• Klo 11 alkaen tietokanta-ajoon liittyvä ongelma, joka aiheuttaa palvelinvirhettä viestejä lähettäessä. Viestien kirjoittaminen pois käytöstä väliaikaisesti. Pyrimme saamaan ongelman korjattua mahdollisimman pian. Pahoittelut häiriöistä.

Massiivinen stutter/hidastuminen noin kerran päivässä(hiiri, ääni ja kuva tökkii muutaman sekunnin ajan. Mikään ei kaadu.)

Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
31
Moikka vaan kaikille. Jokin aikaa sitten alkoi ilmestymään otsikon mukaisia oireita tietokoneeseen. Yleensä noin kerran päivässä ja kestävät muutaman sekunnin. Tämän jälkeen kone palaa normaaliin toimintaan ja mikään softa/käyttis ei kaadu.

Ongelma voi ilmetä kun olen työpöydällä, katselen videoita YouTubesta tai pelailen.
Oireet ovat jokakerta poikkeuksetta samanlaiset ja kone jatkaa toimintaansa kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunutkaan.

Alkaa itseltä tässä vaiheessa ideat loppumaan ja kaikki apu olisi tervetullutta.
Oon myös havainnut vastaavanlaisia postauksia ympäri internettiä, tässä muutaman päivän sisällä. Mistä mahtaa olla kyse?

Latency Monitor kertoi seuraavanlaista:
Conclusion: Your system seems to be having difficulty handling real-time audio and other tasks. You may experience drop outs, clicks or pops due to buffer underruns. One or more ISR routines that belong to a driver running in your system appear to be executing for too long. One problem may be related to power management, disable CPU throttling settings in Control Panel and BIOS setup. Check for BIOS updates.

Highest reported ISR routine execution time (µs): 1686,490 (dxgkrnl.sys - DirectX Graphics Kernel, Microsoft Corporation)
Liitteenä vielä kuvankaappaus Latency Monitorista.
  • Specsit:
    • OS: Windows 10 Pro(Version 21H1 - OS Build 19043.1288)
    • Motherboard: Asus STRIX B450F Gaming
    • CPU: Ryzen 9 3900x
    • GPU: Asus GTX 1070Ti STRIX (Latest WHQL drivers)
    • RAM: 2x16GB HyperX Fury 3200mhz (D.O.C.P profile on 3200)
    • PSU: ASUS STRIX 750W
    • CPU cooler: BeQuiet Dark rock 4
  • Kovot:
    • Crucial 1TB SSD MX500
    • Toshibba 4TB HDD P300
  • Lämmöt idlessä:
    • CPU:50-60C
    • GPU 39-45C
    • HDD/SSD 30-35C
  • Lämmöt peleissä
    • CPU:50-60C
    • GPU 50-65C
    • HDD/SSD 30-35C
  • Mitä oon yrittänyt tähän mennessä?
    • Käyttänyt Windowsin Reset this PC ominaisuutta
    • Tarkkaillut lämpöjä
    • Disabloinut HPET, Game mode
    • Pävitin verkkoajurit(kaivoin uusimman mahdollisen muualta kuin Asuksen sivuilta.)
Edit: Kävin myös äsken asentelemassa uusimman BIOS/UEFI päivityksen.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.01.2021
Viestejä
68
Tuleeko jäätymisen jälkeen Windowsin tapahtumien valvontaan (event viewer) kriittisiä virheitä?

Harvemmin mutta joskus tuostakin on apua.
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
31
Tuleeko jäätymisen jälkeen Windowsin tapahtumien valvontaan (event viewer) kriittisiä virheitä?

Harvemmin mutta joskus tuostakin on apua.
Ei tullut ainakaan kun viimeksi tarkistin. Päivitin tosiaan uusimman BIOS-version ja kaivoin emolevyn tiedojen perusteella uudemman version verkkoajureista. (Emon omilla sivuilla oleva versio oli vanhentunut.)

Redditissä eräs kaveri lähestyi mua ja kertoi kärsineensä samoista ongelmista hiljattain. Oon nyt asiaa tutkittuani tullut siihen lopputulokseen, että jokin Windowsin päivitys tai ajuri on ongelman ydin.
 
Viimeksi muokattu:

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 933
  • Motherboard: Asus STRIX B450F Gaming
  • CPU: Ryzen 9 3900x
Emolevyn virransyötön throttlaaminen on myös mahdollista. Ko. emolevylle suositellaan 65 W prosua.

Veikkaan että kyse on silti jostain muusta. Itsellä on ollut pientä ylimääräistä vaivaa RGB-softien kanssa mutta kaikkea eksoottista voi vastaan tulla. Itse ehkä poistaisin näytönohjaimen ajurin DDU:lla ja asentaisin ohjaimen uudestaan. Tai voi koittaa ajurin normaalia poistoa kohdasta "Lisää tai poista sovellus" ja uudelleen asennusta ekaksi.

Toivottavasti WIndows 11-päivitys aikanaan korjaa joitain ongelmia.

ps.
... jos throttlaaminen koettaisiin ongelmaksi, täältä löytyy tieto miten prosu saadaan yhteensopivaksi emolevyn kanssa

Package Power Tracking (“PPT”): The PPT threshold is the allowed socket power consumption permitted across the voltage rails supplying the socket. Applications with high thread counts, and/or “heavy” threads, can encounter PPT limits that can be alleviated with a raised PPT limit.

  1. Default for Socket AM4 is at least 142W on motherboards rated for 105W TDP processors.
  2. Default for Socket AM4 is at least 88W on motherboards rated for 65W TDP processors.
Thermal Design Current (“TDC”): The maximum current (amps) that can be delivered by a specific motherboard’s voltage regulator configuration in thermally-constrained scenarios.

  1. Default for socket AM4 is at least 95A on motherboards rated for 105W TDP processors.
  2. Default for socket AM4 is at least 60A on motherboards rated for 65W TDP processors.
Electrical Design Current (“EDC”): The maximum current (amps) that can be delivered by a specific motherboard’s voltage regulator configuration in a peak (“spike”) condition for a short period of time.

  1. Default for socket AM4 is 140A on motherboards rated for 105W TDP processors.
  2. Default for socket AM4 is 90A on motherboards rated for 65W TDP processors.
Käytännössä PPT, TDC ja EDC pitäisi BIOSissa asettaa suunnilleen näiden kahden puoliväliin 105 W ja 65 W välisenä kompromissina. Sekin on emolevylle paljon, mutta veikkaan että käytännössä ei tule ongelmia.

--> PPT = 115 W, TDC = 78 A, EDC = 115 A.
Tämä näkyisi all core-kuormilla kellotaajuuden pienenä laskuna, mutta pudotus on aika pieni. Ja perus pelikuormilla ei näkyisi juuri mitenkään.
Paljonko, saat tietää testaamalla Cinebench R23 all-core ennen ja jälkeen.

En palauta rahoja takaisin, jos antamani neuvot olikin taas kerran kokonaan vääriä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
31
En tiedä onko tästä mitään iloa, mutta kai se voi viitata windows päivitykseen kympin puolella myös, jos olet hiljattain sen ajanut.
Itse asensin windows 11 päivityksen ja sen jälkeen minulla on ollut aivan samanlaiset oireet!

Edit. olin hölmö enkä lukenut viimeistä viestiäsi loppuun, olitkin jo tullut samaan lopputulokseen :)
Ei oo niin justiinsa, kiitos kun kuitenkin vastasit!;)
Joo, uskoisin että tuo olikin se lopullinen syypää.
Päädyin tähän lopputulokseen penkomalla ympäriinsä. Vastaavaa ongelmaa on ilmestynyt liian tiheään, liian lyhyen ajan sisällä.
Eräskin tuli Redditissä kyselemään asiasta (Kärsi myös itse aivan samanlaisista oireista.) ja kyseinen kaveri epäili aivan samaa.

Olin toki hiljattain päivittänyt RAM-muistit, muuten kokoonpano on pysynyt samana pidempään.
Nyt ei tosiaan reiluun viikkoon ole enää ilmestynyt mitään ongelmia.
Verkkoajurien ja UEFIn päivitys tuntuu päättäneen ongelman lopullisesti. Katsoin tietty myös että kaikki Winukan päivitykset on tullu ajettua sisään.
Mukavaa loppuviikkoa! :)
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
31
Emolevyn virransyötön throttlaaminen on myös mahdollista. Ko. emolevylle suositellaan 65 W prosua.

Veikkaan että kyse on silti jostain muusta. Itsellä on ollut pientä ylimääräistä vaivaa RGB-softien kanssa mutta kaikkea eksoottista voi vastaan tulla. Itse ehkä poistaisin näytönohjaimen ajurin DDU:lla ja asentaisin ohjaimen uudestaan. Tai voi koittaa ajurin normaalia poistoa kohdasta "Lisää tai poista sovellus" ja uudelleen asennusta ekaksi.

Toivottavasti WIndows 11-päivitys aikanaan korjaa joitain ongelmia.

ps.
... jos throttlaaminen koettaisiin ongelmaksi, täältä löytyy tieto miten prosu saadaan yhteensopivaksi emolevyn kanssa

Package Power Tracking (“PPT”): The PPT threshold is the allowed socket power consumption permitted across the voltage rails supplying the socket. Applications with high thread counts, and/or “heavy” threads, can encounter PPT limits that can be alleviated with a raised PPT limit.

  1. Default for Socket AM4 is at least 142W on motherboards rated for 105W TDP processors.
  2. Default for Socket AM4 is at least 88W on motherboards rated for 65W TDP processors.
Thermal Design Current (“TDC”): The maximum current (amps) that can be delivered by a specific motherboard’s voltage regulator configuration in thermally-constrained scenarios.

  1. Default for socket AM4 is at least 95A on motherboards rated for 105W TDP processors.
  2. Default for socket AM4 is at least 60A on motherboards rated for 65W TDP processors.
Electrical Design Current (“EDC”): The maximum current (amps) that can be delivered by a specific motherboard’s voltage regulator configuration in a peak (“spike”) condition for a short period of time.

  1. Default for socket AM4 is 140A on motherboards rated for 105W TDP processors.
  2. Default for socket AM4 is 90A on motherboards rated for 65W TDP processors.
Käytännössä PPT, TDC ja EDC pitäisi BIOSissa asettaa suunnilleen näiden kahden puoliväliin 105 W ja 65 W välisenä kompromissina. Sekin on emolevylle paljon, mutta veikkaan että käytännössä ei tule ongelmia.

--> PPT = 115 W, TDC = 78 A, EDC = 115 A.
Tämä näkyisi all core-kuormilla kellotaajuuden pienenä laskuna, mutta pudotus on aika pieni. Ja perus pelikuormilla ei näkyisi juuri mitenkään.
Paljonko, saat tietää testaamalla Cinebench R23 all-core ennen ja jälkeen.

En palauta rahoja takaisin, jos antamani neuvot olikin taas kerran kokonaan vääriä.
Moikka, kiitos ehdotuksista ja ideoista!
En kuitenkaan pidä tuota ollenkaan todennäköisenä, sillä kyseinen kokoonpano on ollut mulla alla jo pidempään.
Ongelma kun taas oli hyvinkin odottamaton ja tuore.

Windowsinkin tosiaan resetoin ja vedin Nvidian ajureille puhtaan asennuksen.
Ylemmässä viestissäni avaankin tarkemmin lopputulosta ja miten asia osaltani korjaantui.
Mukavaa loppuviikkoa! :)
 
  • Tykkää
Reactions: hik
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
31
En tiedä onko tästä mitään iloa, mutta kai se voi viitata windows päivitykseen kympin puolella myös, jos olet hiljattain sen ajanut.
Itse asensin windows 11 päivityksen ja sen jälkeen minulla on ollut aivan samanlaiset oireet!

Edit. olin hölmö enkä lukenut viimeistä viestiäsi loppuun, olitkin jo tullut samaan lopputulokseen :)
Ongelma tuli takaisin aivan tyhjästä, alkaa kyllä ideat loppumaan.
Pakko miltei olla softa/käyttisvika, kun katosi niin pitkäksi aikaa.
 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
466
Mitä "Tehtävienhallinta/Käynnistys" alta löytyy?. OneDrive, joka BackUppaa dataa kokoajan?. MS Edge, joka on kokoajan päällä ja hakee uudestaan & uudestaan päivityksiä, riippumatta siitä onko netti päällä vaiko ei?. / Jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 350
Pyöriikö jokin nettistriimi, YouTube tms taustalla? Itellä tekee samaa mut vain jos katson YouTubesta jotain tuoretta videota
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 584
Viestejä
4 191 454
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
girma

Hinta.fi

Ylös Bottom