Lounean verkossa laaja häiriö

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 959
Lounean tarjoamissa internetyhteyksissä raportoidaan esiintyvän laajoja häiriöitä eri puolilla Suomea sekä kuluttajien että yritysten palveluissa. Häiriötilanne alkoi noin puolen päivän aikaan ja jatkuu edelleen.

Lounean edustaja ei vahvistanut asiaa tiedustelleelle Salon Seudun Sanomille, johtuuko vika laajalti ympäri maailmaa tänään ongelmia aiheuttaneesta CrowdStriken virustorjuntapäivityksestä. Lounean edustajan mukaan vian aiheuttajaa etsitään parhaillaan. Lounean asiakkuusjohtaja Ari Ringborgin mukaan käyttäjät eivät voi tällä hetkellä muuta kuin odottaa.

Lähteet:
 
IS uutinen klo 15.51

CrowdStrike: Katkokseen johtaneet ongelmat korjattu
CrowdStriken toimitusjohtaja George Kurtz vahvistaa, että tietotekniseen katkokseen johtaneet ongelmat on korjattu. Voi mennä jonkin aikaa, että kaikki ohjelmat toimivat.
 
Lounean tarjoamissa internetyhteyksissä raportoidaan esiintyvän laajoja häiriöitä eri puolilla Suomea sekä kuluttajien että yritysten palveluissa. Häiriötilanne alkoi noin puolen päivän aikaan ja jatkuu edelleen.

Lounean edustaja ei vahvistanut asiaa tiedustelleelle Salon Seudun Sanomille, johtuuko vika laajalti ympäri maailmaa tänään ongelmia aiheuttaneesta CrowdStriken virustorjuntapäivityksestä. Lounean edustajan mukaan vian aiheuttajaa etsitään parhaillaan. Lounean asiakkuusjohtaja Ari Ringborgin mukaan käyttäjät eivät voi tällä hetkellä muuta kuin odottaa.

Lähteet:
Tuolla joku uutisessa kommentoikin, että näistä pitäisi kyllä tulla asiakkaille sähköpostia ja tekstiviestiä automaattisesti jos siellä koneet kaatuilee. Eikä vaan vähätellä että "joo tossa voi vähän netti pätkii" jos koko asiakaskunta joutuu kyykkyyn kun netti on pois. Varsinkin kun sieltä löytyy yrityksiä sekä henkilöitä joiden työ voi vaatia 24/7 nettiyhteyden.
 
IS uutinen klo 15.51

CrowdStrike: Katkokseen johtaneet ongelmat korjattu
CrowdStriken toimitusjohtaja George Kurtz vahvistaa, että tietotekniseen katkokseen johtaneet ongelmat on korjattu. Voi mennä jonkin aikaa, että kaikki ohjelmat toimivat.
niin softa on korjattu mutta kukaan ei tiedä montako miljoonaa konetta pitää yksitellen korjata
 
Tuolla joku uutisessa kommentoikin, että näistä pitäisi kyllä tulla asiakkaille sähköpostia ja tekstiviestiä automaattisesti jos siellä koneet kaatuilee. Eikä vaan vähätellä että "joo tossa voi vähän netti pätkii" jos koko asiakaskunta joutuu kyykkyyn kun netti on pois. Varsinkin kun sieltä löytyy yrityksiä sekä henkilöitä joiden työ voi vaatia 24/7 nettiyhteyden.
Juu, ei kyllä ole tullut ainakaan meikäläiselle, kun laajakaista-asiakkaana olen. Aloin tuossa iltapäivän puolella vaan ihmettelemään, kun maalämpöpumpusta, autolaturista yms. kodin älyvehkeistä alkoi tulla ilmoituksia, että ovat tippuneet verkosta.
 
Siellä on voinut olla vähän kädet täynnä yrittäessä hälyttää asiantuntijoita töihin, heinäkuisena perjantaina kun varmaan suuri osa on jossain kesämökillä soutelemassa.

Toki joku keskitetty tekstiviesti kaikille asiakkaille ei varmaan olisi paljoa vaatinut. Sähköposti vähän kyseenalainen jos netti rikki eikä sitä pääse lukemaan.. Eiköhän sieltä jokin selvitys asiasta vielä tule.
 
Ficixin statistiikan perusteella ollut aikalailla koko Lounean verkko offlinessa. Itse huomasin ensin joskus ennen puoltapäivää että dns ei enää toiminut. Vaihdoin Cloudflareen ja toimi vielä tunnin verran, sitten katkesi yhteys kokonaan.
 
Oli kyllä heikosti hoidettu tiedottaminen. Eli ei hoidettu.

Tappioita tuli firmalle kun tuotanto pysähtyi ja työntekijä soitteli, että netti ei toimi. Vian etsimistä ja omien laitteiden epäilemistä aluksi kunnes lopulta Lounean sivuilta selvisi, että niiden päässä ongelmia. Veikkaan, että mitään hyvityksiä ei tietenkään ole tulossa ainakaan ilman pyytämistä.
 
Facebookin perusteella osa loppukäyttäjistä on viimeistellyt vahingot palauttamalla tehdasasetukset kuitumodeemiin ja sitten ihmetellään kun itsellä ei vieläkään toimi vaikka muilla toimii jo.
 
Facebookin perusteella osa loppukäyttäjistä on viimeistellyt vahingot palauttamalla tehdasasetukset kuitumodeemiin ja sitten ihmetellään kun itsellä ei vieläkään toimi vaikka muilla toimii jo.
Miten päätelaitteen tehdasasetusten palauttaminen voi haitata yhteyden toimivuutta?
 
Facebookin perusteella osa loppukäyttäjistä on viimeistellyt vahingot palauttamalla tehdasasetukset kuitumodeemiin ja sitten ihmetellään kun itsellä ei vieläkään toimi vaikka muilla toimii jo.

Ei tarvinnut ees mitään resetoida, edelleenkin kuitu pimeänä meillä.
 
Ollut nyt klo 12.20 alkaen poikki Lounean yhteys eikä aspakaan enää vastaa. X: ssä sanoivat jo korjanneensa vian mutta ainakin omalla kohdallani yhteyttä ei edelleenkään ole.

Päätelaite ja modeemit on bootattu nyt jo useamman kerran.
 
Oli kyllä heikosti hoidettu tiedottaminen. Eli ei hoidettu.

Tappioita tuli firmalle kun tuotanto pysähtyi ja työntekijä soitteli, että netti ei toimi. Vian etsimistä ja omien laitteiden epäilemistä aluksi kunnes lopulta Lounean sivuilta selvisi, että niiden päässä ongelmia. Veikkaan, että mitään hyvityksiä ei tietenkään ole tulossa ainakaan ilman pyytämistä.
Jos on oikeasti tuotantokriittisessä firmassa on tuplattu WAN. Tietysti jos on todettu että riski/kustannus on firman omistajalle ok niin sillä mennään. Riskit on aina hyvä kartoittaa ja miettiä jokainen kohta prosesseissa mitä se tarkoittaa jos jokin asia ei toimi.

Oikeasti kaiken tuplaaminen, ajoittainen testaaminen ja jatkuva ylläpito maksaa. Siihen aika harva lähtee.
 
Jos on oikeasti tuotantokriittisessä firmassa on tuplattu WAN. Tietysti jos on todettu että riski/kustannus on firman omistajalle ok niin sillä mennään. Riskit on aina hyvä kartoittaa ja miettiä jokainen kohta prosesseissa mitä se tarkoittaa jos jokin asia ei toimi.

Oikeasti kaiken tuplaaminen, ajoittainen testaaminen ja jatkuva ylläpito maksaa. Siihen aika harva lähtee.
Ja se yritys mikä yhteyden tarpeen kriittiseksi kokee hommaa kyllä siihen sopimukseen kriittisyyttä vastaavan SLA:n
 
Jos on oikeasti tuotantokriittisessä firmassa on tuplattu WAN. Tietysti jos on todettu että riski/kustannus on firman omistajalle ok niin sillä mennään. Riskit on aina hyvä kartoittaa ja miettiä jokainen kohta prosesseissa mitä se tarkoittaa jos jokin asia ei toimi.

Oikeasti kaiken tuplaaminen, ajoittainen testaaminen ja jatkuva ylläpito maksaa. Siihen aika harva lähtee.
Näinhän se on.
Harmi kun vielä törmää asiakkuuksiin, joissa kahdennus on toteutettu saman palveluntarjoajan kautta ja jätetty samalla voimaan SPOF.
 
Tuolla joku uutisessa kommentoikin, että näistä pitäisi kyllä tulla asiakkaille sähköpostia ja tekstiviestiä automaattisesti jos siellä koneet kaatuilee. Eikä vaan vähätellä että "joo tossa voi vähän netti pätkii" jos koko asiakaskunta joutuu kyykkyyn kun netti on pois.
Voin kuvitella että jos jollakin operaattorilla on koko verkko pimeänä niin voi olla nihkeää saada lähteämään sähköposteja ja tekstiviestejä, vaikka tuollainen tiedotuskanava sinänsä olisikin rakennettu.

Toki tietty tuohon tilanteeseen ei olisi vaikeaa varautua rakentamalla tieotusjärjstelmään nimenomaisesti myös systeemit että viestit menee tarvittaessa suoraan kilpailevien operaattoreiden verkkojen kautta.
 
Nyt oli tosiaan yön aikana korjaantunut ongelma tällä, ei tarvinnut bootata enää mitään. Vaikka eilisiltana tuli sitäkin tehtyä useampaan otteeseen.
 
Aika kehnolta vaikuttaa lounean toteutukset. Vai onko vain ymmärtämättömyyttä omalta osalta sanoa näin, kun näistä ei mitään tiedä? Eilen siinä 12 aikaan päivällä katkesi lounean taloyhtiönetti ja kahdeksalta illalla palautui toimintakuntoon. Ei mitään ilmoitusta tullut häiriötilanteesta, mutta toisaalta kun yksikään lounean sivuista ei auennut niin oli aika helppo 1+1, sen jälkeen kun puhelimella selaili uutisia ja "historiallinen it-kaaos meneillään". Eikö lounea olisi voinut tosiaan informoida tilanteesta asiakkaille tekstiviestillä edes...

Samaan aikaan historiallinen it-kaaos ei vaikuttanut kuitenkaan puhelimen internetyhteyden toimintaan millään tavalla, ei io-techiin, ei eri uutissivustoihin, ei discordiin tai steamiin tai mihinkään muuhunkaan mitä itse tulee päivittäin käytettyä.

Oliko muilla operaattoreilla vastaavia ongelmia kuin lounealla? Historiallista kyberhöökiä odotellessa, joka pimentää lounean kuidut pysyvästi. :coffee:
 
Lounea ei ole tainnut vielä kertoa, että liittyikö heidän katko siihen samaan kuin maailmalla ollut päivitys-häiriö ..

Miksi vain Lounea suomalaisista, jos liittyi päivitysongelmaan?
 
Lounea ei ole tainnut vielä kertoa, että liittyikö heidän katko siihen samaan kuin maailmalla ollut päivitys-häiriö ..

Miksi vain Lounea suomalaisista, jos liittyi päivitysongelmaan?
Ei tietoa mistä Lounean ongelmat johtu mutta jos käyttää CrowdStriken tuotteita niin sillonhan on samat ongelmat kuin maailmalla. Jos ei käytä niin eihän tuo päivitys sillon vaikuta
 
Tiedottamisessa kyllä selvää puutetta niin kuin kävi jo selväksi, toivottavasti ottavat tästä opikseen jatkoa ajatellen. Jos kuitenkin pidemmältä aikaväliltä katsotaan, niin hyvin vähän on ollut ongelmia Lounean kanssa. Kyllähän kyseinen firma on kehityksen kärjessä mm. tarjoamiensa kuituliittymien nopeuksien suhteen. Tietysti se silloin harmittaa kun ei toimi ja tarvitsisi tehdä jotain oikeasti tärkeää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom