Microsoftin Project Scorpiosta tuli Xbox One X, myyntiin 7. marraskuuta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 377
microsoft-xbox-one-x-20170612.jpg



Microsoft on kertonut Xbox ”Project Scorpio” -konsolistaan tipoittain tietoja jo liki vuoden. Nyt konsoli on esitelty virallisesti ja sen myötä sen lopulliset tekniset tiedot ovat julki. ”Project Scorpio” sai lopulliseksi nimekseen Xbox One X.

Xbox One X:n sydämenä sykkii AMD:n kustomoitu APU-piiri. Microsoftin tarpeiden mukaan suunniteltu APU-piiri sisältää kahdeksan prosessoriydintä ja 40 Compute Unit -yksikön grafiikkaohjaimen. Prosessoriytimet toimivat 2,3 GHz:n kellotaajuudella mutta niiden arkkitehtuuri on vielä jonkin tasoinen mysteeri. Prosessoriydinten tiedetään olevan Jaguar-arkkitehtuuriin pohjaavia, mutta samalla niin merkittävästi muokattuja, ettei Microsoft käytä niistä enää Jaguar-nimitystä.

microsoft-xbox-one-x-amd-apu-scorpio-20170612.jpg


One X:n grafiikkaohjain toimii 1172 MHz:n kellotaajuudella ja se sisältää 40 Compute Unit -yksikköä eli 2560 stream-prosessoria. ROP-yksiköiden määrä on tuplattu Xbox Onen 16:sta 32:een. Laskentavoimaa grafiikkaohjain tarjoaa peräti 6 TFLOPSia eli yli 4,8 kertaisesti alkuperäiseen Xbox Oneen nähden. Microsoftin paljastamien tietojen perusteella grafiikkaohjaimen perustana toimii Polaris-arkkitehtuuri, mutta prosessoriydinten tapaan siihen on tehty yhtiön toivomuksesta merkittäviä muutoksia.

Microsoftia kritisoitiin monen näkökulmasta eksoottisen muistiratkaisun käytöstä Xbox One -konsolissaan. Xbox One X:ssä on heitetty hyvästit nopealle eSRAM- ja hitaalle DDR3-muistille ja niiden sijasta konsolista löytyy 12 Gt 6,8 Gbps:n GDDR5-muistia. Muistit ovat 384-bittisen muistiväylän jatkeena, joten muistikaistaa konsolissa on yhteensä 326 Gt/s. Konsolista löytyy teratavun kiintolevy, jonka tukena on 8 gigatavua Flash-pohjaista välimuistia. Uusi konsoli on varustettu One S:n tavoin 4K BluRay -asemalla.

Xbox One X on varustettu muiden Xbox One -konsoleiden tapaan kahdella HDMI-liittimellä. One X:n tapauksessa HDMI-sisääntulo noudattaa HDMI 1.4b -standardia ja -ulostulo 2.0b-standardia AMD FreeSync over HDMI -tuella. Tuettuna on lisäksi HDR10-standardi kuvalle ja DTS 5.1-, PCM 7.1- ja Dolby TrueHD with Atmos -äänituet. Konsolissa on myös kolme USB 3.0 -liitäntää, IR-lähetin ja -vastaanotin, S/PDIF-ulostulo ja verkkoliitin.



Konsoli tukee kaikkia Xbox One- ja Xbox One S -konsoleiden lisälaitteita, kaukosäätimiä ja ohjaimia sekä tietenkin pelejä. Xbox One X:lle erikseen optimoidut pelit tunnistaa konsolin julkaisun myötä Xbox One X Enhanced -logosta. Optimoidut pelit hyödyntävät konsolin kasvaneen laskentatehon esimerkiksi 4K UHD -resoluutioon, parempaan ruudunpäivitysnopeuteen tai tarkempiin yksityiskohtiin. Microsoft on jo luvannut esimerkiksi tulevan Forza 7 -pelin toimivan konsolilla natiivilla 4K-resoluutiolla ja lukitulla 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella, jonka lisäksi joukko jo julkaistuja pelejä tulee saamaan päivityksiä, jotka hyödyntävät Xbox One X:n ominaisuuksia.

Konsolin muotokieli pysyy tuttuna Xbox One S:stä. Tällä kertaa jäähdytyksen ritilät on kuitenkin sijoitettu kotelon kylkeen katon sijasta. Jäähdytyksestä on Microsoftin mukaan vastuussa yksi radiaalipuhallin ja nestejäähdytykseen perustuva jäähdytyselementti, mutta kuvien perusteella tällä tarkoitettaneen höyrykammioteknologiaa.

Microsoft Xbox One X:n strategiset mitat ovat 300 x 240 x 60 mm ja 3,81 kg. Sen 245 watin virtalähde on sisäänrakennettu. Konsoli saapuu myyntiin 7. marraskuuta ja sen suositushinta Suomessa on 519,99 euroa.

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
 
Viimeksi muokattu:
Voi jumpe toivottavasti nyt pelit rupeaisivat entistä enemmän käyttämään noita säikeitä paremmin, ja kiva että muistiakin on runsaasti ettei tarvitse kitsastella.
Tosin koska ps4 pro on niin kuraa niin mahtaako se jäädä pullonkaulaksi sitten tällekkin multiplatteri peleissä vaikka markkinointi muuta väittääkin?
 
Voi jumpe toivottavasti nyt pelit rupeaisivat entistä enemmän käyttämään noita säikeitä paremmin, ja kiva että muistiakin on runsaasti ettei tarvitse kitsastella.
Tosin koska ps4 pro on niin kuraa niin mahtaako se jäädä pullonkaulaksi sitten tällekkin multiplatteri peleissä vaikka markkinointi muuta väittääkin?
PS4 Pron 4K-toteutukset ainakin tällä haavaa vaativat ekstratyötä kehittäjiltä, XBX tukee tiettävästi vastaavia menetelmiä kuin PS4 Pro jonka lisäksi siinä on vääntöä kylliksi monen pelin kohdalla ihan natiiviin 4K-renderöintiin

Toisaalta 6 TFLOPSia ei kummoiselta vaikuta.
No, se on liki 5 kertaa enemmän kuin Xbox Onella ja yli 45% enemmän kuin PS4 Prolla. Konsoleista tupataan myös saamaan enemmän irti suhteessa teoreettiseen suorituskykyyn kuin PC:llä, joten kyllä tuolla aika pitkälle luulisi pötkivän. Suurempi ongelma lienee se että samojen pelien pitää toimia myös Xbox Onella.
 
Aika alihinnoiteltu Suomessa, kun USD->EUR+ALV niin hinnaksi tulisi ~550€ (PS4:stä pyydetäänkin sitten roimasti extraa...)
 
PS4 Pron 4K-toteutukset ainakin tällä haavaa vaativat ekstratyötä kehittäjiltä, XBX tukee tiettävästi vastaavia menetelmiä kuin PS4 Pro jonka lisäksi siinä on vääntöä kylliksi monen pelin kohdalla ihan natiiviin 4K-renderöintiin


No, se on liki 5 kertaa enemmän kuin Xbox Onella ja yli 45% enemmän kuin PS4 Prolla. Konsoleista tupataan myös saamaan enemmän irti suhteessa teoreettiseen suorituskykyyn kuin PC:llä, joten kyllä tuolla aika pitkälle luulisi pötkivän. Suurempi ongelma lienee se että samojen pelien pitää toimia myös Xbox Onella.

Jos 4k ja 60 fps toteutuu niin ostan toki. Siltikin vähän epäilen:vihellys:
 
Jos 4k ja 60 fps toteutuu niin ostan toki. Siltikin vähän epäilen:vihellys:
Ei missään nimessä kaikilla peleillä ole toteutumassa, mutta osalla kyllä. Forza 7 on varmistettu 4k60, oletettavasti Forza 6 saa vastaavan päivityksen (kun ensimmäinen mitä tuolla XBX:llä demottiin aikoinaan oli nimenomaan Forza 6 4k60 ja vielä max detaileilla mitkä ei Xbox Onelta onnistuneet 1080p60)
 
Joskus oli mölinää myös 120fps/hz tuesta, mahtaakohan joihinkin peleihin tulla asetuksiin optio että karsii resoa/herkkua mutta yltää 120fps? Free synciähän tämä tukee.
 
Saisikohan tuon modattua boottaamaan Windows PC:ksi?
 
Ei luulis olevan ihan hirvee homma päivittää pelejä toimimaan 4k ja/tai 60fps ainakaan jos/kun pelistä on PC-versio. Tässä lienee siis RX 580 tasoinen (joskin vähän hitaammilla kelloilla pyörivä) näyttis?
 
Ei luulis olevan ihan hirvee homma päivittää pelejä toimimaan 4k ja/tai 60fps ainakaan jos/kun pelistä on PC-versio. Tässä lienee siis RX 580 tasoinen (joskin vähän hitaammilla kelloilla pyörivä) näyttis?
XBX:ssä on enemmän stream-prosessoreita kuin RX 580:ssa (2560 vs 2304), laskentatehoa on enemmän kuin RX 580 peruskelloilla mutta vähemmän kuin RX 580 Boost-kelloilla.
Muistikaistaa XBX:ssä on yli neljännes enemmän, mutta toisaalta se on jaettu prosessorin kanssa.
Microsoftin toiveiden mukaan tehtyjen kustomointien vaikutusta on mahdotonta arvioida.

Ja konsolista tosiaan tavataan saada enemmän irti per teoreettinen suorituskyky kuin pc-vehkeistä
 
Jos 4k ja 60 fps toteutuu niin ostan toki. Siltikin vähän epäilen:vihellys:
Ei missään nimessä kaikilla peleillä ole toteutumassa, mutta osalla kyllä. Forza 7 on varmistettu 4k60, oletettavasti Forza 6 saa vastaavan päivityksen (kun ensimmäinen mitä tuolla XBX:llä demottiin aikoinaan oli nimenomaan Forza 6 4k60 ja vielä max detaileilla mitkä ei Xbox Onelta onnistuneet 1080p60)
E3 tilaisuus kun tuli tuossa katseltua ja Forzaa demottiin "4K with rock solid 60fps", mutta ainakin siinä demossa ei fps ollu lähelläkään 60:ntä. Enemmänkin 30 paikkeilla ja välillä vaikutti tippuvan myös sen alle, sen verran tökkivältä meno näytti. Tämähän ei toki kerro mitään kun ei vielä julkaistu, mutta itse epäilen kunnes kolmannet osapuolet toisin todistavat.

PC puolella ei toki optimoinnin kanssa päästä samalle tasolle, mutta joka tapauksessa 4K 60fps käytännössä vaatii 1080 Ti kortin, joka maksaa yksistään enemmän kuin koko konsoli. Ei voi muuta sanoa kuin, että todella mahtavaa mikäli olen väärässä ja 4K 60 fps peleistä tulee enemmän sääntö kuin poikkeus. Itse en ole konsolia PS2 jälkeen omistanut ja niin kauan kuin suurin osa peleistä pyörivät vain 30fps ei tule mieleenkään konsolia hommata. Kumpa edes jokaisessa pelissä olisi mahdollisuus valita esim. 1080p tai 1440p resoluutio ja 60fps.
 
E3 tilaisuus kun tuli tuossa katseltua ja Forzaa demottiin "4K with rock solid 60fps", mutta ainakin siinä demossa ei fps ollu lähelläkään 60:ntä. Enemmänkin 30 paikkeilla ja välillä vaikutti tippuvan myös sen alle, sen verran tökkivältä meno näytti. Tämähän ei toki kerro mitään kun ei vielä julkaistu, mutta itse epäilen kunnes kolmannet osapuolet toisin todistavat.

PC puolella ei toki optimoinnin kanssa päästä samalle tasolle, mutta joka tapauksessa 4K 60fps käytännössä vaatii 1080 Ti kortin, joka maksaa yksistään enemmän kuin koko konsoli. Ei voi muuta sanoa kuin, että todella mahtavaa mikäli olen väärässä ja 4K 60 fps peleistä tulee enemmän sääntö kuin poikkeus. Itse en ole konsolia PS2 jälkeen omistanut ja niin kauan kuin suurin osa peleistä pyörivät vain 30fps ei tule mieleenkään konsolia hommata. Kumpa edes jokaisessa pelissä olisi mahdollisuus valita esim. 1080p tai 1440p resoluutio ja 60fps.
Striimistä (joka on luultavasti alun perin 30 FPS) ei kannata hirvittäviä johtopäätöksiä tehdä. Eiköhän tuosta tulla saamaan ihan directfeed videota ennen julkaisua vielä.
 
Toimiikos XBX pelit normaalilla Onella?
XBX:lle ei julkaista omia pelejä, julkaistaan vain Xbox One -pelejä jotka toimivat perusmallilla, S:llä ja X:llä.
S:llä saa joihinkin peleihin extrana HDR-tuen
X:llä saa korkeampaa resoa/parempaa grafiikkaa/parempaa ruudunpäivitystä joihinkin peleihin (vissiin kaikkiin jotka julkaistaan konsolin julkaisussa tai sen jälkeen, joihinkin vanhempiin peleihin tulee päivitykset)
 
Voi jumpe toivottavasti nyt pelit rupeaisivat entistä enemmän käyttämään noita säikeitä paremmin, ja kiva että muistiakin on runsaasti ettei tarvitse kitsastella.
Kyllähän pelit niitä käyttävätkin, siis jo PS3 pakotti (kun ei puhuta yksinkertaisista peleistä) melkoisen arkkitehtuurimuutoksen pelimoottoreihin. Se on taas toinen kysymys onko rinnakkaista kuormaa kovinkaan merkittävästi high end PC:lle etteikö samasta selviäisi edelleen vaikka tehokkaalla quadcorella (tai jopa dual).
 
Olisivat mieluummin pitäneet tuon Scorpio (Xbox Scorpio) nimen, toki niillä on jo se pelkkä S-versio. Kallis on kuin mikäkin, mutta myytiinhän sitä PS3:kin alussa ylihintaan. On tässä kaiketi PC-pelaajan näkökulmasta se hyvä puoli, että tulee molemmille alustoille sitten pelit tai ainakin useammat niistä. Tosin jos menevät Store yksinoikeuksiksi, niin onnea vaan. :D
 
Olisivat mieluummin pitäneet tuon Scorpio (Xbox Scorpio) nimen, toki niillä on jo se pelkkä S-versio. Kallis on kuin mikäkin, mutta myytiinhän sitä PS3:kin alussa ylihintaan. On tässä kaiketi PC-pelaajan näkökulmasta se hyvä puoli, että tulee molemmille alustoille sitten pelit tai ainakin useammat niistä. Tosin jos menevät Store yksinoikeuksiksi, niin onnea vaan. :D

PS3 maksoi 10v sitten ilmestyessään 700e joten 520e on suorastaan halpa siihen verrattuna ;)
 
Ei luulis olevan ihan hirvee homma päivittää pelejä toimimaan 4k ja/tai 60fps ainakaan jos/kun pelistä on PC-versio. Tässä lienee siis RX 580 tasoinen (joskin vähän hitaammilla kelloilla pyörivä) näyttis?

Lieneekö edes
RX 480 on 36 CU ydintä , pienemmissä sitten leikattu määrä

Toihan ei edes ole se mainostettu APU ; Ryzen + Vega , mikä lienee Mobiilili välike jollain x-nm tekniikalla
 
Lieneekö edes
RX 480 on 36 CU ydintä , pienemmissä sitten leikattu määrä

Toihan ei edes ole se mainostettu APU ; Ryzen + Vega , mikä lienee Mobiilili välike jollain x-nm tekniikalla
Ei ole Raven Ridge (Zen+Vega), eikä ole ikinä pitänytkään olla. Siinä on 8x Jaguar-johdannaisia kustomoituja x86-ytimiä ja Polaris-pohjainen mutta kustomoitu grafiikkaohjain jossa saattaa olla elementtejä myös Vegasta. Millään välikkeillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa.

Kuten tuolla yllä jo totesin, Xbox One X:n semi-custom APU-piirin grafiikkaohjaimessa on 2560 stream-prosessoria eli 40 CU:ta.

Siinä grafiikkaohjaimessa on enemmän vääntöä kuin RX 480:ssa (perus- tai Boost-kellot, ei väliä), RX 580 menee aavistuksen ohi Boost-kelloilla mutta ei peruskelloilla.
 
Vastaakos tuo nyt tehoiltaan 980 Ti:tä?

Jäänee turhaksi, jos omistaa PC:n jossa Win10. Samoja pelejä pystyy kuitenkin pyörittämään.
Pystyy jos pelejä julkaistaan Xbox Play Anywhere peleinä (jotka sitten ovat Win10 Storessa). On noita pystynyt jo sen arviolta 9kk ainakin noin julkaisemaan eikä kovin kauheasti ole Microsoftin omien pelien lisäksi tullut.
 
Jos omistaa peli pcn niin onhan tää vähän "turha" hankinta, samat pelit tulee windows 10lle kuitenkin? Toki jis välttämättä haluaa konsolilla pelata ja 4k reson niin sittenhän tämä on oikea valinta :P Itsekin epäilen tuota 4k60 mutta eikai tuota luvattu joka pelille? 4k30 kelpaa joillekin siinä missä 900p30 :)
 
Jos omistaa peli pcn niin onhan tää vähän "turha" hankinta, samat pelit tulee windows 10lle kuitenkin? Toki jis välttämättä haluaa konsolilla pelata ja 4k reson niin sittenhän tämä on oikea valinta :p Itsekin epäilen tuota 4k60 mutta eikai tuota luvattu joka pelille? 4k30 kelpaa joillekin siinä missä 900p30 :)
Edes 4K:ta ei luvata kaikille peleille ruudunpäivitysnopeudesta riippumatta, mutta osa peleistä tulee toimimaan 4K60
 
Eiköhän joku candy crush toimi 4K60 ja joissain muissa sitten merkittävästi vähemmän. Mutta on tämä silti merkittävä hyppäys.
Mutta free sync television tälle haluasi kaveriksi... onko sellaisia markkinoilla?
 
Eiköhän joku candy crush toimi 4K60 ja joissain muissa sitten merkittävästi vähemmän. Mutta on tämä silti merkittävä hyppäys.
Mutta free sync television tälle haluasi kaveriksi... onko sellaisia markkinoilla?
Yksi mille on luvattu 4K60 on Forza 7, mikä ei häpeile grafiikoillaan missään nimessä. Forza 6 saattaisi myös päivittyä 4K60 aikaan ehkä, se oli ensimmäinen mitä demottiin 4K60 pyörivänä Scorpio-devkitillä

Ei taida olla vielä ainakaan markkinoilla sellaisia telkkuja, mutta näyttöjä jotka tukevat FreeSync over HDMI:tä taitaa jo olla

Myöhäinen edit: Forzan kehittäjien mukaan Forza 7 @ 4k60 käyttää noin 70% XBX:n GPU:n resursseista, eli tilaa jää reilusti puskea lisää karkkia tuleviin versioihin
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän joku candy crush toimi 4K60 ja joissain muissa sitten merkittävästi vähemmän. Mutta on tämä silti merkittävä hyppäys.
Mutta free sync television tälle haluasi kaveriksi... onko sellaisia markkinoilla?

Ensi vuonna pitäisi kai tulla.
 
Jos omistaa peli pcn niin onhan tää vähän "turha" hankinta, samat pelit tulee windows 10lle kuitenkin? Toki jis välttämättä haluaa konsolilla pelata ja 4k reson niin sittenhän tämä on oikea valinta :p Itsekin epäilen tuota 4k60 mutta eikai tuota luvattu joka pelille? 4k30 kelpaa joillekin siinä missä 900p30 :)
Kuten juuri tuossa kommenttiasi edeltävässä totesin niin ei tuo ole mikään itsestäänselvyys että kaikki Xbox Onelle julkaistavat pelit tulisi myös PC:lle.
 
Kuten juuri tuossa kommenttiasi edeltävässä totesin niin ei tuo ole mikään itsestäänselvyys että kaikki Xbox Onelle julkaistavat pelit tulisi myös PC:lle.
Eikös mäsäsoft sitä hehkuttanut että heidän omien studioiden pelit pitäisi tulla kaikki myös windows 10lle? 3rd party pelit ei kaikki tietenkään. Näin muistaisin että olisi sanottu mutta erittäin mahdollista on että muistan väärin.
 
Ei kannata pidättää hengitystä 60 fps pätsien kanssa vrt. normi-Xbone, suoritin on kuitenkin luokkaa mopedi tässäkin.
 
Eikös mäsäsoft sitä hehkuttanut että heidän omien studioiden pelit pitäisi tulla kaikki myös windows 10lle? 3rd party pelit ei kaikki tietenkään. Näin muistaisin että olisi sanottu mutta erittäin mahdollista on että muistan väärin.
Juu MS:n omat tulee varsin todennäköisesti mutta ei ne kuitenkaan ole kuin pieni osa Xboxin peleistä.
 
Jos 4k ja 60 fps toteutuu niin ostan toki. Siltikin vähän epäilen:vihellys:
Sehän on pelintekijän valittavissa aivan vapaasti. He voivat koodata peliin halutessaan vaikka liukusäätimen jolla voi varsin vapaasti valita silmäkarkin ja fps:n väliltä ja sinä voit sitten vetää slaiderin FPS-päätyyn ja pyörii hyvin.

Pelialalla työskentelevä kaverini totesi, että pelien markkinointi nojaa edelleen kiinteään FPS:ään nauhoitetuilla videoilla ja screenshoteilla -> 60fps on lähes kaikissa peleissä hyvinkin toissijainen tavoite, sillä se ei näy markkinointi matskussa mitenkään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom