Microsoft: Yksi Creators Updaten stutterointia aiheuttavista ongelmista korjattu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 542



Microsoft julkaisi Windows 10 Creators Update -päivityksen viime keväänä. Päivityksen jälkeen useat käyttäjät ovat valitelleet selittämättömiä stutterointiongelmia peleissä. Yksi suosituista korjauksista on ollut Windowsin Game Bar -ominaisuuden poistaminen käytöstä, mutta se ei valitettavasti poista ongelmaa kaikilta käyttäjiltä.

Microsoftin edustaja Peter K on kertonut hiljattain Microsoftin Feedback Hubin välityksellä, että yhtiö on onnistunut paikallistamaan useita syitä, jotka aiheuttavat stutterointia peleissä. Ainakin yksi ilmeisesti merkittävä tällaisista syistä on nyt saatu korjattua Windows Insider -ohjelman koontiversiossa 16273. Koontiversio on parhaillaan jaossa ohjelman Fast Ring -jakelukierrossa.

Peter K:n mukaan Microsoft työskentelee parhaillaan muiden stutterointia aiheuttavien ongelmien parissa ja toivoo käyttäjien olevan kärsivällisiä asian suhteen. Yhtiö epäilemättä pyrkii korjaamaan loputkin ongelmalähteet viimeistään 17. lokakuuta julkaistavassa Fall Creators Update -päivityksessä.

Lähde: Reddit, Microsoft (Aukeaa Feedback Hub -ohjelmassa)

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
151
Hyvä että MS viimeinkin on tarttunut ilmoituksiin ja lähteneet korjailemaan ongelmaa.

Onko stutterointi oikea suomenkielinen sana asialle? Eroaako se jotenkin sanasta nykiminen?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 542
Hyvä että MS viimeinkin on tarttunut ilmoituksiin ja lähteneet korjailemaan ongelmaa.

Onko stutterointi oikea suomenkielinen sana asialle? Eroaako se jotenkin sanasta nykiminen?
Me ollaan käytetty stutterointia, oli se sitten oikeaa suomenkieltä tai ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
114
Onhan stutterointi kyllä niin vakiintunut sana pelipiireissä, että turhapa sen sijasta on väkisin alkaa mitään "oikeaoppista" Suomi-versiota käyttämään.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 259
Hyvä että MS viimeinkin on tarttunut ilmoituksiin ja lähteneet korjailemaan ongelmaa.

Onko stutterointi oikea suomenkielinen sana asialle? Eroaako se jotenkin sanasta nykiminen?
Me ollaan käytetty stutterointia, oli se sitten oikeaa suomenkieltä tai ei.
Ja sopii vielä siitäkin hyvin että sanan lausuminenkin voisi aiheuttaa monelle sitä mitä se tarkoittaa...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
235
Onhan stutterointi kyllä niin vakiintunut sana pelipiireissä, että turhapa sen sijasta on väkisin alkaa mitään "oikeaoppista" Suomi-versiota käyttämään.
Kyllä nykimis-sanaa on ainakin omassa "pelipiirissä" käytetty ihan alusta saakka, n. kaksi vuosikymmentä sitten.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
Onko stutterointi oikea suomenkielinen sana asialle? Eroaako se jotenkin sanasta nykiminen?
Monissa yhteyksissä suomennosten tekeminen on aika väkinäistä, mutta ihmetyttää kyllä, jos nykiminen ei tässä yhteydessä kelpaa. Itse olen pelailugenrestä nykyään jo aika ulkona, mutta kyllä ennen vanhaan puhuttiin nykimisestä.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 542
Monissa yhteyksissä suomennosten tekeminen on aika väkinäistä, mutta ihmetyttää kyllä, jos nykiminen ei tässä yhteydessä kelpaa. Itse olen pelailugenrestä nykyään jo aika ulkona, mutta kyllä ennen vanhaan puhuttiin nykimisestä.
Itse ainakin yhdistän nykimisen enemmänkin samaan kuin tökkimisen, eli puhutaan vain yksinkertaisesti huonosta FPS:stä, kun stutterointi on enemmän sellaista frametimejen heittelemistä / piikkejä mitä monilla on ollut tuon CU:n kanssa (vaikka toki joukkoon mahtuu myös noita "fps pysyvästi matalana" tapauksia vissiin)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
401
Monissa yhteyksissä suomennosten tekeminen on aika väkinäistä, mutta ihmetyttää kyllä, jos nykiminen ei tässä yhteydessä kelpaa. Itse olen pelailugenrestä nykyään jo aika ulkona, mutta kyllä ennen vanhaan puhuttiin nykimisestä.
Itse ainakin yhdistän nykimisen enemmänkin samaan kuin tökkimisen, eli puhutaan vain yksinkertaisesti huonosta FPS:stä, kun stutterointi on enemmän sellaista frametimejen heittelemistä / piikkejä mitä monilla on ollut tuon CU:n kanssa (vaikka toki joukkoon mahtuu myös noita "fps pysyvästi matalana" tapauksia vissiin)
Vai että oikein stutterointi, täytyy kyllä sanoa, että ensimmäistä kertaa törmään tähän termiin, mutta lopetin pelailemisen yli kymmenen vuotta sitten joten kaipa se nykiminen on nykyään sitten stutterointia.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
988
Sutterointi on ainakin mulle nykimistä kaikessa muodossa;) Oli se sitten FSP droppia tai muuten vaan kuvan jäätymistä mitä tuo Windowsin sutterointi tekee osassa pelejä. Ajopeleissä siitä on vitusti harmia kuten netti räiskinnöissä. Yksinpelissä ei niin haittaa...
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 901
Stutterointia tullut käytettyä yli 20 vuotta, joten mitäpä suotta vaihtamaan. Sen verran yleinen termi ettei mitään syytä edes käyttää suomenkielistä vastinetta.
 
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
856
Vai että oikein stutterointi, täytyy kyllä sanoa, että ensimmäistä kertaa törmään tähän termiin, mutta lopetin pelailemisen yli kymmenen vuotta sitten joten kaipa se nykiminen on nykyään sitten stutterointia.
Olen itse aika herkkä suomenglannille ja se särähtää herkästi korvaan, mutta stutterointi menee minun listalla heittämällä hyväksyttäviin ja käytän sitä itsekkin. Niitä täydelliseen epätoivoon ajavia taasen löytyy mielin määrin mistä tahansa MMORPG aiheisesta threadista :dead:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 562
Heitetään täältäkin ääni stutterointia vastaan. Aivan hirveä "sana", jos sitä suomessa pitää käyttää. Nykiminen ajaa mielestäni täsmälleen saman asian, ja jos pitää tarkentaa millaisesta nykimisestä on kyse, sen voi ilmaista muilla tavoilla. Stutteroinnista en ole kai toistaiseksi kuullut vielä juurikaan puhuttavan, mutta nykiminen ja lagi ovat tuttuja termejä (ja lagiakin vastaan taistelen, koska pidän sitä edelleen verkkoviiveeseen liittyvänä ongelmana).
 

Deussu

Premium-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
653
Stutteroida, eli sätkättää. :comp:

Onneksi ei ole tarvinnut Win10 koskea. Voi pelata ilman nykimistä ja sätkätystä. :cigar:

Edit: piirtoviive olis kanssa hyvä suomennos. :tup:
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 221
Kyllähän tuo pitäisi kääntää suoraan änkyttämiseksi, nykiminen kuulostaa korvaan toki paremmalta. Itse olen kyllä ymmärtänyt että nykiminen on sitä kun tulee enemmän piirrettävää ruudulle, ja siksi fps tipahtaa kunnes tulee taas vähemmän raskas kohta. Stuttering/Änkyttäminen sitten kun näytönohjaimessa riittäisi teho, mutta prossu tai joku muu ei pysy tahdissa, fps heittelee ilman näkyvää syytä ylös ja alas
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Omaankin korvaan särähtää "stutterointi". Kun FPS on alhainen, peli pyörii huonosti. Kun FPS tippuu vain pieneksi hetkittäin, ruudunpäivitys on hetkittäin alhainen. Kun on kyse stutteroinnista, peli nykii tai töksähtelee. Jos peli ajottain pysähtyy kokonaan vain hetkeksi, se jumittelee tai jäätyilee.

Tarkoitan että Suomesta löytyy kyllä tarvittava sanasto, jos sitä vain käyttää ja vakiinnuttaa sen. Ylemmät vain esimerkkeinä. Englannista voi poimia loputtomasti sanoja ja saada kaiken kuulostamaan omituiselta ja varsinkin asiayhteyttä tuntemattomalle tolkuttoman vaikeatajuiselta.

EDIT. Kaveri juuri eilen valitteli että pelit jumittelee ja syytä ei keksi. Taitaa olla tästä jutusta kyse.
 
Viimeksi muokattu:

WanhaPatu

Suurmöyhentäjä
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 456
Omassa sanastossani stutterointi on erilaista kuin vanha nykiminen tai tökkiminen, molemmille täytyy olla oma sanansa. Ja lagi tosiaan liittyy verkkoviiveeseen.
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 332
Pätkiminen olisi myös hyvä termi. IO voisi järjestää nimikilpailun aiheesta. :kahvi:
Pätkiminen on hyvä. Jumittaminen tai töksähtely myös. Töksähtely ehkä kaikista selkein. Nykiminen myös.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 351
Stutterointi aina ollut hyvä sana siihen mitä sillä tarkoitetaan. Nykiminen on eri asia, tai töksähtely. Stutterointi ei monesti näy esim fps-lukemissa mutta sen huomaa pelatessa, kuten joku sanoikin niin ajosimuissa yksi pahimmista asioista mitä voi kohdata, sitä ei yksinkertaisesti saisi olla.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
383
Minua ei englanninkielisen termin käyttö haittaa mitenkään päinvastoin oikeastaan. Mutta vähemmän pelaavana jäin kaipaamaan selitystä termille itse uutisessa jo. Nythän se kommenteissa tullut selville, mutta ehkä jatkossa noita termejä voisi selittää uutisessa itsessään.
 

Fileguru

toaster blacksmith
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
113
Jos on yhtään viimeaikoina (useampi vuosi taaksepäin) seurannut "alaa" niin stutteroinnilla viitataan juurikin korkeisiin frametimeihin, eikä alhaiseen fps:n tai sen droppailuun. Nykyaikana alkaa olla se suurin ongelma peleissä...

Stutterointi = epätasaiset frametimet ja niissä varsinkin korkeat piikkimäiset heilahtelut

Tökkiminen, Nykiminen, Pätkiminen = matala FPS ja sen paikoittain suuri vaihtelu

Lagiminen ja Warppiminen= internet yhteyden ja peli palvelimen ongelmat nettipelaamisessa, objektit jäätyilevät paikalleen ja teleporttailevat. Nykyään käytetään paljon myös tökkimisen tilalla ja se on ärsyttävää ;)

Näin on. :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Jep, kyllä stutterointi viittaa enemmän siihen, että "tasaisella" korkeahkolla fps:llä frametimet vaihtelevat. Toiset eivät ilmiötä niin huomaa ja toiset taas huomaavat paremmin. Eaim cf ja sli seteissä käytetty mikrostutterointi tarkoittaa sitä, ettei kahden näyttiksen piirtämät ruudut osukaan keskenään samalla ajoituksella vaan tulevat hieman epätasaisesti ajoitettuna pihalle -> voi näyttää häiritsevältä vaikka fps senkuin kasvaa.

Pätkiminen ja muut suomitermit ovat hankalia, sillä ne voivat tarkoittaa montaa asiaa. Stutterointi termi ei jätä ns. kylmäksi vaan kuvastaa heti tiettyä ilmiötä.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 410
Koko ketju täynnä offtopiccia yhdestä sanasta? Ei helvetti taas.
 

Lyd

Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
133
Onneksi olin hereillä kun oli se perkuleen feature updates täppä unohtunut päälle, pääsin vielä restorella takaisin 1607:aan. Antaa muiden toimia MS:n betatestaajina, mulla ei riitä hermot moiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
485
Onko kellään tietoja tarkemmista testeistä tai skenaarioista, joissa tätä stutterointia ilmenee W10 1703:lla?
Tuosta Insider Fast Ringistä taitaa mennä puoli vuotta, että päivitys päätyy main branchiin.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 542
Onko kellään tietoja tarkemmista testeistä tai skenaarioista, joissa tätä stutterointia ilmenee W10 1703:lla?
Tuosta Insider Fast Ringistä taitaa mennä puoli vuotta, että päivitys päätyy main branchiin.
tällä hetkiset insiderbuildit (ja vielä tulevat) tulevat päätymään Fall Creators Updateen kaikki, sitten vasta alkaa taas uusien päivitysten testailu (tai näin sen oon käsittänyt)
 
Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
105
Noh, kysehän tässä uutisessa ei ole "micro stuttering" ongelmasta vaan ihan FPS-dropeista joita Microsoft kutsuu tässä stutteroinniksi tai nykimiseksi.

Itse miellän stutteroinnin enemmän lyhenteeksi edellämainitusta mikrostutteroinnista tai mikronykimisestä, eli framejen välisten aikojen muutoksista millisekunttiluokassa. Nykiminen tai tökkiminen viittaa taas FPS-droppeihin, jotka on helposti havaittavissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 351
Itse en ole perus-CU:takaan vielä antanut asentua, varmaan puolisen vuotta tai yli ainakin sen blokannut, muuten toki päivitykset ottanut. Eli nyt kai sitten kannattaisi vasta ne seuraavat suuret paketit sitten asentaa(?)
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Ihmiset ymmärtäkää, että englanninkielessäkin nuo sanat millä kuvaillaan näitä ongelmia, ei ole mitään tietokonetermistöä, vaan sanoja mitkä ovat vakiinnuttaneet roolinsa kun niitä on tarpeeksi käytetty.

Uutinen käyttää jopa englanninkielestä lainattua sanaa väärin, koska kyse ei ole pienestä nykimisestä, vaan ajottaisista isoista ruudunpäivityksen tippumisista, mistä @Niilomaan yläpuolella mainitsikin.

Tämä uutinen on kielenkäytöltään siis fiasko, eikä fail, joka ei ole Suomea. Muuten on ollut hyvää uutisointia @Kaotik.
 
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
856
Itse en ole perus-CU:takaan vielä antanut asentua, varmaan puolisen vuotta tai yli ainakin sen blokannut, muuten toki päivitykset ottanut. Eli nyt kai sitten kannattaisi vasta ne seuraavat suuret paketit sitten asentaa(?)
En oikein keksi syitä blokata noita "service packeja", mutta jos niin haluaa tehdä niin tuskin tuo seuraavakaan mikään pakollinen on ellei kärsi noista stutteroinneista.

Eikä tuo ongelma taida mikään hirmu yleinen olla kun kuulin tästä ensimmäistä kertaa tästä uutisesta, olisi kiva tietää mikä tuon aiheuttaa ja millaiset edellytykset se vaatii.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
26
Kyllähän nuo kaikki unboksaukset ja stutteroinnit aina hetken naurattaa, mutta minun puolesta artikkelit voisi olla vaikka kokonaankin englantia. Tiedä vaikka lukijamäärät räjähtäisi käsiin. :)

Perinteikäs mikrotuki termistö heittovaihto tiedostoineen (swap file) ja säiliön (cache) tyhjentämisineen taitaa olla ikävä kyllä kuolemassa pois. :(
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 901
Perinteikäs mikrotuki termistö heittovaihto tiedostoineen (swap file) ja säiliön (cache) tyhjentämisineen taitaa olla ikävä kyllä kuolemassa pois. :(
Kieltämättä nuo suomennetut termit on muutaman vuosikymmenen ajan antaneet iloa hymähdyksistä naurun remakoihin. Muistan kyllä kun ennen joutui oikeasti miettimään, mitä joillain termeillä tarkoitettiin ellei asiayhteys ollut suoraan selvillä.
 
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
856
Kieltämättä nuo suomennetut termit on muutaman vuosikymmenen ajan antaneet iloa hymähdyksistä naurun remakoihin. Muistan kyllä kun ennen joutui oikeasti miettimään, mitä joillain termeillä tarkoitettiin ellei asiayhteys ollut suoraan selvillä.
Nvidian ohjauspaneelin 3D-asetuksista löytyvää "ympäristön sulkemista" sain kyllä hetken kelata että mikähän hitto tuo mahtaa olla kun ensi kerran tuohon törmäsin. Ambient occlusionhan se.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 410
Jos englanti vieroksuttaa tietokoneiden maailmassa, niin sitten kyllä elää jossain omassa pienessä kuplassa.
Pitäisi olla onnellinen, että edes osittain on suomenkielistö termistöä vaikka toki pidemmän päälle sekin on täysin turhaa.
Ei ne atk-allergiset ihmiset sen paremmin ymmärrä mikä on vaikkapa cache / välimuisti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 646
Viestejä
4 197 269
Jäsenet
70 760
Uusin jäsen
Maakkkee

Hinta.fi

Ylös Bottom