Matrox täyttää 45 vuotta

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 495
matrox-45-years-20211021.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Näytönohjainmarkkinoista muun muassa 3dfx:n, ATi:n ja NVIDIAn kanssa aikoinaan kisannut Matrox kuuluu alan ehdottomiin legendoihin. Kanadalaisyhtiö on kadonnut parrasvaloista jo aikaa sitten, mutta yhtiö jatkaa toimintaansa edelleen aktiivisesti vähemmän kuluttajien silmiin osuvilla aloilla.

Matrox perustettiin vuonna 1976 ja sen myötä yhtiö viettää tänä vuonna 45-vuotispäiviään. Yhtiön matka on ollut pitkä ja etenkin kuluttajapuolella loppuviimein kivikkoinen. Yhtiön perustajiinkin kuuluneen Lorne M. Trottierin nykyään omistama yritys toimii muun muassa videolaitteistojen ja teollisuuskäyttöön suunnattujen laitteiden parissa.

[embed]
AOC-jalusta


Matrox tuli tunnetuksi aikoinaan ennen kaikkea huippulaatuisesta 2D-kuvanlaadustaan ja kahden näytön tuesta. Alkumetreillä pahasti kompastelleet 3D-kiihdyttimetkin lähtivät kisaan kunnolla G200:n tai viimeistään G400-sarjan myötä, mutta sen jälkeen alkoi yhtiön alamäki kuluttajamarkkinoilla. Yhtiön seuraavat uudet sukupolvet olivat pettymyksiä suorituskykynsä puolesta ja viimeiseksikin toivoksi kuvailtu Parhelia kompastui viimeistään puutteellisiin kaistaa säästäviin ominaisuuksiin, kuten z-puskurin pakkaus.

Luovuttuaan pelimarkkinoista Matrox tuotti vielä joitain omia piirejään, mutta sittemmin se on siirtynyt käyttämään ensin AMD:n ja viimeisimpänä NVIDIAn grafiikkapiirejä omissa erikoiskäyttöön suunnatuissa näytönohjaimissaan.

Voit tutustua Matroxiin, sen nykyisiin jaostoihin Matrox Imaging ja Matrox Video sekä yhtiön historiaan tarkemmin lähdelinkin takaa.

Lähde: Matrox

Linkki alkuperäiseen juttuun
[/embed]
 
Matrox Millennium G200 ja Millennium G550 taisi itsellä olla joskus. Jos muistan oikein. :)
 
Matroxista tulee sellaiset hyvät 90-luvun fiilikset mieleen ja tosiaan tuo uutisessakin mainittu kuvanlaatu tai paremminkin se kehuminen kun ei silloin päässyt omin silmin testaamaan asiaa. Jänniä aikoja, harmi etteivät pysyneet kilpailussa mukana, ehkä olisi enemmän näyttiksiä nytkin hyllyssä. :p Hyvät syntymäpäivät Matroxille, vaikka tuskin täällä pyörivät. :geek:
 
G200 oli aikoinaan. Ei se nopein ollut silloinkaan, mutta kuvan laadussa sitä ei päihittänyt mikään
 
Olikohan tuohon aikaan näytönohjaimien 2D-kuvanlaadussa todella eroja, ja mistä ne johtuivat? Voiko joitain eroja kenties olla vielä nykyäänkin? Itselläni oli ensimmäisessä tietokoneessani (1998) Nvidian Riva TNT, ja Matroxin ohjainta minulla ei ole ollut koskaan.
 
Olikohan tuohon aikaan näytönohjaimien 2D-kuvanlaadussa todella eroja, ja mistä ne johtuivat? Voiko joitain eroja kenties olla vielä nykyäänkin? Itselläni oli ensimmäisessä tietokoneessani (1998) Nvidian Riva TNT, ja Matroxin ohjainta minulla ei ole ollut koskaan.
Oli ja johtui analogisesta signaalista.
 
Mystique ja sen jälkeen G200 olivat täälläkin. G200+Voodoo2 oli voittamaton combo hetken aikaa, kuvanlaatu BNC-kaapeloidulla putkella oli niin hyvä jotta sen kyllä erotti. 2D-puolta sai aavistuksen kellotettuakin apuohjelmilla, siis jos halusi pelata tuolloin jo hiukan vanhempia 2D-pelejä joissa ei ollut 3D-kiihdytystä.
 
Itselläni oli joskus 90-luvulla Matroxin 2D näytönohjain 21" CRT-monitorin kaverina ja heti perään 2000-luvulla TripleHead2Go 3-näytön jakaja, oli kyllä huikeita laitteita aikoinaan.
 
G200 ja G400 oli ensimmäiset kortit itsellä. Kumpikaan ei tosiaan pärjännyt tehoissa kilpakumppaneilleen.
 
"Ai, ne on vielä hengissä."

Ei ollut rahaa Matroxiin, mentiin halvemmilla ohjaimilla. Serrikasasta sitten kerättiin retrokoneisiin Matroxit 2D-ohjaimiksi mutta niistäkin piti luopua ennen kuin sai kasaan tilaongelmien vuoksi.
 
Oli ja johtui analogisesta signaalista.
Joo, kun VGA-piuhalla vedettiin, mutta sitten kun tuli LCD-näytöt, niin hävisikö tuo ero? Vanhoilla kuvaputkilla oli kyllä suuria eroja ja mielenkiintoista oli myös se, että niissä aina tahtoi olla jonkinlaisia vääristymiä nurkissa. Poikkeuksena kallimmat Nokian monitorit, joissa kuva oli kyllä suora ja hyvä. Ja erilaista väreilyä yms. esiintyi ja siinä just Matrox pärjäsi hyvin. Muistaakseni G200 oli itselläni juuri siitä syystä. Mutta silloisessa Eizon monitorissa oli pieni vääristymä muistaakseni silti jossain nurkassa.

Mulla on itse asiassa tässä koneessa vanha Dellin perustoimistopaneelin, eikä siinä mielestäni ole juuri merkitystä, onko VGA/HDMI/DV:llä kiinni?
 
Joo, kun VGA-piuhalla vedettiin, mutta sitten kun tuli LCD-näytöt, niin hävisikö tuo ero? Vanhoilla kuvaputkilla oli kyllä suuria eroja ja mielenkiintoista oli myös se, että niissä aina tahtoi olla jonkinlaisia vääristymiä nurkissa. Poikkeuksena kallimmat Nokian monitorit, joissa kuva oli kyllä suora ja hyvä. Ja erilaista väreilyä yms. esiintyi ja siinä just Matrox pärjäsi hyvin. Muistaakseni G200 oli itselläni juuri siitä syystä. Mutta silloisessa Eizon monitorissa oli pieni vääristymä muistaakseni silti jossain nurkassa.

Mulla on itse asiassa tässä koneessa vanha Dellin perustoimistopaneelin, eikä siinä mielestäni ole juuri merkitystä, onko VGA/HDMI/DV:llä kiinni?
Se johtui siitä piiristä mikä kasas sen kuvan ennen kuin se poistui kortilta. en nyt löytänyt sitä mystiquen kuvaa mutta voit käsitellä tuota reference imagea 99% vastaavana

1634873862734.png



Huonoimmilla 2d laaduilla ei pelien teksteistä saanu aina selvää
 
Väreilystä ja muusta pääsi, kunhan sääti virkistystaajuudet just eikä melkein oikein (ja monitori pystyi 75Hz-100Hz kuvaan).

Täällä mentiin S3:lla (+Voodoo II), kunnes ostin ATi All-in-One -ihmeen, jossa oli TV-kortti, s-video ja kaikki kivat. Oli ehkä tuo @TheMeII kuvan RageIIc, tai sitten ihan perus RageII.

Matrox oli niiden kortti, joilla oli rahaa. Eipä itsellä ollut silloin vuosituhannen vaihteessa.

--

Se johtui siitä piiristä mikä kasas sen kuvan ennen kuin se poistui kortilta. en nyt löytänyt sitä mystiquen kuvaa mutta voit käsitellä tuota reference imagea 99% vastaavana

1634873862734.png



Huonoimmilla 2d laaduilla ei pelien teksteistä saanu aina selvää

Joo-o. Tämä on sitä 3d:tä ja joku S3 texture compression (joka oli aikanaankin syvältä) on sotkenut tekstuurin. Vaikka on "2d".
Perus 320x200 VGA pelit näytti ihan selviltä ja luettavilta jokaisella monitorilla. Myös CGA/EGA ja esim. Alley Cat ja Street Rod toimi ihan täydellisesti ja tekstistä sai hyvin selvän.

Se 3d-maailma oli viidakko ja siellä oli Glidea ja Quack-hack, jota aina parin vuoden välein laitan Kaotikalle, kunnes hän saa tarpeekseen.. DirectX/Direct3D on oikeasti huima saavutus ja varmasti Xbox auttoi myös.
 
Väreilystä ja muusta pääsi, kunhan sääti virkistystaajuudet just eikä melkein oikein (ja monitori pystyi 75Hz-100Hz kuvaan).

Täällä mentiin S3:lla (+Voodoo II), kunnes ostin ATi All-in-One -ihmeen, jossa oli TV-kortti, s-video ja kaikki kivat. Oli ehkä tuo @TheMeII kuvan RageIIc, tai sitten ihan perus RageII.

Matrox oli niiden kortti, joilla oli rahaa. Eipä itsellä ollut silloin vuosituhannen vaihteessa.

--



Joo-o. Tämä on sitä 3d:tä ja joku S3 texture compression (joka oli aikanaankin syvältä) on sotkenut tekstuurin. Vaikka on "2d".
Perus 320x200 VGA pelit näytti ihan selviltä ja luettavilta jokaisella monitorilla. Myös CGA/EGA ja esim. Alley Cat ja Street Rod toimi ihan täydellisesti ja tekstistä sai hyvin selvän.

Se 3d-maailma oli viidakko ja siellä oli Glidea ja Quack-hack, jota aina parin vuoden välein laitan Kaotikalle, kunnes hän saa tarpeekseen.. DirectX/Direct3D on oikeasti huima saavutus ja varmasti Xbox auttoi myös.
Minun muistaakseni kaverin virgen ja mun mystiquen välillä oli isommilla resoilla (olikohan 1024x768 näytöt meillä) ihan näkyvä tarkkuusero dos-peleissä. Siinä vaan taitaa olla se ero että testikuvat pitäis ottaa kameralla kun ne saa vasta näytön puolelta katottua
 
Minun muistaakseni kaverin virgen ja mun mystiquen välillä oli isommilla resoilla (olikohan 1024x768 näytöt meillä) ihan näkyvä tarkkuusero dos-peleissä. Siinä vaan taitaa olla se ero että testikuvat pitäis ottaa kameralla kun ne saa vasta näytön puolelta katottua

90% DOS-peleistä oli 320x200 resoluutiolla ja 256 värin väripaletilla, kun se mahtui sinne 64K muistialueelle. Taisi vanhempieni luona asuessani maksimiresoluutio olla 640x480 meidän näytöissä.

Taidat puhua edelleen Windowsin peleistä, jotka tuli Direct3D:n kanssa, esim. Half Life. Tai sitten sinulla oli huono näyttö/näyttöasetukset. Minä puhun tosi vanhoista peleistä ja minulla taisi CRT olla vuoteen 2007 asti. Siis peleistä, joita varten ei tarvinnut Windowsia. Voi olla liian vanhoja pelejä monelle.
 
Onnea Matrox, taas tosin yksi muistutus lisää siitä miten antiikkinen on itse
 
Kun Matrox poistui markkinoilta, niin oli aika vaikea löytää kyllä näytönohjainta, jossa olisi ollut rgb lähtöjen analogiset arvot kunnossa jännitteen tason, balanssien ja nousu -ja laskunopeuden osalta.
 
Mystique itselläkin joskus... Silloin kun kaupasta voi vielä ostaa ohjaimia :)
Mutta ihan hyvä härpäke se oli. Mutta markkinat ei ole olleet helpoimmat. Pinnalla pysyminen vaatii rahaa ja se taas vaatii isoa firmaa, mitä Matrox ei sitten loppujen lopulta ollut. Sama tilanne, kuin nyt puolijohde firmoilla. Enää pari isointa hengissä ja loput tekohengityksessä vanhoilla tuotantotekniikoilla niin pitkään, kun niille riittää kysyntää.
 
Joo-o. Tämä on sitä 3d:tä ja joku S3 texture compression (joka oli aikanaankin syvältä) on sotkenut tekstuurin. Vaikka on "2d".
Ei. S3TC eli S3 Texture Compression (johon perustuu myös MS:n DXT:t) oli varsin mainio pakkaustapa ja se oli ensimmäisiä ellei ensimmäinen tapa käyttää korkean resoluution tekstuureja (Unreal Tournament oli ensimmäinen joka tätä tuki)
Sillä ei ole mitään tekemistä 3DMarkin kuvanlaatutestien kanssa.
 
Ei. S3TC eli S3 Texture Compression (johon perustuu myös MS:n DXT:t) oli varsin mainio pakkaustapa ja se oli ensimmäisiä ellei ensimmäinen tapa käyttää korkean resoluution tekstuureja (Unreal Tournament oli ensimmäinen joka tätä tuki)
Sillä ei ole mitään tekemistä 3DMarkin kuvanlaatutestien kanssa.

Puhumme 20v vanhoista tapahtumista, mutta olen varma, että DOS-pelit olivat teräviä ja aivan varmasti minulla kotona ei ollut kalliita monitoreja. Ja S3 meillä oli lapsuudenkodissa.

Sitten Windows-puolella ja korkeammilla resoluutioilla en osaa sanoa, kun oli ATin kortteja (ja ehkä muutama Nvidiakin). Kavereilla oli Tseng Labs Diamondia ja Matrox edelleen oli ulkona meidän budjetista. En sano tarkasti, mutta jossain vaiheessa kuitenkin tuli muutettua pois kotoa tässä välissä ja S3 jäi sinne.

edit: laitetaan tämä taas , eiköhän pari vuotta ole kulunut:

Pointtina edelleen, että 3d:ssä ja ajurikikkailulla voitiin huonontaa kuvanlaatua. Tämä toi lisää fps:iä 3d-pelitesteissä ja vain sillä oli väliä - ei kuvanlaadulla. Näyttää kovasti noilta kuvanlaatutesteiltä, kun katsoo noita kuvia:
1634919887614.png
1634919902513.png

Ideana on tosiaan, että pelaaja ei huomaa, mutta laatua voi huonontaa vähintään liikkeessä. Tästä kyllä jäätiin kiinni, mutta pointtina se, että tämä oli tuolloin ihan käytäntönä - huijattiin , missä pystyttiin, että testit meni omiin nimiin. Helposti uskon S3:n tehneen samaa, mutta DOS/2d-puolella siitä ei saa mitään etua testeissä, niin ei siellä.

--

S3:lle oli myös joku DOS-ajuri, joka antoi säätää virkistystaajuutta ja asetuksia. Se oli meillä käytössä. Voin sanoa vaan, että sen sain MikroBBS:stä ja en muista tarkkaa nimeä ja Internet-hakukin ehdottaa MikroBBS -> MuroBBS , vaikka haluan juuri edellistä.

--

Ehkä tässä on S3:sta tarpeeksi offtopiccia, mutta varmasti ei ollut yhtä huono, kun @TheMeII kuvat antoi ymmärtää. DOS:issa. Matrox oli toki paras, mutta ei ne muut olleet niiiiiin huonoja.

Ja samaan hengenvetoon, tuohon kuvaan liittyen, kyllä myös meidän Voodoo II pehmensi kuvaa, mutta ei edelleenkään 2D DOS:issa , koska se osasi vain 3D:tä.
 
Viimeksi muokattu:
Puhumme 20v vanhoista tapahtumista, mutta olen varma, että DOS-pelit olivat teräviä ja aivan varmasti minulla kotona ei ollut kalliita monitoreja. Ja S3 meillä oli lapsuudenkodissa.
Se ei muuta sitä mikä S3TC on tai oli ja että UT (1999) oli ensimmäinen sitä käyttävä peli. DOS-peleistä suurin osa oli teräviä koska niissä ei ollut mitään 3D-kiihotuksia (ainakaan S3:lla) ja tekstuurifiltteröintejä. Ne, missä 3D-kiiihotuskset toimivat eivät olleet sen terävämpiä kuin muillakaan (pl kuvasignaalin laadun vaikutus)
edit: laitetaan tämä taas , eiköhän pari vuotta ole kulunut:

Pointtina edelleen, että 3d:ssä ja ajurikikkailulla voitiin huonontaa kuvanlaatua. Tämä toi lisää fps:iä 3d-pelitesteissä ja vain sillä oli väliä - ei kuvanlaadulla. Näyttää kovasti noilta kuvanlaatutesteiltä, kun katsoo noita kuvia:
1634919887614.png
1634919902513.png

Ideana on tosiaan, että pelaaja ei huomaa, mutta laatua voi huonontaa vähintään liikkeessä. Tästä kyllä jäätiin kiinni, mutta pointtina se, että tämä oli tuolloin ihan käytäntönä - huijattiin , missä pystyttiin, että testit meni omiin nimiin. Helposti uskon S3:n tehneen samaa, mutta DOS/2d-puolella siitä ei saa mitään etua testeissä, niin ei siellä.
Tuo oli kyllä erikoinen lapsus, korjattiin olikohan jopa heti seuraavassa ajurijulkaisussa ilman että suorituskyky olisi tippunut
edit:
Tässä videossa on S3:lla kiihotettuja pelejä esimerkkinä
 
G200 on kyllä upea kortti. Kun leiskauttaa työpöydälle 1280 x 1024 32-bittisillä väreillä ja yhdellä kortilla hoituu sekä 2D että 3D niin siinä on jopa modernia tuntumaa.

Toisaalta sitten alle kahden vuoden päästä saikin jo Geforce 2 MX:n puoleen hintaan ties kuinka paljon paremmalla suorituskyvyllä, nelinkertaisella muistimäärällä ja näin päin pois.
 
Ja samaan hengenvetoon, tuohon kuvaan liittyen, kyllä myös meidän Voodoo II pehmensi kuvaa, mutta ei edelleenkään 2D DOS:issa , koska se osasi vain 3D:tä.
Kiusallisesti se Voodoo II pehmensi kuvaa myös "2D DOS:issa", koska kuva kierrätettiin analogisesti Voodoo II:n kautta vaikka Voodoo ei ollut aktiivinen 2D tilassa. Tähän vaikutti myös välikaapelin laatu (2D kortti - voodoo). Esim Canopus toimitti korttiensa mukana parempilaatuisen välikaapelin kuin muut valmistajat. Joku harvinainen nörtti saattoi olla kärsimättä tuosta, jos monitorissa oli esim BNC liittimet VGA:n lisäksi ja 2D kortti oli liitetty suoraan BNC:llä ja Voodoo VGA:lla. (Itse en tuntenut ketään kenellä näin olisi ollut).

Matroxin kuvanlaatu oli hyvää koska mm Ramdaceihin panostettiin.. Erot tulivat esiin sitä paremmin mitä korkeampaa resoluutiota ja virkistystaajuutta käytettiin (luonnollisesti). Huono näyttö oli kyllä huono näyttö ihan näyttiksestä riippumatta, mutta paremman pään malleissa sitten näytönohjain määritteli kuinka hyvä kuva saatiin aikaan. hyvät muistot on jäänyt Milleniumista ja lopulta G400:sta (joka kilpaili lopulta suht tasaväkisesti TNT2:n ja Voodoo 3:n kanssa. Aikalaiset testit oli ajettu alkupään opengl wrappereilla, mutta nekin saatiin myöhemmin kuntoon ja nopeus oli kilpailukykyinen sekä D3D:llä että OpenGL:llä).
 
Kiusallisesti se Voodoo II pehmensi kuvaa myös "2D DOS:issa", koska kuva kierrätettiin analogisesti Voodoo II:n kautta vaikka Voodoo ei ollut aktiivinen 2D tilassa. Tähän vaikutti myös välikaapelin laatu (2D kortti - voodoo). Esim Canopus toimitti korttiensa mukana parempilaatuisen välikaapelin kuin muut valmistajat. Joku harvinainen nörtti saattoi olla kärsimättä tuosta, jos monitorissa oli esim BNC liittimet VGA:n lisäksi ja 2D kortti oli liitetty suoraan BNC:llä ja Voodoo VGA:lla. (Itse en tuntenut ketään kenellä näin olisi ollut).

Matroxin kuvanlaatu oli hyvää koska mm Ramdaceihin panostettiin.. Erot tulivat esiin sitä paremmin mitä korkeampaa resoluutiota ja virkistystaajuutta käytettiin (luonnollisesti). Huono näyttö oli kyllä huono näyttö ihan näyttiksestä riippumatta, mutta paremman pään malleissa sitten näytönohjain määritteli kuinka hyvä kuva saatiin aikaan. hyvät muistot on jäänyt Milleniumista ja lopulta G400:sta (joka kilpaili lopulta suht tasaväkisesti TNT2:n ja Voodoo 3:n kanssa. Aikalaiset testit oli ajettu alkupään opengl wrappereilla, mutta nekin saatiin myöhemmin kuntoon ja nopeus oli kilpailukykyinen sekä D3D:llä että OpenGL:llä).
Onneksi 3dfx tiesi mistä kana pissii ja heti kun tunkivat 2D-ytimen mukaan kuvanlaatu oli parasta heti Matroxin jälkeen :cool:
 
Matrox Millennium G200 oli myös pitkään suosittu serverikoneissa joissa tarvittiin näyttö. Edullinen (myöhemmässä vaiheessa), todella luotettava ja hyvä Linux tuki.

edit: muisti pätkii oliko se sittenkin joku muu kuin tuo G200 malli..
 
Viimeksi muokattu:
Matrox oli niiden kortti, joilla oli rahaa. Eipä itsellä ollut silloin vuosituhannen vaihteessa.

Itselläni varmaan eka kosketus oli matroxiin vuonna -93 TET-harjoittelussa, kortti maksoi silloin muistaakseni lähes yhtä paljon kuin AutoCad (eli 30 000mk!). Odotus oli silloin kova kun pääsi testaamaan korttia peleissä demoissa - no pettymys oli suuri kun oli kaikista hitain ikinä testaamani kortti, ja VGA tukikin oli aika puutteellinen. Muistaakseni ISA-väylän yli kortille meni n. 0.5MB/sek, kun taas silloinen kukkulan kuningas Tseng Labs ET4000 puski 4MB/sek (joka juuri ja juuri riitti 320x200 animaatioon 60fps taajuudella, mutta CPU:lle ei jäänyt siinä tapauksessa juuri aikaa tehdä muuta kuin siirtää kortille dataa).

Mutta dos:n autocadissa omilla ajureilla 20" näytöllä kortti osasi hardwarena piirtää viivoja siihen tahtiin että lopputulos oli häkellyttävää katseltavaa näkymää zoomatessa.
 
Matrox Millennium G200 oli myös pitkään suosittu serverikoneissa joissa tarvittiin näyttö. Edullinen (myöhemmässä vaiheessa), todella luotettava ja hyvä Linux tuki.

Vieläkin löytyy ainakin joistain hpe:n pannuista.
 
Ite olin vähän pettynyt kun sain -96/97 talvella 3D-kiihotetun koneen (oma 5000mk + porukoitten 5000mk) ja aika pian huomasin että eihän tälle 4MB Mystiquelle saa pelejä mistään mitkä tukis. Mechwarrioriin sai patchin sekä Screamer rallyyn ja näitä hakkasin eniten. Quake meni muistaakseni softalla kunnes sain kaverilta voodoo 1 rinnalle. Onneksi 2D puolella oli tarjontaa valtavasti niin heikko 3D-tuki ei tappanu pelikykyä.
 
Olennaista ainakin täällä Matrox-aikana (noin 1995-2000?) oli jotta Matrox antoi selvästi parhaan kuvanlaadun isommilla resoilla joita tarvittiin nimenomaan hyötykäyttöön työpöydällä. Koska 3D-pelit eivät kuitenkaan pyörineet sillä ja vielä Voodoo2-aikanahan paras suht' sulavasti pyörivä 3D-pelireso oli vain 800*600. Matroxin kuvanlaatu-eron huomasi varsinkin BNC-kaapeloidulla putkella, jos muilla korteilla pystyi käyttämään 1024*768-tarkkuutta, samalla putkella 1152*864 oli Matroxilla aivan yhtä käyttökelpoinen. Tuolloinen putkeni oli muistaakseni 19" BNC-kaapeleilla ja 1152*864 75Hz enemmän kuin riittävä.
Pelasin jo tuolloinkin vielä paljon vanhempia ja/tai puhtaita 2D-pelejä kuten vielä nykyisinkin, joten Matroxin heikko 3D-puoli eii niinkään haitannut :coffee:
 
Tuli aikanaan ostettua Millennium G550. Oli hyvä kortti hommaansa ja kuvanlaadussa pesi kilpailijat. Hienoja aikoja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 639
Viestejä
4 494 460
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom