Microsoft aktivoi DirectStorage-tuen Windowsissa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Testejä ja vertailuja odotellessa.
 
Techpowerupin mukaan GPU-purkaminen ei ole vielä mukana, joten toistaiseksi ei tästä kannata vielä kauheasti innostua
 
Techpowerupin mukaan GPU-purkaminen ei ole vielä mukana, joten toistaiseksi ei tästä kannata vielä kauheasti innostua

Kyllä tässä pitäisi tulla ihan geneeristäkin vauhtia latauksiin, eli siinä mielessä kannattaa innostua (vaikka käytännön toteutuksia peleissä toki vielä saadaan odotella tovi). Ei kaikki peleissä ladattavat asiat ole menossa suoraan GPU:lle, purkaminen siellä on vain osa optimaalista kokonaisuutta.
 
Mitä "directiä" tässä nyt on kun data menee kuitenkin CPU:n kautta (purku) ja sieltä vasta GPU muistiin... kuten ennenkin. No ehkä sitä filesystem overheadia on saatu vähennettyä mutta edelleen se todellinen pullonkaula eli CPU purku säilyy eikä dataa saada GPU:lle suoraan.
 
Mitä "directiä" tässä nyt on kun data menee kuitenkin CPU:n kautta (purku) ja sieltä vasta GPU muistiin... kuten ennenkin. No ehkä sitä filesystem overheadia on saatu vähennettyä mutta edelleen se todellinen pullonkaula eli CPU purku säilyy eikä dataa saada GPU:lle suoraan.
Oletettavasti DirectStoragea tukevat pelit osaavat hyödyntää GPU-purkua heti kun se saadaan päivitettyä mukaan MS:n puolelta
 
Oletettavasti DirectStoragea tukevat pelit osaavat hyödyntää GPU-purkua heti kun se saadaan päivitettyä mukaan MS:n puolelta
Itse oletan että täytyy muokata koodia ja kääntää uudelleen, että tuon saa toimimaan. Noissa Microsoftin kahdessa esimerkkitoteutuksessa ei ole mitään GPU-purkua koodin osalta, ja tuo virallinen dokumentaatio on NDA:n takana, mutta oletan sen vaativan tuohon DSTORAGE_COMPRESSION_FORMAT-tyyppiin oman arvonsa. Jos joku kuuluu tuohon Microsoftin kehitysohjelmaan niin asian saanee saanee tarkistettua dokumentaatiosta

 
Onko tälle yhtään softaa tai peliä mikä tätä edes tukisi?
Jos julkinen SDK ja tuki käyttiksen puolelta tuli nyt niin mitäs veikkaat? Huhujen mukaan GDCssä esitellään jotain peliä ku käyttää tätä
 
Jos julkinen SDK ja tuki käyttiksen puolelta tuli nyt niin mitäs veikkaat? Huhujen mukaan GDCssä esitellään jotain peliä ku käyttää tätä

Julkinen toki mutta ymmärsin että tämä on jo Xboxissa käytännössä ja kehittäjät varmaan taustalla on jo tätä käyttäneet niin oletin että sen kun napsauttaa patchilla päälle?
 
Julkinen toki mutta ymmärsin että tämä on jo Xboxissa käytännössä ja kehittäjät varmaan taustalla on jo tätä käyttäneet niin oletin että sen kun napsauttaa patchilla päälle?
Se nähdään sitten lähitulevaisuudessa onko noin yksinkertaista. Varmasti helpompaa kuin tyhjältä pöydältä mutta ei se ihan noin vaan sama koodi mene 1:1.
 
Toteutus on tosiaan oltava erilainen konsolilla ja PC:llä, koska Xboxilla on tuo Zlib ja BCPack purkutuki toteutettu rautatasolla.
 
The wicher 3 peli on ollut keskusteluja että tulisi tuki päivityksenä ja olisi ensimäinen direct storage tukeva.
 
Eikö koko DX-rajapinnan idea ole se että sitä alla olevaa toteutusta ei tarvi tietää sitä kutsuttaessa vaan sen takana oleva OS/Driver-kerros hoitaa homman?
Kyllä, mutta tässä tapauksessa ongelmaksi tulisi ettei tuota suorituskykyä oikein voisi ennakoida PC:llä jos API on identtinen konsolin kanssa. Eli minimissään PC:llä pitää olla ainakin rajapinnat rautatasolla tuettujen pakkaustoimintojen selvittämiseen, jotta kehittäjät voivat päättää mitä puretaan missäkin parhaan suorituskyvyn saamiseksi.

Oletan kuitenkin että PC:llä on tarkoitus ajaa noita näytönohjaimen compute shadereitä osana tuota assettien latausputkea, jolloin toteutus olisi enemmän pelikehittäjien käsissä. Ja oletan tuon ominaisuuden viivästyneen koska se poikkeaa niin paljon noista olemassa olevista toteutuksista, että se on käytännössä tehty puhtaalta pöydältä.
 
Kyllä, mutta tässä tapauksessa ongelmaksi tulisi ettei tuota suorituskykyä oikein voisi ennakoida PC:llä jos API on identtinen konsolin kanssa. Eli minimissään PC:llä pitää olla ainakin rajapinnat rautatasolla tuettujen pakkaustoimintojen selvittämiseen, jotta kehittäjät voivat päättää mitä puretaan missäkin parhaan suorituskyvyn saamiseksi.
Juu toki, normaalia PC tekemistä eli laitekirjo on ääretön ja vaikka jokainen näytönohjain tukee täysin DX12-ultimate featuresettiä niin 120e näytönohjain toimii hyvin paljon erilailla mitä 1500e näytönohjain.

Datan striimauksessa ei varmaan voida vielä vuosiin olettaa että tuonkaan APIn läpi tulisi enempää kuin vaikka 100MB/s (sustained), jotta pystytään tukemaan myös niitä konfiggeja joilla on viimesen päälle prossut ja näyttikset mutta nuukana pidetään sitä SATA2 kingstonin SSD:tä pelilevynä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 705
Viestejä
4 628 095
Jäsenet
76 088
Uusin jäsen
Mechanic76

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom