- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 1 291
Allekirjoittaneella oli ideana lähtä toukokuussa metsästämään Saksasta NC-korimallin Mazda MX-5:sta. Hintahaarukka (~7k plus verot yms.) ohjaa todennäköisesti valinnan vuosimalleihin 2006-2008. Kyseistä autoa saa 1.8- ja 2.0-litraisella Mazdan tekemällä moottorilla, jotka ovat erittäin yleisiä perusperheautoissa. Esimerkiksi Mazda 3/6, Ford Focus/Mondeo ja Volvo C30/S40/V50 käyttävät samaa moottoria. Wikipediasivu Mazda L engine - Wikipedia kertoo mistä moottorista on kysymys. Allekirjoittaneelle ei ole väliä kummalla moottorilla auto löytyy, kunhan on ehjä.
Olen etukäteen selvittänyt kyseiseen MX-5:een liittyviä juttuja, ja saamani käsityksen mukaan moottori kärsii muutamasta huomattavan suuresta ongelmasta.
- Imusarjassa pyörreläpät, jotka irrotessaan aiheuttavat moottorille tuhoa.
- Öljyrenkaiden kanssa jotain ongelmia (jumittavat?) ja moottori alkaa syömään öljyä kuin VAGin TSI-vehkeet konsanaan.
- Kampikammion tuuletusjärjestelmän PCV-venttiili ilmeisesti tukkeutuu/tapahtuu jotain muuta mikä edellyttää sen vaihtoa. Syö tämänkin takia öljyä jos ei ole kunnossa.
Tässä ei välttämättä ole kaikki, mutta nämä on ainakin tiedossa. Jos on jotain muuta niin saa paljastaa. Jos jossain on jotain moottorin ylläpitoon tai ostohetkellä tehtävään tarkastukseen liittyvää ohjeistusta, niin otetaan vastaan ilomielin. Kysynkin täällä teiltä että miten noiden moottorien ja niiden eri ongelmien kanssa on tultu toimeen. Tosiaan moottori on sen verran yleinen, että jollain on varmasti kokemuksia kyseisistä laitoksesta.
Olen etukäteen selvittänyt kyseiseen MX-5:een liittyviä juttuja, ja saamani käsityksen mukaan moottori kärsii muutamasta huomattavan suuresta ongelmasta.
- Imusarjassa pyörreläpät, jotka irrotessaan aiheuttavat moottorille tuhoa.
- Öljyrenkaiden kanssa jotain ongelmia (jumittavat?) ja moottori alkaa syömään öljyä kuin VAGin TSI-vehkeet konsanaan.
- Kampikammion tuuletusjärjestelmän PCV-venttiili ilmeisesti tukkeutuu/tapahtuu jotain muuta mikä edellyttää sen vaihtoa. Syö tämänkin takia öljyä jos ei ole kunnossa.
Tässä ei välttämättä ole kaikki, mutta nämä on ainakin tiedossa. Jos on jotain muuta niin saa paljastaa. Jos jossain on jotain moottorin ylläpitoon tai ostohetkellä tehtävään tarkastukseen liittyvää ohjeistusta, niin otetaan vastaan ilomielin. Kysynkin täällä teiltä että miten noiden moottorien ja niiden eri ongelmien kanssa on tultu toimeen. Tosiaan moottori on sen verran yleinen, että jollain on varmasti kokemuksia kyseisistä laitoksesta.