Mazda/Ford/Volvo MZR L 1.8/2.0-litraisen bensiinimoottorin ongelmat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 459
  • Aloitettu Aloitettu

459

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 291
Allekirjoittaneella oli ideana lähtä toukokuussa metsästämään Saksasta NC-korimallin Mazda MX-5:sta. Hintahaarukka (~7k plus verot yms.) ohjaa todennäköisesti valinnan vuosimalleihin 2006-2008. Kyseistä autoa saa 1.8- ja 2.0-litraisella Mazdan tekemällä moottorilla, jotka ovat erittäin yleisiä perusperheautoissa. Esimerkiksi Mazda 3/6, Ford Focus/Mondeo ja Volvo C30/S40/V50 käyttävät samaa moottoria. Wikipediasivu Mazda L engine - Wikipedia kertoo mistä moottorista on kysymys. Allekirjoittaneelle ei ole väliä kummalla moottorilla auto löytyy, kunhan on ehjä.

Olen etukäteen selvittänyt kyseiseen MX-5:een liittyviä juttuja, ja saamani käsityksen mukaan moottori kärsii muutamasta huomattavan suuresta ongelmasta.

- Imusarjassa pyörreläpät, jotka irrotessaan aiheuttavat moottorille tuhoa.
- Öljyrenkaiden kanssa jotain ongelmia (jumittavat?) ja moottori alkaa syömään öljyä kuin VAGin TSI-vehkeet konsanaan.
- Kampikammion tuuletusjärjestelmän PCV-venttiili ilmeisesti tukkeutuu/tapahtuu jotain muuta mikä edellyttää sen vaihtoa. Syö tämänkin takia öljyä jos ei ole kunnossa.

Tässä ei välttämättä ole kaikki, mutta nämä on ainakin tiedossa. Jos on jotain muuta niin saa paljastaa. Jos jossain on jotain moottorin ylläpitoon tai ostohetkellä tehtävään tarkastukseen liittyvää ohjeistusta, niin otetaan vastaan ilomielin. Kysynkin täällä teiltä että miten noiden moottorien ja niiden eri ongelmien kanssa on tultu toimeen. Tosiaan moottori on sen verran yleinen, että jollain on varmasti kokemuksia kyseisistä laitoksesta.
 
Mulla oli juuri 300tkm ajettu duratec, läpille ei oltu tehty mitään ja toimi koska uudemmissa niitä vahvistettiin, pcv-venttiilli vissiin ok, eikä se mahdottomia öljyä syönnyt, hieman mutta sallitaan noilla kilometreillä. Jakopää ketjulla mille ei oltu ikinä tehty mitään. Toki tuohon oli koko iän vaihdettu öljyt 2x vuodessa, ekat 200tkm 20tkm välein ja viimeset 100tkm 10tkm välein. Hyvä kone, ei tehokkain mutta luotettava.
 
Työkaveri vaihtoi volvo v50:n 1.8 tai 2.0 koneella subaruun. Oli se vanha volvo sitten hajonnut totaalisesti uudella omistajalla heti seuraavana päivänä - moottori oli paukahtanut. Oli kyllä syönyt öljyäkin, että sellaisia epeleitä ne ovat.
 
Eikös tommoset ominaisuudet nyt kuulu johonkin ranskalaisiin romuihin eikä japanialaisiin laatuautoihin? :D
 
Se on vähän aina siitä kiinni miten autoa pitää, kerran vuodessa 30tkm välein halvimmat öljyt sisään Pärnäsen korjaamolla ja sitten ihmetellään kun vie öljyä 1l/1000km 200tkm ajettuna.

VAG-konsernin vehkeet on siitä hienoja ettei niissä auta muu kuin koko koneen vaihto jos paska tuuri osuu kohdalle ja tsi:n ketju ei 300tkm kestä.
 
No olipa tuohon mun Kutoseenkin vaihdettu ölpät uudesta asti 15tkm välein merkkihuollossa...
 
Edellisessä Mondeossa, vm. 2006 oli juurikin tuo parilitranen Duratec ja öljyä kului sen verran että auto lähti vaihtoon vuoden jälkeen. Forte-huuhtelu ei tehny jumiutuneille öljyrenkaille yhtään mitään.
Fordin huolto sanoi että kaksi vaihtoehtoa, joko kone avataan ja kunnostetaan, 3000e tai vaihtokone, myöskin 3000e.
 
Edellisessä Mondeossa, vm. 2006 oli juurikin tuo parilitranen Duratec ja öljyä kului sen verran että auto lähti vaihtoon vuoden jälkeen. Forte-huuhtelu ei tehny jumiutuneille öljyrenkaille yhtään mitään.
Fordin huolto sanoi että kaksi vaihtoehtoa, joko kone avataan ja kunnostetaan, 3000e tai vaihtokone, myöskin 3000e.
Forte ei auta jos pääsee liian pahaksi.
 
Forte ei auta jos pääsee liian pahaksi.

Jep. Tuon auton tarina oli siis melko perinteinen, edellinen omistaja oli yritys ja olisi pitäny tajuta jo olemattomista huoltokirjan leimoista ettei autoa ole huollettu oikein.
Mutta, Duratecille on tyypillistä normaalia korkeampi öljynkulutus ja sille sallitaan isompi toleranssi kuin muille moottoreille. Näin sanoi huoltopäällikkö marmoritiskillä.
Itsellä tuo kulutus ei vaan ollu "normaalia korkeampi", kun sitä sai lisätä sen 1l/1000km kohti. :D
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 548 987
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
Acceli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom