Microsoft optimoi Windows-päivitysten asennusprosessia huomaamattomammaksi

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Käyttäjä @JiiPee esittämä esimerkki on kyllä pätevä ja voi tulla ongelmia muissakin tilanteissa, kuin ukkosen aikaan.

Tiedän että tietoturvatpäivitykset pitäisi saada kaikille mahdollisimman nopeasti, jottei tulisi suurempia katastrofeja, joten täysin manuaalinen pävittäminen ei ole vaihtoehto.

Jos mahdollista, minulle kelpaisi sellainen vaihtoehto asetuksissa, että asennetaanko päivitykset sammutettaessa vaiko käynnistyessä. Käynnistyessä kone käynnistyisi heti perään uudelleen, mutta näin se voisi periaatteessa toimia.

Hankalaksi menee, mutta asiakastyytyväisyyden kannalta tämä on oikeasti merkittävä asia, jota Mikkis nyt ihan oikeaoppisesti edistää.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
3 930
Tehokoneille ei edes tarvi "optimoida". Siitä seurasi xp:stä seiskaan jatkunut min req nousu. Kun taas kaikki mitä pikkukoneille optimoidaan tulee selvänä plussana myös tehokoneille. Itse pidän x86 tableteista ja Atomit nyt sattuvat olemaan käytännössä ainoa vaihtoehto siihen.
Seiska toimii selvästi paremmin kunnon raudalla kuin XP. Otan ilomielin monta kertaluokkaa kovemmat minimivaatimukset jos ohjelma toimii paremmin kunnon raudalla.

Henk.koht. en ole tähän päivään mennessä nähnyt ainuttakaan boottia Win10:n itsensä toimesta ilman että se olisi tapahtunut itse valitsemanani ajankohtana aktiivisten tuntien ulkopuolella.
Minäpä olen, henk. koht.

18- tunnin aktiivisena aikana ehtii tehdä todella paljon (aika riittää varmasti kotikäyttäjän tarpeisiin, jota voi vielä tarvittaessa jatkaa). 18- tunnin jälkeen tulee ainakin kysymys päivityksestä, jos koneella on vielä toimintaa.
Edelleen ei tule mitään kysymystä vaikka koneella on toimintaa.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Ei merkitystä, koska: Uudelleenkäynnistystä ei myöskään tehdä tarkistamatta, onko laite parhaillaan käytössä.

Sekä:
Ominaisuuspäivityksiä voidaan lykätä 365 päivällä.
Suojausparannuksia voidaan lykätä 30 päivää.
Kyllä on lähteny boottiin kone pari kertaa ihan suoraan pelistä. Että se tarkistus onko kone parhaillaan käytössä toimii vähän miten toimii.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
kun puhutaan kotikäyttäjistä olen. Jos kyse on yrityskäytöstä siellä on työkalut millä voidaan lykätä päivitykset haluttuun ajankohtaan
Kyllä minä kotikäytössäkin arvostaisin hieman pidempää aikarajaa, siis luokkaa muutama päivä. 18 tuntia on oikeasti tosi lyhyt aikaväli, jos ei halua koko ajan päivystää koneellaan, että se ei mene päivittämään itseään (ja katkaisemaan kesken asioita, oli se sitten videon renderöinti harrastushommissa tai huvikseen ajeltu simulaatio tai peliserveri).

18- tunnin aktiivisena aikana ehtii tehdä todella paljon (aika riittää varmasti kotikäyttäjän tarpeisiin, jota voi vielä tarvittaessa jatkaa). 18- tunnin jälkeen tulee ainakin kysymys päivityksestä, jos koneella on vielä toimintaa.
Polku: Asetukset->Päivittäminen ja suojaus->Lisäasetukset. Katsottu omasta Winnukasta kts. PC-speksit.
Ei ole, kuten muutama täällä ehtikin mainita. Väkisin tuo päivittyy, kun päivittyy. (Kunhan joskus tuo oma "Signature Edition" -läppäri saisi edes tuon Creators-päivityksen... Windows on näköjään vajonnut melkein Android-tasolle näissä päivitysten jakeluissa. Veikkaan, että se tulee heti kun seuraavan kerran jättää koneen tekemään mitään illalla yksinään – ja vie kaikki tallentamattomat muutokset mukanaan. ;-)
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
13
Sen jälkeen kun asentelin 2kpl työläppäreihin, väylä ja diagnogstiikka ohjelmat uusik lähti seuralla kertaa myös win10 kävelemään koneista. Jos olen jossain muualla kiinni koneessa se ei vaan jumakauta käy et winukka puuhailee taustalla omiaan. Win 7 64 ja no worryes!
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
871
Edelleen ei tule mitään kysymystä vaikka koneella on toimintaa.
Kyllä on lähteny boottiin kone pari kertaa ihan suoraan pelistä.
Väkisin tuo päivittyy, kun päivittyy.
Nappula tekniikkaa.. Teillä on väärät asetukset, Winukka ei oletuksena oikeen ilmoittele (käyttäjien toive, häiritsee). Itsellä ei koskaan ole halunnut sammuttaa kesken käytön (päivitykset asennetaan aina sammutuksen yhteydessä, aktiivista aikaakaan ei ole asetettu):
Sieppaa.JPG
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Nappula tekniikkaa.. Teillä on väärät asetukset, Winukka ei oletuksena oikeen ilmoittele (käyttäjien toive, häiritsee). Itsellä ei koskaan ole halunnut sammuttaa kesken käytön (päivitykset asennetaan aina sammutuksen yhteydessä, aktiivista aikaakaan ei ole asetettu):
Itseasiassa ilmankin tuota se näyttää kyllä yhden ilmoituksen asiasta, jossa ainakin nykyään muistaakseni annetaan myös optioita siirtää boottia eteenpäin tai bootata heti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Nappula tekniikkaa.. Teillä on väärät asetukset, Winukka ei oletuksena oikeen ilmoittele (käyttäjien toive, häiritsee). Itsellä ei koskaan ole halunnut sammuttaa kesken käytön (päivitykset asennetaan aina sammutuksen yhteydessä, aktiivista aikaakaan ei ole asetettu):
Missäs moinen taika-asetus lienee piilossa, ei näy kummassakaan haulla "Update" löytyvässä sovelluksessa, eikä "Ilmoitusten ja toimintojen asetukset". Suomenkielisessä versiossa, noin muuten sana päivitys tuottaa vain Office-paketin päivitysyökalun (joka on myös ainoa syy, miksi myös tuossa vieressäni olevassa toisessa koneessa ei myös ole tämän viestin lähetykseen käytetyn koneen tavoin Ubuntu)... Hyvää käännösjälkeä vaihteeksi. (Lienee varmaan taas vain Pro-version ominaisuus?)

Ja, se, että sinulla yksikään päivitys ei ole vielä sammuttanut konetta kesken käytön ei kerro kovinkaan paljoa. Otoskoolla, yksi käyttäjä, taidat olla jopa vähemmistö tässä ketjussa. (Tänään, noin ohimennen ja tästä ketjusta tietämättään, opiskeluaikainen kaveri avautui siitä kuinka Windows pakkopäivittää tyhmään kellonaikaan.)
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
3 930
Nappula tekniikkaa.. Teillä on väärät asetukset, Winukka ei oletuksena oikeen ilmoittele (käyttäjien toive, häiritsee). Itsellä ei koskaan ole halunnut sammuttaa kesken käytön (päivitykset asennetaan aina sammutuksen yhteydessä, aktiivista aikaakaan ei ole asetettu):
Ei kiinnosta koska Wintoosan mielestä "kesken käytön" on ihan eri kuin miten sinä sen haluat ymmärtää.

Itseasiassa ilmankin tuota se näyttää kyllä yhden ilmoituksen asiasta, jossa ainakin nykyään muistaakseni annetaan myös optioita siirtää boottia eteenpäin tai bootata heti.
Tuossa on aikaraja jonka jälkeen boottaa automaattisesti. Toisin sanottuna ei auta ellet ole koneen ääressä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Nappula tekniikkaa.. Teillä on väärät asetukset, Winukka ei oletuksena oikeen ilmoittele (käyttäjien toive, häiritsee). Itsellä ei koskaan ole halunnut sammuttaa kesken käytön (päivitykset asennetaan aina sammutuksen yhteydessä, aktiivista aikaakaan ei ole asetettu):
Aa... tämä asetus lienee sen Creators-päivityksen mukanaan tuoma, jos se oli koontiversion 15019 mukanaan tuoma... joten ehkä Microsoft jopa itse huomasi, että tuo niiden ratkaisu oli vaan ihan ”sitä ihteään”. Valitettavasti 11.7.2017 julkaistussa koontiversiossa 14393.1480 tuota ei ole, joten tuo Creators-päivitys ainakin tulee, kunhan se myös viimein tulee jakeluun myös minun laitteeseeni, vielä väkisinsammuttamaan koneen varoituksetta. (Mikäköhän niillä kestää, kaverin Lenovoon tuo tuli viime viikolla, minulle ei ole vielä eksynyt kohdalle.)
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Aa... tämä asetus lienee sen Creators-päivityksen mukanaan tuoma, jos se oli koontiversion 15019 mukanaan tuoma... joten ehkä Microsoft jopa itse huomasi, että tuo niiden ratkaisu oli vaan ihan ”sitä ihteään”. Valitettavasti 11.7.2017 julkaistussa koontiversiossa 14393.1480 tuota ei ole, joten tuo Creators-päivitys ainakin tulee, kunhan se myös viimein tulee jakeluun myös minun laitteeseeni, vielä väkisinsammuttamaan koneen varoituksetta. (Mikäköhän niillä kestää, kaverin Lenovoon tuo tuli viime viikolla, minulle ei ole vielä eksynyt kohdalle.)
Voit käynnistää Creators Updaten asennuksen vaikka heti tätä kautta: Download Windows 10

Tuosta riippumatta ainakin aktiiviset tunnit sai säädettyä myös aiemmin eikä kone niiden aikana boottaile luvatta. Muistelisin myös päivitysten "pausettamisen" ja siirtämisen eteenpäin olleen Pro-versiossa myös ennen Creators Updatea
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
Ei ole itselläkään väkisin winukka10 alkanu päivittää, joskus ei ole ohjelma tahi peli meinannut asentua ja ajattelin tehdä uudelleen käynnistyksen, josko olisi asentamattomia päivityksiä jonossa. Ja kappas, olihan niitä.

Jos konetta käyttää tärkeissä mm. pelinördemestaruus kisoissa, ehkä silloin on hyvä laittaa o&o shutup10 valikosta deferring,driver,security ja app päivitykset disableen.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Itellä on pro versio ja group policy muutoksilla sain jotenkin siedettäväksi tuon paskan käyttäytymisen, mutta ilman AD:n group policy sääntöjä sitä ei saa mieleisekseen ei sitten kirveelläkään.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 767
Jos sillä tehdään töitä siihen voi varmaan hankkia sen Win 10 Pro -version sitten, ei tartte olla AD:ssa että voi siirtää tietoturva yms päivityksiä 30 päivää ja ominaisuuspäivityksiä vaikka vuoden.
Löytyy myös optio pistää kaikki mahdolliset päivitykset "pauselle" max 35 päiväksi ja voi myös valita että saa vain "business branchin" päivitykset.

Tää tuntuu olevan taas joku ihan mahdoton asia porukalle hyväksyä ettei se oikeasti oo niin vaikeaa hallita niitä päivityksiä ja boottausajankohtia koska kuuli joskus tai jopa näki että kerran on kone bootannut "omine lupineen" jossain. Henk.koht. en ole tähän päivään mennessä nähnyt ainuttakaan boottia Win10:n itsensä toimesta ilman että se olisi tapahtunut itse valitsemanani ajankohtana aktiivisten tuntien ulkopuolella.
Tai sitten Win7, päivitykset pois ja tekemään tuottavaa työtä?

Käyttöjärjestelmän tulee olla mahdollisimman huomaamaton alusta, joka mahdollistaa työskentelyn. Laskeppa huvikses, monta ylimääräistä muuttujaa koneen käyttämiseen tuossa sunkin listassa tulee. Kuin myös tuo 35 päivää tulee nopeasti vastaan.

Puhelimissa päivitykset on tehty oikein. Puhelin ilmoittaa, kun päivitys on tarjolla ja voit itse päättää, milloin lataat ja asennat sen. Myöskin latauksen voi keskeyttää koska tahansa, jos tarvitsee tehoja muuhun.
No ei kukaan tee töitä päivittämättömällä win7: paitsi jos kytkee sen pois verkosta. Joku megapöpö päivittämättömään työkoneeseen olisi melkoinen pommi.
 

Deussu

Premium-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
653
No ei kukaan tee töitä päivittämättömällä win7: paitsi jos kytkee sen pois verkosta. Joku megapöpö päivittämättömään työkoneeseen olisi melkoinen pommi.
Git
Dropbox tai joku Windowsin vastaava pilvipalvelu
Office365
Jne.

Itse teen töitä päivittämättömällä Win7 ja ei ainakaan julkaisusta lähtien ole tullut "megapöpöä". :think:

Mutta tää taitaakin olla taas näitä tapauksia, jossa ihmetellään miksi kaikki vanhat työasemat ei ole jo Win10, kun eihän kukaan *laita oma rajoittuneen maailmankuvan mukainen väittämä tähän* tee asiaa X. :rolleyes:
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Git
Dropbox tai joku Windowsin vastaava pilvipalvelu
Office365
Jne.

Itse teen töitä päivittämättömällä Win7 ja ei ainakaan julkaisusta lähtien ole tullut "megapöpöä". :think:

Mutta tää taitaakin olla taas näitä tapauksia, jossa ihmetellään miksi kaikki vanhat työasemat ei ole jo Win10, kun eihän kukaan *laita oma rajoittuneen maailmankuvan mukainen väittämä tähän* tee asiaa X. :rolleyes:
Kun ei sähköpostista availe jokaisen spämmin liitetiedostoja, eikä surffaile epämääräisillä aikuisviihde sivustoilla, niin on kuin saisi lottovoiton jos onnistuu jonkun megapöpön saamaan koneelle. Olettaen että kone on hyvän palomuurin takana eikä sen avoimiin portteihin pääse kolistelemaan interwebistä käsin.

Eli väittäisin että 99% niistä megapöpöistä saadaan käyttäjän virheen takia koneelle.
 

Edqar

Tukijäsen
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
2 334
Vielä kun se ei söisi koko (pientä) nettikaistaa "salaa". Voisi ladata vain sillon kun kaista idlaa.
 

fly

Liittynyt
21.07.2017
Viestejä
677
Vielä kun se ei söisi koko (pientä) nettikaistaa "salaa". Voisi ladata vain sillon kun kaista idlaa.
tuossahan aikasemmin tuli jo ilmi miten ms ei osaa oikein arvioida milloin kone idlaa, sama juttu se on tuon kaistankin kanssa, useimmat peli vievät erittäin vähän kaistaa mutta muu liikenne sitten lagaa pelejä, varsinkin asynchronous dsl tekee tuota
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
871
Aa... tämä asetus lienee sen Creators-päivityksen mukanaan tuoma, jos se oli koontiversion 15019 mukanaan tuoma... joten ehkä Microsoft jopa itse huomasi, että tuo niiden ratkaisu oli vaan ihan ”sitä ihteään”. Valitettavasti 11.7.2017 julkaistussa koontiversiossa 14393.1480 tuota ei ole, joten tuo Creators-päivitys ainakin tulee, kunhan se myös viimein tulee jakeluun myös minun laitteeseeni, vielä väkisinsammuttamaan koneen varoituksetta. (Mikäköhän niillä kestää, kaverin Lenovoon tuo tuli viime viikolla, minulle ei ole vielä eksynyt kohdalle.)
Juu, itsellä versio 1703 ja koontikäännös 15063.483.

tuossahan aikasemmin tuli jo ilmi miten ms ei osaa oikein arvioida milloin kone idlaa,
Kyllä huomaa ja herjaa ihan heti jos on ihan mikä tahansa softa vain taustalla auki (muu kuin normaalit prosessit) ja rupeat sammuttelemaan.
 
Viimeksi muokattu:

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 966
tuossahan aikasemmin tuli jo ilmi miten ms ei osaa oikein arvioida milloin kone idlaa, sama juttu se on tuon kaistankin kanssa, useimmat peli vievät erittäin vähän kaistaa mutta muu liikenne sitten lagaa pelejä, varsinkin asynchronous dsl tekee tuota
Juu mulla tahtoo olla riesana se että jos ei ole työpöydällä ja käytä säännöllisin välein näppäimistöä tai hiirtä sillä työpöydällä Win10 päättääkin olevansa idle tilassa ja alkaa puuhaamaan omiaan (vaikka olen pelaamassa esim jotien vanhempaa peliä joka voi toimai DOS emun kautta).

Tuohon kastankäyttöön auttaa niiden PtoP ominaisuuksiena käyttö järkevästä (jos taloudessa on useampi Win10 kone) tai sen kytkeminen pois päältä.

Mitä tulee normaaliin Windwos 10 päivitysten lataukseen ilman PtoP ominaisuutta niin kyllä minulla siinä on ongelmana pidemminkin se että se päivitys käyttää kaistaa erittäin tehototmasti joten se kestää paljon pisempään kuin tarvisi.

Se minkä käyttiksen päivitys vie pahasti jumiin joksikinaika on se että se varaa prosessorin kaikki ytimet täysin 100% kuormalla aika pitkäksi ajaksi siinävaiheessa kun se ihmettelee että mitähän tässä pitäisi ruveta päivitämään ja samassa yhteydessä se tuntuu lukevan koko kiintolevyn läpi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Kyllä huomaa ja herjaa ihan heti jos on ihan mikä tahansa softa vain taustalla auki (muu kuin normaalit prosessit) ja rupeat sammuttelemaan.
Vinkki: Ei herjaa. Riippuu softasta. (Periaatteessa tuo on toki sen softan kirjoittajan vika, että ei reagoi tuohon käyttikseltä tulevaan ”keskeytykseen” (siis tavallaan viestiin sille softalle, että nyt mennään, tuletko mukana).
 

fly

Liittynyt
21.07.2017
Viestejä
677
Juu mulla tahtoo olla riesana se että jos ei ole työpöydällä ja käytä säännöllisin välein näppäimistöä tai hiirtä sillä työpöydällä Win10 päättääkin olevansa idle tilassa ja alkaa puuhaamaan omiaan (vaikka olen pelaamassa esim jotien vanhempaa peliä joka voi toimai DOS emun kautta).

Tuohon kastankäyttöön auttaa niiden PtoP ominaisuuksiena käyttö järkevästä (jos taloudessa on useampi Win10 kone) tai sen kytkeminen pois päältä.

Mitä tulee normaaliin Windwos 10 päivitysten lataukseen ilman PtoP ominaisuutta niin kyllä minulla siinä on ongelmana pidemminkin se että se päivitys käyttää kaistaa erittäin tehototmasti joten se kestää paljon pisempään kuin tarvisi.

Se minkä käyttiksen päivitys vie pahasti jumiin joksikinaika on se että se varaa prosessorin kaikki ytimet täysin 100% kuormalla aika pitkäksi ajaksi siinävaiheessa kun se ihmettelee että mitähän tässä pitäisi ruveta päivitämään ja samassa yhteydessä se tuntuu lukevan koko kiintolevyn läpi.
peer to peer nimenomaan tukehduttaa asynchronous dsl.n koska tulee turhaa ulospäin liikennettä :facepalm:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Voit käynnistää Creators Updaten asennuksen vaikka heti tätä kautta: Download Windows 10

Tuosta riippumatta ainakin aktiiviset tunnit sai säädettyä myös aiemmin eikä kone niiden aikana boottaile luvatta. Muistelisin myös päivitysten "pausettamisen" ja siirtämisen eteenpäin olleen Pro-versiossa myös ennen Creators Updatea
On vain melko riskialtistatuon päivittäminen, sillä osaan koneista se ei tule, koska se ei toimi.. Ainankin itse sen totesin yhden lenovon kohdalla..
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 985
osaan koneista se ei tule, koska se ei toimi
saako tätä avattuna? installeri sanoo että "ei toimi en lataa." ei kuulosta riskialttiilta. yrittää asentaa, failaa, palauttaa. Ei myöskään kuulosta vaaralliselta. Jälkimmäisen monesti saa korjattua. Oma kone kuului tuohon sarjaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
saako tätä avattuna? installeri sanoo että "ei toimi en lataa." ei kuulosta riskialttiilta. yrittää asentaa, failaa, palauttaa. Ei myöskään kuulosta vaaralliselta. Jälkimmäisen monesti saa korjattua. Oma kone kuului tuohon sarjaan.
Kuulostaa riskialttiilta, oletat nyt huomaamattasi tuon tunnistamisen toimivan täydellisesti. Siihen on varmasti syynsä miksi se automatikka ei sitä vielä tyrkytä.

Yrittää asentaa, failaa, ja (yrittää palauttaa) kuulostaa siltä, että riski toteutui (ja seuraukset riippuu sitten tuurista). Toki kotikoneessa tämä ei nyt ole niin iso riski, mutta ei huvita sitäkään kokeilla, jos automatiikka ei itse vielä ole valmis sitä omalla raudalla ottamaan. (Se kyllä sanoo, että voit kokeilla asentaa ”ensimmäisten joukossa” (edelleen tuo muoto, vaikka lienee jo ehkä kohtalainen päivityskattavuus), mutta että sitä ei suositella, vaan suositellaan odottamaan omaa vuoroaan... ;-)

Siihen on myös syynsä miksi tuo ei-Creators -versio on saanut tänä aikana ne kuukausittaiset (väkisin uudelleenkäynnistävät) tietoturvapäivityksensä. Siis sen sijaan, että se vain olisi tunkenut tuon Creators-päivityksen sisään. Jokainen päivitys on myös tuonut ensin sen päivityksen, joka tarkistaa, että laitetaanko Creators vai että päivitetäänkö tuota ei-Creators -versiota, vielä kerran. (Näitä on ilmeisesti tulossa enimmillään vuoteen 2023 asti, ja oma rauta ei edes ole tuo tukematon Atom, vaan ihan Kaby Lake (M).)
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 985
ja oma rauta ei edes ole tuo tukematon Atom, vaan ihan Kaby Lake
Itsellähän tämä winkkari on alunperin ollut Phenom2 alustalla oleva seiska (olikohan jo asennettuna viimisin SP) jonka päivitin kasiin seuraavaksi. Sitten vaihtui rauta Haswelliin ja päivitykset 8.1-10. jostain syystä AE:ta ei koskaan saanut asentumaan, mutta sen jälkeen kun siirsin d: asemalta sovellukset joilla oli palveluita c:lle (steam ja origin) on myöhemmät asentuneet hyvin.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
139
Jos sillä tehdään töitä siihen voi varmaan hankkia sen Win 10 Pro -version sitten, ei tartte olla AD:ssa että voi siirtää tietoturva yms päivityksiä 30 päivää ja ominaisuuspäivityksiä vaikka vuoden.
Löytyy myös optio pistää kaikki mahdolliset päivitykset "pauselle" max 35 päiväksi ja voi myös valita että saa vain "business branchin" päivitykset.
OK tätä en tiennyt, kiitos vinkistä. Täytyy katsella miten tuon käytännössä toteuttaa. Microsoft kuitenkin mielestäni tähän syyllinen, koska jos käy katsomassa mitä eroa on home ja pro versioilla niin ei siellä ainakaan "ilmaisen" päivitysjakson aikana ollut sanaakaan että pystyisi päivityksiä kontrolloimaan paremmin toisessa versiossa. Olen aika varma että moni olisi hankkinut pro version homen sijaan jos olisi tästä ollut tietoinen (itselläni toki pro versio koska tulkitsin uutisista että päivitykset valuu w10 siten että eka ne menee "beta testaajille" (insider tms), sitten home käyttäjille, tämän jälkeen vielä testataan pro käyttäjillä ja sitten valutetaan yrityskäyttäjille).

Itselläni w10 on usean kerran sammuttanut itsensä kun olen varmuuskopion imagea pakannut 7zipillä, jota nykyisellä tuhnu koneellani pyöritellään oikeasti useita päiviä. Teran imagea pakkaili muistaakseni koko viikon max asetuksilla.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
3 930
Kyllä huomaa ja herjaa ihan heti jos on ihan mikä tahansa softa vain taustalla auki (muu kuin normaalit prosessit) ja rupeat sammuttelemaan.
Sammuttaa ja käynnistää uudelleen ovat eri asioita. Myös eri asioita sammutus itse ja uudelleenkäynnistys koska Windowsin päivitykset.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
saako tätä avattuna? installeri sanoo että "ei toimi en lataa." ei kuulosta riskialttiilta. yrittää asentaa, failaa, palauttaa. Ei myöskään kuulosta vaaralliselta. Jälkimmäisen monesti saa korjattua. Oma kone kuului tuohon sarjaan.
Uudestaanasentamiseen meni sitten aikaa turhanpaljon. Ei käynnistynyt työpöydälle missään tilassa, eikä mikään korjaus tepsinyt.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Uudestaanasentamiseen meni sitten aikaa turhanpaljon. Ei käynnistynyt työpöydälle missään tilassa, eikä mikään korjaus tepsinyt.
Kannattaa ajaa windowsin omalla backup ohjelmalla koko C asemasta backup ennen tuollaisen kokeilun tekemistä. Jos ei toimi niin backupista palauttamalla kone on varsin pian takaisin siinä tilassa mihin jäätiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Kannattaa ajaa windowsin omalla backup ohjelmalla koko C asemasta backup ennen tuollaisen kokeilun tekemistä. Jos ei toimi niin backupista palauttamalla kone on varsin pian takaisin siinä tilassa mihin jäätiin.
Tai tosiaan jättää se kokeilu tekemättä, jos se ohje myös kertoo niin. Varmuuskopiot kaikesta oleellisesta nyt kannataa olla muutenkin.

Isoin ongelma ei liene tuollainen kokonaan toimimaton järjestelmä, vaan esimerkiksi läppärin kanssa se, että virransäästöasetukset sekoaa tai joku lisälaite lakkaa toimimasta – näitä ei välttämättä edes huomaa heti. Siinä sitten viikkoa paria myöhemmin palautellessa ”toimivaa mutta toimimatonta” konetta voi pohtia, että menikö kaikki niin kuin Strömsössä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Kannattaa ajaa windowsin omalla backup ohjelmalla koko C asemasta backup ennen tuollaisen kokeilun tekemistä. Jos ei toimi niin backupista palauttamalla kone on varsin pian takaisin siinä tilassa mihin jäätiin.
Jos päivitys ei ole tunkemassa koneelle ja lopputulos on senverran epävarma, että pitää miettiä imagen tekoa, niin kyllä silloin kannattaa vain jättää se päivitys asentamatta, jos se ei ole erittäin tarpeellinen, niinkuin tuo ei ollut mitenkään välttämätön... Tietoturhapäivitykset tulivat kyllä vanhaan versioon..
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
871
Vinkki: Ei herjaa. Riippuu softasta.
No, mulla sitten vain hyviä softia käytössä, sis. myös Winnukan apuohjelmat.
Sammuttaa ja käynnistää uudelleen ovat eri asioita. Myös eri asioita sammutus itse ja uudelleenkäynnistys koska Windowsin päivitykset.
Kyllä se vaan niin on että kone on joskus vaan sammutettava, syystä tai toisesta.:)
(hyvä vain että MS ajattelee koneiden tietoturvaa noviisin puolestakin vaikuttaen samalla koko webin haitakkeiden määrän :tup:).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
598
peer to peer nimenomaan tukehduttaa asynchronous dsl.n koska tulee turhaa ulospäin liikennettä :facepalm:
Saahan sieltä Windows Updaten asetuksista laitettua tuon peer to peerin niin, että se toimii vain lähiverkon koneiden välillä. Ei vaikuta nettiyhteyteen silloin.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
3 930
Kyllä se vaan niin on että kone on joskus vaan sammutettava, syystä tai toisesta.:)
(hyvä vain että MS ajattelee koneiden tietoturvaa noviisin puolestakin vaikuttaen samalla koko webin haitakkeiden määrän :tup:).
Haluan sammuttaa koneen silloin kun haluan, en silloin kun Wintoosa niin päättää.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 966
peer to peer nimenomaan tukehduttaa asynchronous dsl.n koska tulee turhaa ulospäin liikennettä :facepalm:
Niinhän minä sanoin että mitä läpsit.


Sitäpaitsi voisiko lukea ajatuksella tuon (typo korjattu)

"
Tuohon kastankäyttöön auttaa niiden PtoP ominaisuuksien käyttö järkevästi (jos taloudessa on useampi Win10 kone) tai sen kytkeminen pois päältä.
"


Pointi on se että jos taloudessa on useita Windows 10 koneita sen PtoP ominaisuuden asetukset voi laitttaa niin että ne talouden sisällä olevat koneet jakaa sen yhden talouden ulkopuolelta ladatun päivityksen keskenäään eikä mitään PtoP liikennettä mene talouden ulkopuolelle.


En tajua miksi tämän ymmärtäminen on läpsijöille niin hankalaa (erityisesti yllätti että yksi tykkääjä ei tätä tajunut).


...
Isoin ongelma ei liene tuollainen kokonaan toimimaton järjestelmä, vaan esimerkiksi läppärin kanssa se, että virransäästöasetukset sekoaa tai joku lisälaite lakkaa toimimasta – näitä ei välttämättä edes huomaa heti. Siinä sitten viikkoa paria myöhemmin palautellessa ”toimivaa mutta toimimatonta” konetta voi pohtia, että menikö kaikki niin kuin Strömsössä.
Juu minulta Anniversary update oli kadottanut läppäristä mikrofonin kokonaan (edes laitetta ei löytynyt) ja huomasin sen tietenkin vasta viikkoja jälkikäteen kun tuli eteen tilanne että sitä mikrofonia olisi välttämättä tarvinut (ulkoisetkaan mikit ei toimi kun sitä laitetta ei ole).

Anniversary update kertoi avuliaasti että se disabloi koneen sisäisen 3G mokkulan mutta ei sanonut yhtään mitään siitä että se hukkasi mikrofonin kokonaan.

Tuo mikin ja siihen liityvän laitteen katoamien on pähkähullu tilanne kun se äänipiiri joka toteuttaa sekä mikin ja kaiuttimen löytyy ja sen kautta toimii kaiuttimet mutta käyttis väitää että se piiri ei olisi ikinä tukenut mikrofonia vaikka mikki todistettavasti toimi ennen Anniversaty updatea.
 
Viimeksi muokattu:

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 966
Kannattaa ajaa windowsin omalla backup ohjelmalla koko C asemasta backup ennen tuollaisen kokeilun tekemistä. Jos ei toimi niin backupista palauttamalla kone on varsin pian takaisin siinä tilassa mihin jäätiin.
Onko puhtaalta pöydältä asennetussa Windows 10 käyttiksessä sellaista backup ohjelmaa kun kaikki Microsoftin antama tieto viittaa siihen että se on koneessa vain silloin kun kone on päivitetty Windows 7 versiosta kympiksi ja sillionkin kyseessä on Windows 7 backup.

MS väittää että Windows 10:ssä ei ole koko asennus aseman backup ohjelmaa onko tämä MS:n väite valhe?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
598
MS väittää että Windows 10:ssä ei ole koko asennus aseman backup ohjelmaa onko tämä MS:n väite valhe?
Kympissä on edelleen toiminto System Image Backup / Järjestelmän näköistiedosto, löytyy ohjauspaneelista tiedostohistorian alta. Löytyy sekä vanhan päälle tehdyistä päivitysasennuksista että puhtaista asennuksista.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 966
Kympissä on edelleen toiminto System Image Backup / Järjestelmän näköistiedosto, löytyy ohjauspaneelista tiedostohistorian alta. Löytyy sekä vanhan päälle tehdyistä päivitysasennuksista että puhtaista asennuksista.
Win10 haku väitää että kummallakaan nimellä "System Image Backup" tai "Järjestelmän näköistiedosto" ei löydy yhtään mitään.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Win10 haku väitää että kummallakaan nimellä "System Image Backup" tai "Järjestelmän näköistiedosto" ei löydy yhtään mitään.
Se löytyy sen vanhemman ohjauspaneelin valikoista. Ja kyllä tuo toiminto on itselläkin ihan säännöllisessä käytössä.

Kuva:
hadhadfhhadf.jpg
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Onko puhtaalta pöydältä asennetussa Windows 10 käyttiksessä sellaista backup ohjelmaa kun kaikki Microsoftin antama tieto viittaa siihen että se on koneessa vain silloin kun kone on päivitetty Windows 7 versiosta kympiksi ja sillionkin kyseessä on Windows 7 backup.

MS väittää että Windows 10:ssä ei ole koko asennus aseman backup ohjelmaa onko tämä MS:n väite valhe?
Jaa sitäpä en tosiaan tiedä. Itselläni on päivitetty käyttis, mutta en nyt jaksa muistaa että mistä. Saattoi olla tosiaan 7 päiviteety, koska tässä ei bluetooth toimi ollenkaan. Tai toimii mutta mitään bluetooth palveluja ei saa käyttöön. Laitteet saa linkitettyä mutta siihen se toiminta sitten jää. Ja tämä taisi olla nimemomaan ongelma win7 to win8 päivitetyissä koneissa.
Empä tuota ominaisuutta ole juurikaan kaivannut, joten sen takia ei ole tullut puhdasta asennusta tehtyä.
 

fly

Liittynyt
21.07.2017
Viestejä
677
Saahan sieltä Windows Updaten asetuksista laitettua tuon peer to peerin niin, että se toimii vain lähiverkon koneiden välillä. Ei vaikuta nettiyhteyteen silloin.
tottakai se vaikuttaa nettiyhteyteen ei tosin niin paljon mutta vaikuttaa kuitenkin

ja heikommalla koneella tuo kovon raksutus hidastaa muuten vaan

yritätte nyt tässä puolustella automaattisia päivityksiä mikä ei ole ikinä toiminut oikein ja tuskin tuleekaan toimimaan oikein, koska ei ole ikinä pystynyt tunnistamaan koneen käyttöä oikein ja tuskin tuleekaan tunnistamaan ja aina kannattaa kuitenkin itse valita mitä päivitetään(ja milloin) ettei ms pääse rikkomaan konettasi
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 966
...
yritätte nyt tässä puolustella automaattisia päivityksiä mikä ei ole ikinä toiminut oikein ja tuskin tuleekaan toimimaan oikein, koska ei ole ikinä pystynyt tunnistamaan koneen käyttöä oikein ja tuskin tuleekaan tunnistamaan ja aina kannattaa kuitenkin itse valita mitä päivitetään(ja milloin) ettei ms pääse rikkomaan konettasi
En yritä puolustaa, annoinpahan vain esimerkin miten sen saattaa saada olemaan vähemmän huono, en väittänyt että se sillätavalla muuttuisi taikaiskusta hyväksi.

Koko Windows Updaten historian aikana se ei ole koskaan ollut mitään hyvän lähelläkään joka on varsin ärsyttävää kun Microsoftillaon ollut runsaasti toimivia esimerkkejä siitä miten päivtys hoidetaan hyvin joten se että sitä ei olla laitettu kuntoon n. 20 vuodessa kertoo että MS haistaa huilut sen suhteen.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 966
Se löytyy sen vanhemman ohjauspaneelin valikoista. Ja kyllä tuo toiminto on itselläkin ihan säännöllisessä käytössä.

Kuva:
Katso omaa kuvaasisi siinä lukee

"Backup and restore (Windows 7)"

eli sinulla on Windows 7:stä päivitety Windwos 10 ei puhdas asennus joten puhut läpiä päähäsi.

Kun minä kysyin nimenomana että onko Puhataassa Windows 10:ssä olenkaan tällaista koko asennus aseman backup mahdolisuutta kun Microsoft väitää että siinä ei sitä ole.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Katso omaa kuvaasisi siinä lukee

"Backup and restore (Windows 7)"

eli sinulla on Windows 7:stä päivitety Windwos 10 ei puhdas asennus joten puhut läpiä päähäsi.

Kun minä kysyin nimenomana että onko Puhataassa Windows 10:ssä olenkaan tällaista koko asennus aseman backup mahdolisuutta kun Microsoft väitää että siinä ei sitä ole.
Älä höpötä puuta heinää. Tuo on nimenomaan puhdas W10 asennus. Tuo toiminto on vanhoja peruja W7:sta mutta on ihan kuule suoraan W10:ssa. Ota nyt hyvä jääräpää jo silmä käteen ja etsi se itse, ei ole niin vaikeaa.

Avaa ohjauspaneeli. Ei sitä W10 asetusvalikkoa vaan OHJAUSPANEELI. Sieltä tuo löytyy ihan omalta tutulta paikaltaan. Polku on englanniksi:
Control Panel -> System and Security -> Back up and Restore (Windows 7)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 820
Älä höpötä puuta heinää. Tuo on nimenomaan puhdas W10 asennus. Tuo toiminto on vanhoja peruja W7:sta mutta on ihan kuule suoraan W10:ssa. Ota nyt hyvä jääräpää jo silmä käteen ja etsi se itse, ei ole niin vaikeaa.

Avaa ohjauspaneeli. Ei sitä W10 asetusvalikkoa vaan OHJAUSPANEELI. Sieltä tuo löytyy ihan omalta tutulta paikaltaan. Polku on englanniksi:
Control Panel -> System and Security -> Back up and Restore (Windows 7)
Suomenkielisessä kun hakuun kirjoittaa "varmuus" löytyy "varmuus kopiointi ja palautus( Windows 7 ). Ja varmasti on puhdas kymppi asennus eikä 7 päivitetty Windows. Ei tässä työkoneessa ole koskaan edes ollut seiskaa

E: olettaisin että englanninkielisestä löytyy haku sanalla "backup"
upload_2017-7-26_9-6-41.png
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 966
Älä höpötä puuta heinää. Tuo on nimenomaan puhdas W10 asennus. Tuo toiminto on vanhoja peruja W7:sta mutta on ihan kuule suoraan W10:ssa. Ota nyt hyvä jääräpää jo silmä käteen ja etsi se itse, ei ole niin vaikeaa.

Avaa ohjauspaneeli. Ei sitä W10 asetusvalikkoa vaan OHJAUSPANEELI. Sieltä tuo löytyy ihan omalta tutulta paikaltaan. Polku on englanniksi:
Control Panel -> System and Security -> Back up and Restore (Windows 7)
Mun kummatkin Win10 koneet on Win7:sta päivitettyjä niin tottakai tuo löytyy minulta ja on ainan löytynyt mutta nämä onkin Win7:sta päivitettyjä koneita.

Suomenkielisessä kun hakuun kirjoittaa "varmuus" löytyy "varmuus kopiointi ja palautus( Windows 7 ). Ja varmasti on puhdas kymppi asennus eikä 7 päivitetty Windows. Ei tässä työkoneessa ole koskaan edes ollut seiskaa

E: olettaisin että englanninkielisestä löytyy haku sanalla "backup"
Eli silloin Microsoft suorastaan valehtelee kun se sanoo kaikissa materiaaleissaan että tuo on vain Windows7:sta päivitetyissä koneissa.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 966
En tiedä missä materiaaleissa noin sanotaan mutta esim. tuossa https://support.microsoft.com/en-us/help/17143/windows-10-back-up-your-files on microsoftilta ohjeet backup:in ottamiseen kympillä
Puhuu vain tiedostojen varmistuksesta ei koko käynnistysosion varmistuksesta eli tilanne on sama, kaikki MS lähteet jotka puhuu käynnistysosion varmistuksesta (image tyyliin) puhuu nimenomaan siitä että päivitetty Win10 tukee Windows 7 legacy käynnsitys osion varmistusta missään ei sanota että puhdas Win10 tukisi image tyylistä käynnistysosoin varmistusta (jonka voisi palauttaa suoraan tyhjälle kiintolevylle ilman että alla on jo asennettu Windows 10).
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 436
Viestejä
4 161 739
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom