Luottokortit

Eiköhän noi kaikki credit-pohjaiset keinot näy luottokortiin puolella MCC-koodilla rahoitustapahtumana ja nostokulu+korko rullaa heti. Debitillä ei kuluja, oon ite pääosin siirtänyt google payllä sinne.
Revolut-talletus käyttää MCC-koodia 6012 Financial Institutions — Merchandise & Services. Muutamalla luottokortilla olen tuonne pannut rahaa, eikä ole mennyt korkoa tai kuluja.

Näin sitä muistelinkin, mutta kun en pitkään aikaan ole siirtänyt revolutkortille rahaa, halusin asian varmistaa. Kulujahan voitaisiin periä Revolut tililtä ja/tai siltä kortilta joka rahoittaa siirron.

Revolutin mahdollisesti perimät kulut näkyisivät toki siirtoa tehdessä ennen varsinaista siirtoa, mutta rahoittavan kortin kulut voivat tulla jälkikäteen yllätyksenä. Mutta sinullla ilmeisesti on kokemusperäistä tietoa siitä, että kumpiakaan kuluja ei peritä(?)
Ei oo kyllä tullu mitään ylimääräisiä kuluja itelläkään. Revolutilla se on aika simppeliä, ne näyttää kulut etukäteen jos jotain on. Rahoittavan kortin osalta en oo koskaan huomannu mitään yllätyksiä jälkikäteen. Taitaa olla aika turvallista siirtää rahaa noilla. Itseasiassa mä luin jostain että jotkut pankit saattaa laskuttaa käteisnostosta ulkomailla, mut ei korttimaksuista. Ootko sä kokeillu siirtää vaikka Norwegianin krtilta?

Onko kellään tietoa/näkyvyyttä American Express kamppikseen 2.6. asti, kuinka paljon on "erityisen paljon bonusta"? Tuleeko tuo bonus myös uudelle asiakkaalle?

Onko kellään tietoa/näkyvyyttä American Express kamppikseen 2.6. asti, kuinka paljon on "erityisen paljon bonusta"? Tuleeko tuo bonus myös uudelle asiakkaalle?
Mistä tää termi ”erityisen paljosta bonusta” on? Amexilla on siis suosittelu-/liittymislahjana 150 000 Amex-pistettä, jotka tulee juurikin uuden asiakkaan liittyessä jäseneksi. Ehdot löytyy tästä: https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/fi/documents/mgm/fi-mgm-tcs.pdf

150 000 Amex-pistettä vaihtuu esim. 88 235 Aviokseen.

Voi olla et vaan huono käännös, mut en sit tiedä mitä spessua tossa kamppiksessa on, jos toi on normi liittymis bonus

Tavallisesti kutsun kautta Amex Platinumin ottanut saa 100 000 Amex-pistettä, kampanjan aikana 150 000 pistettä.
Eikö tässä kannata optimoida niin että ottaa halvimman vihreän kortin ja kutsuu vaikka puolisonsa, niin vuodessa saa tuon 300000 pistettä 852 eurolla.

Itse ainakin tulkitsen tuota listaa niin että kutsujalla voi olla mikä tahansa kortti. Eli jos pariskunta haluaa saada maksimit niin toinen ottaa vihreän ja kutsuu puolison joka ottaa platinan.

https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/fi/documents/mgm/fi-mgm-tcs.pdf
Kyllä, kutsujalla voi olla vaikka vihreä Amex ja voi silti kutsua Platinumin ottajaksi niin, että siitä kilahtaa molemmille 150000 pistettä.

Toki siis jos otat vihreän Amexin, saat siitä ensin 15000 pistettä. Sitten kutsustasi puoliso ottaa Platinumin, siitä kilahtaa yhteensä 300 000 pistettä.

Olisin kattelemassa mikä on nykyään hyvä luottokortti kun kumppani sellasta haluaa.
Aika pieni kuluista elämää ja ei matkustelua eli varmaan turhaa alkaa mitään Amexia meidän säätelemään? En ainakaan mitään isoa hyötyä nähnyt tuossa että maksaa kortista melkein tonnin että saa about tonnin pisteinä takas (jos saa eikä säännöt kiemurtele niistä ohi).

Itsellä edelleen norwegian+curve combo joka ei paljon mitään nykyään maksele eli onko siitä tullut jotain parempaa?

Olisin kattelemassa mikä on nykyään hyvä luottokortti kun kumppani sellasta haluaa.
Aika pieni kuluista elämää ja ei matkustelua eli varmaan turhaa alkaa mitään Amexia meidän säätelemään? En ainakaan mitään isoa hyötyä nähnyt tuossa että maksaa kortista melkein tonnin että saa about tonnin pisteinä takas (jos saa eikä säännöt kiemurtele niistä ohi).

Itsellä edelleen norwegian+curve combo joka ei paljon mitään nykyään maksele eli onko siitä tullut jotain parempaa?

Platinum ei ole kyllä mikään järkevä arkikortti pienellä kulutuksella ja ilman matkustelua. Lähinnä tuota voi miettiä kertaluonteisena bonuscasena, jos minimit täyttyy ihan normaalilla kulutuksella ja bonukset & edut saa oikeasti hyödynnettyä. Muuten jättäisin itse väliin.

Yhden kerran tuli oliskohan ollut maaliskuussa ilmoitus Amex sovelluksesta, että oli jotain keikkalippuja tarjolla kahteen Helsingissä olleeseen konserttiin. Tais olla Anna Puu ja Samuli Edelmann yhteiskonsertti.

Itseä tuo ei kiinnostanut, mutta onko tämmösiä ollut kuinka usein? Toisi kyllä hyvin lisäarvoa kortille jos olisi useammin tuon tyylisiä etuja.

Yhden kerran tuli oliskohan ollut maaliskuussa ilmoitus Amex sovelluksesta, että oli jotain keikkalippuja tarjolla kahteen Helsingissä olleeseen konserttiin. Tais olla Anna Puu ja Samuli Edelmann yhteiskonsertti.

Itseä tuo ei kiinnostanut, mutta onko tämmösiä ollut kuinka usein? Toisi kyllä hyvin lisäarvoa kortille jos olisi useammin tuon tyylisiä etuja.
Syksyllä oli Metro-Areenalla Mirellan keikka. Lämppärinä taisi olla Ani.

Oliko nämä ilmaisia keikkoja mihin olisi voinut ilmottautua?

Mikä on luottokortin käyttötarkoitus?

Jos on aikomus pitää siellä joskus velkaa niin katsoo mahdollisimman pienikorkoisen ja kuluisen kortin. Esim S-pankin visa jonka asiakasomistaja saa veloituksetta on tähän ihan ok vaihtoehto.

Jos ajatus käyttää maksuaikakorttina vaikka verkko-ostoksia varten ja maksaa aina kerralla tyhjäksi, niin sitten joku kuluton kortti kuten Norwegian Visa on aika hyvä vaihtoehto, näillä on on sovellukset hyvällä tolalla myös.

Voi myös saada "omasta pankista" kortin ilmaiseksi, riippuu pankista ja asiakkuudesta.

Mikä on luottokortin käyttötarkoitus?

Jos on aikomus pitää siellä joskus velkaa niin katsoo mahdollisimman pienikorkoisen ja kuluisen kortin. Esim S-pankin visa jonka asiakasomistaja saa veloituksetta on tähän ihan ok vaihtoehto.

Jos ajatus käyttää maksuaikakorttina vaikka verkko-ostoksia varten ja maksaa aina kerralla tyhjäksi, niin sitten joku kuluton kortti kuten Norwegian Visa on aika hyvä vaihtoehto, näillä on on sovellukset hyvällä tolalla myös.

Voi myös saada "omasta pankista" kortin ilmaiseksi, riippuu pankista ja asiakkuudesta.
Veloitukseton, maksaa verkko-ostoksia ja saada jotain cashbackia, bonuksia jne.

Luottokorteista joista saa rahabonusta/cashbackia taitaa ainut veloitukseton olla Norwegian 0,5 % cashbackillaan. Nordea Goldissa on sama 0,5 % cashback mutta kortissa on etuasiakkaanakin 0,99 € kuukausimaksu eli vaatii 200 euron kuukausikulutuksen pelkän kuukausimaksun kuolettamiseen.

edit. korjattu kirjoitusvirhe

Viimeksi muokattu:
Norwegian taitaa olla ainoa ehdoitta kuluton luottokortti cashbackilla Morrowin lopetettua. Toisen 0.5% cashback kortin saattaa saada Nordealta tai Danskelta joko halvalla tai ilmaiseksi asiakkuustason suodessa. Debit-puolella tarjolla isompia cashbackeja, kuten Bybit & Trading212, joista keskustelua maksukortit -ketjussa

Norwegianin maksimi cashback taitaa olla 75€/vuosi. Nordean 150€/vuosi. Molemmat kertyy samaa 0,5% tahtia.

Nordealla tosin kertyy _joistakin_ ostoista rajoitettuna aikana hiukan nopeammin. Mutta kortti ei tosiaan ole ilmainen.

Edit. Olin hidas. No tuo festarien ja ravintoloiden 1% kertymä kesäkuukausilta sentään uutena.

Itse tässä pohtinut ns. premium kortin hommaamista, kun on perheen kanssa suunnitelmissa matka japaniin alkutalvesta. Lähinnä olen pallotellut Amex ja op platiniumin välillä. Näihin on ajanut eniten noi matkavakuutukset, sekä halu tarjota ainakin kerran lapsille lougnen elämykset. Amex on ehkä hiukan edellä hankintaa, koska puoliso lentelee työnpuolesta, pari kolme kertaa vuodessa. Niin hän pääsisi sitten käyttämään tuon kortin etuja hyväksi lentokentällä (siis rinnakkaiskortilla). Ja ei sitä tiedä jos tulisi tulevaisuudessa matkustettua enemmän.

Itse tässä pohtinut ns. premium kortin hommaamista, kun on perheen kanssa suunnitelmissa matka japaniin alkutalvesta. Lähinnä olen pallotellut Amex ja op platiniumin välillä. Näihin on ajanut eniten noi matkavakuutukset, sekä halu tarjota ainakin kerran lapsille lougnen elämykset. Amex on ehkä hiukan edellä hankintaa, koska puoliso lentelee työnpuolesta, pari kolme kertaa vuodessa. Niin hän pääsisi sitten käyttämään tuon kortin etuja hyväksi lentokentällä (siis rinnakkaiskortilla). Ja ei sitä tiedä jos tulisi tulevaisuudessa matkustettua enemmän.
Uusiin rinnakkaiskortteihin ei ilmeisesti kuulu enää omaa priority pass -jäsenyyttä, jolloin lounge valikoima pienenee huomattavasti

Uusiin rinnakkaiskortteihin ei ilmeisesti kuulu enää omaa priority pass -jäsenyyttä, jolloin lounge valikoima pienenee huomattavasti
Mihin osaan noilla sivuilla tarkalleen viittaat? Kaikkien lounge-tyyppien alla lukee että pääsy on sekä main cardmembereillä että supplementary cardmembereillä, ja vieraitakin saa molemmilla tuoda.

Paljonko tuon Amex platinumin saldoraja on yleensä ollut (luonnollisesti riippuu henkilöstä)? Itsellä tuli jo ennen fyysisen kortin toimitusta kirje, että korttitilin uudelleenarvioinnin perusteella saldo ei saa ylittää 12 k€ ja tilin tilanteesta riippuen on mahdollista, että joitain saldon alittavia veloituksia ei hyväksytä.

Mihin osaan noilla sivuilla tarkalleen viittaat? Kaikkien lounge-tyyppien alla lukee että pääsy on sekä main cardmembereillä että supplementary cardmembereillä, ja vieraitakin saa molemmilla tuoda.
Global Lounges -välilehden alla lukee ihan oikein nykytila, jossa rinnakkaiskortin mukana ei Priority Passia tule:
Priority Pass
As a new main Platinum Cardmember, you are automatically connected to Priority Pass and will receive your membership number via email within a few weeks.

Is there a limit to how many lounge entries I have?

You have unlimited complimentary access to Priority Pass Lounges.

What do I need to enter the lounge?
You need to show your Priority Pass as well as your same-day boarding pass before entering the lounge. Cardmembers must be enrolled prior to usage.

Who is allowed to enter the lounge?
The Platinum Cardmember and one (1) guest.

Global Lounges -> Priority Pass
Who is allowed to enter the lounge?
The Platinum Cardmember and one (1) guest.
Tosta on ollut aiempaa keskustelua viime vuonna. Ohessa poistui myös fast track, mutta näyttäisi palanneen takaisin:
Kulje lentokentän turvatarkastuksen läpi nopeinta reittiä. Platinum-pääkortin haltija ja rinnakkaiskortin haltija voivat molemmat tuoda mukanaan yhden vieraan Priority Lane / Fast Track -linjan kautta.

Noilla käynneillä ottaisin esim Nordean platinan millä saa 6 käyntiä ilmaiseksi ja loput rahalla jos on tarvetta.

Itse hommasin syksyllä Amexin ja omilla matkusteluilla + dining by amex illallisilla olen kokenut sen hintansa arvoiseksi. Tosin pier zero + lounget ovat olleet yhteensä 26 käyntiä ja illallisia neljä kertaa kahdelle hengelle. Pienemmällä käytöllä en edes korttia pitäisi.

Lähinnä olen pallotellut Amex ja op platiniumin välillä. Näihin on ajanut eniten noi matkavakuutukset, sekä halu tarjota ainakin kerran lapsille lougnen elämykset.
OP platinumia käytin ilmaisjakson, mutta omilla matkustustiheydellä ei ollut 50€/kk arvoinen. Otin Nordean Platinumin tilalle, sillä mennään nyt. Riviasiakkaille kallis, mutta premium-asiakkaille halvempi. Siihen saa rinnakkaiskortin, johon kuuluu myös 6 loungekäyntiä vuosittain, mutta Cashbackiä kerää kuitenkin vaan samaan vuosikertymään (max. 150€) ja oma kuukausimaksu menee siitäkin.

OP Goldiin muuten kuuluu kaksi loungekäyntiä ja seuraavat 30€ eli alennetulla hinnalla.

OP Goldiin muuten kuuluu kaksi loungekäyntiä ja seuraavat 30€ eli alennetulla hinnalla.
OP Goldin paras etu on se, että Omistaja Plussalle (150k€ asiointia ja muita kriteereitä, asuntolaina + poonukset maailmaindeksiin täyttää tuon lähes aina) se on käytännössä "ilmainen", päivittäisasiointipaketti Goldilla maksaa saman 3,95€ kuussa kuin tavallisten omistaja-asiakkaiden paketti OP Classicilla. Tavan 8e/kk on tuosta vähän nihkeää, kun samat hiukan epämääräiset matkavakuutukset saa Norskillakin ja se kaksi käyntiä LoungeKey-karsinoissa on lähinnä huumoria.

Jos ei välttämättä tarvitse olla luottokortti, vaan mastercard debit kortti riittää, niin tuolla Maksukortit ja -välineet, joilla saa bonuksia, cashbackia tai muita etuja on keskustelua tuosta bybit kortista. Tietysti esim. Norwegianin kortilla Paypalin kautta voi tuolle Bybit kortille lisätä rahaa ilman kuluja, eli sikäli maksuaikaa saa samaan tyyliin kuin luottokortilla.
Muutaman kymmenen viimeistä viestiä tuosta ketjusta kun kahlaa läpi, niin pääsee kärryille mistä on kyse.

Ite tuli lennettyä Japaniin viime syksynä Finskillä juurikin noilla Amexin liittymisetu- ja kutsupisteillä. Olikohan 60 000 Aviosta edestakaisin economyssä, eli lipuissa pystyi säästämään todella hyvin.

Lento lähtee yleensä alkuillasta Helsinki-Vantaalta, niin ehtii hyvin syömään ilmaiseksi Pier Zerossa ja sen jälkeen vielä saattaa ehtiä johonki perus ok loungeen notkumaan. Takaisin tullessa Tokio Naritan kentällä löytyy super hieno American Express Centurion lounge, johon pääsee ilmaseks kortilla. Kannattaa hyödyntää.

Vakuutusta ei tarvinnut käyttää, niin ei käytännön kokemusta miten skulaa.

Mites noi norwegian pisteet nykyään edes toimii? Näköjään TAAS tullu joku muutos mikä lie SPENN tuolla on.
Harvoin käyn katsomassa pisteitä mutta muistan sen että kauhean sekava ja vaikea löytää että mitä pisteitä sulla on jne.
Mistä siis näen miten paljon mulla on cashback (mulla näyttää etusivu että 0 cashpoints ja 0 spenn) ja koska niitä on 0 ni näenkö jostain onko cashback käytetty laskun maksuun tai johonkin? Katoin muutaman viimesimmän laskun mutta ei siellä näy mitään mainintaa cashbackistä.

Edit: viimein se löyty edut kohdasta

Viimeksi muokattu:
Kävin katsomassa positiivinen luottorekisterin ja siellähän oli vielä Nordean Mastercard näkyvissä. Mielestäni olen tuon lopettanut aikoja sitten, korttikin on ollut useamman vuoden halki, poikki ja pinossa.

Mites ihmeessä tuo on edes mahdollista. Ja mitä kautta tuon voi perua?

Kävin katsomassa positiivinen luottorekisterin ja siellähän oli vielä Nordean Mastercard näkyvissä. Mielestäni olen tuon lopettanut aikoja sitten, korttikin on ollut useamman vuoden halki, poikki ja pinossa.

Mites ihmeessä tuo on edes mahdollista. Ja mitä kautta tuon voi perua?
Luotonantajan on ilmoitettava luoton päättymisestä rekisteriin, joten ota luotonantajaan yhteyttä. Jos arvata pitäisi, kyse on entisen Luottokunnan kortista, jota nykyään teknisesti operoi Nets. Eiköhän ne tilanteen pyydettäessä korjaa ihan ongelmitta.

Luotonantajan on ilmoitettava luoton päättymisestä rekisteriin, joten ota luotonantajaan yhteyttä. Jos arvata pitäisi, kyse on entisen Luottokunnan kortista, jota nykyään teknisesti operoi Nets. Eiköhän ne tilanteen pyydettäessä korjaa ihan ongelmitta.

Muistaakseni tämä oli Nordean Stockmann -kortti. Yritin kirjautua Nordeaan OP-tunnuksilla mutta eipä tuo päästänyt läpi. Ja sinne korttipuolelle ei ilman Nordean omia tunnareita pääse edes. Olisikohan se parasta käydä konttorilla. Tarviiko tuonne ottaa passi mukaan?

Nordean Platinumia kannattaa ehkä miettiä, jos lounge-käynnit on noin vähäiset. Saa rinnakkaiskortin, 6 loungea vuodessa ja jatkuva matkavakuutus.

Häiritseekö muita Amexin katevarausten häviämiset ?

Maksoin maanantaina aamulla erään varauksen mikä piti sinä päivänä ehdottomasti maksaa muuten varaukseni poistuisi automaattisesti. Näkyi normaalisti sovelluksessa katevarauksena. Ma illalla katevaraus oli poistunut eikä myöskään tiistaina näkynyt veloituksena eikä varauksena. Tänään oli taas ilmestynyt, tällä kertaa normaali veloituksena.

Ei ole ensimmäinen kerta kun katevaraus häviää päiväksi-pariksi.

Minulla on tällä hetkellä Nordea Credit luottokortti matalalla 1000€ luottorajalla. Tuo raja on tähän asti riittänyt oikein hyvin, mutta yhä useammin tuntuu siltä että se voisi olla suurempi, esim 2-3k€.

Olisikohan tuolla luottorajan nostamisella merkittävä vaikutus asuntolainaneuvotteluissa siihen miten suurena riskinä pankki minut näkee? Tähän saakka on vaikuttanut siltä että pankilla on kova luotto ja ovat tarjonneet hyviä ehtoja ja marginaalia. Olisi harmillista jos luottorajan nostaminen vaikuttaisikin merkittävästi tähän.

Joku aika sitten jostain syystä luottokorttini oli myös hetkellisesti "estetty", en tiedä mistä tuo johtui. Ehkä epähuomiossa en maksanut käytettyä luotoa ajoissa pois? Anyways näkyykö tälläisistä tilanteista jokin negatiivinen merkintä luottorekisterissä?

Minulla on tällä hetkellä Nordea Credit luottokortti matalalla 1000€ luottorajalla. Tuo raja on tähän asti riittänyt oikein hyvin, mutta yhä useammin tuntuu siltä että se voisi olla suurempi, esim 2-3k€.

Olisikohan tuolla luottorajan nostamisella merkittävä vaikutus asuntolainaneuvotteluissa siihen miten suurena riskinä pankki minut näkee? Tähän saakka on vaikuttanut siltä että pankilla on kova luotto ja ovat tarjonneet hyviä ehtoja ja marginaalia. Olisi harmillista jos luottorajan nostaminen vaikuttaisikin merkittävästi tähän.
Rohkenisin väittää, että nostaminen 2-3k tasolle ei vaikuta mitenkään riskiprofiiliin.

Joku aika sitten jostain syystä luottokorttini oli myös hetkellisesti "estetty", en tiedä mistä tuo johtui. Ehkä epähuomiossa en maksanut käytettyä luotoa ajoissa pois? Anyways näkyykö tälläisistä tilanteista jokin negatiivinen merkintä luottorekisterissä?
Minulla OP kysyi asuntolainan hakemisen yhteydessä, että "sinulla on muuten aika matala tuo kortin luottoraja (tonnin opiskelijavisa jostakin vuodelta kivi ja keppi), miltäs 6000€ kuulostaisi" ja ei vaikuttanut marginaaliin mitenkään.

Rohkenisin väittää, että nostaminen 2-3k tasolle ei vaikuta mitenkään riskiprofiiliin.

Minulla OP kysyi asuntolainan hakemisen yhteydessä, että "sinulla on muuten aika matala tuo kortin luottoraja (tonnin opiskelijavisa jostakin vuodelta kivi ja keppi), miltäs 6000€ kuulostaisi" ja ei vaikuttanut marginaaliin mitenkään.
Vuodelta kiva ja keppi tuokin, muistaakseni joskus kauan sitten Nordea ehdotti että nostettaisiin tuo 3000€ mutta silloin ajattelin että ei tarvetta.

Kiitos vastauksista, ehkäpä tuon rajan rohkenisi nostaa :)

Saako muuten Amexin luottorajaa nostettua tai nostavatko he sitä automaattisesti?
Eivät tietääkseni nosta enää automaattisesti kuten aiemmin joskus tekivät, mutta 5 min puhelulla juuri nostin omani rajaa. Toki nosto edellyttää, että se uusi on heidän kriteereillä myönnettävissä.

Nordea Gold alkaa olemaan potentiaalinen kortti valikoituun kesäkäyttöön, 1% cashback osasta kulutuksesta.

Saat kesä-elokuun ajan korotettua 1,0 % cashbackia Nordea Gold -korttisi luottokorttiostoksista.

Tuplacashbackia kertyy ravintoloissa, huvipuistoissa, festareilla sekä monien muiden elämysten parissa.

Statistiikka

Viestiketjuista
309 178
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom