Lomamatkalle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Elokuun lomalle iski ajatus päähän, että lähtisi autolla käymään Oslossa.
...
- Lähtö Pirkanmaalta, joten mahdollisesti Vaasan kautta lautalla Uumajaan ja siitä Osloon
Jos menee lautalla Uumajaan, niin melkeinpä suosittelisin käymään Norjassa ensin Trondheimissä. Siitä kun ajelee vuorten yli Osloon, niin voisi olla jotain nähtävääkin. Vielä parempi olisi ajaa ensin rannikkoa pitkin Bergenin suuntaan vaikka Ålesundiin ja sieltä Oslon suuntaan.

Yleissuosituksena, roadtripeillä ei kannata asettaa reitin päätavoitteiksi suurkaupunkeja. Niissä on tympeää ajaa ja eniten nähtävää on kuitenkin jossain pikkuteillä ja pikkukaupungeissa. Parasta suurkaupungeissa on se, että ne voi yleensä ohittaa moottoritietä ilman tarvetta pysähtyä. :cool:

Yleissuosituksena, roadtripeillä ei kannata asettaa reitin päätavoitteiksi suurkaupunkeja. Niissä on tympeää ajaa ja eniten nähtävää on kuitenkin jossain pikkuteillä ja pikkukaupungeissa. Parasta suurkaupungeissa on se, että ne voi yleensä ohittaa moottoritietä ilman tarvetta pysähtyä. :cool:
Tähän vahva komppaus.

Äkkiä motarilla pois citystä/sen ohi jos matkan "tiellä", sitten rennomin pikkuteitä kyliä, mutkanperiä ja pienempiä maakuntakeskuksia ihmettelemään.

Roadtrippailessa itsellä ainakin se päämäärä on hyvin pitkälti se varsinainen matka (mikä usein ylensä tarkoittaa myös että valitaan joku ihan muu kuin se suorin tie) ja siitä perspektiivissä tuntuisi hieman oudlota että jos mulla vaikka 20 päivää käytettävänä matkailuun että uhraisin siitä 4-5 johonkin ison cityn citeylyyn, johon pääsisi junalla/lentokoneella kuitenkin suht vaivattomasti vaikka pidennetylle viikonloppulomalle. Mutta jokainen toki tyylillään :D.

Tuolta Suomen käsivarresta kun ajaa Norjaan Jäämeren rannalle niin on komeeta maisemaa ja sinne on hyvin helppo mennä jos Lapissa on käymässä. Siitä eteenpäin Norjan ranta merelle on komeata ja siitä esim Lofooteille (en oo itse mennyt niin pitkälle) on hyvin suosittu reitti.

Tuolta Suomen käsivarresta kun ajaa Norjaan Jäämeren rannalle niin on komeeta maisemaa ja sinne on hyvin helppo mennä jos Lapissa on käymässä. Siitä eteenpäin Norjan ranta merelle on komeata ja siitä esim Lofooteille (en oo itse mennyt niin pitkälle) on hyvin suosittu reitti.

Pitää paikkansa. Suomen käsivarsi on vaan pirun tylsää Enontekiölle saakka. Viime vuonna mentiin Tromssan kautta Lofooteille ja voin lämpimästi suositella kumpaakin. Narvik oli kans ihan kiva.

Lofooteilla tulee tosin vähän maisemaähkyä, kun toinen toistaan vaikuttavampia vuoria on peräjälkeen ja vaihtoehtoisia ajoreittejä ei juurikaan ole. Mutta varsinkin jos tykkää vaeltamisesta niin iso peukku sille suunnalle.

Jos menee lautalla Uumajaan, niin melkeinpä suosittelisin käymään Norjassa ensin Trondheimissä. Siitä kun ajelee vuorten yli Osloon, niin voisi olla jotain nähtävääkin. Vielä parempi olisi ajaa ensin rannikkoa pitkin Bergenin suuntaan vaikka Ålesundiin ja sieltä Oslon suuntaan.

Joo se rannikko on ehdottomasti parempi, se Trondheim-Oslo on yllättävän tylsä maisemallisesti (tietenkin Norja on Norja, aina siellä on paremmat maisemat kuin Suomen pusikot). Siinä Trondheimista etelään rannikolla kulkee todella hieno Atlanterhavsveien kohto Moldea ja se Molde - Geiranger -väli Trollstigeniä pitkin on ihan eeppinen. Ja oikeastaan siitä vielä etelään Bergeniin ja Stavangeriin on ihan täyttä tykitystä, aika vaikea päättää mitä reittiä ajella ja mitä mestoja käydä katsomassa. Stavangerista aukeaa Lysefjord jossa on Kjerag ja Prejkestolen.

Ongelma on ehkä aikataulullisesti se, että tuolla vuorilla ja vuonoilla eteneminen on melko hidasta, tuolta melko tylsää reittiä Lillehammerin kautta Osloon pääsee aika sukkelaan, mutta sitten kaikki Oslo - rannikko -välit sitten vievät aikaa.

Koska kukaan ei ole antanut kaikenkattavaa vastausta, niin uskaltauduin vastaamaan kysymyksien ohi. 😄
Itse olen kolme kertaa käynyt Oslossa työmatkalla, joista kerran poikennut siitä autolla parin tunnin päähän. En muista paikan nimeä, mutta siltäkään kerralta ei jäänyt oikein mitään erityistä mieleen.

Itse haluaisin joskus autolla tai mp:llä mieluummin pohjoiseen, siellä olisi jotain nähtävääkin. Toki ajamista on paljon enemmän.

Tai jos kuitenkin menisin Pirkanmaalta Osloon, niin kokeilisin Naantali - Kapelskär reittiä Finnlinesillä. Sitä pitäisi joskus kokeilla. Itse näen Oslon kuitenkin kaupunkilomakohteena, jonne lentäisin Norwegianin halvoilla lennoilla, jos sinne esim. jonkun konsertin takia kannattaisi lähteä.

Täytyy tuo mainitsemasi reitti tsekata. Oslo nyt valikoitui tällä erää kohteeksi. Tälle lomalle siellä olisi mm. erilaisia museoita ja muita mielenkiintoisia nähtävyyksiä. Hyvin perinteinen kaupunkiloma siis kyseessä.

On käyty useamman kerran Rudskogen motorsenterissä Oslon lähellä ratapäivillä autolla ja siellä sitten tullut pyörittyä.

IMO ennen Osloa ei kyllä ole oikein mitään nähtävää. Ruotsi = Helvetin tylsää. Norja = Yhtä tylsää mutta pienemmät tiet ja matka etenee hitaammin.

Pitäisi kyllä niitä vuonoja ja / tai vuoristoa mennä ihmettelemään jos haluaa oikeasti nähdä jotain. Oslo on ihan jees kaupunki, mutta ei sielläkään nyt mitään tajunnanräjäyttävää nähtävää ole näin jo valmiiksi Pohjoismaiselle kaverille. Melkein itse sitten ennemmin lentäisin osloon, vuokraisin sieltä auton ja rannikkoa tutkimaan.
Outo ajatus. Miksei Lofooteille?

Sanoinkin, ettei ole tullut juurikaan matkusteltua, joten ihan perus kaupunkimatkat itselle jo elämyksiä. Lofootit oli takaraivossa vähän sillä ajatuksella, että niitä voisi "säästellä" pidempään reissuun, mutta ihan hyvä pointti silti. Ajatus myös vielä niin lapsen kengissä, etten suunnitellut kauhean pitkälle. Voisihan sitä olla vaikka tovin Oslossa ja siitä jatkaa esim. Trondheimiin.

Trondheim hyvä nosto ja se tuli itsellekin mieleen. Oslossa olisi jonkin verran asioita, joita haluaisi nähdä, mutta josko reitti menis kuitenkin niin, että Oslo olisi vain yksi nopea pysähdys. Siitä sitten pienempiin paikkoihin.

Tähän vahva komppaus.

Äkkiä motarilla pois citystä/sen ohi jos matkan "tiellä", sitten rennomin pikkuteitä kyliä, mutkanperiä ja pienempiä maakuntakeskuksia ihmettelemään.

Roadtrippailessa itsellä ainakin se päämäärä on hyvin pitkälti se varsinainen matka (mikä usein ylensä tarkoittaa myös että valitaan joku ihan muu kuin se suorin tie) ja siitä perspektiivissä tuntuisi hieman oudlota että jos mulla vaikka 20 päivää käytettävänä matkailuun että uhraisin siitä 4-5 johonkin ison cityn citeylyyn, johon pääsisi junalla/lentokoneella kuitenkin suht vaivattomasti vaikka pidennetylle viikonloppulomalle. Mutta jokainen toki tyylillään :D.

Aika hyvin perustelit kyllä :D Vähän nyt ehkä liikaa tartuin pelkkään Osloon aluksi. Siellä olisi siis kiva käydä, mutta kuten ylempänä mainitsin, niin eihän siellä ole pakko koko aikaa olla.

Sanoinkin, ettei ole tullut juurikaan matkusteltua, joten ihan perus kaupunkimatkat itselle jo elämyksiä.
Juu, ei moitetta, autolla vaan hiukan tehtyä hankaluutta.
Itse tykkän kaupunkilomista, ja on moinen tavoitteena tullut ajettua mop:llä Milanoon, ja Pariisiin, ja autolla Barcelonaan. Että tavallaan "sama moka tullut tehtyä useasti ;-)"
-Mutta nykyisin ajattelen toisin ja haluan lentää ja käyttää junia moiseen.
-nimimerkillä yhteensä yli vuoden Roomassa ollut....eikä autoa koskaan käytössä....

Sognevuonon ympäristö upeinta Norjaa, sekä pohjois- ja eteläpuolella piisaa nähtävää loputtomiin.

Juu, ei moitetta, autolla vaan hiukan tehtyä hankaluutta.
Itse tykkän kaupunkilomista, ja on moinen tavoitteena tullut ajettua mop:llä Milanoon, ja Pariisiin, ja autolla Barcelonaan. Että tavallaan "sama moka tullut tehtyä useasti ;-)"
-Mutta nykyisin ajattelen toisin ja haluan lentää ja käyttää junia moiseen.
-nimimerkillä yhteensä yli vuoden Roomassa ollut....eikä autoa koskaan käytössä....

Norjaan taitaa junalla matkustelu olla vähän haastavampaa? Tässä nyt myös olisi se, että tää olis eka kunnon roadtrip. Vähän kevyempi ja helpompi, kuin lähteä suoraan keskitalvella käymään Nordcapissa :D (joka sekin haaveissa)

Tuollainen lenkki tuli itse tehtyä parin kaverin kanssa muutama vuosi sitten myötäpäivään, ympyröissä yövyttiin yksi yö kussakin. Turku-Tukholma-yölaivalla mennen tullen ja Ruotsin läpi ajot oli ihan vaan siirtymiä. Oikein nättejä seutuja tuollapäin Norjaa, voi suositella, ja Etelä-Suomesta nopeammin tai ainakin vähemmällä ajamisella saavutettavaakin kuin Lappiin ja Pohjois-Norjaan.

kartta.png

Norjaan taitaa junalla matkustelu olla vähän haastavampaa? Tässä nyt myös olisi se, että tää olis eka kunnon roadtrip. Vähän kevyempi ja helpompi, kuin lähteä suoraan keskitalvella käymään Nordcapissa :D (joka sekin haaveissa)
Itse en ole koskaan ollut pohjoisessa kesällä, mutta se Nordkapp on nykyinen Aavasaksa. Sinne 60-luvulla kaikki tunki telttoineen, kun on "alimpia paikkoja jossa näkyy keskiyön aurinko". Mutta nykyisin tavoitteet ja suoritteet on panostettu ylemmäs. Suomalaisille ei edes joulupukin paja riitä ;-) Itselle Norjat ja Suomen lapit on olleet pelkkiä laskettelukohteita, ja se talvinen tunturiluonto riekkoineen, poroineen, koskikaroineen revontulkineen ja tuulineen pakkasineen on ollut sitä plussaa ja miinusta ;-)

Enpäs tiennyt että tuollaisiakin lähtöjä Lappeenrannasta on. Kerro ihmeessä sitten miten hommat sujui! Itse olen Lappeenrannasta lennellyt Italiaan.

Ainiin, kreikanmatkasta. Matkanjärjestäjähän oli Aventours, eli entinen Matka-vekka, pitkänmatkan suomalainen matkanjärjestäjä. Lentoyhtiö Enter Air, puolalainen halpis tilauslentoyhtiö. Kaikki toimi erittäin hyvin, ihan lappeenrannasta rodokselle ja takaisin. Erinomaisen ystävällistä henkilökuntaa, ja huomas että ovat hommaa tehneet pitkään. Ainoa huonous se että Enter Airin penkit ovat samaa kivipaasin mukavuudella ryyditettyä settiä kuin Ryanairilla, sekä koneessa ei varsinaista ruokaa ole tarjolla, snäksejä vaan. Viinaa toki löytyy, tosin menomatkalla oli kaljat loppu koneen keskiosaan tultaessa, jossa tietysti mä istuin. Ja hinnat oli melkoisen rapsakat. mm. huoneenlämpöinen vesipullo oli 4e, samanlaisen ostaa puolalaisesta kaupasta 50 sentillä.
Lentäjät osas hyvin engalntia kun kuuluttelivat juttuja lentojen aikana. Sekä ihan noin smoothia laskeutumista ei ole ollut missään, hyvä että tunsi renkaiden koskevan kiitorataa. Ekan kerran perusteella suosittelen aventoursia, varsinkin jos saa naurettavan halvalla jonkin äkkilähdön.
Lentelevät hyvin paljon juurikin maakuntien kentiltä, Jykylä, Lappeenranta, Joensuu yms. Lentävät tosin vain keväisin ja syksyisin, kesäkaudella eivät ollenkaan. Ja nythän niillä on lennot syyskuulle ja lokakuulle myynnissä ja sieltä kun seurailee niin saa varmaan aika maukkaaseen hintaan.

Kiva matka kokonaisuudessaan. Sää oli viikon ajan juurikin passeli, päivällä 24-26 astetta, iltaisin jokusen asteen viileämpää. Kreikkalaiset tunnetusti mukavia, puheliaita ja kohteliaita. Ja yllätti itseäni se että vaikka hinnat ovat nousseet kaikkialla, niin onhan tuolla huomattavasti halvempaa kuin suomessa, niin baareissa, rafloissa kuin kaupoissakin. Ja tulihan tuota suomen pelejäkin katseltua tietysti, eräässä baarissa sisäänheittäjä jonka kanssa juttelin tarjosin suomen voittaessa baarille shotit :D. Mukava reissu kyllä.

Viimeksi muokattu:
suomalaisena on kyllä kateellinen Norjalle kaikesta: maisemista, varallisuudesta ja naisista. Lyngenissä on tullut käytyä useasti ja samoin muutenkin Pohjois-Norjassa. Pari vuotta sitten Lofoottien läpiajo, viime kesänä Åren kautta Trondheim ja geiranger ja siitä Trysilin kautta takaisin Suomeen A-luokan reissuna, eli yksin. Tänä vuonna rouva mukaan ja reittinä (ruotsi) - Oslo - Bergen - Stavanger - Kööpenhamina - (ruotsi), itse olen Bergenissä käynyt muutaman kerran ja nyt olisi tarkoitus näyttää myös paremmalle puoliskolle tuo osa Norjaa. Tarkoitus käydä tsekkaa tietenkin kaupunkinähtävyydet, mutta sitten myös nämä etelän kovimmat nähtävyydet. Tuo Oslosta Bergeniin ylängöltä yli ajo on kyllä ihan helvetin huikea reitti, eli ei missään nimessä tunnelin kautta. Lisäksi vielä muutamat haikkailut eli Trolltunga, Preikestolen ja Kjerag. Viime vuonna yritin tähtäillä galdhoppingelle, mutta myrskytuuli esti nousun, joten laittakaa sekin listalle, mikäli jotunheimin suunnilla käytte, eli pohjoismaiden korkein vuori, minkä päälle haikailee n. 5-6tunnissa ylös alas.

Mutta tosiaan, norja on kyllä loputtomien maisemien maa, mihin ei vain kyllästy ja on vielä ihan tuossa vieressä.

Lisäksi Bergamo on mesta paikka, siellä voi olla yhden yön ja käydä syömässä hyvää pizzaa ja nauttia paikallisesta kulttuurista ja ruoasta.

Joo, kannattaa könytä Vanhaankaupunkiin ylös, ja mielummin Funicolarella kuin suoraan bussilla. Bussit lähtee rautatieasemalta, johon taasen tulee kenttäbussi. Bergamo on aika epäitalialainen paikka sinänsä. Napolilainen luulisi olevansa Itävallassa.

Tuollainen lenkki tuli itse tehtyä parin kaverin kanssa muutama vuosi sitten myötäpäivään,
Eipä tuokaan mahdottoman laajalta lenkiltä näytä, mutta ... 2700 km. Kyllähän näistä Ruotsi-Norja-reissuista äkkiä kertyy kilometrejä... ja kotimaan siirtymät päälle.

Itse olen reissuilla pitänyt tavoitteena sitä, että olisi yhdessä majapaikassa kaksi yötä eikä niin, että joka päivä olisi siirtymä. Majoittumisrutiineihin kuluu muuten turhan paljon aikaa. Välipäivänä voi toki käydä autolla jossain.

Itse olen reissuilla pitänyt tavoitteena sitä, että olisi yhdessä majapaikassa kaksi yötä eikä niin, että joka päivä olisi siirtymä. Majoittumisrutiineihin kuluu muuten turhan paljon aikaa. Välipäivänä voi toki käydä autolla jossain.
Itse en ole koskaan kokenut tätä ongelmaksi yksinmatkoilla. Pitää päiväkassia jossa aina tarpeelliset pesutarvikket, läppärit, yövaateet tmv. Sitten takapaksissa makaavasta suoraan avattavissa olevasta isosta kapsäkista kauhoo itselleen mahd. vaihtovaatteet/muut tarpeet ennen check-iniä siihen päiväkassiin - kantamista tulee vähemän kuin keskimmääräisellä lähimarkettireisulla. Ts. Se iso kapsäkki ei koskaan jätä sitä auton takakonttia, vaan se varasto pysyy siellä koko reissun ajan.

Perheen kanssa toki sitten aina hieman eri - yhtäkkiä tarttee "varmuuden vuoksi" ties mitä enemmän tai vähemmän tarpeellista, niiden muksujen omien tärkeiden juttujen lisäksi, puhumattakaan siitä ihmislogistiikasta.... :D

Mitä tehdä Rodoksella? Lähinnä tulee varmaan löhöiltyä altaalla ja rannalla, mutta ehkä jotain muutakin. Ilmeisesti vanha kaupunki ihan kiva? En ole ennen käynyt joten kaikki hyvät tipsit tarpeen. Heinäkuulle varasin matkan.

Eipä tuokaan mahdottoman laajalta lenkiltä näytä, mutta ... 2700 km. Kyllähän näistä Ruotsi-Norja-reissuista äkkiä kertyy kilometrejä... ja kotimaan siirtymät päälle.
Joo, ja kuten mainittua, kun maisemat paranee, edistymä huononee. Että Norjakateus laskee jos miettii että kotimaan logistiikka on hiukan helpompaa.
Norjassa on myös yksi lisävuntsittava juttu: kaikki on kallista tai kalliimpaa.

Tiranaan heinäkuussa muutamaksi päiväksi. Yksi päivä menee Makedonian puolella käydessä. Olisiko suosituksia kävelymatkan tai citybussin päässä keskustasta?

Mitä tehdä Rodoksella? Lähinnä tulee varmaan löhöiltyä altaalla ja rannalla, mutta ehkä jotain muutakin. Ilmeisesti vanha kaupunki ihan kiva? En ole ennen käynyt joten kaikki hyvät tipsit tarpeen. Heinäkuulle varasin matkan.
Linna siellä kaupungissa ainoa nähtävyys, muuten turisteja paikka piukassa ja krääsää on kuin Temun etusivulla. Parit rauniot tuolta löytyy, mutta ne on tuohon aikaan ihan tupaten täynnä jengiä. Käytännössä helpolla pääsee kun vuokraa auton ja lähdet ajamaan kaupungista katsoen vastakkaiseen suuntaan, pari hyvää rauniomestaa löytyy. Lyhyttä patikkaa löytyy kans jos jaksaa. Tuo on aika löhöilysaari kokonaisuudessaan.

Linna siellä kaupungissa ainoa nähtävyys, muuten turisteja paikka piukassa ja krääsää on kuin Temun etusivulla. Parit rauniot tuolta löytyy, mutta ne on tuohon aikaan ihan tupaten täynnä jengiä. Käytännössä helpolla pääsee kun vuokraa auton ja lähdet ajamaan kaupungista katsoen vastakkaiseen suuntaan, pari hyvää rauniomestaa löytyy. Lyhyttä patikkaa löytyy kans jos jaksaa. Tuo on aika löhöilysaari kokonaisuudessaan.
Näiden lisäksi Lindosissa "valkonen kaupunki" voi pyörähtää. Kannattaa olla ajoissa liikeellä, että saa auton parkkiin ja mennä vain jos auto on pikkuinen kippo.

Muksujen kanssa oli Valley of Butterflies ihan mukava retkikohde. Ei siellä mitenkään kauheesti perhosia näkynyt, mut muuten mukava paikka. Kohokohta tais olla, kun käveltiin sellaista matalaa jokea pitkin pienelle vesiputoukselle. Jos siis auto vuokralla.

Qatarin puolelta nuo Finnairin lennot pitää ostaa, mutta helppoa se ei aina tunnu olevan.

Privilege club -> My calculator löytyy Book an award flight, josta voi valita lentoyhtiön ja reitin ja näkee avios hinnan. Tuosta haku ohjaa tänne

Tuota kautta kun etsii niin tuntuu yleensä tulevan Finnairin lentoja esille. Ainakin esim Roomaan ja Osakaan löytyi Finnairin lennot. Joskus kun on muita kautta pyrkinyt etsimään vastaavia lentoja, niin haku on tarjonnut vain Qatarin kautta poikkeavia lentoja tai ei yhtikäs mitään.

Jos aviokset haluaa Qatarille, niin pitää tehdä sekä BA että QA tilit, varmistaa että niissä on nimet ja sähköpostit täsmälleen samalla tavalla kirjoitettuna ja sitten siirtää ne Finnair->BA->QA.

Kiitos. Joitakin lentoja tuo laskuri näytti olevan, mutta sitten hausta niitä ei kuitenkaan löytynyt. Qatarin lentoja ei taida Helsingistä hirveesti siksi löytyä, että lennot Qatariin jatkuvat näillä näkymin vasta heinäkuun puolen välin kohdalla ja useat lennot menee sen kautta. Yhden Finnairin Bangkokin lennon löysin heidän kauttaan halvemmalla, mutta sitten heidän kauttaan paikkoja oli vain yhdelle.

Aikamoista sähellystä noita avios diilejä löytää. Oon priorisoinut Euroopan ulkopuolisia matkoja, mutta pitää alkaa taipua Eurooppaankin. Finnairin ohjeiden mukaan chatista voi kysellä esimerkiksi American Airlinesin palkintolentoja, mutta ensimmäinen yritys katkesi chatin disconnectiin 30min odottelun jälkeen.

Mitkä lennot ovat yleensä eniten kannattavia ostaa avioksilla? Ilmeisesti kaukomatkat ainakin economyssa? Qatarilla ei pidä ainakaan noihin flexi paikkoihin ajautua kun ovat kaksi kertaa normaalia kalliimpia. Varmaankin kannattaa verrata aina rahalla ostettavien paikkojen hintaan. Mitä kalliimmat rahalla, sitä parempi avioksilla.

En ole itse laittanut amex pisteitä vielä millekään lentoyhtiölle avioksiksi. Pitänee kokeilla tehdä tuo lentoyhtiöiden linkkaus nyt ekana.

Qatar olisi kiinnostanut matkakohteena, mutta turhan hankala tällä hetkellä. Viime kesänä tuli käytyä Abu Dhabissa, sitä aiempana Dubaissa.

Matkanjärjestäjähän oli Aventours, eli entinen Matka-vekka
Käsittääkseni Matka-Vekka osti joskus ennen konkurssia Ventours-nimisen matkatoimiston (nimi Venhoniemsestä). Sen sijaan Aventoursilla ja Matka-vekalle ei mainittavia yhteyksiä ole. Vai olenko ymmärtänyt väärin? Tuo Aventours taitaa olla islantilainen tai ainakin siellä näyttäisi olevan postiosoite

Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni Matka-Vekka osti joskus ennen konkurssia Ventours-nimisen matkatoimiton (nimi Venhoniemsestä). Sen sijaan Aventoursilla ja Matka-vekalle ei mainittavia yhteyksiä ole. Vai olenko ymmärtänyt väärin? Tuo Aventours taitaa olla islantilainen tai ainakin siellä näyttäisi olevan postiosoite

Ainakin matkaopas sanoi että heidät tunnettiin ennen nimellä matka-vekka. Joskaan ei kai tuolla juurikaan merkitystä ole. Hyvin hoitivat hommansa.

Kiitos. Joitakin lentoja tuo laskuri näytti olevan, mutta sitten hausta niitä ei kuitenkaan löytynyt. Qatarin lentoja ei taida Helsingistä hirveesti siksi löytyä, että lennot Qatariin jatkuvat näillä näkymin vasta heinäkuun puolen välin kohdalla ja useat lennot menee sen kautta. Yhden Finnairin Bangkokin lennon löysin heidän kauttaan halvemmalla, mutta sitten heidän kauttaan paikkoja oli vain yhdelle.

Aikamoista sähellystä noita avios diilejä löytää. Oon priorisoinut Euroopan ulkopuolisia matkoja, mutta pitää alkaa taipua Eurooppaankin. Finnairin ohjeiden mukaan chatista voi kysellä esimerkiksi American Airlinesin palkintolentoja, mutta ensimmäinen yritys katkesi chatin disconnectiin 30min odottelun jälkeen.

Mitkä lennot ovat yleensä eniten kannattavia ostaa avioksilla? Ilmeisesti kaukomatkat ainakin economyssa? Qatarilla ei pidä ainakaan noihin flexi paikkoihin ajautua kun ovat kaksi kertaa normaalia kalliimpia. Varmaankin kannattaa verrata aina rahalla ostettavien paikkojen hintaan. Mitä kalliimmat rahalla, sitä parempi avioksilla.

En ole itse laittanut amex pisteitä vielä millekään lentoyhtiölle avioksiksi. Pitänee kokeilla tehdä tuo lentoyhtiöiden linkkaus nyt ekana.

Qatar olisi kiinnostanut matkakohteena, mutta turhan hankala tällä hetkellä. Viime kesänä tuli käytyä Abu Dhabissa, sitä aiempana Dubaissa.

Avioksilla parhaan arvon saa jos lentää kaukolennon busineksessä, kohtuullinen arvo kaukolento premium economyssä. Euroopan lennot kannattavat mielestäni vain jos haluat matkustaa johonkin mihin muut (esim Norski) eivät lennä etkä halua välilaskullista lentoa.

Koska itse matkustan pääasiassa Euroopassa en nähnyt avioksille mitään tarvetta vaan myin ne pois. Finskillä lentäminen ei anna mitään lisäarvoa miksi olisin valmis maksamaan siitä lisähintaa.

Statistiikka

Viestiketjuista
309 151
Jäsenet
83 429
Uusin jäsen
heksutin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom