Toki olen tässä heidän vastauksien ja Linkedinin varassa, Adguardilla on kuitenkin työntekijöitä niin Euroopasta kuin maailmanlaajuisesti (mm. Ukraina&Moldova), niin varmaan jotain olisi tullut jo ilmi historian saatossa tai whistleblowereilta. Sodan alkaessa heidän ensimmäisessä viestissä he vastasivat, että tämä koskettaa niin listojen ylläpitäjiä, supportia kuin kehittäjiä. Tuo "osa support tiimistä on Ukrainassa" on leikattu hieman irti kontekstistaan twitter -ketjusta, jos jättää lukematta sen ketjun kokonaisuutena. Tämä support tiimi nostettiin varmaan sen takia esille, että heille tulee sodasta johtuen viivästyksiä ja ongelmia vastata asiakkaiden ongelmiin. (ymmärrettävä tarkennus)
Toiseksi, heitä sitoo Euroopan Unionin tiukka tietosuojalainsäädäntö, minkä rikkominen käytännössä sinetöisi hyvällä maineella 15 vuotta ja 150 miljoonalla asiakkaalle toimineen yrityksen kohtalon. Kannattaa myös muistaa, että venäläisiä koodareita on lukuisissa yrityksissä joita käytämme tietäen tai tiedostamatta päivittäin tai lähes päivittäin, eli double agentteja voi nähdä missä tahansa, jos niitä haluaa etsiä. Tällöin olisin myös yhtä huolissani yllä mainitsemistani kiinalaisista puhelinmerkeistä, mitä ne mahtaa vakoilla ja kerätä talteen käyttäjistään.
Mutta, nämä keskustelut on käyty jo useaan otteeseen ja minulle henkilökohtaisesti on aivan sama mitä sovelluksia kukin käyttää. Hyvä, että on valinnanvaraa ja jokaiselle löytyy mieluisa.