Mark Zuckerberg paljasti Metan seuraavien VR-lasien julkistuksen tapahtuvan lokakuussa

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 225
KCeKoXx9oyScL4TpxaReq9-970-80.jpg.webp

Metan toimitusjohtaja Mark Zuckerberg on paljastanut Joe Roganin podcastissa vieraillessaan yrityksensä seuraavan suuren julkistuksen tapahtuvan lokakuun alkupuolella. Kyseessä on mitä todennäköisimmin Metan seuraavat VR-lasit, joista on ollut huhuja jo pidemmän aikaa, sillä ennen uudesta tuotteesta puhumista podcastissa oltiin käsitelty VR-teknologiaa.

Meta Quest Pro -nimellä huhuissa pyörineet lasit eivät olisi seuraaja Quest 2 -virtuaalitodellisuuslaseille, vaan sen sijaan niiden yläpuolelle sijoittuva kalliimpi malli, jonka on huhuttu tarjoavan selvästi pienemmän fyysisen koon. Hinnaksi Quest Pro -laseille on huhuttu edullisimmillaan 799 dollaria.

Lähde: Android Central, The Verge
 
Kuuntelin tuon jre podcastin. Konkreettisesti lisätietoja luvattiin connect-messuilla ja julkaisua lokakuulle. 800$ hinta on ankka. Uploadvr-saitille sanottiin metan taholta emailissa "significantly higher than 800$"

The next VR headset from Meta should be priced significantly higher than $800, a spokesperson for the company wrote to UploadVR over email


Jotain siitä seuraavasta headsetistä tiedetään jo viime vuoden connect:in ja jre podcastin aikaisemman carmack ja nyt julkaistun zuckerberg episodien pohjalta. Kyseessä on mixed reality headset. JRE podcastissa puhuivat miekkailudemosta, jossa kypärässä olevista kameroista otetaan stereokuva ja pelimaailma vr:ssa on pelaajan "olohuone" tai missä muussa tilassa sitä peliä pelaakaan. Avatareista oli myös puhetta jre-podcastissa. Aikaisemmasta materialista päätellen cambriassa on uudenlaiset pannukakkuoptiikat.



Quest3:en on tulossa 2023 ja jokin quest3 pohjainen toinen tuote tulee 2024. Nämä 2023 ja 2024 quest3 tuotteet on metan taholta vahvistettu aikatauluineen. Quest3:sta zuckerberg sanoi jre podcastissa, että rimaa nostetaan selkeästi ylemmäs quest3:lla versus quest2. Se mitä tuo konkreettisesti tarkoittaa niin ei ole kerrottu.
 
Jos ois viimesen päälle reso, silmien seuranta ja foveated rendering niin vaikka tuo maksaisi 1500e niin tuossahan olisi meille jotka haikailee virtuaali-officen perään mainio tuote. VR maailmassa olisi vaikka pelihuone, työpiste viidellä monitorilla jne. Pääsisi kaikenmaailman oikeista monitoreista pois kun on CRT näyttöä vanhoille pelikonsoleille, OLEDia, 144Hz pikkumonitoria CS:lle... jne.
 
Lisätään vielä se, että zuckerberg kommentoi questin myyntimääriä "in the ballpark of xbox and playstation". Netissä on esitetty arvioita 15M kappaleen myynnistä. Toi lienee lähellä totuutta. Hyvin on myynyt.
 
Jos ois viimesen päälle reso, silmien seuranta ja foveated rendering niin vaikka tuo maksaisi 1500e niin tuossahan olisi meille jotka haikailee virtuaali-officen perään mainio tuote. VR maailmassa olisi vaikka pelihuone, työpiste viidellä monitorilla jne. Pääsisi kaikenmaailman oikeista monitoreista pois kun on CRT näyttöä vanhoille pelikonsoleille, OLEDia, 144Hz pikkumonitoria CS:lle... jne.
Tämän hetken huhutietojen perusteella reso on kaukana vimeisen päälle tasosta, vain vähän parempi kuin Quest 2 sillä saralla.
Tai no ehkä paneelien kallistus (vai kierto?) ja paremmat linssit saa resoluution näyttämään paremmalta käytännössä, kuin mitä paperilla. Näin ainakin sopisi toivoa, muuten on aika hankala kuvitella että kukaan käyttäisi tuota monitorin korvaajana "2D" työskentelyssä.
 
Ehkei tässä kukaan moista vielä vakavasti ajatellutkaan, mutta sanotaan nyt kuitenkin: Ollaan vielä valovuoden päässä siitä, että kukaan käyttäisi mitään VR-laseja monitorin korvaajana "2D työskentelyssä". Itselläni on Varjo Aerot, eikä niidenkään kuvanlaatu ole likimainkaan keskitasoisen monitorin tasolla. En todellakaan pystyisi kunnolla koodaamaan käyttäen VR-laseja näyttönä. Muutenkin työskentely hiostava ja painava laite päässä kuulostaa lähinnä utopialta.
 
Ehkei tässä kukaan moista vielä vakavasti ajatellutkaan, mutta sanotaan nyt kuitenkin: Ollaan vielä valovuoden päässä siitä, että kukaan käyttäisi mitään VR-laseja monitorin korvaajana "2D työskentelyssä". Itselläni on Varjo Aerot, eikä niidenkään kuvanlaatu ole likimainkaan keskitasoisen monitorin tasolla. En todellakaan pystyisi kunnolla koodaamaan käyttäen VR-laseja näyttönä. Muutenkin työskentely hiostava ja painava laite päässä kuulostaa lähinnä utopialta.
Mukavuus on varmastikin ongelma, tekstin luettavuus sen sijaan enää ei niinkään. Toi nyt lähinnä kuvanlaadulle kuitenkin koodaamisessa on vaatimus että pystyy riittävän hyvin tekstiä lukemaan.

Isoin puute on ehkä se että koti/toimisto-oloissa tuosta ei ole oikein suuremmin ole etuakaan ja huonoja puolia yhä on. Softapuoli voisi ehkä sellaisia tuodakin mutta käyttöliittymät ei vielä ole VR-käyttöön kehittyneet.
 
Mukavuus on varmastikin ongelma, tekstin luettavuus sen sijaan enää ei niinkään. Toi nyt lähinnä kuvanlaadulle kuitenkin koodaamisessa on vaatimus että pystyy riittävän hyvin tekstiä lukemaan.

Kyllä tekstin luettavuus on edelleen ongelma ja tullee olemaan sitä vielä pitkään. Itselläni on tietty ikää jo jonkin verran ja joudun käyttämään "näyttöpäätetyöskentelyssä" silmälaseja. Niiden avulla näen kuitenkin tekstin erittäin terävänä, mutta VR laseilla teksti on kaikkea muuta kuin terävää, vaikka minulla on VR laseissa lisälinssit omilla vahvuuksilla.

Kaikkien VR lasien optiikassa on reilusti vääristymää, joka korjataan sitten softalla vääristämällä näyttöpaneelien kuvaa päinvastaiseen suuntaan, mitä optiikka tekee. Enkä usko, että tuo tulee muuttumaan lähiaikoina, jos koskaan. Eli VR laseilla ei näe pikseleitä 1:1, eli ns. "pikselitarkkaa" kuvaa. Ja tuon vuoksi teksti on aina pehmeämpää, kuin normaalilta näytöltä katsottaessa.
 
Kyllä tekstin luettavuus on edelleen ongelma ja tullee olemaan sitä vielä pitkään. Itselläni on tietty ikää jo jonkin verran ja joudun käyttämään "näyttöpäätetyöskentelyssä" silmälaseja. Niiden avulla näen kuitenkin tekstin erittäin terävänä, mutta VR laseilla teksti on kaikkea muuta kuin terävää, vaikka minulla on VR laseissa lisälinssit omilla vahvuuksilla.

Kaikkien VR lasien optiikassa on reilusti vääristymää, joka korjataan sitten softalla vääristämällä näyttöpaneelien kuvaa päinvastaiseen suuntaan, mitä optiikka tekee. Enkä usko, että tuo tulee muuttumaan lähiaikoina, jos koskaan. Eli VR laseilla ei näe pikseleitä 1:1, eli ns. "pikselitarkkaa" kuvaa. Ja tuon vuoksi teksti on aina pehmeämpää, kuin normaalilta näytöltä katsottaessa.
No omasta puolestani taas teksti on kyllä ihan terävää. Toki optiikassa on kehittämisen varaa, mutta se on kyllä asian väärinymmärrys että optiikan "ongelma" olisi ettei se näytä pikseleitä 1:1. Tämähän ei yksinkertaisesti ole mahdollista että VR-lasien optiikka näyttäisi pikselit vaan sellaisenaan.
 
Kyllä tekstin luettavuus on edelleen ongelma ja tullee olemaan sitä vielä pitkään. Itselläni on tietty ikää jo jonkin verran ja joudun käyttämään "näyttöpäätetyöskentelyssä" silmälaseja. Niiden avulla näen kuitenkin tekstin erittäin terävänä, mutta VR laseilla teksti on kaikkea muuta kuin terävää, vaikka minulla on VR laseissa lisälinssit omilla vahvuuksilla.

Kaikkien VR lasien optiikassa on reilusti vääristymää, joka korjataan sitten softalla vääristämällä näyttöpaneelien kuvaa päinvastaiseen suuntaan, mitä optiikka tekee. Enkä usko, että tuo tulee muuttumaan lähiaikoina, jos koskaan. Eli VR laseilla ei näe pikseleitä 1:1, eli ns. "pikselitarkkaa" kuvaa. Ja tuon vuoksi teksti on aina pehmeämpää, kuin normaalilta näytöltä katsottaessa.

Tässäkin varmaan iso ero siinä mitä laseja olet käyttänyt. Rift S oli itsellä aikanaan ja siinä teksti oli aina melkosta suttua.

Nykyisin g2 reverbit alla ja ero on todella iso riftiin verrattuna pitäisin tekstiä jo erittäin tarkkana. Toki tarkkuus on parhaimmillaan näkökentän keskellä. Näistä sitten aivan eri hyppäys taas kun mennään Varjon laseihin, niissä toki optiikka oli toteutettu jollain uudella tavalla millä väitetään kuvan olevan todella terävä joka puolelta näkökenttää, hintaakin toki vielä löytyy.
 
Tässäkin varmaan iso ero siinä mitä laseja olet käyttänyt. Rift S oli itsellä aikanaan ja siinä teksti oli aina melkosta suttua.

Nykyisin g2 reverbit alla ja ero on todella iso riftiin verrattuna pitäisin tekstiä jo erittäin tarkkana. Toki tarkkuus on parhaimmillaan näkökentän keskellä. Näistä sitten aivan eri hyppäys taas kun mennään Varjon laseihin, niissä toki optiikka oli toteutettu jollain uudella tavalla millä väitetään kuvan olevan todella terävä joka puolelta näkökenttää, hintaakin toki vielä löytyy.

Itselläni on juurikin Varjo Aerot. HP:n Reverb G2 oli myös lyhyessä kokeilussa, mutta palautin ne kauppaan juurikin tuon takia, että kuva oli (suhteellisen) terävä vain keskeltä.
 
No omasta puolestani taas teksti on kyllä ihan terävää. Toki optiikassa on kehittämisen varaa, mutta se on kyllä asian väärinymmärrys että optiikan "ongelma" olisi ettei se näytä pikseleitä 1:1. Tämähän ei yksinkertaisesti ole mahdollista että VR-lasien optiikka näyttäisi pikselit vaan sellaisenaan.

No tää lienee makuasia, että miten tuon vääristymän haluaa ilmaista. Mutta minun pointti oli nimenomaan tuo, että 1:1 pikselit eivät VR:llä ole, eivätkä varmaan tule olemaankaan, mahdollisia. Ja siten tekstin terävyys ei tule ikinä olemaan VR laseilla samalla tasolla kuin näytöllä.

Eli esim. T-kirjain VR laseilla ei koostu samoista pikseleistä, mitä näytöllä, vaikka kuinka olisivat saman kokoisia. Näytöllä tuon kirjaimen voi piirtää terävästi ilman mitään antialiasointeja, mutta VR:llä kyseisen kirjaimen pikselirakenne lienee ihan toinen ja sen rakenne riippuu siitäkin, että missä kohtaa näkökenttää se sijaitsee.

Tietty jos tää pallo on vielä esim. 20 vuoden päästä olemassa, niin silloin jollain 20K per silmä resoluutiolla piirtänee mitä tahansa riittävän terävästi :D.
 
No tää lienee makuasia, että miten tuon vääristymän haluaa ilmaista. Mutta minun pointti oli nimenomaan tuo, että 1:1 pikselit eivät VR:llä ole, eivätkä varmaan tule olemaankaan, mahdollisia. Ja siten tekstin terävyys ei tule ikinä olemaan VR laseilla samalla tasolla kuin näytöllä.

Eli esim. T-kirjain VR laseilla ei koostu samoista pikseleistä, mitä näytöllä, vaikka kuinka olisivat saman kokoisia. Näytöllä tuon kirjaimen voi piirtää terävästi ilman mitään antialiasointeja, mutta VR:llä kyseisen kirjaimen pikselirakenne lienee ihan toinen ja sen rakenne riippuu siitäkin, että missä kohtaa näkökenttää se sijaitsee.

Tietty jos tää pallo on vielä esim. 20 vuoden päästä olemassa, niin silloin jollain 20K per silmä resoluutiolla piirtänee mitä tahansa riittävän terävästi :D.

Ei tuo ole mahdoton ongelma t-kirjaimen kohdalla. Kysehän on loppujen lopuksi muunnoksesta missä mennään yhdestä koordinaattijärjestelmästä toiseen. Piru on sitten yksityiskohdissa. Voi olla, että se koordinaattijärjestelmä linssissä ei ole mitenkään lineaarinen ja tarvii olla linssikohtainen konversio eikä joku geneerinen 2d-"yleinen linssi". Lisäksi tarvittaneen riittävän iso 2d-bufferi, että saadaan supersamplattua linssille menevä kuva(antialiasointi + linssivääristymän korjaus vaatii tuon isompiresoluutioisen 2d-puskurin).

Jos olisi oikein hifi tarve niin renderöisi suoraan linssinmukaan vääristettyyn puskuriin ja jättäisi 2d-linssi konversion kokonaan välistä. Tässä menettää gpu kiihdytyksen, toisaalta johonkin 2d-työpöytäkäyttöön voisi toimi ihan hyvin erittäin spesiaali compute-shadereilla tehty renderöinti suoraan linssioptimoituun puskuriin. Säteenseurantaakin voisi tässä miettiä käytettävän, kun sitten voisi valita ne ammuttavat säteet niin, että ne ottavat linssivääristymän huomioon,...

Linssien tarkkuuteen riittyen niin ainakin mulla on tapana käännellä myös päätä eikä liikutella pelkkiä silmiä. Tuossa lienee jotain yksilöllistä ja käyttötapauskohtaista missä kohtaa käännetään päätä ja missä kohtaa vielä riittää silmien kohdistaminen eri kohtaan ruutua. Ainakin tässä läppäri sylissä niin ei tule juurikaan käänneltyä päätä, toisaalta, alkaa näytön oikeassa reunassa jo tuntumaan epämiellyttävältä silmissä. Jos olisi kovin paljon isompi näyttö läppärissä niin alkaisi pää heilumaan.

Reverb g2:sta on erityisesti haukuttu pienestä tarkasta alueesta. g2:ssa lienee aika paskat linssit,...
 
Viimeksi muokattu:
No tää lienee makuasia, että miten tuon vääristymän haluaa ilmaista. Mutta minun pointti oli nimenomaan tuo, että 1:1 pikselit eivät VR:llä ole, eivätkä varmaan tule olemaankaan, mahdollisia. Ja siten tekstin terävyys ei tule ikinä olemaan VR laseilla samalla tasolla kuin näytöllä.

Eli esim. T-kirjain VR laseilla ei koostu samoista pikseleistä, mitä näytöllä, vaikka kuinka olisivat saman kokoisia. Näytöllä tuon kirjaimen voi piirtää terävästi ilman mitään antialiasointeja, mutta VR:llä kyseisen kirjaimen pikselirakenne lienee ihan toinen ja sen rakenne riippuu siitäkin, että missä kohtaa näkökenttää se sijaitsee.

Tietty jos tää pallo on vielä esim. 20 vuoden päästä olemassa, niin silloin jollain 20K per silmä resoluutiolla piirtänee mitä tahansa riittävän terävästi :D.
No, kaikki koodaus tapahtui monen monta vuosikymmentä katodisädeputkinäytöiltä ja niissäkään ei mitään 1:1 pikselivastaavuutta ollut mutta koodia kyllä pystyttiin ihan hyvin silti kirjoittamaan. Kyllä se kuva nyt voi teräväkin olla ihan siitä riippumatta onko tuollaista vastaavuutta. Näytöllä olevalla tekstillähän lisäksi nimenomaan käytetään antialiasointia (esim. ClearType Microsoftin järjestelmissä) kun kirjainmerkin muoto ei tietysti täysin osu niiden pikselirajojen mukaisesti piirrettäessä.

Mutta joo, siis kyllä optiikoissa ja kaikessa silti parantamisen varaa on toki. Lähinnä nyt ihmettelin tuota alkuperäistä väitettä että kukaan ei missään nimessä koskaan voisi tämän takia näytön sijaan laseja käyttää.
 
No, kaikki koodaus tapahtui monen monta vuosikymmentä katodisädeputkinäytöiltä ja niissäkään ei mitään 1:1 pikselivastaavuutta ollut mutta koodia kyllä pystyttiin ihan hyvin silti kirjoittamaan.

Oletko nähnyt paljonkin porukkaa koodaavan CRT:llä nykyään? (Siis sellaista porukkaa, jolla olisi mahdollisuus käyttää LCD/OLED näyttöäkin). En minäkään.

Mutta joo, siis kyllä optiikoissa ja kaikessa silti parantamisen varaa on toki. Lähinnä nyt ihmettelin tuota alkuperäistä väitettä että kukaan ei missään nimessä koskaan voisi tämän takia näytön sijaan laseja käyttää.

Enhän minä noin ole missään vaiheessa sanonutkaan. Mutta väitän edelleen, että ollaan valovuoden päässä siitä, että VR-laseja aletaan käyttämään näytön korvaajana "2D työskentelyssä".

Mutta tää on nyt mennyt aika pahasti ohi ketjun aiheen, joten koitan lopettaa osaltani tähän.
 
Tietty jos tää pallo on vielä esim. 20 vuoden päästä olemassa, niin silloin jollain 20K per silmä resoluutiolla piirtänee mitä tahansa riittävän terävästi :D.

Mä kyllä epäilen että korkeintaan 15 vuodessa nää kaikki on unohdettu taas hetkeksi.
 
Tarkka päivä julkistukselle lienee lokakuun 11. Meta Connect:in päivä siis julkistettu. Carmack pitää aikaisempien vuosien tapaan skriptaamattoman session connect-tapahtumassa

 

Statistiikka

Viestiketjut
253 826
Viestejä
4 411 053
Jäsenet
73 260
Uusin jäsen
Avaruuslapsi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom