Microsoftin Automatic Super Resolution eli Auto SR esittelyssä

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 837


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Microsoft on esitellyt aiemmin tänä vuonna uuden Automatic Super Resolution- eli Auto SR -ominaisuuden Windowsiin. Kuten nimestäkin voi jo päätellä, kyse on automaattisesta skaalaimesta pelikäyttöön.

Microsoftin Auto SR on ns. spatiaalinen skaalain, eli se ei hyödynnä aiempien ruutujen dataa skaalausprosessissa. Se toimii siis käytännössä samankaltaisella periaatteella, kuin AMD:n FidelityFX Super Resolution 1.0 ja Radeon Super Resolution sekä NVIDIAn Image Scaling and Sharpening. Edellä mainituista poiketen Auto SR hyödyntää skaalauksessa kuitenkin tekoälyä ja tarkemmin vielä prosessoriin integroitua NPU-tekoälykiihdytintä. Juuri NPU-vaatimuksen vuoksi ominaisuus toimii toistasiseksi vain Qualcommin Snapdragon X -sarjan järjestelmäpiireillä, mutta oletettavasti tuki tullaan laajentamaan myös AMD:n Strix Point- ja Intelin Lunar Lake -prosessoreille sekä muille tuleville Copilot+ PC -yhteensopivilla alustoille ennemmin tai myöhemmin.

[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="98318,98319,98320,98317"]

Microsoft julkaisi blogissaan samalla joukon esimerkkikuvia Borderlands 3 -pelistä suorituskykytietoineen. Kuvissa 1440p-resoluutiolla suorituskyky on tilanteesta riippuen 24-26 FPS ilman Auto SR -ominaisuutta ja 36-44 FPS Auto SR:n kera. Resoluutio tiputetaan 720p-tasolle Auto SR ei esimerkkien mukaan tarjoa enää suorituskykyparannusta, mutta kuva on selvästi terävämpi kuin ilman skaalausta.

Automatic Super Resolution on jatkuvan kehityksen alla ja sille on perustettu oma sivu Windows Storeen, josta tuetut kokoonpanot voivat ladata tuoreimman version parhaan kokemuksen takaamiseksi. Uutista kirjoittaessa Auto SR:n uusin veriso on 1.0.5.0. Teknologiaa ei pidä sekottaa Direct Super Resolution eli DirectSR-teknologian kanssa, joka on tarkoitettu ns. temporaaliskaalainten helpompaan integrointiin itse peliin. DirectSR:n vakioskaalain perustuu AMD:n FidelityFX Super Resolution 2.2:een.

Lähde: Microsoft

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 591
Tämä ei vaan ole temporaalinen, niinkuin jo sanottu, niin seuraava frame voi olla skaalattu vähän eritavalla -> artifakteja. Se tässä on kuitenkin, että tätä tukee sitten kaikki ja pikkuhiljaa skaalaimet matkaa kohti yhteistä standardia.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 789
Se tässä on kuitenkin, että tätä tukee sitten kaikki ja pikkuhiljaa skaalaimet matkaa kohti yhteistä standardia.
Yhteistä standardia nimenomaan prosessoreille (tai kai se NPU voisi olla erillinenkin teoriassa), jahka kiihdytimet sisältävät prossut tulee oikeasti ulos. Lähinnä tämä lienee sellanen integroitujen näytönohjaimien boostaaja kuten noista Microsoftin esimerkkien fps-luvuista voisi kuvitella (24 vs 40), vaikka hyviä käyttökohteita varmasti löytyykin.

Lisäksi yksi asian pihveistä löytyy tästä kaunistelusta:

Auto SR then masterfully coordinates data transfers among the NPU, Central Processing Unit (CPU), and Graphics Processing Unit (GPU)
Oli koordinaatio miten "masterful" tahansa niin ellei puhuta jostain jaetusta muistista niin latenssiahan sieltä tulee ihan reilusti. Blogissa sanotaan että yksi freimi mutta jätetään mainitsematta että onko se yksi 20 fps pituinen freimi vai 40 fps pituinen freimi... kuulemma käyttäjät ei edes huomaa ja vaikka huomaiskin niin ei välitä kun on niin ihanan tarkkoja kuvia :asif:

Erillisnäyttisten kanssa varmasti jatkossakin nojataan nykyiseen peleihin integroituun temporaaliseen malliin kun homma on saatu kohtuu hyvin rullaamaan pelituen suhteen ja nyt viimeinkin tulee vielä se yhtenäinen API uusia pelejä varten DirectX:n alle.

Siihen verrattuna AutoSR jäänee kauas jälkeen sekä kuvanlaadussa että latensseissa huolimatta Microsoftin hehkutuksesta miten hyvältä se näyttää stillikuvissa best-case pelin kanssa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 842
Viestejä
4 290 797
Jäsenet
71 739
Uusin jäsen
alkesia

Hinta.fi

Ylös Bottom