Meizun Zero ehti ensimmäiseksi älypuhelimeksi ilman latausliitintä

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 449
Uutisoimme aiemmin jo Vivon Apex 2019 -puhelimesta, jossa lasisen rungon ainnut reikä on mikrofonia varten. Vivoa ennen apajille ehti kuitenkin Meizu, jonka Zero julkistettiin päivää aiemmin.
Meizun Zeron ainoat reiät ovat Apexin tapaan mikrofonille. USB-latausliitäntää, kuuloketta, SIM-korttipaikkaa tai fyysisiä painikkeita ei ole. Painikkeet on korvattu paineentunnistavilla pinnoilla, SIM-korttipaikka eSIM-tuella ja kuuloke pietsosähköisellä kaiuttimella näyttölasin avulla. USB-latausliittimen korvikkeena on Meizun itsensä kehittämä 18 watin langaton lataus.



Puhelimessa on 5,99" näyttö, Snapdragon 845 -järjestelmäpiiri Sonyn 12 megapikselin IMX 380 ja 20 megapikselin IMX 350 AI -kamerat

Lähde: Meizu Zero debuts with no physical buttons, speaker or charging port
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Onko näistä poistoista mitä käytännön hyötyä? Näyttäisi omaavan sen saman IP68-luokituksen kuten myös moni ns. "normaali" puhelin tekee.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 837
Onko näistä poistoista mitä käytännön hyötyä? Näyttäisi omaavan sen saman IP68-luokituksen kuten myös moni ns. "normaali" puhelin tekee.
Runko on ainakin teoriassa lujempi kun siinä ei ole reikiä. Liittimet ovat myös varmaankin ainoita komponentteja joita ei voi reflow juottaa joten valmistettavuus paranee. Konseptina ollaan myös jo lähellä sitä että puhelimen runko voidaan tulostaa piirilevyn ja akun ympärille.
Tuollaisia tuli itselleni mieleen
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 449
Varmaan kuuluu ihan loistavasti kaiutinpuhelut..
Lainaten io-techin testiä Mi Mixistä, jossa on samankaltainen toteutus:
Koska näyttö yltää aivan puhelimen yläreunaan saakka eikä sen yläpuolella ole tilaa kuulokkeelle, sensoreille eikä kameralle, on Xiaomi päätynyt nokkeliin vaihtoehtoisiin ratkaisuihin. Kuuloke on toteutettu keraamisella pietsosähköisellä elementillä, joka johtaa ääniaallot näyttölasin yläosaan, jolloin se toimii kuulokkeen tavoin. Testasimme kuulokkeen toimivuutta puhelukäytössä ja totesimme sen toimivan ongelmitta. Havaitsimme samalla takakuoren yläosan värisevän puhelun äänen tahtiin ja totesimme puheen kuuluvan myös takakuoren puolelta – tosin aavistuksen vaimeampana. Etäisyyden tunnistus on puolestaan toteutettu ultraäänisensorin avulla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 151
Aivan juu, siihen en osaa sanoa juuta tai jaata kun mi mixissäkin oli erillinen kaiutin kuitenkin, mutta ehkä tuostakin saa kylliksi volyymiä irti?
Piezosta ei oikein saa tarpeeksi liikerataa, siksi sitä ei kaiuttimissa käytetä kuin diskanttielementeissä.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 951
Ehkä tuollainen design johonkin nicheen vetoaa, ja kilpailluilla markkinoilla on toki eduksi erottua joukosta tavalla tai toisella.

Mutta kyllä suurin osa kuluttajista varmaan silti arvostaa fyysisiä latausliittimiä ja kuulokeliittimiä, moni myös SD- ja SIM-korttipaikkoja ja OTG:täkin...
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
Kyllä kai siinä helpompaan ja halvempaan valmistettavuuteen tähdätään. Markkinointi sitten tekee sen mitä se osaa ja mihin se pystyy, ja muuttaa puutteet ja poistot "uusiksi ominaisuuksiksi". - Onko langattoman latauksen akun lämmittämis ongelma jo ratkaistu, vai lyhentääkö se edelleen akun kestoikää, kuten olen ymmärtänyt?

T -.-

Editoin tähän vielä, että nyt se pitäisi sitten tuo langaton latauskin jotenkin standardoida, ettei maailma huku vanhoihin langattomiin latureihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 457
Taidan olla ainoa jonka mielestä toi on hyvä asia.
Usbi liitintä en käytä kuin lataamista varten, onneksi nykyään on edes usb c vaikka tuntuu että senkin saa joskus "väärinpäin".
Silti mielestäni aivan turhaa hommaa kytkeä jotain piuhaa. Langattomia latauksia odotellut jo vuosia, mutta ongelmat ilmeisesti hidastanut markkinoille tuloa. En keksi miksi joku haluaisi kaapelilla ladata, kertokaa ihmeessä. Kuulostaa niin mukavalta idealta että voin laittaa kännykän pöydälle tai autoon ja kännykkä latailee itsensä. Ei tarvitse etsiä sitä pirun piuhan päätä jostain.

Kuulokkeet olleet jo vuosia bt kuulokkeet. Miksi tarvitsee epävarman, vikaherkän 3.5mm liittimen? Ja se pirun piuha taskusta kuulokkeille, ainakin minä onnistuin usein kädellä siihen huitasemaan.
Kuvia en jaa mutta chromecastia käytän viikottain, siihenkään mitään liitintä tarvitse. Eli mihin tarvitsee sitä hdmi:tä? Vai eikö puhelimen sisäisiä 4k pron pätkiä saa muulla jaettua? Tästä ei ole kokemusta.

Vanhassa vara parempi ja aina saa "uudesta" valittaa, mutta kyllä mä uskon että perus pulliaiselle se langattomuus on se tulevaisuuden juttu. Harvassa on ne jotka otg tukea tarvitsevat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 457
No tiiätkö sitä puhelinta voi pitää kädessä kun sen piuhan työntää sisään.
Mutta pointti olikin se että miksi pitää tehdä ylimääräistä? Eikö piuhan kytkeminen ole turha työvaihe jos sen voi jättää pois? Vai mitä lisäarvoa piuhan kytkeminen tuo? Aivan sama kuinka helppoa se on kytkeä niin en näe syytä jos ilmankin pärjäisi?
En mä kanna mun kaikki kalsareitakaan mukana koska vaatekaappi on keksitty. Vaatekaapin jälkeen langatonta latausta vastaava olisi se että joku pukee ne mulle? Ehkä kymmenien vuosien kuluttua, hoivakodissa :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 546
No joo toki langattomuus sinänsä hyvä asia. Mutta laturit joutuu jokapaikkaan ostamaan uusiksi. Toki kuva siirtyy viivellä langottamasti töllöttimeen. Sitten ison määrän tiedostojen siirto vaikka pclle hieman tahmeaa bt/wifillä. Kiva tuokin jos korvessa loppuu akku ja ei langatonta laturia kellään lähellä. Kyllähän tollanen jollekin sukeltajalle hyvä jis edes jonkun verran kestää painetta.:think:
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
92
Mutta pointti olikin se että miksi pitää tehdä ylimääräistä? Eikö piuhan kytkeminen ole turha työvaihe jos sen voi jättää pois? Vai mitä lisäarvoa piuhan kytkeminen tuo? Aivan sama kuinka helppoa se on kytkeä niin en näe syytä jos ilmankin pärjäisi?
En mä kanna mun kaikki kalsareitakaan mukana koska vaatekaappi on keksitty. Vaatekaapin jälkeen langatonta latausta vastaava olisi se että joku pukee ne mulle? Ehkä kymmenien vuosien kuluttua, hoivakodissa :)
Ainakin itellä on monesti tarve ladata kännykkää samalla kun puhuu puhelimessa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 457
Hyviä pointteja!
Toisaalta ei tarvitse montaa vuotta mennä taaksepäin kun joka puhelimessa oli vähän eri liitin. Ainakin itse tällöin jouduin mökillä olemaan ilman puhelinta kun oma laturi jäi himaan.
Eli yhteinen standardi tarvitaan jotta langaton lataus voi oikeasti lyödä läpi.

Itse puhun nykyään niin vähän puhelimeen että ei tullut edes mieleen että kesken puhelun täytyisi ladata. Toisaalta jos on langaton lataus esim kotona ja työpaikalla niin voisiko käydä niin että akku on harvennin tyhjä? Ainakin itse elättelen sellaista haavetta että lataus tapahtuisi vähän kuin vanhingossa. Kotiin tullessa lasken puhelimen pöydälle. Työpisteellä pidän puhelinta pöydällä...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 546
No joo...en näe kyllä mitään mullistavaa tuossa. Kumminkin langotan lataus ollut jo vuosia ja halutessaa sillä varmasti pärjää vaikka se usb rööri löytyisikin. Enempi tuo vaikutta säästämiseltä/voiton maksimoinnilta. Sitten hämmästyn kun älyvehkeet alkaa olla hyvän valosta virtansa ottavan rannekellon tasolla.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
298
Taidan olla ainoa jonka mielestä toi on hyvä asia.
Usbi liitintä en käytä kuin lataamista varten, onneksi nykyään on edes usb c vaikka tuntuu että senkin saa joskus "väärinpäin".
Silti mielestäni aivan turhaa hommaa kytkeä jotain piuhaa. Langattomia latauksia odotellut jo vuosia, mutta ongelmat ilmeisesti hidastanut markkinoille tuloa. En keksi miksi joku haluaisi kaapelilla ladata, kertokaa ihmeessä. Kuulostaa niin mukavalta idealta että voin laittaa kännykän pöydälle tai autoon ja kännykkä latailee itsensä. Ei tarvitse etsiä sitä pirun piuhan päätä jostain.

Kuulokkeet olleet jo vuosia bt kuulokkeet. Miksi tarvitsee epävarman, vikaherkän 3.5mm liittimen? Ja se pirun piuha taskusta kuulokkeille, ainakin minä onnistuin usein kädellä siihen huitasemaan.
Kuvia en jaa mutta chromecastia käytän viikottain, siihenkään mitään liitintä tarvitse. Eli mihin tarvitsee sitä hdmi:tä? Vai eikö puhelimen sisäisiä 4k pron pätkiä saa muulla jaettua? Tästä ei ole kokemusta.

Vanhassa vara parempi ja aina saa "uudesta" valittaa, mutta kyllä mä uskon että perus pulliaiselle se langattomuus on se tulevaisuuden juttu. Harvassa on ne jotka otg tukea tarvitsevat.
Herra A omistaa micro-usb liittimellä olevan luurin
Herra B omistaa usb-c liittimellä olevan
Herra C omistaa vain langattomalla latauksella varustetun luurin

Ketkä heistä todennäköisesti löytää kavereilta, autosta, hotellista, sairaalasta, muualta sopivan laturin jos oma jää kotiin tai hajoaa?

En tunne ketään joka käyttäisi langatonta latausta, usb latureita sen sijaan on melkolailla kaikilla, usb-c vielä vähän harvemmilla. Itsellä on kuulokkeissa, läppärissä, switchissä ja puhelimessa jo niin aina löytyy joku laturi hätään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 282
Kohta on mullistavaa ja uutta kun joku valmistaja tuo puhelimen jossa kuuloke ja muut liitännät.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 071
Mites näissä onnistuu custom rommit ynnä muut usb kautta tehtävät.....hdmit....yms... :facepalm:
Tämä on muuten erittäin hyvä kysymys :hmm:. Ilmeisesti on olemassa joitain langattomia ADB ratkaisuja mutta nekin ovat vaatineet langallisen yhteyden aktivointia varten. Liekkö sitten tehtaalla laitettu jokin tällainen ominaisuus päälle?
 

Stringer

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
543
- Onko langattoman latauksen akun lämmittämis ongelma jo ratkaistu, vai lyhentääkö se edelleen akun kestoikää, kuten olen ymmärtänyt?
Tuuletetulla laturilla. Niitä on alkanut ilmestymään
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 476
Viestejä
4 163 506
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom