Microsoft on tuonut Windows 24H2:n haarautumisennustuspäivityksen 23H2:lle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 630
Microsoft on tuonut Windows 24H2:n uuden haarautusennustuspäivityksen 23H2-versiolle erillisenä päivityksenä. AMD:n mukaan suorituskykyparannuksen pitäisi olla vastaava, kuin varsinaisella 24H2:lla tulee olemaan ja sen pitäisi koskea paitsi Zen 5:ttä, myös Zen 3:a ja Zen 4:ää vaikka ehkä hieman pienemmin parannuksin. Intelin saamat hyödyt ovat ilmeisesti enemmän tapauskohtaisia.

Päivitys on saatavilla Windows Updaten valinnaisista päivityksistä tunnuksella KB5041587.

Lähde: Microsoft backports AMD branch prediction improvement to Windows 11 23H2, update available now — more users will see Ryzen performance improvements
 
Kovia parannuksia oli joissakin peleissä Hardware Unboxedin mukaan mutta niin oli myös Zen4:lla. Joissakin peleissä Zen4 parannus oli myös niin kova että meni edelle Zen5:sta.
 
No nyt oli peliliike Microsoftilta, täytyypä hakea päivitys (Zen 3 täällä). Ajan mielenkiinnosta muutaman benchmarkin ennen ja jälkeen.

HUB videon pelitesteihin peilaten en itse omista kuin Horizon Zero Dawnin, joka sai kohtuullista upliftia Zen 4/5 kivillä ja josta löytyy benchmark tila, mutta täytyy kokeilla sitä.
 
Itse kokeilin Cinebench R23:sta 5950x:llä eikä ole mitään muuta mainittavaa kuin tehkää kaikenvaralta palautuspiste ennen päivitystä
 
No niin pikatestit ajettu, HZD, Metro Exodus EE sekä 3DMark CPU Profile ja Time Spy:

ennen:
HorizonZeroDawn_23H2.pngMetroExodus_23H2.png3dMarkCPUProfile_23H2.pngTimeSpy_23H2.png

jälkeen:
HorizonZeroDawn_update.pngMetroExodus_update.png3dMarkCPUProfile_update.pngTimeSpy_update.png

Metrossa käytin tuota tiettyä kohtaa benchmarkin sijasta, kun selvästi näkee GPU käyttöasteen tippuvan.

Noissa peleissä tällä otannalla ei havaittavaa eroa, mutta 3DMark CPU tulokset parani aavistuksen.
 
Kovia parannuksia oli joissakin peleissä Hardware Unboxedin mukaan mutta niin oli myös Zen4:lla. Joissakin peleissä Zen4 parannus oli myös niin kova että meni edelle Zen5:sta.
Vähän kyllä ristiriitaisia testejä tullut tuon jälkeen, Hardwareluxxilla joissain peleissä suorituskyky heikkeni tuntuvasti.

 
Cinebench on täysin väärä kuormitustapaus tälle korjaukselle.

5800X:llä tulos muuttui kuitenkin Cinebenchilläkin 5930 -> 6100. Voi toki johtua ihan vain kuun asennostakin, mutta aiemmin tuo karvan alle 6000 on ollut omalla kohdalla se normaali tulos ja yli kuuden tonnin on menty vain epävakailla asetuksilla.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän kyllä ristiriitaisia testejä tullut tuon jälkeen, Hardwareluxxilla joissain peleissä suorituskyky heikkeni tuntuvasti.

Päivitystä tullut ilmeisesti tuohon artikkeliin, Schilling testasi uudestaan KB5041587 -päivityksellä ja tulokset johdonmukaisempia, enemmän linjassa HUBin kanssa.
 
Itse kokeilin Cinebench R23:sta 5950x:llä eikä ole mitään muuta mainittavaa kuin tehkää kaikenvaralta palautuspiste ennen päivitystä
Cinebench on täysin väärä kuormitustapaus tälle korjaukselle.

Cinebench R23 ajettu, ja 7800X3D:lla ennen päivitystä antoi 18800p ja päivityksellä 17524p. Tulos laski siis huomattavasti. Myös 3Dmark TimeSpyssä pientä laskua. Taitaa mennä rollback-hommiksi.

E: Päivitys oli laittanut prossuun auto overclockingin päälle PBO:n tilalle. PBO päälle ja pisteet nousi hieman, mutta ei vieläkään ihan sille tasolle mitä ennen päivitystä.

E2: Windows on asettanut Cinebenchin prioriteetin "Below normal" -tilaan. Asettamalla tilan "High" on tulos taas niin kuin ennen päivitystä.
 
Viimeksi muokattu:
5800X:llä tulos muuttui kuitenkin Cinebenchilläkin 5930 -> 6100. Voi toki johtua ihan vain kuun asennostakin, mutta aiemmin tuo karvan alle 6000 on ollut omalla kohdalla se normaali tulos ja yli kuuden tonnin on menty vain epävakailla asetuksilla.
Todennäköisesti kyse on jostain ihan muusta kuin tästä branch prediction muutoksesta. Cinebenchissä ei branch predictionia käytännössä tarvita, sillä laskenta on erittäin hyvin ennustettavaa ja lineaarista.
 
Todennäköisesti kyse on jostain ihan muusta kuin tästä branch prediction muutoksesta. Cinebenchissä ei branch predictionia käytännössä tarvita, sillä laskenta on erittäin hyvin ennustettavaa ja lineaarista.

Hyvinkin mahdollista, mutta joka tapauksessa juuri ennen päivitystä ajettuna tulos oli linjassa sen kanssa, mitä ollut viimeiset +3 vuotta, ja heti päivityksen jälkeen tuo. Erohan on muutamia prosentteja, mutta silti yli kuuden tonnin en ole tuota kiristellyt kuin kerran, ja ne asetukset ei pelaamista kestäneet :)
 
Tuli koneelle normaalina päivityksenä. 5800X prossa ja kyllä Cinebenchit ja 3DMark -testit kaikki mitä olen aikaisemmin testannut, nousivat pisteet hieman (sama n-ohjain&ajuri versio).
Pitää testata X4 Foudation miten siellä fps voi ja kukkuu.
 
Koskeeko vain win11 vai onko myös win10:lle saatavilla?

Ei ainakaan toistaiseksi ole vastaavaa päivitystä julkaistu Windows 10:lle.

Uusimmat Windows 10 21H2 (19044.4842) ja 22H2 (19045.4822) omaa edelleen Windows 11 23H2 (>= 22631.4112) ja 24H2 käyttiksiä huonomman suorituskyvyn pelikäytössä keskimäärin, huolimatta että suorituskykypenaltin omaava HVCI on Windows 10:ssä valinnainen ominaisuus (ei oletuksena käytössä).
 
Niin mikä tämä winukan suorituskyky probleema nyt oli ryzenien kanssa? Näköjään se on ainakin osittain selvillä kerta sitä on osattu korjailla. Mutta onko kokonaan korjattu sillä esim noiden mainittujen HUB testien perusteella se suorituskyky huononi pysyi samana joissain peleissä.
Edelleen kyllä kiinnostaa miten vertaantuu w10 ja onko jotain (samoja ongelmia kenties?) mitä voisi kympin kohdalla parannella myös. :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Mutta onko kokonaan korjattu sillä esim noiden mainittujen HUB testien perusteella se suorituskyky huononi pysyi samana joissain peleissä.
Jos haarautumisen ennustamista ei ole ollut kyseisellä kuormalla ihan hirveästi hyötyä, niin ei sen parantaminen nopeuta kuorman laskentaakaan. Tai jos ne pienemmät bufferit on ollu riittävät kyseiselle softalle.
 
Niin mikä tämä winukan suorituskyky probleema nyt oli ryzenien kanssa? Näköjään se on ainakin osittain selvillä kerta sitä on osattu korjailla. Mutta onko kokonaan korjattu sillä esim noiden mainittujen HUB testien perusteella se suorituskyky huononi pysyi samana joissain peleissä.
Edelleen kyllä kiinnostaa miten vertaantuu w10 ja onko jotain (samoja ongelmia kenties?) mitä voisi kympin kohdalla parannella myös. :hmm:
Suurin osa parannuksista tulikin ihan vaan memory integrity täpästä, joka on 24H2:ssa vakiona pois päältä. Tämä vanhempi päivitys toimii hieman nopeammin nyt korjauksen kanssa kuin 24H2, johon on lisätty bloattia hidastamaan.
 
Suurin osa parannuksista tulikin ihan vaan memory integrity täpästä, joka on 24H2:ssa vakiona pois päältä. Tämä vanhempi päivitys toimii hieman nopeammin nyt korjauksen kanssa kuin 24H2, johon on lisätty bloattia hidastamaan.
Sulla varmaan oli lähteet tähän kaveriksi?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 732
Viestejä
4 545 366
Jäsenet
74 839
Uusin jäsen
kalalintu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom