Mekaaniset näppäimistöt

Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
69
Hyvä että löysit vastauksen! Uudella firmwarella, minulla on siis joku vanha? Kaikki kyllä toimii hyvin, mutta onko joku syy miksi kannattaisi päivittää uusimpaan firmwareen tässä tapauksessa?
Äkkiseltään en osaa sanoa, nopeasti Googlaamalla en löytänyt changelogia, missä olisi kuvailtu firmisten muutokset. Mikäli sinulla kaikki toimii hyvin, niin voi olla turha lähteä päivittelemään.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
112
Hellou!

Kävipä tuossa switchinvaihdossa pikkanen kämmi ja pok3rista sanoi yksi juotospadi että morjes!

Eli pcb on kaput ja vitutus ääretön.

Onko edukkaita ISO layoutilla olevia PCB:itä jotka menis pok3rin caseen ja pok3rin platekin olisi hyvä olla käypänen. Googlettelulla oletan että aika pitkälti nuo GH60/DZ60 etc setit ovat käypäsiä pok3rin kilkkeisiin?

Ledit, kytkimet, case ja stabit löytyy niin selviäisköhän tästä ihan vaan edukkaasti PCB:llä?
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 696
Gaote red kytkimille suositusta mitkä ois hyvät o-renkaat kun haluaisin tehdä näistä hiljaisemmat vähemmän klikiti klakitit. Alla kytkimen speksit. Näppäimistö on verkkokaupan blackstorm metal mech 2019.
  • Painallusten mitta: 2,2 +-0,6 mm
  • Painallusvoima: 60 g +-10 gf
  • Näppäinpainallusten mitta yhteensä: 3,6 -4,0 mm
 

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 373
Hellou!

Kävipä tuossa switchinvaihdossa pikkanen kämmi ja pok3rista sanoi yksi juotospadi että morjes!

Eli pcb on kaput ja vitutus ääretön.

Onko edukkaita ISO layoutilla olevia PCB:itä jotka menis pok3rin caseen ja pok3rin platekin olisi hyvä olla käypänen. Googlettelulla oletan että aika pitkälti nuo GH60/DZ60 etc setit ovat käypäsiä pok3rin kilkkeisiin?

Ledit, kytkimet, case ja stabit löytyy niin selviäisköhän tästä ihan vaan edukkaasti PCB:llä?
Ei voi hyppylangalla korjata tuota mokaa?
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
112
Ei voi hyppylangalla korjata tuota mokaa?
Ehkä voisi mutta näköjään platen puoleltakin oli pari korkannut (Tietääkseni sielläkin menee tracet?). YD60 tilattu kun näyttää saaavan mini usbilla ja ilman rgb hömpötyksiä. Ledien paikat näytti löytyvän ja ISO layout support ni oletan että menee täysin tonne kuoriin sisälle :)
On ehkä enemmänkin päivitys kun korjaus tämä nyt. Saapahan puhtaalle PCB:lle pistää kailhit ja korjata muutaman itseään häirinneen asian layoutissa :)
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
185
Kuten Faija mainitsikin, mutta tässä käytännön esimerkki. Tilasin vastikaan KBDFansilta 99$ näppäinhattusetin (EnjoyPBT Sushit) + 25$ postit eli maksoin 24% ALV osuuden tullauksen yhteydessä. Tuote tuli Fedexillä ja minua ihmetytti kun se jäi tulliin lojumaan enkä saanut yhteydenottoa ollenkaan. Päätin pistää heidän suomalaiseen osoitteeseen luovutuspäätöksen, jonka pystyin tekemään pelkästään Fedexin seurantakoodia käyttämällä.

EDIT1. Lisätäämpäs kuva kerta sujahtivat tänään kotiovelle.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
Liekö tähän hintaan mitään parempaa tai yhtä hyvää näppistä kuin QPAD MK75, vai laitanko suoraan tulemaan? Taustavalaistua sinisillä/ruskeilla kytkimillä olevaa on tullut kaipailtua.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
69
Nyt kun ollut Duckyn one 2 mini käytössä noin viikon olen näppäimistöön ollut erittäin tyytyäväinen. Näppäinten tuntuma on aikaisempiin halvempiin mekaanisiin näppäimistöihin verrattuna todella hyvä, ja ainakin ruskeat kytkimet ovat yllättävän hiljaiset.

Kuitenkin tuntuu 60% layout tuottavan pieniä kipuiluja. Haluaisin käyttää näppäimistön oikean reunan shift, ctrl, altgr ja fn nappäimiä nuolinäppäiminä. Tämä onnistui vaihtamalla fn ja windows näppäimet keskenään. Mutta ongelmaksi nousi @-merkki, johon tarvitsee Alt Gr -näppäimen. Koitin myös vaihtaa alt gr näppäimen näppäimistön vasempaan reunaan alt näppäimen tilalle. Muuten hyvä, mutta alt gr + tab ei toimi suoraan, vaan vaatii aktiivisen ikkunan valinnan hyväksymisen (hiirellä tai välilyönnillä).

Olisiko muilla joilla on tämä näppäimistö, tai joku muu 60% layoutilla oleva näppäimistö ajatuksia miten voisin tämän ratkaista?

Mietin että olisiko helpoin vain palauttaa tämä, ja ottaa tilalle Duckyn one 2 SF, mutta olen toisaalta tykästynyt tähän pieneen kokoon ja ulkonäköön.:interested:
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 587
Nyt kun ollut Duckyn one 2 mini käytössä noin viikon olen näppäimistöön ollut erittäin tyytyäväinen. Näppäinten tuntuma on aikaisempiin halvempiin mekaanisiin näppäimistöihin verrattuna todella hyvä, ja ainakin ruskeat kytkimet ovat yllättävän hiljaiset.

Kuitenkin tuntuu 60% layout tuottavan pieniä kipuiluja. Haluaisin käyttää näppäimistön oikean reunan shift, ctrl, altgr ja fn nappäimiä nuolinäppäiminä. Tämä onnistui vaihtamalla fn ja windows näppäimet keskenään. Mutta ongelmaksi nousi @-merkki, johon tarvitsee Alt Gr -näppäimen. Koitin myös vaihtaa alt gr näppäimen näppäimistön vasempaan reunaan alt näppäimen tilalle. Muuten hyvä, mutta alt gr + tab ei toimi suoraan, vaan vaatii aktiivisen ikkunan valinnan hyväksymisen (hiirellä tai välilyönnillä).

Olisiko muilla joilla on tämä näppäimistö, tai joku muu 60% layoutilla oleva näppäimistö ajatuksia miten voisin tämän ratkaista?

Mietin että olisiko helpoin vain palauttaa tämä, ja ottaa tilalle Duckyn one 2 SF, mutta olen toisaalta tykästynyt tähän pieneen kokoon ja ulkonäköön.:interested:
olisiko juuri tuo sf tai tada68/dz68 sopiva. itsellä tuo dz68 vaikka ansi mutta swerty leiskalla oikein toimiva. tada 68 saa myls iso leiskalla
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
252
Ei ole valitettavasti olemassa mitään yksittäisiä kalvokytkimiä mitä voisi vaihtaa mekaanisten Mx-kytkinten tilalle. Sen sijaan on olemassa ns. hiljennettyjä mekaanisia kytkimä, mm. Cherry Mx Silent red -kytkin, jotka ovat huomattavasti "ei-hiljennettyjä" -kytkimiä hiljaisempia. Ääntä niistä kuitenkin edelleen lähtee, etenkin isommista näppäimistä. Jostain elektroniikkaliikkeistä pitäisi löytyä tämmöisiä pelinäppäimistöjä, että voi testata paikanpäällä onko äänekkyys itselle tarpeeksi matala.

Toinen vaihtoehto on hankkia yksinkertaisesti kalvokytkmillä oleva "split" näppäimistö, pitäisi noita löytyä esim: Kinesis Freestyle 2 Kannattaa vain ottaa selvää onko niissä n-key-rollover tai joku vastaava. Siis se miten monta näppäintä rekisteröityy yhtäaikaisesti, mikä voi joissain peleissä olla tärkeää.

Split-näppäimistöjen sijaan voi myös katsella muita näppäimistöjen kokotyyppejä, esim. 60% tai 75%. Ducky One 2 Mini
 
Liittynyt
16.07.2019
Viestejä
18
Onkohan noi Varmilot miten laadukkaita jos vertaa esim Logitechii ? Tuli laitettua logitechin g pro (blue clicky) ja ehkä hieman yllätti miten "läski" toi on vaikka TKL onkin. Vähän tuota Varmilo VA88M miettiny toiseksi vaihtoehdoksi.. nimenomaa TKL näppis hakusessa.
Vanha kysymys, mutta pitääpä kehua Varmiloa. Ostin VA88M Charcoal Cherry MX Silent Red näppäimistön pari kuukautta sitten ja olen tykännyt. Näppäimistö on aika painava, mutta näppäimistötuntuma on omaan makuun juuri sopiva ja näppäimet ovat hiljaisempia kuin esim. aiemmassa Corsairin K70 RGB MK.2 Cherry MX Silent Red -mallissani (vaikka samat kytkimet).

Ehkä ainut miinus tulee ledeistä. Omassa mallissani ne ovat valkoiset ja näkyvät ainoastaan näppäinten alta (ei läpi). Kun näppäimistö on muuten harmaa ja kirjainten väri musta, niin pimeässä kirjaimia ei näe juuri ollenkaan.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 581
Olikos jollain kokemusta XD75RE näppäinasettelun muokkaamisesta? Kprepublicin kotisivuilla oli Rar-paketti, mutta onnistuuko QMK-työkaluilla? @CryptoKid taisi ainakin olla tää?
 

CryptoKid

Jonkun tarttis varmaan tehrä jottain
Make ATK Great Again
Team Linux
Team H2O
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
242
Olikos jollain kokemusta XD75RE näppäinasettelun muokkaamisesta? Kprepublicin kotisivuilla oli Rar-paketti, mutta onnistuuko QMK-työkaluilla? @CryptoKid taisi ainakin olla tää?
QMK:lla omani konffasin, itse säädi suoraan sorsista, mutta näyttäisi configuraattorissakin olevan tuettuna.
Tuossa vielä oma keymappini, jos kiinnostaa
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
161
QMK configuratorista ainakin näyttäisi tuo löytyvän, siitä sitten tiedä että onko tuo RE loppuinen joku eri versio.
 
Liittynyt
22.05.2017
Viestejä
1 768
Nätisti mennyt näköjään Tasa68:n alumiinikotelo tullin ohi, koska on jo lajiteltu. Ei jäänyt loppupeleissä paljoa hintaa kotelolle, ~65€ kupongin ja alen jälkeen.

Olisiko ideaa laittaa jotain tuonne pohjalle vaimentamaan? Käyttääkö jotkut jotain liukuestemattoa tms.?
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 581
QMK:lla omani konffasin, itse säädi suoraan sorsista, mutta näyttäisi configuraattorissakin olevan tuettuna.
Tuossa vielä oma keymappini, jos kiinnostaa
QMK configuratorista ainakin näyttäisi tuo löytyvän, siitä sitten tiedä että onko tuo RE loppuinen joku eri versio.
Kiitti, täytyy kaivella joku QMK tutoriaali, jos sattuu löytymään bookmarkeista niin heittäkää ihmeessä, kiitos.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
161
CryptoKidin mainitsema QMK:n oma dokumentaatio on varsin pätevä. Jos videomuodossa tahtoo katsella niin MechMerlinillä on melko ajantasalla olevia tutoriaalivideoita kasa.
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 581
Ite oon pitänyt niitten omaa pätevänä: Tutorial
CryptoKidin mainitsema QMK:n oma dokumentaatio on varsin pätevä. Jos videomuodossa tahtoo katsella niin MechMerlinillä on melko ajantasalla olevia tutoriaalivideoita kasa.
Kiitti olihan nuo videot tullut joskus katsottuakin, mutta päässyt unohtumaan. Nyt on sitten säädetty layout kuntoon ja opetellaan kirjoittamaan. Täällä olis backspace on kolmessa paikassa bindattuna näin alkuun. Muutamia ihan hyviä oivalluksia oli sulla @CryptoKid otin muutamia käyttöön.
 
Liittynyt
22.05.2017
Viestejä
1 768
Alumiinikotelo paikoillaan. On muuten hieman massiivisempi kuin tuo muovikotelo. Suuri plussa siitä.
Siinä ja siinä oli että mahtuuko tuo nykyinen kaapeli paikoilleen, mutta menihän se onneksi hipoen.

Painoa ~1,4 kg, ei kyllä itsestään liiku pöydällä.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
102
Tulevia projekteja rajottaa tällä hetkellä parin GroupBuyn odottelu niin tulipa niitä odotellessa ensimmäistä kertaa koitettua vanhaan lautaan kytkimien voitelua Tribosyssillä ja Switch Filmien asentamista samalla, suht turhauttavaa pikkunäpräämistä mutta ainakin noi V1 Zealioiden top housingit ovat tosi löysät ja napakoituivat tosi hyvin noilla filmeillä. En tiedä oliko vika tekijässä vai missä mutta en ainakaan selkeesti huomaa että kytkimet olisivat muuttuneet juuri sen smoothimmeiksi voitelulla, ennemminkin vain jousen pingitysäänet katosivat (joka sekin on tietysti positiivinen asia).

Kuten lähes aina joka projektissa, pikku kämmikin tapahtui tohinan keskellä, Spacen kytkin on eripäin kuin muut, asensin miettimättä stemmin väärinpäin ja kytkimen takaisin kasaan -> kytkimen leaffi solmussa :facepalm: nooh, täytyy tulevina päivinä juottaa kytkin irti ja uusi tilalle...



filmit.jpghilppeet.jpgtribosys.jpg

EDIT: Nyt on uusi kytkin rikkinäisen tilalla. Näppäimistö tuntuu hiljenneen ainakin puolella ja tuntuma on hieman napakampi kuin ennen, rasvaus ei tosiaan tehnyt ainakaan näistä Zealiosta juuri sen smoothimpia kuin mitä ne jo oli, vika voi toki olla tekijässäkin.

nappaimisto.jpg
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: njs
Liittynyt
07.04.2020
Viestejä
19
Nyt kun ollut Duckyn one 2 mini käytössä noin viikon olen näppäimistöön ollut erittäin tyytyäväinen. Näppäinten tuntuma on aikaisempiin halvempiin mekaanisiin näppäimistöihin verrattuna todella hyvä, ja ainakin ruskeat kytkimet ovat yllättävän hiljaiset.

Kuitenkin tuntuu 60% layout tuottavan pieniä kipuiluja. Haluaisin käyttää näppäimistön oikean reunan shift, ctrl, altgr ja fn nappäimiä nuolinäppäiminä. Tämä onnistui vaihtamalla fn ja windows näppäimet keskenään. Mutta ongelmaksi nousi @-merkki, johon tarvitsee Alt Gr -näppäimen. Koitin myös vaihtaa alt gr näppäimen näppäimistön vasempaan reunaan alt näppäimen tilalle. Muuten hyvä, mutta alt gr + tab ei toimi suoraan, vaan vaatii aktiivisen ikkunan valinnan hyväksymisen (hiirellä tai välilyönnillä).

Olisiko muilla joilla on tämä näppäimistö, tai joku muu 60% layoutilla oleva näppäimistö ajatuksia miten voisin tämän ratkaista?

Mietin että olisiko helpoin vain palauttaa tämä, ja ottaa tilalle Duckyn one 2 SF, mutta olen toisaalta tykästynyt tähän pieneen kokoon ja ulkonäköön.:interested:
Heitämpä tähän oman mielipiteen asiasta.

Tilailin jo aikaa sitten SF:n juurikin nuolinäppäimien takia mutta sen saatavuudesta ei alkuvuonna ollut minkäänlaista varmuutta, ja jimmsille ilmesty erä Miniä heti saataville niin tilasimpa myös sen.

Ekana tietenkin Miniin oikeaan alareunaan fn nappi siirtää välilyönnin vieree ja macroilla nuolinäppäimet shift, alt, win ja ctrl. Ja tosiaan altgr jää tässä tilanteessa pois mutta aika nopeaa totuin tekemään @-merkin näppäimistön vasemmasta reunasta käyttäen alt+ctrl. Sehän käy jopa helpommin sieltä. Mulla ei oo tapana käyttää näppäimistön oikeesta reunasta shiftiä yms. juuri ikinä mihinkään joten ei tartte näppäimistö profiilien välillä surffailla, vaan ne saa toimia nuolina aina.
Laitoin myös Caps-lockin toimimaan fn-nappina, koska kuka oikeasti kirjottaa niin pitkiä värssyjä ISOILLA, ettei pysty vasenta shiftiä pitämään pikkurillillä? Nyt on tosi kätevä päästä toisiin näppäimistö layereihin kun kummalla kädellä vaan löytyy fn. Huomasin myös että vaikka oikeen puolen alt on macrolla tehty nuoleksi. fn+alt toimii ihan normisti sielä edelleen. No miksipä ei toimisi kun menee eri layeriin.
fn-layeriin tekasin myös macrot medianäppäimille kun niitä ei vakiona ole.

"Mihin mä enää SF edes tartten?"
No se pirun SF tuli tällä viikolla ja en mä enää keksi oikeen montaa syytä miks mä sen pitäisin enää itellä. SF kumminkin oikeella alt, fn ja shift ei oo standardi kokosia, joten jos haluan vaihtaa näppäinhatut niin vähän kaventaa valikoimaa. Tässä hetken SF käyttäneenä huomasin jopa olevan haittaa kun pgup ja pgdn on sielä enterin vieressä. Tulee joskus vahinkopainalluksia nopeaa kirjotellessa. Kaikkeenhan sitä tottuu enkä tiiä onko tästä mun selittelystä kellekkään hyötyä, mutta näyttäs siltä että aion myydä ton SF eteenpäi ja pitää Minin käytössä.
Iso peukku joka tapauksessa Duckylle, koska tuntuvat olevan hyvin toimivia lautoja ja jopa Mini taipuu hyvin monipuoliseks jokapäiväseen käyttöön. Olin itsekin vähän liian ennakkoluulonen sitä suhteen.
 

ile

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 269
Astetta tyhmempi kysymys, mutta pystyykö Duckyn noilla makroilla muokkaamaan noita FN-layerin alla olevia nappeja (esim. Home, End jne) toisiin paikkoihin? Olen yrittänyt omaa Duckyä ohjelmoida ties miten, mutta tuntuu että ohjeet on aika epäselvät enkä ole tässä onnistunut.

No ratkeshan tämä kun vähän maltto lukea tarkemmin. Oli profiili 1 käytössä eikä sitä saa muokattua. Profiililla 2 onnistui nätisti hommat ja sain siirreltyä Homen ja Endin Fn+H ja Fn+N alle.

Tämä oli oikeastaan ainut ongelma itselle Ducky One 2 Mini näppiksen kanssa ja ajoi lopulta rakentamaan oman näppiksen. Nyt löytyy GMMK Compact, itse väkerretty DZ60 ja Ducky One 2 Mini enkä osaa oikein päättää mikä näistä olisi daily driveriksi. GMMK on aika kankea kustomoinnin osalta, mutta hot swappi on kiva. Toinen mikä GMMK:ssa ärsyttää on se, että joka kerta kun koneen käynnistää pitää muistaa vaihtaa FN+Caps, kun näppis ei muista sitä. Duckyssä sentään DIP-switchillä tuo niin muistaa ja säilyttää tosiaan tuo toinenkin FN-nappi funktionsa.

Tulossa valkoiset blank hatut niin katsotaan miltä tuo Ducky näyttää niiden kanssa ja paistaako valot tarpeeksi läpi. Toinen modaus olisi kolvata kytkimiksi ruskeiden tilalle Kailh box blackit.

Tota DZ60:stä varten mietin RGB-underglowin kanssa akryylistä läpinäkyvää koteloa, muttei näkemättä pysty sanomaan kumpi valaistus miellyttää enemmän (kytkimien RGB vai RGB underglow). Vieressä pötköttää Model D mattavalkoisena ja jään sinisiksi säädetyillä ledeillä niin vastaavaa lookkia haen näppäimistöllekin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
69
Heitämpä tähän oman mielipiteen asiasta.

Tilailin jo aikaa sitten SF:n juurikin nuolinäppäimien takia mutta sen saatavuudesta ei alkuvuonna ollut minkäänlaista varmuutta, ja jimmsille ilmesty erä Miniä heti saataville niin tilasimpa myös sen.

Ekana tietenkin Miniin oikeaan alareunaan fn nappi siirtää välilyönnin vieree ja macroilla nuolinäppäimet shift, alt, win ja ctrl. Ja tosiaan altgr jää tässä tilanteessa pois mutta aika nopeaa totuin tekemään @-merkin näppäimistön vasemmasta reunasta käyttäen alt+ctrl. Sehän käy jopa helpommin sieltä. Mulla ei oo tapana käyttää näppäimistön oikeesta reunasta shiftiä yms. juuri ikinä mihinkään joten ei tartte näppäimistö profiilien välillä surffailla, vaan ne saa toimia nuolina aina.
Laitoin myös Caps-lockin toimimaan fn-nappina, koska kuka oikeasti kirjottaa niin pitkiä värssyjä ISOILLA, ettei pysty vasenta shiftiä pitämään pikkurillillä? Nyt on tosi kätevä päästä toisiin näppäimistö layereihin kun kummalla kädellä vaan löytyy fn. Huomasin myös että vaikka oikeen puolen alt on macrolla tehty nuoleksi. fn+alt toimii ihan normisti sielä edelleen. No miksipä ei toimisi kun menee eri layeriin.
fn-layeriin tekasin myös macrot medianäppäimille kun niitä ei vakiona ole.

"Mihin mä enää SF edes tartten?"
No se pirun SF tuli tällä viikolla ja en mä enää keksi oikeen montaa syytä miks mä sen pitäisin enää itellä. SF kumminkin oikeella alt, fn ja shift ei oo standardi kokosia, joten jos haluan vaihtaa näppäinhatut niin vähän kaventaa valikoimaa. Tässä hetken SF käyttäneenä huomasin jopa olevan haittaa kun pgup ja pgdn on sielä enterin vieressä. Tulee joskus vahinkopainalluksia nopeaa kirjotellessa. Kaikkeenhan sitä tottuu enkä tiiä onko tästä mun selittelystä kellekkään hyötyä, mutta näyttäs siltä että aion myydä ton SF eteenpäi ja pitää Minin käytössä.
Iso peukku joka tapauksessa Duckylle, koska tuntuvat olevan hyvin toimivia lautoja ja jopa Mini taipuu hyvin monipuoliseks jokapäiväseen käyttöön. Olin itsekin vähän liian ennakkoluulonen sitä suhteen.
Mä koitin vimmatusti googlata mahdollisuuksia miten tuon @-merkin saisi tehtyä, mutta se olikin loppuunsa noinyksinkertainen. Tuolla ctrl + alt yhdistelmällä saisin itsellenikin tuon minin toimimaan halutulla tavalla. Ainut vaan, että kerkisin tuskastumaan tilanteeseen ja tilasin Ducky one 2 SF näppäimistön :D Vielä on tuo one 2 mini palauttamatta, joten nyt pitäisi pohtia kumman päädyn pitämään. Toisaalta olen huomannut, että Del, PgUp ja PgDn näppäimet on omassa käytössä ihan näppärät. Mikä nyt itselläkin mietityttää on nuo välilyönnin oikealla puolella olevat epästandardit näppäimet. Toisaalta nämä Duckyn näppäimet tuntuvat olevan todella laadukkaat, joten en tiede onko koskaan tarvetta ainakaan kokonaista settiä uusia hattuja hankkia.

Olen kyllä ollut ihan todella positiivisesti yllättynyt näiden lautojen laadusta. Aikaisemmin minulla oli jokin noname TKL näppis punaisilla kopio kytkimillä, ja ero etenkin kirjoittaessa on ihan valtava. Heti ensimmäisistä painalluksista asti on kyllä tuntunut, että hyvinkin ovat korkean hinnan (ainakin minulle) arvoisia laitteita.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 672
Hetken kun ehtinyt käytellä niin alkaa tähän tottua. Hieman erilailla näppäimet (koko ja kohta) kuin aiemmassa Razer Blackwidow Ultimate Battlefield 4 Collectors Edition näppiksessä ja tietysti nämä Rapidfire Cherry MX Speedit tuntuvat melkoisen erilaisilta kuin aiemmat siniset kytkimet.

Itse ehkä pidin sinisistä enempi mutta itse näppäimistönä tämä nykyinen tuntuu olevan ehkä tukevampaa tekoa ja toki huomattavasti hiljaisempi käyttää (miksi sen hankin kun tuli valitusta äänistä). Epäilemättä myös kun tottuu tähän näppikseen tällä kirjoittaa nopeammin kuin sinisellä verrokilla.

En varmaan maksaisi lähemmäs 200€ tästä mutta tuo noin 140€ on vielä OK hinta ja uskoisin että kestää myös käyttöä.
 

ile

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 269
Tulipahan rasvattua oman DZ60 pcb:llä olevan näppiksen vakaimet SuperLubella. En jaksanut purkaa koko värkkiä, vaan törkin kapealla siveltimellä rasvaa sinne minne sitä sattui menemään. Tuntuma parantui kyllä huomattavasti ja koko näppis tuntuu ihan erilaiselta. Ajoittain välilyönnin vakaimista kuuluva vikinä on täysin poissa ja muutenkin kaikki napit joissa vakaimia on, tuntuu pehmeämmältä.

Lisämukavuutta tuo vielä Aliexpressistä saapuneet blankot näppäinhatut, joissa on todella miellyttävä tekstuuri ja sointi.

Kailh Box Black kytkimet tuli myös taloon ja pitäisi ne jossain vaiheessa joko kolvailla tähän DZ60:seen Burnt Orangejen tilalle tai tilailla uutta PCB:tä.

EDIT: Ja tulihan sitä vielä tommonen vaahtomuovirimpula vaihdettua 3,5mm bitumimattoon kotelossa. Tämäkin pehmensi tuntumaa jonkun verran. Aika tiukka tuo on paksuudeltaan, mutta mahtui niin mikäs siinä.
 
Viimeksi muokattu:

Henesuo

Tukijäsen
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
202
Logitech G413 2v 3kk käytössä ja alkanut näppäinpainallus tökkimään; pitää pohjassa niin rekisteröi hetken ja sitten loppuu, näppäin ylös ja takas alas niin toimii. Tosi satunnaisesti tekee. Huomaa helpoiten kun pelissä juoksee eteenpäin W + Shift. Tuskin mitään tehtävissä? Suositelkaa jotain vastaavaa tilalle. Romer-G Tactile-kytkimet tuntuivat aikanaan hyviltä verrattuna muihin, vähän hiljaisemmat. Voi olla, että haen samanlaisen kaupasta ellei sitten jotain parempaa ja kehittyneempää ole jo saatavilla alle 100€ hintaluokassa?
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 578
Tuli hommattua tuo Asus ROG Scope näppis noilla Cherry mx red silent kytkimillä, kun vaimo valiitti vanhan näppiksen äänekkyydestä ja kerrankin oikein patisti kaupoille.

On kyllä todella huomattavasti hiljaisemmat nuo, kun vanhan näppiksen oerus redit. En olisi uskonut, että noin iso ero. Muutenkin ihan kelpo näppis tuo.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
528
Matias Mini Quiet Pro rupesi pätkimään USByhteyttä niin pitäisi löytää joku korvaaja jos ei kolvilla tule kuntoon.

Serriläjästä kaivettu Arachnid Recorella tätä kirjoittaessa speksit lienevät jokseenkin seuraavat tärkeysjärjestyksessä:

Koko TKL tai kompaktimpi, kuitenkin nuolilla, jäykemmät kytkimet kuin MX Red/Brown(clear/black? tjsp) , hiljainen, hillitty taustavalo

Vois kait sitä ortolineaarista tai splitattua ergoa kokeilla jos edullisesti sais, saa tarjoilla privaan.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 259
Logitech G413 2v 3kk käytössä ja alkanut näppäinpainallus tökkimään; pitää pohjassa niin rekisteröi hetken ja sitten loppuu, näppäin ylös ja takas alas niin toimii. Tosi satunnaisesti tekee. Huomaa helpoiten kun pelissä juoksee eteenpäin W + Shift. Tuskin mitään tehtävissä? Suositelkaa jotain vastaavaa tilalle. Romer-G Tactile-kytkimet tuntuivat aikanaan hyviltä verrattuna muihin, vähän hiljaisemmat. Voi olla, että haen samanlaisen kaupasta ellei sitten jotain parempaa ja kehittyneempää ole jo saatavilla alle 100€ hintaluokassa?
RGB valaistu G513 löytyy satasella.
Uudemmat matalaprofiiliset GL kytkimelliset ovat hiljaisempia, mutta sitä ei löydy vielä kuin kahdesta mallista ja Gigantin 129€ tarjouskin G815:stä meni ohi kuun vaihtuessa.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
Tulevia projekteja rajottaa tällä hetkellä parin GroupBuyn odottelu niin tulipa niitä odotellessa ensimmäistä kertaa koitettua vanhaan lautaan kytkimien voitelua Tribosyssillä ja Switch Filmien asentamista samalla, suht turhauttavaa pikkunäpräämistä mutta ainakin noi V1 Zealioiden top housingit ovat tosi löysät ja napakoituivat tosi hyvin noilla filmeillä. En tiedä oliko vika tekijässä vai missä mutta en ainakaan selkeesti huomaa että kytkimet olisivat muuttuneet juuri sen smoothimmeiksi voitelulla, ennemminkin vain jousen pingitysäänet katosivat (joka sekin on tietysti positiivinen asia).
Mitä nuo switch filmit siis käytännössä tekevät? Minulla on R4 Zealiot tällä hetkellä työnäppiksessä ja niissäkin on selvästi sivuttaista wobblea ihan OEM profiilin hatuillakin. Auttaako tämä jotenkin siihen? Olen ymmärtänyt, että ongelma olisi enemmän kytkimen boksin ja stemin välisessä väljyydessä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
161
Kytkimen koteloinnin yläosa pitää stemin suorassa, joten jos yläosa on löysästi kiinni ja pääsee liikkumaan niin myös, stem voi heilua enemmän.
Filmeillä ylä- ja alaosa ovat kireämmin toisiaan vasten jolloin ylimääräinen liikkuminen vähenee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
533
Mitäs öljyä kytkimiin? Taas yksi dz60 laitettu tulemaan ja kylkeen stainless steel plate. Kytkimiksi tulee helmikuusta laatikossa odotelleet invyr pandat, mistä aattelin vielä öljyllä ja 80g jousilla muokata hieman erikoisemmat.

Paljon on kokeiltu, mutta kytkimien öljyäminen on jäänyt vielä tekemättä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
102
Mitä nuo switch filmit siis käytännössä tekevät? Minulla on R4 Zealiot tällä hetkellä työnäppiksessä ja niissäkin on selvästi sivuttaista wobblea ihan OEM profiilin hatuillakin. Auttaako tämä jotenkin siihen? Olen ymmärtänyt, että ongelma olisi enemmän kytkimen boksin ja stemin välisessä väljyydessä.
Kuten @m K o tuossa yllä selittikin niin löysä top housing saattaa antaa periksi niin että stemmi pääsee liikkumaan sen takia vielä enemmän kun mitä stemmin oma sivuttaisliike olisi. Eli sillä filmillä wobble saattaa parantua vähän.

Tässä on aika hyvin heti videon alussa demottu miten filmit vaikuttaa.


Mä itse tossa ton Zealio-näppiksen jälkeen laitoin ylimääräisiä filmejä testimielessä toiseen Gateron Yellow-näppikseen mutta en jaksanut lubea laittaa ollenkaan. Filmit on nyt zxc ja asd -riveillä, qwe ja 123 riveillä ei ole. Yllätyin hieman että tässä tapauksessa ne pelkät filmit eivät juuri muuttaneet tuntumaa eikä ääntä, täytynee vielä ottaa projektiksi laittaa tribosyssiä kytkimiin ja loppuihinkin ne filmit ja katsoa minkälainen lopputulos siitä syntyy.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
Kuten @m K o tuossa yllä selittikin niin löysä top housing saattaa antaa periksi niin että stemmi pääsee liikkumaan sen takia vielä enemmän kun mitä stemmin oma sivuttaisliike olisi. Eli sillä filmillä wobble saattaa parantua vähän.

Tässä on aika hyvin heti videon alussa demottu miten filmit vaikuttaa.


Mä itse tossa ton Zealio-näppiksen jälkeen laitoin ylimääräisiä filmejä testimielessä toiseen Gateron Yellow-näppikseen mutta en jaksanut lubea laittaa ollenkaan. Filmit on nyt zxc ja asd -riveillä, qwe ja 123 riveillä ei ole. Yllätyin hieman että tässä tapauksessa ne pelkät filmit eivät juuri muuttaneet tuntumaa eikä ääntä, täytynee vielä ottaa projektiksi laittaa tribosyssiä kytkimiin ja loppuihinkin ne filmit ja katsoa minkälainen lopputulos siitä syntyy.
Mä luulen, että Zealion silencing clipit jotka mulla on kytkimien päällä tekevät vähän samaa asiaa. Kuulostavat hyvin samanlaisilta kuin videossa ja pikaisella parin kytkimen testillä (mistä nyt sai hatut pois ihan sormin) ei vaikuttaisi olevan juuri liikettä. Zealiot ovat hyvät, mutta olen ollut vähän tyytymätön niiden sivuttaisliikkumiseen SA-hatuilla, joten työnäppiksessä Zealio 67g kanssa OEM/Cherry-profiillin hatut ja kotinäppiksessä on sitten Cherry MX Clear kytkimet SA-hatuilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 853
Tuli laitettua tuo Logitech G915 tkl Linear kytkimillä tilaukseen suoraan Logitechilta(Lineaarisilla ei saa kuin tuolta suoraan ostamalla). Pitää katsoa tekeekö tuolla mitään kun saapuu. Onneksi ei tarvinnut maksaa täyttä hintaa jos ei miellytä.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
347
Olisiko kellään Helsingin seudulla kytkintesteriä? Etsin hiljaisia taktiilisia ja olen lukenut hyvää esim. zilenteistä.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
43
Nättiä nordic hattua ois vielä tänään tarjolla: https//drop.com/buy/tai-hao-exotic-layout-pbt-doubleshot-keycap-set
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
218
Löytyykö Suomesta jotakin kytkimien rasvaamiseen sopivaa rasvaa? Löytyisikö esimerkiksi motonetista jotain?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
40
Löytyykö Suomesta jotakin kytkimien rasvaamiseen sopivaa rasvaa? Löytyisikö esimerkiksi motonetista jotain?
Ei Motonetistä, mutta nämä on Krytoxille hyviä vaihtoehtoja:


Mä voitelin Gateron milky yellow:t Tribolube 71:llä ja sormissa hypisteltynä tuntuu asialliselta. Toisen sarjan Outemu Silent Foresteja voitelen myös sillä. Tuo MCG111 on luetun perusteella myös toimivaa.
 

Henesuo

Tukijäsen
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
202
Tuli hommattua tuo Asus ROG Scope näppis noilla Cherry mx red silent kytkimillä, kun vaimo valiitti vanhan näppiksen äänekkyydestä ja kerrankin oikein patisti kaupoille.

On kyllä todella huomattavasti hiljaisemmat nuo, kun vanhan näppiksen oerus redit. En olisi uskonut, että noin iso ero. Muutenkin ihan kelpo näppis tuo.
Kiitos suosituksesta. Ostin myös kun Telialta sai 129€:lla (niinpä niin, budjetin piti olla 100€) ja on kyllä hyvä näppäimistö! Hiljainen ja mukava tuntuma. Asuksen softa on vaan sysipaska.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 120
Rupesi ~6 vuotta vanha Das Keyboard 4 Pro kadottelemaan yhteyttä randomisti, niin piti laittaa uutta tulemaan ja koska olen jo pidemmän aikaa haaveillut matalaprofiilisesta mekaanisesta ja äskettäin päivitin hiiren G502 SE:n, niin valinta päätyi Logitechin G815:een, ettei tartte asennella lisää ohjelmia koneelle. Ikäväkseni huomasin, että Gigantin 129€ tarjous meni sivu suun, mutta Telialta löyty sentään 149€:lla, joten iskin semmosen tulemaan.
Nykyisessä on Cherryn ruskeat vaimennusrenkaiden kanssa ja uuden otin tactileilla elätellen toiveita niiden olevan tuntumaltaan samankaltaiset. Tiistaina pitäisi olla lähipostissa ja Das olis tarkotus saada suolestettua, kunnostettua ja öljyttyä kunnolla ajan kanssa, kunhan vaan kestäisi uuden tuloon, vaikka on mulla tuolla kaapissa vaihtokaupoissa tullut TT Meka G1 varanäppis, mutta ei millään jaksais möyriä pöydän alla moneen kertaan piuhoja ronkkimassa. :D
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 663
Viestejä
4 187 869
Jäsenet
70 776
Uusin jäsen
Fancy

Hinta.fi

Ylös Bottom