Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

No siis polttoainetta säästyy about 10% siellä 30 metrin päässäkin vielä. Että onhan tuolla nyt merkittävä vaikutus muuallakin kuin tappituntumalla ja siis johtuen vähentyneestä turbulenssissa myös edessä oleva hyötyy joitakin prosentteja/osia.
....
Oletan että tässä pohdiskelet rekan tappituntumalla ajon polttoainekulutus vaikutusta.

Onko käsitystä mikä olisi vaikutus,( onko sitä) jos ajellaan suomalaisten säädösten (välien) mukaan.


En sitten tiedä onko firmojen ohjeistuksessa erikseen suositeltu tuota (olettaisin että on) vai onko pelkästään rekkakuskien kommunikoinnin ja yhteistyön varassa kun noita kuljetusalan firmoja on ihan kiitettävän paljon.

30 metrin välillä ajamista tuskin yleisesti (virallisesti) ohjeistetaan, no onhan niitäkin jotka ohjeistaa ajamaan ylikuormaa, niin siihen samaa kai tuokin menee. (Ylikuorma rankku iskee kyllä isäntäänkin)
 
Sokeat autoilijat joilla peilitkin meikki-asennossa.
Just äsken käännyin valoista oikealle ja samaan aikaan vastakkaisesta suunnasta ruskea toyota farmari vasemmalle, eli viereeni, mutta väkisin tunki kilaaman minut pois kadulta. Sain jarrutetuksi ja jäin taakse, eikä edellenkään nainen näe minua...
Mennessä kauppaan oli kivempaakin nähtävää, vanha mese:
_1390866.JPG
 
Eilen illalla ajelin konetien vasempaa latua ja oikealta kaistalta kuorma-auton taakse ensiksi rampista liittynyt jartsa(yaris verso) vaihtoi kaistaa äkisti suoraan mun eteen. Pelkäsin näin käyvän kun seurasin sitä ajoa. Näin vielä että kuski oikeaoppisesti käänsi päätään niinpaljon kun se kääntyy. Ei vaan ymmärtänyt että hän ajaa maksimissaan 90kmh kuorma-auton perässä ja minä ohi niistä 105kmh. Kun oltiin päästy kuorkista ohi, vaihtoi jartsa takaisin kaistaa aivan kuorkin puskuria viistäen. Tietenkin äkkinäinen liike.
 
Tänään (taas) kun 20min matka kesti reitille osuneen perus peräänajokolarin takia reilu tunnin niin ehti ajatella. Mielestäni vakuutusyhtiö voisi surutta nostaa peltikolarin omavastuun minimin vaikka 800-1000€ hintaan.
Poliisi ei nykyään mitään mahda perässäroikkujille/eteen kiilaville ja raha on ainut mitä ihminen tottelee.

Ainakin Tampereen seudulla liikenteen meno on mennyt ihan mahdottomaksi aamu- ja iltapäiväliikenteessä.
 
Ainakin Tampereen seudulla liikenteen meno on mennyt ihan mahdottomaksi aamu- ja iltapäiväliikenteessä.
Voisi melkein sanoa perässä roikkumista uudeksi normiksi, sen verran usein sitä kokee nykyisin. Ja siis älyttömintä on se että se noin auton mitan väli tai jopa alle toteutuu sekä kaupunkiajossa että maantiellä.
 
Voisi melkein sanoa perässä roikkumista uudeksi normiksi, sen verran usein sitä kokee nykyisin. Ja siis älyttömintä on se että se noin auton mitan väli tai jopa alle toteutuu sekä kaupunkiajossa että maantiellä.

Joo peräänajoista on tullut ihmisille jotenkin vastaava tilanne kuin puun kaatuminen auton päälle; "sitä ei vaan voinut välttää mitenkään".
 
Joo peräänajoista on tullut ihmisille jotenkin vastaava tilanne kuin puun kaatuminen auton päälle; "sitä ei vaan voinut välttää mitenkään".
Peräänajoista on tullu jotenkin hyväksytty juttu, aina vaan vedotaan ettei ehtiny reagoida. Vakuutusyhtiöt on kkyl aika lepsuja noiden kanssa, omavastuu on niin pieni ettei se juuri kirpaise. Parin tonnin omavastuu sais kyl monet miettimään sitä turvaväliä uusiks.
 
Peräänajoista on tullu jotenkin hyväksytty juttu, aina vaan vedotaan ettei ehtiny reagoida. Vakuutusyhtiöt on kkyl aika lepsuja noiden kanssa, omavastuu on niin pieni ettei se juuri kirpaise. Parin tonnin omavastuu sais kyl monet miettimään sitä turvaväliä uusiks.
ja kuitenkin:

Ajoneuvolla on pidettävä edellä kulkevaan ajoneuvoon tai raitiovaunuun sellainen etäisyys, että peräänajon vaaraa ei ole.

E: huomauttettakoon että tuo on tieliikennelaista vaikka se varmaan aika selvää onkin.
 
Viimeksi muokattu:
Miltei päivittäin valtakunnassa täysin yllätyksenä takaatuleva saa jonkinmoisen sairauskohtauksen ja ajaa edelläajavan perään vahingossa, ei todellakaan tahallisesti.
 
Miltei päivittäin valtakunnassa täysin yllätyksenä takaatuleva saa jonkinmoisen sairauskohtauksen ja ajaa edelläajavan perään vahingossa, ei todellakaan tahallisesti.
Vahinkojahan sattuu, lähinnä painotin tuota velvollisuutta sen takia kun sitä nimenomaan tietoisesti täysin tahallisesti rikotaan.
 
Vahinkojahan sattuu, lähinnä painotin tuota velvollisuutta sen takia kun sitä nimenomaan tietoisesti täysin tahallisesti rikotaan.
Nii just, laki on kyl aika selkee, mut moni vaa tekee oman ratkasuunsa. Sama juttu noissa turvaväleissä, porukka ajaa ihan kiinni vaik tietää ettei pitäis. Miks sitä riskii otetaa?
 
Voisi melkein sanoa perässä roikkumista uudeksi normiksi, sen verran usein sitä kokee nykyisin. Ja siis älyttömintä on se että se noin auton mitan väli tai jopa alle toteutuu sekä kaupunkiajossa että maantiellä.

Käännön tämän vähän toisin, positiiviseksi, turvaväleihin aletaan pikkuhiljaa kiinittää huomiota, vs aiemmin jolloin niistä ei vältetty tämänkään vertaa.
Siinä samaa mieltä että edelleen vilkkaassa liikenteessä iso-osa ajaa aivan kontissa, nykyautoissa jopa auto turva-avustumia vasten. (ne mitkä ennakoi peräänajoa hiljentämällä), ja liikenteessä on vielä paljon niitä vanhoja kuskeja jotka jääräpäisesti toetuttaa joain ysäri käytäntöjä, säätämällä avustimet niin että ne mahdollistaa kontissa luuhaamisen.

Motarilla eteenkiilaamisen laita osittan sen syyksi että taakse on vaikea arvioida etäisyyttä ja sille opetukselle että kaistaa voi vaihtaa eteen jos keskitaustapeilistä näkyy ajovalot (no jotkut taitaa katsella sivutaustapeilä, jos sitäkään).



Nii just, laki on kyl aika selkee, mut moni vaa tekee oman ratkasuunsa. Sama juttu noissa turvaväleissä, porukka ajaa ihan kiinni vaik tietää ettei pitäis. Miks sitä riskii otetaa?
mm. tässä ketjussa kuultuja selituksiä, yksi se ettei se edelläolevakaan pysähdy seinään (väärin), toinen ilmeisen tärkeä se ettei siihen väliin tule kukaan, no jos kaikki ajaa samoin, niin johonkin väliin niiden on tultava. harva sanoo, mutta sitten joku ajatus juttu, jotenkin tuupataan edellä olevaa, yhdessä reippaammin.


Mutta nämä samat kuskit tulee jo sieltä rampilta samanlaisessa possujonossa, missä odotettavissa jarrutusta, missä kukaan tuskin väliin kiilaa, vaan itse pitäisi päästä johonkin väliin turvallisesti, viimeinen, kasaan tuuppaaminen voi onnistua.

Vaikka tietoista riskinottoa, niin uskon kyllä että sitä pahentaa isot arviointivirheet.

Eteenkiilaamista (jos tilaa on) en ymmärrä, jos joku vetelee alimittaisella turvavälillä ja joku kiilaa eteen, niin siinä saa syyttää itseään.
 
Viimeksi muokattu:
Ja hyvin alkanut aamu meni piloille idiootin ja oman provosoitumisen takia: Vakkarilla motarilla, tielle liittyy noin 100 m päässä auto jonka perä lähestyy vauhdilla, vilkulla vasempaa kaistaa ohi...MUTTA! kun alan palaamaan takaisin kaistalle niin tämäpä on päättänyt löytänyt kaasupolkimen ja on liimautunut auton kulmaan kiinni. Kuolleen kulman varoitin huutaa hoosiannaa joten pieni kiihdytys ja paluu oikealle kaistalle, jonka jälkeen ohitettava liimautuu konttiin noin metrin päähän. Verisuoni alkaa pullottamaan ja saavutaan 80-alueelle. Tilanne jatkuu ohittamalla eteen ilmaantunut hitaammin ajanut sivullinen, jonka jälkeen tämä teiden sheriffi jatkaa vasenta kaistaa ja lähtee ohittamaan. Tässä teen virheen ja provosoituneena lisään nopeutta hissunkissun (tässä vaiheessa mentiin noin 93 km/h todellista), että jos ohi halutaan jo ylinopeutta ajamalla, niin sitä on tosiaankin haluttava. Ohituspäätös on kuitenkin tehty sekä mieliä pahoitettu ja tässä vaiheessa apulaissheriffiksi alennettu suorittaa ohituksen noin 115-120 km/h nopeudella ja kääntyy 100 metrin päästä liittymästä pois.

Kylläpä ketuttaa a)oma lapsellisuus ja b)idiootit, jotka ei osaa ajaa tasanopeutta
 
Viimeksi muokattu:
Nopeus on syytä sopeuttaa olosuhteisiin eikä ajaa aina tasanopeutta. Hanki adaptiivinen vakionopeussäädin jos ärsyttää.
 
Nopeus on syytä sopeuttaa olosuhteisiin eikä ajaa aina tasanopeutta. Hanki adaptiivinen vakionopeussäädin jos ärsyttää.
kyseinen värkki muutenkin rentouttaa ajamista. kyllähän liikennettä pitää seurata mutta letka-ajo on rennompaa.
 
Adaptiivinen on varmasti jees, mutta omassa autossa ei sellaista ole ja aika harvoin on tilanteita joissa se olisi tarpeellinen (ehkä jossain kovemmassa ruuhkassa kun useampi kaista käytössä ehkä).

Pitää sopivaa turvaväliä niin vaikka edessä ollaan jarrulla niin kaasun päästäminen (omassa autossa, toki voimakkuudessa on paljon eroja) liu-uttaa auton väliaikaisesti lähemmäksi ja taas turvaväli kasvaa kun edessä kiihdytellään. Oman auton versio on siis about sellainen automaattilaatikon+ hiljeneminen koska plugari regeneroi jonkin verran. Oikeastaan ainoat jarrulle menemiset tulee tilanteissa jossain nopeusrajoitus tippuu 80-50 lukujen välillä (toki se edelleen regeneroi eli ei sinne jarrulevyille mennä), ellei ole tuttu paikka ja osaa ruveta himmailemaan ennen kuin kyltti tulee näkyviin.

Tuo varmasti stressaa ajaessa jos ajaa niin lähellä että pitää jokaiseen hidastumiseen reagoida jarrulla.

Itse käytän siis tyhmää vakkaria ja sen päälle ja pois kytkeminen on nappulasta ihan luontevaa kun seuraa sinne muutaman auton päähän mitä liikenteessä tapahtuu eikä niinkään sitä edessä olevaa autoa.
 
Nopeus on syytä sopeuttaa olosuhteisiin eikä ajaa aina tasanopeutta. Hanki adaptiivinen vakionopeussäädin jos ärsyttää.
Sepä onkin käytössä lähes aina ja kaistanvaihto tehdään selkeästi hitaammin edessä ajavaan ennenkuin ehtii reagoimaan, jos liikenne on hiljaista. Jos ruuhkaa niin sitten mennään muiden mukana, that´s fine. Edessä ajavalla ei selkeästikään sellaista ollut ainakaan käytössä, mutta ohitustilanne selkeästi aiheutti sheriffillä mielen pahoittumisen ja kaasujalan painumisen syvemmälle, jolloin hän oikeastaan esti minua palaamasta takaisin kaistalle tasanopeutta jatkamalla.
 
Sepä onkin käytössä lähes aina ja kaistanvaihto tehdään selkeästi hitaammin edessä ajavaan ennenkuin ehtii reagoimaan, jos liikenne on hiljaista, jos ruuhkaa niin sitten mennään muiden mukana, that´s fine. Edessä ajavalla ei selkeästikään sellaista ollut ainakaan käytössä, mutta ohitustilanne selkeästi aiheutti sheriffillä mielen pahoittumisen ja kaasujalan painumisen syvemmälle, jolloin hän oikeastaan esti minua palaamasta takaisin kaistalle tasanopeutta jatkamalla.
Toi adpatiivinen vakkari on kyllä hyvä, mut ei se poista sitä et porukka ajaa ihan miten sattuu. Itelläki on kokemusta et ku vaihtaa kaistaa, niin se toinen kiihtyy just silloin ettei pääse eteen. Tuntuu et moni ottaa sen henkilökohtasena loukkauksena jos joku menee eteen. Kyl se vaan on et pitäs osata ajaa tasasesti eikä reagoida tunteella.
 
Adaptiivinen on varmasti jees, mutta omassa autossa ei sellaista ole ja aika harvoin on tilanteita joissa se olisi tarpeellinen (ehkä jossain kovemmassa ruuhkassa kun useampi kaista käytössä ehkä).
Adaptiivinen ketjun vakioaiheta.

Itse korasta sen vakkarin käytettävyyttä, motarilla monessa tuoreessakin autossa loppuu mukautuvasta kyvyt, eli käsikäytöllä joutuu ne välit pitää. Ei kaikissa riitä paukut satkun teilläkään.

Jos käsikäyttlvakkari helppo käyttöinen, niin sillä pystyy vähentää pumppaamista vs mukautuva, liikenteessä on tojo kuskeja joilla vakkari pumppaa ja sitten jalkakaasu miehiä, joten käsivakkari voi olla näppärä, jos sitä tukee vielä jonkinlianen mukautuva niin pärjää jo pitkälle.

Ei niin tutuilla autolla ajessa homma astetta vaikeampaa.


Tosin mukautuvan vakkarin käyttäjistä ilmeisen suuri osa käyttää sitä kontissa roikkumiseen, tahallaan säädetään etäisyyttä onettomasta maximista par naksua lyhyemmäksi, jotkut vetää lyhyimmällä.
 
Toi adpatiivinen vakkari on kyllä hyvä, mut ei se poista sitä et porukka ajaa ihan miten sattuu. Itelläki on kokemusta et ku vaihtaa kaistaa, niin se toinen kiihtyy just silloin ettei pääse eteen. Tuntuu et moni ottaa sen henkilökohtasena loukkauksena jos joku menee eteen. Kyl se vaan on et pitäs osata ajaa tasasesti eikä reagoida tunteella.
Sehän tässä ehkä eniten v*tuttaa, että meni itselläki tunteisiin. Pitäs vaan osata nauraa moisille, mutta nöyristely kun toinen käyttäytyy päin persettä on hiton vaikea taidelaji itselle.
 
Sehän tässä ehkä eniten v*tuttaa, että meni itselläki tunteisiin. Pitäs vaan osata nauraa moisille, mutta nöyristely kun toinen käyttäytyy päin persettä on hiton vaikea taidelaji itselle.
Ehkä sen vois ottaa siltä kannalta että sen henkiset kyvyt ei vaan riittäneet parempaan. Vaikka onhan näitäkin varmasti liikenteessä jotka tekevät tahallaan kiusaa toisille. Perässäajajista tulee mietittyä usein esim että eikö se tajua, vai yrittääkö se puskea minulle vauhtia lisää.
 
Sanoisin , että se on jo puoli voittoa jos ymmärtää omat rajoitteet ja pyrkii niitä vähentämään.

Itse olen viime aikoina muutaman kerran opetellut antamaan palautetta vaarallisesta ajamisesta (äänimerkillä tai pitkillä), mutta tuossakin on omat haasteensa kun sekin eskaloituu aika helposti ja tavoiteltu vaikutus on hyvin epätodennäköinen. Joten pyrin pitömään noi aika minimissä. Mutta joissakin tapauksissa tuota varten tarvitsisi jonkun sytytettävän tekstin auton taakse muistuttamaan turvavälistä.
 
Sehän tässä ehkä eniten v*tuttaa, että meni itselläki tunteisiin. Pitäs vaan osata nauraa moisille, mutta nöyristely kun toinen käyttäytyy päin persettä on hiton vaikea taidelaji itselle.
Se on just se ettei ite osaa antaa olla. Tunteet nousee pintaan ja sit tekee tyhmiä. Oon iteki huomannu et parasta vaan päästää ne hullut ohi ja jatkaa omaa matkaa. Mut kyl se välillä kkirpaisee ku joku ajaa ihan perseessä kiinni.
 
Ja hyvin alkanut aamu meni piloille idiootin ja oman provosoitumisen takia: Vakkarilla motarilla, tielle liittyy noin 100 m päässä auto jonka perä lähestyy vauhdilla, vilkulla vasempaa kaistaa ohi...MUTTA! kun alan palaamaan takaisin kaistalle niin tämäpä on päättänyt löytänyt kaasupolkimen ja on liimautunut auton kulmaan kiinni. Kuolleen kulman varoitin huutaa hoosiannaa joten pieni kiihdytys ja paluu oikealle kaistalle, jonka jälkeen ohitettava liimautuu konttiin noin metrin päähän. Verisuoni alkaa pullottamaan ja saavutaan 80-alueelle. Tilanne jatkuu ohittamalla eteen ilmaantunut hitaammin ajanut sivullinen, jonka jälkeen tämä teiden sheriffi jatkaa vasenta kaistaa ja lähtee ohittamaan. Tässä teen virheen ja provosoituneena lisään nopeutta hissunkissun (tässä vaiheessa mentiin noin 93 km/h todellista), että jos ohi halutaan jo ylinopeutta ajamalla, niin sitä on tosiaankin haluttava. Ohituspäätös on kuitenkin tehty sekä mieliä pahoitettu ja tässä vaiheessa apulaissheriffiksi alennettu suorittaa ohituksen noin 115-120 km/h nopeudella ja kääntyy 100 metrin päästä liittymästä pois.

Kylläpä ketuttaa a)oma lapsellisuus ja b)idiootit, jotka ei osaa ajaa tasanopeutta
Minkä mallinen Toyota oli kyseessä?
 
Ehkä sen vois ottaa siltä kannalta että sen henkiset kyvyt ei vaan riittäneet parempaan. Vaikka onhan näitäkin varmasti liikenteessä jotka tekevät tahallaan kiusaa toisille. Perässäajajista tulee mietittyä usein esim että eikö se tajua, vai yrittääkö se puskea minulle vauhtia lisää.
Joskus tullut puolipöljästi hiljennettyä vauhtia tasan rajoitukseen, että kiireellisempi pääsee ohi. Sitten tosipöljää olisi liimautua samalla tavoin konttiin kiinni kun on päästänyt ohi...mutta onneksi toistaiseksi ihan vaan ajatuksen tasolla 😅
 
Mä yleensä nostan jalan kaasulta jos joku liimautuu konttiin ilman ohitusaikeita. Siinä sitten mennään vapaalla ja odotellaan että idiootti tajuaisi vihjeen. Viimeksi viime viikolla Tuusulanväylällä pohjoiseen päin ennen Tammiston liittymää. Laskin alas kehältä ja mittarissa 86. Joku remppapaku liimautui metrin päähän eikä tehnyt elettäkään, että olisi ohittanut vaikka selkeästi menohaluja olisi ollut. Nostin jalan kaasulta ja annoin nopeuden laskea. Kuuteenkymppiin jaksoi vielä roikkua ihan perseessä kiinni kunnes ymmärsi vihjeen. Lähti ohi ja karmea huitominen kopissa. Siitä sitten nopeus takaisin aikaisempaan kun ääliö on ohittanut.
 
Mä yleensä nostan jalan kaasulta jos joku liimautuu konttiin ilman ohitusaikeita. Siinä sitten mennään vapaalla ja odotellaan että idiootti tajuaisi vihjeen. Viimeksi viime viikolla Tuusulanväylällä pohjoiseen päin ennen Tammiston liittymää. Laskin alas kehältä ja mittarissa 86. Joku remppapaku liimautui metrin päähän eikä tehnyt elettäkään, että olisi ohittanut vaikka selkeästi menohaluja olisi ollut. Nostin jalan kaasulta ja annoin nopeuden laskea. Kuuteenkymppiin jaksoi vielä roikkua ihan perseessä kiinni kunnes ymmärsi vihjeen. Lähti ohi ja karmea huitominen kopissa. Siitä sitten nopeus takaisin aikaisempaan kun ääliö on ohittanut.
Vielä kun olisi jatkanut samalla nopeudella kuin sinä, niin ääliöympyrä olisi täydellinen...tai ehkä nykyään polttoaineiden kallistuminen johtanut tälläiseen "aerodynaamisempaan" tapaan liikkua?

Ei mutta jotenkinhan sen on oltava ettei ymmärretä että ajelee tai käyttäytyy jotenkin pöljästi ja sitten kun muu liikenne reagoi tähän toimintaan, niin siitä sitten vedetään herne nenään. Tulee mieleen tilanne, kun urheilutapahtuman jälkeen parkkipaikkakaaoksesta selvitymiseen yleensä tapana antaa yhdelle autolle tietä vaikka tulee ns. "kolmion takaa" vasemmalta. Sivistyneissä kunnissa tästä käytetään termiä "vetoketju", mutta täälläpäin sellaisia hienouksia ei yleensä tiedetä, kun ruuhkia ei käytännössä koskaan ole. No annapa yhdelle tilaa, niin sieltä on jo toinenkin tulossa imussa ja kun suljet häneltä väylän, niin tyytymättömyys ilmaistaan yleensä töötillä ja nyrkillä puiden. Tässä kohtaa nousee itsellä etusormi ylös, että "näin monelle oli tarkoitus antaa tilaa". Mut joo
 
Viimeksi muokattu:
Tänään kehäkolmosella olin menossa suoraan oikealla kaistalla rajoituksen mukaan, iso väli edessä ja takana. Kiihdytyskaistalle viereen saapui bemari ajamaan vieressäni täsmälleen samaa vauhtia ilman mitään indikaatiota että haluaisiko liittyä edessäolevaan tilaan vai taakse.

Siinä kohtaa kun tila oli loppumassa niin lopulta hidasti ja liittyi taakse ja sitten käynnisti pitkän valoshown.

Olisipa takalasissa joku ääniohjattava lediteksti. Olisi voinut sanella sille Ookkonää Oolusta? Tekstin... ;)
 
Tänään kehäkolmosella olin menossa suoraan oikealla kaistalla rajoituksen mukaan, iso väli edessä ja takana. Kiihdytyskaistalle viereen saapui bemari ajamaan vieressäni täsmälleen samaa vauhtia ilman mitään indikaatiota että haluaisiko liittyä edessäolevaan tilaan vai taakse.

Siinä kohtaa kun tila oli loppumassa niin lopulta hidasti ja liittyi taakse ja sitten käynnisti pitkän valoshown.

Olisipa takalasissa joku ääniohjattava lediteksti. Olisi voinut sanella sille Ookkonää Oolusta? Tekstin... ;)

Tuli deja-vu kun oli itsellä ihan vastaava tilanne muutama vuosi sitten kun bemari tuli Vantaan ikean suunnasta
 
Tänään kehäkolmosella olin menossa suoraan oikealla kaistalla rajoituksen mukaan, iso väli edessä ja takana. Kiihdytyskaistalle viereen saapui bemari ajamaan vieressäni täsmälleen samaa vauhtia ilman mitään indikaatiota että haluaisiko liittyä edessäolevaan tilaan vai taakse.

Siinä kohtaa kun tila oli loppumassa niin lopulta hidasti ja liittyi taakse ja sitten käynnisti pitkän valoshown.

Olisipa takalasissa joku ääniohjattava lediteksti. Olisi voinut sanella sille Ookkonää Oolusta? Tekstin... ;)
Tää on mun mielestä ehkä hämmentävin uusista ilmiöistä. Mä en millään logiikalla tätä osaa selittää. Ois tosi siistiä, siis aidon vilpittömästi, päästä juttelemaan ja kysymään että mikä homma tuo oli. Siis sellanen ei-huutokeskustelu, vaan että "Let me pick your brain", nyt lado pöytään se ajatuksenjuoksu ja logiikka. Jos siellä päässä liikkuu vaan yksinäinen pingispallo seinästä toiseen, tai "No mulla on isompi/hienompi/parempi auto" ni jooh hohoijaa, mutta jos sieltä löytyis joku logiikkapolku mitä mä en keksi. Kun luulis(?) niidenkin liikennesäännöt tuntevan. Nojoo, "luulis". Ei tähän varmaan koskaan saada vastausta. Vahva veikkaus kuitenkin on se että "No niin ne muutki aina väistää ja niin on alettu tekemään", että ei sen suurempaa. Mut ei siinä silti logiikkaa ole.
 
Tää on mun mielestä ehkä hämmentävin uusista ilmiöistä. Mä en millään logiikalla tätä osaa selittää. Ois tosi siistiä, siis aidon vilpittömästi, päästä juttelemaan ja kysymään että mikä homma tuo oli. Siis sellanen ei-huutokeskustelu, vaan että "Let me pick your brain", nyt lado pöytään se ajatuksenjuoksu ja logiikka. Jos siellä päässä liikkuu vaan yksinäinen pingispallo seinästä toiseen, tai "No mulla on isompi/hienompi/parempi auto" ni jooh hohoijaa, mutta jos sieltä löytyis joku logiikkapolku mitä mä en keksi. Kun luulis(?) niidenkin liikennesäännöt tuntevan. Nojoo, "luulis". Ei tähän varmaan koskaan saada vastausta. Vahva veikkaus kuitenkin on se että "No niin ne muutki aina väistää ja niin on alettu tekemään", että ei sen suurempaa. Mut ei siinä silti logiikkaa ole.
Tai perinteinen: ..kun MINÄ..
 
. Vahva veikkaus kuitenkin on se että "No niin ne muutki aina väistää ja niin on alettu tekemään", että ei sen suurempaa. Mut ei siinä silti logiikkaa ole.

Kerrotusta tapauksesta ei tietoa, mutta yksttäisissä samalta vaikuttavissa tapauksissa voi olla kovinkin erilaiset tilanteet ja osallisten näkymykset aivan erilaiset.

Pääväylällä ajavalla yleensä parempi näkymyys ja helpompi tilanne havoinnoisa, se rampilta kiihdytyskaistalle tilijalla vaikeampi havaoinnoida ja hänen kokemansa tilanne voi joskus olla hyvinkin erikoinen. Ja ensin kiinnostaisi tietää että miltä se homma hänestä näytti, auttaisi ymmärtään.

Tuo aiempi tarina kuullosti ihan siltä että kiihdytyskaistalle tulia ei ollut rampilla, havainnut pääväylällä eteniää, ehkä vasta kiihdytyskaistalla, jollain jäänyt olo että on pääväyllä siihen vierelle jostain tunkenut kiusaksi. tavoite nopeuden saavuttanut sitten jää odottaan toisen liikettä, että jatkaisi sinne maisemaan, mutta ei, se jää junnaan.

Rampilta tulleen moka, mutta ei tiedä mokaansa kun hänen tarina on ihan toinen.


Toinen versio on sitten se "kansainvälinen" ajotapa, missä muille rohkeille pitää antaa tilaa, eli ramilta kolmiontakaa tullut kaistan vaihtaja väistää oppi ei päde, vaan pääväylällä oleva väistää oikealta tulevaa, tai ainakin pitäisi antaa esteettömn pääsyn (taajama lähtevä bussi pysäkkiltä tyyliin).

Jälkimmäinen joutuu toki jatkuvasti vaaratilanteisiin, ja toisaalta sekoilee itse pääväylällä. Ensimmäinen sinänsä vaaraton, mutta turha harmitus jos ei opi havainto katveita.
 
Sitä päätä pitäisi kääntää, kuten jo kaikille on autokoulussa opetettu. Tuon kun jättää pois niin kyllähän sitä yllättäviin tilanteisiin joutuu.
 
Sitä päätä pitäisi kääntää, kuten jo kaikille on autokoulussa opetettu. Tuon kun jättää pois niin kyllähän sitä yllättäviin tilanteisiin joutuu.
Jos tässä kommentoit aiempaa kiihdytyskaista tarinaa, niin aivan selvästi siinä on pääkääntynyt, kun on se rinnalla ajaneen havainnut, eikä ole kylkeen painanut.
 
Yksi ärsytyksen aihe on autoilijat, jotka eivät ymmärrä, että jos parkkipaikalla poistuva autoilija on jo ehtinyt peruuttamaan ruudusta ajoväylälle, niin sitä pitää pysähtyä odottamaan, että pääsee alta pois. Kuvittelevat varmaan, että kun tarpeeksi kovaa soittaa torvea niim auto ajaa takaisin ruutuun ja päästää tämän kiireisen mulkun ohi.

Toinen samana päivänä nähty tilanne: Bemarikuskin mielestä Kiakuski ilmeisesti ohitti motarilla liian hitaasti, kun piti mennä 5 metrin päähän perseeseen kiinni yli 100 km/h nopeudessa. Ja tämän jälkeen vielä Volvokuski liimautui bemarin perseeseen. Ilmeisesti joillekin on ihan ok vaarantaa oma ja muiden henki. Itse en pitäisi vääränä jos moiset kuskit joutuisivat väkivallan kohteeksi.

Kaiken huipulsi Kian edelläkin vasemmalla kaistalla ajoi autoja, joten ei se Kia olisi edes nopeampaa voinut mennä.
 
^ Ei näille oikein mitään voi ja opettamaan ei kannata ryhtyä.
Siispä yritän lähinnä keskittyä omaan suoritukseeni.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän myöhäistä kääntää päätä siinä kohtaa kun pitäisi vaihtaa kaistaa rampilta tullessa...
Jos ramappi on se tieosuus jotapitkin tullaan kiihdytyskaistalle, niin rampilla tarkkaillaan pääväylää ja yritetään valita välimi mihin tähdätään, ajoneuvosta, rampista, sen kaarteetsta ja liikenteestä riippuen riippuen havoinnointi voi olla vaikeaa ja joskus voi käydä niin että joku ajoneuvo jää katveeseen.

Tarinassa se kuski oli aivan selkeästi kiihdytyskaistalla havainnut pääväylällä meniän kun ei kylkeen vaihtanut, sitä ei tiedetä miten hänen kannaltaaan tilanne syntynyt (*. Jos ei käyttänyt vilkkua odotellessa , niin sekin viestii siitä että ehkä tulkinnut pääväyllä meniä aikeet väärin.

Kiihdytyskaistalla jos peileistä ei näy, niin ennen vaihdon aloittamista tarkistetaan päätäkääntämällä onko tilaa, ei sekään ole liianmyöhäistä, vaan oikea-aikaista. (se aiemmin katsottu paikka pitää varmistaa)



(*
En tässä väitä, saati pois sulje sitä vaihtoehtoa että on joku kansaivälisen joustavanliikenteen edustaja jonka mielestä muiden pitää antaa tilaa kiireellisemmille ja odotti vain sitä että toinen menisi pois tieltä. Enkä pois sulje sitä että vilkunkäytöltään kuului siihen porukkaan jolla ilmaista kaistaviivan ylitys, jos poliisi saattaa nähdä.
 
Yksi ongelma tuossa kiihdytyskaistalta pääväylälle liittymisessä kyllä on, joka voi johtaa edellä mainitun kaltaisiin tilanteisiin vaikka molemmat ajaisivat "lähes" oikein; Pienet nopeuserot ovat haastavia hallita ja voivat johtua esimerkiksi molempien autojen mittarivirheistä, joiden keskinäiset eroavuudet voisivat aiheuttaa monenlaisia tilanteita, joissa molemmat ovat "oikeassa". Lisäksi pääväylällä jo pienenkin ylinopeuden ajaminen sotkee liittyjän kannalta koko tilanteen ja tekee auton sijoittamisen pieneen väliin mahdottomaksi vaikka olisi kiihdyttänyt auton jo sallittuun maksiminopeuteen. Tässä mielestäni ylinopeutta ajava on virheen tekijä/aiheuttaja.
 
Yksi ongelma tuossa kiihdytyskaistalta pääväylälle liittymisessä kyllä on, joka voi johtaa edellä mainitun kaltaisiin tilanteisiin vaikka molemmat ajaisivat "lähes" oikein; Pienet nopeuserot ovat haastavia hallita ja voivat johtua esimerkiksi molempien autojen mittarivirheistä, joiden keskinäiset eroavuudet voisivat aiheuttaa monenlaisia tilanteita, joissa molemmat ovat "oikeassa". Lisäksi pääväylällä jo pienenkin ylinopeuden ajaminen sotkee liittyjän kannalta koko tilanteen ja tekee auton sijoittamisen pieneen väliin mahdottomaksi vaikka olisi kiihdyttänyt auton jo sallittuun maksiminopeuteen. Tässä mielestäni ylinopeutta ajava on virheen tekijä/aiheuttaja.
Liikenteeseen liittyvä sovittaa nopeutensa muuhun liikennevirtaan siten, että turvallinen liittyminen onnistuu. Pääväylällä ajavan nopeus on täysin toissijainen asia.

Jos turvallinen liittyminen vaatii ylinopeutta ajamista, eikä sitä halua tehdä, silloin ei voi liittyä. Harmillista. Välillä se vaan on niin, että vaikka parhaansa yrittää, epäonnistuu silti.
 
Yksi ongelma tuossa kiihdytyskaistalta pääväylälle liittymisessä kyllä on, joka voi johtaa edellä mainitun kaltaisiin tilanteisiin vaikka molemmat ajaisivat "lähes" oikein; Pienet nopeuserot ovat haastavia hallita ja voivat johtua esimerkiksi molempien autojen mittarivirheistä, joiden keskinäiset eroavuudet voisivat aiheuttaa monenlaisia tilanteita, joissa molemmat ovat "oikeassa". Lisäksi pääväylällä jo pienenkin ylinopeuden ajaminen sotkee liittyjän kannalta koko tilanteen ja tekee auton sijoittamisen pieneen väliin mahdottomaksi vaikka olisi kiihdyttänyt auton jo sallittuun maksiminopeuteen. Tässä mielestäni ylinopeutta ajava on virheen tekijä/aiheuttaja.

Jos pääväylällä ei töpeksitä ja sinne rampilta hyvä näkvyys, niin kyllä tutulla autolla aika hyvin liittyminen 120km/h pääväylälle onnistuu 80km/h nopeudella. jossa mennään jossain 110-130km/h eroilla niin jos onnistunut tulo kiihdytyskaistalle niin ihan perus sovitellulla sujuu, jos siellä pääväylällä ei sekoilla.



Liikenteeseen liittyvä sovittaa nopeutensa muuhun liikennevirtaan siten, että turvallinen liittyminen onnistuu. Pääväylällä ajavan nopeus on täysin toissijainen asia.

Jos turvallinen liittyminen vaatii ylinopeutta ajamista, eikä sitä halua tehdä, silloin ei voi liittyä. Harmillista. Välillä se vaan on niin, että vaikka parhaansa yrittää, epäonnistuu silti.

Suomessa on motariliittymiä mistä rampilta tulialla on 80km/h rajoitus, osalla ajoneuvokohtainen, jopa teknisiä rajoituksia, niin ajatus ei ole että liittytään ylinopeutta.

Laissa ei kai suoraan sanota että pitää liittyä samaa nopeutta kuin joku kohele vetelee motarilla, motarille liittymisen nopeudesta ei kai suoraan sanota muutenkaan, mutta ehkä taustatöissä ja muissa yhteyksissä puhutaan nopeuden sovittamisesta risteyksessä jne.

En tässä nyt tarkoita etteiö pitäisi sovittaa nopeus, vaan tarkoitan että pitää sovittaa, ja jos siellä pääväylällä töpksitään niin huonoista vaihtoehdoista pyrkiä valitseen turvallisin. Josta tullaan sitten siihen että jos pääväyllä menee joku IC juna, niin kuinka moni jää rampille odottaan sen ohimenemistä

Pääväylällä pitää toki tehdä tilaa liittyjälle jos turvallisuus vaatii, jos sillä vältetään pahempi todellinen riski. Jos pääväyllä ajaa toisen kontissa, näkee että rampilta tulee pussujuna josta kärki jo kiihdtyskaistalla. niin pakko pääväyllä meniä jotain tehdä, jos ajoissa niin ottaa se turvaväli, vaihtaa kaistaa jos turvallista jne.
 
Hyvinkään kyttiksen edessä tässä parin viikon aikana koettua: käännyn oikein varovasti ja autokoulun oppien mukaan vilkku, jarru, käännös oikealle hiekkaparkkiin, takana tuleva aloittaa torvikonsertin. Piti oikein käydä kävellen kattomassa että ajoinko kiellettyyn ajosuuntaan, en.

Samasta parkista toinen sankari yrittää väkisin tulla alle kun minä ajan suoraan.

Kaupan pihaan pyrkivä Pena yrittää vasemmalta kääntyä alle kun minä menen suoraan. Ei ole aikoihin tullut jarrua poljettua samalla lailla.

Pysähtyessäni päästämään kävelijän suojatien yli vedetään viereistä kaistaa suorilta ohi. Näitä tapauksia näin myös sivusta ainakin kaksi kertaa.

Ja tänään: farmarimersu yrittää jyrätä mut suojatiellä. Aattelin ensin että jotain amisjonneja, mutta oli harmaahapsinen mummo tai pappa. Oon tottunut landella että suojateita ei kunnioiteta ja osaan olla varovainen, mutta silti tää yllätti, kun huomiovärit päällä olin jo ajoradalla.

Ja kaikki tää siis suoraan kyttiksen edessä, reinikaisten ei tarttis edes lähteä parkista liikkeelle, laittaisivat vaan dashcamit parkkipaikalla nauhoittamaan menoa.

Lisäbonuksena tänään nistit oli repimässä kollegan pakun ovia kun hän meni parkkikselle, lähtivät kyllä löntystämään pois kun kaveri vilkautti kaukosäätimellä lukitusvaloa. Tämäkin siis kyttiksen pihalla.
 
Hyvinkään kyttiksen edessä tässä parin viikon aikana koettua: käännyn oikein varovasti ja autokoulun oppien mukaan vilkku, jarru, käännös oikealle hiekkaparkkiin, takana tuleva aloittaa torvikonsertin. Piti oikein käydä kävellen kattomassa että ajoinko kiellettyyn ajosuuntaan, en.

Samasta parkista toinen sankari yrittää väkisin tulla alle kun minä ajan suoraan.

Kaupan pihaan pyrkivä Pena yrittää vasemmalta kääntyä alle kun minä menen suoraan. Ei ole aikoihin tullut jarrua poljettua samalla lailla.

Pysähtyessäni päästämään kävelijän suojatien yli vedetään viereistä kaistaa suorilta ohi. Näitä tapauksia näin myös sivusta ainakin kaksi kertaa.

Ja tänään: farmarimersu yrittää jyrätä mut suojatiellä. Aattelin ensin että jotain amisjonneja, mutta oli harmaahapsinen mummo tai pappa. Oon tottunut landella että suojateita ei kunnioiteta ja osaan olla varovainen, mutta silti tää yllätti, kun huomiovärit päällä olin jo ajoradalla.

Ja kaikki tää siis suoraan kyttiksen edessä, reinikaisten ei tarttis edes lähteä parkista liikkeelle, laittaisivat vaan dashcamit parkkipaikalla nauhoittamaan menoa.

Lisäbonuksena tänään nistit oli repimässä kollegan pakun ovia kun hän meni parkkikselle, lähtivät kyllä löntystämään pois kun kaveri vilkautti kaukosäätimellä lukitusvaloa. Tämäkin siis kyttiksen pihalla.
Kyllä noi suojatiehommat on ihan omaa luokkaa. itelläkipari viikkoa sitten melkein sama tilanne, olin jo astunu ajoradalle ja joku tuli täysiä ohi. Harmi ettei niitä saa dashcamitallenteita vaikka poliisin pihalla taphtuukin. Tosin taitaa ola niin ettei poliisilla oo aikaa eikä kiinnostusta noihin, kun on isompiakin juttuja. Sama se on noissa kaupan pihoissa, poorukka ajaa ihan miten sattuu ja vilkutakaan ei käytetä.
 
Peräänajoista on tullu jotenkin hyväksytty juttu, aina vaan vedotaan ettei ehtiny reagoida. Vakuutusyhtiöt on kkyl aika lepsuja noiden kanssa, omavastuu on niin pieni ettei se juuri kirpaise. Parin tonnin omavastuu sais kyl monet miettimään sitä turvaväliä uusiks.
Kait sieltä silti tulee poliisilta päiväsakkoa lisärapsuna jos olet perään ajanut? Vai selviääkö noista oikeasti ilman seuraamuksia. Lain rikkominen kuitenkin kyseessä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 178
Viestejä
5 243 067
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom