin kuskilta. Skoda kääntyi nuolivaloista vasemmalle, mutta jostain syystä halusi antaa tietä risteävän suojatien jalankulkijoille, joilla paloi punainen. Skoda pysähtyi suojatien eteen ja näin selvästi, miten kuski heilutti kättään monta kertaa, että menkää vaan. Noh jalankulkijat eivät menneet ja Skodan takana olleet autot odottivat. Sitten vaihtuikin itselle vihreät ja myös näille jalankulkijoille ja risteyksen täysi tukkiminen oli valmis. Ei näin.

1779868678998.png

No tiedostan, ymmärrän että jossain on niin lyhyt valokierto että jos meinaa mennä, niin mennään ja jos kesken ylityksen tulee viivettä niin muilla jo syttyy vihreät.

Sanotaanko että hyvin olen autolla pärjänynt liikenteessä 30 vuotta.
Pointtina lähinnä se, että aina on olemassa tilanteita joista ei voi olla liikenteessä 100% varma. Kyllähän auto voi juuri olla kääntymässä kuten vilkuttaakin mutta sitten viime hetkellä "peruuttaa" käännöksen ja ajaakin suoraan eli kolmion takaa pitää odottaa ihan viimeiseen asti että auto on oikeasti kääntynyt ja kulkee matkaansa. Myös joku vanhus käsimerkein voi näyttää että "mene vaan" suojatien yli mutta eihän sitä tiedä mitä sen päässä liikkuu jos se hyyppääkin auton alle siinä suojatiellä. Eli ei muutakun eläkeläisen kanssa "MENE SINÄ ENSIN" jankkausta :kahvi: .

Itsekin olen pärjännyt hyvin autolla liikenteessä kohta sen 20 vuotta käyttäen maalaisjärkeä.

Ruuhkaliikenne, kaksi kaistaa yhdistyy melkein heti risteyksen jälkeen yhdeksi, dynaaminen bemmikuski takaoikealla, vilkun kun laitan ja alan vaihtaa kaistaa niin löytää kaasupolkimensa kuin Schumi ennen vihannesvaihettaan. Muutaman korttelin se jaksoi ajaa perässä mölyämässä ennen kuin lähti eri suuntaan. Helposti myönnän tunkeneeni, mutta siinä oli myös tilaa ennen kuin hän tajusi että
meinaan eteensä tulla. Toi oli toki arvattavissa, koska ennen edellisiä liikennevaloja bimmeri seilasi kaistalta toiselle hyvää lähtöpaikkaa hakien, ja varmaan koki hävinneensä kun valitsikin lopulta sen Kuorma-auton vetämän jonon. Liikenne on sotaa, hetkittäin.

Ruuhkaliikenne, kaksi kaistaa yhdistyy melkein heti risteyksen jälkeen yhdeksi, dynaaminen bemmikuski takaoikealla, vilkun kun laitan ja alan vaihtaa kaistaa niin löytää kaasupolkimensa kuin Schumi ennen vihannesvaihettaan. Muutaman korttelin se jaksoi ajaa perässä mölyämässä ennen kuin lähti eri suuntaan. Helposti myönnän tunkeneeni, mutta siinä oli myös tilaa ennen kuin hän tajusi että
meinaan eteensä tulla. Toi oli toki arvattavissa, koska ennen edellisiä liikennevaloja bimmeri seilasi kaistalta toiselle hyvää lähtöpaikkaa hakien, ja varmaan koki hävinneensä kun valitsikin lopulta sen Kuorma-auton vetämän jonon. Liikenne on sotaa, hetkittäin.
Toi on kyllä vittumaista ja joskus tullut syyllistyttyä itsekin kun selkeästi etuilevalle on tullut yllättäviä tarpeita. Ei kyllä yhtään yllätä, että bemari oli tälläkin kertaa ottavana osapuolena.

Ehkä hölmö ajatus kun tuo hätävilkkujen käyttö liikkuvassa autossakin sallittiin Suomessa vasta 2020? uudistetun tieliikennelain nojalla, mutta miksi helv*tissä Suomessa ei käytetä Saksassa ja muualla Euroopassa yleisesti käytössä olevaa "hätävilkkuketjua" tai miksikä sitä nyt haluaakaan kutsua varoittamaan takana tulevia jonosta joka pysähtyy? Tuli tämä vain tuossa eilen mieleen kun ajelin kotiinpäin juhannuksen vietosta ja ruuhka äityi sen verran pahaksi kesken ohituskaistaosuuden, että jonon pää ylettyi jo pitkälle ohituskaistaosuuden oikealle kaistalle. Itse jouduin vielä pysähtymään mukavasti mutkaan, jonka takaa ei kyllä sinne jonon etupäähän ollut näkyvyyttä ja heitin myös hätävilkut päälle siksi aikaa, että takana tuleva alkoi varmasti hidastaa.

Toisaalta en tiedä tietääkö puoletkaan suomalaisista autoilijoista, missä se oman auton hätävilkkukatkaisija edes on :D Vaikka yleensä se on tyyliin siinä keskellä kojelautaa radion yläpuolella tai hyvinkin lähellä sitä alapuolella. Bemareissa taitaa usein olla vaihdekepin/-valitsimen lähellä keskikonsolissa, tai ainakin tuossa meikäläisen vanhassa kesäautossa se löytyy sieltä.

Ja ettei nyt unohdu, niin ei ollut yksi eikä kaksi sankaria, jotka sitten lähtivät vielä jonon pään tullessa vastaan ajamaan sitä ohituskaistaa pitkin sen loppuun ja sitten ilman vilkkua tunkivat johonkin väliin :D voittivat varmaan lopulta tyyliin minuutin matka-ajassa, mutta samalla sumputtivat tuota liikennettä vielä vähän lisää. Vaikka yleisesti olen vetoketjuperiaatteen kannalla, tuntui tuo vähän kusipäiseltä touhulta ohittaa puoli kilometriä jonoa ja sitten vain änkeä johonkin väliin. Mutta kukin tavallaan.

Joo on tullut itsekin joskus vastaavaa koettua ja vaikka jonossa mukana muutama rekka että näkee nyt on pitkä letka. Silti usein pari järjenjättiläistä yrittää ehtiä ohittamaan koko letkan

Ehkä hölmö ajatus kun tuo hätävilkkujen käyttö liikkuvassa autossakin sallittiin Suomessa vasta 2020? uudistetun tieliikennelain nojalla, mutta miksi helv*tissä Suomessa ei käytetä Saksassa ja muualla Euroopassa yleisesti käytössä olevaa "hätävilkkuketjua" tai miksikä sitä nyt haluaakaan kutsua varoittamaan takana tulevia jonosta joka pysähtyy? Tuli tämä vain tuossa eilen mieleen kun ajelin kotiinpäin juhannuksen vietosta ja ruuhka äityi sen verran pahaksi kesken ohituskaistaosuuden, että jonon pää ylettyi jo pitkälle ohituskaistaosuuden oikealle kaistalle. Itse jouduin vielä pysähtymään mukavasti mutkaan, jonka takaa ei kyllä sinne jonon etupäähän ollut näkyvyyttä ja heitin myös hätävilkut päälle siksi aikaa, että takana tuleva alkoi varmasti hidastaa.

Toisaalta en tiedä tietääkö puoletkaan suomalaisista autoilijoista, missä se oman auton hätävilkkukatkaisija edes on :D Vaikka yleensä se on tyyliin siinä keskellä kojelautaa radion yläpuolella tai hyvinkin lähellä sitä alapuolella. Bemareissa taitaa usein olla vaihdekepin/-valitsimen lähellä keskikonsolissa, tai ainakin tuossa meikäläisen vanhassa kesäautossa se löytyy sieltä.

Ja ettei nyt unohdu, niin ei ollut yksi eikä kaksi sankaria, jotka sitten lähtivät vielä jonon pään tullessa vastaan ajamaan sitä ohituskaistaa pitkin sen loppuun ja sitten ilman vilkkua tunkivat johonkin väliin :D voittivat varmaan lopulta tyyliin minuutin matka-ajassa, mutta samalla sumputtivat tuota liikennettä vielä vähän lisää. Vaikka yleisesti olen vetoketjuperiaatteen kannalla, tuntui tuo vähän kusipäiseltä touhulta ohittaa puoli kilometriä jonoa ja sitten vain änkeä johonkin väliin. Mutta kukin tavallaan.
Ei kaikissa autoissa edes ole hätävilkkuja.

Ei kaikissa autoissa edes ole hätävilkkuja.
Osaatko sanoa mistä lähtien se on pakollinen(*, nykyään kai ihan automaattinen tietyissä tilanteissa. (Henkilöautoista tässä kai puhutaan)

(*
Tai onko Suomessa vaihdellut. mitein jotain vanhaa autoa jossa vähän kotikutoisen näköinen kytkin.

Edit
Pieni mutu, taitaa hätävilkkua löytyä jo aia yleisesti 80 luvun alun autoistakin. Yllättyin että Wikipediassa ei ollut kuin kolmella kielellä oma artikkelli. ilmeisesti muualla aika vähällä huomiolla, tai siten jollain toisella termillä.

Viimeksi muokattu:
Osaatko sanoa mistä lähtien se on pakollinen(*, nykyään kai ihan automaattinen tietyissä tilanteissa. (Henkilöautoista tässä kai puhutaan)

(*
Tai onko Suomessa vaihdellut. mitein jotain vanhaa autoa jossa vähän kotikutoisen näköinen kytkin.
Niin paljoa ei asia kiinnosta, että alkaisin tutkimaan, mutta kesäisin näkee liikenteessä vanhempaa kalustoa. Jos nyt pitää mutulla heittää niin tuskin 60-luvulla ainakaan kovin monessa autossa oli, ellei sitten ihan loppupuolella.

Edit
Onko ollut edes tarvetta kyseiselle säädökselle, kun meillä autoteollisuus kuitenkin aika maltillista, pitäisi ennemmin katella suurien valmistajamaiden säädöksiä asiaan liittyen.

Viimeksi muokattu:
Juu ei noissa saa olettaa varmaksi että se oikeasti kääntyy.

Itse junnuna ajoin yhden pienen peltikolarin kun toinen junnu oli vilkku päällä kääntymässä Kehän liittymään, hidasti ja näytti että kääntyy, no minä lähdin ja jouduin kääntymään heti seuraavasta oikealle, joten poikkeuskäännöksellä oikealle kaistalle. Toinen olikin todennut että jatkaa suoraan ja kiihdytti samalla kun itse käännyin enkä enää nähnyt autoa kuolleesta kulmasta. Tuloksena että ajoin hänen eteensä ja hän ajoi takaoveeni. Molemmissahan tuossa vikaa oli, hän tuli takaa ja törmäsi, minä taas en väistänyt oikealta tulevaa/noudattanut tarvittavaa varovaisuutta. Oletin että kyllä se kääntyy kun on vilkku ja hidastaa. Kai siinä molemmat olisi teknisesti sakot saaneet, mutta pääsyy olisi tullut minulle. Vedettiin siitä sivuun ja junnu naama punaisena huutamaan, mutta saatiin lopulta sovittua että oli molempien syytä ja vauriot niin vähäiset että molemmat maksoivat omansa. Sen verran helposti saatiin tuo sovittua etten tiedä sitten oliko siinä vanhassa Toyotan romussa edes vakuutuksia voimassa tai tyypillä korttia.

Kai siinä molemmat olisi teknisesti sakot saaneet, mutta pääsyy olisi tullut minulle. Vedettiin siitä sivuun ja junnu naama punaisena huutamaan, mutta saatiin lopulta sovittua että oli molempien syytä ja vauriot niin vähäiset että molemmat maksoivat omansa. Sen verran helposti saatiin tuo sovittua etten tiedä sitten oliko siinä vanhassa Toyotan romussa edes vakuutuksia voimassa tai tyypillä korttia.

Jos ajanut tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta tulevan eteen, niin että etuajo-oikeutettu osunut takarenkeen etupuolelle , niin vaikea sitä vääntää etuajo-oikeutetun syyksi, varsinkin kun ollut nelikaistainen tie, kaksi suuntaansa ja vasemmalta tullut suoraan tuikannut kauimmaiselle kaistalle, niin pienti lisäyllätystä siinä toiselle.

Varaovaisuus, jos väistämis velvollinen on ensin näyttänyt nudattavan väistämisvelvollisuutta, niin se kaistojen yli eteen tulo voinut tulla aidosti yllätyksenä.

Jos takaovella tarkoitat "takaluukkua", eli ajoi perään, niin sitten menee epäselvemmäksi, jos vielä kiihdytti osuakseen ....

Jos ajanut tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta tulevan eteen, niin että etuajo-oikeutettu osunut takarenkeen etupuolelle , niin vaikea sitä vääntää etuajo-oikeutetun syyksi, varsinkin kun ollut nelikaistainen tie, kaksi suuntaansa ja vasemmalta tullut suoraan tuikannut kauimmaiselle kaistalle, niin pienti lisäyllätystä siinä toiselle.

Varaovaisuus, jos väistämis velvollinen on ensin näyttänyt nudattavan väistämisvelvollisuutta, niin se kaistojen yli eteen tulo voinut tulla aidosti yllätyksenä.

Jos takaovella tarkoitat "takaluukkua", eli ajoi perään, niin sitten menee epäselvemmäksi, jos vielä kiihdytti osuakseen ....
Autoni oli siis kesken kaistanvaihdon ja siten ei vielä lähelläkään suorassa. Hän yritti väistää tiensivun kautta mutta osui takaoven aivan takaosaan. joka oli siinä vaiheessa "tavallaan" auton perä. Ei tuossa olisi muuten syyllisestä mitään epäilystä, mutta hän nimenomaan kiihdytti kun tajusi että ei ollutkaan oikea risteys.

Autoni oli siis kesken kaistanvaihdon ja siten ei vielä lähelläkään suorassa. Hän yritti väistää tiensivun kautta mutta osui takaoven aivan takaosaan. joka oli siinä vaiheessa "tavallaan" auton perä. Ei tuossa olisi muuten syyllisestä mitään epäilystä, mutta hän nimenomaan kiihdytti kun tajusi että ei ollutkaan oikea risteys.

Ilmeisesti ei ollut pysähtyneenä, eli nopeuden muutos ei tuossa tainnut olla kolarin syy, oletan ettei nyt sinua nähdessä painanut kaastu että osuisi paremmin.

On tapauksia missä etuajo-oikeutettu on pysähtynyt, ja väistämis velvollinen lähtenyt sen jälkeen, ja etuajo-oikeutettu on sitten kajauttanut väistämis velvollisen takakulmaan, niin mennyt "etuajo-oikeuteutun" piikkiin.

Toki esimerkissäsi monta tekijää ja yhden puuttuminen olisi pelastanut. Ensin se että olisi odottanut niin pitkään että voi mennä turvallsiesti, muita häritsemättä (arviointi virhe, toki ymmärettävä), sitten ns huonotuuria, toinen jäi kulleeseen kulmaan, joskus niin käy, vaikka yrittäisi. sitten vielä riskivalinta missä ryhmitytään suoraan yhden kaistan yli, jossa saatuikin menemään toinen auto. Jolle liike yllättävä, Jos toinen kuski ei olisi sattunut juuri hetkeä aiemmin kihdyttään, niin ehkä olisi kerinnyt näkemään kaistalle tulian ja jarrutaan.

Tarina oli nuoresta kokemattomasta kuskista, näitä sattuu kokeneillekkin kuskeille, joskus ne osuus ns samaan kertaan ikävin seurauksia.

Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti ei ollut pysähtyneenä, eli nopeuden muutos ei tuossa tainnut olla kolarin syy, oletan ettei nyt sinua nähdessä painanut kaastu että osuisi paremmin.

On tapauksia missä etuajo-oikeutettu on pysähtynyt, ja väistämis velvollinen lähtenyt sen jälkeen, ja etuajo-oikeutettu on sitten kajauttanut väistämis velvollisen takakulmaan, niin mennyt "etuajo-oikeuteutun" piikkiin.

Toki esimerkissäsi monta tekijää ja yhden puuttuminen olisi pelastanut. Ensin se että olisi odottanut niin pitkään että voi mennä turvallsiesti, muita häritsemättä (arviointi virhe, toki ymmärettävä), sitten ns huonotuuria, toinen jäi kulleeseen kulmaan, joskus niin käy, vaikka yrittäisi. sitten vielä riskivalinta missä ryhmitytään suoraan yhden kaistan yli, jossa saatuikin menemään toinen auto. Jolle liike yllättävä, Jos toinen kuski ei olisi sattunut juuri hetkeä aiemmin kihdyttään, niin ehkä olisi kerinnyt näkemään kaistalle tulian ja jarrutaan.

Tarina ole nuoresta kokemattomasta kuskista, näitä sattuu kokeneillekkin kuskeille, joskus ne osuus ns samaan kertaan ikävin seurauksia.
Valitettavasti sattuu. Toki, tuossa olisi tilanne muuttunut olennaisesti ellei kuski olisi kiihdyttänyt niin rajusti, mutta tapahtui mitä tapahtui. Pääasia että vain peltiä. Tajusi kai itsekin moganneensa tuon kaasu pohjassa kiihdytyksensä kanssa (pakko olla moinen koska melkein kåvelyvauhdista oli yhtäkkiä pellit rutussa) ja siksi suostui tuohon molemmat hoitavat omat kolhunsa niin helposti.

Onko ollut edes tarvetta kyseiselle säädökselle, kun meillä autoteollisuus kuitenkin aika maltillista, pitäisi ennemmin katella suurien valmistajamaiden säädöksiä asiaan liittyen.
Nimenomaan ne Suomen omat säädökset on tärkeitä. Täällä on mm. pakotettu poistamaan hätävilkkujen kytkin rattiputkesta joistain jenkkiautoista vielä 80- luvulla kun autossa ei saa palaa kuin yksi punainen vilkku taaksepäin kerrallaan. Samoin tehdaslaisia lisäjarruvaloja on poistettu suomessa 80- luvulla, koska ovat vaarallisia. Vähän sen jälkeen lisäjarruvalo tuli pakolliseksi, koska ilman sellaista olevat autot ovat vaarallisia. Pakettiautoiksi rekisteröityjen autojen väliaikaisistuimista on poistettu tehdaslaisia turvavöitä, sivuvaloja maalattu mustaksi, kaarrevaloista nypitty polttimot pois, vaeltavat vilkut deaktivoitu, asenneltu jotain ladan parkkivaloja tehdaslaisten luukkulamppuautojen päiväajovalojen tilalle, porailtu jotain omituisia sivuvilkkuviritelmiä ym.. Eli täällä on kaikkea ihan kummaa vaadittu tekemään autoihin koko ajan, vaikka muualla maailmassa olisi tehty mitä. Vasta EU-aika ymmärtääkseni rauhoitti näitä suomen omia kontrollinatseja ja piti alkaa toimimaan siten kuin muuallakin toimitaan. Silti oli vielä jonkinlaisia eriäväisyyksiä amerikkalaisten DOT- säädösten kanssa, jolloin piti tehdä kaikenlaisia outoja viritelmiä tuontiautoihin vielä 2010- luvun puolväliin saakka, jolloin muistaakseni Sipilän hallitus teki päätöksen siitä, että DOT- hyväksyntä riittää.

Mutta itse kysymykseen väittäisin, että hätävilkut tuli pakollisiksi vasta joskus 90- luvun alussa kun niillä on suomalaisessa liikenteessä aika pieni rooli. Täällä on enemmänkin painotettu jotain varoituskolmioita, jolloin tavallaan hätävilkku on sinällään ollut ehkä turha.

Viimeksi muokattu:
Pahimmillaan olen nähnyt pysähdyttävän täysin tyhjän liikenneympyrän eteen varmistelemaan, että tulisikohan jostakin joku.
Minä myös ihmetellytä tämmöisiä. Luuleeko ne että jostain yhtäkkiä hyökkää auto kylkeen vai mikä siinä pelottaa...

Minä myös ihmetellytä tämmöisiä. Luuleeko ne että jostain yhtäkkiä hyökkää auto kylkeen vai mikä siinä pelottaa...
Vasta näin kun jeepin näköinen auto ajoi suoraan reunakiveyksien yli ympyrän lävitse. Tätä pelleilyä ainakin on nykyisin siinä määrin jo että ei ihme jos herkempiä pelottaa meno.

Vasta näin kun jeepin näköinen auto ajoi suoraan reunakiveyksien yli ympyrän lävitse. Tätä pelleilyä ainakin on nykyisin siinä määrin jo että ei ihme jos herkempiä pelottaa meno.
Tietämättä pysähtyjien syytä, niin kannattaa suhtautua positiivisesti, hyvä ettei ota riskiä ja mene ns sokkona, epävarmana. Ei se pysähtyminen yleensä vaaranna muita.

Sekaan voi toki mahtua pelleiliöitä, sun muita sekoilijoita, joita ilman muuta saa kritisoida.

On varmaan myös toisensuuntaisia ratkaisuja vastaavista tilanteista ja joskus ero saattaa olla pienistä eroista todellisissa yksityiskohdissa ja/tai osapuolten kertomuksissa. Oletko muuten nähnyt noita yksittäisiä tapauksia jostain vakuutusyhtiöiden ratkaisuista vai käynyt läpi oikeustapauksia?

Oletko muuten nähnyt noita yksittäisiä tapauksia jostain vakuutusyhtiöiden ratkaisuista vai käynyt läpi oikeustapauksia?
"nähtyyn" perustuvia. esimerkkiarinan pohjana tapaus missä osapuolilla oli vastakkaiset mielipiteet. ja "vanhan" lain aikaisia. Muistivarainen.

Tätä on jo kommentoitu, mutta halusin laittaa vielä oman lusikan soppaan. Eli ainakin minulla on käytännön kokemusta siitä, että vilkkua käyttävä ja periaatteessa selvästi kääntymään aikova autoilija ei sitten kriittisellä hetkellä käännykään, vaan tajuaa ehkä ajavansa harhaan, jolloin ei ryhdykään kääntymään, vaan jatkaa suoraan. Joissakin tilanteissa tätä on höystetty vielä suht reippaalla kiihdytyksessä heti kun on tajuttu oma navigaatiovirhe. Jos siinä tapauksessa erehtyy kääntymään toisen eteen, niin peltiä voi mennä uusiksi. Eli en kääntyisi toisen eteen kuin tilanteessa, että A) ehdin varmasti pois alta, vaikka hän ei kääntyisikään (eli kääntyjä tod näk ennakoi ja käyttää vilkkua oikein) tai B) kääntyvä auto on jo niin pitkällä kääntymisaikeessaan, ettei sitä mitenkään enää järkevästi saa "kumottua".

Yhtälailla ymmärrän liikenneympyrässä odottajia. Jos omat taidot tai rohkeus ei riitä liittymään mihinkään pienempään väliin tai haluaa varmistaa, ettei tahattomasti joudu onnettomuuteen, on mielestäni täysin oikein heidän ottaa se aika, jotta pystyvät sujuvasti ja turvallisesti liikenteessä kulkemaan. Tyhmistä riskeistä voittaa tyhmiä palkintoja.

manooveri.gif

Lauantain kevennyksenä tällainen liikesarja ihan tavanomaisessa risteyksessä.

Tuossa tehtiin taannoin päällystystöitä, ja ennen kuin nuolet maalattiin, oli suoraan kulkijoita molemmilta kaistoilta. Risteyksen ikäviä puolia on se, että tuo ylittää pikaspåran kiskot ja niille annetaan vihreää jo lähes ~minuutti ennen kuin ne ovat edes hoodeilla, mikä on imho aika vitun tyhmää.

Viimeksi muokattu:
manooveri.gif

Lauantain kevennyksenä tällainen liikesarja ihan tavanomaisessa risteyksessä.

Tuossa tehtiin taannoin päällystystöitä, ja ennen kuin nuolet maalattiin, oli suoraan kulkijoita molemmilta kaistoilta. Risteyksen ikäviä puolia on se, että tuo ylittää pikaspåran kiskot ja niille annetaan vihreää jo lähes ~minuutti ennen kuin ne ovat edes hoodeilla, mikä on imho aika vitun tyhmää.
En ala videota zoomaileen, niin vedän ihan mutulla, että saattaapi olla poliisiauto. Vai onko siellä taksikyltti katolla?

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
311 229
Jäsenet
84 001
Uusin jäsen
spalojar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom