Microsoftin Xbox One -konsolit saavat vihdoin FreeSync-tuen

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 452



PC-pelaajat ovat nauttineet jo pitkään Adaptive-sync-/FreeSync- ja G-sync-teknologioiden mahdollistamasta näytön virkistystaajuuden sitomisesta pelin ruudunpäivitysnopeuteen. Nyt samat ominaisuudet ovat saapumassa myös konsolipelaajien iloksi.

Microsoftin Inside Xbox -ohjelmassa esiintyneet AMD:n Antal Tungler ja Microsoftin Larry Hyrb ovat esitelleet virallisesti Xbox-konsoleiden FreeSync-tuen. Tuki vaihtelevalle ruudunpäivitysnopeudelle luvattiin alun perin Xbox One X -konsolille, mutta lopulta niistä pääsevät nauttimaan kaikki Xbox One -käyttäjät.

Xbox One saa tuekseen FreeSync-tuen ja Xbox One S sekä Xbox One X FreeSync 2 -tuen. FreeSync 2 eroaa FreeSyncistä HDR-tukensa osalta, sillä FreeSync 2 mahdollistaa pelin antaman väriavaruuden sovittamisen suoraan näytölle sopivaksi, kun normaalisti väriavaruuden sovittaminen tehdään kahdessa vaiheessa: ensin pelin toimesta HDR-signaaliksi sopivaan muotoon ja sen jälkeen näytön toimesta sen omaan väriavaruuteen sopivaksi.

Sekä FreeSync että FreeSync 2 synkronoivat näytön virkistystaajuuden saumattomasti pelin ruudunpäivitysnopeuteen. Tämä paitsi poistaa kuvasta repeilyn, tekee siitä myös sulavamman tuntuista. Parhaiten tämä näkyy peleissä, jotka kykenisivät yli 30 FPS:n ruudunpäivitysnopeuteen, mutta eivät yllä tasaiseen 60 FPS:n nopeuteen. FreeSyncin avulla peliä ei ole pakko lukita 30 FPS:ään kuvan repeilyn ja epätasaisen nykimisen poistamiseksi, vaan ruudunpäivitysnopeus voidaan pitää lukitsemattomana.



Yllä olevalla videolla FreeSync-osuus alkaa ajassa 1:37:57. Xbox One S- ja X -konsoleiden käyttäjät pääsevät testaamaan FreeSync 2 -tukea konsoleilla tämän viikon aikana, kunhan tilin asetuksista on otettu käyttöön Xbox Insider -ohjelman Alpha Ring -päivitystahti ja käytössä on FreeSync- tai FreeSync 2 -tuellinen näyttö tai Variable Refresh Rate -ominaisuutta (VRR) tukeva televisio. VRR-televisioiden saatavuus on ainakin toistaiseksi heikoissa kantimissa, mutta ainakin Samsungin vuoden 2018 QLED-televisioiden on luvattu tukevan ominaisuutta. Xbox One:n FreeSync-tuki tulee testattavaksi myöhemmin.

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.12.2017
Viestejä
11
Vaikka en kyseisiä konsoleita omistakaan niin täytyy sanoa, että positiivinen yllätys.
 

apeaapina

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
348
Millähän piuhalla tuo vrr on tarkoitus saada käyttöön?
 

prc

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
873
Millähän piuhalla tuo vrr on tarkoitus saada käyttöön?
Jostain toisalta muistaakseni luin että kulkisi HDMIn läpi. Tiedä sitten, en ole konsoleihin koskenut pitkään aikaan enkä pahemmin seurannut mitä tuon HDMIn läpi saa kulkemaan nykyisin. :)
 

apeaapina

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
348
Jostain toisalta muistaakseni luin että kulkisi HDMIn läpi. Tiedä sitten, en ole konsoleihin koskenut pitkään aikaan enkä pahemmin seurannut mitä tuon HDMIn läpi saa kulkemaan nykyisin. :)
Oon ollut siinä käsityksessä, että vaatisi HDMI 2.1:n, mutta ovat kai sitten saaneet sen jotenkin lisättyä HDMI 2.0b:hen.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 452
Millähän piuhalla tuo vrr on tarkoitus saada käyttöön?
Oon ollut siinä käsityksessä, että vaatisi HDMI 2.1:n, mutta ovat kai sitten saaneet sen jotenkin lisättyä HDMI 2.0b:hen.
Ei siinä mitään uutta ole, näyttöpuolella on ollut jo hyvän tovin FreeSync over HDMI tuettuna joissain näytöissä, nyt se tulee vain TV-puolelle niissä malleissa mitkä tukevat VRR:ää mutta ei HDMI 2.1:tä (kuten ilmeisesti nuo Samsungin 2018 QLEDit)
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 395
Ompas turha päivitys, kun suurin osa peleistä on lukittu 30fps.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 982
Ompas turha päivitys, kun suurin osa peleistä on lukittu 30fps.
Kehitit tähän nyt kehäpäätelmän. Tukea ei tarvitse, koska lukittu. Koska ei ole tukea, niin tarvii lukita.

Nyt on tuki niin kenenkään ei tarvi enää lukita.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 452
Ompas turha päivitys, kun suurin osa peleistä on lukittu 30fps.
Mutta onko lukitus pakotettu pelin päästä vai antaako se vaan tiedon käyttikselle asiasta, jolloin asetuksista päälle napsaistu VRR-tuki korjaa asian?
 

prc

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
873
Ompas turha päivitys, kun suurin osa peleistä on lukittu 30fps.
Kehäpäätelmä tuossa jo mainittiinkin. Pelidevit tuota ainakin kehui sen vuoksi, että on hyvin vaikea varmistaa, että peli pyörisi aina 60fps, joten sitten helposti juuri lukitaan 30fps.

Nyt peli voidaan kehittää 60fps silmälläpitäen ja rauta hoitaa hommat automagic tapauksessa jolloin jossain raskaassa kohdassa peliä rauta ei kykene 60fps, fpsn tippuessa freesync varmistaa ettei tule tearingia kun tulee hetkellinen dippi FPS:n.

Vaikea nähdä tuota negatiivisena kehityksenä. Juuri noiden konsoleiden moporaudalla tuo freesync on huomattavasta tärkeämpi kun keskiverto peli PC:llä saati sitten jollain järeällä pelikoneella.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Freesync valtaa alaa ja kohta g-sync on historiaa. Hyvä näin, avoin standardi voitti.

Onko noissa konsoleissa muuten v-sync jolla lukitaan fps? Silloinhan tuo freesync tuki voi vain helposti disabloida v-syncin jos/kun laitteet tukee freesyncciä. Onnistuu varmaan todella pienellä tai olemattomalla päivityksellä peleihin. Vaikuttaa erittäin hyvältä.
 

apeaapina

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
348
Kehäpäätelmä tuossa jo mainittiinkin. Pelidevit tuota ainakin kehui sen vuoksi, että on hyvin vaikea varmistaa, että peli pyörisi aina 60fps, joten sitten helposti juuri lukitaan 30fps.

Nyt peli voidaan kehittää 60fps silmälläpitäen ja rauta hoitaa hommat automagic tapauksessa jolloin jossain raskaassa kohdassa peliä rauta ei kykene 60fps, fpsn tippuessa freesync varmistaa ettei tule tearingia kun tulee hetkellinen dippi FPS:n.

Vaikea nähdä tuota negatiivisena kehityksenä. Juuri noiden konsoleiden moporaudalla tuo freesync on huomattavasta tärkeämpi kun keskiverto peli PC:llä saati sitten jollain järeällä pelikoneella.
Tuskin silti tulee toimimaan moninpeliammuskeluissa, ettei paremman töllön omistajat saa epäreilua etua. :kahvi:
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 452
Tuskin silti tulee toimimaan moninpeliammuskeluissa, ettei paremman töllön omistajat saa epäreilua etua. :kahvi:
Eiköhän se kuitenkin tule toimimaan myös moninpeliammuskeluissa. Seuraavaksi varmaan ehdotat että moninpeleihin kytketään mukaan joku kamera ja mittatikku jolla varmistetaan että kaikkien ruuduilla näkyy samankokoinen ja laatuinen kuva, tietenkin sen 14" mv-matkatöllön perusteella mikä yhdellä Liisa-Petterillä on :facepalm:
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 558
Ei varmaankaan toimi MG279Q:lla kun siinä muistaakseni menee ainoastaan DP yli freesync ja toisaalta mun kaikki xbone pelit taitaa olla 30fps lukittuja. Noh, positiivinen kehitys joka tapauksessa. Toivotaan että nvidia tukee vielä joku päivä adaptive syncciä.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 452
Ei varmaankaan toimi MG279Q:lla kun siinä muistaakseni menee ainoastaan DP yli freesync ja toisaalta mun kaikki xbone pelit taitaa olla 30fps lukittuja. Noh, positiivinen kehitys joka tapauksessa. Toivotaan että nvidia tukee vielä joku päivä adaptive syncciä.
Tästähän ei tosiaan ole vielä tietoa miten lukitut pelit tulevat käyttäytymään, kun ei tiedetä miten se FPS-lukko on toteutettu. Jos kyse on esimerkiksi siitä, että peli antaa käyttikselle viestin lukita ruudunpäivitysnopeus 30 FPS:ään voi olla että yksinkertaisesti VRR:n pistäminen päälle kävelee yli tuosta asetuksesta ja lukko katoaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 410
Sitten ei tarttekkaan, kuin uusi töllö ostaa :D No ei tämäkään vielä riitä, että investoisin uuteen. Edelleen odottelen OLED tai jotain LCD:tä parempaa ja järkevän hintaista :)

Mutta Xbox One X alkoi kiinnostamaan enemmän, kuitenkin 4K freesync monitori löytyy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 439
Tuskin silti tulee toimimaan moninpeliammuskeluissa, ettei paremman töllön omistajat saa epäreilua etua. :kahvi:
Eihän moninpeliammuskeluissa ole PC:lläkään 60fps capia joten miksi se 30fps cap pitäisi säilyttää konsoleilla?
 

apeaapina

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
348
Eihän moninpeliammuskeluissa ole PC:lläkään 60fps capia joten miksi se 30fps cap pitäisi säilyttää konsoleilla?
Muistaakseni konsoleilla ollaan yleensä oltu tarkempia tasapuolisuuden kanssa. Tosin käyttäähän jotkut nykyään hiirtä ja näppäimistöäkin konsolipeleissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 439
Muistaakseni konsoleilla ollaan yleensä oltu tarkempia tasapuolisuuden kanssa. Tosin käyttäähän jotkut nykyään hiirtä ja näppäimistöäkin konsolipeleissä.
Tasapuolisuus katosi viimeistään sillon kun One X ja PS4P tulivat ja mahdollistavat suuremman ruudunpäivityksen verrattuna orkkismalliin.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 395
Muistakseni luin jostain ulkomaalaisen sivustolta että Xbox X saa myös hdmi 2.1 tuen.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 452
Muistakseni luin jostain ulkomaalaisen sivustolta että Xbox X saa myös hdmi 2.1 tuen.
Pitäisi olla tulossa kai jossain vaiheessa, mutta toistaiseksi ei ole (eikä kyllä niitä HDMI 2.1 töllöjäkään)
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Vaikea nähdä tuota negatiivisena kehityksenä. Juuri noiden konsoleiden moporaudalla tuo freesync on huomattavasta tärkeämpi kun keskiverto peli PC:llä saati sitten jollain järeällä pelikoneella.
Tässä onkin jo saanut ihmetellä missä tämä tuki on viipynyt.
Variable refresh raten suurimmat edut kun tulisivat heikomman raudan alemmilla ja vaihtelevammilla framerateilla.

Tosiaan nyt sitten vain odottelemaan FreeSync tukea PS4:ltä.
Vai meinaakohan Sony poimia sen "stupid ballin" jota MS kanniskeli kädessään ennen XBonen julkaisua...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
484
Tämäpä kuulostaa hyvältä. Ainakin Samsungilla ja LG:llä on jo paljon HDMI FreeSync näyttöjä tarjolla.

En kuitenkaan lähtisi ostamaan uutta näyttöä ennen kuin tulee joku lista Xbox One /S/X sertifioiduista FreeSync näytöistä.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 395
Kehäpäätelmä tuossa jo mainittiinkin. Pelidevit tuota ainakin kehui sen vuoksi, että on hyvin vaikea varmistaa, että peli pyörisi aina 60fps, joten sitten helposti juuri lukitaan 30fps.

Nyt peli voidaan kehittää 60fps silmälläpitäen ja rauta hoitaa hommat automagic tapauksessa jolloin jossain raskaassa kohdassa peliä rauta ei kykene 60fps, fpsn tippuessa freesync varmistaa ettei tule tearingia kun tulee hetkellinen dippi FPS:n.

Vaikea nähdä tuota negatiivisena kehityksenä. Juuri noiden konsoleiden moporaudalla tuo freesync on huomattavasta tärkeämpi kun keskiverto peli PC:llä saati sitten jollain järeällä pelikoneella.
No lisätäänpä tähän nyt vielä se että jos pelejä ei ole saatu vakaasti toimimaan edes 60fps, niin freesync on kohtuu turha. Freesync minimikin on yleensä 35-45, joten semi turhahan tämä vielä on ja suurin osa telkuistakaan ei ole tainnut freesync/adaptive synciä nähdäkkään.
Mutta ilmeisesti joku veti herneen nenään kommentistani ja tarkoitus ei ollut väittää, että huonoa tälläinen kehitys olisi vaan tällä hetkellä täysin turha ominaisuus.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 452
No lisätäänpä tähän nyt vielä se että jos pelejä ei ole saatu vakaasti toimimaan edes 60fps, niin freesync on kohtuu turha. Freesync minimikin on yleensä 35-45, joten semi turhahan tämä vielä on ja suurin osa telkuistakaan ei ole tainnut freesync/adaptive synciä nähdäkkään.
Mutta ilmeisesti joku veti herneen nenään kommentistani ja tarkoitus ei ollut väittää, että huonoa tälläinen kehitys olisi vaan tällä hetkellä täysin turha ominaisuus.
Freesyncin minimi on 9 Hz, loppu on kiinni paneelista, skaalaimesta ja firmiksestä
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 395
Freesyncin minimi on 9 Hz, loppu on kiinni paneelista, skaalaimesta ja firmiksestä
No laitappa joku missä se on alle 35 ja sitten vielä sellainen tv ja sen jälkeen vielä järkevän hintainen mikä sopii konsolipelaajan budjettiin.

Edit: löysin aocin 27" freesync 500€ näytön, jossa minimi on 30hz, mutta se taitaa alhaisin olla.
Paperillahan nyt voi tekniikka olla mitä vain, mutta jos ei todellisuudessa toteuduu merkitystähän sillä ei silloin ole.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 767
Freesync valtaa alaa ja kohta g-sync on historiaa. Hyvä näin, avoin standardi voitti.

Onko noissa konsoleissa muuten v-sync jolla lukitaan fps? Silloinhan tuo freesync tuki voi vain helposti disabloida v-syncin jos/kun laitteet tukee freesyncciä. Onnistuu varmaan todella pienellä tai olemattomalla päivityksellä peleihin. Vaikuttaa erittäin hyvältä.
Se nyt jää vielä nähtäväksi tuleeko freesyncistä ikinä sitä ainutta ja oikeaa synckiä. Mutta toivossa on toki hyvä elää. Itse ainakin vaihtaa graffakorttia ja leiriä markkinatilanteen mukaan, niinsitoutuminen yhteen sync teknologiaan parista kilpailevasta on vähintäänkin harmillinen.

Mutta kun Nvidian läppärit pyörii ilmeisimmin Freesyncin ympärillä ja nyt Amd ja Intel vermeet pyörii sillä, niin kaipa se on parasta ja fiksuinta ostaa sitten free sync näyttö ja vaihtaa leiriä taas punaiseen takaisin nykyisestä Nvidiasta. Sääli Nvidian kannalta... mutta joko yksi standardi tai näyttö joka hoitaisi molemmat olisi ideaali itselle.
Seuraava näyttö lienee yli 30 tuumainen 4K hdr näyttö, joka ei liene halpa edes parin vuoden päästä mitä tässä vielä varmaan odottelee kunnon malleja, niin ei ole varaa ostaa molemmille standardeilla omaa näyttöä sitten mitenkään.

Eli toivottavasti tämä nyt johtaisi yhteen standardiin, mutta onhan puhelimissakin edelleen iOs ja Android, niin ehkä näytöissäkin aina tulee olemaan free ja G versiot hamaan tulevaisuuteen... täysin mahdollista sekin, vaikkei kuluttajaystävällistä.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 767
Freesyncin minimi on 9 Hz, loppu on kiinni paneelista, skaalaimesta ja firmiksestä
No laitappa joku missä se on alle 35 ja sitten vielä sellainen tv ja sen jälkeen vielä järkevän hintainen mikä sopii konsolipelaajan budjettiin.

Edit: löysin aocin 27" freesync 500€ näytön, jossa minimi on 30hz, mutta se taitaa alhaisin olla.
Paperillahan nyt voi tekniikka olla mitä vain, mutta jos ei todellisuudessa toteuduu merkitystähän sillä ei silloin ole.
No sehän se pointti on, että noita lienee vasta tulossa markkinoille. Mutta Freesync ei ole se rajoite. Paneeli ja siihen liitetty ohjauselektroniikka rajaa ne arvot. Olikos haarukka sen 9-240Hz joten väli on riittävän leveä.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Se nyt jää vielä nähtäväksi tuleeko freesyncistä ikinä sitä ainutta ja oikeaa synckiä. Mutta toivossa on toki hyvä elää. Itse ainakin vaihtaa graffakorttia ja leiriä markkinatilanteen mukaan, niinsitoutuminen yhteen sync teknologiaan parista kilpailevasta on vähintäänkin harmillinen.
Joo sitähän ei tiedä kuinka jääräpäiseksi nvidia oikein muuttuu. Rupeaa vain freesync tuen leiri olemaan jo sen verran iso että alkavat ampua itseään jalkaan tuon kanssa. Oma veikkaus on että parin vuoden sisällä freesync tulee uusiin vihreisiin kortteihin. Ei vanhoihin, koska rahastus.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 558
+Monessa näytössä on mahdollista firmiseditorilla muuttaa sitä freesync rangea
 

prc

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
873
No lisätäänpä tähän nyt vielä se että jos pelejä ei ole saatu vakaasti toimimaan edes 60fps, niin freesync on kohtuu turha. Freesync minimikin on yleensä 35-45, joten semi turhahan tämä vielä on ja suurin osa telkuistakaan ei ole tainnut freesync/adaptive synciä nähdäkkään.
Mutta ilmeisesti joku veti herneen nenään kommentistani ja tarkoitus ei ollut väittää, että huonoa tälläinen kehitys olisi vaan tällä hetkellä täysin turha ominaisuus.
Siis mitä ihmettä?!? Totta kai tälläiset featuret ovat "turhia" juuri julkaisun aikaan, kun saadan rauta- ja/tai softatuki vasta julkaistua. Valmistajat valmistaa yhteensopivia päätelaitteita vasta kun se tuki on olemassa.

Ihan stanu muna-kana ongelma.
 
Viimeksi muokattu:

DaNightlander

Powered by 3dfx Voodoo
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
902
Freesyncin minimi on 9 Hz, loppu on kiinni paneelista, skaalaimesta ja firmiksestä
No laitappa joku missä se on alle 35 ja sitten vielä sellainen tv ja sen jälkeen vielä järkevän hintainen mikä sopii konsolipelaajan budjettiin.

Edit: löysin aocin 27" freesync 500€ näytön, jossa minimi on 30hz, mutta se taitaa alhaisin olla.
Paperillahan nyt voi tekniikka olla mitä vain, mutta jos ei todellisuudessa toteuduu merkitystähän sillä ei silloin ole.
Laitapa linkki littu televisioon, joka ei tue 24/25/29/30/50/59/60 hertsin toistoa. Jos olemassa olevissa televisioissa on tuki jo noinkin alas sattuneesta syystä, niin mikä estää käyttämästä samaa skaalaa freesyncin kanssa?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
143
Muistaakseni konsoleilla ollaan yleensä oltu tarkempia tasapuolisuuden kanssa. Tosin käyttäähän jotkut nykyään hiirtä ja näppäimistöäkin konsolipeleissä.
Tasapuolisuus katosi viimeistään sillon kun One X ja PS4P tulivat ja mahdollistavat suuremman ruudunpäivityksen verrattuna orkkismalliin.
Paitsi että ainakin PS4pro nimenomaan EI SAA antaa korkeampaa fps:ää moninpeleissä, T. Sony. Ainoa hyöty siitä onkin "4k" ja yksinpeleissä mahdollisesti parempi fps.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 486
Viestejä
4 163 990
Jäsenet
70 415
Uusin jäsen
Toivokipina

Hinta.fi

Ylös Bottom