• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Microsoftin Windows Mixed Reality -alusta tulee tukemaan myös Steamia

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543



Microsoft on jo pitkään esitellyt maistiaisia tulevasta Windows Mixed Reality -alustastaan. Käytännössä WMR-alusta on tarkoitettu kameroin varustetuille VR-laseille, jotka mahdollistavat VR-sisällön lisäksi myös lisätyn todellisuuden sovellukset.

Windows Mixed Reality -alustalle odotetaan tällä hetkellä laseja useilta eri valmistajilta ja niiden hintojen kerrotaan olevan edullisimmillaan 399 dollaria yhdessä liikeohjainten kanssa. WMR-lasit eivät tarvitse tuekseen ulkopuolisia majakoita, vaan niiden liikkeenseuranta on toteutettu täysin laseihin rakennettujen sensoreiden avulla.



Microsoft on jakanut WMR-tuelliset tietokoneet kahteen kategoriaan: perustasoon ja Ultra-tasoon. Perustason laitteet tarkoittavat käytännössä tehokkailla integroiduilla grafiikkaohjaimilla varustettuja tietokoneita ja WMR-lasien luvataan toimivan niiden kanssa 60 hertsin virkistystaajuudella. Ultra-tason tietokoneissa samat lasit toimivat 90 hertsin virkistystaajuudella.

WMR-alustan menestys ei tule riippumaan vain Microsoftista ja sen tarjonnasta, vaan mukana on lukuisia kumppaneita ympäri maailman. Tuoreimman päivityksen yhteydessä Microsoft paljasti, että myös Steamin VR-sisältö tulee toimimaan WMR-laseilla. Lisäksi yhtiö työskentelee 343 Industriesin kanssa tuodakseen alustalle Halo-sarjaan liittyviä kokemuksia.



Lokakuun 17. päivä markkinoille saadaan Dellin ensimmäiset WMR-lasit. Visor VR118 -nimeä tottelevien lasien takaa löytyy 2880x1440-resoluution näyttö 90 hertsin virkistystaajuudella. Pannalla pään ympärille kiinnitettävä visiiri on mahdollista nostaa myös ylös ilman että koko laseja tarvitsisi riisua. Dell Visor VR118 on hinnoiteltu 350 dollariin, mutta liikeohjaimet kustantavat sen päälle vielä 100 dollaria.

Lähteet: Microsoft, TechReport

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
 

Edqar

Tukijäsen
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
2 339
No niin. Nyt alkaa hinta näyttämään jo järkevältä. Toivotaan, että Vive ja Oculus tulevat myös hintakilpaan mukaan (isommin).
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
474
Mielenkiintoisin kysymys on, että kuinka hyvin tuo toimii vrt. HTC Vive / Oculus Rift.

Meinaa Viven tracking on kyllä aika huippuluokkaa. Jos tuo nykii tai hukkaa pelaajan niin sillä ei tee mitään vaikka olisi kuinka halpa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
209
No niin. Nyt alkaa hinta näyttämään jo järkevältä. Toivotaan, että Vive ja Oculus tulevat myös hintakilpaan mukaan (isommin).
Ainakin Oculus Riftin osalta melko epätodennäköistä. Riftit ovat jo nyt samassa hintaluokassa ja teknisesti edistyksellisempi tuote (poislukien näyttöreso speksipaperilla).

Steam-integraatio on kuitenkin hyvä asia. Nämä vaikuttivat pitkään melkoisilta kaivonmyrkyttäjiltä ja ovat sitä ehkä vieläkin.

Mielenkiintoisin kysymys on, että kuinka hyvin tuo toimii vrt. HTC Vive / Oculus Rift.
Ilman ulkoisia majakoita/sensoreita: huonosti. Nuo lasit tietää tasan mitä kameroillaan näkee, kuvittele nyt itsesi ottamaan selkäsi takaa asetta... hups, hand out of tracking.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
Ilman ulkoisia majakoita/sensoreita: huonosti. Nuo lasit tietää tasan mitä kameroillaan näkee, kuvittele nyt itsesi ottamaan selkäsi takaa asetta... hups, hand out of tracking.
Kuulemma vaikka juuri ja juuri levittämällä kädet mahdollisimman leviälle saat ne pois tracking-alueelta, tuo nimenomainen liike olisi tuettu silti. Tompalla on jotain hands-on kokemusta Microsoft’s Mixed Reality Controllers, Hands On
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
209
Kuulemma vaikka juuri ja juuri levittämällä kädet mahdollisimman leviälle saat ne pois tracking-alueelta, tuo nimenomainen liike olisi tuettu silti. Tompalla on jotain hands-on kokemusta Microsoft’s Mixed Reality Controllers, Hands On
Sitten seuranta on oletettavasti toteutettu IMU:lla kameran ulkopuolella ja käsien käyttäminen kameroiden alla resetoi seurantaa. Tuota Tompan väitettä että kädet voisi levittää vain vaivoin niin ettei kamerat niitä näe en usko. Katsoo nyt vaikka tuosta yltä uutisen kuvaa... Eihän tuo näe sivuille lainkaan.

Ilohan se olisi nähdä ensimmäinen aidosti toimiva IMU-toteutus, mutta skeptisenä pysyn. Samoin kameran osalta. Nyt puhutaan kuitenkin huomattavasti kriittisemmästä seurannasta kuin esim AR-puolella.

 
Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
105
Itse odotan näitä erittäin innostuneesti. Riftin kohdalla suurin ongelma on juurikin heikko resoluutio ja vain kahta kameraa käyttäessä myös käsien seuranta saattaa keskeytyä jos käännyt selkä kameroita kohti. Vivestä en omaa kokemusta, mutta se ei resoluutionsa osalta ole parempi.

Ainakin seuraavan jutun perusteella käsien liike kameran ulkopuolella toimisi hyvin ~sekunnin tai pari, mutta ei sen kauempaa. Tosin tätä enemmän tulee aika harvoi käsiä kameran ulkopuolella käytettyä (pois lukien jotkut sekoilut Gornin melee-aseilla).
https://www.roadtovr.com/microsoft-mixed-reality-vr-motion-controllers-hands-on/

Itse tulen todennäköisesti ostamaan tämän Riftin rinnalle ja käyttämään sitä ja sen resoluutiota erityisesti lento- tai rallipelien kanssa, joissa on erillinen joystick tai rattiohjain, tai mahdollisesti esim. BigScreenissä. Saatanpa jopa viritellä epäpyhän SteamVR-kombinaation Rift-ohjaimia ja Mixed Reality -laseja, jolloin saan sekä hyvän trackingin että paremman resoluution. Tai sitten vain 2 pelaajan VR-lanit?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
209
Itse odotan näitä erittäin innostuneesti. Riftin kohdalla suurin ongelma on juurikin heikko resoluutio ja vain kahta kameraa käyttäessä myös käsien seuranta saattaa keskeytyä jos käännyt selkä kameroita kohti. Vivestä en omaa kokemusta, mutta se ei resoluutionsa osalta ole parempi.

Itse tulen todennäköisesti ostamaan tämän Riftin rinnalle ja käyttämään sitä ja sen resoluutiota erityisesti lento- tai rallipelien kanssa, joissa on erillinen joystick tai rattiohjain, tai mahdollisesti esim. BigScreenissä. Saatanpa jopa viritellä epäpyhän SteamVR-kombinaation Rift-ohjaimia ja Mixed Reality -laseja, jolloin saan sekä hyvän trackingin että paremman resoluution. Tai sitten vain 2 pelaajan VR-lanit?
Kannattaa varmasti odotella kattavia revikoita tuon tarkkuuden suhteen ennen kuin vedät ostohousut jalkaan. Kokonaisuus kuvatarkkuudessa rakentuu melko 50:50 linssien ja resoluution välille. Viven ja Riftien välilläkin tuo ero on silminnähtävä Riftin eduksi, vaikka paperilla kaikki on samaa.

Laskisin ylivoimaisen helpon käyttöönoton näiden Microsoft-lasien pääasialliseksi valttikortiksi. Demo-/asuntomyynti-/toimisto-/mihinliekäyttöön tärkeä juttu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 607
Viestejä
4 185 795
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom