Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Täähän se pahin on. Itsekin syyllistyn aika ajoin.Kanssa-autoilijoissa välillä ottaa pannuun kaikki (automerkki, ajolinja, vauhti jne.) vaikka ne ajaa tavallisesti koska itellä nyt vaan kiire tai huono päivä.
Ja sekös vasta ärsyttävää onkin kun vika ei oikeasti ole muissa.
Vaikka sä kuinka keksisit skenaarioita missä tälle on perustelunsa, niin hyvin usein tätä tapahtuu ihan ilman mitään tiivisstystarvettakaan.
Pahimmillaan sitä jätetään kokonaisen auton verran tilaa (MIKSI?) ja sitten ryömitetään se väli kiinni vähän ajan päästä. Käsittämätöntä toimintaa. Ellei nyt ole sitä tiivistystarvetta, niin en edes kuro sitä syntynyttä väliä umpeen. Ihan turhaan vaan koko jono sitten ottais täyspysähdyksestä auton mitan eteenpäin pysähtyäkseen uudestaan ja lähteäkseen kohta taas täyspysähdyksestä liikkelle valojen vaihtuessa.
![]()
En nyt tiedä, ärsyttääkö hirveästi, mutta tuossa näkyy aika tavallinen moga, kun kytätään tilaisuutta liittyä liikenteeseen ja unohdetaan tsekata se toinenkin suunta. Olen tuon itsekin tehnyt ja on siten hyvin muistissa.
Tuommoinen giffi ei kovin hyvää resoluutiota tapahtumille anna, joten ihan valtaisasti ei mielestäni voisi siitä päätellä. Lisäksi tuo Garminin GPS on aika hidas. Täydellä laadulla näkyy ja kuuluu selvästi, että jalka nousi kaasulta (ja siirtyi jarrulle).Et katsonut kuitenkaan tarpeelliseski jarruttaa lainkaan?
Eipä siinä sitten mitään hätää ollut.
Tuommoinen giffi ei kovin hyvää resoluutiota tapahtumille anna, joten ihan valtaisasti ei mielestäni voisi siitä päätellä. Lisäksi tuo Garminin GPS on aika hidas. Täydellä laadulla näkyy ja kuuluu selvästi, että jalka nousi kaasulta (ja siirtyi jarrulle).
Ei tosiaan mitään hätää ollut, mutta noin tiukkoihin rakoihin ei tule mielestäni laittaa, vaikka "hätää" ei olisikaan. Mahtuisihan sitä monesti pedaali metallissa vaikka mihin.
Sä et edes ollut vielä tuolla kadulla kun valkoinen auto lähtee liikkeelle. Kannattaa miettiä noita omia ajonopeuksia liikenneympyrässä missä olet kahteen kertaan väistämisvelvollinen![]()
En nyt tiedä, ärsyttääkö hirveästi, mutta tuossa näkyy aika tavallinen moga, kun kytätään tilaisuutta liittyä liikenteeseen ja unohdetaan tsekata se toinenkin suunta. Olen tuon itsekin tehnyt ja on siten hyvin muistissa.
...tosin rinkulaan saapuessa näkyy kolmio, eli oltiin tullessa rinkulaan väistämisvelvollisia.liikenneympyrässä missä olet kahteen kertaan väistämisvelvollinen
Ja siinä kohdassa olisi selvästi enemmän, jos ei olisi ollut Fiatia edessä. Lisäksi, kuten kerroin, GPS ei reagoi kovin nopeasti.Jos oikein katsoin, sulla on nopeus liikenneympyrässä 15-17 mph ja Fiatin takapuskurin kohdalla 16 mph.
What?Sä et edes ollut vielä tuolla kadulla kun valkoinen auto lähtee liikkeelle. Kannattaa miettiä noita omia ajonopeuksia liikenneympyrässä missä olet kahteen kertaan väistämisvelvollinen
Niin? Sisään ajaessa ja poistuttaessa on väistämisvelvollisuuksia...tosin rinkulaan saapuessa näkyy kolmio, eli oltiin tullessa rinkulaan väistämisvelvollisia.
Kevyttä liikennettä toki pitää poistuessakin väistää, mutta kun ei ole yhtään ketään mailla eikä halmeilla, niin tuossa "nopeudessa" ei ole yhtään mitään vikaa.Sä et edes ollut vielä tuolla kadulla kun valkoinen auto lähtee liikkeelle. Kannattaa miettiä noita omia ajonopeuksia liikenneympyrässä missä olet kahteen kertaan väistämisvelvollinen
Kyllä, mutta valkoinen auto väistää kaikkia pää väylää ajavia.Niin? Sisään ajaessa ja poistuttaessa on väistämisvelvollisuuksia
Sä et edes ollut vielä tuolla kadulla kun valkoinen auto lähtee liikkeelle. Kannattaa miettiä noita omia ajonopeuksia liikenneympyrässä missä olet kahteen kertaan väistämisvelvollinen

Niin ja jos rakoon ajetaan, sinne sitten ajetaan niin ettei se muita häiritse.monesti nuo tiukat raot mihin pitää survoa ovat sellaisia että niiden jälkeen olisi reilusti tilaa mutta ei...
Ei ole missään vaiheessa alle 20 vaan 30-40. MPH on eri kuin km/hNopeutta tuossa ei tosiaan ole liikaa (alle 20km/h)
Voi olla näinkin, mutta ei tuossa silti imo ole mitään ihmeellistä. Normaali liikennetilanne, vähän jouduit ehkä hidastamaan muttet kuitenkaan äkkijarruteksella. Näitä tulee eteen jatkuvasti ja itsekin olen ottanut asenteen että mennään eikä arvotaKevyttä liikennettä toki pitää poistuessakin väistää, mutta kun ei ole yhtään ketään mailla eikä halmeilla, niin tuossa "nopeudessa" ei ole yhtään mitään vikaa.
Ei ole missään vaiheessa alle 20 vaan 30-40. MPH on eri kuin km/h
Voi olla näinkin, mutta ei tuossa silti imo ole mitään ihmeellistä. Normaali liikennetilanne, vähän jouduit ehkä hidastamaan muttet kuitenkaan äkkijarruteksella. Näitä tulee eteen jatkuvasti ja itsekin olen ottanut asenteen että mennään eikä arvota
Noh, otsikon perusteella tähän lankaan saa valittaa vaikka siitä, että toiset ajaa vääränvärisillä autoilla.Olipas taas tilanne, itse en olisi arvannut tulla valittamaan.
Poistun nyt hiljaa takavasemmalle..![]()
Aika usein näkee etenkin taajamaliikenteessä pieneen rakoon kiihdyttäviä. Niistä selviää yleensä joustavuudella, kärsivällisyydellä ja kaasun nostolla. Ylempänä olevassa pätkässä ei ainakaan äkkiseltään näytä olevan mitään tavatonta. Toki kojelautakameran linssi vääristää etäisyyksiä.
Vastapainoksi joskus on pitänyt tehdä ihan lukkojarrutuksia eteen tulevien takia ja pahimmillaan väistää jäisellä tiellä penkan puolelle, kun pito ei riittänyt. Niille olen kyllä soittanut ihan surutta torvea. Samoin ärsyttää maantielle pieneen väliin liittyvät, jotka eivät osaa painaa liittymisen jälkeen kaasua. Sen seurauksena joutuu itsekin jarruttamaan voimakkaasti, kun toinen kiihdyttelee rauhassa puolikaasulla.
Mutta ei tässä keississä tapahtunut kumpaakaan.Kenenkään on turha mitään sössöttää, jos etuajo-oikeutettu ajaa nopeusrajoituksien ym. sääntöjen mukaan ja joutuu jarruttamaan tai väistämään väistämisvelvollista, niin vika on väistämisvelvollisessa.

Asianahan tämä on mitätön, koska mitään ei tapahtunut, mutta kun joka päivä joudut vastaaviin tilanteisiin, että ihmiset vain ajaa eteen välittämättä säännöistä, niin kyllä sille on valittamisen paikka tässä langassa!
Mutta ei tässä keississä tapahtunut kumpaakaan.![]()
Tuommoinen giffi ei kovin hyvää resoluutiota tapahtumille anna, joten ihan valtaisasti ei mielestäni voisi siitä päätellä. Lisäksi tuo Garminin GPS on aika hidas. Täydellä laadulla näkyy ja kuuluu selvästi, että jalka nousi kaasulta (ja siirtyi jarrulle).
Ei tosiaan mitään hätää ollut, mutta noin tiukkoihin rakoihin ei tule mielestäni laittaa, vaikka "hätää" ei olisikaan. Mahtuisihan sitä monesti pedaali metallissa vaikka mihin.
Tai sitten kuski virheellisesti oletti, että haluat ajaa stonen pihaan, vaikka vain vilkutit poistumista pympyrästä? Tämä meinaan itselleni tapahtunut melko usein samassa kohtaan.![]()
Hyvä vaihtoehto. Hyvinkäällä olikohan Helletorpankadulle liikenneympyrästä tullessa samanlainen paikka. Vilkku on palautettava ajoissa käsin, ettei Nesteen pihasta tuleville anna ymmärtää, että on sinne kääntymässä.Tai sitten kuski virheellisesti oletti, että haluat ajaa stonen pihaan, vaikka vain vilkutit poistumista pympyrästä? Tämä meinaan itselleni tapahtunut melko usein samassa kohtaan.

Ei tietenkään velvoita, eikä muuta väistämissääntöjä, eikä tällaista ole kukaan väittänyt. Palautan jatkossakin vilkun tuollaisessa paikassa käsin ja toimin täysin tieliikennelain mukaisesti, turvallisesti ja saan vielä lisäpisteitä ja hyvää mieltä siitä, että noudatan erityisesti pykälää 4.Vilkku ei velvoita kääntymään, joten väistämisvelvollinen ei voi vain lähteä liikkeelle varmistumatta, että etuajo-oikeutettu on oikeasti kääntymässä.
Kun tuosta nopeudestani on nyt tullut mainintoja, niin tarkkailinpa päivän muilla ajeluilla nopeuttani ja muidenkin tyyliä ympyröissä. Mun on itse vaikea ajatella, että ~25 km/h olisi tuossa ympyrässä kova vauhti. Toki ympyröitä on tiukempia ja väljempiä ja sekin vaikuttaa. Ja se, että oletko ajamassa 270 astetta vai kääntymässä heti, kuten tapauksessa. Ehkä kannattaa itse tarkkailla myös, miten mahdottoman hidasta kyytiä vaikkapa 20 km/h - saati alle - selkeässä suht. kookkaassa ympyrässä on. Tiedostan, että ajan suht. reippaasti, en tukkona, mutta en myöskään nähdäkseni muita vaarantaen.
Tuossa sun videossa, sinä et kyllä tee mitään virhettä. Fiatin virhe myös mitätön, mutta kun noita on jatkuvasti, niin ymmärrän kyllä turhautumisen.
Laki on silti hyvin selvä näissä ja sen väistämisvelvollisen pitäisi olla paremmin selvillä ympäristöstään, mutta kun ei kiinnosta.
90% kolareissa (jos poliisi tulee paikalle) molemmat saa sakot, mutta silti kolmion takanatulijalla on suurempi vastuu = hän olisi syyllinen.Jos tuossa tilanteessa olisi tullut kolari (fiat olisi lähtenyt hitaammin tai vaikka sammuttanut autonsa kaistalle), todennäköisemmin menisi kuvaajan syyksi, koska aikaa reagoida on reilusti.
Välillä on vaikea arvioida se toisen osa puolen nopeus, varsinkin kun kiihdytetäänn ympyrästä tai risteyksestä pois. Ja eihän me tiedetä onko kuvaajalla ollut vilkku päällä (tai onko se toiminut), tai tosiaan villku jäänyt päälle ja fiat kuski luullut että kääntyy tuosta risteyksestä. Fiat teki pienen virhearvion tässä tapauksessa, mutta todella pienen vain.
Vilkku ei velvoita kääntymään, joten väistämisvelvollinen ei voi vain lähteä liikkeelle varmistumatta, että etuajo-oikeutettu on oikeasti kääntymässä.
![]()
Kysy autoista: velvoittaako vilkku kääntymään?
Laki velvoittaa vilkun käyttöön, mutta velvoittaako vilkun käyttö toimimaan sen mukaisesti?moottori.fi
"Etenkin risteyksissä väistämisvelvollisen tulee olla tarkkana, sillä väärän oletuksen takia voi joutua itse maksumieheksi pellin rytistessä, kuten seuraavassa Korkeimman oikeuden ennakkopäätöksessä (KKO:1994:33). "
Hassua, miten ihmisillä on liikenteen perus asiat täysin hukassa!? Jos olet väistämisvelvollinen niin kannattaa olla pirun tarkkana, koska kolarin syy on aina väistämisvelvollisen vika.
No tuo ympyrä on vielä melko pieni niin ei 20km/h siihen ole mitenkään liian vähän vaan ihan sopiva nopeus.Kun tuosta nopeudestani on nyt tullut mainintoja, niin tarkkailinpa päivän muilla ajeluilla nopeuttani ja muidenkin tyyliä ympyröissä. Mun on itse vaikea ajatella, että ~25 km/h olisi tuossa ympyrässä kova vauhti. Toki ympyröitä on tiukempia ja väljempiä ja sekin vaikuttaa. Ja se, että oletko ajamassa 270 astetta vai kääntymässä heti, kuten tapauksessa. Ehkä kannattaa itse tarkkailla myös, miten mahdottoman hidasta kyytiä vaikkapa 20 km/h - saati alle - selkeässä suht. kookkaassa ympyrässä on. Tiedostan, että ajan suht. reippaasti, en tukkona, mutta en myöskään nähdäkseni muita vaarantaen.
No tuo ympyrä on vielä melko pieni niin ei 20km/h siihen ole mitenkään liian vähän vaan ihan sopiva nopeus.
Itseänä ärsyttää suunnattomasti liian kovat nopeudet ympyröissä. Tässä esim. paljon isompi ympyrä jossa itse pyrin ajamaan aina noin 20km/h ja myös poistumaan hitaasti kääntäen. Moni muu ajaa tuossa 40-50km/h ja tekee myös sitä että kiihdyttää jo ympyrässä vauhtia ennen poistumista mikä on kevyen liikenteen näkökulmasta ihan perseestä.
Kuvaavan auton vilkunkäytöstä ei ole kerrottu, jos GIF animaation alusta asti ollut vilkku oikealle niin periaatteessa valkoisen auton kuljettaja olisi voinut ennakoida kuvaavan auton tulevan sille tielle, muuten hänellä oletus että jatkaa ympyrässä eteenpäin (*. Arvointivirhe selitys joskus se että osassa autoja se vilkku näkyy huonostiTai sitten kuski virheellisesti oletti, että haluat ajaa stonen pihaan, vaikka vain vilkutit poistumista pympyrästä? Tämä meinaan itselleni tapahtunut melko usein samassa kohtaan.
![]()
Ja aika "hyvin" tuossa IMO tullaan selän takaa, jos on juuri katsonut ettei vasurista tule ketään.
![]()
Tuossa kyllä lienee vain ajan kysymys että rytisee.![]()
Nimesin giffiexportin "Death wish.gif", koska en kyllä lähtisi tuohon ränniin tikkaille ruuvailemaan
Tarkkaan ottaen ei ärsytä tässä nyt kanssa-autoilijat kylläkään.

Ei joissain paikoissa kyllä pääse välttämättä liittymään johonkin ruuhka aikaan ikinä jos tuo ylläolevan videon tilanne oli liian tiukka.Ruuhkaisissa risteyksissä sitä suorastaan toivoo, että ihmiset liittyisi tollasiin rakoihin. Mulla on nyt mielessä erityisesti yks edellisen työpaikan läheinen risteys, jossa saattoi joutua seisomaan huomattavankin pitkiä aikoja. Siinä sai vähän purra hammasta, kun jonon kärjessä odoteltiin välillä sellaista kolmen auton mentävää väliä ennen kuin uskallettiin liikkua.
Silloin kun ei olla ruuhkaisessa risteyksessä, niin sitä sietäisi malttaa hieman.
Varmaan lienee myös ajan kysymys kuinka kauan ukko on tikkailla.Tuossa kyllä lienee vain ajan kysymys että rytisee.![]()
Mitä ihmeen soijaraivoa? Itse en ihan vähällä menisi tuohon paikkaan, tai ainakin sitten pitäisi maksaa hyvin.Varmaan lienee myös ajan kysymys kuinka kauan ukko on tikkailla.
Välillä liikenteessä, kuin myös elämässä ylipäätään tulee eteen tilanteita, jotka eivät sovi "normaaliin". Niiden kanssa on opittava toimimaan ilman soijaraivoa.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.