Meta luopuu Facebook-tunnusvaatimuksestaan virtuaalilaseja käytettäessä

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 205

Aiemmin Oculus -nimellä tunnetut Meta-virtuaalilasit ovat vaatineet Facebook-käyttäjätunnuksen käyttämistä vuoden 2020 syksystä saakka, mutta nyt siihen on tulossa muutos. Meta on ilmoittanut tuovansa elokuun aikana uuden Meta-käyttäjätunnuksen, jota tullaan käyttämään virtuaalilasien kirjautumiseen tulevaisuudessa. Mikäli käytössä on edelleen vanha Oculus-käyttäjätunnus, voi sitä vielä käyttää vuoden 2023 alkuun saakka.

Yritys painottaa ettei Meta-tunnus ole sosiaalisen median alusta, vaan kyseessä on nimenomaan VR-laitteiden käyttöön luotu tunnus, jonka toiminnallisuutta tullaan jatkossa kehittämään muihinkin Metan laiteratkaisuihin.

Lähde: Meta
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.07.2020
Viestejä
730
Hyvä juttu, vaikkei tuo kyllä itteäni ole feikkitunnuksella haitannut. Monille tuntuu olevan kynnyskysymys. Tarkoittaako tuo sitä, että Oculus-lasit tullaan jatkossa tuntemaan Meta-nimellä? Ei kai ne voi tehdä sellaista virhettä?
 

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 205
Hyvä juttu, vaikkei tuo kyllä itteäni ole feikkitunnuksella haitannut. Monille tuntuu olevan kynnyskysymys. Tarkoittaako tuo sitä, että Oculus-lasit tullaan jatkossa tuntemaan Meta-nimellä? Ei kai ne voi tehdä sellaista virhettä?
Oculus-nimi poistui tuotteista virallisesti samaan aikaan kuin kattoyritys muutti nimensä Facebookista Metaksi. Meta Quest 2 on esimerkiksi näiden viimeisimpien VR-lasien nykynimi, vaikka ne alunperin Oculuksina myyntiin saapuivatkin.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 058
Jos Facebook poistuu instagramista niin säilyykö Meta?
"Kiista liittyy EU:n lainsäädäntöön, jonka mukaan eurooppalaisten käyttäjien tietoja täytyy säilyttää maanosan alueella. Meta sen sijaan haluaa asiaan joustavuutta, jotta tietoja voidaan siirrellä näppärästi eri mantereiden välillä. Käytännössä siis esimerkiksi Euroopan ja Yhdysvaltain kesken. "
 
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
1 359
Vaihdetaan tarra tunnuksesta ja kyllä kyllä tämä ei totaalisesti ole Facebook-tunnus enää!

Koko firma on läpimätä ja valitettavasti otti täysin väärän suunnan PC VR-käyttäjien kannalta, joten mitä pikemmin kuukahtaa, sen parempi.

Toisaalta koko VR on pahasti vaikeuksissa. Vain yrityskäyttöön suunnatut erikoistuotteet ovat oikeasti teknologiaa kehittämässä eteenpäin ja kuluttajapuoli on aika heikossa hapessa. Hyvä idea, paljon hypeä, paljon mokailua walled garden-ajattelun vuoksi ja markkinoiden suolaus kasalla puolivillaisia virityksiä ja techdemo-tason softaa.

Vaatisi ison budjetin killer-app softaa että kukaan viitsisi investoida laadukkaaseen headsettiin, ja ison budjetin killer appeja ei tehdä kun potentiaalinen markkina on liian pieni. Paras ratkaisu lienee tehdä ison budjetin softaa jossa VR on optio (ks. vaikkapa moni lentosimu) mutta tämäkään ei ole vailla ongelmia ja usein VR-tuki jää puolivillaiseksi jos sitä käyttää pari prosenttia asiakkaista...
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 025
Vaihdetaan tarra tunnuksesta ja kyllä kyllä tämä ei totaalisesti ole Facebook-tunnus enää!

Koko firma on läpimätä ja valitettavasti otti täysin väärän suunnan PC VR-käyttäjien kannalta, joten mitä pikemmin kuukahtaa, sen parempi.

Toisaalta koko VR on pahasti vaikeuksissa. Vain yrityskäyttöön suunnatut erikoistuotteet ovat oikeasti teknologiaa kehittämässä eteenpäin ja kuluttajapuoli on aika heikossa hapessa. Hyvä idea, paljon hypeä, paljon mokailua walled garden-ajattelun vuoksi ja markkinoiden suolaus kasalla puolivillaisia virityksiä ja techdemo-tason softaa.

Vaatisi ison budjetin killer-app softaa että kukaan viitsisi investoida laadukkaaseen headsettiin, ja ison budjetin killer appeja ei tehdä kun potentiaalinen markkina on liian pieni. Paras ratkaisu lienee tehdä ison budjetin softaa jossa VR on optio (ks. vaikkapa moni lentosimu) mutta tämäkään ei ole vailla ongelmia ja usein VR-tuki jää puolivillaiseksi jos sitä käyttää pari prosenttia asiakkaista...
Sulla on tainnut mennä ohi, että metan quest2 on myynyt ihan sairaan hyvin. Joulunalla myi varmuudella miljoonia. Lifetime myynnit kai jossain 10-15miljoonan välissä. 2023 ja 2024 tulee uudet kuluttajamallit ja tänä vuonna kallis pro käyttöön tarkoitettu cambria. Todnak. quest2 säilyy tuettuna senkin jälkeen kun quest3 mallit tulevat myyntiin. Mulla oleva quest1 on edelleen ihan soiva peli, jos kestää wanhaa teknologiaa.


Jos facebook ei olisi rahoittanut vr-juttuja niin olisi aika nihkeä vr-maailma tällä hetkellä. Seuraavaksi eniten myynyt vr-headset lienee jo kuollut ja kuopattu ps vr1, joka kai myi 5 miljoonan kappaleen pintaan ennen hautaan menemistä.

Vihaajat vihaa ja juna puksuttaa eteenpäin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 522

Aiemmin Oculus -nimellä tunnetut Meta-virtuaalilasit ovat vaatineet Facebook-käyttäjätunnuksen käyttämistä vuoden 2020 syksystä saakka, mutta nyt siihen on tulossa muutos. Meta on ilmoittanut tuovansa elokuun aikana uuden Meta-käyttäjätunnuksen, jota tullaan käyttämään virtuaalilasien kirjautumiseen tulevaisuudessa. Mikäli käytössä on edelleen vanha Oculus-käyttäjätunnus, voi sitä vielä käyttää vuoden 2023 alkuun saakka.

Yritys painottaa ettei Meta-tunnus ole sosiaalisen median alusta, vaan kyseessä on nimenomaan VR-laitteiden käyttöön luotu tunnus, jonka toiminnallisuutta tullaan jatkossa kehittämään muihinkin Metan laiteratkaisuihin.

Lähde: Meta
Logo login ruudussa muuttuu, mikään muu ei.
Lähtökohtaisesti väärin, että VR laseja käyttääkseen pitää kirjautua johonkin tilille.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 025
Logo login ruudussa muuttuu, mikään muu ei.
Lähtökohtaisesti väärin, että VR laseja käyttääkseen pitää kirjautua johonkin tilille.
Vaikka sinne steam tilillekin joutuu loggautumaan, jos meinaa steamista pelailla vr-pelejä. Öö,... Mut jos haluaa niin toimiihan se meta quest2 openxr apin päällä, mutta mistä sitten pelit ostetaan ja ladataan, kun vaatimuksena on täysin tunnukseton käyttö?

Mun mielestä quest2:sta voi verrata xboxiin tai pleikkariin tai switch:iin. Konsolihan quest2 on. Jokainen konsoli vaatii jonkin tunnuksen. Q2 tosin toimii openxr apin päällä, jonka avulla voisi pc käytössä kiertää tunnusvaatimuksen, jos ne softat laillisesti löytää jostain muualta kuin tunnuksen vaativista kauppapaikoista

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 027
Sulla on tainnut mennä ohi, että metan quest2 on myynyt ihan sairaan hyvin. Joulunalla myi varmuudella miljoonia. Lifetime myynnit kai jossain 10-15miljoonan välissä. 2023 ja 2024 tulee uudet kuluttajamallit ja tänä vuonna kallis pro käyttöön tarkoitettu cambria. Todnak. quest2 säilyy tuettuna senkin jälkeen kun quest3 mallit tulevat myyntiin. Mulla oleva quest1 on edelleen ihan soiva peli, jos kestää wanhaa teknologiaa.


Jos facebook ei olisi rahoittanut vr-juttuja niin olisi aika nihkeä vr-maailma tällä hetkellä. Seuraavaksi eniten myynyt vr-headset lienee jo kuollut ja kuopattu ps vr1, joka kai myi 5 miljoonan kappaleen pintaan ennen hautaan menemistä.

Vihaajat vihaa ja juna puksuttaa eteenpäin.
" During Facebook’s Q4 2020 earnings call he mentioned that 10 million VR users were needed for a sustainable ecosystem, ensuring VR developers could actually make money. "
VR Sales grew 97% in 2021 & 242% in 1Q22” indicating demand continues to increase. With lockdowns now ending for many countries, these figures may drastically change over the next 12 months."

Eli ollaan päästy hieman sen rajan yli, että kehittäjät tekevät rahaa. Lisäksi hyvä pointti, että myynti on kasvanut [kaiken kodinelektroniikan tavoin] koronavuosina, mutta saapa nähdä jatkuuko sama tahti eteenpäin mentäessä.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 025
" During Facebook’s Q4 2020 earnings call he mentioned that 10 million VR users were needed for a sustainable ecosystem, ensuring VR developers could actually make money. "
VR Sales grew 97% in 2021 & 242% in 1Q22” indicating demand continues to increase. With lockdowns now ending for many countries, these figures may drastically change over the next 12 months."

Eli ollaan päästy hieman sen rajan yli, että kehittäjät tekevät rahaa. Lisäksi hyvä pointti, että myynti on kasvanut [kaiken kodinelektroniikan tavoin] koronavuosina, mutta saapa nähdä jatkuuko sama tahti eteenpäin mentäessä.
Olen positiivinen asian suhteen. Quest3:en 2023 lisännee myyntiä ja oletettavasti q2 jää rinnalle tuetuksi. q12023 tulee sonyn psvr2, joka myynee myös miljoonia ja pumppaa kehittäjäekosysteemiin ja hypeen lisää kierroksia.

124 appsia/peliä on myynyt enempi kuin miljoonan edestä oculusen kaupasta. 8 peliä myynyt yli 20M$ edestä. Toki noilla myynneillä ei tehdä triple a pelejä, mutta ihan tervettä juttua etenkin pienemmille/indie taloille. Tuohon tietty päälle steam ja psvr myynnit + 2d versioista tulleet massit. Suurin osa peleistä ei ole yksinoikeuksia.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 430
On tainnut jo pidemmän aikaa näkyä Questin käynnistyessä Metan merkki vanhan Oculus logon sijaan. Itselläni Quest 1 johon minun ei onneksi koskaan tarvinut tuota typerää FB-accounttia edes käyttää.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
239
En oikein ymmärrä, mitä etua on loppukäyttäjän näkökulmasta on pakottaa heidät kirjautumaan online-profiiliin, oli sitten mitä tahansa rautaa kyseessä. Aika Bätmän saa olla, jos haluaa onnistuneesti elää kaksoiselämää, ilman että Metan tunnusta mikään algoritmi onnistuisi yhdistämään Facen varjoprofiiliin, joka automaattisesti luodaan kaikista oli sitten tili tai ei. Helppo puolustella Facebookkia sillä että: "Mutku kaikki isot pelikonsolivalmistajatkin tekee niin...ja Quest 2 on konsoli!". No, en mä halunnut mitään konsolia. En mä halua mitään tunkkaista ekosysteemia eli ns. Walled gardenia. Mä haluan mahdollisimman agnostisen härpäkkeen joka ei piittaa yhtään siitä, kuka käyttää, mitä tekee, mistä sisältö on peräisin jne.

PC on lähtökohtaisesti avoin alusta, ja mä voin periaatteessa asentaa tähän koneeseen minkä tahansa käyttiksen, joka automaattisesti osaa hallita yleisimpiä oheislaitteita (peliohjain, printteri, sormenjäljenlukija jne.) offline-tilassa ilman mitään keinotekoista nettitunnusten luomista valmistajan sivuille. Mutta isojen korporaatioiden vikuroivat (jos offline = haista paska) laitteet ei oikein istu tähän hienoon periaatteeseen. Vähän niinkuin Windows11 Home kaipaa kovasti MS tiliä asennusvaiheessa. :mad: Mulla on jo Steamista kaikki pelit, jotka varmasti toimisivat myös Questilla. Jollain toisella on vaikka GoG:issa, Uplay:ssa, Origin:ssa tai ihan sama mulle. Maksan mielelläni raudasta sen käyvän hinnan, jos se on sitten yksityisyyden hinta nykyään. Mä pidän huussissa asioidessani oven kiinni vaikka olisin yksin kämpällä.LlZt2Xu.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
209
En oikein ymmärrä, mitä etua on loppukäyttäjän näkökulmasta on pakottaa heidät kirjautumaan online-profiiliin, oli sitten mitä tahansa rautaa kyseessä. Aika Bätmän saa olla, jos haluaa onnistuneesti elää kaksoiselämää, ilman että Metan tunnusta mikään algoritmi onnistuisi yhdistämään Facen varjoprofiiliin, joka automaattisesti luodaan kaikista oli sitten tili tai ei. Helppo puolustella Facebookkia sillä että: "Mutku kaikki isot pelikonsolivalmistajatkin tekee niin...ja Quest 2 on konsoli!". No, en mä halunnut mitään konsolia. En mä halua mitään tunkkaista ekosysteemia eli ns. Walled gardenia. Mä haluan mahdollisimman agnostisen härpäkkeen joka ei piittaa yhtään siitä, kuka käyttää, mitä tekee, mistä sisältö on peräisin jne.

PC on lähtökohtaisesti avoin alusta, ja mä voin periaatteessa asentaa tähän koneeseen minkä tahansa käyttiksen, joka automaattisesti osaa hallita yleisimpiä oheislaitteita (peliohjain, printteri, sormenjäljenlukija jne.) offline-tilassa ilman mitään keinotekoista nettitunnusten luomista valmistajan sivuille. Mutta isojen korporaatioiden vikuroivat (jos offline = haista paska) laitteet ei oikein istu tähän hienoon periaatteeseen. Vähän niinkuin Windows11 Home kaipaa kovasti MS tiliä asennusvaiheessa. :mad: Mulla on jo Steamista kaikki pelit, jotka varmasti toimisivat myös Questilla. Jollain toisella on vaikka GoG:issa, Uplay:ssa, Origin:ssa tai ihan sama mulle. Maksan mielelläni raudasta sen käyvän hinnan, jos se on sitten yksityisyyden hinta nykyään. Mä pidän huussissa asioidessani oven kiinni vaikka olisin yksin kämpällä.
Moninainen kysymys, mutta lähtökohtaisesti tarkkana jos ollaan niin Metahan pakottaa kirjautumaan siihen heidän alustaansa, ei laseihin. Metan intresseissä on että käytät sitä heidän softakauppaansa, koska myyvät lasejaan valmistuskustannuksilla. Näytönohjaimissa lähtökohtaisesti maksat raudasta + katteet, mutta Meta ottaa katteen ikään kuin osamaksuna jälkikäteen. Tämä on ihan perusteltu lähestymistapa tilanteessa jossa VR-vermeet eivät tunnu massoille kelpaavan, jos niiden hinnat lähenee tuota tonnin pintaa.

PCVR:stä Meta työnnettiin ulos. Kun oli vapaa valinta Metan ja Steamin välillä, aika moni jo ihan periaatteesta valitsi Steamin, josta seurasi että kaikkien aikojen eniten VR:ään investoiva taho poistui alustalta. Reaktiota haettiin ja reaktio saatiin.

Kuluttajana voit lähinnä vain valita itsellesi sopivan ratkaisun, mutta jos se ratkaisu ei ole esimerkiksi pelintekijöille houkutteleva tai valmistajille kannattavaa niin voih, eipä siinä oikein sitten mitään voi. Ei tämä kuitenkaan hyväntekeväisyyttäkään ole, kun pelkästään kauniilla periaatteilla ei ihmisiä pidetä töissä tai kaadeta kymmeniä miljardeja R&D:hen. Kun tuollaiselle megakoon taholle sanoo riittävän monesti että eipä sitä tänne kaivata niin kyllä ne lopulta ymmärtää vinkin ja vie lelunsa omalle hiekkalaatikolleen. Eletään sen kanssa nyt sitten.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 127
En oikein ymmärrä, mitä etua on loppukäyttäjän näkökulmasta on pakottaa heidät kirjautumaan online-profiiliin, oli sitten mitä tahansa rautaa kyseessä. Aika Bätmän saa olla, jos haluaa onnistuneesti elää kaksoiselämää, ilman että Metan tunnusta mikään algoritmi onnistuisi yhdistämään Facen varjoprofiiliin, joka automaattisesti luodaan kaikista oli sitten tili tai ei. Helppo puolustella Facebookkia sillä että: "Mutku kaikki isot pelikonsolivalmistajatkin tekee niin...ja Quest 2 on konsoli!". No, en mä halunnut mitään konsolia. En mä halua mitään tunkkaista ekosysteemia eli ns. Walled gardenia. Mä haluan mahdollisimman agnostisen härpäkkeen joka ei piittaa yhtään siitä, kuka käyttää, mitä tekee, mistä sisältö on peräisin jne.
Boldattuun: Miksi ostit konsolin jos et halunnut konsolia? Vähän niin kuin ostaisi pleikkarin ja kirjoittelisi foorumeille että ei halunnut pleikkaria.

Nuitahan on pilvin pimein kaiken maailman pönttöjä jotka ei tarvi kuin USB yhteyden koneeseen steamista pelit päälle. Meta Quest 2 on tarkoitettu niille joilla ei ole edes sitä perus tason PC:tä kotona ja tuolla pöntöllä pelataan standalone pelkkä kypärä päässä simppeleitä pelejä.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
501
onneksi oculus softa toimii offlinessa jos sen blockaa palomuurista. ei tarvi kysellä päivityksiä tiliin tai mitää muutakaa paskaa. hyvin toimii nykypelien kanssa steamvr käytössä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Moninainen kysymys, mutta lähtökohtaisesti tarkkana jos ollaan niin Metahan pakottaa kirjautumaan siihen heidän alustaansa, ei laseihin. Metan intresseissä on että käytät sitä heidän softakauppaansa, koska myyvät lasejaan valmistuskustannuksilla. Näytönohjaimissa lähtökohtaisesti maksat raudasta + katteet, mutta Meta ottaa katteen ikään kuin osamaksuna jälkikäteen. Tämä on ihan perusteltu lähestymistapa tilanteessa jossa VR-vermeet eivät tunnu massoille kelpaavan, jos niiden hinnat lähenee tuota tonnin pintaa.

PCVR:stä Meta työnnettiin ulos. Kun oli vapaa valinta Metan ja Steamin välillä, aika moni jo ihan periaatteesta valitsi Steamin, josta seurasi että kaikkien aikojen eniten VR:ään investoiva taho poistui alustalta. Reaktiota haettiin ja reaktio saatiin.

Kuluttajana voit lähinnä vain valita itsellesi sopivan ratkaisun, mutta jos se ratkaisu ei ole esimerkiksi pelintekijöille houkutteleva tai valmistajille kannattavaa niin voih, eipä siinä oikein sitten mitään voi. Ei tämä kuitenkaan hyväntekeväisyyttäkään ole, kun pelkästään kauniilla periaatteilla ei ihmisiä pidetä töissä tai kaadeta kymmeniä miljardeja R&D:hen. Kun tuollaiselle megakoon taholle sanoo riittävän monesti että eipä sitä tänne kaivata niin kyllä ne lopulta ymmärtää vinkin ja vie lelunsa omalle hiekkalaatikolleen. Eletään sen kanssa nyt sitten.
Kymmeniä miljardeja r&d:hen... Varjo pyörii jollain alle kympin liikevaihdolla. Epäilisin verokeinotteluksi, jos kymmenistä miljardeista Metalla puhe ja pumppaavat jonnekin paratiisiin rahaa turvaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 147
Vaikka sinne steam tilillekin joutuu loggautumaan, jos meinaa steamista pelailla vr-pelejä. Öö,... Mut jos haluaa niin toimiihan se meta quest2 openxr apin päällä, mutta mistä sitten pelit ostetaan ja ladataan, kun vaatimuksena on täysin tunnukseton käyttö?

Mun mielestä quest2:sta voi verrata xboxiin tai pleikkariin tai switch:iin. Konsolihan quest2 on. Jokainen konsoli vaatii jonkin tunnuksen. Q2 tosin toimii openxr apin päällä, jonka avulla voisi pc käytössä kiertää tunnusvaatimuksen, jos ne softat laillisesti löytää jostain muualta kuin tunnuksen vaativista kauppapaikoista

Eipä siinä quest2 sessa ole näyttistä, tehokasta suoritinta ym ym.. Kyllä se vertautuu ihan näyttö+ohjain yhdistelmään, eikä mihinkään konsoliin, jos on pakko verrata johonkin.

---------------------
Jos siinä taas tulee mukana myös keskusyksikkö, niin sitten ko laite on PC käyttäjälle turha, mikäli virtuaalilaseja / kontrolleria ei saa erikseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Logo login ruudussa muuttuu, mikään muu ei.
Lähtökohtaisesti väärin, että VR laseja käyttääkseen pitää kirjautua johonkin tilille.
Ylipäätään ajatus, että jotain laitetta tai ohjelmaa käyttääkseen on pakko kirjautua jollekin tilille, vaikka teknistä tarvetta sille ei ole, on sairas. Kohta varmaan pesukonekin vaatii rekisteröitymään jonnekin, jotta saa kalsarit puhtaaksi. :smoke:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 127
Eipä siinä quest2 sessa ole näyttistä, tehokasta suoritinta ym ym.. Kyllä se vertautuu ihan näyttö+ohjain yhdistelmään, eikä mihinkään konsoliin, jos on pakko verrata johonkin.

---------------------
Jos siinä taas tulee mukana myös keskusyksikkö, niin sitten ko laite on PC käyttäjälle turha, mikäli virtuaalilaseja / kontrolleria ei saa erikseen.
Eikö siinä nimenomaan tule kaikki mukana eikä laseja/kontrollereita saa erikseen ostettua. Löytyy akkupaketti, 128GB SSD, 6GB RAM, Snapdragon SOC jossa Adreno650 1,2TFLOP GPU ja toki itse näytöt lasissa ja ohjaimet. Eihän tuo ole kuin XboxOnen tehoinen, mutta ei varmaan voi olettaa että pelkkä päässä pidettävä laite olisi kilpailemassa tehoilla tehokonsolivalmistajien uusimpien 250W tuotosten kanssa.

Konsoli mikä konsoli.
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 275
Paska klikkiotsikko, ajattelin jo että voi taas Oculuksen laseja ostaa ilman mitään turhia kirjautumisia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 147
Eikö siinä nimenomaan tule kaikki mukana eikä laseja/kontrollereita saa erikseen ostettua. Löytyy akkupaketti, 128GB SSD, 6GB RAM, Snapdragon SOC jossa Adreno650 1,2TFLOP GPU ja toki itse näytöt lasissa ja ohjaimet. Eihän tuo ole kuin XboxOnen tehoinen, mutta ei varmaan voi olettaa että pelkkä päässä pidettävä laite olisi kilpailemassa tehoilla tehokonsolivalmistajien uusimpien 250W tuotosten kanssa.

Konsoli mikä konsoli.
No, sitten sillä ei ole mitään tekemistä PC lisälaitteiden kuten perinteinen oculus paketti, kanssa,
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 025
Vois olla huonomminkin kuin, että joutuu metan kauppaan tai steam:iin tai epic gamesiin rekisteröitymään ostaakseen pelejä. Ehkä voi tarvia autoonkin tunnukset+luottokortin että saa penkit lämmittymään... oujea! Metan lasit sentään toimviat ilman mikromaksuja eikä tarvi xbox live/psn+ tyylistä palvelua maksaa online pelaamistakaan varten.

A monthly subscription to heat your BMW’s front seats costs roughly $18, with options to subscribe for a year ($180), three years ($300), or pay for “unlimited” access for $415.
The auto industry is racing towards a future full of microtransactions

Toivottavasti perspektiivi ei unohdu. Tosin vihaajat vihaa oli tilanne mikä hyvänsä
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
923
No, sitten sillä ei ole mitään tekemistä PC lisälaitteiden kuten perinteinen oculus paketti, kanssa,
Ilmeisesti sen tosin saa toimimaan PC:n kanssa, ihan johdollisesti pienellä tai olemattomalla viiveellä tai sitten langattomasti isommalla.
Ja syy miksi noi on haluttuja on tietysti hinta. Sehän on halpa sen takia kun maksu tosiaan otetaan datassa.
Itse kun miettiny VR:ää niin kyllä mä näitä kattelu ja ihan PC käyttöön pääasiallisesti, vaikka kuinka Meta- vastainen. Odotellu, että se murretaan ja sinne saa muuta softaa sisään. Ja kyllähän se mahdollisuus standaloneen on ihan kiva lisä. Se siinä taisi olla, että ihan sellaisenaan ei kait lataa samaan aikaan kun käytössä tms? Mutta onhan näihinkin jos jonkinlaisia tapoja kiertää raudallisesti.

Kyllä se datan keräämisen hinta vaan on sellanen, että näköjään hyvät lasit ja hyvä SoC on halvempia ku hyvät lasit ilman SoCia.
Elämä on valintoja täynnä jne, mutta siitähän se itku johtuu, itse kyl myönnän ihan suoraan, että ei ole muusta kyse. 300€ ja 900€ (no nyt ei ollu tarkat summat) välinen ero nyt on melkoinen.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 025
Ilmeisesti sen tosin saa toimimaan PC:n kanssa, ihan johdollisesti pienellä tai olemattomalla viiveellä tai sitten langattomasti isommalla.
Ja syy miksi noi on haluttuja on tietysti hinta. Sehän on halpa sen takia kun maksu tosiaan otetaan datassa.
Itse kun miettiny VR:ää niin kyllä mä näitä kattelu ja ihan PC käyttöön pääasiallisesti, vaikka kuinka Meta- vastainen. Odotellu, että se murretaan ja sinne saa muuta softaa sisään. Ja kyllähän se mahdollisuus standaloneen on ihan kiva lisä. Se siinä taisi olla, että ihan sellaisenaan ei kait lataa samaan aikaan kun käytössä tms? Mutta onhan näihinkin jos jonkinlaisia tapoja kiertää raudallisesti.

Kyllä se datan keräämisen hinta vaan on sellanen, että näköjään hyvät lasit ja hyvä SoC on halvempia ku hyvät lasit ilman SoCia.
Elämä on valintoja täynnä jne, mutta siitähän se itku johtuu, itse kyl myönnän ihan suoraan, että ei ole muusta kyse. 300€ ja 900€ (no nyt ei ollu tarkat summat) välinen ero nyt on melkoinen.
Palomuurista blockaa niin loppuu se juttelu metan servereille ja vehje toimii a-ok. Toki sen meta tunnarin silti joutuu tekemään ja sallimaan liikenteen, jos haluaa päivittää/asentaa softan. En kyllä näe miten tuo kovin iso paha olisi salliakaan liikennettä metan servereille. Ei se sen pahempi asia ole kuin steam tunnus, epic games tunnus tms.

Kai se suurin pelko jengillä oli, että meta tunkisi "vahingossa" tai tarkoituksella pornojen katsomiset tms. facebookin seinälle. Mahdollisuus, että jotain facebookkin valuisi muiden nähtäväksi poistuu kunhan meta tunnus tulee. Jäljelle jää vain periaatteellinen vastustus. Periaatteellisista kysymyksistä voi sitten kysyä vastustetaanko myös steam, epic yms. tunnareita. Nehän vahtii mitä pelaat, kenen kanssa pelaat jne jne.


quest2 tukee openxr rajapintaa. Ehkä openxr:n avulla olisi mahdollista tehdä tuki q2:lle ilman oculusen softaa? Metalla lienee tarkoitus käyttää tuota avointa openxr rajapintaa ja pikkuhiljaa deprekoida oma rajapintansa. Toki tuota ei voi hetkessä tehdä, kun vanhaa rajapintaa käyttävät hajoaisivat, jos pelkkä openxr tuki olisi päällä


Metalla on minusta ihan korkeankin integriteteetin tyyppejä töissä. John Carmack, Michael Abrash jne. Kai ne jotain älähtäis/lähtis veks(ei ole rahasta puutetta hepuilla), jos meta tekisi jotain kovin ilkeää.
 
Viimeksi muokattu:

Vision

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 463
Kohta varmaan pesukonekin vaatii rekisteröitymään jonnekin, jotta saa kalsarit puhtaaksi. :smoke:
OT: kalsareiden pesu kylläkin vielä onnistunee mutta jotta saisi apin kautta lisäohjelmat käyttöönsä, oma Hoover vaatii rekisteröitymisen ja pesukoneen parituksen ;)
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
371
Kaikilla on taskussa tilin vaativa laite, mutta virtuaalilasien kohdalla se on liikaa...
Se on kyllä jopa erikoista kun näitä kommentteja lukee, että miksi juuri tästä Meta "Oculuksesta" näin kovasti on kansa älähtänyt. Kutakuinkin kaikissa laitekokonaisuuksissa se alkaa olla nettiyhteyteen ja käyttäjätiliin/sovelluskauppaan sidottu setti. Kenties laite julkaistiin sellaisessa tiedostuksen tilassa, missä ihmiset olivat alkanut juuri heräillä tähän heidän datansa toimivan näiden korporaatioiden kauppatavarana ja nyt ulina vaikkakin monen kohdalla aivan liian myöhässä.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 025
Se on kyllä jopa erikoista kun näitä kommentteja lukee, että miksi juuri tästä Meta "Oculuksesta" näin kovasti on kansa älähtänyt. Kutakuinkin kaikissa laitekokonaisuuksissa se alkaa olla nettiyhteyteen ja käyttäjätiliin/sovelluskauppaan sidottu setti. Kenties laite julkaistiin sellaisessa tiedostuksen tilassa, missä ihmiset olivat alkanut juuri heräillä tähän heidän datansa toimivan näiden korporaatioiden kauppatavarana ja nyt ulina vaikkakin monen kohdalla aivan liian myöhässä.
Mä luulen, että kyse on monella facebook vihasta, joka naamioidaan tietoisesti tai tiedottomasti pulinaan tunnuksesta. Uskon, että toinen puoli porukasta pelkää laitteen sylkevän facebook seinälle jotain noloa kuten katsotut vr-pornot tai jonku nolon pelin mitä ei kehtaa myöntää pelaavansa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
1 359
Eräs syy FB-vihaan on heidän vaatimuksensa siitä että tunnus on oikealla nimellä.


Hupaisasti tyytymättömyyttä on aiheuttanut sekä tämä vaatimus, että se että vaatimuksen täyttäminen on monille haastavaa koska FBn systeemit ovat vähän sinne päin.

Käytännössä tälle voi tietty viitata kintaalla ja laittaa vain jotain sopivan uskottavaa tuubaa ja luoda huuhaatilin. Mutta tämä vaatimus aiheuttaa monissa närää siinä missä vaikkapa Google hyväksytään (pitkin hampain)
 
Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 027
Kai se suurin pelko jengillä oli, että meta tunkisi "vahingossa" tai tarkoituksella pornojen katsomiset tms. facebookin seinälle. Mahdollisuus, että jotain facebookkin valuisi muiden nähtäväksi poistuu kunhan meta tunnus tulee. Jäljelle jää vain periaatteellinen vastustus. Periaatteellisista kysymyksistä voi sitten kysyä vastustetaanko myös steam, epic yms. tunnareita. Nehän vahtii mitä pelaat, kenen kanssa pelaat jne jne.
Kaikilla on taskussa tilin vaativa laite, mutta virtuaalilasien kohdalla se on liikaa...
Se on kyllä jopa erikoista kun näitä kommentteja lukee, että miksi juuri tästä Meta "Oculuksesta" näin kovasti on kansa älähtänyt. Kutakuinkin kaikissa laitekokonaisuuksissa se alkaa olla nettiyhteyteen ja käyttäjätiliin/sovelluskauppaan sidottu setti. Kenties laite julkaistiin sellaisessa tiedostuksen tilassa, missä ihmiset olivat alkanut juuri heräillä tähän heidän datansa toimivan näiden korporaatioiden kauppatavarana ja nyt ulina vaikkakin monen kohdalla aivan liian myöhässä.
Mä luulen, että kyse on monella facebook vihasta, joka naamioidaan tietoisesti tai tiedottomasti pulinaan tunnuksesta. Uskon, että toinen puoli porukasta pelkää laitteen sylkevän facebook seinälle jotain noloa kuten katsotut vr-pornot tai jonku nolon pelin mitä ei kehtaa myöntää pelaavansa.
Eiköhän se ero ole siinä, että Steam yms. eivät käy kauppaa datallasi eivätkä yhdistä dataasi muualta saamiinsa tietoihin luodakseen sinusta yksilöllisen profiilin ja seuratakseen kaikkia elämän osa-alueitasi. Tai ehkä tekisivät jos pystyisivät, mutta harva omaa siihen resursseja. Facebookilla on myös maailman huonoin 'track record' siinä miten dataasi käsitellään.
Minä kyllä valitan kaikesta datan keruusta, niin valittaa moni muukin ja pyrkii sitä välttämään. En tiedä mistä tämä argumentti tulee, että mukamas vain Metan/Facebookin datan keruusta valitetaan?

Nuo kaiken maailman "pornonkatsomisargumentit" ovat vain keino lytätä täysin validit pelot oman datan keräämisestä ja käytöstä. Meta/Facebook on täysin vertaamiskelvoton muihin pienempiin toimijoihin jo pelkästään heidän käytössä olevien resurssiensa takia.
Se on kyllä jopa erikoista kun näitä kommentteja lukee, että miksi juuri tästä Meta "Oculuksesta" näin kovasti on kansa älähtänyt.
Ehkä koska ketju/uutinen koskee nimenomaan Metaa/Facebookkia/Oculusta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 411
Eiköhän se ero ole siinä, että Steam yms. eivät käy kauppaa datallasi eivätkä yhdistä dataasi muualta saamiinsa tietoihin luodakseen sinusta yksilöllisen profiilin ja seuratakseen kaikkia elämän osa-alueitasi. Tai ehkä tekisivät jos pystyisivät, mutta harva omaa siihen resursseja. Facebookilla on myös maailman huonoin 'track record' siinä miten dataasi käsitellään.
Minä kyllä valitan kaikesta datan keruusta, niin valittaa moni muukin ja pyrkii sitä välttämään. En tiedä mistä tämä argumentti tulee, että mukamas vain Metan/Facebookin datan keruusta valitetaan?

Nuo kaiken maailman "pornonkatsomisargumentit" ovat vain keino lytätä täysin validit pelot oman datan keräämisestä ja käytöstä. Meta/Facebook on täysin vertaamiskelvoton muihin pienempiin toimijoihin jo pelkästään heidän käytössä olevien resurssiensa takia.

Ehkä koska ketju/uutinen koskee nimenomaan Metaa/Facebookkia/Oculusta?
Random matti möttönen pelitilistä ei juurikaan dataa saa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 025
Random matti möttönen pelitilistä ei juurikaan dataa saa.
Pelaat vaikka detroit become human pelin niin niistä päätöksistä(trophyt) mitä tekee pelin aikana voi saada monenlaistakin dataa. Tämä siis huomiona vain yhdestä pelistä. Yhdistelee monta peliä niin voi saada aika jännittävänkin kuvan siitä mitä sen pelaajan päänsisällä liikkuu. Yhdistää tähän steamin+pelien chat ja puhe -logit, peliostokset jne, niin mitä tiedetään? Ei tarvi facebookkia, että saa paljon irti pelaajasta. Puheenkin saa nykyään triviaalisti tekstimuotoon kiitos koneopittujen algoritmien. gpt3:lla taas sitten tekstiä on enemmän kuin hyvä parsia ja summaroida.
 
Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 027
Random matti möttönen pelitilistä ei juurikaan dataa saa.
Yhdistät peliajan, pelien määrän, pelitottumukset ja peleissä tehdyt päätökset niin eiköhän tuosta kärjistettynä irtoa niin ihmisen poliittinen kuin seksuaalinenkin suuntautuminen. Varsinkin, kun tämän kaiken saa näppärästi yhdistettyä dataan, jonka Facebook on valmiiksi kerännyt muista lähteistä.

E: Eiköhän Oculukseenkin ennen pitkää tuoda PS2VR:stä tuttu silmien seuranta. Johan Instagram ja muut alustatkin profiloivat ihmisiä sen perusteella, kuinka pitkään mitäkin kuvaa/videota katsoo (ts. kuinka kauan se on ruudulla). Aika näppärää, kun saman voi tehdä rekisteröimällä kuinka kauan pelaaja katsoo mitäkin kohdetta.
PlayStation VR 2 Features Eye Tracking & 4K
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 025
Yhdistät peliajan, pelien määrän, pelitottumukset ja peleissä tehdyt päätökset niin eiköhän tuosta kärjistettynä irtoa niin ihmisen poliittinen kuin seksuaalinenkin suuntautuminen. Varsinkin, kun tämän kaiken saa näppärästi yhdistettyä dataan, jonka Facebook on valmiiksi kerännyt muista lähteistä.

E: Eiköhän Oculukseenkin ennen pitkää tuoda PS2VR:stä tuttu silmien seuranta. Johan Instagram ja muut alustatkin profiloivat ihmisiä sen perusteella, kuinka pitkään mitäkin kuvaa/videota katsoo (ts. kuinka kauan se on ruudulla). Aika näppärää, kun saman voi tehdä rekisteröimällä kuinka kauan pelaaja katsoo mitäkin kohdetta.
PlayStation VR 2 Features Eye Tracking & 4K
Silmienseuranta on jo vahvistettu metan cambria kypärään, joka ainakin julkistetaan tänä vuonna. Riippuen ja roikkuen voi tulla jo myyntiinkin ennen vuodenloppua(komponenttipula).

Ei tarvita facebookkia mukaan, että saadaan pelottavia määriä dataa irti käyttäjistä. Pelkkä steam tai psn+ tai xbox live riittää, että saa aika törkeän paljon käyttäjästä irti. Voi miettiä mitä se xbox+windows yhdistelmäkin kertoo pelaajasta? Tai iphone+macos yhdistelmä? tai google tunnus+gmail+googledocs+android+chromeos,... Tuohon kun yhdistää vielä mahdollisesti laitteella x kuunnellut spotify musiikit, podcastit, netflixin, amazon primen jne jne jne.

Mun mielestä aika tekopyhää laittaa facebook tikunnokkaan ja käyttää jotain muuta palvelua. Toisaalta vaihtoehto on elää luolassa ilman modernia teknologiaa. Meta tunnus irti facebook tunnuksesta on jees juttu vaikka ei se kaikkia maailman ongelmia ratkaise. Ehkä ratkaisee yhden monopoliongelman oikeuden silmissä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 027
Pelkkä steam tai psn+ tai xbox live riittää, että saa aika törkeän paljon käyttäjästä irti. Voi miettiä mitä se xbox+windows yhdistelmäkin kertoo pelaajasta? Tai iphone+macos yhdistelmä? tai google tunnus+gmail+googledocs+android+chromeos,...
Kyllä kyllä, paljon saa irti. Uskoisin, että noiden toimijoiden datan keruu rajoittuu silti heidän omalle alustalleen. Myyvätkö yllä mainitut toimijat dataa muille? Yksikään yllä mainituista toimijoista ei myöskään ole perustanut bisnesmalliaan ja olemassaoloaan nimenomaan datan keruun päälle, ja myy sitä milloin millekin toimijalle (kröh, Cambridge Analytica).
Mun mielestä aika tekopyhää laittaa facebook tikunnokkaan. Toisaalta vaihtoehto on elää luolassa ilman modernia teknologiaa.
Ketjun aiheena nyt sattuu olemaan Meta/Facebook sekä Oculus, joten miksipä täällä nyt Xboxista alkaa valittamaan. Ja kuten yllä totesin, yhtiö joka sattuu keräämään dataa ei ole suoraan verrannollinen yhtiöön, jonka ainoa tarkoitus on kerätä dataa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 025
Ketjun aiheena nyt sattuu olemaan Meta/Facebook sekä Oculus, joten miksipä täällä nyt Xboxista alkaa valittamaan. Ja kuten yllä totesin, yhtiö joka sattuu keräämään dataa ei ole suoraan verrannollinen yhtiöön, jonka ainoa tarkoitus on kerätä dataa.
Jos mietitään metaa ja metatunnusta, joka oletettavasti on irrallaan facebookista(monopolisyyt) niin firman ainoa tarkoitus ei ole kerätä dataa? Laittavat miljardeja vr-kehitykseen ja uuden bisneksen luomiseen. Facebookin webbisivu/epäsosiaalinen media on kuoleva bisnes

Microsoft voitti skaban siitä kuka saa netflixiin laittaa mainokset. Siellä tullaan netflix mainosten tuoton optimoinniksi käyttämään yhdisteltyä dataa käyttäjistä maksimaalisesti hyväksi.

Googlen suurin bisnes on mainosten myyminen hautuloksiin/hakutulosten manipulointi. Core tuote/firman visio maailman kaiken datan keruu, järjestäminen ja hyväksikäyttö(mukaanlukien android ja oma rauta puhelimissa + operaattoritoiminta google fi. google docs office korvaus jne)

Apple estää ansiokkaasti 3rdarty(facebook) datan yhdistelyä. Apple oletettavasti kuitenkin itse käyttää maksimaalisesti käyttäjätietoa hyväksi mobiili, desktop, tv-palvelu(apple tv), musiikkipalvelu(itunes),iCloud jne. kautta.


Facebookista ja datankeruusta ei voi puhua tyhjiössä. Joutuu valitsemaan kenelle tietonsa antaa tai asumaan luolassa ilman teknologiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
371
Ihmiset haluaa ilmaisia tai ainakin mahdollisimman edullisia palveluita.

Itsellä on kieltämättä yhä jopa aiheeseen sukellettuani vähän sellainen - no mitä sitten suhtautuminen. Facebookin robotit keräävät puolianonyymiä dataa siitä miten käytän palveluita ja tipun mainoskohderyhmiin "id 564841652475: mies 35v. suomi. naimisissa. töissä. kiinnostunut kameroista ja videopeleistä" tai muuta vastaavaa, jota myyvät mainostajille jotka sitten osaavat tuupata silmilleni kenties jopa toivomiani tuotteita tai palveluita otollisella hetkellä. Minä sain käyttää palvelua veloituksetta. Ei jotenkin aukea itselle ne höyryisimmät demonisointivisiot. Mielestäni kustannusmalli jopa aika win-win.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 411
Yhdistät peliajan, pelien määrän, pelitottumukset ja peleissä tehdyt päätökset niin eiköhän tuosta kärjistettynä irtoa niin ihmisen poliittinen kuin seksuaalinenkin suuntautuminen. Varsinkin, kun tämän kaiken saa näppärästi yhdistettyä dataan, jonka Facebook on valmiiksi kerännyt muista lähteistä.

E: Eiköhän Oculukseenkin ennen pitkää tuoda PS2VR:stä tuttu silmien seuranta. Johan Instagram ja muut alustatkin profiloivat ihmisiä sen perusteella, kuinka pitkään mitäkin kuvaa/videota katsoo (ts. kuinka kauan se on ruudulla). Aika näppärää, kun saman voi tehdä rekisteröimällä kuinka kauan pelaaja katsoo mitäkin kohdetta.
PlayStation VR 2 Features Eye Tracking & 4K
Mitä dataa ja mistä facebook saa yhdistettyä random matti möttönen pelitiliin?
 
Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 027
Jos mietitään metaa ja metatunnusta, joka oletettavasti on irrallaan facebookista(monopolisyyt) niin firman ainoa tarkoitus ei ole kerätä dataa? Laittavat miljardeja vr-kehitykseen ja uuden bisneksen luomiseen. Facebookin webbisivu/epäsosiaalinen media on kuoleva bisnes
Microsoft voitti skaban siitä kuka saa netflixiin laittaa mainokset. Siellä tullaan netflix mainosten tuoton optimoinniksi käyttämään yhdisteltyä dataa käyttäjistä maksimaalisesti hyväksi.
Googlen suurin bisnes on mainosten myyminen hautuloksiin/hakutulosten manipulointi. Core tuote/firman visio maailman kaiken datan keruu, järjestäminen ja hyväksikäyttö(mukaanlukien android ja oma rauta puhelimissa + operaattoritoiminta google fi. google docs office korvaus jne)
Apple estää ansiokkaasti 3rdarty(facebook) datan yhdistelyä. Apple oletettavasti kuitenkin itse käyttää maksimaalisesti käyttäjätietoa hyväksi mobiili, desktop, tv-palvelu(apple tv), musiikkipalvelu(itunes),iCloud jne. kautta.
Eikös Facebook vain muuttanut nimensä Metaksi? Sama yritys kyseessä siis. Facebookin toimintamalli perustuu täysin datan keruuseen ja myyntiin. Tämä VR-"bisnes" on pikkuhiluja vastaavaa leikkiä siinä sivussa.(Tunnukset "irrallaan," varmasti irrallaan vain nimeksi ja kaikki kerätty data on ristiin käytettävissä.)
Ja jos Microsoft/Netflix/Google haluaisivat pakottaa oman tunnuksensa, jotta voisin pelata videopelejä, niin en varmasti kyseisiä pelejä pelaisi. Kun taas niin hakukoneelle kuin muillekin Googlen palveluille on ties kuinka monta pätevää korvaajaa. Toki puhelimissa asia on hankalampaa.
Facebookista ja datankeruusta ei voi puhua tyhjiössä. Joutuu valitsemaan kenelle tietonsa antaa tai asumaan luolassa ilman teknologiaa.
Näinhän se on, mutta miksi puolustella Facebookkia/Metaa? Maailman typerin argumentti on "no mutta kun muutkin." Ei toiminut ala-asteen tappeluja selittäessä, eikä toimi nytkään.
Mitä dataa ja mistä facebook saa yhdistettyä random matti möttönen pelitiliin?
Facebook = Meta. Vaikkapa nettiselaamisesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
209
Kymmeniä miljardeja r&d:hen... Varjo pyörii jollain alle kympin liikevaihdolla. Epäilisin verokeinotteluksi, jos kymmenistä miljardeista Metalla puhe ja pumppaavat jonnekin paratiisiin rahaa turvaan.
Semmoista se on kun kun koitetaan tutkia muitakin kehityshaaroja kuin pelkkää resoluutiota (kärjistys). Testedillä oli ihan hyvä video noista protoista mitä vuosien varrella Metalle kasaantunut, seasta löytyy mm varjon resoluutiot syövää protoa, HDR:ää ja varifocalia.
Varjo ei millään muotoa johda teknologista kilpailua. Heillä vain on ihan ymmärrettävistä syistä tavoitteena vähän pienempi niche kuin Metalla.



Se on tietenkin kyllä ihan totta että kun kulut lasketaan miljardeissa, niin myös valuviat kasvavat. Taatusti monin tavoin tehotonta rahankäyttöä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 913
Viestejä
4 213 514
Jäsenet
70 979
Uusin jäsen
Nivustaive

Hinta.fi

Ylös Bottom