Luukku.com kusi muroihin.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kotte
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
10.01.2023
Viestejä
10
Tietäjät varmaan tietää luukun muuttuneen maksulliseksi. Mulla nyt ongelmana yhden pelin kanssa jossa oli vielä luukku käytössä, ajattelin sitten uusia luukun tilauksen saadakseni vahvistus koodin mutta ei. Yli 90 päivän jälkeen jos et ole tilannut poistavat käyttäjän ja LUKITSEVAT sen uudelleen aktivoimiselta VUODEKSI ja sen jälkeen vapauttavat sen kaikille omaksi otettavaksi jos vain rekisteröityy sillä nimellä mikä sinulla oli käytössä. Siis miten vitussa tämä voi olla mahdollista eikö tuo ole ihan rehellisesti tietovuoto jos joku sillä sun käyttäjä nimellä rekisteröityy. Viestitellyt fjordmailin ja luukun kanssa ja muka eivät asialle voi mitään, kesäkuussa kuulemma vapautuu tunnus(kenelle vain kun vain rekisteröityy). Mua kiinnostaa mitä muut ihmiset on mieltä tästä niitten helvetin huonosta palvelun tarjoamisesta. Mun mielestä aivan haista vittua koko homma.
 
Se nyt ei ollut itselle ainakaan mikään yllätys, että luukku on vaan ihan paska. Se on ollut jo 15v sitten ja kyllä kaikki tuttavatkin paimensin pois sieltä. Se mikä on ihmeellistä, että joku tuota vielä on 2020-luvulla käyttänyt johonkin (pl. seniorit). Ei se mikään tietovuoto ole, itse olet hyväksynyt palveluehdot. Ihan samoin matkapuhelin numerot jne vapautuu uudelleen käyttöön.
 
Luukkua tuli käytettyä varmaan liki 15 vuotta. Kuvittelin vain tuon tilauksen kanssa että ottaa kuukauden tilauksen jos on unohtunut joku tili vaihtaa pois luukusta. Luukun sivulta : " 12 kuukautta sähköpostitilin sulkemisen jälkeen on mahdollista (kenen tahansa) luoda uusi sähköpostitili samalla käyttäjänimellä/sähköpostiosoitteella. 12 kuukauden aikana tämä ei ole mahdollista, ellet pysty todistamaan, että aiempi sähköpostiosoite olisi sinun. " Tuokin aika jännä tilanne että et edes voi todistaa omistavasi tilin koska poistavat tiedot tilistä ja muutenkin vaikutti niin mahdottomuudelta saada tili herätettyä/vapautettua etuajassa että menee kusetuksen piikkiin tuokin käyttöehto

Ja lisänä nyt tähän oman mielenterveyden kannalta kaiken peripohjainen syy ja selittelyä: Pitäisi siis päästä luukkuun ottamaan aktivointikoodi Escape from tarkov peliin, kusinen peli ei anna vaihtaa sähköpostia ja pelin tekiät eivät joko vastaa tukipyyntöihin tai sähköposteihin joka johtaa vaihtoehtoihin: osta uusi peli 120euroa tai odota kesäkuuhun pelaamatta peliä koska luukku on haista vittua
 
Onhan tuo koko palvelu ihan hanurista. Ja ylipäätään tuon kaltaisen ilmaisen palvelun muuttaminen täysin maksulliseksi ns. yhtäkkiä, on melko kusipäistä. Olisi sitten vaikka erittäin rajoitettu.

Itselläkin oli yksi spämmiosoite Luukussa aikakaudelta kun Gmail-tilejä ei vielä voinut luoda mielinmäärin (invitet), ja sillä on tullut rekisteröidyttyä yhdelle sun toiselle nettisivustolle ja foorumille. Nyt sitten kun nuo nettisivustot on viimein alkaneet päivittää sitä 2003 vuoden saittiansa niin ovat nuo kirjautumiset resetoineet niin että vanha salasana pitää vaihtaa jonkun sähköpostilinkin kautta. Ensin iski tuo ongelma silmille että Luukku-tili oli vanhentunut käyttämättömyyttään, ja sitä ei voinut uudelleen luoda koska määräaika tms. Sitten se roska muuttui vielä maksulliseksi.

En tasan ala maksamaan siitä että ehkä saan vanhan tilini takaisin, nuo lukuisat sivustot nyt eivät ole sinällään tärkeitä vaan nimenomaan sellaisia joihin ei halua antaa pääsähköpostiaan. Ja suurimmalle osalle voi tuosta vaan luoda uudet tunnukset. Harmittaa vaan kun on tottunut samalla nicknamella pyörimään noissa, että joutuu nyt tuommoisen takia muuttamaan eriksi, ja jää haamutunnuksia nettiin pyörimään.

Toki siis kaikki tärkeät palvelut tuli heti muutettua pysyvämpiin sähköposteihin Hotmailista aikanaan joka oli ensimmäinen ilmaispostini, mutta oli mm. pitkä jakso kun en internetin tuolla puolen pyörinyt niin aktiivisesti, niin eipä tullut noihin mestoihin kirjauduttuakaan että olisi tajunnut mitään sähköposteja vaihdella.
 
Edelleenkään tuossa ei ole mitään kusetusta, se on sinun ongelma osoittaa olevasi sen sähköpostiosoitteen omistaja, muuten kuka vaan voisi sitä vaatia itselleen. Edelleen ne käyttöehdot kannattaa lukea ennen palvelun käyttöönottoa. Luukku oli jo 15v ihan paskaa, joten itse olen kyllä välttänyt kuin ruttoa. Siellähän hävisi ainakin osalla käyttäjistä jossain vaiheessa kerran vai kaksi sähköpostit jne. Johonkin spämmi käyttöön nyt ehkä vielä ymmärtää, mutta en mihinkään muuhun sitä olisi käyttänyt. Kannattaa ottaa ihan rauhassa ja olla vaikka uudestaan yhteydessä pelin tekijöihin sen sähköpostin vaihtamiseksi.
 
No joo, oon kyllä aika pirun yllättynyt jos tuota joku käyttää maksullisena pääsähköpostinaan enään, saatikka mitään muutakaan maksullista spostia. Eniten vituttaa tässäkin tilanteessa tuo että eivät muka saa vapautettua minulle takaisin nyt sitä kun kuitenkin myöhemmin sen saa kuka vain lunastaa omakseen. Hotmailt mitä käyttänyt 2005-2010 on kyllä vieläkin käyttökelvollisia ja aktiivisia vaikka niihin nyt ei olekkaan liitettynä mitään tilejä yli kymmeneen vuoteen.

Ja tuohon " kannattaa käyttöehdot lukea ennen palvelun käyttöön ottoa ". En ole luukkua käyttänyt laisinkaan uuden omistajan alaisena, tuskin samat käyttöehdot kuin mtv:n omistuksen aikana ja heille ei kelpaa todistautuminen missään määrin kun eivät voi todistaa itsekkään varmaksi kenelle se sposti kuuluu ja loppujen lopuksi mikä merkitys silläkään olisi kun vapauttavat sen kumminkin vapaaseen käyttöön. Tarkovin omat foorumit täynnä porukkaa jotka odottaneet vuodesta molempiin suuntiin pelintekiöiltä vastausta kun ei ole verifikaatio koodit tullu perille/sähköposti tilit menetetty yms. 57 sivua keskustelua tästä siellä ja kymmeniä eri topiceja samasta ongelmasta. Paskaa palvelua joka puolella "maksavalle" asiakkaalle.
 
Eikös luukulla ollut joku kohtuu lyhyt aikaraja (alle puoli vuotta?), milloin se osoite menee jo lukkoon jos sitä ei käytä (ainakin oli joskus). Luukku myytiin jo yli vuosi sitten, joten eiköhän se siellä oleva osoite ole ollut kiinni jo ties kuinka kauan, jos et uuden omistajan aikana ole käyttänyt. Hotmail vanhoja tilejä on itselläkin ja ne toimii, vanhin vielä käytössä oleva on yli 20v. No on sillä se merkitys, että jos sopparissa lukee, että se pidetään varattuna aika x, niin se pidetään. Ihan sen takia, ettei kukaan heti voi toisten vanhoja sähköposteja ottaa käyttöön ja vaihtaa sen avulla sitten muihin palveluihin salasanoja jne. Ihan mielenkiinnosta, miksi laitoit sinne pelitiliin sellaisen sähköpostin, jota et ilmeisesti ole pitkään aikaan enää aktiivisesti käyttänyt?
 
Selittelen varmaan epäselvästi. Sillon kuin luukku helmikuussa 2022 vaihtoi omistajaa aloin vaihdella gmailiin kaikki tilit mitä mahdollista ja sen käyttö periaatteessa päättyi siihen ja lopullisesti kun kesäkuussa muuttui maksulliseksi. Oli siis minulla pääsähköpostina monta vuotta ilman minkäänlaisia ongelmia vaikka olikin vähän köykäinen, mutta yksinkertaisuus oli hyvä itselle. Tarkov tuli ostettua 2020 tammikuussa joten päätyi siis tili luukkuun, kun se oli se mikä oli minulla käytössä silloin. Pelissä tosiaan ei yksinkertaisesti pysty vaihtamaan sähköpostiosoitetta ellei käy tuuri ja pääse seulasta läpi tuhannen muun support requestin seasta ja silloinkin mitä olen lukenut on vastauksena tullut: voi voi. Tähän asti selvinnyt sillä kun ei peli ei yksinkertaisesti ole pyytänyt koodia sähköpostista kirjautumiseen, pääsen kyllä pelin nettisivuille omalle käyttäjälle koska siellä toimii googlen authenticator ja backup email (joka on nykyinen gmail) toisinkuin pelin launcherissa.
Tuo 90 päivän aika maksamattomuudesta uudessa luukussa on tilin voinut aktivoida kirjautumalla silloisella salasanalla normaalisti sisään ja maksamalla kuukausimaksun joten siinä jo välttää tuon sähköposti osoitteen välittömän kaappauksen ja salasanojen vaihtelun, näen tämän niiden 12kk karanteenin tunnuksiin tyhmänä koska esimerkiksi jos myöhästyt päivällä tuosta 90pv aikarajasta et voi tehdä vuoteen asialle mitään. Vanhassa luukussa taisi olla että jos et 4kk käytä tiliä se poistetaan kokonaan.
 
Joku vielä käyttänyt 2020 luukkua pääsähköpostina :confused:. Kuten sanoin tuo vuoden jäädyttäminen on mielestäni järkevä, että sitä tiliä ei noin vaan kukaan muu kaappaa. Kun käyttää palvelua niin silloin hyväksyy palveluntarjoajan ehdot. Se on vaan user error jättää joku tili sellaiseen sähköpostiin, jonka käytön lopettaa ja tietää menevän kiinni kun ei maksa. Tarkov osalta sitten paskaa toimintaa, jos aspa ei vastaa ja näin yksinkertaista asiaa ei pysty hoitamaan.
 
Onhan tuo koko palvelu ihan hanurista. Ja ylipäätään tuon kaltaisen ilmaisen palvelun muuttaminen täysin maksulliseksi ns. yhtäkkiä, on melko kusipäistä. Olisi sitten vaikka erittäin rajoitettu.

Itselläkin oli yksi spämmiosoite Luukussa aikakaudelta kun Gmail-tilejä ei vielä voinut luoda mielinmäärin (invitet), ja sillä on tullut rekisteröidyttyä yhdelle sun toiselle nettisivustolle ja foorumille. Nyt sitten kun nuo nettisivustot on viimein alkaneet päivittää sitä 2003 vuoden saittiansa niin ovat nuo kirjautumiset resetoineet niin että vanha salasana pitää vaihtaa jonkun sähköpostilinkin kautta. Ensin iski tuo ongelma silmille että Luukku-tili oli vanhentunut käyttämättömyyttään, ja sitä ei voinut uudelleen luoda koska määräaika tms. Sitten se roska muuttui vielä maksulliseksi.

En tasan ala maksamaan siitä että ehkä saan vanhan tilini takaisin, nuo lukuisat sivustot nyt eivät ole sinällään tärkeitä vaan nimenomaan sellaisia joihin ei halua antaa pääsähköpostiaan. Ja suurimmalle osalle voi tuosta vaan luoda uudet tunnukset. Harmittaa vaan kun on tottunut samalla nicknamella pyörimään noissa, että joutuu nyt tuommoisen takia muuttamaan eriksi, ja jää haamutunnuksia nettiin pyörimään.

Toki siis kaikki tärkeät palvelut tuli heti muutettua pysyvämpiin sähköposteihin Hotmailista aikanaan joka oli ensimmäinen ilmaispostini, mutta oli mm. pitkä jakso kun en internetin tuolla puolen pyörinyt niin aktiivisesti, niin eipä tullut noihin mestoihin kirjauduttuakaan että olisi tajunnut mitään sähköposteja vaihdella.
Hotmail toimii edelleen ja tuskin Microsoft sitä ihan heti tappaakaan...
 
Sain luukulta järkyttävällä väännöllä sähköpostin käyttööni ja eipä sinne tule pelin varmistuskoodeja lainkaan. Kolme kertaa piti mainita luukun ja fjordmailin omista käyttöehdoista lainattua tekstiä ennenkuin myönsivät että olen oikeassa.
 
Eiköhän se ole Tarkovin kehittämän firman asiakaspalvelu kuka tässä kusee muroihisi eikä Luukku.
 
No joo, se nyt tällä hetkellä on se muroihin kusija. Tuo vaan kun luukun asiakaspalvelun ja fjordmailin asiakaspalvelun kanssa piti riidellä niin perkeleesti.
Fjordmailin ensinmäinen viesti tältäpäivältä

Hello,
"I have raised this issue with our ombudsman. We have come to the
conclusion that we have to comply to our policy.
Our policy states that accounts stay closed for 3 months. During this
time, the accounts can be reactivated. After that, they are completely
deleted.
Nine months after deletion, the addresses linked to the account are
available again.
I am sorry, I can understand it might cause issues, but we can't allow
you address to be recreated before June 17th, 2023. "

Ja kun aukaisin heidän omalta sivultaan käyttöehtojaan kolmannen kerran:

Hello,
Sorry, it seems you are correct here.
"Can you please send a copy of you ID? Then I will re-create the account.
Please also send your mobile number and I will send a password by SMS."

Ja jännästi se tili aukesikin loppujen lopuksi, mutta oma henkilökohtainen ongelma tarkovin paskan supportin kanssa ei ainakaan vielä...
 
heh et ole ainut. mullakin meni eve online altti tili mukavasti jäihin luukun vuoksi. Muut vanhat pelit on muutenkin jo haudattuna. En ole vaivautunut edes selvittää asiaa. Pää pystyyn ja uudistumaan.
Mutta ei kai joku toinen voi ottaa sinun tiliä haltuun. Vaan sinun tili on poistettu ja joku tekee uuden samalla tilinimellä ja tyhjä laatikko.. toki tulevat viestit menisivät sinne. Aivan kuten puhelinnumeroissakin.
 
Jep, ei siellä vanhoja viestejä ole, mutta sillähän periaatteessa pystyy sähköpostiin yhdistettyjä käyttäjiä ottamaan haltuun sanasanan vaihdolla, kokeilin myös tämän itse muutamalta nettisivulta missä oli luukku jäänyt kummittelemaan. Gmail ei esimerkiksi vapauta koskaan poistettua tilin nimeä.
 
Itse näin tämän sähköpostiosoitteiden kuolevaisuusongelman jo 20v sitten, ja ratkaisin sen tuolloin hankkimalla IKI-osoitteen: IKI ry

27 vuotta jäsenenä. Liittymismaksu oli 120 markkaa, luvattiin että 10 vuotta yrittävät selvitä sillä ennenkö pyydetään lisää rahaa. Vielä eivät ole pyytäneet, joten hyvin on tullut vastinetta rahalle. 4,44 markkaa/vuosi tähän mennessä.
 
Tuo on mielestäni tavanomaista että vanhat sähköpostiosoitteet vapautuvat käyttöön.
 
Huvittavia nuo ”kannattaa lukea käyttöehdot” kommentit. Kukaan muu kuin juristi ei sellaista paskaa lue.

Hämmästyttävää että luukku.com pidetään vielä tekohengityksellä elossa ja että vielä tekevät palvelusta maksullisen herran vuonna 2023. Kuka helvetti tuosta maksaisi? :lol:
 
Ei se osoitteen vapautuminen tarkoita, että osoitteen uusi varaaja pääsee käsiksi osoitteen edellisen haltijan postilaatikon sisältöön. Ei mitään tietovuotoa siis.
 
Ei se osoitteen vapautuminen tarkoita, että osoitteen uusi varaaja pääsee käsiksi osoitteen edellisen haltijan postilaatikon sisältöön. Ei mitään tietovuotoa siis.
On se silti arveluttavaa, koska kaikki ko. osoitteeseen saapuva uusi maili uuden omistajan luettavissa, vaikkei olisi hänelle tarkoitettu. Toisin kuin perinteisen postin tapauksessa, ei mailiosoitteissa voi tehdä "osoitteenmuutosta" jolloin se vanhalle omistajalle osoitettu maili päätyykin uudelle omistajalle, joka voi olla hyvinkin haitallista. Lisäksi kaikki ne palvelut, joihin käyttäjä ei ole muistanut vaihtaa mailiosoitettaan, saattavat edelleen lähettää viestejä jotka päätyvät vain uudelle omistajalle. Monissa palveluissa mailiosoitetta ei voi edes jälkikäteen muuttaa. Tuossa voi uusi omistaja saada paljonkin vahinkoa aikaan, jos tietää mitä palveluja edellinen omistaja käyttää/on käyttänyt. Joten on aivan ilmiselvää, että tuossa ON tietoturvaongelma. Näitähän ei mikään standardi suojaa, mutta järjellä ajateltuna mailiosoitteet pitäisi "sulkemisen" jälkeen lukkiutua ainakin 5-10 vuodeksi.
 
  • Tykkää
Reactions: drc
On se silti arveluttavaa, koska kaikki ko. osoitteeseen saapuva uusi maili uuden omistajan luettavissa, vaikkei olisi hänelle tarkoitettu. Toisin kuin perinteisen postin tapauksessa, ei mailiosoitteissa voi tehdä "osoitteenmuutosta" jolloin se vanhalle omistajalle osoitettu maili päätyykin uudelle omistajalle, joka voi olla hyvinkin haitallista. Lisäksi kaikki ne palvelut, joihin käyttäjä ei ole muistanut vaihtaa mailiosoitettaan, saattavat edelleen lähettää viestejä jotka päätyvät vain uudelle omistajalle. Monissa palveluissa mailiosoitetta ei voi edes jälkikäteen muuttaa. Tuossa voi uusi omistaja saada paljonkin vahinkoa aikaan, jos tietää mitä palveluja edellinen omistaja käyttää/on käyttänyt. Joten on aivan ilmiselvää, että tuossa ON tietoturvaongelma. Näitähän ei mikään standardi suojaa, mutta järjellä ajateltuna mailiosoitteet pitäisi "sulkemisen" jälkeen lukkiutua ainakin 5-10 vuodeksi.

En edelleenkään ymmärrä logiikkaasi. Missään ei ole luvattu että sähköpostiosoitteesi ei voisi siirtyä sen sulkemisen jälkeen toisen käyttöön. Tuosta varmasti olisi löytynyt maininta sieltä käyttöehdoista.

Ja eihän tuo postin siirtokaan ole kuin määräaikainen. Ihan samalla tavalla(kuin tässä sähköpostitapauksessa) ne kirjeet menevät sinne edelliseen asuntoosi kun tämä määräaika päättyy.
 
En edelleenkään ymmärrä logiikkaasi. Missään ei ole luvattu että sähköpostiosoitteesi ei voisi siirtyä sen sulkemisen jälkeen toisen käyttöön. Tuosta varmasti olisi löytynyt maininta sieltä käyttöehdoista.

Ja eihän tuo postin siirtokaan ole kuin määräaikainen. Ihan samalla tavalla(kuin tässä sähköpostitapauksessa) ne kirjeet menevät sinne edelliseen asuntoosi kun tämä määräaika päättyy.
En ole väittänytkään, että jossain näin luvattaisiin. Puhun yleisellä tasolla ja siitä miten sähköpostiosoitteet ylipäätään toimivat. Kirjepostiin verrattuna ongelma on paljon suurempi useammastakin eri syystä. Tosin - ja onneksi - ei liene ole hirveän tosennäköinen tilanne, että samalle domainille perustettaisiin uusi, samanniminen tili, ellei kyseessä sitten ole joku todella suuri organisaatio.
 
Kuvitteellinen esimerkki tietoturvaongelmasta: Menet palveluun X satunnaisen käyttäjän tunnuksella, klikkaat "unohdin salasanan". Palvelu kertoo että lähetimme sinulle salasanan vaihtolinkin osoitteeseen jotain at luukku.com. Rekisteröit itsellesi uuden sähköpostiosoitteen tuolla osoitteella. Teet saman uudestaan. Saat salasanan vaihtolinkin hallussasi olevaasi postilaatikkoon. Vaihdat salasanan, ja palvelun X tili on kaapattu sinulle.
 
  • Tykkää
Reactions: TKR
Kuvitteellinen esimerkki tietoturvaongelmasta: Menet palveluun X satunnaisen käyttäjän tunnuksella, klikkaat "unohdin salasanan". Palvelu kertoo että lähetimme sinulle salasanan vaihtolinkin osoitteeseen jotain at luukku.com. Rekisteröit itsellesi uuden sähköpostiosoitteen tuolla osoitteella. Teet saman uudestaan. Saat salasanan vaihtolinkin hallussasi olevaasi postilaatikkoon. Vaihdat salasanan, ja palvelun X tili on kaapattu sinulle.
Todella kaukaa haettu skenaario ja tässäkin vika on silti siinä palvelun alkuperäisessä käyttäjässä, joka ei ole vaihtanut osoitettaan sinne. Ihan turha maalailla näitä skenaarioita ja syytellä muita, jos itse käyttöehtoja lukematta ja kaikesta viestinnästä huolimatta hylkää jonkin postilaatikkonsa jättäen sen osoitteen kuitenkin muihin palveluihin.

Tuo aloittajan Tarkov on esihistoriallisella tekniikalla toteutettu poikkeus, jos sinne ei voi vaihtaa osoitetta, mutta ei sekään sen postipalvelua tarjoavan operaattorin vika ole. No, venäläinen peli toimii kuin venäläinen peli.
 
Todella kaukaa haettu skenaario ja tässäkin vika on silti siinä palvelun alkuperäisessä käyttäjässä, joka ei ole vaihtanut osoitettaan sinne. Ihan turha maalailla näitä skenaarioita ja syytellä muita, jos itse käyttöehtoja lukematta ja kaikesta viestinnästä huolimatta hylkää jonkin postilaatikkonsa jättäen sen osoitteen kuitenkin muihin palveluihin.

Tuo aloittajan Tarkov on esihistoriallisella tekniikalla toteutettu poikkeus, jos sinne ei voi vaihtaa osoitetta, mutta ei sekään sen postipalvelua tarjoavan operaattorin vika ole. No, venäläinen peli toimii kuin venäläinen peli.
Kyllä minäkin näen tässä ihan todellisen riskin väärinkäytöksille. Jos kävisin rekisteröimässä luukku-tilin kymmenellä Suomen yleisimmällä nimellä, niin varmasti niihin alkaisi tulla kaikenlaisia newslettereitä, mistä voisi päätellä mitä palveluita edellisillä omistajilla on ollut käytössä. Niiden perusteella voisi sitten tehdä password resettejä…

En minäkään luukkua olisi käyttänyt ikiaikoihin pääsähköpostina, mutta vähän väsynyttä myös vedota tuollaiseen ”olisit lukenut käyttöehdot” pointtiin. Oletko itse lukenut gmailin käyttöehdot ja sisäistänyt ne alusta loppuun? Entä valuutusten ehdot kaikkine yksityiskohtineen? Jokaista peliä asentaessasi luet kaikki disclaimerit kokonaan?
 
Todella kaukaa haettu skenaario ja tässäkin vika on silti siinä palvelun alkuperäisessä käyttäjässä, joka ei ole vaihtanut osoitettaan sinne. Ihan turha maalailla näitä skenaarioita ja syytellä muita, jos itse käyttöehtoja lukematta ja kaikesta viestinnästä huolimatta hylkää jonkin postilaatikkonsa jättäen sen osoitteen kuitenkin muihin palveluihin.

Tuo aloittajan Tarkov on esihistoriallisella tekniikalla toteutettu poikkeus, jos sinne ei voi vaihtaa osoitetta, mutta ei sekään sen postipalvelua tarjoavan operaattorin vika ole. No, venäläinen peli toimii kuin venäläinen peli.
Käyttäjä on voinut vuosien/vuosikymmenien saatossa rekisteröityä ko. mailiosoitteella vaikka mihin palveluihin, joista ei ole enää mitään muistikuvaa siinä vaiheessa, kun maililaatikko lakkaa toimimasta. Eikä tässä ole mitään outoa. Onneksi olkoon, jos itse pidät tarkkaa kirjaa siitä millä osoitteella olet rekisteröitynyt mihinkin, ja pidät huolta ettei tällaista skenaariota pääse syntymään. Useimmat eivät kuitenkaan näin tee.

Ja siinä, ettei johonkin palveluun voi vaihtaa sähköpostiosoitetta, ei ole välttämättä mitään "esihistoriallista" tai teknistä estettä. Monissa palveluissa käyttäjätili on sidottu nimenomaan mailiosoitteeseen (eli ei erillistä käyttäjätunnusta), ja sen muuttamisen mahdollistaminen itsessään luo taas uusia potentiaalisia tietoturvariskejä, jolloin on täysin loogista, ettei osoitetta ole mahdollista muuttaa. Jännä miten sokeasti jotkut tuntuvat suhtautuvan näihin riskeihin..
 
Käyttäjä on voinut vuosien/vuosikymmenien saatossa rekisteröityä ko. mailiosoitteella vaikka mihin palveluihin, joista ei ole enää mitään muistikuvaa siinä vaiheessa, kun maililaatikko lakkaa toimimasta.
Kyllä, mutta ei se ole edelleenkään sen postipalvelun tarjoajan vika.

Ja siinä, ettei johonkin palveluun voi vaihtaa sähköpostiosoitetta, ei ole välttämättä mitään "esihistoriallista" tai teknistä estettä. Monissa palveluissa käyttäjätili on sidottu nimenomaan mailiosoitteeseen (eli ei erillistä käyttäjätunnusta), ja sen muuttamisen mahdollistaminen itsessään luo taas uusia potentiaalisia tietoturvariskejä, jolloin on täysin loogista, ettei osoitetta ole mahdollista muuttaa. Jännä miten sokeasti jotkut tuntuvat suhtautuvan näihin riskeihin..
Kyllä siinä on. Se on vanhanaikaista ja typerää. Tiedän toki että sellaisiakin palveluita on olemassa, mutta ei se muuta sitä faktaa, ettei niin pitäisi toimia. Se on vähän sama kuin yritys olisi rakentanut palkkajärjestelmänsä niin, ettei kukaan työntekijöistä voi koskaan vaihtaa pankkitiliä, kun palkka maksetaan aina sinne tilille mikä on järjestelmään alunperin määritelty. Tai että Posti ei mahdollistaisi osoitteen vaihtamista järjestelmissään ja toimittaisi postit aina sinne missä henkilö on ensimmäisenä asunut (tosin näinhän Posti osittain toimiikin, kun osoitteenmuutos on voimassa vain hetken ja muutos pitää oikeasti tehdä sinne lähettäjän järjestelmään). Ei olisi pankin tai Postin tapauksessa uuden asukkaan vika jos jossakin näin toimittaisiin.

En suhtaudu sokeasti riskeihin, en vaan pidä siitä että taas kerran syytä etsitään jostakin muualta kuin sieltä missä se oikeasti on. Ei sähköpostipalvelun tarjoajaa voi velvoittaa huolehtimaan loputtomiin näiden vanhojen asiakkaiden tekemisistä tai tekemättä jättämisistä. Ei ole mitenkään epätavallista, että sopimuksen päätyttyä jonkin jäädytysajan jälkeen osoite vapautuu käyttöön. Luukulla osoitteen jäädytysaika on tämän keskustelun perusteella ihan järkevän kuuloinen 12kk.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, mutta ei se ole edelleenkään sen postipalvelun tarjoajan vika.


Kyllä siinä on. Se on vanhanaikaista ja typerää. Tiedän toki että sellaisiakin palveluita on olemassa, mutta ei se muuta sitä faktaa, ettei niin pitäisi toimia. Se on vähän sama kuin yritys olisi rakentanut palkkajärjestelmänsä niin, ettei kukaan työntekijöistä voi koskaan vaihtaa pankkitiliä, kun palkka maksetaan aina sinne tilille mikä on järjestelmään alunperin määritelty. Tai että Posti ei mahdollistaisi osoitteen vaihtamista järjestelmissään ja toimittaisi postit aina sinne missä henkilö on ensimmäisenä asunut (tosin näinhän Posti osittain toimiikin, kun osoitteenmuutos on voimassa vain hetken ja muutos pitää oikeasti tehdä sinne lähettäjän järjestelmään). Ei olisi pankin tai Postin tapauksessa uuden asukkaan vika jos jossakin näin toimittaisiin.

En suhtaudu sokeasti riskeihin, en vaan pidä siitä että taas kerran syytä etsitään jostakin muualta kuin sieltä missä se oikeasti on. Ei sähköpostipalvelun tarjoajaa voi velvoittaa huolehtimaan loputtomiin näiden vanhojen asiakkaiden tekemisistä tai tekemättä jättämisistä. Ei ole mitenkään epätavallista, että sopimuksen päätyttyä jonkin jäädytysajan jälkeen osoite vapautuu käyttöön. Luukulla osoitteen jäädytysaika on tämän keskustelun perusteella ihan järkevän kuuloinen 12kk.
Tuo 12kk ei ole järkevän kuuloinen, järkevämpi olisi esimerkiksi 120kk eli 10v. Ylipäätään mielestäni tuollaista toisella käytössä ollutta sähköpostiosoitetta ei pitäisi ihan noin vain ottaa uudelleen käyttöön.
 
Tuo 12kk ei ole järkevän kuuloinen, järkevämpi olisi esimerkiksi 120kk eli 10v. Ylipäätään mielestäni tuollaista toisella käytössä ollutta sähköpostiosoitetta ei pitäisi ihan noin vain ottaa uudelleen käyttöön.
Ei pidäkään ja suuremmat palveluntarjoajat jäädyttävätkin päättyneen tilin osoitteen loputtomiin. Siitä tulee kuitenkin ylimääräinen ylläpitovaiva, joten kaikki pienemmät toimijat eivät ole lähteneet siihen. Osa ajattelee sen myös olevan parempaa palvelua, ettei niitä osoitteita jäädytetä ikuisesti. Tuo ei ollut kuitenkaan se minun pointti, vaan se että alkuperäinen vika ei kuitenkaan ole siellä postioperaattorissa.
 
Tuo 12kk ei ole järkevän kuuloinen, järkevämpi olisi esimerkiksi 120kk eli 10v. Ylipäätään mielestäni tuollaista toisella käytössä ollutta sähköpostiosoitetta ei pitäisi ihan noin vain ottaa uudelleen käyttöön.
Juuri tämä on omakin pointtini. En ole edelleenkään väittänyt että tämä olisi jonkin palveluntarjoajan "syytä", vaan olen puhunut yleisellä tasolla. Tuo osoitteen pitkäaikainen jäädyttäminen käytön loputtua olisi järkevää ja tarkoituksenmukaista, mutta näinhän se ei mene, koska ei ole olemassa mitään standardia tai elintä joka tällaista valvoisi.sähköpostit ovat yksi villi länsi. Ja juuri tästä syystä on syytä olla erityisen valppaana näiden palvelujen kanssa, joihin aikanaan on rekannut, jos on tiedossa, että joutuu sähköpostitilistään luopumaan ennemmin tai myöhemmin.
 
No puhelinnumerot vapautuu 6kk jälkeen joten onhan siinäkin tekstiviestivahvistuskoodien osalta tietoturvariski, mutta puhelinnumero ja postiosoite on kuitenkin koko ajan käytössä niin siitä huolehditaankin ja se muistetaan huolehtia paremmin kuin joku satunnainen sähköpostitili. Ja tietyn puhelinnumeron tai osoitteen rekisteröiminen itselle on huomattavasti hankalampaa kuin sähköposti joka on vaan pari klikkausta. Joku kuvitteellinen tilanne voisi olla vaikka joku vähemmän suosittu pelin laucheri pc:lle johon on spämmin pelossa laitettu joku ö-luokan sähköpostiosoite rekisteröitymisen yhteydessä, ja nyt sitten pelaaminen on jäänyt vuosiksi ja tili makaa siellä käyttämättömänä. Tai sitten kaikki kommunikointi ym. hoituu ohjelman kautta eikä edes muista millä sähköpostiosoitteella sinne on rekisteröity. Sitten kun sähköpostipalvelu lopetetaan niin siinä on muisteleminen mihin kaikkeen tätä "spämmiosoitetta" onkaan käytetty. Myös automaattisen onginnan mahdollisuus on olemassa kun on tiedossa että joku sähköpostipalvelu toimii näin.

Fyysisiä osoitteita ja puhelinnumeroita on rajallinen määrä, joten sen ymmärtää miksi numero pitää saada kiertoon seuraavalle. Mutta sähköpostiosoitteita on käytännössä rajattomasti, joten mitään pakottavaa tarvetta vapauttaa se uudelleen saataville ei oikeastaan ole. Jos systeemi osaa pitää osoitetta varattuna 6kk, niin todennäköisesti yhtä muuttujaa muuttamalla se pitäisi sitä vaikka 6v varattuna. Ei ne osoitteet kesken lopu.
 
No puhelinnumerot vapautuu 6kk jälkeen joten onhan siinäkin tekstiviestivahvistuskoodien osalta tietoturvariski, mutta puhelinnumero ja postiosoite on kuitenkin koko ajan käytössä niin siitä huolehditaankin ja se muistetaan huolehtia paremmin kuin joku satunnainen sähköpostitili. Ja tietyn puhelinnumeron tai osoitteen rekisteröiminen itselle on huomattavasti hankalampaa kuin sähköposti joka on vaan pari klikkausta. Joku kuvitteellinen tilanne voisi olla vaikka joku vähemmän suosittu pelin laucheri pc:lle johon on spämmin pelossa laitettu joku ö-luokan sähköpostiosoite rekisteröitymisen yhteydessä, ja nyt sitten pelaaminen on jäänyt vuosiksi ja tili makaa siellä käyttämättömänä. Tai sitten kaikki kommunikointi ym. hoituu ohjelman kautta eikä edes muista millä sähköpostiosoitteella sinne on rekisteröity. Sitten kun sähköpostipalvelu lopetetaan niin siinä on muisteleminen mihin kaikkeen tätä "spämmiosoitetta" onkaan käytetty. Myös automaattisen onginnan mahdollisuus on olemassa kun on tiedossa että joku sähköpostipalvelu toimii näin.

Fyysisiä osoitteita ja puhelinnumeroita on rajallinen määrä, joten sen ymmärtää miksi numero pitää saada kiertoon seuraavalle. Mutta sähköpostiosoitteita on käytännössä rajattomasti, joten mitään pakottavaa tarvetta vapauttaa se uudelleen saataville ei oikeastaan ole. Jos systeemi osaa pitää osoitetta varattuna 6kk, niin todennäköisesti yhtä muuttujaa muuttamalla se pitäisi sitä vaikka 6v varattuna. Ei ne osoitteet kesken lopu.
Jos postilaatikko on ennen poistoa lukittuna, ei tarvita erillistä tietokantaa osoitteiden säilytykselle. Poiston jälkeen menee hankalammaksi, kuin uutta laatikkoa luotaessa pitää aina ensin tarkistaa osoitehistoria jostakin ulkoisesta tietokannasta. Järjestelmästä riippuen se voi olla helppoa tai vaikeaa. Pieni ylläpitovaiva siitä tulee joka tapauksessa ja se on varmasti yksi syy miksi kaikki palveluntarjoajat eivät historiatietoa loputtomiin säilytä.

Ja kuten sanoin, joku voi kokea osoitteen vapautumsien myös paremmaksi palveluksi, vaikka siinä noita mainittuja riskejä olisikin. Jos joku on esim. rekisteröinyt aikoinaan matti.meikalainen@domain.com osoitteen, eikä käytä sitä, niin seuraava Matti Meikäläinen voi sitten jossakin vaiheessa vapautumisen myötä saada sen käyttöönsä. Gmailissa ja Outlook.comissa se ei ole koskaan mahdollista. Minulla on noihin molempiin etunimi.sukunimi@domain.com -muotoinen osoite ja niihin ropisee aika ajoin kaikenlaista yksityistäkin viestintää, joka on tarkoitettu jollekin nimikaimalle.
 
Ja jännästi se tili aukesikin loppujen lopuksi, mutta oma henkilökohtainen ongelma tarkovin paskan supportin kanssa ei ainakaan vielä...
Siis lähetit kuvan ajokortista, passista tms. ja sait tilit auki nopeutetusti? Jos näin niin on kyllä tietoturva-aukko tuokin! Minulla on täysnimikaima joka näyttää olevan melko aktiivinen netissä, jokunen väärä yhteydenotto tullut minulle, niin en tosiaan haluaisi että kuvan lähettämällä hän voisi palauttaa pikaisesti jonkin sulkemani tilini.
 
Härskimpi odottaisi sen vuoden ja sillä välin kettuillessaan warettaisi piraattiversion ;)
 
Siis lähetit kuvan ajokortista, passista tms. ja sait tilit auki nopeutetusti? Jos näin niin on kyllä tietoturva-aukko tuokin! Minulla on täysnimikaima joka näyttää olevan melko aktiivinen netissä, jokunen väärä yhteydenotto tullut minulle, niin en tosiaan haluaisi että kuvan lähettämällä hän voisi palauttaa pikaisesti jonkin sulkemani tilini.

Joo, mutta pistin myös ennen sitä parit digitaaliset kuitit gigantista joissa mun henkilökohtaiset yhteystiedot ja myös luukun sähköposti näkyvillä jolla ne kuitit on tullu mulle perille.
Tarkovia ei ilmeisesti pahemmin waretella kun periaatteessa täysi online peli

Tällä hetkellä oottelen että luukun kusinen tekninen tuki vastais mulle onko varmistuskoodien vastaanotossa niiden päässä ongelma kun tarkovin kusidevit eivät osaa auttaa "asiakkaitaan"
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 703
Viestejä
4 544 706
Jäsenet
74 833
Uusin jäsen
Kanadanhanhi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom