Meditaatio, mindfulness ym. -keskustelua

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
403
Onko tekkiläisissä muita meditaatiota harrastavia tai muuten siitä kiinnostuneita? Itse olen jo reilu kymmenen vuotta sitten tutustunut näihin asioihin Eckhart Tollen Läsnäolon voiman kautta, mutta sitten homma jäi hautumaan vuosikausiksi. Reilu vuosi sitten aloin harrastamaan mindfulness-meditaatiota satunnaisesti, mutta se usein jää tekemättä, kun en koe saavani siitä oikein pysyvää hyötyä ja se on pirun vaikeaa.

Lisäksi mulla on ongelmana se, että älyllisellä tasolla koen ymmärtäväni monia juttuja ja ahaa-elämyksiäkin tulee välillä, mutta mitään pysyvää muutosta ei tunnu tapahtuvan. Esimerkiksi non-attachment ja se kuinka turha kiintyminen tunteisiin, toiveisiin, omaan identiteettiin sekä sen eri osiin ja materiaan aiheuttaa vain turhaa kärsimystä on helppo ymmärtää. Mutta siihen se sitten jääkin. Tai helpoissa asioissa joihin kiintymys ei ole kovin voimakasta, irroittautuminen onnistuu, mutta toisissa kiintymisen tunnistaa, mutta tuntuu, että asialle ei voi mitään. Vinkkejä tai linkkejä?
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
249
Meditaatiolla saa pään hiljaiseksi, kun on stressiä ja haluaisi vain oikeasti rauhoittua. Tms. Mitään ihmeellisempää sillä tehdä ja se toimii.
En ole varma mitä nää mindfulness, yms. oikeen edes tarkoittaa. Jääny itselleni tuntuma, että jotai ihme kusetusta.


Useampi vuosi sitten myönnän, että käytin meditaation tuomaa keskittymisen helpottumista kokeilemaan erilaisia ihmeelisiä "mieli temppuja". Pari temppua toimikin. En suosittele kyllä. Mieli on sellainen asia, että se "oppii". Jos teet jotain ja vahvistat tätä tarpeeksi, niin noista tempuista voi olla vaikea päästä eroon kun ei niitä voi vaan "unohtaa".
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 938
Eckhart Tollen Läsnäolon voima tosiaan kannattaa lukaista, itselle ainakin teki suuren vaikutuksen. Harmi vaan että hukkuu kaiken New Age-paskan suohon. Suuri osa vastaavista neuvoo kyllä että ongelmia ei ole, mutta ei kerro miten siihen tilaan pääsee käytännössä. Eli neuvot on tylliä "ole onnellinen".
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Voi olla väärinymmärtämisen vaivaa nyt mukana, mutta täytyy mainita että introverttinä en pääse sellaiseen meditaation tavoitetilaan missään muissa olosuhteissa varmemmin, kuin osallisena jossa suurta väestötapahtumaa (suuret syntymäpäiväjuhlat, kasteet, hautajaiset jne.). Pahimmillaan sellaisessa, jossa itse huomiopiste.

Päänupissa muhii sellainen "havukka-ahon ajattelija", ja tunnen silloin eläväni etten meditaatioon tilaan pyri. Ymmärrän joka tapauksessa sellaista, miksi joku tällaiseen pyrkii. On tietyn kaltaisia kipupisteitä ympäristössä, että epätoivottavat raivokohtaukset on taattu. Jos ei näkyvään, niin aggressiiviseen tunnetilaan kyllä.
Olen pyrkinyt Freudin teorian luettuani kohtaamaan ja käsittelemään nämä tekijät, enkä lääkitsemään tuota epätoivottua kiihtymistilaa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
403
Suosittelen Alan Wattsin klassikkoteosta The Way of Zen (suomenkielisen version nimenä pelkkä Zen).
Kiitti, laitoinkin kirjastosta varaukseen.

Meditaatiolla saa pään hiljaiseksi, kun on stressiä ja haluaisi vain oikeasti rauhoittua. Tms. Mitään ihmeellisempää sillä tehdä ja se toimii.
En ole varma mitä nää mindfulness, yms. oikeen edes tarkoittaa. Jääny itselleni tuntuma, että jotai ihme kusetusta.
Mindfulness on vain yksi tapa meditoida, ei sen kummempaa. Aloittelijalle taitaa olla helpoin aloittaa mindfulnessista.

Se jäi mainitsematta, että Sam Harrisin kirja Waking Up: A Guide to Spirituality Without Religion (Herääminen: opas uskonnottomaan henkisyyteen) on myös hyvä varsinkin näin uskonnottomalle. Ei ole mitään New Age -paskaa mukana.
 

Diziet Sma

Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 404
Eckhart Tollen Läsnäolon voima tosiaan kannattaa lukaista, itselle ainakin teki suuren vaikutuksen. Harmi vaan että hukkuu kaiken New Age-paskan suohon.
Tollen sepustukset ovat puhdasta New Age -paskaa ja idioottien rahastusta. Ei kannata tuhlata aikaansa niihin.
Se jäi mainitsematta, että Sam Harrisin kirja Waking Up: A Guide to Spirituality Without Religion (Herääminen: opas uskonnottomaan henkisyyteen) on myös hyvä varsinkin näin uskonnottomalle. Ei ole mitään New Age -paskaa mukana.
Tätä voin suositella. Samoin kuin muitakin Harrisin kirjoja, vaikkei ne mitenkään meditointiin tai mindfulnessiin liitykään.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
477
Mä käytän Headspacea ja oon käyttänyt myös Calmia. Helpottaa meditointiin/mindfulnesiin rutiinin saamista, kun on mahdollista laittaa appin kautta muistutus ja onhan se myös mukava seurata sitä kautta tilastoja.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
403
Mä käytän Headspacea ja oon käyttänyt myös Calmia. Helpottaa meditointiin/mindfulnesiin rutiinin saamista, kun on mahdollista laittaa appin kautta muistutus ja onhan se myös mukava seurata sitä kautta tilastoja.
Mä oon käyttänyt vuoden verran Calmia. Muistutukset tulee ja menee ja tulen sivuuttaneeksi päivän meditoinnit :vihellys:. Pitäisi tuokin saada oikeasti pysyväksi tavaksi.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
200
Meditoin päivittäin. Tutustuin meditaatioon reilu vuosi sitten The Mind Illuminated -kirjan kautta. Kirja yhdistää sopivasti buddhalaiset perinteet nykyaikaiseen tieteeseen. Itselläni ei ollut mitään aiempaa kokemusta meditaatiosta ja kehittyminen on tapahtunut täysin kirjassa esitettyjen "tasojen" mukaan.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
441
Meditoin päivittäin. Tutustuin meditaatioon reilu vuosi sitten The Mind Illuminated -kirjan kautta. Kirja yhdistää sopivasti buddhalaiset perinteet nykyaikaiseen tieteeseen. Itselläni ei ollut mitään aiempaa kokemusta meditaatiosta ja kehittyminen on tapahtunut täysin kirjassa esitettyjen "tasojen" mukaan.
Meditointi on ihan mielenkiintoinen aihe ja ollut tosiaan paljon pinnalla länsimaissakin viime vuosina. Harrastajilta olisikin ihan mielenkiintoista kuulla kuinka nopeasti kehittymistä tapahtuu ja mitä kehittyminen käytännössä tarkoittaa? Mitä hyötyjä koet saavasi ja miten paljon aikaa käytät meditoimiseen?
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
200
Meditointi on ihan mielenkiintoinen aihe ja ollut tosiaan paljon pinnalla länsimaissakin viime vuosina. Harrastajilta olisikin ihan mielenkiintoista kuulla kuinka nopeasti kehittymistä tapahtuu ja mitä kehittyminen käytännössä tarkoittaa? Mitä hyötyjä koet saavasi ja miten paljon aikaa käytät meditoimiseen?
Itse tutustuin aiheeseen sattumalta kun puhuimme stressistä työelämässä johon liittyen eräs puolituttu kertoi omasta harrastamisestaan ja suositteli em. kirjaa. Sitä ennen olin ohittanut koko asian uskonnollisena ja/tai new age -hömppänä joka ei asioihin analyyttisesti suhtautuvaa softainsinööriä voisi vähempää kiinnostaa.

Kehittyminen on yksilöllistä mutta omalta osaltani se meni siis täysin em. kirjan vaiheiden mukaan. Käytännössä ja hieman yksinkertaistaen se tarkoitti seuraavia vaiheita ensimmäisen vuoden aikana:
  1. Ensimmäinen kuukausi: Rutiinit eli säännöllisen, päivittäisen meditaation aloittaminen. Itse aloitin 15 min pätkissä ja perusasioiden kuten istumisasennon, hengittämisen yms. kanssa meni noin pari viikkoa. Tässä vaiheessa suurin yllätys oli huomata kuinka rauhaton oma mieli oli ja kuinka vaikeaa on olla tekemättä mitään, mikä tavallaan antoi motivaatiota harjoittelun jatkamiselle.
  2. 1-6kk: Ajatusten harhailun tunnistaminen, ymmärtäminen ja hallinta. Päivittäinen harjoittelu noin 30 min. Tämä jakso kesti itselläni aika pitkään ja erilaisten tekniikoiden opettelu vei yllättävän paljon aikaa. Suurin hyöty tässä vaiheessa oli selvä mielen rauhoittuminen harjoituksissa. Aloin myös tunnistamaan ja hallitsemaan tilanteita sekä töissä että vapaa-ajalla jossa keskittymiseni oli rikkoutumassa.
  3. 6-12kk: Keskittyminen ja mielen rauhoittaminen. 30-60 min, välillä pidempiä / useampia jaksoja päivässä. Huomasin olevani selvästi rauhallisempi myös harjoitusten ulkopuolella, eli tunnistin jatkuvasti tilanteita joissa aiemmin (joskus myös huomaamattani) hermoilin tai hermostuin. Pystyn ajattelemaan tiukoissa paikoissa paljon selkeämmin.

Olen nykyisin aktiivinen harrastaja sekä vielä melko alussa meditoinnin tiellä.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 938
Tollen sepustukset ovat puhdasta New Age -paskaa ja idioottien rahastusta. Ei kannata tuhlata aikaansa niihin.

Tätä voin suositella. Samoin kuin muitakin Harrisin kirjoja, vaikkei ne mitenkään meditointiin tai mindfulnessiin liitykään.
No vahvasti eri mieltä. Yleensä kirjallisuus aiheesta ei anna käytännön vinkkejä vapautua mistään taakasta, tässä ne avaimet annetaan käteen. Ei tästä tarvitse vääntää mitä Tollen opetukset ovat, itselle ne avasivat uuden katsontakannan moneen asiaan. Koko mindfulness tuntuu olevan naistenlehdissä jotain meditointia mitä tehdään silloin kun keretään, Tollen jutuissahan ei ole tästä kyse.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Itse olen meditoinut ihan ilman sen kummempia ohjelmia noudattaen kahta perusasiaa, jotka jostain buddhalaisuutta käsittelevästä opuksesta joskus jäivät mieleen: 1) meditaatio on ennemminkin paikallaanpysymis- kuin keskittymisharjoitus ja 2) mieltä ei ole tarkoitus "tyhjentää", vaan olla tarttumatta tuleviin ajatuksiin kiinni ja antaa niiden mennä menojaan.

Tällä tavoin olen saanut vartissa rauhallisen ja raukean olon. Mitään tavoitteellista kehittymistä tai säännöllistä harjoittelua en ole lähtenyt hakemaan, mutta välillä on mukava istahtaa paikoilleen ja rauhoittua. Hetken olemisen jälkeen havahtuu siihen, ettei ole tiedostanut mitään siitä, mitä ympärillä tapahtuu ja aika on vierähtänyt kuin itsekseen. Vähän niin kuin olisi nukkunut hetken, mutta on silti ollut hereillä.
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Rentoutumisen kautta eksyin esa saarisen luentoa kuuntelemaan youtuubassa. Siitä tulikin sitten mieleen että harrastaako monikin ajattelua ilman mitään impulsseja? Eli ollaan paikoillaan ja kuunnellaan omia ajatuksia mitä sattuu mieleen tulemaan. Tai sitten mietitään mitä mikäkin juttu herättää mielessä. Eli vaikka elokuva mitä ajatuksia se herättää vai herättääkö? Miten provosoit itseäsi ajattelemaan uusia asioita? Käytkö vaikka musiikkia kuuntelemassa, teetkö uusia juttuja? Ajatteletko usein itse? Olen itse huomannut, että aika usein tulee vaan oltua ja mentyä juurikaan itse mitään varsinaisestl ajateltua. Youtuubasta ja facebookista vaan algorytmien mukana pallloiltua.
 
Liittynyt
11.12.2019
Viestejä
23
Olen itse huomannut, että aika usein tulee vaan oltua ja mentyä juurikaan itse mitään varsinaisestl ajateltua. Youtuubasta ja facebookista vaan algorytmien mukana pallloiltua.
Nämä kyllä tappavat kaiken oman ajattelun tehokkaasti kun aistiärsykkeitä tulee kovalla tahdilla. Uskoisin, että ovatkin yksi isoimmista ongelmista pysähtymisen ja oman ajattelun tiellä.

Omia ajatuksia alkaa tulemaan kun annat aivoillesi vähän joutokäyntiä. Eli puhelin pois kädestä ruokaillessa, (kahvi)tauoilla, vessassa, jne.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
648
Ite oon tykännyt kuunnella tätä settiä.
Harmi kun äänenlaatu on vähän heikko. Oli joskus 15v sitten mp3-muodossa koneella ja veivasin niitä ees taas. Toki Mellolta löytyy myös kirja. Tykkään kuunnella kun kaverilla on jotenkin sellanen rennompi ote ja heittää vitsiä väliin. Tosissaan, mutta ei vakavasti. Samaa asiaahan nuo tuntuvat kaikki ilmentävän, jokainen eri muodossa. Mikä sitten resonoi kenellekin. En itsekään lähtisi tuomitsemaan mitään paskaksi, varsinkaan Tollea, vaikka se ei juuri itselle sattuisi resonoimaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Mindfullness ei kohdallani lähtenyt yhtään toimimaan, mutta meditointi nappasi kun osasin yhdistää sen luontoon ja liikuntaan. Pitkät reissut jonnekin kauas, ja sitten vain pysähtyy funtsimaan.
 
Liittynyt
11.11.2023
Viestejä
63
Tästä intoutuneena, avasin 29k appin ja kuuntelin 5 minuutin Acceptance -pätkän. Tämän aikana tuli mieleen mm. että hitto piti avata verhot eikä laittaa valoja makkariin kun luonnovalo olisi parempi vaikka on silmät kiinni( :D ), luonnostelin päässä tätä viestiä ja mietin että näitä voisi seuraavalla viikolla alkavaan lyhytterapiajaksoon yhdistää jne. Tosi haastavaa edes tuo viiden minuutin rauhoittaminen. Voisin kenties käydä kirjastossa tutkailemassa aiheeseen liittyvää kirjallisuutta jos siitä olisi apua.

Joogaa olen harrastanut jonkin verran ja siinä saa välillä tosi tasapainoisen tilan aikaiseksi, mutta usein taas ei. Siitä kuitenkin voin päätellä, että ajatusten rauhoittaminen on mahdollista vaikka pysähtyminen on haastavaa o_O
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 938
Tästä intoutuneena, avasin 29k appin ja kuuntelin 5 minuutin Acceptance -pätkän. Tämän aikana tuli mieleen mm. että hitto piti avata verhot eikä laittaa valoja makkariin kun luonnovalo olisi parempi vaikka on silmät kiinni( :D ), luonnostelin päässä tätä viestiä ja mietin että näitä voisi seuraavalla viikolla alkavaan lyhytterapiajaksoon yhdistää jne. Tosi haastavaa edes tuo viiden minuutin rauhoittaminen. Voisin kenties käydä kirjastossa tutkailemassa aiheeseen liittyvää kirjallisuutta jos siitä olisi apua.

Joogaa olen harrastanut jonkin verran ja siinä saa välillä tosi tasapainoisen tilan aikaiseksi, mutta usein taas ei. Siitä kuitenkin voin päätellä, että ajatusten rauhoittaminen on mahdollista vaikka pysähtyminen on haastavaa o_O
Eckhart Tollet luentaan vaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 192
Nämä kyllä tappavat kaiken oman ajattelun tehokkaasti kun aistiärsykkeitä tulee kovalla tahdilla. Uskoisin, että ovatkin yksi isoimmista ongelmista pysähtymisen ja oman ajattelun tiellä.

Omia ajatuksia alkaa tulemaan kun annat aivoillesi vähän joutokäyntiä. Eli puhelin pois kädestä ruokaillessa, (kahvi)tauoilla, vessassa, jne.
Olet asian ytimessä. Mä olen viimeisen 2v aikana hiljentänyt mielen tietoisilla muutoksilla elämään. Vähemmän on enemmän. Turha puhelimen selailu pois ja antaa mielelle tilaa ajatuksien kanssa.
Pyrin välttää ylistimulaatiota pitkin päivää jolloin henkistä ja fyysistä energiaa jää todella paljon niihin asioihin jotka on merkityksellisiä.

Hetkessä eläminen on tärkeintä. Siihen tilaan ko pääsee, ei enää huolet paina :)

Toisinsanoen joka päivä olisi hyvä antaa aivoille edes 5-10min niin että et tee yhtää mitää. Absoluuttisesti mitään. Istu paikallaa silmät kii tai tuijota seinää. Täysi hiljaisuus vielä parempi.
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Kahtelin ton anthony mellon 8h pitkän videon ja täytyy sanoa, että kylläpäs osu ainakin omalle kohdalle. Olin jo osittain samankaltaisiin pohdintoihin tullut ihmisten kohtaamista ja siitä nousevia tunteita miettiessäni.
 
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
542
Itse olen meditoinut ihan ilman sen kummempia ohjelmia noudattaen kahta perusasiaa, jotka jostain buddhalaisuutta käsittelevästä opuksesta joskus jäivät mieleen: 1) meditaatio on ennemminkin paikallaanpysymis- kuin keskittymisharjoitus ja 2) mieltä ei ole tarkoitus "tyhjentää", vaan olla tarttumatta tuleviin ajatuksiin kiinni ja antaa niiden mennä menojaan.

Tällä tavoin olen saanut vartissa rauhallisen ja raukean olon. Mitään tavoitteellista kehittymistä tai säännöllistä harjoittelua en ole lähtenyt hakemaan, mutta välillä on mukava istahtaa paikoilleen ja rauhoittua. Hetken olemisen jälkeen havahtuu siihen, ettei ole tiedostanut mitään siitä, mitä ympärillä tapahtuu ja aika on vierähtänyt kuin itsekseen. Vähän niin kuin olisi nukkunut hetken, mutta on silti ollut hereillä.
Minä olen saanut mieleni tyhjäksi koko parturissa oloajan. Samoin kaupassa ja kirjastossa. Minulle se on vain ääretöntä ja hiton tylsää tyhjyyttä. Ajatusten kanssa aika kuluu paljon nopeammin. Yritän nyt kuitenkin vielä pidentää ilman-ajatuksia-olemista. Jospa sieltä jostain löytyisi se ilo ja rauha mitä Tolle kirjassaan ylistää.
 
Liittynyt
11.12.2019
Viestejä
23
Kahtelin ton anthony mellon 8h pitkän videon ja täytyy sanoa, että kylläpäs osu ainakin omalle kohdalle. Olin jo osittain samankaltaisiin pohdintoihin tullut ihmisten kohtaamista ja siitä nousevia tunteita miettiessäni.
Onnistuisko kertoa vähän enemmän? Kahdeksan tunnin videota ei viitsisi turhaa alkaa katsomaan.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 942
Yritin joskus vuosia sitten jonkun videon katsoa meditaatiosta, mutta eihän mun keskittyminen riittäny siihen ollenkaan.
Lekurikin heitti jotain mindfullnessistä, mutta samaan lauseeseen jatko että "mutta ei sun keskittyminen riitä siihenkään".

Cool story bro.

Oli mulla ihan pointtikin, eli oikeasti meditaation kautta yrittää rauhottaa mieltä.
Miten se käytännössä toimii?
Istua muutama minuutti vaan ajatuksien kanssa ilman mitään ärsykettä?
Mitä jos osa ajasta mulla menee muutenkin tolla tyylillä? Jää vaan jumittamaan jotain ajatusta vaikka olis ulkosia ärsykkeitäkin.
 
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
542
Yritin joskus vuosia sitten jonkun videon katsoa meditaatiosta, mutta eihän mun keskittyminen riittäny siihen ollenkaan.
Lekurikin heitti jotain mindfullnessistä, mutta samaan lauseeseen jatko että "mutta ei sun keskittyminen riitä siihenkään".

Cool story bro.

Oli mulla ihan pointtikin, eli oikeasti meditaation kautta yrittää rauhottaa mieltä.
Miten se käytännössä toimii?
Istua muutama minuutti vaan ajatuksien kanssa ilman mitään ärsykettä?
Mitä jos osa ajasta mulla menee muutenkin tolla tyylillä? Jää vaan jumittamaan jotain ajatusta vaikka olis ulkosia ärsykkeitäkin.
Eihän kukaan mestari ole ekalla kerralla. Meditoi vaikka ohjattua meditaatiota 2h päivässä(10min videoita) esim. kuukauden ajan, niin huomaat kyllä muutoksia.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 942
Eihän kukaan mestari ole ekalla kerralla. Meditoi vaikka ohjattua meditaatiota 2h päivässä(10min videoita) esim. kuukauden ajan, niin huomaat kyllä muutoksia.
2h päivässä?
No toi nyt ei kyllä tule mitenkään onnistumaan. Vaikka mulla ylimääräistä aikaa useasti onkin, niin pari tuntia päivässä on ihan älyttömästi.
1/12 ja siitä viel mahdolliset unet ja jonkinnäköset opiskelut ja muut ns, pakolliset, niin eihän sitä jää pelkästään olemiseen mitään aikaa.
Niin naurettavalta kun se kuullostaakin, niin meditaatio siis vie pelkältä olemiselta aikaa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 006
Yritin joskus vuosia sitten jonkun videon katsoa meditaatiosta, mutta eihän mun keskittyminen riittäny siihen ollenkaan.
Lekurikin heitti jotain mindfullnessistä, mutta samaan lauseeseen jatko että "mutta ei sun keskittyminen riitä siihenkään".
Kannattaa kokeilla hengitysharjoitusta meditaation/mindfullnessin tilalta. Hengität nenänkautta rauhallisesti sisään ja suun kautta ulos. Keskityt johonkin yhteen asiaan kuten miltä hengitys tuntuu nenässä. Aina kun huomaat, että ajatus on lähtenyt laukkaamaan niin siirrät fokuksen takaisin hengitykseen. Vaikka olis pro niin ajatus lähtee vaeltaan ja sitä siirretään takaisin hengitykseen. Tätä voit harjoitella vaikka fillari/kävelylenkillä, jos tuntuu ettei jaksa paikallaan olla kotona/aika ei riitä.

Tieteen pohjalta pienin hyvin toimiva annos päivässä on 12 minuuttia(tai enemmän). Linkatussa kirjassa tiede ihan viihteellisesti purettu auki. Kirjan oppeja sovelletaan muun muassa jenkkien erikoisjoukoissa, poliisissa yms.



Jos haluaa mitata onko tekemisellä vaikutusta niin musen aivoaaltoja mittaava pääpanta on erittäin hyvä. Datasta näkee ns. heti jos alkaa pääsemään zoneille. Samoin näkee jos ajatus laukkaa. Voi kokeilla myös miten vaikka musiikkii vaikuttaa harjoitukseen. Erittäin hyvä apuväline varsinkin ennen kuin osaa meditoida/hengitellä. Näkee, että mikä toimii, mikä ei toimi ja voi jatkaa toimivien asioiden tekemistä.

1706828252668.png
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
648
2h päivässä?
No toi nyt ei kyllä tule mitenkään onnistumaan. Vaikka mulla ylimääräistä aikaa useasti onkin, niin pari tuntia päivässä on ihan älyttömästi.
1/12 ja siitä viel mahdolliset unet ja jonkinnäköset opiskelut ja muut ns, pakolliset, niin eihän sitä jää pelkästään olemiseen mitään aikaa.
Niin naurettavalta kun se kuullostaakin, niin meditaatio siis vie pelkältä olemiselta aikaa.
Joo 2h kuulostaa aika kunnianhimoiselta, varsinkin jos on haasteita keskittymisen kanssa. Ehkä alkuun joku 10-15min päivässä, ihan ettei mene liian suorittamiseksi ja samalla maku koko hommasta. Ei sitä hampaat irvessä kannata tehdä. Parasta olisi löytää tietynlainen mielekkyys meditoinnista, jolloin rutiinin ylläpitämiseen ei tarvitae kuluttaa tahdonvoimaa. Tekniikoita on paljon. Itse teen nykyään aika paljon hyvin yksinkertaista nenän kautta hengittelyä. Hengitykseen keskittyminen on yleensä aika hyvä. Jos tulee ajatuksia niin antaa niiden tulla ja mennä kevyesti. Tarkoitus ei ole taistella vaan lempeästi päästää irti. Hengitystä voi myös rytmittää laskemalla rauhallisesti esim. neljään tai viiteen sisään- ja uloshengityksen aikana.
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Onko kukaan onnistunut rentoutumaan niin syvälle, että pystyy uneen siitä valveilla ollessa livahtamaan? Ite oo kyllä hypnoottiset kuvat saanut näkymään ja väläyksen omaisia näkymiä tulemaan. Eilen makoilin yhtä soittoa pari tuntia, mutta uni ei vaan tullut. Keho kyllä muuten oli ihan nukkumis tilassa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 006
Onko kukaan onnistunut rentoutumaan niin syvälle, että pystyy uneen siitä valveilla ollessa livahtamaan? Ite oo kyllä hypnoottiset kuvat saanut näkymään ja väläyksen omaisia näkymiä tulemaan. Eilen makoilin yhtä soittoa pari tuntia, mutta uni ei vaan tullut. Keho kyllä muuten oli ihan nukkumis tilassa.
Mulla toimii nukahtamiseen perus hengitysharjoitus. Rauhallista hengitystä sisään ja ulos nenän kautta. Ajatuksen keskittää vain hengitykseen. Aina kun ajatus lähtee juoksemaan niin siirtää sen takas hengitykseen. Vaikka heräis pirteenä keskellä yötä ja ajattelis että nyt ei kyllä nukahda uudestaan niin hengitysjuttu toiminut. Tärkeätä tietenkin ettei stressaa unesta. Pirteänä keskellä yötä heräämistilanteissa ajatellut, että käytetään herääminen hyödyksi. Pahimmassa tapauksessa saa hyvän rentoutumisharjoituksen minkä jälkeen sängystä ylös mutta kohta on naks taju pois.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 526
Viestejä
4 202 581
Jäsenet
70 916
Uusin jäsen
Ketzu

Hinta.fi

Ylös Bottom