Microsoft valmistelee vammaisille suunnattua Xbox-ohjainta

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 453


Microsoft valmistelee tavalla tai toisella vammaisille henkilöille suunnattua Xbox-peliohjainta.
Peliohjain itsessään on varustettu kahdella suurella kosketustasolla, Xbox-painikkeella, Menu- ja Näkymä-painikkeilla, ilmeisesti konfiguraatiota vaihtavalla painikkeella ja dpadilla.
Ohjaimen todellinen erikoisuus on takalaidasta löytyvät 19 porttia, joihin on mahdollista kytkeä erilliset laitteet jokaiselle Xbox One -ohjaimen funktiolle. Lisäksi ohjaimessa on USB- ja kuulokeliittimet.
Ohjaimeen kytkettävien erillisohjainten kirjo on ilmeisesti käytännössä loputon, sillä käyttäjän ei tarvitse hankkia niihin valmiita ratkaisuja, vaan niihin sopii myös sopivalla liittimellä varustetut itse suunnitellut ja toteutetut ohjainlaitteet.

Ohjaimen akun kerrotaan kestävän yhdellä latauksella parhaimmillaan 25 tuntia ja hinnan luvataan olevan 100 dollaria.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 411
Omasta mielestä ihan aidosti koitetaan antaa heillekin mahdollisuus joilta ei normi padin käyttö onnistu. Eikä ole pelkästään PR stuntti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
554
Vaikka en kuulu itse millään tavallaan kohderyhmään, niin silti loistava veto Microsoftilta. Pikkuhiljaa kaikki alkaa heräilemään siihen faktaan, että pelejä pelaa muutkin kuin stereotyyppiset teini-ikäiset nörttipojat ja tämän laitteen avulla helpotetaan aika monen pelaajan elämää/innostetaan ainakin kokeilemaan pelaamista.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 512


Microsoft valmistelee tavalla tai toisella vammaisille henkilöille suunnattua Xbox-peliohjainta.
Peliohjain itsessään on varustettu kahdella suurella kosketustasolla, Xbox-painikkeella, Menu- ja Näkymä-painikkeilla, ilmeisesti konfiguraatiota vaihtavalla painikkeella ja dpadilla.
Ohjaimen sen todellinen erikoisuus on takalaidasta löytyvät 19 porttia, joihin on mahdollista kytkeä erilliset laitteet jokaiselle Xbox One -ohjaimen funktiolle. Lisäksi ohjaimessa on USB- ja kuulokeliittimet.
Ohjaimeen kytkettävien erillisohjainten kirjo on ilmeisesti käytännössä loputon, sillä käyttäjän ei tarvitse hankkia niihin valmiita ratkaisuja, vaan niihin sopii myös sopivalla liittimellä varustetut itse suunnitellut ja toteutetut ohjainlaitteet.

Ohjaimen akun kerrotaan kestävän yhdellä latauksella parhaimmillaan 25 tuntia ja hinnan luvataan olevan 100 dollaria.
Vammainen on terminä loukkaava. ei mulla muuta.
 

Shikanjyo

#low&slow
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 311
Vammainen on terminä loukkaava. ei mulla muuta.
"Vammainen" tai "kehitysvammainen" ovat termeinä täysin hyviä ja hyväksyttyjä.
Ehkä jotkut saattavat mieltää termit "kehari" ja "vampula" loukkaavina mutta mielestäni ne ovat vain ns. lyhenteet/helpommin soljuu suussa.

Ei mulla muuta. Hieno ohjain ja todella hyvä idea.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 453
Vammainen on terminä loukkaava. ei mulla muuta.
Terveydenhuoltoalalla käytetään termejä kehitysvammainen ja vammainen ja lähes valmiina SH:na luotan siihen että jos voin käyttää ko. termejä niissä töissä, voinen näissäkin.

edit:
Kai se on kuulijan korvassa myös osittain, itselle se on niin arkipäiväinen termi ettei tullut edes mieleen että siinä olisi joidenkin mielestä ikävä kaiku
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
92
Vähän särähtää korvaan tuon sana vammainen otsikoinnissa ja tekstissä.

Mielestäni Tivillä parempi tapa tämän tuontiin.
Microsoftilta tulossa aivan uudenlainen Xbox-ohjain
Eikö tuo otsikointi ole jo sitten niin varoen tehty ettei se anna sisällöstä tarvittavan tarkkaa kuvaa? Tuo otsikointi antaa ymmärtää että olisi tulossa ohjain joka on tarkoitettu normaaliin käyttöön ja suunnattu samalle kohderyhmälle kuin aikaisemmatkin ohjaimet. Olen tosin samaa mieltä siitä että tuo vähän särähtää korvaan, mutta ymmärtääkseni on terminä hyväksyttävä ja käytössä esim. terveydenhuoltoalalla.
 
Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
105
Tuo "vammainen" itsellekin särähti pelaajana korvaan, mutta parissa sekunnissa sitä osasi ymmärtää tämän olevan oikeasti oikea käyttötapa kyseiselle sanalle. Valitettavasti pelipiireissä tämä sana on leimaantunut ikävästi ja saattaa aiheuttaa antipatioita ihmisissä. Kai tämä on sitä luontaista kielen muuttumista etenkin tässä kontekstissa.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
590
Ihan hyvä että Microsoft on herännyt tähän, simulaattoripiireissä näitä tämän tyyppisiä ohjaimia onkin näkynyt jo pitkään mutta ne ovat olleet enemmän tai vähemmän pientuotantoa tai täysin customoitua asiakkaan tarpeisiin.

Tuosta termistä vielä sen verran että "vammainen" on täysin sopiva termi koska se kattaa kaikki, myös myöhemmällä iällä esimerkiksi työtapaturmassa vammautuneet henkilöt. Ei pidä sotkea englannin kielen termeihin "disabled" ja "retarded" jotka tulkitaan täysin eri tavalla.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 114
Rajoitteiset, voisi olla yksi termi.
Mutta kyllä Kaotik käyttää tässä aivan oikeaa termiä ja termistöä.
Itsellenikin se tavallaan "särähti korvaan", koska pentuna käytettiin melkein pelkkänä haukkumasanana tuota.

Tosin, nyt en (toivottavasti) ole enää "pentu" ;)

Ja itse uutisen kommentointi meinasi unohtua.
Aivan loistavaa toimintaa Microsoftilta, on hienoa, että vammaisille saadaan heille sopivat pelivälineet. Tuo aivan uuden harrastusmahdollisuuden ja samalla myös lisää sosiaalisia yhteyksiä. Arvostan kovasti!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 545
Rajoitteiset, voisi olla yksi termi.
Mutta kyllä Kaotik käyttää tässä aivan oikeaa termiä ja termistöä.
Itsellenikin se tavallaan "särähti korvaan", koska pentuna käytettiin melkein pelkkänä haukkumasanana tuota.

Tosin, nyt en (toivottavasti) ole enää "pentu" ;)

Ja itse uutisen kommentointi meinasi unohtua.
Aivan loistavaa toimintaa Microsoftilta, on hienoa, että vammaisille saadaan heille sopivat pelivälineet. Tuo aivan uuden harrastusmahdollisuuden ja samalla myös lisää sosiaalisia yhteyksiä. Arvostan kovasti!
Olen näistä samaa mieltä. Viralliset lääketieteen standardoimat termit on liian vaikeita, jotta ne voitaisiin ottaa arkisessa puhekielessä käyttöön. Sana "vammainen" on ollut hyvin yleisesti käytössä, kun on haluttu loukata jotakin toista (minun lapsuudessa kyllä haukuttiin "homoksi" kuitenkin paljon enemmän). Siitä huolimatta sitä käytetään paljon myös täysin asiallisessa keskustelussa. Tämän lisäksi tiedän henkilökohtaisesti vammaispalveluiden parissa työskentelevien ammattilaisten käyttävän hemmottelevaa nimitystä "kehari". Se on sama asia kuin omaa isoisäänsä kutsuisi "papaksi".

Olennaista tässä on kuitenkin se seikka, että teknologia mahdollistaa ihmisten auttamisen siinä missä perinteiset formaatit (urheilulajit, kirjallinen viihdesisältö) ei sitä kykene tarjoamaan. Näiden asioiden tarjoaminen on erittäin tärkeä osa muun muassa koulutuksessa. Esimerkiksi on paljon sokeita ("näkövammaisia/viittomakielisiä"), jotka voivat kouluttautua siinä missä kaikki muutkin, kunhan heille rakennetaan näitä keksintöjä.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
80
Tällaista "helppoa" ratkaisua olenkin odotellut. Yksi kaverini tarvitsee apua aivan kaikessa mitä tekee ja käsien koordinaatio on hyvin rajoittunut. Ollaan monet pelit väännetty läpi niin, että hän on katsellut vierestä minun ohjatessa. Tuo ohjain näyttäisi olevan aika helposti muokattavissa joka yksilön omille rajoitteille sopivaksi, että ehkä tällä saisi kaverin itse ohjaksiin.

Elämän ja kuoleman asioita joillekkin tällaiset kun ei oikeen mitään voi tehdä. Halua riittää, mutta välineitä tekemiseen puuttuu.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 851
Pakko kyllä sanoa että tämä on yksi parhaimpia asioita mitä MS on peliskenelle antanut. Toivottavasti muut laitevalmistajat seuraavat perässä ja suunnittelevat omat vastaavat laitteet. :tup:
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 453
Pakko kyllä sanoa että tämä on yksi parhaimpia asioita mitä MS on peliskenelle antanut. Toivottavasti muut laitevalmistajat seuraavat perässä ja suunnittelevat omat vastaavat laitteet. :tup:
Ja vielä oleellisempaa olisi että jokin yritys lähtisi oikeasti (lähes) omakustannehintaan toteuttamaan noita liitettäviä lisälaitteita eri ihmisten tarpeiden mukaisina

edit:
Vaikka toki periaatteessa "helposti" noita 3,5mm plugin päässä olevia on/off-kytkimiä ja jopa analogisia saa tehtyä niin uskoisin että monen kohdalla jää tekemättä jollei ole jotain tahoa joka hoitaa toteutuksen järkihintaan
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 811
Mielenkiintoinen pelinavaus MS:ltä. Tärkeä kai tätäkin osa-aluetta ohjaimissa on lähteä kehittämään ja tapa on mielestäni oikea. MS tarjoaa alustan/mahdollisuuden ja kolmannen osapuolen valmistajat voivat suunnitella sitten käytännössä mitä vaan. Niin ja onpa tälle digisukupolvellekin sitten vanhainkodeissa tekemistä kun kehitys kehittyy :tup:
Vammainen on terminä loukkaava. ei mulla muuta.
Just tällaisten mielensäpahoittajien takia nykyjournalismi ja muu ammattimainen ulosanti on niin tönkköä luettavaa. Työtönkin tuntuu olevan vähintään kunnianloukkaushaasteen veroinen haukkumasana, puhumattakaan sairaslomasta. Varotaan ettei vaan kukaan pahastu, kun nykyään hirvein mitä ihmiselle voi tapahtua on tämä "I'M OFFENDED!!"
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
2 537
Aivan loistava juttu.
Tuo voi olla tarpeellinen ohjain ihan jokaiselle täällä kirjoittavalle kun ei koskaan tiedä vammautuuko vai ei elämässään.
Kaikki aktiviteetti on isoa plussaa kun monella rajoittaa niin montaa muuta tekemistä vammat.
Pelaamisessa jos edes yksinkertaisimpia pelejä pystyy tuon avulla pelaamaan niin se tuo varmasti erilaisen tyydytyksen kuin esim. täysin passiivinen elokuvan katselu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
515
Tällaista "helppoa" ratkaisua olenkin odotellut. Yksi kaverini tarvitsee apua aivan kaikessa mitä tekee ja käsien koordinaatio on hyvin rajoittunut. Ollaan monet pelit väännetty läpi niin, että hän on katsellut vierestä minun ohjatessa. Tuo ohjain näyttäisi olevan aika helposti muokattavissa joka yksilön omille rajoitteille sopivaksi, että ehkä tällä saisi kaverin itse ohjaksiin.
Tähän uuteen ohjaimeen kun yhdistää vielä co-pilot -ominaisuuden, joka toimii muutenkin loistavasti, onnistuu yksinpelienkin co-oppaaminen ja hauskaa varmasti on.
 
Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
105
Just tällaisten mielensäpahoittajien takia nykyjournalismi ja muu ammattimainen ulosanti on niin tönkköä luettavaa. Työtönkin tuntuu olevan vähintään kunnianloukkaushaasteen veroinen haukkumasana, puhumattakaan sairaslomasta. Varotaan ettei vaan kukaan pahastu, kun nykyään hirvein mitä ihmiselle voi tapahtua on tämä "I'M OFFENDED!!"
Ihmeen purkautuminen hyvästä keskustelunavauksesta. Jos luet ketjun viestit, niin monelle tuo sana särähtää korvaan sen arkikielessä olevan oletusarvoisesti loukkaavan tarkoitusperän takia. Sanan käyttöhän ihan asiallisesti useiden keskustelijoiden (minä mukaanlukien) todettiin täysin oikeaksi. Voisit ottaa ihan rauhallisesti ja vaikka tuntisit jostain syystä piston sydämessäsi, niin mietit kannattaako tästä hermostua.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
253
Tämän videon nähtyäni laitoin tietoa eteenpäin kaverilleni, joka tekee töitä vammaisten ja vanhusten avustajan helsingissä. Olen muutaman kerran itsekkin ollut auttamassa.
Kaveri on takuuvarmasti yhteydessä vammaisjärjestöihin ja kertoo tällaisista hienoista uutuuksista.
Ja vammaiset itse, jotka tällaisen näkevät ovat varmasti innoissaan. Tuon ohjaimen muokattavuus ja käyttömahdollisuudet ovat sen verran suuria, että sitä voidaan tulla käyttämään hyvinkin monessa erilaisessa asiassa, eikä pelkästään vammaisten apuna.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Otetaan huomioon lainaamani viesti kokonaisuudessaan, en pahoita mieltäni vaikka jatkuvasti joku sanoisi työttömäksi. :kahvi:
Tarkennan sen verran, et en viitannut sinuun kun kommentoin äsken :D ottaa pannuun ku ylläpito poisti mun kommentin joka oli aivan ensimmäisenä uutisessa.

e. Eläköön sigussani sitten.
 
Viimeksi muokattu:

Aasis

Sofistikoitunut dokaaja
Platinum-jäsen
Premium+ ☆☆☆
Team SER
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9
No kyllähän konsolipelaaja terminä on aika paljon vammaista loukkaavampi :think:

Käyttäjän @svk kommentti edusti parasta laatua ja yllis osoittaa puutteellista makua sensuroidessaan moista nykytaidetta :facepalm:
 

Deussu

Premium-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
653
En usko muiden valmistajien seuraavan perässä, koska markkina on pieni ja Microsoft kerkesi ensimmäisenä korjaamaan PR-pisteet.

Voiko @Kaotik sanoa, mihin käyttäjän @svk kommentti hävisi? Mielestäni koko viestin poistaminen on todella huono ratkaisu, koska kyseinen käyttäjä sanoi vain sen, mitä monella pyöri päässä uutisen luettuaan.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 453
En usko muiden valmistajien seuraavan perässä, koska markkina on pieni ja Microsoft kerkesi ensimmäisenä korjaamaan PR-pisteet.

Voiko @Kaotik sanoa, mihin käyttäjän @svk kommentti hävisi? Mielestäni koko viestin poistaminen on todella huono ratkaisu, koska kyseinen käyttäjä sanoi vain sen, mitä monella pyöri päässä uutisen luettuaan.
Sen poisti toinen ylläpidon jäsen. Tuskin nyt kuitenkaan hirvittävän moni ajattelee vammaisten olevan minkään konsolin varsinainen kohderyhmä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 411
En usko muiden valmistajien seuraavan perässä, koska markkina on pieni ja Microsoft kerkesi ensimmäisenä korjaamaan PR-pisteet.

Voiko @Kaotik sanoa, mihin käyttäjän @svk kommentti hävisi? Mielestäni koko viestin poistaminen on todella huono ratkaisu, koska kyseinen käyttäjä sanoi vain sen, mitä monella pyöri päässä uutisen luettuaan.
Asiaton kommentti, vaikka kuinka yrittäisi olla muka hauska. Kaveri vielä pitää sitä sigussaan näemmä...
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Siis joo tämähän on ihan tarkoitettu siis oikeasti henkilöille jotka ovat jotenkin rajoittuneita.

Aluksi kun luin otsikon niin hetkellisesti kävi mielessä että totako mieltä microsofti on konsolilelaajista tms.
Mutta hienoa jos tämä mahdollistaa rajoittuneiden henkilöiden pelailun joille vakio ohjaimen käyttäminen vaikeaa.

Mitä itse sanaan vammainen tulee niin se on aika yleinen sanottava ollut jonkin asteisena herjana.

Asiaton kommentti, vaikka kuinka yrittäisi olla muka hauska. Kaveri vielä pitää sitä sigussaan näemmä...
Ei toi nyt sillai paha ollut kun tuossa ei ketään loukata henk.kohtaisesti kuitenkaan.
Luin otsikon ja kommentin tuossa parille konsoli pelaajalle jotka täällä pelailee,niin aiheutti vain yleistä hilpeyttä.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 561
Viestejä
4 166 356
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom