Matkailu alkaa taas, viestien yms. tietojen säilyttäminen privaattina rajatarkastuksessa

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 529
Alkuperäinen ketjun aloittaja pyytänyt tunnuksensa poistamista

--

Nykyisin voi satunnainen matkailija joutua useamman eri maan rajalla tarkastukseen ja virkailija pyytää kännykän nähtäväkseen sekä siihen salasanat ja sometilit myös ja niiden salasanat. Jokin aika sitten katselin erästä viisumihakemuslomaketta ja siellä jo pyydettiin listaamaan sometilien tunnukset yms.

Ja virkailijallahan on oikeus lukea kännykän sisältä löytyvät viestit, mukaanlukien sähköpostiviestit, tekstarit, whatsup viestit ja kaikki muut vastaavat ja hän saa selata myös laitteelta löytyvät kuvat ja tiedostot läpi. Tiettävästi joidenkin maiden rajalla virkailija voi häipyä laitteen kanssa takahuoneeseen ja käytössä on skannerilaitteita joilla laitteen kaikki tiedot ja sisältö imaistaan kerralla ja virkailijat voivat sisältöä tutkia tarkemmin muilla metodeilla ja sisällön kohtalosta ei kukaan matkailija tiedä jääkö se johonkin viraston sähköiseen arkistoon ja kuinka pitkäksi aikaa.

Jos nyt haluaa pitää yksityiset viestinsä privaatteina ja edelleen matkailla niin millaisia näkökulmia ja ajatuksia teillä on tämän toteuttamiseen?

Onko ainut vaihtoehto lopettaa kaikki sometilit ja viestiaplikaatio-tilit ja nollata kännykkä tehdasasetuksille ennen matkaa?

Luin kyllä että on olemassa piilotusohjelmia ja erilaisia salausohjelmia kännykän sisältöä varten mutta eiköhän niiden olemassaolo ole myös aika hyvin tullivirkailijoilla selvillä. Sellaisen ohjelman löytyessä kysyisivät tarvittavat salasanat ohjelmien/sisällön avaamiseksi. Tiettävästi jos kieltäytyy antamasta salasanoja niin maahanpääsy estyy ja mahdollisesti muitakin seuraamuksia joissakin maissa. Eli salausohjelmat eivät välttämättä ole kovin hyvä ratkaisu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 751
Kuulostaa kyllä hevonp*skalta, että ilman mitään rikosepäilyä tmv. olisi tällaista toimintaa. Lähdettä tälle? Ja miksi joku virkailija olisi kiinnostunut random-matkustajan sometileistä? Ja miksi olet asiasta näin huolissaan?
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
Kuulostaa kyllä hevonp*skalta, että ilman mitään rikosepäilyä tmv. olisi tällaista toimintaa. Lähdettä tälle? Ja miksi joku virkailija olisi kiinnostunut random-matkustajan sometileistä? Ja miksi olet asiasta näin huolissaan?
Ymmärtääkseni ainakin Yhdysvalloissa sekä Australiassa on rajavirkailijoilla juurikin oikeus penkoa ulkomaanturistien luurit läpi mikäli siihen on epäillystä, yleensä varmaankin jos näytät arabiterroristilta.

Tähän on ratkaisuksi mm. niinsanottu burner-luuri.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 491
Se on tiedossa että voivat rajalla tutkia luurin mutta minkä maan viisumihakemukseen pitää laittaa valmiiksi tunnukset tai salasanat?

Minulle on ok jos tutkivat luurin mutta se ei ole jos sen sisältö kopioidaan..
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Se on tiedossa että voivat rajalla tutkia luurin mutta minkä maan viisumihakemukseen pitää laittaa valmiiksi tunnukset tai salasanat?

Minulle on ok jos tutkivat luurin mutta se ei ole jos sen sisältö kopioidaan..
ESTA-hakemuksessa Yhdysvaltoihin on kohta some-tilille mutta se on vain kenttä yhdelle, ei vaatimus kaikkien listauksesta eikä siihen ole mitään pakko laittaa. Eikä ole rajalla haluttu puhelinta nähdä, saati salasanoja. Työasioissa olen laittanut LinkedInin kohteliaisuuttani.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 334
Tuskinpa kovin herkästi rupeavat puhelimia selailemaan tai dataa kopioimaan ellei ihan oikeasti ole epäilyä rikollisesta toiminnasta. Tuohon kuitenkin tuhraantuu aikaa ja kyllä ne virkailijat haluavat että tavan tallaajat menevät mahdollisimman nopeasti läpi.

Tietty jos tuollaista systemaattista puhelimen tutkimista alkaa jossain rajalla esiintymään niin aika äkkiä iso osa ihmisistä jotka tietävät tuon, hankkivat oman reissupuhelimen jota käyttävät vain matkoilla joten siinä ei oikein ole mitään dataa ihmeteltäväksi.

Noissa jossain "Australian rajalla" -ohjelmissa kyllä välillä nuo tapaukset tuntuvat tekaistuilta, tai sitten jotkut ihmiset ovat vaan ihan idiootteja.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Kyllä ihmiset on niin riippuvaisia kännyköistä nykyään. Mietin juuri että olisiko mahdollista lähteä matkalle ja unohtaa puhelin kotiin tykkänään. Rannekellosta aika jos tarvii.
Jos asia huolestuttaa, niin jättää puhelimen kotiin tai hommaa matkalle jonkun rugged-peruspuhelimen prepaid-simmillä. Matkalla on muutenkin kätevää, että puhelin sopii tarvittaessa taskuun. Ykköspuhelimesta voi vielä tehdä soitonsiirron reissupuhelimeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 157
Niin kyllähän se on ollut jo pitkään käytäntönä että viedään tyhjä läppäri tullin läpi ja sitten verkosta palautetaan varmuuskopio, jos läppäri sisältää jotain liikesalaisuuksia. Tietysti kannattaa myös muistaa että rajavalvojat voivat evätä maahan pääsyn ilman mitään perusteita jos esimerkiksi ei löydy facebookin tunnareita.

Tuossa yksi esimerkki:
A US-born NASA scientist was detained at the border until he unlocked his phone
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
456
Niin kyllähän se on ollut jo pitkään käytäntönä että viedään tyhjä läppäri tullin läpi ja sitten verkosta palautetaan varmuuskopio, jos läppäri sisältää jotain liikesalaisuuksia.
Toinen vaihtoehto on, että ne liikesalaisuudet pysyvät firman levyllä (tai pilvessä), eikä niistä ole paikallista kopiota (kuin niitä käsiteltäessä).

Olen miettinyt, että sama tyyli voisi sopia myös noihin somepalveluihin ym. (ajaisi sitä clientiä jossain turvallisessa paikassa ja kännykällä/läppärillä ottaisi tarvittaessa yhteyden tuohon etäpisteeseen). Tekisi toki käytöstä hankalampaa, mutta itselleni sopisi, varsinkin kun ei tee mieli asennella kaikkia mahdollisia softia puhelimeen.

Ihan jokaisen ratkaisu tuollainen ei ole, mutta saa kertoa, jos tuollaista on testaillut.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 491
Ongelmaa ei ole, kun ottaa jonkun peruspuhelimen. Jos on pakko instaa ja tiktokkia käyttää sekä tehdä 10000 somepäivitystä, on se henkilökohtainen valinta.
Itse en käytä Instaa puhumattakaan tiktokista mutta luuri on korvannut matkoilla kirjat ja DVD leffat,

Olen sen verran vanha äijä etten jaksa yötä myöten kaupungilla rymytä. Eikä edes kiinnosta.. Mielummin käyn illallisella, pyörin kylällä ja menen huoneiston/hotellin parvekkeelle/terassille ja nautin kaljan tai pari ihan rauhassa.

Voishan tietty ottaa tyhjän luurin reissuun ja asentaa tarvittavat ohjelmat puhelimeen vasta paikanpäällä.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 513
Itse en käytä Instaa puhumattakaan tiktokista mutta luuri on korvannut matkoilla kirjat ja DVD leffat,
Okei aivan. Itse lähinnä lomilla tosiaan käytän jotain halpaa peruspuhelinta jossa akkukesto on viikkoja ja korkeintaan SMS löytyy lisäkilkkeenä. Tuon lisäksi ehkä fm-radio ja bluetooth. Kirjoja varten on Kindle joka tapauksessa. Onneksi tuollaisista leffa/kirja -jutuista pärjää aika hyvin melko halvalla laitteella nykypäivänä. Mutta toisaalta taas, itse raahaan järkkäriä, joten repussahan kaikki nuo kulkee. Siitä kyllä pojot kotiin, että kalja hotellilla tai terdellä on parasta ikinä. Aitoa lomafiilistä :)
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Millä rajalla nämä ovat relevantteja neuvoja? On menty itään ja länteen, merien yli jne eikä ole kurkittu kuin että läppärit ja kamerat on oikeita eikä jotain pommeja.
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
98
Someen ainoastaan päivänvaloa kestäviä julkisia postauksia ja muu viestintä esim. Signalin kautta. Signalin voi reissun alussa poistaa puhelimesta, eikä (pakotettu) uudelleenasennus synkronoi vanhoja viestejä missään tilanteessa (sisäänrakennettu turvallisuusominaisuus). Viestihistoria säilyy toisella clientillä, jos tarvetta (esim. kotikoneella). Tokihan tämän voi tulkita jonkinlaiseksi historian piilotteluksi...

Jos homma eskaloituu siihen pisteeseen, että maahan ei pääse ilman noin suuria yksityisyyden loukkauksia, niin minun puolestani saavat pitää paskansa. Edelleen löytyy maita, joissa eurooppalainen turisti on lähes kuningas. Esim. Filippiineillä maahantulolomakkeeseen listatut tullattavat tavarat eivät kiinnostaneet ketään. "Welcome sir" ja matka jatkuu.
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Tietysti kannattaa myös muistaa että rajavalvojat voivat evätä maahan pääsyn ilman mitään perusteita jos esimerkiksi ei löydy facebookin tunnareita.
Kuulostaapa erikoiselta. Eihän kaikilla mitään FB-tunnusta ole edes. Mikä maa on kyseessä?

Kai tästä on konsulaatin sivulla maininta että voi sitten haistattaa paskat jo etukäteen? Maailmassa on paljon muitakin maita kuin joku FB-landia.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 513
Tosiaan riittää ulkomaalainen nimi varsinkin USA:han saapuessa. Ai mistäkö? Niin moneen kertaan olen ollut "randomized security checkissä" etten jaksa edes laskea. Ja näitä ollut USA:ssa, Briteissä, Saksassa, Italiassa jne. Ns. Paskastaneissa ei moista ongelmaa ole ollut, mutta länsivalloissa kylläkin. Jenkeissä puhelimen ottaminen on ihan normia, mutta tuon vuoksi onkin tuollainen vanhempi ilman älyä olemassa. Järkkärin muistikortit kyllä käy luetuttamassa ja katsomassa ettei löydy kuvien ja videoiden lisäksi jotain muuta. Huumetesteissä "satunnaisesti" olen ollut about joka kerta ja Homeland Securitylle selittänyt matkan tarkoitusta, näyttänyt pankkitiliä, hotellivarauksia, käteisvaroja jne. Ja tämä koska nimi. Suomen passilla toki pääsee, mutta ennakkoasenteet aika vahvat.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 513
Mikä on ulkomaalainen nimi USA:han saapuessa? Varmaan 90 % suomalaisten sukunimistä ainakin eli koskisi suurinta osaa suomalaisista?
Varmaankin sellainen, joka ei soinnu kauhean eurooppalaiselta. Selkeästi ei ole Ranska/Espanja/Italia/Saksa eikä tarpeeksi skandinvaavinen. Mutta ei näistä sen enempää. En ole nimitietojani täällä sentään jakamassa kenellekään.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
456
Varmaankin sellainen, joka ei soinnu kauhean eurooppalaiselta. Selkeästi ei ole Ranska/Espanja/Italia/Saksa eikä tarpeeksi skandinvaavinen. Mutta ei näistä sen enempää. En ole nimitietojani täällä sentään jakamassa kenellekään.
Eli ei-eurooppalaisperäinen? Tuo ulkomainen termi vaan oli tässä kontekstissa perin tyhmä, kun amerikassa noita "kotimaisia" nimiä on runsaasti ja suomalaiset ovat yleisyydessä varmasti kaukana esim. yleisistä intia/arabi/kiina/jne. -peräisistä nimistä.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 560
Jos nimi on Allahbullah niin en ihmettele jos vähintään joka toinen kerta joutuu tarkastukseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 334
Toinen on että jos vähän näyttää "epämääräiseltä" kuten eräs duunikaveri, sen kanssa melkeinpä aina joutui satunnaistarkastukseen kun hänellä oli vähän terroristityylinen parta ja olemus vähän muutenkin sen suuntainen. Hyvin huomasi eron kun kävi parin eri duunikaverin kanssa Hollannissa duunireissuilla, tuon toisen kanssa taisi joutua lähes joka reissulla checkiin ja toisen kaverin kanssa ei kertaakaan.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 491
Varmaankin sellainen, joka ei soinnu kauhean eurooppalaiselta. Selkeästi ei ole Ranska/Espanja/Italia/Saksa eikä tarpeeksi skandinvaavinen. Mutta ei näistä sen enempää. En ole nimitietojani täällä sentään jakamassa kenellekään.
Ei tarvitse nimi tietoja kertoa mutta jos sen verran kerrot onko nimesi alkuperä esim Itä-Euroopasta, Lähi-idästä tai Aasiasta vai onko se Suomalaistaustainen mutta vain erikoisempi?
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 491
Toinen on että jos vähän näyttää "epämääräiseltä" kuten eräs duunikaveri, sen kanssa melkeinpä aina joutui satunnaistarkastukseen kun hänellä oli vähän terroristityylinen parta ja olemus vähän muutenkin sen suuntainen. Hyvin huomasi eron kun kävi parin eri duunikaverin kanssa Hollannissa duunireissuilla, tuon toisen kanssa taisi joutua lähes joka reissulla checkiin ja toisen kaverin kanssa ei kertaakaan.
Itsekkin olin vielä muutama vuosi sitten melko stereotyyppisen moottoripyöräkerholaisen näköinen ja silloin jouduin jopa Eu:n sisällä ylimääräiseen tarkastukseen. Helsingissä oli joku EU huippukokous silloin ja palattiin perheen kanssa Ruotsin risteilyltä.. Käytössä oli ns. ylimääräiset rajatarkastukset pistokokeina. Siellä terminaalissa tarkastukseen jonottaa minä ja kymmenkunta ulkomaalaistaustaista..

Ihan sattumanvaraisesti noi arvotaan viranomaisten mukaan..

Samaten olin Brysselissä kaverin luona muutaman päivän. EU:n sisäinen lento mutta kentällä jopa buutsit läpivalaistiin erikseen. Sekin oli ihan vaan sattumanvarainen pistokoe kuulemma..

Myös Viron liittyminen Schengen alueeseen helpotti huomattavasti. Joka kerta tulin selvinpäin laivasta, usein vielä perheen (pienten lasten) kanssa ja n. 50-70% kerroista olin tullissa tarkastettavana. Tehtiin jo vaimon kanssa niin että hänellä oli tullin kohdalla suurin osa tavaroista jotta pääsin nopeammin ulos.

Perheellisenä ja persaukisena ei tullut Eu:n ulkopuolella reissattua.. Olis joku USA/Australia reissu ollut sananmukaisesti ikimuistoinen.. :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
Helsingissä oli joku EU huippukokous silloin ja palattiin perheen kanssa Ruotsin risteilyltä.. Käytössä oli ns. ylimääräiset rajatarkastukset pistokokeina. Siellä terminaalissa tarkastukseen jonottaa minä ja kymmenkunta ulkomaalaistaustaista..
Itsellä oli taas päinvastaisesti, että käytiin parisen vuotta sitten Ruotsissa heidän silloisten kunnallisvaalien(?) aikaan, ja "sattumalta" maihin noustessa jouduin "pistotarkistukseen" jossa vietiin takahuoneeseen ja tongittiin reppu sekä kyseltiin ne tyypilliset. Tyttöystävän kamoja eivät tarvinneet penkoa. Syyksi uskoisin epätyypillisesti suomalaiselle erittäin tumman pääkarvoituksen värin sekä lämpimän päivän ollessa kyseessä päälleni laittaman armeijaylijäämä oliivinvihreän värisen teknisen t-paidan kera tummemman vihreiden ulkoiluhousujen ja mustan ns. Castro-lippiksen luoman "militantin" ulkonäön, ei siitä välittämättä että letin pituus on kuin Tuskan päälavaesiintyjillä konsanaan.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 672
Noissa jossain "Australian rajalla" -ohjelmissa kyllä välillä nuo tapaukset tuntuvat tekaistuilta, tai sitten jotkut ihmiset ovat vaan ihan idiootteja.
Luultavasti kuvataan ihan helvetisti materiaalia ja otetaan mukaan vain ne kaikkein parhaat / pahimmat tapaukset. Samaa asiaa kyllä olen miettinyt että mitä liikkuu ihmisen päässä joka sanoo että ei tosiaan ole ruokaa mukana kun tarkastus alkaa ja sitten löytyy joku 20kg ruokaa matkalaukusta kun se avataan. "unohdin että mulla oli siellä tuollaista"
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 491
Luultavasti kuvataan ihan helvetisti materiaalia ja otetaan mukaan vain ne kaikkein parhaat / pahimmat tapaukset. Samaa asiaa kyllä olen miettinyt että mitä liikkuu ihmisen päässä joka sanoo että ei tosiaan ole ruokaa mukana kun tarkastus alkaa ja sitten löytyy joku 20kg ruokaa matkalaukusta kun se avataan. "unohdin että mulla oli siellä tuollaista"
Todennäköisesti näin. Kuten myös nämä töihin tulevat.. Heille joku välittäjä on vain käskenyt sanoa että tulee lomalle mutta ei ole niin paljoa välittäjällä kiinnostusta että hommaisi "tausta tarinan" hotellivarauksineen jne kuntoon. Työvoiman välittäjä laskee että tarpeeksi moni kun yrittää niin pääsee sieltä jotkut läpikin. Ja näistä kehitysmaista halvalla haallittu työvoima ei ymmärrä että taustat, käteisvarat, hotellit yms tarkistetan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Suomalaisten matkat perutaan. Itseäni ei kiinnosta kyllä pätkääkään lähteä rantalomalle. Varsinkaan tällaisena aikana.
Ruotsissa käynnistyi etelänmatkojen kausi ja matkat Gran Canarialle ovat lähes loppuunmyytyjä.

 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 491
Suomalaisten matkat perutaan. Itseäni ei kiinnosta kyllä pätkääkään lähteä rantalomalle. Varsinkaan tällaisena aikana.
Ruotsissa käynnistyi etelänmatkojen kausi ja matkat Gran Canarialle ovat lähes loppuunmyytyjä.

Juu ei minunkaan. Portugali ja Malta saattaisivat olla ok, niissä tartunnat melko alhaalla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 472
Viestejä
4 163 329
Jäsenet
70 412
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom