Mihin Android käyttää tallennustilan?

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Ongelma on ollut tietysti olemassa aina, niin kauan kun tietotekniikka laitteita on ollut, mutta nykyään tuntuu olevan hemmetin hankala saada ratkaistua käyttäjätoimin tuota Androidilla.

Eli käytettävissä oleva "levytila" tai tässätapauksessa tallennustila hupenee johonkin. Serkulla on nyt Galaxy 7 (tms samppa) 32GB muistista 24GB osiolla tilaa kaiken mahdollisen poistamisen jälkeen 2GB, ja yhteen laskettava datan määrä jotain alle 4GB, eli karkeasti ottaen 18GB dataa jota ei näe. Järjestelmä laskee itse suunnilleen saman verran dataa käytetyksi kuin mitä itsekin pystyy laskemaan kun kytkee puhelimen tietokoneeseen ja explorerilla laskee kansioiden koot yhteen, mutta silti explorerkin näyttää dataa olevan 22/24GB käytössä.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 746
Voihan se WhatsApp sovelluskin imaista yksinään jo sen yli 10 gigatavua tallennustilaa jos sitä kautta tulleita videoita ei ymmärrä koskaan poistaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Ei Whatsappikaan ottanut mitenkään ihmeellistä määrää dataa, ja eikö ne senkin videot yms ollut jossain niistä ihan normaaleista kansioista jotka tulee mukaan, kun laskee kaikkien tietokoneella näkyvien kansioiden koot yhteen.

Eikö explorerilla muka näe kansioiden kokoa?
Näkee, ja kun laskee kansioden koot yhteen tulee tuo luokkaa 4GB yhteensä.

Roskakori täynnä poistettuja kuvia ja videoita?
Missä se roskakori on?


Jonkinasteinen kokoero Androideissa tuntuu olevan aina sen käytetyn ja todellisen datan välillä, mutta tossa serkun Sampassa se on nyt vetänyt ihan överiksi sen.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Ongelma on ollut tietysti olemassa aina, niin kauan kun tietotekniikka laitteita on ollut, mutta nykyään tuntuu olevan hemmetin hankala saada ratkaistua käyttäjätoimin tuota Androidilla.

Eli käytettävissä oleva "levytila" tai tässätapauksessa tallennustila hupenee johonkin. Serkulla on nyt Galaxy 7 (tms samppa) 32GB muistista 24GB osiolla tilaa kaiken mahdollisen poistamisen jälkeen 2GB, ja yhteen laskettava datan määrä jotain alle 4GB, eli karkeasti ottaen 18GB dataa jota ei näe. Järjestelmä laskee itse suunnilleen saman verran dataa käytetyksi kuin mitä itsekin pystyy laskemaan kun kytkee puhelimen tietokoneeseen ja explorerilla laskee kansioiden koot yhteen, mutta silti explorerkin näyttää dataa olevan 22/24GB käytössä.
Sanoit sen jo itsekkin, Samsung, täynnä kaikkea turhaa paskaa.

Samsungin 16gt tilasta 6gt käytettävissä

Vernee thor (puhdas android) 16gt tilasta 12gt käytettävissä

ja nämä suoraan paketista siis
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 356
Ei Whatsappikaan ottanut mitenkään ihmeellistä määrää dataa, ja eikö ne senkin videot yms ollut jossain niistä ihan normaaleista kansioista jotka tulee mukaan, kun laskee kaikkien tietokoneella näkyvien kansioiden koot yhteen.


Näkee, ja kun laskee kansioden koot yhteen tulee tuo luokkaa 4GB yhteensä.



Missä se roskakori on?


Jonkinasteinen kokoero Androideissa tuntuu olevan aina sen käytetyn ja todellisen datan välillä, mutta tossa serkun Sampassa se on nyt vetänyt ihan överiksi sen.
Katsoitko piilotettujen kansioiden kokoja? Otsikon pitäisi ennemmin olla mihin samsung käyttää tilan, koska androidin ongelma tuo ei ole.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
46
Ongelma on ollut tietysti olemassa aina, niin kauan kun tietotekniikka laitteita on ollut, mutta nykyään tuntuu olevan hemmetin hankala saada ratkaistua käyttäjätoimin tuota Androidilla.

Eli käytettävissä oleva "levytila" tai tässätapauksessa tallennustila hupenee johonkin. Serkulla on nyt Galaxy 7 (tms samppa) 32GB muistista 24GB osiolla tilaa kaiken mahdollisen poistamisen jälkeen 2GB, ja yhteen laskettava datan määrä jotain alle 4GB, eli karkeasti ottaen 18GB dataa jota ei näe. Järjestelmä laskee itse suunnilleen saman verran dataa käytetyksi kuin mitä itsekin pystyy laskemaan kun kytkee puhelimen tietokoneeseen ja explorerilla laskee kansioiden koot yhteen, mutta silti explorerkin näyttää dataa olevan 22/24GB käytössä.

Androidin levynkäytön tutkiminen eroaa aika ratkaisevasti siitä tutusta Windows PC:stä, koska Anterossa suurin osa hakemistopoluista on käyttäjältä täysin piilossa. Windowsissa aivan kaikki näkyy siellä C:, D:, jne asemien takana.

Androidissa se listaus mikä näkyy tiedostonhallinnoissa, on vain kotihakemisto, jossa on vain osa tiedostoista. Siellä on käyttäjän omia tiedostoja, valokuvia, musiikkia, ohjelmien käyttäjäkohtaisia tiedostoja ja tilapäistiedostoja ym. cache muistia (esim se Whatsapp). Hakemisto "Android" ei todellakaan ole koko Android käyttöjärjestelmä ja/tai asennetut Appit.

Tämän sisäisen muistin voi käydä läpi ihan millä vain ohjelmalla. Tässä oma Samsung Galaxy S7 puhelimen muisti ES File Explorerilla katsottuna:

upload_2018-11-9_19-54-24.png






Vastaavasti voi tutkia SD-muistikortin. Toisin kuin sisäinen muisti, niin muistikortti näkyy heti kokonaisuudessaan, kaikki sen alihakemistot ja tiedostot mitä kortilla on.

upload_2018-11-9_19-55-23.png





Appit, ohjelmatiedostot ja sen sellaiset (en edes tiedä mitä kaikkea) tallentuvat jonnekkin Androidin sisäisen muistin syövereihin käyttäjältä piiloon, ja eivät näy sisäisen muistin kotihakemistossa.

Näiden varamasta tilasta saa jonkin käsityksen kun käy läpi Androidiin asennettujen Appien listaa (löytyy Androidin asetuksien alta):

upload_2018-11-9_20-1-27.png
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Joo, mä olen tuon asennettujen appsien listan käynyt läpi, ja myös sieltä asetusten tallennustila osiosta näkee tuon paljon asennetut apsit vie tilaa.

Mun täytyy koittaa tuolla ES explorerilla selailla jos sillä saisi nuo jemmatiedostot näkyviin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Joo, nyt se data löytyi. Se oli Chromen keräämää dataa, ja löytyi lopulta jotenkin hemmetin epäloogisesti. Ei välimuistin alla, vaan "data" kentässä näkyi melkein 16GB dataa..

Eli tavallaan data oli sitä mitä mä vähän uumoilinkin, mutta sen löytäminen, ja varsinkin sen vivun löytäminen jolla poistaa se oli helvetin hankalaa.

Tuo datan jemmaaminen ei ole 100% sampan ominaisuus, enkä nyt osaa suoraan sanoa missämäärin nuo käyttöliittymän eroavaisuudet on perua uudemmasta androidista ja paljonko on Samsungin syytä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Mä epäilen että tuossa on jossainmäärin taustalla eräs duunissa käytettävä sivusto, jonka kauttaa me lähetetään kuvia. Mä olen huomannut että mun luurissa Firefoxia käyttämällä ne kuvat jää siihen "kotikansion" juureen, ja ne täytyy siitä käsin poistaa, serkku käyttää sampassaan Chromea samaan hommaan, ja se jemmaa ne kuvat johonkin hevon kuuseen. Perimmältäänhän tuossa on kyse siitä paskasti koodatusta nettisivusta joka ei poista sitä väliaikaista kuvatiedostoa, mutta ei tuo ole mitenkään ennenkuulumaton bugi, serkku käyttää vaan sitä sivustoa niin pitusti että niitä kuvia oli ehtinyt kertyä jo ihan perkeleesti + tietysti kaikki muukin vastaavalla tavalla "nurkkiin" makaakaan jäänyt data jota selaimiin kertyy.

Niitä pelkkiä kuvia ei ilmeisesti pysty poistamaan, koska serkku sanoi että nyt se huutaa taas kirjautumista, vaikka koitin jättää keksit yms datan jossa kirjautumistiedot olisi tallessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 335
Tämä heitto "ehkäpä":nä; itse törmäsin ei-androidilla mutta Chromella kuitenkin joku vuosi sitten sellaiseen tapaukseen jossa jotkut ihmeen selaimen tekemät blob:it eivät poistuneet järjestelmästä oikein vaikka niiden olisi pitänyt (liittyi tiedostojen siirtoon), jotain "garbage collection" bugia oli raportoitu Chromessa (kaikki platformit?) silloin, en tiedä onko enää.. en muista siitä justusta tämän enempää. FWIW.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Tässä tapauksessa ei ole kyse oikeastaan bugista selaimessa, vaan typerästä ominaisuudesta.

Se nettisivu joka ei poista niitä väliaikaistiedostoja on pohjimmiltaan syynä tuohon, mutta voisihan selainkin olla koodattu, niin ettei se salli jonkun paskan javascriptipätkän täyttää tallennustilaa loputtomiin, jonka lisäksi itse android järjestelmä jemmaa ne tiedostot hyvin tehokkaasti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 557
Viestejä
4 166 185
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom