Mid / high end pcllä 0 fps droppeja

Liittynyt
16.01.2021
Viestejä
25
Moro. Mulla vähänkin vaatimammassa pelissä (DayZ, Warzone, World of warcraft) heittää väliajoin 1-4 sekunnin 0 fps pätkiä. Mikä komponentti mahtais olla vialla? Tehnyt tätä jo monta kuukautta ja nyt vaihdoin 32gb ramia koneeseen, koska ajattelin että ehkä ramit ovat vialliset mutta ei auta. Pelit pääsääntöisesti asennettuna SSD kovalevylle. Mahtaisko vika olla siinä? Lämmöt pysyy aisoissa.
Speksitietoja:

Asus Prime B350M
Ryzen 7 3700x
32gb fury ddr4
nvidia geforce 1080
1TB SSD
500gb HDD
 
Liittynyt
09.02.2021
Viestejä
61
Näytönohjaimen ja BIOS:in ajurit ok? Ootko ihan uutta Windowsia kokeillut?

Harmi kun en nyt ulkoa muista, mulla oli 3700X / B450 / RX 5700XT kanssa samanlaista ongelmaa ihan CS:ssäkin, mutta se ei kyllä ihan nollaan pudonnut, vaan aika-ajoin pariksi sekunniksi jäi vajaaseen 30fps ja sitten rauhottui takaisin. En nyt millään muista, oliko vika siinä 5700XT vai kävinkö biosissa härppimässä prosessorin asetuksia, mutta sen muistan, että sen 3700X kellotaajuudet heitteli kokonaisen gigahertsin ees taas pelaamisen aikana, mikä jokseenkin korreloi FPS droppien kanssa.

Jos joku tietää tuosta AMD:n automaattisesta kellotaajuuden säätelemisestä enemmän niin voi kertoa tarkemmin mitä sen pitäisi tehdä, mutta Intelillä mulla pysyi vakiona melko vakaana turbotaajuus pelissä, toisinkuin AMD:llä.
 
Liittynyt
16.01.2021
Viestejä
25
Näytönohjaimen ja BIOS:in ajurit ok? Ootko ihan uutta Windowsia kokeillut?

Harmi kun en nyt ulkoa muista, mulla oli 3700X / B450 / RX 5700XT kanssa samanlaista ongelmaa ihan CS:ssäkin, mutta se ei kyllä ihan nollaan pudonnut, vaan aika-ajoin pariksi sekunniksi jäi vajaaseen 30fps ja sitten rauhottui takaisin. En nyt millään muista, oliko vika siinä 5700XT vai kävinkö biosissa härppimässä prosessorin asetuksia, mutta sen muistan, että sen 3700X kellotaajuudet heitteli kokonaisen gigahertsin ees taas pelaamisen aikana, mikä jokseenkin korreloi FPS droppien kanssa.

Jos joku tietää tuosta AMD:n automaattisesta kellotaajuuden säätelemisestä enemmän niin voi kertoa tarkemmin mitä sen pitäisi tehdä, mutta Intelillä mulla pysyi vakiona melko vakaana turbotaajuus pelissä, toisinkuin AMD:llä.
pitääpäs tsekata noita kellotaajuuksia enemmän kun pelailee. Oon kylllä hieman kellottanu prossua, mutta pitäis olla vakaa vehje. Ja kyllä siis CS ja Lolissakin jopa välillä droppailee FPS mutta se on jokseekin paljon harvinaisempaa. Uudessa MWssä fps droppailee niin usein ettei tee mieli edes pelata.
 
Liittynyt
09.02.2021
Viestejä
61
Voihan tuo GTX 1080 olla myös tiensä päässä. Toimivana kyllä pitäisi kaiken edelleen pyöriä ihan hyvin, tai no mulla Ti-mallilla vielä melko hyvin 1440p144Hz..

Tarkistappa ne ajurit ja BIOS-versio ensin, ja ennenkuin lähdet uusimaan rautaa vianselvityksen suhteen, niin kokeile vielä sitä puhdasta, uutta Windowsia.

Kiintolevy(i)lle voit ajaa myös CrystalDiskMark -testin, rikkinäisten sektorien varalta, mutta koska kyse on nyt vaan peleistä niin kyllä minun päässä tämä kuulostaa joko ajuri-, Windows-, prosessori- tai näytönohjainvialta. Ja RAM-muistin oletkin jo uusinut.

AMD tarjoaa myös ajuripaketteja Ryzen Masterin kanssa noille 3000-sarjan prossuille.
 
Liittynyt
16.01.2021
Viestejä
25
Voihan tuo GTX 1080 olla myös tiensä päässä. Toimivana kyllä pitäisi kaiken edelleen pyöriä ihan hyvin, tai no mulla Ti-mallilla vielä melko hyvin 1440p144Hz..

Tarkistappa ne ajurit ja BIOS-versio ensin, ja ennenkuin lähdet uusimaan rautaa vianselvityksen suhteen, niin kokeile vielä sitä puhdasta, uutta Windowsia.

Kiintolevy(i)lle voit ajaa myös CrystalDiskMark -testin, rikkinäisten sektorien varalta, mutta koska kyse on nyt vaan peleistä niin kyllä minun päässä tämä kuulostaa joko ajuri-, Windows-, prosessori- tai näytönohjainvialta. Ja RAM-muistin oletkin jo uusinut.

AMD tarjoaa myös ajuripaketteja Ryzen Masterin kanssa noille 3000-sarjan prossuille.
Teen nämä stepit nyt ensialkuun! Tsekkasin kovot crystaldiskillä myös ja kaikki näyttäisi olevan OK. Kiitos jeesistä ja ideoista!
 
Liittynyt
09.02.2021
Viestejä
61
Vielä sen verta ympäripyöreää apua että Windowsilla on ohjelmisto nimeltä Event Viewer, johon käyttis logailee virheitä, oli ne sitten kriittisiä tai vaan varoituksia. Varoitus"virheet" on varmaan melko täynnä asiaan liittymättömiä pikkujuttuja, mutta muut virheet saattaa jollain todennäköisyydellä liittyä asiaan.

 
Liittynyt
16.01.2021
Viestejä
25
tein huomion kun pelasin ja fps droppaili niin SSD activity menee aina 100% fps dropissa tai alkaa spikemään juuri ennen fps droppia. voisiko tällä olla myös yhteys asiaan?
ssd.PNG
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 887
tein huomion kun pelasin ja fps droppaili niin SSD activity menee aina 100% fps dropissa tai alkaa spikemään juuri ennen fps droppia. voisiko tällä olla myös yhteys asiaan?
Katsopa löytyykö SSD:lle uudempaa firmwarea: How to Install and Use SanDisk User Dashboard
Kunnon voisi myös WD:n ohjelman lisäksi tarkistaa CrystalDiskInfolla (Tsekkaa myös tuo HDD:n kunto) ja samoin ajaa nopeustestin CrystalDiskBenchmarkilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Ostaisin joka tapauksessa uuden emolevyn. Tuo on halvinta kuraa jo silloin julkaisussa, eikä todellakaan mid/high end.

Mieluummin joku B550-sarjaa. Eikä sitä halvinta siitäkään.

Siihen samalla vielä uusi NVME M.2 SSD kovalevy uudella Windows-asennuksella, niin pitäisi loppua pätkiminen.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 014
Itsellä oli vastaavia, tosin ehkä alle sekunnin mittaisia jäätymisiä joskus muinoin.

Syypää oli Samsung 970 Evo NVme levy. Levyssä ei ollut jäähdytystä ja ilmeisesti kontrolleri pääsi ylikuumenemaan.

Ongelma korjaantui 6€:n m.2 SSD jäähyllä, mutta lopulta ssd kuoli ~1,5vuoden käytön jälkeen, joten mahdollisesti siinä oli alun alkaenkin jotain vikaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 464
Viestejä
4 162 986
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom