MemTest jumittaa koneen eikä lähde enää käyntiin

Liittynyt
17.05.2017
Viestejä
204
Koneessa oli ennestään 8 gigaa DDR3, ostin lisää toisen 8 gigaa (eri merkkiä mutta emolevyn tuettujen muistien listalla). Laitoin muistit kiinni ja koneen päälle, windows tunnisti muistit.

Tämän jälkeen ajoin MemTestin joka jumitti koneen totaalisesti, painoin resettiä eikä kone enää lähtenyt päälle... Otin uudet muistit pois ja kone taas käynnistyi. Sitten vielä sammutin koneen ja laitoin uudet muistit takaisin kiinni --> kone lähti taas käyntiin :eek:

Mikähän tuota aiheuttaa? Miten saan testattua että muisteissa on kaikki ok?
 
Liittynyt
17.05.2017
Viestejä
204
Oletkos biosista katsonut mitä ne muistien asetukset sanovat?
Eipä tullut mieleen, heh. No ainakin vähän ihmetyttää että muistit käy 1333Mhz taajuudella vaikka ovat 1600Mhz muisteja?? Eikä tuota saa muutettua tuosta BIOS:sta:



Vanhat muistit siis: Crucial 8GB (2 x 4GB) Ballistix Tactical, DDR3 1600MHz

Uudet muistit: Corsair Vengeance LP 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz
 

rlame

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
624
Kokeile manuaalisesti syöttää biosiin löysät muistiasetukset ja kokeile kaatuuko memtestillä vielä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 063
Eli jos löysäät latensseja niin et silti saa nostettua nopeutta?
 
Liittynyt
17.05.2017
Viestejä
204
Eli jos löysäät latensseja niin et silti saa nostettua nopeutta?
En ole ikinä latensseja muuttanut. Muutanko siis tuosta Channel A (ja B) Memory Sub Timings kohdasta ja minkälaisiin arvoihin? Nyt näyttää molemmat channelit tältä:

 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 063
Jöö, sinne voit heittää aluksi vaikka 9 -> 16 kaikkiin ja kokeile nostaa nopeutta.
Niitä voi sitten kyllä kiristellä jos sitä nopeutta saat nosteltua
 
Liittynyt
17.05.2017
Viestejä
204
Jöö, sinne voit heittää aluksi vaikka 9 -> 16 kaikkiin ja kokeile nostaa nopeutta.
Niitä voi sitten kyllä kiristellä jos sitä nopeutta saat nosteltua
Ok, eli tosta standard timing controlista kaikki 9 -> 16 ja jätän 24 muuttamatta? Kyselen nyt ihan näin rautalangasta vääntäen ettei käy sitten ns. hassusti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 063
Ok, eli tosta standard timing controlista kaikki 9 -> 16 ja jätän 24 muuttamatta? Kyselen nyt ihan näin rautalangasta vääntäen ettei käy sitten ns. hassusti.
Joo, ei siinä oikeastaan mitään ihmeellistä voi sattua, selviää vaan että toimiiko noi eriparikapulat lainkaan muuta kuin 1333mhz. Sen takia ostetaan aina mieluummin "kittinä" muistit.
 
Liittynyt
17.05.2017
Viestejä
204
Joo, ei siinä oikeastaan mitään ihmeellistä voi sattua, selviää vaan että toimiiko noi eriparikapulat lainkaan muuta kuin 1333mhz. Sen takia ostetaan aina mieluummin "kittinä" muistit.
Tulos:



Jotain yhteensopivuusongelmaa selvästi kyllä näyttäisi olevan.
 
Liittynyt
17.05.2017
Viestejä
204
Sittenpä ei oikeastaan muuta kuin testailla eri sloteissa 1333mhz memtestillä jos toimisi, jos ei niin sitten parempi tyytyä 8gb kuin sekoittaa kone.
Muistivirheet saavat helposti koko koneen täysin sekaisin
Ok. Vai olisiko 16 gigaa 1333Mhz kuitenkin parempi verrattuna 8 gigaa 1600Mhz jos vaan pidän kaikki kammat kiinni ja olen tekemättä memtestejä?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 063
kts. kohta: Muistivirheet saavat helposti koko koneen täysin sekaisin

Noi aiheuttaa niin mystisiä virheitä ja sekoilua välillä koneessa että jos jaksaa muutaman kerran vuodessa asentaa windowsin uusiksi ja ei pelota että tiedostot menee ns. paskaksi niin siitä vaan.
 
Liittynyt
17.05.2017
Viestejä
204
kts. kohta: Muistivirheet saavat helposti koko koneen täysin sekaisin

Noi aiheuttaa niin mystisiä virheitä ja sekoilua välillä koneessa että jos jaksaa muutaman kerran vuodessa asentaa windowsin uusiksi ja ei pelota että tiedostot menee ns. paskaksi niin siitä vaan.
Jooh. Otin tästä neuvosta opiksi ja otin uudet muistit nyt sitten kokonaan pois, mutta silti vanhat muistit 8 gigaa toimii nekin nyt vain 1333Mhz taajuudella eikä sitä pysty muokkaamaan, huoh. Nyt menee usko koko touhuun. Pakko varmaan hommata kokonaan uusi RAM-setti 16 gigasena, viimeisetkin rahaa menee tähän muistisäätöön nyt pärrrkele! Kiitos kuitenkin neuvoista.

Edit. Noniin vanhat muistit sain kikkailemalla 1600Mhz sentään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 428
Juuri noin. Jos ei memtest mene läpi niin kone ei silloin ole todellakaan vakaa. Eli vielä kerran, ellet saa jollain asetuksilla kaikilla neljällä kammalla memtesti ajettua niin sitten kannattaa tyytyä 8GB.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 428
Kokeilitko siis muttaa tuota BIOS:in "system memory multiplier" asetusta? Sen pistät autolta 16 niin pitäisi toimia.
 
Liittynyt
17.05.2017
Viestejä
204
Sori oon vähän ADHD päällä ja teen asioita liian nopeasti. Tutkin nyt vielä BIOS:ia paremmin ja löysin sieltä ihan eri paikasta erillisen Frequency säätövalikon josta sain muutettua noita hertsejä! Nyt siis toimii 16 gigaa 1600Mhz:llä ja ihan normi 9:n latensseilla! En kyllä uskalla kokeilla Memtestiä :D Mutta siis edellisellä kerralla kun kokeilin MemTestiä ja kone meni jumiin niin taajuudet oli 1333Mhz.

Taidan ottaa riskin ja mennä näillä koska nyt kaikki näyttäisi toimivan täydellisillä asetuksilla! Jos IsoLuumun mainitsemia ongelmia ilmaantuu niin se on sitten oma vikani tietty.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 428
Sanon nyt vielä kerran, eli tuossa ei ole mitään järkeä. Koneessasi ei ole tällä hetkellä rasitusta. Memtestin idea on juuri, että se käyttää sitä muistia kunnolla. Tietysti teet mitä haluat mutta onpahan tullut ainakin sanottua.

EDIT: Ja kaatumisen jälkeen muistit olivat 1333MHz koska BIOS pisti vakioasetukset käynnistyksen jälkeen jotta pääset sinne biosiin asti tekemään korjaukset.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.05.2017
Viestejä
204
Sanon nyt vielä kerran, eli tuossa ei ole mitään järkeä. Koneessasi ei ole tällä hetkellä rasitusta. Memtestin idea on juuri, että se käyttää sitä muistia kunnolla. Tietysti teet mitä haluat mutta onpahan tullut ainakin sanottua.

EDIT: Ja kaatumisen jälkeen muistit olivat 1333MHz koska BIOS pisti vakioasetukset käynnistyksen jälkeen jotta pääset sinne biosiin asti tekemään korjaukset.
Noh myö nyt laitoin vielä memtestin pyörimään. Nyt se on ainakin päässyt 25% asti tällä hetkellä kun viimeksi jumittui 2,5%. Laitoin testautumaan 2047 megaa ramia niin kuin MemTest ehdotti. Katotaan meneekö loppuun asti.
Edit. 50%!
Edit2. 75%!
Edit3. Ööh 110%? Kuinka kauan tätä tarttee pitää päällä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.05.2017
Viestejä
204
Annoin mennä MemTest 205.5%, 0 errors. Erikoista. Musta tuntuu että nää muistit (vanhat 8 gigaakin) on ollut alusta lähtien 1333Mhz ja sen takia on ollut ongelmia. Kyllä tää nyt näyttää siltä että uskaltaisi sittenkin pitää kaikki 16 gigaa käytössä. Kiitos kaikille, tässä oppi kaikkea uutta taas.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 063
Joo eiköhän tuo 200% liene ihan ok, pyörittäähän tuota jotkut yön ylikin tuhansia%.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 428
Eikö tuosta kannattaisi valita testattavaksi koko käytössä oleva muistikapasiteetti? Tai kuulostaisi ainakin järkevimmältä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 063
Eikö tuosta kannattaisi valita testattavaksi koko käytössä oleva muistikapasiteetti? Tai kuulostaisi ainakin järkevimmältä.
Jos on tehty tuon muistien vakauden testaus topikin mukaan niin silloinhan niitä testejä on monta samaan aikaan corejen mukaan.
Tietysti vaikea sanoa onko ap tehnyt niin :joy:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 428
Käsitin jostain syystä, että AP:lla oli käytössään se boottava ohjelma mutta sehän olikin Memtest86 niminen.
 

WBI

Liittynyt
14.07.2017
Viestejä
9
Itse kävisin valmistajien sivuilta katsomassa kyseisten muistien speksit eli pyörivätkö samalla jännitteellä ja samoilla timingeilla valmistajan mukaan. Jos eroa on, niin tarkistaa/säätää käsin, että pyörivät hitaampien palikoiden ehdoilla. Jännitteessä kannattaa hieman varoa, ettei lyö esim. 1.65V muisteille, jotka eivät ole siihen speksattu.

Jos vakaus epäilyttää, niin itse pistäisin Prime95:n blendin customoituna pyörimään, eli blend-presetti mutta vaihtaa testatun muistin määräksi n. muistin kokonaismäärä - 1.5-2 gigaa Windowsille ja muulle, ettei tule page file käyttöön. 16GB muistien kanssa olen pistänyt 14000MB testattavaksi määräksi. Sitten antaa pyöriä mahdollisimman pitkään samalla tarkkaillen, että prime ei lyö erroria ja lopeta jonkin säikeen testausta taikka sitten koko kone kaadu. Itse yleensä pyöritän primeä vain n.30-60min, jonka jälkeen alan pelailemaan ja käyttämään konetta normaalisti. Omien kokemuksieni mukaan prime yleensä löytää liian kovista asetuksista johtuvan muistien epävakauden alle vartissa. Vasta jos kone sitten joskus BSODittaa mystisesti tai tekee jotain muuta epävakaille muisteille ominaista, niin alan testailemaan lisää. Toki jos prossun lämmöt on kontrollissa ja haluaa kunnon vakaustestin, niin primeä voi/kannattaa pyörittää yön yli.

Memtesteistä sen verran, että olen itse joskus saanut memtestit (Windowsin ja 86) hyvin ajettua läpi, mutta kuitenkin esim. pelatessa kone kaatuili jatkuvasti. Primen muisti/cpu-rasituksessa sitten huomasi, että eihän ne muistit vakaat olleet ja muistien asetuksia rukkaamalla sai taas koneen kuntoon. Memtestit löytää kyllä vialliset muistit, mutta se on mielestäni huono asetuksista johtuvan vakauden testaamiseen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
860
Memtesteistä sen verran, että olen itse joskus saanut memtestit (Windowsin ja 86) hyvin ajettua läpi, mutta kuitenkin esim. pelatessa kone kaatuili jatkuvasti. Primen muisti/cpu-rasituksessa sitten huomasi, että eihän ne muistit vakaat olleet ja muistien asetuksia rukkaamalla sai taas koneen kuntoon. Memtestit löytää kyllä vialliset muistit, mutta se on mielestäni huono asetuksista johtuvan vakauden testaamiseen.
Tämän olen itsekin todennut käytännössä.
 
Liittynyt
17.05.2017
Viestejä
204
Itse kävisin valmistajien sivuilta katsomassa kyseisten muistien speksit eli pyörivätkö samalla jännitteellä ja samoilla timingeilla valmistajan mukaan. Jos eroa on, niin tarkistaa/säätää käsin, että pyörivät hitaampien palikoiden ehdoilla. Jännitteessä kannattaa hieman varoa, ettei lyö esim. 1.65V muisteille, jotka eivät ole siihen speksattu.

Jos vakaus epäilyttää, niin itse pistäisin Prime95:n blendin customoituna pyörimään, eli blend-presetti mutta vaihtaa testatun muistin määräksi n. muistin kokonaismäärä - 1.5-2 gigaa Windowsille ja muulle, ettei tule page file käyttöön. 16GB muistien kanssa olen pistänyt 14000MB testattavaksi määräksi. Sitten antaa pyöriä mahdollisimman pitkään samalla tarkkaillen, että prime ei lyö erroria ja lopeta jonkin säikeen testausta taikka sitten koko kone kaadu. Itse yleensä pyöritän primeä vain n.30-60min, jonka jälkeen alan pelailemaan ja käyttämään konetta normaalisti. Omien kokemuksieni mukaan prime yleensä löytää liian kovista asetuksista johtuvan muistien epävakauden alle vartissa. Vasta jos kone sitten joskus BSODittaa mystisesti tai tekee jotain muuta epävakaille muisteille ominaista, niin alan testailemaan lisää. Toki jos prossun lämmöt on kontrollissa ja haluaa kunnon vakaustestin, niin primeä voi/kannattaa pyörittää yön yli.

Memtesteistä sen verran, että olen itse joskus saanut memtestit (Windowsin ja 86) hyvin ajettua läpi, mutta kuitenkin esim. pelatessa kone kaatuili jatkuvasti. Primen muisti/cpu-rasituksessa sitten huomasi, että eihän ne muistit vakaat olleet ja muistien asetuksia rukkaamalla sai taas koneen kuntoon. Memtestit löytää kyllä vialliset muistit, mutta se on mielestäni huono asetuksista johtuvan vakauden testaamiseen.
Miten tuota Prime95:sta pitäisi tulkita? Annoin pyöriä tunnin näin alkuun, testissä 14 gigaa muistia. 8 workeria alkoi tehdä työtä ja kaikenmaailman self-testejä meni läpi vaikka kuinka, mutta loppujen lopuksi testin lopussa oli 4 erroria, 0 warningia, mitään selityksiä näille erroreille ei ollut (paitsi tyyliin Rounding was 0.4998222286, expected less than 0.4 ???)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 428
Yksikin virhe niin ei toimi. Silloin kun error tulee niin sehän sammuttaa sen yhden säikeen (workerin).
 

WBI

Liittynyt
14.07.2017
Viestejä
9
Jep, koneesi ei ole vakaa, jos prime lyö erroria ja pysäyttää workerin. Tätä voi seurata helposti vaikka task managerilla CPU usagea katsomalla. Sen pitää olla 100% ja jos se tippuu esim. ~87-88% sun tapauksessa, niin silloin yksi kahdeksasta workerista on pysähtynyt.

Kävitkö tarkastamassa ne muistien latency-asetukset valmistajien sivuilta?
 
Liittynyt
17.05.2017
Viestejä
204
Kävitkö tarkastamassa ne muistien latency-asetukset valmistajien sivuilta?
Juu kävin, sama 1,5V kummassakin. Toisessa 8 latenssit ja toisessa 9 latenssit mutta ne pyörii hitaamman mukaan eli kummatkin asetettu 9-9-9-24. Mitään ongelmia ei kyllä ole tullut nyt ainakaan vuorokauden kovan käytön jälkeen. Oon yrittänyt pitää kaikki mahdolliset ohjelmat päällä ja vielä pelata samaan aikaan niin kaikki on ok, nopeammalta tuntuu kone kuin aiemmin.
 

WBI

Liittynyt
14.07.2017
Viestejä
9
Juu kävin, sama 1,5V kummassakin. Toisessa 8 latenssit ja toisessa 9 latenssit mutta ne pyörii hitaamman mukaan eli kummatkin asetettu 9-9-9-24. Mitään ongelmia ei kyllä ole tullut nyt ainakaan vuorokauden kovan käytön jälkeen. Oon yrittänyt pitää kaikki mahdolliset ohjelmat päällä ja vielä pelata samaan aikaan niin kaikki on ok, nopeammalta tuntuu kone kuin aiemmin.
Tuo primen errori viittaa kyllä johonkin ongelmaan koneessa ja jos vanhat merkit pitävät paikkaansa, niin se tietysti tulee eteen juuri silloin kun on kova matsi käynnissä jossain competitive moninpelissä ja kone kaatuu.

Yksi asia tuli vielä noista muisteista mieleen. Neljällä muistikammalla prosessorin muistiohjain saattaa joissain tapauksissa tarvita lisää jännitettä. Muistaakseni ainakin sandy bridgessä oli joskus tuota ongelmaa. Tässä tapauksessa pitäisi saada VTT/VCCIO-jännitettä nostettua pari pykälää ylemmäksi. Joskus myös CPU PLL overclock-asetus saattaa auttaa. Näitä on kuitenki vaikea neuvoa tarkasti, sillä eri valmistajilla nuo voivat olla eri nimillä ja eri paikoissa. Varomattomasti noihin koskemalla voi pahimmassa tapauksessa saada vahinkoa aikaiseksi, kuten aina jännitteisiin koskiessa.

Jos ei jaksa ja kiinnosta säätää noita, niin uskoisin että 1333Mhz 9-9-9-24 -muistiasetuksilla prime menee läpi ongelmitta.

Mutta voihan sitä myös vain toivoa, että kone on kunnossa vaikka prime ei menekkään läpi ja jättää nykyiset asetukset :vihellys:.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 000
Viestejä
4 191 592
Jäsenet
70 836
Uusin jäsen
skh

Hinta.fi

Ylös Bottom