Microsoft naulaa viimeisiä nauloja Flashin arkkuun - Windows Flash-tuki poistuu päivityksillä

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 205


Diizzel kirjoitti uutisen/artikkelin:
Jo pitkään kuoleman kielissä roikkunut Adobe Flash on saamassa jälleen iskuja kohti lopullista tuhoaan. Microsoft on tuomassa kesäkuussa Windows 10 -tietokoneille KB4577586-ennakkopäivityksen versiolle 1809 ja sitä tuoreemmille. Päivitys poistaa Windows 10:stä tuen Adobe Flash Playerille.

Kesäkuun päivitys säilyy kuitenkin vielä vapaaehtoisena, mutta heinäkuusta eteenpäin KB4577586, eli ”Update for Removal of Adobe Flash Player”, tullaan sisällyttämään Windows 10:n Windowsin viimeisimpiin kumulatiivisiin päivityksiin versioihin 1607 ja 1507. Windows 10:n lisäksi Flash Playerin poisto sisällytetään Windows 8.1:n, Windows Server 2012:n ja Windows Embedded 8 Standardin kuukausittaisiin tietoturvapäivityksiin. Viimeistään Windows 10:n 21H1-versioon päivityksen myötä Flash tulee katoamaan kokonaan Windows 10 -tietokoneista.

Flashin poistumista Windowsista ei voi suoranaisesti pitää yllätyksenä ja koko ohjelmiston poistuminen markkinoilta on kestänyt vähitellen jo kokonaisen vuosikymmenen. Alkujaan vuonna 2010 Applen toimitusjohtaja Steve Jobs kyseenalaisti ohjelmiston turvallisuuden ja sen vaikutukset akunkestoon. Adobe itse puolestaan ilmoitti jo vuonna 2017, että he tulevat lopettamaan Flashin tukemisen joulukuussa 2020, eli Microsoftin Flashin poistavat päivitykset ovatkin jo odotettuja.

Lähteet: Microsoft, HotHardware

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
2 547
Erittäin hyvä juttu. Flashia ei kyllä ole tullut käytettyäkään 17 vuoteen.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 718
Mulla tuo lähti selaimesta jo kuukausia sitten. Asensin tuon itseasiassa joskus viime kesällä tms. vielä manuaalisesti kun yritin kaivaa yhtä bombay-tv klassikkoa.

Mulla on tuo Windowsinkin Flash lähtenyt vetämään jo helmikuussa. Mun Windowsin pääversio on ihan tää 20H2 eli toisiksi uusin.
1620220670760.png
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 041
Mulla tuo lähti selaimesta jo kuukausia sitten. Asensin tuon itseasiassa joskus viime kesällä tms. vielä manuaalisesti kun yritin kaivaa yhtä bombay-tv klassikkoa.

Mulla on tuo Windowsinkin Flash lähtenyt vetämään jo helmikuussa. Mun Windowsin pääversio on ihan tää 20H2 eli toisiksi uusin.
Sama homma, eli helmikuussa tuli poistettua Adobe Flash. Eihän tuota taida olla enää selaimissakaan (Chrome).
1620226165028.png
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 261
Toivotaan vain ettei päivitys poista vahingossa jotain muutakin siinä sivussa.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 877
Erittäin hyvä juttu. Flashia ei kyllä ole tullut käytettyäkään 17 vuoteen.
Monelle "sunnuntaikäyttäjälle" ihan hyvä, kunhan ei käy, kuten @E.T tuossa vähän epäili.

Kumulatiivisiin sisällyttämisestä taas en pidä oikeastaan minkään sellaisen osalta, joka poistaa asioita kyselemättä koneelta. Valitettavasti Flashistä ei päästä vielä pitkään aikaan erikoisemmissa / vanhemmissa sovelluksissa eroon. Toki tällaisten käyttäjät ovat pääsääntöisesti varsin tietoisia tarpeestaan ja sen riskeistä. Voisivat myös estää tuon poistavan päivityksen, jos siihen annettaisiin jatkossakin mahdollisuus. Kun näin ei ole, jätetään joko päivittämättä tai etsitään muu tapa käyttää Flashiä.
 
Liittynyt
30.01.2021
Viestejä
388
Flashiä on joutunut käyttämään Finnkinon paikkavarauksessa ja VR:n vanhoilla sivuilla ihan vielä vuonna 2020. Erityisesti VR valtionyhtiönä, jolle ei ole vaihtoehtoa, ärsytti kovasti.
Itse asiassa vieläkin VR:n yöjunien makuupaikkavaraus (jos haluaa päättää itse tarkasti, mihin sijoittautuu) käyttää vieläkin sitä vanhinta taustajärjestelmää, joka ehdottomasti vaatii Flash-lisäosaa – paitsi että aika hiljattain (tämän alkuvuoden aikana) niiden yksityiskohtaisen valitsemisen mahdollistanut toiminto on laitettu käyttöliittymästä pois näkyviltä. :dead:

Muutoin istumapaikkojen tarkka valitseminen oli taustalla jo vähintään vuosien ajan toteutettu sinänsä ilman riippuvuutta mistään lisäosista, mutta käsittämättömästi käyttöliittymiin ei vaan saatu aikaiseksi sen vanhan Flash-lisäosakutsun korvaamista.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 262
Kumulatiivisiin sisällyttämisestä taas en pidä oikeastaan minkään sellaisen osalta, joka poistaa asioita kyselemättä koneelta. Valitettavasti Flashistä ei päästä vielä pitkään aikaan erikoisemmissa / vanhemmissa sovelluksissa eroon. Toki tällaisten käyttäjät ovat pääsääntöisesti varsin tietoisia tarpeestaan ja sen riskeistä. Voisivat myös estää tuon poistavan päivityksen, jos siihen annettaisiin jatkossakin mahdollisuus. Kun näin ei ole, jätetään joko päivittämättä tai etsitään muu tapa käyttää Flashiä.
Miten tässä Windows 10 poistetaan tuki Flash Playeristä ? Estääkö tämä yrityskäytössä asentamasta jotain Flash toistinta, tai jos selain juttu, niin selainta missä itsessään on tuki tuolle. Mikä nyt on käyttö.

Jossain hiekkalaatikossa/virtuaalikoneessa "riski" / vanhat jutut moni ajanut yhteensopivuus ja riskien pienentämisen takia, voisi kuvitella että monessa firmassa asia hanskassa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 193
Viestejä
4 194 368
Jäsenet
70 870
Uusin jäsen
liianvanha

Hinta.fi

Ylös Bottom