Mielipide SSHD-levyistä?

Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Pahoittelut jos jossakin on jo ketju aiheesta. en ainakaan itse löytänyt kun etsin foorumia.

Mutta asiasta pihviin, olen miettinyt että voisi Seagate FireCuda 1Tb SSHD:n hankkia peliläppärin työmyyräksi kun 256 SSD M.2 on lähinnä Winukkaa ja muuta sälää varten.

Onko tuo SSHD ollenkaan kovin huikea ero SSD:n ja HDD:n välillä?
Plussaa niissä toki on se että enemmän HDD:tä nopeampaa muistia halvemalla ku SSD.

1TB SSD = 240€

1TB SSHD = 66€
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
856
Pahoittelut jos jossakin on jo ketju aiheesta. en ainakaan itse löytänyt kun etsin foorumia.

Mutta asiasta pihviin, olen miettinyt että voisi Seagate FireCuda 1Tb SSHD:n hankkia peliläppärin työmyyräksi kun 256 SSD M.2 on lähinnä Winukkaa ja muuta sälää varten.

Onko tuo SSHD ollenkaan kovin huikea ero SSD:n ja HDD:n välillä?
Plussaa niissä toki on se että enemmän HDD:tä nopeampaa muistia halvemalla ku SSD.

1TB SSD = 240€

1TB SSHD = 66€
SSD: Aina selvästi nopeampi kuin HDD, pelikäytössä näkyy kuitenkin käytännössä vain nopeampana latauksena
SSHD: Selvästi nopeampi kuin HDD mutta vain silloin kun sitä dataa kiskotaan sieltä pieneltä muutaman gigan SSD osion kakusta, muuten yhtä hidas kuin HDD
HDD: Aina yhtä hidas.

Käytännössä: SSD on nopein ja täysin äänetön mutta selvästi kallein vaihtoehto, HDD hitain mutta halvin ja SSHD keikkuu siinä välillä riippuen mistä sitä dataa kiskotaan. Itse tuossa tilanteessa ostaisin joko SSD:n jos lompsa kestää tai HDD:n jos ei kestä, en ole luottanut Seagaten laatuun ikuisuuksiin ja muutenkin SSHD:t ovat mielestäni turhaa kikkailua. Mutta päätä itse.
 
M

mustekylpy

Vieras (tunnus poistettu)
Jimm'siltä katselin hintoja ja tuolla ~66€ saisi vain 2TB HDD. Itse näkisin tuon nopeushyödyn arvokkaammaksi kuin toisen teran.

Mielestäni tuo käyttökohde on liki täydellinen SSHD:lle, jos siis haaveilet teraluokan levyä kakkoslevyksi peleille. Mediasäilöksi sen sijaan isompi HDD. Peleissä on paljon hitaammin käytettävää dataa joka vain syö suotta puhtaan SSD kallista tilaa, tuo SSHD pystyy kuitenkin nopeuttamaan latausaikoja merkittävästi: Seagate Firecuda 2TB review: the ultimate PS4 storage upgrade?

Itse ostaisin 200-500 SSD:n ja tarkkailisin ettei siellä lepäile kymmenien gigojen edestä pelejä joita ei oikeasti edes pelaile.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Hmmm.... no kyllä mä sen SSD:n pystyn hankkii. Muuten mielenkiintoinen idea tää SSHD. tosin kaipaa ehkä kehittämistä vielä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 115
SSD: Aina selvästi nopeampi kuin HDD, pelikäytössä näkyy kuitenkin käytännössä vain nopeampana latauksena
SSHD: Selvästi nopeampi kuin HDD mutta vain silloin kun sitä dataa kiskotaan sieltä pieneltä muutaman gigan SSD osion kakusta, muuten yhtä hidas kuin HDD
HDD: Aina yhtä hidas.

Käytännössä: SSD on nopein ja täysin äänetön mutta selvästi kallein vaihtoehto, HDD hitain mutta halvin ja SSHD keikkuu siinä välillä riippuen mistä sitä dataa kiskotaan. Itse tuossa tilanteessa ostaisin joko SSD:n jos lompsa kestää tai HDD:n jos ei kestä, en ole luottanut Seagaten laatuun ikuisuuksiin ja muutenkin SSHD:t ovat mielestäni turhaa kikkailua. Mutta päätä itse.
Ei ole ihan näin. Muutokset punaisella.

SSD: Aina selvästi nopeampi kuin HDD, pelikäytössä näkyy kuitenkin käytännössä vain nopeampana latauksena
SSHD: Selvästi nopeampi kuin HDD mutta vain silloin kun sitä dataa kiskotaan sieltä pieneltä muutaman gigan SSD osion kakusta, muuten hitaampi kuin 7200RPM HDD (esim. Seagate Barracuda 2TB)
HDD: Näissä on kaksi yleistä nopeusluokkaa, 5400-5900RPM ja 72000RPM. Korkeampi kierrosluku yleensä tarkoittaa nopeampaa levyä.

--

Itse ostin FireCudan Playstationiin, siellä se on nopeampi peruskäytössä kuin HDD, varsinkin, jos menee järjestelmätiedostot cacheen. En minä sitä PC:hen laittaisi. Parempia kovalevyjä saa kaupasta ja käyttöjärjestelmän voi laittaa SSD:lle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
856
Ei ole ihan näin. Muutokset punaisella.

SSD: Aina selvästi nopeampi kuin HDD, pelikäytössä näkyy kuitenkin käytännössä vain nopeampana latauksena
SSHD: Selvästi nopeampi kuin HDD mutta vain silloin kun sitä dataa kiskotaan sieltä pieneltä muutaman gigan SSD osion kakusta, muuten yhtä hitaampi kuin 7200RPM HDD (esim. Seagate Barracuda 2TB)_
HDD: Näissä on kaksi yleistä nopeusluokkaa, 5400-5900RPM ja 72000RPM. Korkeampi kierrosluku yleensä tarkoittaa nopeampaa levyä.

--

Itse ostin FireCudan Playstationiin, siellä se on nopeampi peruskäytössä kuin HDD, varsinkin, jos menee järjestelmätiedostot cacheen. En minä sitä PC:hen laittaisi. Parempia kovalevyjä saa kaupasta ja käyttöjärjestelmän voi laittaa SSD:lle.
En kyllä muuten ollut huomannutkaan että nuo Seagatet on 5400RPM, hyvä huomio.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
^^No tämän perusteella sitten hankitaan se 1TB SSD kakkoslevyksi.
Olkoonkin että vain latausajat nopeutuu, mutta onhan tuossa SSD:ssä muitakin etuja jotka ei suoraan pelaamiseen vaikuta.
Esim CPU-tehon syöminen on SSD:llä vähäisempää kuin HDD:lla. ja energiankulutus/lämpö/ääni ynnä muut bonukset myös menevät SSD:n puolelle.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 155
Hmmm.... no kyllä mä sen SSD:n pystyn hankkii. Muuten mielenkiintoinen idea tää SSHD. tosin kaipaa ehkä kehittämistä vielä.
Tuntuu pikemminkin siltä, että aika on ajanut noista ohi. Aiemmin olivat ihan ok kompromissi, kun riittävän suuret SSD:t olivat poskettoman hintaisia.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Tuntuu pikemminkin siltä, että aika on ajanut noista ohi. Aiemmin olivat ihan ok kompromissi, kun riittävän suuret SSD:t olivat poskettoman hintaisia.
No siis, kyllä ne 1Tb SSD vielä aika suolasia on kuten ketjun alussa sanoin (240€ ja ylöspäin)

En siis pöytäkoneeseen ottaisi SSHD:tä mutta peliläppäriin voisi olla ihan jees.
Ainakin joissakin peliläppäreissä on jo valmiiksi SSHD käyttöjärjestelmällä tungettu sisään ja sitten on vapaa paikka M.2 SSD:lle.

Tosin itse hankin läppärin jossa valmiiksi 256gb SSD käyttiksellä ja siihen ajattelin hommata sitten pelejä varten joko SSD/SSHD/HDD teran kokoisena (tai ainakin 500Gb)
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 155
No siis, kyllä ne 1Tb SSD vielä aika suolasia on kuten ketjun alussa sanoin (240€ ja ylöspäin)

En siis pöytäkoneeseen ottaisi SSHD:tä mutta peliläppäriin voisi olla ihan jees.
Ainakin joissakin peliläppäreissä on jo valmiiksi SSHD käyttöjärjestelmällä tungettu sisään ja sitten on vapaa paikka M.2 SSD:lle.

Tosin itse hankin läppärin jossa valmiiksi 256gb SSD käyttiksellä ja siihen ajattelin hommata sitten pelejä varten joko SSD/SSHD/HDD teran kokoisena (tai ainakin 500Gb)
No siis mielestäni normiratkaisu on juurikin hankkia kohtuukokoinen SSD boottilevyksi ja tärkeimmille ohjelmille, ja sitten normaali HD muulle datalle. Pelkkä SSHD voi olla perusteltu ratkaisu silloin, jos laitteeseen ei mahdu kuin yksi massamuisti, eikä halua satsata rahaa niin paljon kuin mitä pelkkä riittävän suuri SSD maksaisi. Peliläppäreissä varmaan ihan kohtuullinen kompromissi.
 

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Itsellä on työkäytössä m.2 512GB pci-e ssd samsungilta ja kakkoslevynä 2TB firecuda SSHD. Toimii hyvin ja hiljasempi kuin 7200rpm levy, nopeudessa mekaanisten kanssa en ole juuri huomannut eroa. Joten parikymppiä kiintisten välillä on sen arvoinen että SSHD kannatti hommata. Mekaaniselle levylle siirtyy isoja tiedostoja sequentaalisesti (20-100GB kpl), joten ssd menisi täysin hukkaan ellei olisi m.2 (koska sata-ssd:stä loppuu kaista kesken siinä missä mekaanisella levylläkin). 300MB/s (sata3 TLC) vs. 200-250MB/s SSHD on lopulta about sama mutta ssd:llä vaan joutuisi maksamaan rajusti enemmän.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 347
Viestejä
4 198 760
Jäsenet
70 892
Uusin jäsen
hysteri

Hinta.fi

Ylös Bottom