Microsoft esittelee GDC:ssä DirectSR:n

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 611
Microsoft tulee esittelemään GDC-messuilla DirectSR-teknologian. Tällä hetkellä on vielä hieman epäselvää, mikä DirectSR:n luonne on, varmaa on vain että se liittyy kuvan skaalaamiseen ja että sekä AMD että NVIDIA ovat olleet aktiivisesti mukana sen kehityksessä.
DirectSR tulee sanoista Super Resolution, mutta tällä hetkellä ei ole tiedossa onko kyseessä Microsoftin standardiskaalain kaikille, rajapinta jolle valmistajien pitäisi sovittaa omat teknologiansa kuten DLSS, FSR ja XeSS, vai mikä.

edit:;
Nyt tiedetään: DirectX Innovation on Display at GDC 2024 - DirectX Developer Blog
Tuon kanssa kehittäjä tekee yhden toteutuksen ja sillä toimii niin DLSS, FSR kuin XeSSkin. Skaalauksen osalta siis. Muut osat teknologioista jää nähtäväksi.

Lähde: https://schedule.gdconf.com/session...ducing-directsr-presented-by-microsoft/903872
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 783
Voisi sanoa että viimeinkin. Tämä on kuitenkin se Oikea Paikka (tm) toteuttaa yhteinen api ja sillä taas vähennettäisiin sitä satunnaisuutta mitä nyt on pelien skaalaustuessa.

DLSS ja XeSS on mustia laatikoita mutta eräs enginedevelopperi pohti että miten hyvin toimii FSR:n kanssa jota joutuu/kannattaa tuunata enemmän sisällön mukaan.

Toinen kysymys on että antaako api/developperit sitten jatkossa mahdollisuuden ajaa muuta kuin ajurin mielestä parasta skaalainta. Esim XeSSin genreerinen versio tai FSR toimii millä vain GPU:lla mutta saako sen valita käyttöön jotenkin on varmaan vielä avoin kysymys. Toivottavasti se mahdollistetaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
246
Toinen kysymys on että antaako api/developperit sitten jatkossa mahdollisuuden ajaa muuta kuin ajurin mielestä parasta skaalainta. Esim XeSSin genreerinen versio tai FSR toimii millä vain GPU:lla mutta saako sen valita käyttöön jotenkin on varmaan vielä avoin kysymys. Toivottavasti se mahdollistetaan.
Tosiaan mielenkiintoista nähdä että miten tuo toimii käytännössä. Tarjoaako esim. ajurit rajapinnan jonka kautta peli voi kysyä että mitä skaalaimia tuetaan, vai sanooko peli vain että nyt on käytössä skaalaus ja sitten ajurit tekee sen juuri niin kuin haluaa (ja ajureista voisi mahdollisesti sitten erikseen valita mitä halutaan käyttää).

Toinen mikä kiinnostaa on että onko tässä otettu huomioon ruutujen generointi vai odotellaanko sen kanssa sitten viiden vuoden päästä julkaistavaa DirectFG:tä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 134
Voisi sanoa että viimeinkin. Tämä on kuitenkin se Oikea Paikka (tm) toteuttaa yhteinen api ja sillä taas vähennettäisiin sitä satunnaisuutta mitä nyt on pelien skaalaustuessa.

DLSS ja XeSS on mustia laatikoita mutta eräs enginedevelopperi pohti että miten hyvin toimii FSR:n kanssa jota joutuu/kannattaa tuunata enemmän sisällön mukaan.

Toinen kysymys on että antaako api/developperit sitten jatkossa mahdollisuuden ajaa muuta kuin ajurin mielestä parasta skaalainta. Esim XeSSin genreerinen versio tai FSR toimii millä vain GPU:lla mutta saako sen valita käyttöön jotenkin on varmaan vielä avoin kysymys. Toivottavasti se mahdollistetaan.
Kaippa tämän APIn tarkoitus on siis helpottaa sitä integraatiopuolta. Näkyy käyttäjälle lähinnä siinä että options valikossa on yleisemmin vetovalikossa kaikki valinnat DLSS, FSR ja XeSS. Tämän ei ole tarkoitus pistää mustaa verhoa SuperResolution featuren päälle ettei kukaan tietäisi mitä siellä alla tehdään ja kuinka. Vaikutus on siis integraatioon miten nämä kaikki featuret enabloidaan.

Varmaan developereille tulee tech talkkia myöhemmin, mutta pelaajan näkökulmasta ei suuria muutoksia tule paitsi siinä että tosiaan optionssissa on useammin kaikki (tuetut) valinnat, yhden sijaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 142
Kaippa tämän APIn tarkoitus on siis helpottaa sitä integraatiopuolta. Näkyy käyttäjälle lähinnä siinä että options valikossa on yleisemmin vetovalikossa kaikki valinnat DLSS, FSR ja XeSS. Tämän ei ole tarkoitus pistää mustaa verhoa SuperResolution featuren päälle ettei kukaan tietäisi mitä siellä alla tehdään ja kuinka. Vaikutus on siis integraatioon miten nämä kaikki featuret enabloidaan.

Varmaan developereille tulee tech talkkia myöhemmin, mutta pelaajan näkökulmasta ei suuria muutoksia tule paitsi siinä että tosiaan optionssissa on useammin kaikki (tuetut) valinnat, yhden sijaan.
Tuskin. Pelaajalle todennäköisesti näkyy "Super Resolution: ON / OFF", tai vaihtoehdot "performance / balance / quality". Sitten valmistaja tukee sitä DirectX:n ominaisuutta tai ei. Parhaassa tapauksessa nuo brändäykset, kuten DLSS jäävät historiaan.

Koko idea on, että ei ole mitään valmistajien omia rajapintoja, vaan yksi kaiken enkapsuloiva "koodipolku".
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 152
Eli tuon kun pistää päälle, niin peliinpäin se näyttää samalta, mutta ruudulle tulee kunkin valmistajan skaalaimella tuotettu asia, eli Nvidialla DLSS, Intelillä omansa jne..
Varmaankin sitten valinta siirtyy näyttisajurin puolelle, jos haluaa käyttää muuta, kuin oletusskaalainta..
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 700
Kaippa tämän APIn tarkoitus on siis helpottaa sitä integraatiopuolta. Näkyy käyttäjälle lähinnä siinä että options valikossa on yleisemmin vetovalikossa kaikki valinnat DLSS, FSR ja XeSS. Tämän ei ole tarkoitus pistää mustaa verhoa SuperResolution featuren päälle ettei kukaan tietäisi mitä siellä alla tehdään ja kuinka. Vaikutus on siis integraatioon miten nämä kaikki featuret enabloidaan.

Varmaan developereille tulee tech talkkia myöhemmin, mutta pelaajan näkökulmasta ei suuria muutoksia tule paitsi siinä että tosiaan optionssissa on useammin kaikki (tuetut) valinnat, yhden sijaan.
Helpottanee myös uusien vaihtoehtojen toteuttamista, jos joku moiseen ryhtyy.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 036
Tuskin. Pelaajalle todennäköisesti näkyy "Super Resolution: ON / OFF", tai vaihtoehdot "performance / balance / quality". Sitten valmistaja tukee sitä DirectX:n ominaisuutta tai ei. Parhaassa tapauksessa nuo brändäykset, kuten DLSS jäävät historiaan.
En usko että Nvidia lähtee kuoppaamaan DLSS brändiä kun sillä jonkinlainen premium maine tällä hetkellä.

Eli kuten yllä jo muutkin arvelivat niin olettaisin myös että käyttäjälle näkyy samat valmistajien brändäämät skaalaimet kuin nykyäänkin, mutta pellin alla piuhat vedetty vähän uudella tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 134
Itsekkin pitäisin uskomattomana että DLSS ja muut katoaisivat pelin settings menuista. Muutenkin tuntuisi hassulta että kun FSR on ns. open source niin tuon myötä se rajattaisiin vain muutamalle prosentille käyttäjistä eli niille muutamille hupsuille jotka AMD kortin sattuu ostamaan, koska "pellin alla pakotus". Loput menee pakotetusti DLSS ja se vielä pienempi piiri pakotetusti XeSS.

Vahvasti veikkaan että UX tasolla mikään ei muutu, mutta API tasolla helpottuu eri DSR implementoinnit eikä tule enää niin pelejä ulos että ensin siinä on vain FSR ja sitten 4kk päästä DLSS ja ehkä joskus XeSS.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 142
Häh? Tämä mennee ihan samalla tavalla kuin DX12.. Ilmoitetaan vaan, että näytönohjain tukee tätä ominaisuutta, ja se on sitten peleissä valittavana. Eikä tarvitse olla yhteydessä valmistajaan ja pyytää kolmea devkittiä ja tehdä jokaiselle eri toteutus. Yhteinäisen APIn koko tehtävä on helpottaa toiminnallisuuden toteuttamista peleihin, niin sehän on ihan naurettavaa, että se sitten paljastaisi alla olevan toiminnallisuuden..

Näytönohjaimet taas tukevat sitten tuota, uudet jollain tasolla. Teillä on nyt jotenkin yleisten rajapintojen toiminta epäselvää, niin turha tästä on jatkaa. Niin ne vaan shaderitkin löysi tiensä yhteiseen standardiin ja täällä tuskin kukaan muistaa Cg:tä tai Close-To-Metallia. Minulla on kirja, jossa on Dawn kannessa.

--

Ilmiselvä poikkeus sääntöön on sitten ominaisuudet, joita tuossa ei ole, eli varmaan tässä vaiheessa Optical Flow ja se jatkanee elämää rinnalla. Sitten vuosien kuluessa sekin ilmestyy rajapintaan ja sitä sitten näytönohjaimet ovat vaikka DXSR 3 yhteensopivia.

Vahvasti veikkaan että UX tasolla mikään ei muutu, mutta API tasolla helpottuu eri DSR implementoinnit eikä tule enää niin pelejä ulos että ensin siinä on vain FSR ja sitten 4kk päästä DLSS ja ehkä joskus XeSS.
Ei se näin nykyäänkään toimi. Nyt näyttää siltä, että pääosassa on DLSS ja muut tulee, jos tulee, sittenkun tulee. On viitteitä siitä, että valmistajat eivät halua tukea pelejä, joissa on laaja tuki (eli Nvidia nihkeä FSR-tuen kanssa ja AMD DLSS-tuen).

--

Tässä uudessa mallissa Microsoft ilmoittaa taas valmistajille, että "toteuttakaa nämä ajureissanne ja sitten saatte kutsua näytönohjaimianne yhteensopivaksi".
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 700
Tässä uudessa mallissa Microsoft ilmoittaa taas valmistajille, että "toteuttakaa nämä ajureissanne ja sitten saatte kutsua näytönohjaimianne yhteensopivaksi".
Mistä tuon luit?
Linkatussa tekstissä mainitaan yhteisestä API:sta ja se siitä. Käytännössä tulee kertomaan vain että mitä kaikkea skaalaimesi voi käyttää inputtina ja mitä sen pitää tuottaa toisesta rööristä. Lisäksi kaikki modernit näyttiksethän on jo nyt yhteensopivia, sillä tulevat FSR toteutusta.

Sanaa ’driver’ ei esiinny lainkaan, vaan puhutaan ’multi vendor’ ja ’API’.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 768
Eli tuon kun pistää päälle, niin peliinpäin se näyttää samalta, mutta ruudulle tulee kunkin valmistajan skaalaimella tuotettu asia, eli Nvidialla DLSS, Intelillä omansa jne..
Varmaankin sitten valinta siirtyy näyttisajurin puolelle, jos haluaa käyttää muuta, kuin oletusskaalainta..
tuskin näyttää samalta kun API käyttää joko dssl, fsr tai muuta scaalausta. Eli jokainen näyttää erilaiselta, mutta ohjelmoijan tarvitsee tehdä vain yksi koodi ja API / driverit sitten tulkkaa pelin pyynnöt jollekin scaalaimelle.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 700
tuskin näyttää samalta kun API käyttää joko dssl, fsr tai muuta scaalausta. Eli jokainen näyttää erilaiselta, mutta ohjelmoijan tarvitsee tehdä vain yksi koodi ja API / driverit sitten tulkkaa pelin pyynnöt jollekin scaalaimelle.
Tai todennäköisemmin peli näyttää valikossa automaattisesti kaikki koneelta/kansiosta löytyneet API-yhteensopivat skaalaimet ja käyttäjä sit valitsee mitä haluaa niistä käyttää.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 152
tuskin näyttää samalta kun API käyttää joko dssl, fsr tai muuta scaalausta. Eli jokainen näyttää erilaiselta, mutta ohjelmoijan tarvitsee tehdä vain yksi koodi ja API / driverit sitten tulkkaa pelin pyynnöt jollekin scaalaimelle.
Kuten totesin: Peliinpäin näyttää samalta.. Toki ei se tietenkään huonompilaatuisen skaalaimen laatua paranna..
Nvidiahan tosin on jo julkaissut muistaakseni open sourcena vastaavan, joka olisi tukenut myös vulcania. AMD ei vain luonnollisesti halunnut lähteä mukaan..
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 611
Nvidiahan tosin on jo julkaissut muistaakseni open sourcena vastaavan, joka olisi tukenut myös vulcania. AMD ei vain luonnollisesti halunnut lähteä mukaan..
Intel lupasi lähteä mukaan, näin pari vuotta myöhemmin mitään ei ole tapahtunut XeSSinkään osalta mikä viittaa siihen ettei se ollutkaan ihan niin helppo ja hyvä toteutus mitä luvattiin
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 152
Intel lupasi lähteä mukaan, näin pari vuotta myöhemmin mitään ei ole tapahtunut XeSSinkään osalta mikä viittaa siihen ettei se ollutkaan ihan niin helppo ja hyvä toteutus mitä luvattiin
Muistelisin että joku uusi iso engine sitä tukisi..
Intelillä on nyt varmasti ollut kädet täynnä töitä ihan ajurin perustoiminnallisuuksien kanssa..

Saa nähdä, nyt kun vielä kaikille on selkeää, että pelikorttibisnes on kehnosti tuottavaa VS AI piiri bisnes ja kalliiden korttien alapuolella on selkeä isohko markkinarako, niin empä ihmettelisi, vaikka Intel pistäisi peliGPU puolen jäihin...
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 611
Muistelisin että joku uusi iso engine sitä tukisi..
Intelillä on nyt varmasti ollut kädet täynnä töitä ihan ajurin perustoiminnallisuuksien kanssa..
Se on se ja sama tukeeko joku engine sitä kun Intel ei ole sille plugaria tehnyt niin ei sen takana olisi kuitenkaan kuin DLSS.
Slipstreamia markkinoitiin niin helpoksi ettei "kädet täynnä töitä" ole mikään selitys enää kahden vuoden jälkeen
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 152
Se on se ja sama tukeeko joku engine sitä kun Intel ei ole sille plugaria tehnyt niin ei sen takana olisi kuitenkaan kuin DLSS.
Slipstreamia markkinoitiin niin helpoksi ettei "kädet täynnä töitä" ole mikään selitys enää kahden vuoden jälkeen
Tai vaihtoehtoisesti AMD ja Intel eivät vain halua noita tekniikoitaan liittää liian kiinteästi mihinkään OPEN juttuihin..
Toki tuon OPEN jutun tuki oli senverran pientä (niinkuin open juttujen yleensäkin), ettei Intelin ole ollut mitään järkeä panostaa vielä siihen.
Nyt toki on selvää, että MS:n versio tulee yleistymään ja tuo open versio joko häviää pois tai kuihtuu näpertelyksi, joka ei juuri ketään kiinnosta.

AMD:llähän on ihan perinteistä, ettei se ole tukenut Nvidian tekemiä asioita, vaikka olisi ollut mahdollisuus..

Se on ollut kyllä koko windowksen historian näissä grafiikkarajapinnoissa, jotta kaikenlaisia on kehitelty, mutta MS on vienyt ja muut vikisseet..
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 611
Tai vaihtoehtoisesti AMD ja Intel eivät vain halua noita tekniikoitaan liittää liian kiinteästi mihinkään OPEN juttuihin..
Unohdit sen pikku jutun että Intel lupasi tukea, totuus vaan on toinen, samoin kuin slipstreamin suosio, jos se olisi niin hyvä ja helppo kuin mainostettiin tilanne olisi aika taatusti toinen.
Aika ironista painottaa avoimuutta heti kun se tulee firmalta joka harrastaa sitä vähiten noista kolmesta :whistling:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 152
Unohdit sen pikku jutun että Intel lupasi tukea, totuus vaan on toinen, samoin kuin slipstreamin suosio, jos se olisi niin hyvä ja helppo kuin mainostettiin tilanne olisi aika taatusti toinen.
Aika ironista painottaa avoimuutta heti kun se tulee firmalta joka harrastaa sitä vähiten noista kolmesta :whistling:
Mietitäämpä edes VÄHÄN!
Intelillä oli (ja on) ajuri pahasti levällään.
Käyttääkö aikaa...
Lukuisiin ongelmallisiin ominaiuuksiin, jotka hiertävät käyytäjiä NYT!

VAI

Käydäänkö rakentamaan tukea ominaisuudelle, joka EHKÄ joskus on tulossa johonkin peliin, Vielä mitään tukea ei ole..

Ainankin itse jos olisin päättämässä, niin valinta olisi erittäin helppo.. Vaikka ominaissuus, joka ei ole vielä käytössä (eikä ole takeita, tuleeko joskus käyttöön) olisi kuinka helppo tahansa koodata ajuriin mukaan, niin jättäisin senm väliin, kunnes tärkeämmät kohdat on saatu kuntoon..


En näe mitään merkitystä sillä, mitenusein kukin painottaa asiaa. Tuo avoin versio oli jokataupauksessa tehty ennen tätä MS:n versiota.. Nyt tälläkertaa sattui olemaan Nvidian panos asiaan.. Jos intelistä olisi ollut hankala, niin olisi voinut kehittää eteenpäin..

Nyt on täysin eriasia, kun kyseisen ominaisuuden väkersi MS. Todennäköisyys, että tulee käyttöön on lähes varma ja MS todennäköisesti kehittää ominaisuutta, kun on tarvis. Noissa "open" systeemeissä homma tahtoo jäädä aina puolitiehen tai vaihtoehtoisesti tekijöiden kiistelyyn, miten homma pitäisi tehdä. Nyt asian päättää loppujenlopuksi MS ja eipä valmistajilla ole oikein pidemmänpäälle järkevää vaihtoehtoa, kuin MS tapa..

Se on hyvä asia, jotta MS on kehittänyt ja ylläpitänyt DirectX:ää siten, että se on sen päätettävissä, mitä sinne tulee milloinkin ja mitä ei. Kun on vain yksi pääkokki, niin homma selkeästi toimii, eikä tuole open tyriä, joita tulee, kiistellään ja menee..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 134
GDC:ssä esitelty ja tosiaan "listataan saatavilla olevat skaalaimet, valitse minkä haluat". Ei siis joku yleisestty super resolution on/off settari.

Näin minä itsekkin devarina tuon järkeilin että jos tekisin tuota implementaatiota niin haluaisin tehdä yhden kutsun jolla saan tuetut skaalaimet listana takaisin ja riippumatta mitä käyttäjä haluaa käyttää niistä saatavilla olevista niin input data on tuon APIn läpi aina sama eli yksi implementaatio jolla saa kaikki toimimaan.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 611
FSR2 tulee vakiona DirectX SR:n mukana
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 932
Viestejä
4 206 829
Jäsenet
70 996
Uusin jäsen
yoinks

Hinta.fi

Ylös Bottom