Media PC HDMI 4k @ 120Hz

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Louke
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
197
Moi

Uuden samsungin TVn (S94CA77) kaveriksi pitäisi saada media pc millä tositaa videot eri lähteistä ja spotify/tidal kuunteluun. Koneen perään tulee minidsp shd äänentoistoon, tämä vaatii windows käyttöjärjestelmäksi.

Vaatimuksena olisi mieluiten HDMI 2.1 tuki 4K ja 120Hz ja maltillinen sähkönkulutus.

Alkuun olen katsonut Taitonetin "peli" koneita missä RTX3050 joka ilmeisesti tukisi tarpeitani. Esimerkiksi GreeniX 800 G5 SFF i5

NUC koneita olen katsonut läpi, mutta ei taida mikään niistä tukea HDMI ulos 4K/120Hz. Matala sähkönkulutus olisi näissä plussaa.

Onko suositella edullisen pään koneita tähän tarkoitukseen?
 
NUC koneita olen katsonut läpi, mutta ei taida mikään niistä tukea HDMI ulos 4K/120Hz. Matala sähkönkulutus olisi näissä plussaa.

Kyllä tukee. Katso vaan, että HDMI on 2.1 tai parempi.

edit: nyt luotin taas liitäntään liikaa. HDMI 2.1 on riittävä 4K/120Hz, mutta ei se auta, jos iGPU ei pysty tähän..
 
Viimeksi muokattu:
Tätä ihmettelen. 2.1 löytyy (vaikka Asus Nuc 14), mutta Intelin sivulta jos noita iGPU tietoja katsoo niin:

Max Resolution (HDMI)‡
4096 x 2160@60Hz



Olet oikeassa, eipä näytä tukevan..
Tosin, älä osta sitä halvinta NUC:ia, mutta 14 Pro-mallissa on samat ongelmat.

Eiköhän se kuitenkin tuollaisella tukisi..

Tai minisforumista saanee samanlaisen AMD:llä.

--

En ostaisi ikivanhaa 9-sarjaa, nykyään pitäisi saada pieni ja söpö kone, joka kuluttaa 1/3 tuosta linkatusta koneesta ja on tehokkaampi..
 
Viimeksi muokattu:
rx6400/rtx3050 hdmi 2.1 4k120 varten, tai ehkä uudet arcit. rx6400 saa 50-70€ käytettynä.
 
Kaivelin nyt tovin ja luultavasti edullisin vaihtoehto on tuo Beelinkin ser8:

Halvempi ~600€ voucherilla.

Kiinasta suoraan taitaa hinta mennä hyvin samaan:


Tuossa ketjussa käyttäjä @Spxi tilas suoraan kinukeilta, silloisella kurssilla ~575€

Edit: Edullisin siis noista pikkupurkeista tehokkaalla suorittimella ja pienellä virrankulutuksella. Käytettynä varmaan ainakin saisi erilliskoneena halvemmalla.

Edit2: Tuo järkyttävän näköinen nuc-purkki oli tänään näköjään salamadiilinä ~480€
Normaalihinta noin 550€
 
Viimeksi muokattu:
Joo kiitos @kajakkivajakki noista vinkeistä. Todenäköisesti jatkan näillä.

Ihan 900e ei viitisis imoiseen laittaa esimekrkiksi NUC 15 pro vähän ylihintainen tarpeeseen mielestäni.

120Hz halu tulee osin omasta tottumasta, kun muutoin työskentelee korkea Hz näytöillä 60hz tuntuu hirveältä, esimekrikiksi kun rullaa soittolistaa alaspäin (pieniä makuasioita).

Toisema, joskus tulee kuvattua vauhdikkaampia GoPro videoita 120Hz niin olisihan tässä se etu myös. Ja kerran TV tukee 120Hz niin silloin myös mielellään toistava laite = kaikki herkut irti, mistä on maksanut.
 
Ostin Beelink Ser8 miniPC:n ~445e suoraan Beelinkin sivuilta. Tuli suht nopeasti ilman tulleja Saksan varastosta.

Olen todella tyytyväinen miten hiljainen, nopea ja hyvä leffa streemaus käytössä tämä on (4k 120Hz YCBCR444 12b 4L12 HDR10). Videot näyttää upealta LG G4 65" televisiossa ja ei ole minkäälaista melu-häiriötä edes pienellä volumella. Paljon hyvää, mutta jotain huonoakin...

Ennakkoon osasin odottaa että tän kanssa saattaa olla WIFI/Bluetooth ongelmia kun foorumeilta olin lueskellut, voin vahvistaa että näin on. Wifi ei ollut itselläni mitenkään prioriteetti eikä ongelma koska ajatus oli alusta alkaen media PC, telkkarin kylkeen ja RJ45 kiinni (uskalsin siis tilata). Ongelmia oli heti langattoman bluetooth näppiksen kanssa, aika rasittavaa...

Ensi alkuun ruuvasin muovisen pohjan alta metalliverkon (pölyn estoon) pois ja laitoin pelkän muovipohjan paikalleen, kärsiiköhän jäähdytys? Kun sai tuon fraradayn häkin pois, nyt toimii näppis lagaamatta/pätkimättä, kuten pitääkin.

2025-09-02 19.54.04.jpg


Olen ajatellut että laitan tuohon antenni modin jotta saa tuon pölysuojan takaisin paikalleen, saa nähdä jaksaako. ~10e osat Amazonista (+postit) ja varmaan halvemmalla Kiinasta
 
Viimeksi muokattu:
Ensi alkuun ruuvasin muovisen pohjan alta metalliverkon (pölyn estoon) pois ja laitoin pelkän muovipohjan paikalleen, kärsiiköhän jäähdytys?
Jäähdytyksen pitäisi alkuun vain parantua pölysuodattimen poistolla, mutta pölyä tietenkin kertyy ajan kanssa enemmän mikä sitten jossain kohtaa voi aiheuttaa kuumenemista. Varmaan tuo kannattaa melko säännöllisesti puhallella puhtaaksi jotta pölyä ei kerry liikaa. Toinen vaihtoehto voisi olla metalliverkon korvaaminen muovi- tai nylonverkolla joka ei haittaa signaalia.
 
Olen ajatellut että laitan tuohon antenni modin jotta saa tuon pölysuojan takaisin paikalleen, saa nähdä jaksaako. ~10e osat Amazonista (+postit) ja varmaan halvemmalla Kiinasta
Tuohan näyttää modauksen jälkeen lentoon lähtevältä droonilta :D

Näyttökuva 2025-09-02 205436.png

Mutta näissä kiinanpurkeissa tuntuu olevan isompia tai pienempiä "suunnittelun kukkasia" ihan valmistajasta riippumatta. Osa on tietysti kustannussyistä mutta välillä ihan osaamattomuuttakin ja kun purkkeja työnnetään markkinoille hyvinkin nopealla aikataululla myös.

Mutta kuten joskus aiemminkin todennut niin hintataso antaa paljon anteeksi :)

Edit:
Laitetaampa tähän pitkä mutta ihan muuten mainio video miten tälläinen purkki tehtaalla valmistuu:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=ohwI3V207Ts


Itseä yllätti se, että vaikka automaatio on pitkällä niin jokainen purkki menee silti noin "miljoonan" pienen kiinalaisen käsien läpi :D
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän ne Kiinan poijjaat ois tuohon voineet esim muovisen pölysuojan viritellä nin välttyis monelta negatiiviselta nettipalautteelta kun ei wifi/bluetooth toimi.

edit:
Otin varsin speed testin wifillä metalliverkko poistettuna, routeri on melkein vieressä. Näyttäisi toimivan, alkutilanteesta en hoksannut ottaa, kun ongelma oli se bluetooth ja wifi disabloituna
1756837163637.png
 
Viimeksi muokattu:
..tai sitten tehdä kannen muovista, niinkuin mun Minisforum UM750 SLIM . Wifi toimii. Bluetooth toimii. Musta on tyylikästä. Runko on metallia kuitenkin.
 
Edit:
Laitetaampa tähän pitkä mutta ihan muuten mainio video miten tälläinen purkki tehtaalla valmistuu:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=ohwI3V207Ts


Itseä yllätti se, että vaikka automaatio on pitkällä niin jokainen purkki menee silti noin "miljoonan" pienen kiinalaisen käsien läpi :D

Oli kyllä ihan mielenkiintoinen video. Ei ole kyllä suoraan tuo pölysuoja antennien päällä, mutta kummasti sen poistaminen jotain vaikutti.
 
Olen ajatellut että laitan tuohon antenni modin jotta saa tuon pölysuojan takaisin paikalleen, saa nähdä jaksaako. ~10e osat Amazonista (+postit) ja varmaan halvemmalla Kiinasta
Jätin kolmentähden arvostelun myyjän sivulle, missä muuten kehuin paitsi bluetoohtia moitin. Ottivat yhteyttä meilitse ja aikoivat lähettää WiFi(bluetooth) kitin. Tänään sain näköjään uudet antennit. En vielä katsonut/kokeillut, että oliko samanlaiset vai paremmat kuin vanhat.
2025-09-25 21.22.09.jpg

 
Viimeksi muokattu:
Jätin kolmentähden arvostelun myyjän sivulle, missä muuten kehuin paitsi bluetoohtia moitin. Ottivat yhteyttä meilitse ja aikoivat lähettää WiFi(bluetooth) kitin. Tänään sain näköjään uudet antennit. En vielä katsonut/kokeillut, että oliko samanlaiset vai paremmat kuin vanhat.
2025-09-25 21.22.09.jpg

Päivitetään lopputulos, jos tästä on jollekkin toiselle apua.
Nyt toimii bluetooth näppis pölysuoja paikallaan kuten pitää.
Vaihdoin antennit ja teippasin muistehin yo videom mukaisesti jotain alumiiniteippiä (varmaan joku häiriölähde eliminoitui)

Uusissa antenneissa oli tekstit:
A-G-Main-B V0
A-G-AUX-G V0

Vanhoissa
069-083-MAIN-V5
069-083-AUX-V5

Eli ilmeisesti jotain eroa niissäkin

ps. olipahan ikävät liittimet noissa antenneissa meikäläisen nakkisormille
 
Tosiaan se muovikansi omassa minipc:ssä näytti aluksi halvemmalta ja siinä oli pari naarmua jo suoraan paketista (ostin refurbished). Mutta nyt se tuntuu paremmalta vaihtoehdolta, kuin tuo @DrPaiN minipc, joka on täyttä metallia. Mitään tällaisia ongelmia ei ollut.
 
Lainataas tätä ketjua, kun en minipc:eistä omaa ketjua löytänyt?

Tuli testiin tuollainen

Acer Revo Box RB102-RPL Core 5 120U​

Kovasti väitti asuksen tuki ja myyjät, että toimii muka 4k 120hz..
Tänään sain laitteen, mutta ei tullut hdmin tai dp kautta 4k 120hz. Maksimissaan 60hz, tai korkeampi taajuus muuttaa 2k laaduksi.

Vielä tuo usb c liittimen kautta toimiva näytön liitäntä kuitenkin. Kokeilin usb c -> hdmi adapteria, tulee ainoastaan acerin logo näyttöön mutta siitä etiäpäi herjaa että ei saa kuvaa.. ? Pimeä ruutu vaan, ja jonku ajan päästä herjaa että "laitetta ei yhdistetty " ?

Mainostetaan näin: "
  • Intel Core 5 120 U -suoritin, 8 Gt muistia ja 512 Gt SSD-tallennustilaa
  • Tuki kolmelle näytölle 8K Ultra HD -tarkkuudella"

Edit. En saanut millään kuvaa ulos usb c liittimeltä, vaikka mainostavat että siitäkin pystyy näytön liittämään.

Kokeilin vielä tuollasella erillisellä dp -> hdmi adapterilla joka löyty varastosta. Sillä joskus käyttäny vanhaa näyttistä 4k telkkarin kanssa dp liitännän kautta..

No mitäs pirua, tämähän toimi. :tup: vaikka adapteri mainostaa 4k 120hz, niin toimii myös 144hz 4k näyttävästi.
1780495207841.png

1780495721204.png
 
Viimeksi muokattu:
Saako 4k120 10bpc? Nuo adapterit käyttävät kuitenkin DisplayPort DSC:tä (pakkaavat kuvan), niin siitä "saattaa" tulla artefakteja. Jotkut näkevät, jotkut ei. Natiivi HDMI 2.1 48Gbps olisi paras.

E: Elisa sanoo että HDMI 2.1 4K60 max. HDMI 2.1 ei siis meinaa että olisi 48Gbps ":)" siihen tuli HDMI-foorumilta vai mikä päättävä elin onkaan, tuollainen kiva pikku jekku.
 
Saako 4k120 10bpc? Nuo adapterit käyttävät kuitenkin DisplayPort DSC:tä (pakkaavat kuvan), niin siitä "saattaa" tulla artefakteja. Jotkut näkevät, jotkut ei. Natiivi HDMI 2.1 48Gbps olisi paras.

Eli tuo kympiksi?
1780497168943.png


Näyttävästi ei millään hz määrällä muutu 10 bittiseksi, vaikka olisi 60hz tai 30hz (eikä anna muuttaa tuosta ainakaan). Toki en testannut ilman tuota adapteria, ehkä suoraan hdmi johdolla pelkästään voi olla 60hz max 10bpc?
 
Saako 4k120 10bpc? Nuo adapterit käyttävät kuitenkin DisplayPort DSC:tä (pakkaavat kuvan), niin siitä "saattaa" tulla artefakteja. Jotkut näkevät, jotkut ei. Natiivi HDMI 2.1 48Gbps olisi paras.

E: Elisa sanoo että HDMI 2.1 4K60 max. HDMI 2.1 ei siis meinaa että olisi 48Gbps ":)" siihen tuli HDMI-foorumilta vai mikä päättävä elin onkaan, tuollainen kiva pikku jekku.

Jep. Sen takia mie kyselinkin tuolta acerin tuesta myös, ja kivenkovaa väittivät sähköpostissa että toimii kuulemma, ja 8k saa myös ulos noista liittimistä... Pitihän se testata.

usb c:stä tuosta edestä en saanut kuvaa millään ulos, paitsi acerin logon ja sen jälkeen pimiää ruutua. HDMI johdolla suoraan tv:seen max 4k 60hz, tai 2k 120hz. Sama displayportilla kun kokeilin suoralla kaapelilla (toki kaapeli voi olla vanha, niin ei anna täysiä?) mutta tuolla adapterilla dp-hdmi antaa tuon 4k 144hz 8 bit :hmm:

Intelin sivulta kun katsoo tätä prossua, niin näyttää tälläset tiedot: Intel® Core™ 5 processor 120U (12M Cache, up to 5.00 GHz) - Product Specifications | Intel
1780497582592.png



Edit: Tuota 10bit väriä googlettelin tällä intelin igpu:lla, niin tällästä ehottel? Mutta eipä toiminu se usb c liittimen kautta mitä testasin..
1780497716064.png
 
8K60 on sama kuin 4K120 kaistantarpeeltansa, eli siitä periaatteessa voisi saada adapterilla ilman pakkausta sen HDMI-muotoon. Todnäk DP2.0 adapterin tarvitsisi, en tiedä onko vielä olemassakaan.

E: Intelin sivuilla lukee vielä näin...
Koodi:
 Graphics Output: eDP 1.4b, DP 1.4a, HDMI 2.1

Eli tuo 8K60 on myös pakattu DSC:llä. Mielestäni kyllä DP1.4a ei tuohon 8K60 taivu ollenkaan. Voin kyllä olla väärässäkin. Perkeleen sekavaa, siksi natiivi HDMI 48Gbps -> ItJustWorks(TM) :D
 
Viimeksi muokattu:
Noo, mut kyl tää riittää mulle mediapc:nä iha hyvin :) Pelikone sitte eriksee tuase
 
8K60 on sama kuin 4K120 kaistantarpeeltansa, eli siitä periaatteessa voisi saada adapterilla ilman pakkausta sen HDMI-muotoon. Todnäk DP2.0 adapterin tarvitsisi, en tiedä onko vielä olemassakaan.

Ei ole. 8K60 = 4K240.

1780498662334.png
 
Viimeksi muokattu:
Noo, mut kyl tää riittää mulle mediapc:nä iha hyvin :) Pelikone sitte eriksee tuase
Pitäisin tosiaan sen 4K120 resoluution jos tulee mediakäyttöön, koska on tasajaollinen 24fps ja 30fps kanssa. Ei tule tearingia tms.

Siten vielä jos on OLED käytössä, niin lähtee hifistelemään CRT shaderin käyttöön mediatoistimeen. Koitin omaan Plex HTPC -softaan (mpv) sen laittaa käyttöön, mutta en ole oikein varma toimiiko se vai ei :D.

Tuolla siis saadaan pois OLED "judder"-efektiä.

E: tällä ehkä toimii (oli vaatinut muutoksia mpv:tä varten): crt-beam-simulator/crt-simulator.glsl at mpv · gavtroy/crt-beam-simulator
E2: ei toimi, kuva menee rikki. Jatkan tutkimuksia. Itsellänikin OLED niin olisi kiva saada käyttöön.

Koodi:
#mpv.conf

profile=gpu-hq
vo=gpu-next
gpu-context=auto
gpu-api=vulkan
glsl-shaders-append="C:\crt-simulator.glsl"
target-colorspace-hint-mode=source

 
Viimeksi muokattu:
Pitäisin tosiaan sen 4K120 resoluution jos tulee mediakäyttöön, koska on tasajaollinen 24fps ja 30fps kanssa. Ei tule tearingia tms.

Siten vielä jos on OLED käytössä, niin lähtee hifistelemään CRT shaderin käyttöön mediatoistimeen. Koitin omaan Plex HTPC -softaan (mpv) sen laittaa käyttöön, mutta en ole oikein varma toimiiko se vai ei :D.

Tuolla siis saadaan pois OLED "judder"-efektiä.

E: tällä ehkä toimii (oli vaatinut muutoksia mpv:tä varten): crt-beam-simulator/crt-simulator.glsl at mpv · gavtroy/crt-beam-simulator

Koodi:
#mpv.conf

profile=gpu-hq
vo=gpu-next
gpu-context=auto
gpu-api=vulkan
glsl-shaders-append="C:\crt-simulator.glsl"
target-colorspace-hint-mode=source


Kiitoksia, pitääpä kattella. Qled on käytössä itellä, 65" sampan tv.

Käytössä huomaa kyllä, että ei tuo 8gb ramia tunnu oikein riittävän hirmu pitkälle mihkää.. yli 80% käytössä nyt kun discordi ja firefoxia auki ja hwinfo. Onneks tähän helppo päivittää muistit, se olikin suunnitelmissa. Sekä isompi m.2 ssd, tämä 512gb asema jaettu näyttävästi kahteen osaan C ja D asemiksi :hmm:
 
QLEDissä et hyödy mitään tuosta. Toimii vain nopeilla OLEDeillä. Mutta 120Hz kuitenkin kannattaa sitä mediaa varten olla.
 
Näyttävästi helppo päivittää muisti ja enemmän tallennustilaa tähän. Pohjasta 4 ruuvia irti, ja sitten päällykansi vaan pois. Paljastuu mini tuuletin, ja yhdellä ruuvilla se irti niin pääsee näkemään sisuksiin :tup:

1780504119580.png


1780504128649.png


Jotain aivan ihme merkkejä ssd:ssä ja muistissa ainakin, mutta toimii toki..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 285
Viestejä
5 246 803
Jäsenet
83 467
Uusin jäsen
eetuzzi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom