Lumia 1020 on elävä legenda. Muistan kun tuo laite esiteltiin niin halusin sitä enemmän kuin hengittää, mutta se 700+ EUR hintalappu oli liian kova pala ja sen sijaan ostin halvemmalla todella laadukkaan pokkarikameran. Oikealla kameralla kuvatessa Monsteri-Nokia kuume pysyi aisoissa, mutta aina välillä se poltteli mielessä.
Sitten ykskaks tuli uudestaan se päähänpinttymä, että nyt haluan Lumia 1020:n. Myynti oli juuri loppunut, uusia ei saanut enää mistään joten katsoin netistä käytettyjen ilmoituksia kunnes tuli sellainen vastaan, soitin heti myyjälle, parisatkua vaihtoi omistajaa ja minusta tuli käytetyn 1020:n iloinen uusi omistaja. Nokia oli vähän kulunut käytössä, rungon nurkat oli aika pahastikin kolhuilla iskujen jäljiltä, mutta näyttö ja kamera täysin ehjiä.
Nyt jälkeenpäin voin todeta, että varmasti parhaat kaupat mitä olen ikinä tehnyt. Olen ollut erittäin tyytyväinen tähän kapulaan. Tietenkin voi todeta, että laatupokkarini vie Noksua 100-1, mutta oikeaa kameraa ei saa mennä vertaamaan puhelimeen. Jokatapauksessa pieneen hintaan kamerapuhelin, joka päihitti (ainakin ostohetkellä) ylivoimaisesti kaikki muut vajaan tonnin uudet puhelimet. WP oli jo tuolloin kuolemassa, mutta olin tietoinen tilanteesta, olin jo aikaisemmin Lumia käyttäjä ja tiesin että en tarvitse puhelimeeni kaikenmaailman tyhmiä appeja.
Nyt on aikaa kulunut ja puhelin on käynyt tutuksi, sekä kaikki hyvät ja huonot ominaisuudet. Kamera-appi on yksi täydellisyys, kaikki toiminnot on juuri oikeilla paikoillaan ja helposti käytettävissä. Täysi manuaalimoodi kuuluu tietenkin asiaan. Kuvanlaatu on pääosin erinomainen. Hyvässä valaistuksessa kaikki ~40 megapikseliä tarjoaa uskomattoman tarkan lopputuloksen.
Sikäli tyhmää kun monissa vertailuissa Lumia arvostellaan sen 5Mpix downsamplattujen kuvien perusteella, vaikka siinä katoaa mielettömästi detaileja kuvista. ~40Mpix RAW kuvat mahdollistavat hyvät jälkieditointi mahdollisuudet photoshopissa. Nämä ovat tietysti aivan turhia ominaisuuksi, jos valokuvaus on asiakkaalle vain bile ja kännikuvien lataamista instagrammiin VGA resoluutiolla, joihin tietenkin pitää ajaa jokin sotku-filtteri, joka tekee kuvasta epärealistisen kakkakökkäreen tai vähintäänkin saa valokuvan näyttämään sen kuvatun vuonna 1884 perunalla.
Erityisestihän pikseleistä on apua jälkeenpäin kuvaa rajatessa. Jokin 5-9Mpix on täysin riittävä aivan mihin tahansa käyttöön, paitsi jos haluaa zoomata. Oikeissa kameroissa optisella zoomilla kuvanlaatu ei kärsi, mutta jollakin 12Mpix kennolla varustetulla kamerakännyllä ei paljoa voi digitaalista zoomia harrastaa niin kuvasta tulee väkisin sotkua. Lumian ~40Mpix mahdollistaa paljon enemmän zoomausta ilman että kuva kärsii. Hyvä muistaa että tätä mahdollisuutta ei ole enää uusissa huippupuhelimissa, joissa on keskitytty pienempiin pikselimääriin hyvän hämäräkuvauksen vuoksi. Itse suosin paljon laajakulmaisia maisemakuvia, mutta aina sillointällöin siellä kaukaisuudessa on jokin kohde jota lähemmäs olisi kiva päästä ja jokainen zoom-kerroin olisi avuksi. Tässä mielessä 1020 on tänäkin päivänä ainutlaatuisen pätevä kamera kaikkiin tilanteisiin, jolle ei juuri ole kilpailijoita.
Hämärässä 1020 on edelleen testien
(linkki!!) mukaan ihan asiallinen ja yhä vertailukelpoinen uusiin huippupuhelimiin, mutta ero ei ole suuren suuri. Omat kokemukset ovat jopa enemmän negatiivisia Nokian suhteen. Omien testien mukaan minun 1020 häviää käsivaralla hämäräkuvauksessa esim LG G5:lle, koska Lumialla minunkaltaisella vapinakädellä kuva tärähtää helpommin vaikka molemmissa optiset kuvanvakaimet (vertailu ehkä muuttuu ratkaisevasti jos kuvaajalla on vakaat kädet).
Hämäräkuvia on hankala pisteyttää, koska digitaaliset kohinanpoisto algoritmit toimivat niin eri tavoilla eri olosuhteissa ja monissa uusissa puhelimissa ne todella rajusti syö yksityiskohtia jotta kuvasta saadaan tasainen ja se näyttämään ensisilmäyksellä siistiltä ja kirkkaalta myös pimeällä. Omasta mielestä pieni kohina kuvissa ei haittaa, ja ennemmin kohinaa kuin pitkällä valotuksella tärähtänyt kuva. Ja ajoittain hämärässä 1020:n fokus joskus sekoaa ja turvallisempi mennä manuaalitarkennuksella yöllä.
Hidas 1020 on, siitä ei pääse mihinkään. Se sopii käyttäjälle jolle määrä ei korvaa laatua. Nopeista elukoista tai muista tilanteista ei kuvia ehdi montaa ottaa. Otetun kuvan tallennus kestää pitkän hetken ja uutta ei pääse ottamaan ennekuin vanha on tallennettu. Jos uusiin huippupuhelimiin vertaa, niin niiden laser ja/tai vaihe-ero tarkennus on ylivoimaisen nopea. Lumian tarkennus tekniikka, eli vanhan ajan kontrastimittaus, joka kirkkaalla ilmalla on toki riittävän nopea, mutta hämärämmässä sahaa kauan ja tekee jopa tarkennusvirheitä.
SD-korttipaikan puute on ehkä myös monelle paha miinus. Kun JPEG kuva vie noin 10MB ja RAW yli 40MB, niin puhelimen 32GB sisäiseen muistiin ei montaa kuvaa mahdu. Itse ei ole mikään ongelma kun matkustan aina läppäri mukana, niin saan joka ilta tyhjennettyä kameran kuvat koneelle. Akku loppuu kuitenkin ennekuin tallennustila
Laitteen akkukesto on ollut todella miellyttävä, tavallisessa puhelinkäytössä menee helposti useita päiviä yhdellä akulla. Kamera syö tietysti virtaa hyvin, mutta muistan tehneeni monta pitkää kuvaussessiota ja ottanut useita satoja kuvia yhdellä akku latauksella (ei kameragrippiä tai lisäakkuja).
Olipa pitkä viesti, mutta laite ollut minulla pitkään ja todella kovalla käytöllä ja ansaitsee kaikki kehut ja haukut.
TL/DR:
Jopa tänäpäivänä 1020:llä on edelleen kiistatta omat valttinsta, mutta hitautensa takia ei enää joka käyttöön paras kamerapuhelin. Joskin tällaisen satasen arvoisen museokalun vertaaminen upouusiin tonnin älypuhelimiin on väärin. Hinta-laatusuhde käytetyllä 1020:llä on suuremmoinen. Oma Nokia 1020 on edelleen täydessä iskussa.