Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kait sieltä silti tulee poliisilta päiväsakkoa lisärapsuna jos olet perään ajanut? Vai selviääkö noista oikeasti ilman seuraamuksia. Lain rikkominen kuitenkin kyseessä.
Tarvii nykyään jotain isompaa hässäkkää että poliisit tulee, + alkaa lappuja kirjoittaan.

Joissain motarien joukko perääanajoissa uutisointien mukaa lappuja jaettu.

Kait sieltä silti tulee poliisilta päiväsakkoa lisärapsuna jos olet perään ajanut? Vai selviääkö noista oikeasti ilman seuraamuksia. Lain rikkominen kuitenkin kyseessä.
Ei poliisit tule / halua osallistua jos ei ole henkilövahinkoja.

Yksi ärsytyksen aihe on autoilijat, jotka eivät ymmärrä, että jos parkkipaikalla poistuva autoilija on jo ehtinyt peruuttamaan ruudusta ajoväylälle, niin sitä pitää pysähtyä odottamaan, että pääsee alta pois. Kuvittelevat varmaan, että kun tarpeeksi kovaa soittaa torvea niim auto ajaa takaisin ruutuun ja päästää tämän kiireisen mulkun ohi.

Toinen samana päivänä nähty tilanne: Bemarikuskin mielestä Kiakuski ilmeisesti ohitti motarilla liian hitaasti, kun piti mennä 5 metrin päähän perseeseen kiinni yli 100 km/h nopeudessa. Ja tämän jälkeen vielä Volvokuski liimautui bemarin perseeseen. Ilmeisesti joillekin on ihan ok vaarantaa oma ja muiden henki. Itse en pitäisi vääränä jos moiset kuskit joutuisivat väkivallan kohteeksi.

Kaiken huipulsi Kian edelläkin vasemmalla kaistalla ajoi autoja, joten ei se Kia olisi edes nopeampaa voinut mennä.
Muutenkaan ihmisillä ei tunnu olevan kykyä ajaa parkkipaikalla paikan vaatimaa nopeutta. Itsekin sain todella pitkästä aikaa torvea, ehkä aiheestakin, jokunen vk sitten tokmannin parkkiksella kun lähdin ruudusta (suoraan eteenpäin), joku katumaasturikuski sieltä katseli vihaisesti kun joutui lyömään liinat kiinni, jatkoi sitten matkaansa. Jännä kun olin sekuntia aiemmin katsonut oikealle ja vasemmalle, eikä ko. autoa näkynyt missään (näkyvyyttä kuitenkin kymmeniä metrejä sinne oikealle mistä tämä tuli). Poistumisnopeudesta päätellen oli aika reipasta vauhtia saapunutkin siihen minun kohdalle. Eipä ole itse paljoa tarvinnut tööttäillä parkkiksilla ruudusta tulijoille ym. kun tajuaa liikkua hissuksiin ja vähän ennakoida.

Yksi ongelma tuossa kiihdytyskaistalta pääväylälle liittymisessä kyllä on, joka voi johtaa edellä mainitun kaltaisiin tilanteisiin vaikka molemmat ajaisivat "lähes" oikein; Pienet nopeuserot ovat haastavia hallita ja voivat johtua esimerkiksi molempien autojen mittarivirheistä, joiden keskinäiset eroavuudet voisivat aiheuttaa monenlaisia tilanteita, joissa molemmat ovat "oikeassa". Lisäksi pääväylällä jo pienenkin ylinopeuden ajaminen sotkee liittyjän kannalta koko tilanteen ja tekee auton sijoittamisen pieneen väliin mahdottomaksi vaikka olisi kiihdyttänyt auton jo sallittuun maksiminopeuteen. Tässä mielestäni ylinopeutta ajava on virheen tekijä/aiheuttaja.
Tässä on se ongelma liian pienet turvavälit eikä mikään nopeus.

Muutenkaan ihmisillä ei tunnu olevan kykyä ajaa parkkipaikalla paikan vaatimaa nopeutta. Itsekin sain todella pitkästä aikaa torvea, ehkä aiheestakin, jokunen vk sitten tokmannin parkkiksella kun lähdin ruudusta (suoraan eteenpäin), joku katumaasturikuski sieltä katseli vihaisesti kun joutui lyömään liinat kiinni, jatkoi sitten matkaansa. Jännä kun olin sekuntia aiemmin katsonut oikealle ja vasemmalle, eikä ko. autoa näkynyt missään (näkyvyyttä kuitenkin kymmeniä metrejä sinne oikealle mistä tämä tuli). Poistumisnopeudesta päätellen oli aika reipasta vauhtia saapunutkin siihen minun kohdalle. Eipä ole itse paljoa tarvinnut tööttäillä parkkiksilla ruudusta tulijoille ym. kun tajuaa liikkua hissuksiin ja vähän ennakoida.
Parkkipaikat on kyllä oma maailmansa. Itekki oon saanu torvee ku oon peruuttanu ruudusta ja joku tulee täysiä ohi. Mikä kiire sillä oikein on? mut toi bemarikuskin touhu on kyl ihan omaa luokkaansa, ei oo mitään järkee ajaa noin pienellä turvavälillä. Kyl se vaa on et porukka ei osaa ajaa tunteella.

Mikä varmaan osittain johtuu siitä että alimitoitetulla resurssilla toimitaan.
Juu tästä ja välimatkoista. Vähänkin pohjosemmassa välimatkat on helposti satoja kilometreja poliiseilla.
Linjauksen on kuitenkin oltava yhtenäinen koko suomessa niin siksi eivät tule etelässäkään ellei ole jokin erityinen tarve.

Kyl se vaa on et porukka ei osaa ajaa tunteella.
Nopeudet lisääntyneet sekä kaupungissa että maantiellä, ja äly siinä samalla laskenut. Ihmettelen välillä itsekin että mistä joku auto yhtäkkiä ilmestyy, vetävät ylinopeutta, siitä se johtuu.

Nopeudet lisääntyneet sekä kaupungissa että maantiellä, ja äly siinä samalla laskenut. Ihmettelen välillä itsekin että mistä joku auto yhtäkkiä ilmestyy, vetävät ylinopeutta, siitä se johtuu.
Jep, nopeudet on noussu ja järki laskenu. Tuntuu et porukka ajaa vaan oima menojaan eikä katso ympärille. Itelläki tulee välillä mieleen et mistä toi yhtäkkiä ilmesty, ku oikeesti se on vaan liian kova vauhti.

Eilenkin taas eräs oman elämänsä sankari Kolopallolla: ohi piti päästä vaikka sitten jäätiin eteen hidastelemaan. Mitä siellä päässä oikein liikkuu?

Parkkipaikat on kyllä oma maailmansa. Itekki oon saanu torvee ku oon peruuttanu ruudusta ja joku tulee täysiä ohi. Mikä kiire sillä oikein on? mut toi bemarikuskin touhu on kyl ihan omaa luokkaansa, ei oo mitään järkee ajaa noin pienellä turvavälillä. Kyl se vaa on et porukka ei osaa ajaa tunteella.

Minullehan kävi taannoin sellainenkin, että olin peruuttamassa parkkiruudusta pois ja ajoväylää ajanut pysähtyi antamaan minulle tilaa, niin tämän pysähtyneen auton takaa tulevat autot lähtivät ohittamaan tätä pysähtynyttä vastaantulijoiden kaistan kautta.

Minullehan kävi taannoin sellainenkin, että olin peruuttamassa parkkiruudusta pois ja ajoväylää ajanut pysähtyi antamaan minulle tilaa, niin tämän pysähtyneen auton takaa tulevat autot lähtivät ohittamaan tätä pysähtynyttä vastaantulijoiden kaistan kautta.
Parkkipaikat on kyllä omat maailmansa. Itekki oon saanu torvee ku oon peruuttanu ruudusta ja joku tulee tysiä ohi. Mikä kiire sillä oikein on? Mut toi bemarikuskin touhu on kyl ihan omaa luokkaansa, ei oo mitään järkee ajaa noin pienlelä turvavälillä. Kyl se vaa on et porukka ei osaa ajaa tunteella.

Ruudusta poistuvaa kohtaan ei ole väistämisvelvollisuutta, vaan poistuva ajoneuvo väistää kaikkia muita tienkäyttäjiä.

Kohteliaisuussäännöt on sitten erikseen ja nekin pitäisi jonnekin kirjata ylös, että tulee kaikille selväksi.

Ruudusta poistuvaa kohtaan ei ole väistämisvelvollisuutta, vaan poistuva ajoneuvo väistää kaikkia muita tienkäyttäjiä.

Kohteliaisuussäännöt on sitten erikseen ja nekin pitäisi jonnekin kirjata ylös, että tulee kaikille selväksi.
Toi on just tyypillistä et porukka lähtee ohittamaan pysähtynyttä autoa, vaikkei näe mitä edessä tapahtuu. Kyl se vaan on et pitäs malttaa odottaa, eikä lähtee heti kiertämään. Itelläki on pari kertaa meinannu tulla kolari ku joku on lähteny ohitata pysähtynyttä ja mä oon tullu vastaan. Ihan turhaa riskinottoa.

Toi on just tyypillistä et porukka lähtee ohittamaan pysähtynyttä autoa, vaikkei näe mitä edessä tapahtuu. Kyl se vaan on et pitäs malttaa odottaa, eikä lähtee heti kiertämään. Itelläki on pari kertaa meinannu tulla kolari ku joku on lähteny ohitata pysähtynyttä ja mä oon tullu vastaan. Ihan turhaa riskinottoa.
Riippuu kuka näkee mitä näkee. Ruudusta poistuva on väistämisvelvollinen myös viereistä kaistaa ajavien suhteen. Normaalitilanteessa sinne ei pitäisi edes joutuakaan. Ohittaja puolestaan ei saa aiheuttaa toimillaan vaaraa tai häiriötä, joten jos vastaantuleva joutuu siinä vielä hidastamaan niin koko prosessi on mennyt todella pahasti pieleen.

Kun luottaa muiden maalaisjärkeen ja kärsivällisyyteen, niin on hyvin todennäköistä, että joskus kohtaa kuljettajan jolla ei ole kumpaakaan. Siitä kumpuaa juuri tuon kaltaiset konfliktit.

Itse olen aina saanut riittävästi tilaa, mutta tarkkana saa olla. Siinä vaiheessa kun puolet autosta on jo ajoradalla, pitäisi minunkin mielestäni voida saada rauhassa saada tilaa viedä prosessi loppuun saakka. Haluaisin, että tämä kirjattaisiin myös johonkin tarkentavaan asetukseen. Mielestäni normaaliin ajokäyttäytymiseen kuuluu se, että ruudusta annetaan tulla rauhassa pois, mutta ei kuitenkaan siten, että se sallii ajokulttuurin kehittymisen siihen suuntaan, että ruudusta poistuva alkaa luulla, että vain menemällä muiden on väistettävä.

Muualla maailmassa tämä toimii ihan sosiaalisin sopimuksin. Jos joku vastoin sääntöjä tuleekin eteen, niin että aiheuttaa häiriötä, niin hän yleensä kiihdyttää ripeästi pois alta. Täällä aletaan ajorajadalle valumisen jälkeen miettiä, että mikähän vaihde seuraavaksi kuuluisi kytkeä päälle, reagoida turvavyön varoitusääneen (kunhan on keksinyt mistä se tulee) ja jäädä pohtimaan sitä tarkoittaako AC ON-napin punainen merkkivalo sitä, että ilmastointi on päällä vai poissa päältä. Kun ei meinaa kylmää puhaltaa. Sitten vasta lähdetään liikkeelle. Sen takia heikkohermoisimmilla ei kestä hermot, kun ajokulttuuriin kuuluu, että mitä tahansa saa tehdä jos siihen on oikeus tai jokin kuvitteellinen oikeutus.

Viimeksi muokattu:
Päivän hyvinkää: liikennevalot jonouttaa 10-15 autoa, mut vasemmalle kääntyville vihreä nuoli niin luonnollisesti Skanskan iso paku ajaa keskiviivan päällä vastaantulijoiden yllätykseksi koko jonon ohi. Itse seisoin suojatien edessä, mut ohittajalla oli kai niin hyvä näkyvyys että pystyi painamaan kiihdyttäen ohi

Yksi ongelma tuossa kiihdytyskaistalta pääväylälle liittymisessä kyllä on, joka voi johtaa edellä mainitun kaltaisiin tilanteisiin vaikka molemmat ajaisivat "lähes" oikein; Pienet nopeuserot ovat haastavia hallita ja voivat johtua esimerkiksi molempien autojen mittarivirheistä, joiden keskinäiset eroavuudet voisivat aiheuttaa monenlaisia tilanteita, joissa molemmat ovat "oikeassa". Lisäksi pääväylällä jo pienenkin ylinopeuden ajaminen sotkee liittyjän kannalta koko tilanteen ja tekee auton sijoittamisen pieneen väliin mahdottomaksi vaikka olisi kiihdyttänyt auton jo sallittuun maksiminopeuteen. Tässä mielestäni ylinopeutta ajava on virheen tekijä/aiheuttaja.
Sanoisin, että tasainen nopeus siellä pääväylällä on tärkeämpää kuin se, että ajaako sarkun alueella mittarissa 90, 100 tai 110 km/h. Kun se nopeus pysyy mahdollisimman tasaisena, niin sen omankin nopeuden sovittaminen on helpompaa.

Tässä ketjussa avaudutaan rampilla matelijoista aika usein - ja ihan aiheestakin. Suuret nopeuserot voivat hyvinkin johtaa vaaratilanteisiin. Suurempi syyllinen on kuitenkin se, jonka kuuluisi sovittaa oma nopeutensa muun liikenteen mukaan, mutta ajaa jopa monta kymmentä km/h pääväylää hitaammin. Eli epäonnistuu isosti.

Myös pääväylän turvavälit ob merkittävämpi riskitekijä, kuin maltillinen ylinopeus. Riittävät turvavälit mahdollistavat reagoimisen kyseenalaisempiinkin suorituksiin. Mun mielestä hyvä kuski voi jopa kasvattaa sitä turvaväliään, jos tunnistaa paremman näkyvyyden turvin, että liittyjä saattaisi tähdätä hänen eteensä. Ja siis tietysti hyvissä ajoin. Ei niin että siinä rampin kohdalla alkaa muuttamaan nopeuttaan, vaan vaikka nostaa jalan kaasulta muutamaksi sekunniksi tai mikä se tapa milläkin kulkupelillä kenelläkin on, jolla ottaa ikään kuin huomaamatta pikkusen etäisyyttä.

Adaptiivinen ketjun vakioaiheta.

Itse korasta sen vakkarin käytettävyyttä, motarilla monessa tuoreessakin autossa loppuu mukautuvasta kyvyt, eli käsikäytöllä joutuu ne välit pitää. Ei kaikissa riitä paukut satkun teilläkään.
Oon varmaan vastannut jotain vastaavaa edelliseenkin keskusteluun. 2021 Ford Kugan adaptiivinen piti hädin tuskin sopivaa turvaväliä suurimmallakaan asetuksella. Koska atk reagoi ihmistä nopeammin, niin se oli vielä itselleni hyväksyttävä etäisyys, vaikka olisin mielelläni ottanut napsua pidemmän. Caprissa jo toiseksi korkein asetus pitää pidempää etäisyyttä kuin Kuga pisimmällä. Se skaalautuu nopeuden mukaan ja on aika tarkkaan neljä sekuntia. Korkeimmasta asetuksesta en osaa sanoa, mutta jos tokallakin saa jo sen neljä sekkaa, niin ihan hyvä alkaa olemaan. Tämä toki vain yksi esimerkki, mutta ei ton edellisen auton hankinnan aikaan hirveesti parempaa ollut samassa hintaluokassa tarjolla. Työkaveri on vielä tarkempi tosta ja oli (ehkä vain kohtuullisen) tyytyväinen vasta Passatin adaptiivisen etäisyyteen. Se oli ehkä vuosimallia 22.

Erittäin kiva työkalu. Tuolla maantieajossa kun laittaa adaptiiviseen 90 rajaksi, niin siinä voi hyvässä zen-modessa kruisailla muun liikenteen mukaan kattomatta mittaria (yleensä vielä työajalla, joten se vähäinenkin teennäinen kiire puuttuu) tai jos ketään ei satu olemaan edessä niin haluamaansa maksiminopeutta. Ja tolla kun tietää ettei kamerat välky, eikä poliisiakaan kiinnosta, niin ei tarvii stressata tolpista tai kamera-autoistakaan.

Tänään oli Vihdintiellä kamera-auto. Vasemman kaistan Skoda-kuski lähti ensin aika verkkaisesti liikkeelle. En tiedä vaikuttiko muun liikenteen nopeus, mutta pian tuli ohi ainakin 80 mittarissa (Vihdintie on tolla pätkällä 60:n alue ollut koko sen ajan kun sillä ajettiin, eli Kehä kolmosen liittymästä Helsinkiin päin), kunnes yhtäkkiä hidasti jyrkästi. Ihmettelin ensin, että mikäs sille tuli, mutta siinä seuraavalla pysäkillä olikin kuvaukset käynnissä. Musta tollanen ajotyyli olis vaan stressaavaa, mut toisaalta saahan siinä pienen adrenaliiniryöpyn.

Tässä ketjussa avaudutaan rampilla matelijoista aika usein - ja ihan aiheestakin. Suuret nopeuserot voivat hyvinkin johtaa vaaratilanteisiin. Suurempi syyllinen on kuitenkin se, jonka kuuluisi sovittaa oma nopeutensa muun liikenteen mukaan, mutta ajaa jopa monta kymmentä km/h pääväylää hitaammin. Eli epäonnistuu isosti.

Jos rampilla tarkoitetaan sitä osuutta mitä pitkin tullaan kiihdytyskaistalle, niin jos rampille tullaan tiheässä jonossa, niin siellä rampilla kannattaa aluksi hidastalle että saa sen kunnon turvavälin edellä olevaan.

Myös pääväylän turvavälit ob merkittävämpi riskitekijä, kuin maltillinen ylinopeus. Riittävät turvavälit mahdollistavat reagoimisen kyseenalaisempiinkin suorituksiin. Mun mielestä hyvä kuski voi jopa kasvattaa sitä turvaväliään, jos tunnistaa paremman näkyvyyden turvin, että liittyjä saattaisi tähdätä hänen eteensä. Ja siis tietysti hyvissä ajoin. Ei niin että siinä rampin kohdalla alkaa muuttamaan nopeuttaan, vaan vaikka nostaa jalan kaasulta muutamaksi sekunniksi tai mikä se tapa milläkin kulkupelillä kenelläkin on, jolla ottaa ikään kuin huomaamatta pikkusen etäisyyttä.

Jos se turvaväli on alunperin kunnossa niin ragoida joutuu lähinnä silloin jos sieltä tunkee väliin joku pussujan, useampi auto, sen yleensä näkee ajoissa ja tarkoittaa lähinnä ohitus tarvetta , eli kaistanvaihto tarvetta.

Jos näkee rampilta tulian joka saattaa osua aika lähellä itseä, niin varottava toki, mutta jos lähtee jo siinä vaiheessa muutelleen vauhtia, vaihtelee kaistaa, niin siinä kyllä omat vaaransa, millä voi vai vaikeuttaa sen tulijan liittymistä. Luotetaan kuitenkin että se siellä rampilla katselee sopivaa väliä ja alkaa rampilla jo sovittaa vauhtia sen mukaan. Jos tulian ajoneuvo on vähän laiskempi, niin sillä on vaikeampi vaihtaa suunnitelmaa.

Riippuu kuka näkee mitä näkee. Ruudusta poistuva on väistämisvelvollinen myös viereistä kaistaa ajavien suhteen. Normaalitilanteessa sinne ei pitäisi edes joutuakaan. Ohittaja puolestaan ei saa aiheuttaa toimillaan vaaraa tai häiriötä, joten jos vastaantuleva joutuu siinä vielä hidastamaan niin koko prosessi on mennyt todella pahasti pieleen.

Kun luottaa muiden maalaisjärkeen ja kärsivällisyyteen, niin on hyvin todennäköistä, että joskus kohtaa kuljettajan jolla ei ole kumpaakaan. Siitä kumpuaa juuri tuon kaltaiset konfliktit.

Itse olen aina saanut riittävästi tilaa, mutta tarkkana saa olla. Siinä vaiheessa kun puolet autosta on jo ajoradalla, pitäisi minunkin mielestäni voida saada rauhassa saada tilaa viedä prosessi loppuun saakka. Haluaisin, että tämä kirjattaisiin myös johonkin tarkentavaan asetukseen. Mielestäni normaaliin ajokäyttäytymiseen kuuluu se, että ruudusta annetaan tulla rauhassa pois, mutta ei kuitenkaan siten, että se sallii ajokulttuurin kehittymisen siihen suuntaan, että ruudusta poistuva alkaa luulla, että vain menemällä muiden on väistettävä.

Muualla maailmassa tämä toimii ihan sosiaalisin sopimuksin. Jos joku vastoin sääntöjä tuleekin eteen, niin että aiheuttaa häiriötä, niin hän yleensä kiihdyttää ripeästi pois alta. Täällä aletaan ajorajadalle valumisen jälkeen miettiä, että mikähän vaihde seuraavaksi kuuluisi kytkeä päälle, reagoida turvavyön varoitusääneen (kunhan on keksinyt mistä se tulee) ja jäädä pohtimaan sitä tarkoittaako AC ON-napin punainen merkkivalo sitä, että ilmastointi on päällä vai poissa päältä. Kun ei meinaa kylmää puhaltaa. Sitten vasta lähdetään liikkeelle. Sen takia heikkohermoisimmilla ei kestä hermot, kun ajokulttuuriin kuuluu, että mitä tahansa saa tehdä jos siihen on oikeus tai jokin kuvitteellinen oikeutus.
Taitaa silti noissa peruutuskeisseissäkin mennä kulut 50/50, eli käytännössä tolla väistämisvelvollisuudella ei ole merkitystä. Vakuutusyhtiö ei ole tuomioistuin, eikä poliisi noita parkkistapauksia tule tutkimaan.

Näin olen siis itse tämän ketjun ja muutamien uutisten perusteella ymmärtänyt. Fiksusti kun ajelee niin ei paljoa kolise.

Jos rampilla tarkoitetaan sitä osuutta mitä pitkin tullaan kiihdytyskaistalle, niin jos rampille tullaan tiheässä jonossa, niin siellä rampilla kannattaa aluksi hidastalle että saa sen kunnon turvavälin edellä olevaan.

Jos se turvaväli on alunperin kunnossa niin ragoida joutuu lähinnä silloin jos sieltä tunkee väliin joku pussujan, useampi auto, sen yleensä näkee ajoissa ja tarkoittaa lähinnä ohitus tarvetta , eli kaistanvaihto tarvetta.

Jos näkee rampilta tulian joka saattaa osua aika lähellä itseä, niin varottava toki, mutta jos lähtee jo siinä vaiheessa muutelleen vauhtia, vaihtelee kaistaa, niin siinä kyllä omat vaaransa, millä voi vai vaikeuttaa sen tulijan liittymistä. Luotetaan kuitenkin että se siellä rampilla katselee sopivaa väliä ja alkaa rampilla jo sovittaa vauhtia sen mukaan. Jos tulian ajoneuvo on vähän laiskempi, niin sillä on vaikeampi vaihtaa suunnitelmaa.
Tuota näkee myös harnittavan paljon, että tullaan hyvin tiiviissä jonossa ruuhkaiselle väylälle ja sitten siellä jarruvalot vilkkuu vähän kaikilla, kun tehdään ihan älyttömiä peliliikkeitä

Tuota näkee myös harnittavan paljon, että tullaan hyvin tiiviissä jonossa ruuhkaiselle väylälle ja sitten siellä jarruvalot vilkkuu vähän kaikilla, kun tehdään ihan älyttömiä peliliikkeitä

Tästä kohtuu kuvaava kuva tyrvaansanomat.fi/uutiset/art-2000011412896.html (sivulla alempana) , missä pääväylällä oleva joutuu ohittamaan liittyvän jonon, toivottavasti kuvan sininen auto on aloittanut sen ohittamisen ajoissa.

kuva_2026-05-27_084355119.png kuvakaappaus linkistä

Vilkkaampaan aikaa voi melkein yleistää että poikkeavaa jos sieltä rampilta ei tulla tiheässä jonossa. Listalla seuraavan sitten se että jonossa joku jonkamielestä ei oe vuoronumeroita ja koukkaa dynaamisesti pääväylälle

Näidän rinnalla yksinäiset sählääjät harvinaisia, ehkä siksi myös niin mieleen painuvia. Joo, myönnä että riippuu ajoreiteista ja ajankohdista. Ja väitän että ramppikäyttäymisessä on myös parantumisen merkkejä. (voi johtua että aika rytmistä johtuvaa kuplaa)

Viimeksi muokattu:
Taitaa silti noissa peruutuskeisseissäkin mennä kulut 50/50, eli käytännössä tolla väistämisvelvollisuudella ei ole merkitystä. Vakuutusyhtiö ei ole tuomioistuin, eikä poliisi noita parkkistapauksia tule tutkimaan.

Näin olen siis itse tämän ketjun ja muutamien uutisten perusteella ymmärtänyt. Fiksusti kun ajelee niin ei paljoa kolise.
Miten tuo 50/50 yleisyys nykyään on, en tiedä. Jos tuolla tarkoitat että vahingot vastapuolen piikkiin, niin se ilmeisesti joskus olla yleistä, mutta miten nykyään?

Mutuilen että vahinkoilmoitus on tärkeä ja voivat kysellä lisää, eli jos pitää itseään syyttömänä niin kannattaa olla huolellinen documentoinnissa.

Ruudusta tulian piikkiin helpompi saada, kuin se että saisi väylää pitkin ajaneen syyksi. Peruuttaessa on toki se peruutusvalo mikä viestii muille.

Jos kyse merkittävistä rahoista ja haluaa varmistella, niin kannattaa nähdä vaivaa, jos itse varovaisesti toiminut ja joku vauhdilla kajauttaa, niin paikka, vauriokohdat, mutta kauppakeskuksissa, yms usein myös tallentavaa kameravalvontaa, jos peruuttanu ruudusta niin se peruutusvalo viestii.

Edelleen mutulla niin vakuutusyhtiöt vertaa tarinaa ennakkotapauksiin ja osaavat lukea sellaistakin mitä ei mainittu. Jos kalliimpi tapaus , niin tarkempia, jos uhka että tulee yhtiön piikkiin.

Edit
n10v vanhaTM juttu , tuossa yksittäisessä tapauksessa kyse vakiintuneesta kannasta (tapus käsittelu kun kaksi autoa peruutti toisiaan päin)

Tuli nähtyä vähän erikoisempi ratkaisu Skoda Yetin kuskilta. Skoda kääntyi nuolivaloista vasemmalle, mutta jostain syystä halusi antaa tietä risteävän suojatien jalankulkijoille, joilla paloi punainen. Skoda pysähtyi suojatien eteen ja näin selvästi, miten kuski heilutti kättään monta kertaa, että menkää vaan. Noh jalankulkijat eivät menneet ja Skodan takana olleet autot odottivat. Sitten vaihtuikin itselle vihreät ja myös näille jalankulkijoille ja risteyksen täysi tukkiminen oli valmis. Ei näin.

1779868678998.png

Tästä kohtuu kuvaava kuva tyrvaansanomat.fi/uutiset/art-2000011412896.html (sivulla alempana) , missä pääväylällä oleva joutuu ohittamaan liittyvän jonon, toivottavasti kuvan sininen auto on aloittanut sen ohittamisen ajoissa.

Kun se liittyjä on jo aloittanut kaistanvaihdon (kuten kuvassa), ei mielestäni kyse ole enää väistämisestä siinä mielessä, missä siitä tuossa artikkelissa puhutaan. Jos joku tulee mun eteen huomattavasti hitaammin, niin en siinä vaiheessa "väistä" antaakseni tilaa, vaan koska se hitaampi on jo edessä. Ihan kuin tavallisessa ohituksessakin. Toki näissä tilanteissa olen jo huomannut mahdollisesti eteen tulevan ja katsellut omat peilit ja kuolleet kulmat ajoissa. Se ei sen hitaamman toiminnasta kuitenkaan tee yhtään hyväksytympää.

Viimeksi eilen ajelin lahdentiellä suurinta sallittua, kun Keravan kohdalla rampista tuli perinteinen possujuna 5m väleillä alle 100km/h. Kova oli kiire kaikilla päästä mun eteen vaikka tulin selvästi kovempaa, ja mun takana ei ketään.

Tuli nähtyä vähän erikoisempi ratkaisu Skoda Yetin kuskilta. Skoda kääntyi nuolivaloista vasemmalle, mutta jostain syystä halusi antaa tietä risteävän suojatien jalankulkijoille, joilla paloi punainen. Skoda pysähtyi suojatien eteen ja näin selvästi, miten kuski heilutti kättään monta kertaa, että menkää vaan. Noh jalankulkijat eivät menneet ja Skodan takana olleet autot odottivat. Sitten vaihtuikin itselle vihreät ja myös näille jalankulkijoille ja risteyksen täysi tukkiminen oli valmis. Ei näin.
Ulkomaalainen kuljettaja, ei tunne suomen liikennesääntöjä tai ole käynyt autokoulua itse. Tämä on ihan arkipäivää nykyään että liikenteessä mennään mutu-tuntumalla ja varoen.

Kun se liittyjä on jo aloittanut kaistanvaihdon (kuten kuvassa), ei mielestäni kyse ole enää väistämisestä siinä mielessä, missä siitä tuossa artikkelissa puhutaan.
Samaa mieltä, ohittamisesta kyse, ja oletan, toivon että tuo sininen auto aloittanut sen ohittamisen useita sekuntteja aiemmin. ettei ole mikään hätäohitus vasta tuossa vaiheessa.

Sinisen takana tulevallakin valkoiselal autolla ohitusprosessi pitäisi olla jo menossa.

Kuvateksti tuossa tapauksessa olisi voinut olla laajempi, ilmeisesti tarkoitus kertoa että hätäväistä aiheuttaa vaaratilanteita, häiriöitä, itse jutussa muistaakseni kerrottiin että tilanteen vaatiessa kaistan vaihto sallittua ja tarpeellistakin. (en tarkistanut nyt mitä luki)

1779868678998.png

Ja tässäkin tapauksessa kun joku jonossa soittaisi torvea, niin jotain voisi siellä skodankin ratissa tapahtua, mutta eihän suomalainen osaa torvea käyttää!

Oon varmaan vastannut jotain vastaavaa edelliseenkin keskusteluun. 2021 Ford Kugan adaptiivinen piti hädin tuskin sopivaa turvaväliä suurimmallakaan asetuksella. Koska atk reagoi ihmistä nopeammin, niin se oli vielä itselleni hyväksyttävä etäisyys, vaikka olisin mielelläni ottanut napsua pidemmän. Caprissa jo toiseksi korkein asetus pitää pidempää etäisyyttä kuin Kuga pisimmällä. Se skaalautuu nopeuden mukaan ja on aika tarkkaan neljä sekuntia. Korkeimmasta asetuksesta en osaa sanoa, mutta jos tokallakin saa jo sen neljä sekkaa, niin ihan hyvä alkaa olemaan. Tämä toki vain yksi esimerkki, mutta ei ton edellisen auton hankinnan aikaan hirveesti parempaa ollut samassa hintaluokassa tarjolla. Työkaveri on vielä tarkempi tosta ja oli (ehkä vain kohtuullisen) tyytyväinen vasta Passatin adaptiivisen etäisyyteen. Se oli ehkä vuosimallia 22.

Erittäin kiva työkalu. Tuolla maantieajossa kun laittaa adaptiiviseen 90 rajaksi, niin siinä voi hyvässä zen-modessa kruisailla muun liikenteen mukaan kattomatta mittaria (yleensä vielä työajalla, joten se vähäinenkin teennäinen kiire puuttuu) tai jos ketään ei satu olemaan edessä niin haluamaansa maksiminopeutta. Ja tolla kun tietää ettei kamerat välky, eikä poliisiakaan kiinnosta, niin ei tarvii stressata tolpista tai kamera-autoistakaan.

Tänään oli Vihdintiellä kamera-auto. Vasemman kaistan Skoda-kuski lähti ensin aika verkkaisesti liikkeelle. En tiedä vaikuttiko muun liikenteen nopeus, mutta pian tuli ohi ainakin 80 mittarissa (Vihdintie on tolla pätkällä 60:n alue ollut koko sen ajan kun sillä ajettiin, eli Kehä kolmosen liittymästä Helsinkiin päin), kunnes yhtäkkiä hidasti jyrkästi. Ihmettelin ensin, että mikäs sille tuli, mutta siinä seuraavalla pysäkillä olikin kuvaukset käynnissä. Musta tollanen ajotyyli olis vaan stressaavaa, mut toisaalta saahan siinä pienen adrenaliiniryöpyn.

Adaptiivisen vakkarin kanssa kannattaa olla tarkkana liittymien kohdalla ruuhkaisella osuudella. Koska edessä oleva saattaa vaihtaa kaistaa tjms. muuten lähteä pois edestä jolloin adaptiivinen saattaa alkaa yllättäen kiihdyttää vauhtia. Tämä tietysti tekee liittyjille siten haasteita kun oma vauhtisi saattaa yllättäen alkaa kiihtyä.

Samaa mieltä, ohittamisesta kyse, ja oletan, toivon että tuo sininen auto aloittanut sen ohittamisen useita sekuntteja aiemmin. ettei ole mikään hätäohitus vasta tuossa vaiheessa.
No tästä olen taas eri mieltä. Jos sinen auto on aloittanut ohittamisen useita sekuntteja aiemmin, jolloin liittyvä auto ei ole vielä liittymässä, on kyse väistämisestä.

Tilanteenhan pitäisi mennä niin, että sininen auto ajaa omaa nopeuttansa kaistaa vaihtamatta, ja liittyjä säätää vauhdin niin, että sininen auto ehtii ohi ennen kiihdytyskaistan loppua. Vaihtoehtoisesti liittyjä kiihdyttää tarpeeksi, jotta ehtii turvallisesti liittymään sinisen auton eteen.

Joissain tilanteissa voi olla vaikea vetää tarkkaa rajaa missä kohtaa liitytään eteen liian hitaasti ja missä kohtaa on kyse väistämisestä eikä ohittamisesta, mutta oma ajatus on kutakuinkin tämmöinen:

1. Jos motaria ajava joutuu aloittamaan ohituksen ennen, kuin liittyjä on kokonaan liittynyt moottoritielle, niin sillon on tultu liian lähelle eteen liian hitaalla vauhdilla.
2. Jos motaria ajava alkaa vaihtamaan kaistaa ennen, kuin liittyjä on alkanut vaihtamaan kaistaa, on kyse väistämisestä, eikä ohituksesta.

Jälkimmäisessä tapauksessa oleellista tosin on myös arvio siitä, onko liittyjällä tarpeeksi kiihdytyskaistaa jäljellä, eli ehtiikö hänen ohi ajamaan ennen kuin kiihdytyskaista loppuu. Jos 50m edellä liittyvällä ajoneuvolla puskee voimasavut pakoputkesta ja kiihdytyskaista on loppumassa, lienee selvää, että se on sieltä ihan kohta vaihtamassa kaistaa.

Viimeksi muokattu:
No tästä olen taas eri mieltä. Jos sinen auto on aloittanut ohittamisen useita sekuntteja aiemmin, jolloin liittyvä auto ei ole vielä liittymässä, on kyse väistämisestä.

Tilanteenhan pitäisi mennä niin, että sininen auto ajaa omaa nopeuttansa kaistaa vaihtamatta, ja liittyjä säätää vauhdin niin, että sininen auto ehtii ohi ennen kiihdytyskaistan loppua. Vaihtoehtoisesti liittyjä kiihdyttää tarpeeksi, jotta ehtii turvallisesti liittymään sinisen auton eteen.
a)
"Hätä" ohitus on aina riski
b)
Kuvantilanteessa tulee kolmenauton possujuna, sinisen kontissa on auto, joten sinnekkään ne ei mahdu, eli sinisen auton kuljettan näkee jo kaukaan että ongelmia tulee, joten ennakkoon katsella kaistanvaihto mahdollisuutta, ja vilkkupäälle että takana oliakin saa tiedon aikeesta. kuvassa jo liike tapahtumassa, joten vilkun päälle kytkemisestä pitäisi olla sekuntteja, paitsi jos joutu tekeen "Hätävaihdon".

Jos sininen auto ajanut nopeammin kuin hänen edellä menevä, niin senkin takia ohitus perusteltua,pussujunasta riippumatta.

Jos sininen auto alkaa hidastaa, niin no tuossa ehkä voi toimia, mutta sinisen kontissa luuhaa joku, joten sen seuraaminen vie huomiota, ja jos rampilta olisi juku asiallisesti tulossa, niin sen liittyminen vaikeutuu.

Jos sinisen perässä olisi tyhjää, niin possujana voisi sinne purkautua, ja jos koko letkaa tunkee eteen, eikä rampilta muita niin hidastamis kortti olisi käytettävissä.

Jos rampilta tullaan noin, niin se jo viestii että siellä jonon perällä voi olla ties millaista säätäjää.

Vilkkaampaan aikaa voi melkein yleistää että poikkeavaa jos sieltä rampilta ei tulla tiheässä jonossa. Listalla seuraavan sitten se että jonossa joku jonkamielestä ei oe vuoronumeroita ja koukkaa dynaamisesti pääväylälle

Näidän rinnalla yksinäiset sählääjät harvinaisia, ehkä siksi myös niin mieleen painuvia. Joo, myönnä että riippuu ajoreiteista ja ajankohdista. Ja väitän että ramppikäyttäymisessä on myös parantumisen merkkejä. (voi johtua että aika rytmistä johtuvaa kuplaa)
Tässä tuo sininen Skoda on ongelman ydin. Olisi jatkanut ajamistaan omalla kaistallaan niin liittyvät olisivat joutuneet reagoimaan.

Nyt palkitaan liittyvät sitten tuolla tavalla ja tehdään itse virhe.

Ihan kuin siellä mitään palkintoja jaettaisiin. Tappituntumalla liittyvät autot ovat jo muuttaneet tilanteen vaaralliseksi ja sekoilun maksimoimiseksi voi tietty omista oikeuksista pitää kiinni tai sitten voi joustaa ja muut saavat sitten foorumeilla selitellä miksi meni helpottamaan tilannetta kaikkien kannalta (siltä siis kuva näyttää, kukin voi sitten pohtia kuinka rangaistavaa se kaistanvaihto tilanteessa on).

1779868678998.png

Menee hieman offtopiciksi, mutta myös jalankulkijat saavat kyllä mukavia tilanteita aikaan. Välillä näitä huitojia ("mene vaan") näkyy suojatien ääressä, kun itse pysähdyt asianmukaisesti antamaan jalankulkijalle tilaa. Pahimmillaan tämän tuuliviirin takaa kävelee tyyliin lauma koululaisia samalla kun näillä varttiseniileillä alkavat kierrokset nousemaan ja kädet vispaavat kahta kauheammin. Lopulta sitten puhistaan itse tien yli mielenosoituksellisesti.

Olisi kaikin puolin helpompaa, jos kaikki noudattaisivat yhteisiä sääntöjä. Itseäni ei kiinnosta vitun vertaa yrittää tulkita jonkun kalevin mielenmaailmaa ja päätyä sen vuoksi pahimmillaan osalliseksi liikenneonnettomuuteen.

Tässä tuo sininen Skoda on ongelman ydin. Olisi jatkanut ajamistaan omalla kaistallaan niin liittyvät olisivat joutuneet reagoimaan.

Nyt palkitaan liittyvät sitten tuolla tavalla ja tehdään itse virhe.

Ymmärrän ajatuksen, mutta ajattelin asiaa niin päin että tilanne näyttää niin pahaksi edenneet ettei noilla kahdella ole enään järkeviä kortteja. Sininen auto joutuu jokatapauksessa reagoimaan. Sinisen liki perässä tulee valkoinen auto,

Tlanteita missä asiallista ajamistä ilman liittyjä toheloiden palkitsemista riittää pilvin pimein, jos sinisen takana olisi ollut tyhjää, eikä ajoreitin kannalta ohitustarvetta, niin kanssasi samaa mieltä, vaikka vähän äänimerkillä varoittaa että jonon kakkonen enään tuohon tunge. (myönnän, kuulun kyllä siisen ryhmään jolla äänimerkkin käyttö ei ole alkuunkaan takaravoissa)

(
Sinisen motiveja ei tiedetä, ehkä saavuttanut edelläolevan ja aloittanut ohittamisen tekemisen , jossa kaistain vaihto sattu tuohon kohtaan, onhan hänelle vilkku ollu jo pidempään, niin jonon ensimmäinen liittyjä ehkä sen havainnut ja lähtenyt liittymään samaan tahtia. (Juu en tätä pidä kärki vaihteohtona)

Aika monesti ihan itsesuojeluvaiston nimissä on "pakko" väistää ohituskaistalle. Ainakin täällä Oulussa, tuo on nykyään ihan villilänsi tuo ohitustie. Jos ei reagoisi mitenkään niin olisi pelti kolissut jo useita kertoja. Sit jos pitää ajolinjan ns. oikein eikä reagoi liittyjiin, saa keskaria ja tööttiä, mitä lie vastaukseksi + ylimääräisiä vaaratilanteita.

Sähköautolla on kyllä mukava liittyä vilkkaallekin tielle kun voimaa on välittömästi käytössä ja paljon. Mahtuu työntymään melkeen mihin väliin tahansa, kyse on vaan mihin päätät mennä.

Adaptiivisen vakkarin kanssa kannattaa olla tarkkana liittymien kohdalla ruuhkaisella osuudella. Koska edessä oleva saattaa vaihtaa kaistaa tjms. muuten lähteä pois edestä jolloin adaptiivinen saattaa alkaa yllättäen kiihdyttää vauhtia. Tämä tietysti tekee liittyjille siten haasteita kun oma vauhtisi saattaa yllättäen alkaa kiihtyä.
Oma reagoi sen verran verkkaisesti noihin, että kerkeää manuaalisesti reagoimaan, mutta tää on hyvä huomio

No ainakin liittyvän kolmikosta kaksi viimeistä, mutta riippuen nopeuserosta, se ensimmäinenhän saattaa keretä moottoritielle. Sininen Skoda ajaa sitten sen perään taikka jarruttaa ennen törmäystä.

En nyt ole täysin selvillä oikeuskäytännöstä, mutta kaipa jos toinen on jo ehtinyt kokonaan kaistalle ja moottoritietä ajava osuu sen perään kaistanvaihto on jo tullut suoritettua ja vika olisi peräänajajan.

Itse en en kyllä ajele kenenkään perässä tiputtaen vauhtiani kahdeksaankymppiin, vaan jos jotkut tulee rampilta hitaasti eteen, ohitan vasenta kaistaa käytäen koko porukan.

No ainakin liittyvän kolmikosta kaksi viimeistä, mutta riippuen nopeuserosta, se ensimmäinenhän saattaa keretä moottoritielle. Sininen Skoda ajaa sitten sen perään taikka jarruttaa ennen törmäystä.

En nyt ole täysin selvillä oikeuskäytännöstä, mutta kaipa jos toinen on jo ehtinyt kokonaan kaistalle ja moottoritietä ajava osuu sen perään kaistanvaihto on jo tullut suoritettua ja vika olisi peräänajajan.
Se on kyl aika tyypillinen tilanne et se liittyvä ehtii jo kaistalle ja sit se moottoritien auto tulee perään. Laki on kyl aika seleke et jos toinen on jo ehtiny kokonaan kaistalle, niin se on peräänajajan vika. Mutta kyl se vaan on et molemmat vois miettii sitä tilannetta eikä vaan luottaa et laki on puollla.

Jos se on asianmukaisesti vilkulla ym liittynyt sinne yli >50 metrin päähän, niin peräänajan vaikea selitellä jos sillä liittyjälläkin näin kesällä lähemmän 80km/h tai enemmän vauhtia.

Jos pääväylällä ajavalla kaikki hyvin, asillisesti ja joku vilkutta koukkaa eteen, niin siinä saa kyllä koukkaaja kehitellä tarinaa että saisi perään ajajan syyksi.

Kaikillahan on oikedeussa aina vilkku päällä ja asiallisesti vauhtia, eli voi olla peräänajajan vaikea väittää että se tuli kuuttakymppiä eteen yllättäen, ellei ole kameraa.

Pistää liinat kiinni noitten liittyjähissujen taakse niin saa laskun siirrettyä seuraavalle joka ajaa takana auton mentävällä turvavälillä. Ja itse pääsee nauttimaan julkisen terveydenhuollon eduista.

Kyllä noi liittymisissä käyneet haverit pitäisi mennä yksinomaan liittyjän piikkiin jossei ole ollut asiallista vauhtia ja tilaa.

Kaikillahan on oikedeussa aina vilkku päällä ja asiallisesti vauhtia, eli voi olla peräänajajan vaikea väittää että se tuli kuuttakymppiä eteen yllättäen, ellei ole kameraa.

Kun peräänajopaikka on tuossa liittymän kohdalla niin tilanne on täysin selkeä ja menee 100 %:sti kolmion takaa tulleen liittyjän piikkiin.

Jos siellä motarilla painetaan vaikka 130 mittarissa ja joku liittyy eteen seittemääkymppiä, niin syyllinen voi löytyä kummasta tahansa osapuolesta, riippuen tilanteesta. Jos se liittyjä jää hinaamaan sitä seittemääkymppiä, niin sun pitää reagoida siihen. Pitäähän sun kaikkialla muuallakin reagoida liikenteen olosuhteisiin. Jos yhtäkkiä motarilla liikenne pysähtyy syystä x, niin se on lähes aina peräänajajan vika. Liittymien kohdalla tilanne elää enemmän ja sieltä voidaan leikata suoraan eteen merkittävällä nopeuserolla, mutta jos sieltä tullaan tarpeeks ajoissa, niin motaria ajavan täytyy silloin sovittaa oma nopeutensa riippumatta siitä oliko se liittyjän suoritus hyvä vai huono.

Välillä - ainakin keskusteluissa ja mielipiteissä tuppaa unohtumaan se, että vaikka joku muu tekee virheen, niin se ei poista omia velvollisuuksia.

Edit. Siks joissain tilanteissa molemmat osapuolet voi saada sakkoa. Molemmat on voineet laiminlyödä velvoitteensa jollain tasolla

Kun peräänajopaikka on tuossa liittymän kohdalla niin tilanne on täysin selkeä ja menee 100 %:sti kolmion takaa tulleen liittyjän piikkiin.
Jep, toi on just se klassikko et kolmion takaa tullu on jo kaistalla ja sit joku tulee perään. Laki on kyl aika selkee, mut moni ajaa vaan nin kovaa ettei kerkeä reagoimaan. Itelläki on dashcam, mut eipä noita jaksa alkaa vääntää mihinkään.

Edes T risteyksesä asia ei ole 100,0% kolmion takaa tulleen syy, jos etuajo-oikeutettu ajaa perään.

Mutta hänen kommentti saatto liittyä kaistan vaihtoon, tilanteeseen missä kaistan vaihtaneen perään ajetaan, joka riippuu kokonaisuudesta.

Jos kolahtaa ja

Jos uskoo vahvasti että itse on syytön tai lähessyytön, niin kannattaa documentoida onnettomuus tarkkaan, jos jotain muita jää paikalle, niin heiltä myös lausunto ja yhteystiedot. paljon kuvia. Jos auto monermimpi ja menee pajalle, niin datatalteen. (ja toki mahdolliset jälkiasennus tallentimien).

Se toki harvinaista että jos liittyy hyvään väliin asiallisesti, vaikka kahdeksaa kymppiä, niin eihän sitä konttiin aja kuin päihtynyt tai täysin liikennettä seuraamaton (esim puhelinta tai auton täppäriä näpräävä), tosin moderni auto osaa hiljentää oma toimisestikkin) Mutta näitä on, jopa tietyö "törmässuoja" autoa päin on ajettu.

Ja sitten on niitä jotka koukkaa eteen, niin ettei jää aikaa reakoida.

Tieliikennelakiin lisättiin joitain vuosia(?) sitten ennakointivelvollisuusvaatimus, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että syytön voi olla osasyyllinen. Tulkinta on tapauskohtaista.

Jos motarin kiihdytyskaistalla liittyvä auto seilaa epävarmasti 40 km/h, niin sille luultavasti kannattaa antaa tilaa liittyä - tai no ainakin varoa, vaikka väistämissäännöt ovat yksiselitteiset.

Tai jos omalla kotikadullasi on tasa-arvoinen risteys, jossa jatkuvasti rikotaan sääntöjä, niin siinä pitää olla erityisen varovainen, vaikka itse noudattaisi väistämisvelvollisuutta. Eli kun tiedät jonkun paikan vaaralliseksi, niin silloin on oltava erityisen huolellinen, eli esim. asuinpaikan suhde kolaripaikkaan voi tehdä "syyttömästä" "osasyyllisen".

Tällaisia esimerkkejä on annettu, en tiedä miten oikeudessa on käynyt.

Pistää liinat kiinni noitten liittyjähissujen taakse niin saa laskun siirrettyä seuraavalle joka ajaa takana auton mentävällä turvavälillä. Ja itse pääsee nauttimaan julkisen terveydenhuollon eduista.

Kyllä noi liittymisissä käyneet haverit pitäisi mennä yksinomaan liittyjän piikkiin jossei ole ollut asiallista vauhtia ja tilaa.

Otan tähän uusinnan itseltäni, ja totean, että oli itse asiassa aika mukavaa ajaa Tanskassa, kun siellä toi liittyminen oli molempien vastuulla. Oli aina helppo liittyä, eikä niistä muista liittyjistä ollut vaivaa, ja ehkä vähän kannusti autoilijoita pitämään turvavälejä.

(...Toki ne liittymätkin mitä tuli testattua oli aika hyviä.)

Statistiikka

Viestiketjuista
309 178
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom