M-ITX ja sitä pienemmät pelikoneet

sl06bhytmar

♻ SER Rescue ♻
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
860
Raijintek Metis -keskusteluun:

Itsekin tuskailin tuon kanssa lämpöjen suhteen. Toimiva ratkaisu on sitten sellainen, että takatuuletin imee sisään, prossucoolerin läpi kohti poweria joka imaisee lämpimän ilman sisäänsä ja puhaltaa ne ylöspäin ulos kopasta. Näyttis yläpuolella ja katossa imu ulos kuumalle ilmalle.

Tuo powerin kääntö ylöspäin (uus kattopaneeli koteloon) oli mulla ainoa vaihtoehto, joka estää koko kopan lämpenemisen. Nostin koteloakin enemmän ilmaan, mutta silti se lämmitti koko kopan alkuperäisessä kuosissa.

Oikeastaan ainoa vaihtoehto, mitä tulee mieleen on powerin tuulettimen kääntäminen toisinpäin, jolloin sen tuuletin puhaltais kotelon sisälle läpi prossucoolerin ottaen korvausilmansa kotelon alta ja takatuuletin imis lämpimän ulos. Tähän en lähtenyt kun tuo kotelon kääntö ylösalaisin sai koneen hiljenemään ja ropellit ei lämpöjen takia kiihdyttele ollenkaan (300rpm) työpöytäkäytössä.

Hieno kotelo ja hyvä viimeistely tuossa hintaansa nähden. Itse tykkään.

Ja nuo AIO:t. Ei saakeli, montaa olen kokeillut ja kaikko ne pumput pitää sellaista helkkarin ärsyttävää surinaa (autismi on läsnä vahvana hiljaisuuden osalta).
Itse en havainnut asetekin pumppuja mitenkään äänekkäiksi kunhan saa pumpusta kaiken ilman pois, mutta pitää lisätä sitten omaan artikkeliin, että mikrofonilla mittailen äänentasoja pumppujen pyöriessä, kunhan saan tämän omani valmiiksi.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
165
Itse en havainnut asetekin pumppuja mitenkään äänekkäiksi kunhan saa pumpusta kaiken ilman pois, mutta pitää lisätä sitten omaan artikkeliin, että mikrofonilla mittailen äänentasoja pumppujen pyöriessä, kunhan saan tämän omani valmiiksi.
Itsellä täytyi xres 140 dcc pumpun kierrokset säätää 30%. Muuten omaan korvaan turhan äänekäs.

No "passiivinen", nuo kotelotuulettimet tuossa kopan katossa on max 1-2cm päässä siitä... :D Eli käytännössä kotelotuulettimet ajaa myös coolerin tuulettimien virkaa.

Itselläkin tuossa 970 0% fan mod, koska tuo kattotuulari puhaltelee suoraan korttiin.
Totta. Mutta kyllä omavalintaiset tuulettimet hiljaisempia ovat kuin näyttiksen oma 90mm ropelli

Olisikos joku täällä suostuvainen tekemään mulle Metis kopan modattuna niin että siihen menisi 120mm kenno kuten n3losella tai vaikka n3lonen itse, sopivaa korvausta vastaan tietenkin? :)
Kyllähän se varmaan onnistuu, jos vain aikaa löytyy. Nättiä siitä ei välttämättä tule :) Samanlaiseen tulokseen pääset 2mm ja 4mm metalliporaterällä. Ja itsellä kotelon ulkopuolella oleva takatuuletin toimii radin kiinnittäjänä ja prikkana. Kannattaa katsoa radin mittoja ja layoutia tarkasti. Meinasin tilata EKn PE-radin ja mielestäni siinä tuli vastaan tuulettimen asennusreikien etäisyys itse radin sivusta, verrattuna Alphacoolin tuotteisiin.

Oletetaan, että haluaisin lyödä sekä prossun että näyttiksen vesille. Mitä palikat tulisi suurinpiirtein kustantamaan :confused: Vähän tekisi mieli räpeltää jotain jo parin päivän käytön jälkeen :smoke:
Kallista. Omat seuraavat osat ilman radia, pelkän näytönohjaimen jäähdytykseen 200e. Sisältää kyllä pumpun (dc-lt 2600)
ja universal blockin. Pienen sellaisen, en tiedä onko mistään kotoisin.
Aiemmat radit ja pumput olen ostanut käytettynä. Vain liittimet ja vedot tarvikkeineen uutena.

Pumpusta voin sitten kertoa enemmän kun on kierrossa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
6
Mä olen miettinyt tälläistä kokoonpanoa.. Miten lie sit mahtuu ja ettei liikaa kuumene..

Kone.jpg
 

sl06bhytmar

♻ SER Rescue ♻
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
860
Hyvältä näyttää, itsellä ei ole kokemusta tommoisesta kotelosta vaan isommasta Lian-Li PC-Q08B:stä. Jos nopeasti haluaa prossun lämmöt ulos kotelosta, niin AIO on omiaan siihen.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 558
@Yehaa veikkaan että näyttis käy aika kuumana tuossa kopassa vaikka pohjassa pienet reiät onkin. Varsinkin kun kovot laitat sinne niin blokkautuu nekin aika tehokkaasti. Noissa ACX3 jäähyissä oli myös ollut vissiin aika pahaa ongelmaa virransyötön lämpöjen kanssa (>100 C)

Pari vaihtoehtoista koppaa:

Fractal Node 202 / Silverstone FTZ01 / ML08 / RVZ02
Litteitä ja todella pieniä koteloita joissa pitää käyttää SFX poweria ja prossujäähyn koko on aika rajoitettu mutta pärjää i7:llakin jos ei kellota (+alivoltittaa).
Pitkätkin näyttiksen mahtuvat.
Silverstone SX 500 LG
Corsair SF600

Fractal Node 304:
Vähän isompi mutta mahdollistaa hyvän jäähdytyksen prossulle ja näyttikselle sekä ATX virtalähteen käytön. Suositeltavaa käyttää joko lyhyttä poweria (esim EVGA G3)tai seasonic G-sarjaa. En muutenkaan tuota silverstonen poweria suosittelisi.

Suomessa suunniteltu uutuus Cubeor vault 1.1 (näkyy myös hinnassa mutta sulla ei taida olla kovin tiukka budjetti)
Toisella foorumilla oli siitä käyttäjä kirjotellukin:
http://murobbs.muropaketti.com/threads/cubeor-vault-1-1.1345440/#post-1718112561


Pari muuta huomiota:
Halvempi yhtä hyvä SSD: https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...-1tb-mx300-ssd-levy-2_5-sata-iii-530-510-mb-s

Prossujäähyn valinta kotelon rajoitteiden mukaan. Noctuaa vastaavan saa kyllä halvemmalla/samaan hintaan tehokkaamman. Isommalla jäähyllä saattaa tulla ongelmia korkeiden muistikampojen kanssa ITX lankulla.

Jos kasaat itse niin saksasta tilaamalla säästäisi jo aika merkittävästi rahaa tässä hintaluokassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
6
Ohhoh, kiitos nopeasta vastauksesta! :)
Pitääpä tutustua noihin koteloihin ja ehdotuksiin paremmin.
Joo mä pelkäsinkin, että saattaa kuumentua liikaa, mutta kun haluaa tehokoneen ja ei haluaisi tehdä kompromisseja. :D

No sehän tässä just on kun en oo koskaan itse koonnut, niin pitää varmaan ostaa koottunua tuolta Jimssiltä, tiedän että maksan piiitkän pennin tästä hyvästä.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
6
Huh huh.. Enpä taida vesijäähyä alkaa asentelemaan.. Ellei sit valmista näyttistä vesijäähyllä.
Taidan valita tuon Cubeor vault 1.1 kotelon. Kiitos sen mainitsemisesta @laquel.

Vähän vain mietityttää näyttiksen kuumeneminen ja ilmanvaihto sille. Pitääkö vaihtaa johonkin hybridiin tai blower style korttiin? Tai ylipäänsä mikä olisi hyvä gtx 1080 kortti? Entä prossujäähy tuohon koppaan? Pitää varmaan valmistajalta kysäistä näyttisten ilmanvaihdosta. Ja käykö kaikki 1080:t niin kuumana ettei tuulettimet idlaisi kevyellä käytöllä.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 558
@Yehaa en tuohon koppaan varmaan laittaisi näyttistä hybridinä mutta prosullee aio voisi olla ihan jees. Näyttis blowerina olisi varmaan paras vaikka custom tyyliselläkkin takuulla pärjää
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
165
Koteloprojektin edetessä (in win 901) huomion arvoinen seikka on mitata psun kaapelit :) Väliaikaisesti psu siirretty edemmäksi omalta paikaltaan ja emon päävirtajohto vedetty rumasti lyhyintä reittiä pitkin virtikselle. Muutenkin sf600 lakupiuhat aivan liian jäykät kuten jokapuolelta on mainittukin.

Samalla tuli mieleen että kannattaa miettiä virtalähteestä eri vaihtoehtoja. Tässä projektissa ehdottomasti ei modulaarinen olisi paras ja vähiten tilaa vievä modulaarisen sijaan.

Eli nyt pitäisi opetella sleevaus tai pistää tilausta Islannista uusista johdoista kun ilmeisesti Corsair ei sf600 muita johtovaihtoehtoja tarjoa.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
Olipa oudon tutun näköinen tuo Raijintek Metis kun tänään hain postista SilentiumPC Gladius Q50 kotelon... Oli tuo niin nätti että himottaa alkaan kasailemaan ykköskonetta tuosta! Aika siro verrattuna Fractalin Arc Midiin :)
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Eilen sattui osumaan silmään tuo uutinen Metis Plussasta ja aloin kiinnostumaan, en ollut kuullut Metiksestä mitään mutta ulkonäkö miellytti suuremmalta osin. Ainoa joka häiritsi oli tuo ikkuna, tässä vähän varttuneemmalla iällä kaikki ledit, rgb:t, ikkunat yms. herättävät syvää vihaa lähinnä. Noh, pieni googlailu alkuperäisestä Metiksestä paljasti että siitä oli olemassa malli jossa ei ole ikkunaa.

Tässä kohtaa mielenkiinto heräsi tosissaan. Pienessä punaviinihöyryssä luin koko Overclokers.netin Metis-keskustelun (vei pari tuntia) ja sitten tein heräteostoksen ja tilasin tuon classic Metis blackin (Suomesta löytyi 1kpl juuri oikeaa mallia). Maanantaina/tiistaina lienee paketti tulossa.

Tuon pitkän ketjun läpilukeneena ihmettelin yhtä asiaa; vaikka jengi on modannut Metiksiä isolla kädellä, kukaan ei ole tehnyt näköjään modausta jossa emo käännetään vaaka-asentoon. Itsellä on nyt Bitfenix Prodigy ITX jonka olen modannut (rujosti) mATX-sopivaksi ja mietin miksi tuota emoa ei saisi samalla tavalla kuin Prodigyssä eli näin:

http://techreport.com/r.x/2012_5_24_BitFenix_intros_enthusiastfriendly_miniITX_case/prodigy-il.jpg

Ideana onkin siis (ja voi hyvinkin jäädä pelkäksi ideaksi) alkaa modaamaan Metistä seuraavasti:

1. pieni "hylly" emolevyä varten siten että PSU mahtuu sen alle, virtapistoke takaseinän kohdalle.
2. Pohjaan reikä PSU:n tuularia varten
3. alkuperäinen PSU aukko pohjassa dust filterillä ja jollain 140mm tuularilla intake-aukoksi
4. Kattoon siistit rei'itykset ja 1kpl 140mm puhaltamaan ilmaa ulos. ison aukon sahaaminen kattoon ei houkuttele, tarkoitus on tehdä mahd. siisti ratkaisu.
5. Takaseinään emon yläpuolelle 1kpl 140mm joko intake tai exhaust moodiin.
6. Ongelma näytönohjaimen jäähy, käsittääkseni tuo 19cm leveys ei paljoa jätä pelivaraa eli näyttiksen tuularit tulee aika lähelle kotelon seinää. Idea olisi että kohdan 5. tuulari tulisi juuri näyttiksen kohdalle.
7. Takapelti menisi uusiksi, yksi idea olisi virittää siihen joku metallinen mesh-verkko johon viritetty pöysuojaukset ja leikata siihen aukot emon takalevylle, PSU-virranotolle, näyttikselle yms.

Onko jotain hyvää webbisiteä jossa voisi suunnitella näitä mittoineen yms? Tyyliin Ikean "piirrä oma keittiösi" java-kikkare.

Koteloon ei tule yhtään lediä, rgb:tä tai muutakaan turhuutta, johtojen määrä minimoidaan joka suhtessa eli ainoa levy tulee olemaan m.2. Eli levykelkat yms. kylmästi pois. Ainoat johdot olisivat ATX-virta emolle, prossun virta ja näyttikselle. Kopan tuularit kiinni emolevyn pinneihin.

Komponenttilista alustavasti:

1. Metis classic black
2. Z170/Z270 ITX, vaatimuksena tuo m.2 paikka.
3. 6700K/7700K, riippuen kaby lakejen parannuksista virrankulutuksen yms. osalta
4. m.2 SATA-levy (PCIE tuottaa lämpöä käsittääksnei aika paljon) 512GB.
5. GTX1070 (jos em. modaus onnistuu niin valinnanvara suurempi, jos mennään ilman modauksia niin Asus 1070 Dual). Ei kuitenkaan refu/blower-ratkaisua missään nimessä.
6. SFX-poweri, SS:n 500W L versio tähtäimessä, Jimmsillä 2.0 versio joka käsittääkseni paranneltu alkuperäisestä? Jos em. modaus onnistuu niin sitten voi käyttää myös ATX-kokoista PSU:ta
7. Joku sopivan kokoinen ilmajäähy prossulle (ITX emot taitavat vähän rajoittaa että mahtuu näyttis PCIE-väylään?)
8. 2x8GB DDR4 muistia, alle 30mm korkeata.

Voi olla että ns. haaveet kaatuu aika nopeasti mutta katsotaan nyt.

Vanhan setin (i7 5775c, GTX1060 6GB, 2x8GB, MSI Z97m-G43, 256GB m.2 + 128gb 840 EVO SSD, AX750, pahoinpidelty musta Bitfenix Prodigy ITX) ajattelin pistää myyntiin tammi-helmikuussa, mitäköhän tuosta uskaltaisi pyytää?
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 558
@Hammer Schultz ainakin tossa vaakamodauksessa tulee mieleen ensimmäisenä ongelmana metiksen 190mm leveys. No ok ITX emo on 170mm leveä mutta tuo 190mm on kotelon leveys ulkopuolella eli sisäleveys on vielä vähän pienempi ja lisäksi jos haluat erillisen näyttiksen niin se menee emon reunan ulkopuolelle jos on kahden korttipaikan paksuinen eli tila on todella vähissä.

En oikein muutenkaan näe mitä hyötyä tuosta olisi verrattuna vakiolayouttiin. Sanoisin että se ylimääräinen aukko ylös näyttiksen ilmanotolle on fiksuin modi minkä tuohon voi tehdä.

Itse olen käyttänyt scetchup ohjelmaa komponenttien asettelun suunnittelemiseen. Netistä löytyy valmiita malleja eri komponenteille oikeissa mitoissa ja niitä voi sitten pyöritellä.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Hmm, taidat olla oikeassa,
PCIE slotti jää about 10mm emon laidasta Z170I:ssä (voisiko joku jolla tämä lauta mitata?) eli yhteensä 30mm jäisi tilaa laidasta laitaan, 2 slotin näyttis vie 35mm ja siihen pitäisi varata vielä tilaa ilman kululle.

Onko tuon PCIE slotin paikka ITX levyillä kuinka vakio eli onko joissain laudoissa enemmän tilaa?

EDIT: vaakamodin hyöty olisi selvästi parempi ilman kulku kotelon sisällä, ainakin noin teoriassa. Mutta voihan tuon emon jättää pystyyn ja porata pohjaan reiän tuularille siltikin, samaten kattoon. Paljonko jää tilaa kahden slotin näyttiksen ja katon väliin, mahtuuko siihen tuularia?
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 558
Sehän on kaikissa just samassa paikassa että menis kaikkiin koteloihin lisäkortit oikeeseen paikkaan
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
165
Kattoon siistit rei'itykset ja 1kpl 140mm puhaltamaan ilmaa ulos. ison aukon sahaaminen kattoon ei houkuttele, tarkoitus on tehdä mahd. siisti ratkaisu.
Itse porasin rasiaporalla, hongkong laadulla ja liukasteena öljyä. Pylväsporakone ehdoton. Siisti ympyrä alumiiniin tulee.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Itse porasin rasiaporalla, hongkong laadulla ja liukasteena öljyä. Pylväsporakone ehdoton. Siisti ympyrä alumiiniin tulee.
Lähinnä tarkoitin että rei'itys antaa siistimmän vaikutelman kuin iso reikä ja siinä verkot päällä.

Mutta joo, pylväskoneella ajatttelin vetää 2mm reikiä.
 

sl06bhytmar

♻ SER Rescue ♻
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
860
Lähinnä tarkoitin että rei'itys antaa siistimmän vaikutelman kuin iso reikä ja siinä verkot päällä.

Mutta joo, pylväskoneella ajatttelin vetää 2mm reikiä.
Vedä isompia, 2mm reiät on liian pieniä, sillä 3mm rei-istä tuuletin sai imettyä, mutta puhallus ei oikein toiminut. Suosittelen 5-6mm reikiä
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Vedä isompia, 2mm reiät on liian pieniä, sillä 3mm rei-istä tuuletin sai imettyä, mutta puhallus ei oikein toiminut. Suosittelen 5-6mm reikiä
Ongelmana on se että reikien alumiiniväri tulee noin isoista rei'istä selvästi näkyviin (musta kotelo), pitäisi jotenkin saada maalattua piiloon?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 185
Lähinnä tarkoitin että rei'itys antaa siistimmän vaikutelman kuin iso reikä ja siinä verkot päällä.

Mutta joo, pylväskoneella ajatttelin vetää 2mm reikiä.
Ei anna koska niihin tulee väkisinkin heittoa ellet poraa sitä +4 tuntia. Samoin siitä ei mene ilmaa läpi tarpeeksi. Kokeilin tätä ennenkuin tein kunnon reiän kattoon. 1,5mm reiät melko tiheään (käytin metiksen omaa kylkipaneelin ritilää mallina) ja siihen vielä tuuletin. Näytönohjaimen lämmöt laski 1-2c. Ison 120mm reiän tekemisen jälkeen lämmöt laski +5c.

Älä siis haaskaa omaa aikaasi ja tee kerralla se kunnon reikä ;)
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
165
Itse kokeilin siihen isoon reikään autotuning-osastolta alumiinilevyä, jossa oli 3-4mm reikiä. Tarkoituksena oli tehdä sellainen kaiutinritilän tyyppinen ratkaisu. Muoto onnistui kyllä, mutta se vihellys kun laittoi tuulettimen kiinni :). Aivan tajuttoman suuri turbulenssi, verrattuna ilman ritilää. Eli reiät saattavat lisätä ääntä.

Maalaus altapäin todella hyvä idea.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 558
Voi myös auttaa jos tuulettimen ja ritilän väliin jää muutama milli tilaa. Saa ilma virrata vapaammin.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Mitenkäs näissä pikkukoteloissa, onko järkevintä pysyä intelin ei-k prossuissa? Virrankulutus on vähäisempää ja varmaan lämmötkin, joten kun ei ole tarkoituskaan kellottaa, niin i7-7700 ei k varmaan on parempi vaihtoehto ekstrapieneen koteloon? Prossulle kyllä on tehontarvetta aika reilustikin (videoeditointia ja 3d renderöintiä), joten parasta haluan mitä koppaan saa. Muttajos se tulee ylikuumemisen ja epävakauden kustannuksella, niin varmuus on maksitehoja kyllä tärkeämpää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 073
Ei. Jos tavoitteena on hakea parasta balanssia lämmöntuoton ja suorituskyvyn välillä niin siihen soveltuu alivoltitettu ja ylikellotettu K-malli. T-malleista ja vastaavista rupeaa olemaan hyötyä vasta jossain tuulettamattomassa alle kymmenen litran kopassa, jos lankulta ei löydy jännitteensäätömahdollisuuksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 185
Mitenkäs näissä pikkukoteloissa, onko järkevintä pysyä intelin ei-k prossuissa? Virrankulutus on vähäisempää ja varmaan lämmötkin, joten kun ei ole tarkoituskaan kellottaa, niin i7-7700 ei k varmaan on parempi vaihtoehto ekstrapieneen koteloon? Prossulle kyllä on tehontarvetta aika reilustikin (videoeditointia ja 3d renderöintiä), joten parasta haluan mitä koppaan saa. Muttajos se tulee ylikuumemisen ja epävakauden kustannuksella, niin varmuus on maksitehoja kyllä tärkeämpää.
Tuossa jo mainittiinkin että K malleja voipi myös alivoltittaa. Mutta jos tehoa haluat niin K malli ja kellotus vaikka vakiovolteilla sen mitä menee. Nykyprossut nyt ei niin paljoa lämpöä tuota että haittaa olisi. Tuossahan tuo oma metis puksuttelee sisällään 3570k @ 4ghz ja gtx 1060. Ja hiljaisesti vieläpä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Juu, kiitti vinkeistä. Kellotusta en ole harrastanut, mutta eipä tuo alikellottaminen varsinkaan kovin haastavaa tai riskiä touhua pitäisi olla? Fractal Design Node 202 kotelo on edelleen kärjessä kiinnostukseen, sillä se on niin litteä että mahtuu TV-tasoon töissä, kotona ja mökillä. Tilavuus 10 litraa, korkeus 8.8cm, ja valmistajan mukaan korkein CPU viilentäjä on 57mm, eli kovin kummoista tornia ei prossun päälle saa iskettyä. Se kyllä ei minua häiritse, että tuuletin vähän huutaa pahimmillaan, sillä pidän ääniä kaijuttimista/kuulokkeista aika kovalla, mutta vakaus ja luotettavuus on kuitenkin tärkeää.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 558
Ei varmaan kannata alikellottaa mutta alivoltittaa kylläkin. Jännite määrää lämmön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 439
Mikäpäs sitä olisi muuten pienin itse kasattava optio koneeksi? :think:

 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 558
Mikäpäs sitä olisi muuten pienin itse kasattava optio koneeksi? :think:

Suunnillee varmaan joku tollainen. En sitten tiedä mitä lisäarvoa tuo vrt. joku NUC, joihin saa muuten myös erillisiä passivikoteloita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
985
Mikäpäs sitä olisi muuten pienin itse kasattava optio koneeksi? :think:

Suunnillee varmaan joku tollainen. En sitten tiedä mitä lisäarvoa tuo vrt. joku NUC, joihin saa muuten myös erillisiä passivikoteloita.
Dan A4 on varmaan pienin kotelo mihin saa kunnon näytönohjaimen sisään.
https://www.dan-cases.com/dana4.php

NUC ei varsinaisesti ole pelikone. Mutta tuohon koteloon verrattuna tasa-arvoinen, tohon kun ei mahdu mikään erillinen näytönohjain.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 439
@laquel @ontelo

Tuossa lisäarvoa lähinnä tuo se, että se on paremmin kustomoitavissa kuin NUC. Pelikonettahan tässä varsinaisesti ei olla tekemässä, pl. joku 8bit emulaattori tai FTL-tyyppinen indiepikselinaksu joks sopii olohuoneeseen nostalgianälkään. Leffakoneen virkaakin olis tarkoitus toimittaa.

Raspberry Pi 3 (retropie) periaatteessa toimisi samassa hommassa, mutta winkkari on ihan kiva jos toimistokoneeksi GF:lle muuntaa tämän joskus.
 
Viimeksi muokattu:

sl06bhytmar

♻ SER Rescue ♻
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
860
@laquel @ontelo

Tuossa lisäarvoa lähinnä tuo se, että se on paremmin kustomoitavissa kuin NUC. Pelikonettahan tässä varsinaisesti ei olla tekemässä, pl. joku 8bit emulaattori tai FTL-tyyppinen indiepikselinaksu joks sopii olohuoneeseen nostalgianälkään. Leffakoneen virkaakin olis tarkoitus toimittaa.

Raspberry Pi 3 (retropie) periaatteessa toimisi samassa hommassa, mutta winkkari on ihan kiva jos toimistokoneeksi GF:lle muuntaa tämän joskus.
Fractal Design Node 202? Ei juurikaan PS4/Xbox isompi kotelo.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
En tie pahottaako joku nyt mielensä mutta mulla on tuolla "naapurissa" vielä vähän itx koneeni osia kaupan. Luovuin siitä pikku mustasta sitten. Oli se hetken kiva mutta peliläppäri vei nyt voiton. Tommonen Alienware 13 r3:nen tuli hankittua :)

Tässä linkki kiinnostuneille:
http://murobbs.muropaketti.com/thre...450-h61m-itx-kraken-x31-lian-li-tu100.985313/
Itse tässä harkinnut samaa jos siirtyisi itx pois ja läppäri alle.

Miten itse päädyit vaihtamaan?
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 025
Itse tässä harkinnut samaa jos siirtyisi itx pois ja läppäri alle.

Miten itse päädyit vaihtamaan?
Voisi sanoa että vaihtamisen ilosta ja ei jaksa kantaa myös näyttöä laneihin :) Siinäpä ne tärkeimmät, ainakin toistaiseksi :D
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
546
^ Eilen juuri etsin tuon speksejä eikä silloin vielä löytynyt tuota sivua. On kyllä vakuttavat speksit kieltämättä, ja pidän erityisesti siitä miten M.2 SSD:n paikka kasvatta tilaa CPU-soketin ja PCIe paikan välillä, pitäs mahtua vähän isommatkin ilmajäähyt. Mutta hinta tuskin on Suomessa alle 200 euroa...
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Riippuu toki käyttötarkoituksesta, mutta itseäni kiinnostaa vain ja ainoastaan nämä litteät itx-kotelot kuten node 202. Jos kotelo on aika sopukokoisen kuution mallinen, niin yhtälailla sitten isompi atx. Litteän (alle 10cm) voi iskeä tv tasoon yms, kuntaas pientä mutta korkeaa vehjettä ei, jolloin se täytyy kuitenkin sijoittaa kuin tavallisen kokoinen pc.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 558
Litteistä tulossa aika mielenkiintoinen uutuus sentry kohta joukkorahoitukseen:



Ottaa sisään aika isotkin näyttiksen ja tilavuus vain 7 litraa.

http://zaber.com.pl/sentry/

Tässä vrt. matolaatikot:
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Nopeasti katsottuna tohon ei saa gtx1060-1080 sarjasta muita kun blower-malleja ja en suostu uskomaan että yksikään blower-kokoonpano olisi oikeasti hiljainen.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Minulla on nykyisessä pikkukoneessa (Alienware x51 johon tuunattu ssd, gtx970 yms.) blower, ja kyllä ne pahimmat pöhimät tulee cpu:n hyrrästä, kun alkaa jotain renderöimään yms. blower näytönohjain ei ole itseäni ainakaan haitannut, tosin pidän ääniä aina aika kovalla tai käytän kuulokkeita. Mutta cpu (i7-4770) kyllä huutaa, kun sitä rasitetaan pitkään tappiin. Ehjänä ja vakaana tosin on kyllä pysynyt.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 558
Nopeasti katsottuna tohon ei saa gtx1060-1080 sarjasta muita kun blower-malleja ja en suostu uskomaan että yksikään blower-kokoonpano olisi oikeasti hiljainen.
Sivulla on aika kattava lista yhteensopivista malleista ja suosittelevat jopa käyttämään "custom" jäähyä jos pitää koppaan pystyssä.

Esim Giby GTX 1080 G1 Gaming menee, ei kovin pieni jäähy minun mielestä
http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=5915#kf

Ja toki tämän kokoluokan kopassa on rajoitteita ja pitää olla aika tarkka minkä kortin hankkii kun suunnittelee kokoonpanoa.

Onhan niitäkin ITX koppia aika paljon mihin menee vain jotkut alle 20cm pitkät kortit.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Ok, katsoin nopeasti vain Asuksen mallit. Yleensä nämä tulevat sellaiseen käyttöön jossa hiljaisuutta arvostetaan ja blowereista ei saa hiljaisia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 185
Minulla on nykyisessä pikkukoneessa (Alienware x51 johon tuunattu ssd, gtx970 yms.) blower, ja kyllä ne pahimmat pöhimät tulee cpu:n hyrrästä, kun alkaa jotain renderöimään yms. blower näytönohjain ei ole itseäni ainakaan haitannut, tosin pidän ääniä aina aika kovalla tai käytän kuulokkeita. Mutta cpu (i7-4770) kyllä huutaa, kun sitä rasitetaan pitkään tappiin. Ehjänä ja vakaana tosin on kyllä pysynyt.
No varmasti jos on joku intelin vakiohyrrä tai muu "sirkkeli" prossujäähynä... Mutta pieniäkin prossujäähyjä saa hiljaisina, varsinkin kun ottaa huomioon nykyprossujen lämmöntuoton joka on melko pientä. Kannattaa katsoa esim noctua nh-l9i tai cryorig c7 jotka on intelin vakiosirkkelin kokoisia tehokkaampia jäähyjä.

Nuo "blowerit", eli radiaalituulettimet kun ei vaan toimi tarpeeksi tehokkaasti ilman merkittäviä rpm-lukemia. Ehkä ainoa poikkeus tähän on nähty gtx 1060 founders editionin kanssa, koska kyseessä on erittäin virtapihi näytönohjain muutenkin. Mutta siinäkin se on suhteellisen tyhmä ratkaisu, koska tuo blower vie enemmän tilaa. "Perinteisellä" ratkaisulla tuosta gtx 1060 on olemassa pienempiä ja hiljaisempia ratkaisuja.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 472
Viestejä
4 163 295
Jäsenet
70 412
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom