Itse jo toisaalle kirjoittelin tarpeesta automatisointiin:
Tuli tässä mieleen, kun töissä tietyt asiat toistuvat ja tähän päivään saakka ne on tullut tehtyä käsin, että löytyisiköhän tähän jokin keino automatisoida asioita.
Tapaus 1.
On olemassa excel-tiedosto, jossa on koodeja, puhuttakoon niistä nyt vaikka eri tapauksille. Tällä hetkellä ei ole varmaa missä muodossa nämä koodit tulevat, sähköpostitse, excelissä, wordissä, tms. mutta ajatuksena on, että exceliin ne saisi helpoimmin jäsenneltyä käsin.
Jokaiselle tapaukselle on oma excel-tiedosto, johon aina samaan soluun käydään tästä koodiexcel-tiedostosta poimimassa oikea koodi.
En tiedä miten tämä olisi helpoimmin automatisoitavissa, mutta ensimmäisenä tuli mieleen, että olisiko esim. koodiexcel-tiedostostoon lisättävä jokaisen tiedoston nimi mihin koodi kuuluu laittaa ja jokin haistelisi tätä tiedostonimeä ja sen mukaan osaisi avata oikean tiedoston johon syöttäisi oikean koodin?
Tapaus 2.
Kaikki edellämainitut tiedostot on tallennettava tiedostonhallintajärjestelmään yksitellen. Kaikki tiedostot ovat jo tiedostonhallintajärjestelmässä olemassa, eli automatisoinnissa luultavasti:
1. pitäisi käydä kirjoittamassa tiedostonhallintajärjestelmään tiedoston nimi hakupalkkiin
2. painaa etsi painiketta
3. valita tiedosto hakutuloksista
4. painaa tiedostonpäivitys painiketta -> aukeaa uusi ikkuna
5. käydä tähän uuteen ikkunaan laittamassa polku, jossa päivitetty tiedosto on
6. kirjoitettava muutoshistoria teksti (kaikissa voi olla sama teksti)
7. painettava päivitä tiedosto painiketta
8. palaa kohtaa 1. mutta päivitetään toinen tiedosto
tätä niin monta kertaa, että kaikki tiedostot on päivitetty
Tämä edellämainittu case on tällähetkellä tulossa oleva työ ja on laajuudessaan paljon isompi kuin mitä normaalisti täytyy tehdä, mutta jo pienemmätkin vastaavat caset ovat alkaneet maistua puulta niin josko tässä samalla saisi niihin keksittyä automatisointia.
Pelkälle excelille olisi varmaan tehtävissä jotakin scriptejä, mutta mitenhän on tuon 3. osapuolen ohjelmisto, jossa luultavasti pitäisi nauhottaa macro miten hiiri liikkuu yms., ellei sitä voisi helposti operoida näppäinkomennoilla?
Sellainen tuli löydettyä kuin Microsoft Power Automate, mutta tätä ei ole tullut vielä latailtua/tutustuttua sen enempää muuta kuin, että ei taida kovinkaan kattavasti ohjeita löytyä. Onko mitä muita vastaavia ohjelmia, nimenomaan helppokäyttöisiä?
Kiitos ja kumarrus
Nyt olen edennyt siihen pisteeseen, että olen saanut ladattua ohjelman ja aloittanut ensimmäisen automatisoinnin teon.
Tällähetkellä minulla on kansiossa seuraavat tiedostot:
katso liitettä 838845
joista, 1.xlsx, 2.xlsx sekä 3.xlsx ovat keskenään identtisiä tiedostoja, vain tiedostonimi on eri:
katso liitettä 838846
Sarjanumerot.xlsx sisältää seuraavaa:
katso liitettä 838847
Puhuttakoon, että Sarjanumerot.xlsx on ns. Master-tiedosto ja muut ovat Slave-tiedostoja. Tai Leader - follower / mikä nykyään onkaan vakiintunut termi.
Ideana on, että Power Automate osaisi Sarjanumerot.xlsx mukaan siirtää sarjanumerot automaattisesti 1.xlsx, 2.xlsx sekä 3.xlsx tiedostoihin.
Itselläni ei ole minkäänlaista kokemusta ohjelmoinnista, joten homma tyssää jo heti alkuunsakin.
Power Automatessa minulla on seuraava rakenne saatu aikaiseksi:
katso liitettä 838850
Ja homma jatkuu. Kovasti on tullut etsittyä ratkaisuja pääosin luurilla muiden kiireiden keskellä. Power Automaten jätin toistaiseksi taka-alalle ja koitin etsiä löytyykö excelistä kaava joka osaisi tutkia tiettyä tiedostoa ja sellainenhan löytyi.
Pahoittelen jo valmiiksi suomenkielisen version käyttöä excelissäni.
Kaava toimii siten, että se etsii tietystä tiedostosta haluamaasi tekstiä ja mikäli teksti löytyy se tulostaa halutun solun arvon.
=PHAKU(POIMI.TEKSTI(SOLU("filename");ETSI("[";SOLU("filename"))+1; ETSI("]";SOLU("filename"))
-(ETSI("[";SOLU("filename"))+1));[Sarjanumerot.xlsx]Taul1!B2:C4;2;EPÄTOSI)
Kaava auki purettuna tässä tapauksessa
POIMI.TEKSTI(SOLU("filename");ETSI("[";SOLU("filename"))+1; ETSI("]";SOLU("filename"))-(ETSI("[";SOLU("filename"))+1)) = taulukon nimi, minun tapauksessa 1.xlsx
[Sarjanumerot.xlsx]Taul1!B2:C4 = tiedosto, sen välilehden nimi ja alue, josta taulukon nimeä (1.xlsx) etsitään
2 = jos haettava nimi löytyy, niin näytetään solusta seuraavan solun arvo
EPÄTOSI = jos haettavaa nimeä ei löydy niin näytetään teksti EPÄTOSI
Seuraavaksi täytyisi löytää ratkaisu Power Automateen joka avaisi jokaisen tiedoston ja lisäisi tuon kaavan jokaiseen tiedostoon + kaavan tulos pitäisi liittää arvona, ettei ole linkitettynä enää ns. Master tiedostoon.
Tämähän onnistuisi kokonaan Excelillä niinkuin hrk seuraavassa viestissä mainitsee, mutta ideana oli koittaa saada vielä automatisoitua valmiiden tiedostojen vienti tiedostonhallintajärjestelmään. Tosin iisimpi olisi varmaan tehdä excelit excelillä ja pelkkä tiedostojen vienti Power Automatella.