LUKS-kryptaus rikki?

Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
20
En tiiä menikö väärälle alueelle, toivottavasti ei? Ei ole mulle täysin tuttu aihe joten termit saattaa olla vähän hukassa.

Mutta siis, mulla on LUKS-kryptattu ulkoinen kovalevy jota oon käyttänyt vuosia. Nyt yhtäkkiä en pysty kryptausta avaamaan. Minkälainen mahis on että kovalevy on rikki tai LUKS-kryptaus on jotenki sekasin, siten ettei päästä mua sisään? Tietokone siis tunnistaa laitteen, mutta kryptaus ei suostu aukeamaan. Tämä alkoi sen jälkeen kun laitoin kovalevyn kiinni live-usb Linux mintiin ja yritin sieltä avata kovalevyä.

Tässä on tietenkin se mahdollisuus, että lihasmuistini muistaa salasanan pieleen. Olenkin yrittänyt bruteforce-luksilla erilaisia yhdistelmiä, muttei ole onnistunut. Olen bruteforcannut siirtämällä LUKSin alun koneelle ja sieltä yrittänyt avaamista. Salasana on noin 18 merkkinen ja koneeni on suht vanha läppäri hitaahkolla prosessorilla, joten kysyisin myös että mistäs löytäis sellasia palveluja, että pystyis vuokraamaan prosessointitehoa? Ja juu, salasana on paskaa L337 H4x0r muotoa oleva, ja siitä syystä on mahdollisuus etten vain muista salasanaa oikein. Vaikka toisaalta olen käyttänyt kovalevyä vuosia vähintään pari kertaa viikossa, joten olisi kummallista että unohtaisin sen yhtäkkiä.

EDIT: niin siis tarkoitus ei ole bruteforcettaa 18 merkkiä, vaan vain osaa salasanasta. Ehkä korkeintaan 6, jos se onnistuu järkevässä ajassa. Olen lähes varma siis salasanan alkuosasta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
509
Miten oireilee? Eli tuleeko salauksen avausta yrittäessä jotain virheilmoituksia, millaisia? Myös "dmesg"-listausta kannattaa vilkaista: jos se pursuilee ilmoituksia levyn lukuvirheistä kryptauksen avausyrityksen jälkeen, ennuste on vähän heikko.

Levyn SMART-tietoja voisi myös vilkaista, tyyliin "sudo smartctl -a /dev/sdX > SMART-raportti.txt" jos se vain onnistuu.

Jos ulkoinen kiintolevy on ollut käytössä vuosia, se on todennäköisesti saanut ainakin muutaman kevyemmän tönäisyn tai kolhun matkan varrella vaikka sitä olisi pidetty kuin kukkaa kämmenellä. Lisäksi kaikki mikä pyörii ja liikkuu, väistämättä myös kuluu. Eli voi olla että tuo levy on ollut käytössä niin pitkään että jokin sen osa alkaa pettää ihan pelkän kulumisen takia.

Pilvipalveluistahan sitä CPU-tehoa saa, alkaen vaikka Amazonin EC2:sta (hyvin tuotteistettu palvelu ja tutoriaalit joilla pääsee alkuun jos pilvitekniikka ei ole ennestään hallussa). Kysymykseen tulisi siis IaaS-tyyppinen ratkaisu eli vuokraat yhden tai useamman virtuaalikoneen sopivilla suoritusarvoilla ja laitat itse tuon bruteforce-luksin ajoon siellä.

PaaS tai SaaS-tyyppisinä valmisratkaisuina mitään bruteforce-luksin ajoon sopivaa ei taida olla tarjolla kuin ehkä Venäjän mafian omissa virityksissä ja/tai muiden mustahattumiesten bottiverkoissa, enkä jostain syystä usko että haluaisit sotkeutua sellaisiin.:D
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 285
Viestejä
4 196 456
Jäsenet
70 885
Uusin jäsen
Miropetri

Hinta.fi

Ylös Bottom