Microsoft aikoo tehdä Edge-selaimesta Chromium-pohjaisen

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 541
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
854
Webkit/blink on uusi internet explorer 6.0... Synkät ajat luvassa avoimien web standardien kanssa kun googlella koko projekti käytännössä hallinnassaan kohta, kun Firefoxin market share hupenee vähitellen olemattomiin ja muut selaimet käyttävät tuota.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 649
Webkit/blink on uusi internet explorer 6.0... Synkät ajat luvassa avoimien web standardien kanssa kun googlella koko projekti käytännössä hallinnassaan kohta, kun Firefoxin market share hupenee vähitellen olemattomiin ja muut selaimet käyttävät tuota.
Saas nähdä miten Mozillan Webrender tulee muuttamaan tuota tilannetta. Se muuttaa koko selaimen GPU kiihdytetyksi.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
854
Saas nähdä miten Mozillan Webrender tulee muuttamaan tuota tilannetta. Se muuttaa koko selaimen GPU kiihdytetyksi.
Joo, itse en enää jaksa elää toivossa, Firefoxin market share on trendannut alespäin jatkuvasti uudistuksista riippumatta. Quantumiin kuuluvat päivityksetkin paransivat selainta huomattavasti mutta ei se näkynyt market sharessa käytännössä olleenkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Saas nähdä miten Mozillan Webrender tulee muuttamaan tuota tilannetta. Se muuttaa koko selaimen GPU kiihdytetyksi.
Vaikea kuvitella, että se vaikuttaisi juuri mihinkään. Firefox ei ole default-selain missään laitteessa -> aika harva jaksaa miettiä sen lataamista jatkossakaan.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 768
Vaikea kuvitella, että se vaikuttaisi juuri mihinkään. Firefox ei ole default-selain missään laitteessa -> aika harva jaksaa miettiä sen lataamista jatkossakaan.
Sehän se on... harva vaihtaa oletusselaimesta mihinkään. Tämä foorumi on tietysti erilainen. Oletan että täällä käytetään osittain selaimia joista normi-immeiset eivät ole koskaan kuulleetkaan.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
Selainmaailman yksipuolistumisesta huolimatta tämä on mielestäni oikein hyvä uutinen. Edgestä ei nykyarkkitehtuurilla tullut missään vaiheessa oikein uskottavaa selainvaihtoehtoa.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
100
Tämä on sinänsä ikävää monellakin tavalla, että Microsoft valitsi suosituimman. Töissä saa aina tämän tästä taistella kaikenmoisia vain webkitissä toimivia ratkaisuja vastaan. Firefoxilla devatessa taas on usein tullut tehtyä helposti sellaista jälkeä, joka toimii suorilta hyvin myös muilla selaimilla.

Tosin olen kyllä eri mieltä siitä, että Webkit olisi uusi IE6. Noin niinkun tuntuman ja tuskan pohjalta iOS Safari on se selain, joka kiroiluttaa samaan tapaan kuin IE6 aikoinaan :D Olkootkin että kiroiluttaa toki harvemmin, sentäs.

(Siis oikeasti, mikä ihmeen standardi se on, että automaattisen input-kentän zoomaamisen saa estettyä laittamalla kentän fonttikooksi 16px...)
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
Mielenkiintoista nähdä, että onko Chromium-pohjaisessa Edgessä samantyyppinen päivityssykli kuin nykyisessä, eli että uutta versiota pukataan käyttäjille verkkaiseen tahtiin.
 
Liittynyt
09.07.2017
Viestejä
1 411
Moni eri selain-moottorien kanssa tapellut (tai niitä tahallaan huomiotta jättänyt) web-kehittäjä varmaan huokaisee helpotuksesta.

Itse pidän kehitystä ongelmallisena: liikaa kehitystä kasautuu parin tahon käsiin ja kilpailu vähenee. Taloushistoria on täynnä esimerkkejä aloista, joissa kyseinen dynamiikka on vallinnut, eivätkä seuraamukset ole pelkästään hyviä.

Itse haluaisin käyttää ja tukea Mozillan tuotteita, mutta rikkoivat Suomen kielen oikoluvun ja niin monta tärkeää selainlaajennusta edellisessä muutoksessa, että olen toistaiseksi luovuttanut. Pidän peukut toiveikkaasti pystyssä tulevien Mozilla/Firefox uudistusten suhteen, mutta en pidättele hengistystäni.

Ainakin Edge-chrome version jälkeen Windows-käyttäjät saanevat taas käyttöönsä Chrome-laajennuksilla (?) mahdollisesti toimivan web-selaimen, jossa on aito ja oikea suomenkielinen oikoluku. Se itsessään on itselleni positiivista kehitystä viime vuosien ominaisuusregression jälkeen.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 649
Mielenkiintoista nähdä, että onko Chromium-pohjaisessa Edgessä samantyyppinen päivityssykli kuin nykyisessä, eli että uutta versiota pukataan käyttäjille verkkaiseen tahtiin.
Pitäisi sen ainakin olla turvallisempi kun ottaa huomioon, että moottorin koodaa Google eikä Microsoft, jonka koodi on aina tehty vähän sinnepäin.

Vieläkö Windowsin käyttäjäsopimuksessa on muuten lauseke, että sitä ei saa käyttää ydinvoimaloissa?
 

njake

get string from object
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
702
Sikäli jos tämä koskee vain renderointi osaa, niin hyvä uutinenhan tuo on. (Luulin jo tuon olevan käytössä aiemman huhun mukaan, kun ei paljoa tule ko. selainta käytettyä)

Nykytahot tekee jo paljon yhteistyötä esim w3c, mutta silti lisäilevät omia ratkaisujaan.
Asiaa voisi ajatella linux kernel tyylisesti ja ehkä siihen suuntaan joskus mennäänkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
162
Ihme valitusta. Firefox toimii oikein hyvin. Siihen kaveriksi Ublock Origin niin avot! Jos joku sivu ei toimi 1) en tiedä ettei se toimi 2) ei kiinnosta ja jatkan eteenpäin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 071
Ihme valitusta. Firefox toimii oikein hyvin. Siihen kaveriksi Ublock Origin niin avot! Jos joku sivu ei toimi 1) en tiedä ettei se toimi 2) ei kiinnosta ja jatkan eteenpäin.
Jep moni ei toimi ja silloin vaihtaa chromeen ja jatkaa niin kauan kuin selailu jatkuu.
Pelkästään chromecastin ohjaus on tosi hyvä etu Chromelle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 540
Chromecastin ohjaus on tosiaan kotikoneen selaimessa tärkeä ominaisuus. Yksi iso syy miksi muita selaimia ei kotikoneessa ole tullut käytettyä. Jos microsoft saa uuteen selaimeen yhdistettyä Chromen ja Edgen parhaat puolet, niin hyvin voisin siihen vaihtaa.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Ts Microsoft korjaa vian jota Edgessä ei ole, selainmootori ei ole se minkävuoksi Edge ei kelpaa ihmisille, Edgen vika on käyttäliitymä ja sen käyttö logiikka.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 765
Jep moni ei toimi ja silloin vaihtaa chromeen ja jatkaa niin kauan kuin selailu jatkuu.
Pelkästään chromecastin ohjaus on tosi hyvä etu Chromelle.
Mikä sivu ei toimi?..

Firefoxilla mä selaillu vuodesta -01 varmaan eikä nyt muistu mieleen kovinkaan montaa rikkinäistä sivua.

Tosiaan jos sivu ei toimi niin saa jäädä selaamatta. Vähän samaan ryhmään menee popup, subscribe ja chatpopup sivujen kanssa. Ei jaksa jatkuvaa häiriköintiä.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Tämä on sinänsä ikävää monellakin tavalla, että Microsoft valitsi suosituimman. ...
Microsoft tuntuu tasapainoilevan kahdensuuren välillä yrittäen miellyttää kumpaakin.

Meinaan kun Amazonin kanssa se yhdistää Cortanaa ja Alexaa ja Googlen kanssa se kimpaa Selaimootorin kanssa.

Kun totuushan on se että kumpikin sekä Amazon että Google pystyy tarjoamaan asiakkailleen täydellisen paketin ilman ainuttakaan Microsoft komponentia.

... Firefoxilla ...
Firefox ei ole Microsoftin rahantulolle mikään uhka joten sen suuntaan ei tarvi nöyristellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
466
Ts Microsoft korjaa vian jota Edgessä ei ole, selainmootori ei ole se minkävuoksi Edge ei kelpaa ihmisille, Edgen vika on käyttäliitymä ja sen käyttö logiikka.
Tämä niin tämä. Selainmoottori itseasiassa on aika hyvä. Nopea ja vakaa. Käyttöliittymä ja laajennukset on se mitkä haraa vastaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
945
Niin kauan kun NoSriptiä ei saa millekkään muulle selaimelle kuin FF niin en edes ajattele vaihtoa.
 
Liittynyt
24.04.2017
Viestejä
212
Tuleeko Edgestä samanlainen kasa paskaa kuin Chromesta? Minua myös tökkii se valta mikä Googlella on.

Ja Googlea ei ole taidettu sakottaa siitä että tuputtaa omaa selaintaan joka välissä? Microsoftihan joutui siksi kärsimään joskus.

EDIT.

Olen hyvin vahvasti Googlea vastaan joka asiassa, joten olen tietysti kaikkien muiden puolella.

Eli ei liian vahvasti kannata ottaa kantaa minua vastaan, tai liikaa perustella miksi G on niin ihq. En muuta mieltäni.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 421
Tuleeko Edgestä samanlainen kasa paskaa kuin Chromesta?
Kyse on selainmoottorista. Chrome ei ole selainmoottori. Vaikea nähdä että MS säilyttäisi mitään Chromen/miumin omasta käyttöliittymästä, toisin kuin useimmilla muilla Chromium-pohjaisilla on tapana (esim. Brave, mutta esim. Vivaldi on jo sitten paljon muokatumpi).
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Kyse on selainmoottorista. Chrome ei ole selainmoottori. Vaikea nähdä että MS säilyttäisi mitään Chromen/miumin omasta käyttöliittymästä, toisin kuin useimmilla muilla Chromium-pohjaisilla on tapana (esim. Brave, mutta esim. Vivaldi on jo sitten paljon muokatumpi).
Juu eiköhän MS lähinnä säilytä Edgen käyttökiitymän ja vain vaihda sen alla sen selaimootorin MS:n muokaamaan Cromiumiin (saa nähdä onko vuosienpäästä edessä IE6 kaltainen vältämätön pakko käytää MS Cromium tukisotklu).
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 541
Ts Microsoft korjaa vian jota Edgessä ei ole, selainmootori ei ole se minkävuoksi Edge ei kelpaa ihmisille, Edgen vika on käyttäliitymä ja sen käyttö logiikka.
Tämä niin tämä. Selainmoottori itseasiassa on aika hyvä. Nopea ja vakaa. Käyttöliittymä ja laajennukset on se mitkä haraa vastaan.
Käyttöliittymä ja -logiikkahan ovat nimenomaan Edgen parhaat puolet! Mitä laajennoksiin tulee, vika on vain ja ainoastaan laiskoissa deveissä, MS tarjoaa ihan suoran työkalun joka konvertoi pakkaamattoman Chrome-laajennoksen Edge-yhteensopivaksi.
 
  • Tykkää
Reactions: mti

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 035
Käyttöliittymä ja -logiikkahan ovat nimenomaan Edgen parhaat puolet! Mitä laajennoksiin tulee, vika on vain ja ainoastaan laiskoissa deveissä, MS tarjoaa ihan suoran työkalun joka konvertoi pakkaamattoman Chrome-laajennoksen Edge-yhteensopivaksi.
Taitaa olla tuo Edgen suosio tosi huono niin ei devejä kiinnosta tippaakaan. Taitaa suurin käyttö tulla joillekkin siitä, että sillä haetaan heti Windows asennuksen/käyttöönoton jälkeen se toinen selain.
Jossain oli juttua, että MS toisi tuon uuden Edgen sitten macOS käyttöjärjestelmälle. En tiedä mikä tarve pitää olla, että tulisi edes mieleen, että mun pitää saada/asentaa Edge macOS käyttöjärjestelmään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 569
Taitaa olla tuo Edgen suosio tosi huono niin ei devejä kiinnosta tippaakaan. Taitaa suurin käyttö tulla joillekkin siitä, että sillä haetaan heti Windows asennuksen/käyttöönoton jälkeen se toinen selain.
Jossain oli juttua, että MS toisi tuon uuden Edgen sitten macOS käyttöjärjestelmälle. En tiedä mikä tarve pitää olla, että tulisi edes mieleen, että mun pitää saada/asentaa Edge macOS käyttöjärjestelmään.
Olen käyttänyt Edgeä. Mielestäni on hyvä selain. Kaikki toimii ilman ongelmia eikä ole ollut syytä käyttää muita selaimia.
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 035
Olen käyttänyt Edgeä. Mielestäni on hyvä selain. Kaikki toimii ilman ongelmia eikä ole ollut syytä käyttää muita selaimia.
Sama homma eli käytän Edgeä Windowsissa. Ihan hyvä selain ja käytän aina pääasiassa käyttöjärjestelmän omaa selainta.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 091
FF olen kaikille "asiakkaille" asentanut oletusselaimeksi adblokin kera. Harvoin tulee valituksia. Joku Vanhus joskus on kysellyt "mistä internet e löytyy". Yleensä näytän heille siinä kohtaa sen iltalehden sivun mainoksilla ja ilman, ja kysyn kumpaa katsovat mieluummin :)
Kunhan uuteen edgeen tulee myös toimiva mainosten esto niin otan ehdottomasti kokeiluun.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
860
Webkitin kasvavasta ylivallasta on saatu esimerkkejä jo aiemminkin:

Edgen user agent tunnisteessa on aina ollut sanat "Chrome", "Safari" ja "Webkit". Esimerkiksi: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/64.0.3282.140 Safari/537.36 Edge/17.17134

Mozilla on joutunut lisämään Firefoxiin tukea webkit-etuliitteellä oleville CSS-laajennoksille, jotta eräät suositut sivustot toimivat:
Firefox 49 fixes sites designed with WebKit in mind, and more – Mozilla Hacks - the Web developer blog
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 540
Kunhan uuteen edgeen tulee myös toimiva mainosten esto niin otan ehdottomasti kokeiluun.
Adblock toimii jo Edgessä. Ainakin itsellä on asennettuna.

Itelle Edgen paras ominaisuus on sulavasti toimiva scrollaus, joka on selvästi parempi kuin Chromella. Sitten on huonoja puolia, kuten Chromecast ei toimi ja tasohiirellä kahden sormen swipe takaisin mentäessä on todella hidas jostain syystä verrattuna Chromeen (mikä hidastaa oleellisesti netin selailua). Muuten voisi hyvin käyttää oletuselaimena Edgeä sulavan skrollauksen vuoksi.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 541
FF olen kaikille "asiakkaille" asentanut oletusselaimeksi adblokin kera. Harvoin tulee valituksia. Joku Vanhus joskus on kysellyt "mistä internet e löytyy". Yleensä näytän heille siinä kohtaa sen iltalehden sivun mainoksilla ja ilman, ja kysyn kumpaa katsovat mieluummin :)
Kunhan uuteen edgeen tulee myös toimiva mainosten esto niin otan ehdottomasti kokeiluun.
Edgelle on saanut Adblockin (Adblock Plus) pian 2½ vuotta.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Tämä uutinen on todella ikävä asia sillä näin suuren yleisön selain ei missään tapauksessa pitäisi siirtyä Googlen leiriin. Googlella on pian hallinta internetistä niin monella saralla, että he määrittävät miten sivut tehdään ja ohjelmoinnin vapaus vain kapenee.

Käytän nykyään Edgeä niin kännykällä kuin tietokoneella, mutten varmasti käytä enää tuon muutoksen jälkeen jos sen lopulta tekevät. Tämä on todella iso uutinen ja tämä asia pitäisi ottaa erittäin vakavasti, kuten Mozillan mies jo asiaa toikin esille. Outoa että Microsoft on tällaiseen ratkaisuun päätynyt.

Mozilla CEO: Edge's Chromium switch hands over control of 'even more' online life to Google

Jos ei ole käsitystä siitä miten moni selain pohjautuu Chromiumiin, eli Googlen luomaan nettimoottoriin, niin kannattaa sillä Googlella tai jollain muulla hakukoneella pikaisesti vilkaista. Listaa löytyy täältäkin sivun alaosasta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Tämä uutinen on todella ikävä asia sillä näin suuren yleisön selain ei missään tapauksessa pitäisi siirtyä Googlen leiriin. Googlella on pian hallinta internetistä niin monella saralla, että he määrittävät miten sivut tehdään ja ohjelmoinnin vapaus vain kapenee. Käytän nykyään Edgeä niin kännykällä kuin tietokoneella, mutten varmasti käytä enää tuon muutoksen jälkeen jos sen lopulta tekevät. Tämä on todella iso uutinen ja tämä asia pitäisi ottaa erittäin vakavasti, kuten Firefoxin mies jo asiaa toikin esille.

Mozilla CEO: Edge's Chromium switch hands over control of 'even more' online life to Google
Mikä perustelu sinulla on sille, että lopetat edgen käytön sen siirtyessä blink:iin? Ihan vaan, että haluat tukea jotain muuta renderöintiengineä kuin googlen tuottamaa?

Itse olen vannoutunut webkit-käyttäjä, eikä vaihdosta safarista pois ole helposti näköpiirissä.
 

njake

get string from object
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
702
Tämä uutinen on todella ikävä asia sillä näin suuren yleisön selain ei missään tapauksessa pitäisi siirtyä Googlen leiriin.
Edge ei todellakaan ole mikään suuren yleisön selain, tämän voi nähdä kaikki palvelimien tilastoihin pääsevät. Random tilasto.
Ja kuten tuossa aiemmin mainittiinkin, niin Edgessä on lukuisia ongelmia web-devaajien näkökulmasta, jotka melko varmasti katoaa aika suurilta osin tuolla uudella enginellä.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 541
Minä en ole sitten Windows 98 aikoihin muita käyttänytkään.
Tähän Cent Browseriin olen ollut kaikkein tyytyväisin. Todella monipuolinen vaikka onkin Chrome pohjainen.

Ihan mikä Edgestä tulee. Se on silti MS selain ja itse en koskisi pitkällä tikullakaan. IE on surkein selain kautta aikojen.
Opera mulla on sähköposti käytössä ja kännykässä muokattavuuden takia Firefox. PCllä Firefox hoitaa Youtube tilin käytön.
99.99% IEn paskamaineesta tulee IE6sta, viimeistään kasista lähtien olleet nekin hyviä selaimia
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
99.99% IEn paskamaineesta tulee IE6sta, viimeistään kasista lähtien olleet nekin hyviä selaimia
En tässä mihinkään henkilökohtaisuuksiin mene, mutta tosiaan ihmiset mellastaa mielivaltaisesti täysin tunnepohjalta ja tietopankkia päivitetään tuskin koskaan. Kun joku olevinaan journalisti maksua vastaan sanoi kerran että tämä on huono, niin se on aina huono. Yksi pahempi moka sattuu tulemaan pitkällä uralla niin on aina kehno eikä osaa. Toisaalta sitten katsotaan läpisormien toisen jatkuvat tössäilyt.

Olen siis samaa mieltä että Internet Explorer on ollut käypä selain jo vuosikaudet, mutta yhdessä vaiheessa tuli kämmäystä, mitä en itse tosin ole päässyt kokemaan. Silloin niitti Firefox mainetta tietääkseni, mutta hekin kuten aivan jokainen mokaa jossain vaiheessa ja tällä hetkellä Chromen puolella on mokailtu vähemmän tai ainakin vähemmän tulistettu käyttäjäkuntaa, joten tämän asettelun pohjalta johtavat tilannetta.

Sinänsä siis enemmistö on oikeassa ja Chromen tai muun menestyjän maine ei tule tyhjästä, mutta silti on havaittavissa monen valmistajan, ihmisen tai minkä tahansa asian maineessa sellainen virheistä tuleva rangaistusasenne, että virheitä ei unohdeta vaan niitä vastoin muistellaan. Tällaisen asenteen vuoksi on todella vaikea uusiutua maineen puolesta, koska yksi virhe pitää korvata miljoonalla onnistumisella tai pahimmillaan odottamalla kilpailijan tekevän vielä pahemman virheen.

Markkinamaailma uudistuisi nopeammin, olisi terveempi ja liikehtisi hienosti jos asenteet eivät olisi pinttyneitä eikä aina muisteltaisi menneitä, mutta luulen että tällainen mielen uudistaminen on monelta aivan liikaa pyydetty ja odotettu, toki toivoa sopii. (Kamelin selkä katkesi.)
 

njake

get string from object
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
702
Ei tuo huono maine menneisyydessä ole tuulesta temmattu ennuste siitä, että tuote on huono myös edelleen tulevaisuudessa.
Aika paljon on softissa legacy-koodia riippana, joka tuo melko jänniä kombinaatiota. Kaikkea kun ei voida 100% uudelleen tehdä ja yhteensopivuus vanhoihin erilaisiin rajapintoihin pitää säilyttää.
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 332
Ihmiset eivät vaihda enää takaisin edelliseen tuotteeseen sen jälkeen kun he ovat huonon kokemuksen takia siirtyneet johonkin toiseen. Ja ainakin tuolloin IE6n ainkaan on ollut tosi paljon parempia tarjolla.
En tiedä nykyisestä IEstä, kun en ole tosiaan käyttänyt sitä laisinkaan. Muut tuntuivat paljon kehittyneemmiltä ja paremmilta kun aloin käyttämään niitä mm. Opera aikoinaan ennen kuin ne lopetti sen kehityksen. Tiedän tosin yhden henkilön yhä IEtä käyttävän vaan ihan sen takia kun ei uskalla vaihtaa pois siitä mihin on tottunut...
Siis nykyäänhän IE on huono, koska on jo vanhentunut (taitaa jo yli 5v olla mittarissa). Ehdottomasti pitäisi heivata se ja siirtyä Edgeen tai mihin tahansa muuhun nykyaikaiseen selaimeen.
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Tämä on sinänsä ikävää monellakin tavalla, että Microsoft valitsi suosituimman. Töissä saa aina tämän tästä taistella kaikenmoisia vain webkitissä toimivia ratkaisuja vastaan. Firefoxilla devatessa taas on usein tullut tehtyä helposti sellaista jälkeä, joka toimii suorilta hyvin myös muilla selaimilla.
Huonon koodarin vikahan tuo on eikä selaimen tai selainmoottorin, mikäli siellä tieten tahtoen tai vahingossa tehdään koodia, joka ei ole standardien mukaista. Se on eri asia, jos Firefoxin kehitys laahaa niin pahasti perässä, ettei jokin standardien sallima asia toimi. Niitä voi aina korjata jälkikäteen.

Eikä Chrome enää virallisesti käytä webkitiä vaan Googlen omaa forkkia, joskin ominaisuuksiltaan ne ovat varmasti vielä hyvin lähellä toisiaan. Firefoxin selainydin ei ole millään muotoa järkevä valinta kenellekään, koska se on ihan samalla tavalla täynnä legacy-paskaa kuin esimerkiksi IE:n moottori. Katsellaan joskus muutaman vuoden kuluttua, kun Mozilla on saanut päivitettyä selaimensa nykyaikaan ja toivottavasti se tarkoittaa vuonna 2020 vuotta 2020 eikä vuotta 2018.

Sitä paitsi yksi jaettu avoimen lähdekoodin projekti on taloudellisin ja käyttäjäystävällisin tapa kehittää kilpailevia tuotteita, koska ne voivat siten säilyttää yhteensopivuuden tärkeiden ydinominaisuuksien osalta. Web-standardien tai selainten suorituskyvyn näivettyminen on oma ongelmansa, mutta jos kaikki käyttäjät saavat samat ominaisuudet (myös web-standardien saralla) käyttöönsä heti eivätkä ns. joskus ensi kesänä, niin se on niin kehittäjien kuin käyttäjienkin kannalta loistava asia.
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Ei tuo huono maine menneisyydessä ole tuulesta temmattu ennuste siitä, että tuote on huono myös edelleen tulevaisuudessa.
Aika paljon on softissa legacy-koodia riippana, joka tuo melko jänniä kombinaatiota. Kaikkea kun ei voida 100% uudelleen tehdä ja yhteensopivuus vanhoihin erilaisiin rajapintoihin pitää säilyttää.
Tämä ei tosin liity juurikaan Edgeen, sillä Edge dumppasi lähtökohtaisesti kaiken IE:hen liittyvän roskan pois. Edgehän on user agentissaan aina väittänyt olevansa Chrome-selain, joten jollain muotoa sen tekninen pohja on mallinnettu Chromen mukaan jo aiemmin. Mitä tulee rajapintoihin selaimen ja käyttiksen välillä, niin Microsoft joutuu nyt implementoimaan samat rajapinnat Blink-moottoriin mutta se voi tarkoittaa myös sitä, että muut Blink/Chrome-pohjaiset selaimet saavat sitten "ilmaiseksi" paremman Windows-integraation.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Ei tämä ihan hyvältä kuulosta internetin riippumattomuuden kannalta.

Aikookohan EU käydä Googlen kimppuun tämän takia kuten se aikanaan kävi Microsoftin kimppuun IE:n ylivallan takia? Windowsiin piti lisätä "Selainvalinta"-kilke sen takia. Androidissa ei ole moista näkynyt.


Saas nähdä miten Mozillan Webrender tulee muuttamaan tuota tilannetta. Se muuttaa koko selaimen GPU kiihdytetyksi.
Saadaanko GPU-kiihdytyksestä oikeasti merkittävää hyötyä tyypillisen nettisivun eli tekstin ja yksinkertaisen kaksiulotteisen grafiikan tuottamisessa?


Webkitin kasvavasta ylivallasta on saatu esimerkkejä jo aiemminkin:

Edgen user agent tunnisteessa on aina ollut sanat "Chrome", "Safari" ja "Webkit". Esimerkiksi: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/64.0.3282.140 Safari/537.36 Edge/17.17134

Mozilla on joutunut lisämään Firefoxiin tukea webkit-etuliitteellä oleville CSS-laajennoksille, jotta eräät suositut sivustot toimivat:
Firefox 49 fixes sites designed with WebKit in mind, and more – Mozilla Hacks - the Web developer blog
Tämä ei tosin liity juurikaan Edgeen, sillä Edge dumppasi lähtökohtaisesti kaiken IE:hen liittyvän roskan pois. Edgehän on user agentissaan aina väittänyt olevansa Chrome-selain, joten jollain muotoa sen tekninen pohja on mallinnettu Chromen mukaan jo aiemmin. Mitä tulee rajapintoihin selaimen ja käyttiksen välillä, niin Microsoft joutuu nyt implementoimaan samat rajapinnat Blink-moottoriin mutta se voi tarkoittaa myös sitä, että muut Blink/Chrome-pohjaiset selaimet saavat sitten "ilmaiseksi" paremman Windows-integraation.
Olisikohan siitä hyötyä, että koko User Agent -tieto kitkettäisiin pois HTTP-standardista? Sekä web-kehittäjillä että selainkehittäjillä voisi olla enemmän paineita tehdä yleisten standardien mukaisia tuotteita.

Samoin käyttäjien seurannasta saataisiin yksi työkalu pois, ja haittaohjelmien ujuttaminenkin olisi aavistuksen hankalampaa.
 

Dudem

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 843
On kyllä typerää touhua vaihtaa oma johonkin kilpailijan tekemään tuotokseen. Näin sitä Microsoftikin haluaa luovuttaa Googlelle lisää sijaa internetistä. :facepalm:
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
31
Ei tämä ihan hyvältä kuulosta internetin riippumattomuuden kannalta.

Aikookohan EU käydä Googlen kimppuun tämän takia kuten se aikanaan kävi Microsoftin kimppuun IE:n ylivallan takia? Windowsiin piti lisätä "Selainvalinta"-kilke sen takia. Androidissa ei ole moista näkynyt.
Aika mahdoton EU:n käydä selaimen kimppuun joka on avointa koodia. Muutenkin keskustelussa sekoitettu kaksi eri selainta Chrome ja Chromium joka on avointa koodia. Se malmi josta "kromi" valmistetaan.
 

njake

get string from object
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
702
On kyllä typerää touhua vaihtaa oma johonkin kilpailijan tekemään tuotokseen. Näin sitä Microsoftikin haluaa luovuttaa Googlelle lisää sijaa internetistä. :facepalm:
Ongelma netissä on aika yleinen, ettei MS tuotteet toimi kuten muut, niin tuo on vain hyvä asia jotta "engine" on sama kuin valtaosalla. Ja MS on enemmän mukana varmaan tätä myöten standardeissa, kuten toki on ollut tähänkin asti mutta..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 643
Viestejä
4 197 256
Jäsenet
70 760
Uusin jäsen
Maakkkee

Hinta.fi

Ylös Bottom